اعلامیه به مناسبت:٢٠ ژوئن روز پناهنده

اعلامیه کمیته خارج کشور حزب کمونیست ایران به مناسبت:٢٠ ژوئن روز پناهنده
٢٠ ژوئن در تقویم سازمان ملل به عنوان روز پناهنده ثبت و در بسیاری از کشورهای جهان و بویژه کشورهای اروپایی مراسم مختلفی از جانب دفاتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و نهادها و سازمانهای پناهندگی برگزار میگردد. مراسم امسال روز پناهنده بشدت تحت تاثیرغرق شدن صدها پناهجو در آبهای یونان و اقدامات ‘بازدارنده’ کشورهای اروپایی در مورد امکان ورود پناهجویان به این اتحادیه قرار گرفته است.
بنا به آخرین امارمنتشره از جانب سازمان ملل، اکنون بیش از ١١٠ میلیون نفر از مردم جهان از خانه و کاشانه خود رانده شده و در جستجوی دستیابی به حق پناهندگی برای یافتن مکانی که بتوانند در آرامش و صلح زندگی خود را بازسازی کنند، می باشند. این خیل عظیم انسانی که اغلب قریب به اتفاق آنان از کشورهای پیرامونی به اصطلاح در ‘حال توسعه’ بدلایل سرکوب و شکنجه و اعدام و یا جنگ و فقر و تبعیض واستثمار آواره شده و بناگزیر به تبعید روی میآورند، بگونه ای مداوم و روزافزون با سیاستهای ضد پناهندگی و خطرآفرین کشورهای غربی روبرو هستند.
فاجعه انسانی غرق شدن یک کشتی ماهیگیری در سواحل یونان با بیش از ۷۵۰ پناهجوی سرنشین در روز ۱۴ ژوئن و جان باختن حدود ۶۰۰ نفر که اغلب آنان زنان و کودکان بودند به عنوان یک روز سیاه در تاریخ سرشار از جنایت نظام سرمایه داری ثبت خواهد شد. فاجعه ای که مستقیم و یا غیر مستقیم محصول نظام ویرانگر، جنگ افروز و سلطه جوی امپریالیستی حاکم بر جهان ما میباشد. قربانیان این فاجعه همانا کسانی هستند که از جهنم افغانستان، سوریه، عراق، ایران، یمن، سودان، اریتره، لیبی، پاکستان وسومالی میگریزند و در جستجوی یک زندگی انسانی فارغ از جنگ، فقر استثمار و خونریزی به دیار موعدی روی میآورند که از همان بدو ورەد با آنان همچون مجرمین و بردگان برخورد می شود.
دولتهای امپریالیستی حاکم بر جهان تا آنجا که کانالهای دیپلماتیک و رسمی استعمارگرایانه و استثمار کننده دست آنان را در بهره وری و غارت یک جانبه ازطریق بستن قراردادهای خفت باربا کشورهای به اصطلاح در حال توسعه باز میگذارد به تخلیه ذخائر، منابع و نیروی ماهر و استثمار وحشیانه نیروی کار میپردازند. اما زمانی که بدلایل مختلف چنین روندی دچار وقفه و تغییر میگردد، با تشدید تناقضات داخلی کشورها، برافروختن جنگ داخلی و یا منطقه ای و بخاک سیاه نشاندن توده های مردم که اغلب کارگران و زحمتکشان این کشورها هستند، تداوم استثمار و غارت آنان را تداوم و تضمین می بخشند که باعث فرار و دربدری میلیونها انسان میگردد. در عین حال هنگامی که مردمان این سرزمینها مجبور به ترک کشورشان میشوند با سیاستهای بغایت ضد انسانی و جنایتکارانه ‘بازدارنده’ آنان روبرو میشوند. نشست اخیر وزرای داخله اتحادیه اروپا و تایید سیاست ضد پناهندگی جدید خود تحت نام ”قواعد جدید مشترک سیستم پناهندگی اروپا” که از جانب نهادهای و سازمانهای مدافع حق پناهندگی و حقوق بشرازآن به عنوان یک تجاوز اشکار به حقوق و قوانین پناهندگی یاد شده است آیینه تمام نمای چنین وضعیتی است.
واقعیت آنست که شرایط حاکم بر جهان ما و تناقضات موجود در کشورهای امپریالیستی موجب گشته متاسفانه بخش قابل توجهی از مردم دررابطه با سیاستهای ضد پناهندگی موجود پاسیومانده و یا به کمپ مخالفین مهاجرین و نژادپرستان تمایل پیدا نمایند. در چنین شرایطی، متاسفانه بسیاری از اتحادیه ها وتشکلهای کارگری نیز عملا از موضعگیری در مقابل این سیاستها و در دفاع از حقوق پناهندگی سکوت پیشه نموده اند.
در چنین شرایطی، نهادها، سازمانها و نیروهای مدافع حق پناهندگی به عنوانی یکی از اساسیترین اصول پایه ای حقوق بشر نیازمند تجدید قوا و سنگر بندی در مقابل تهاجمات کشورهای امپریالیستی به این حقوق میباشند. آنان قبل از هر چیز بایستی دریابند که علیرغم اهمیت ارائه خدمات اولیه مانند کمکهای دارویی، پوشاک، غذا و سرپناه از طریق شبکه های وسیع اجتماعی و نهادهای غیر دولتی، چنین اقداماتی به هیچ وجه با تبعات قوانین ضد پناهندگی دولتهایشان قابل مقایسه نیست و نمی توان با این ابزار سیاستها و پراتیک دولتها را پس زد.
اگر چه حل نهایی مسئله آواره گی و دربدری دهها میلیون انسان به برداشتن مرزها، سرنوشت نهایی نبرد برای سوسیالیسیم و پایان بربریت نظام سرمایه داری مربوط است، بسیج نیروهای انساندوست، مترقی و مدافع حقوق انسان بویژه آنانی که در نهادها و تشکلهای مدنی، کارگری و اجتماعی متشکلند برای به چالش کشیدن سیاستها و اقدامات ضد پناهندگی دولتها چه در سطح ملی و یا منطقه ای اهمیت بسزایی یافته است. استفاده از فرصتها و مجاری هر چند محدود کنونی و بویژه انکشاف راهکارهای جدید با وکلا و حقوقدانان مجرب و ماهر انساندوست برای عقب راندن تهاجمات ضد پناهندگی پی در پی کشورهای امپریالیستی بسیار ضروری است. مضاف برآن، فعالین سیاسی چپ و سوسیالیست و مترقی بایستی برای بسیج خیل عظیم پناهجویان، پناهندگان و مهاجرین که بشدت از سیاستهای ضد پناهندگی تاثیر میپذیرند تلاش نموده و درهر چه گسترده تر نمودن و بسط این تلاشها با گروهها و مجامع مختلف ذینفع پیش قدم گردند.
حق پناهندگی از اصول خدشه ناپذیر حقوق انسان است.
کمیته خارج کشور حزب کمونیست ایران ١٧ ژوئن ۲۰۲۳
Print Friendly, PDF & Email

Google Translate