شکست “ضد حمله ” اوکرائین و بی افقی حکومت امریکا

مقدمه:

مدتهاست توضیح داده ام که جنگ در اوکرائین نقطه پرگار مهمی است در تعیین تکلیف توازن قدرت جهانی. این یک جنگ منطقه ای نیست بلکه جنگی است که برای تعیین تکلیف بازسازی توازن قدرت امپریالیستی انجام می شود.

دوران قدر قدرتی حکومت امریکا  تمام شده و کشاندن روسیه به جنگ در اورائین مهمترین تلاش امریالیستی بود برای عقب انداختن این تغییر ماهوی توازن قوا به سمت جهانی چند قطبی که امپریالیستهای چین و روسیه و اتحادشان در چپاول جهان با غربیها شریک شوند و دیگر حکومت امریکا و ارتشش نتوانند کنترل تمام جهان را در دست نگه دارند.

قرار بود روسیه را تحلیل ببرند و بین روسیه و چین فاصله بیندازند و اما انچه اتفاق افتاد نه تنها به شکست نظامی روسیه نینجامید نه تنها بزرگترین تحریم اقتصادی تاریخ نتوانست روسیه را بشکند بلکه اتفاقا روسیه کمترین افت اقتصادی را طی یکسال گذشته تحمل کرد و دقیقا انطور که پوتین گفته بود این اروپا و امریکا بودند که سهم مهم مشکلات مالی را به شانه گرفتند.

روسیه و چین در طی سال گذشته موفق شدند بلوک جهانی خود را در اسیا و افریقا و امریکای جنوبی بزنند و هم اکنون دنبال زدن دلار بعنوان پول محوری جهانی هستند و همانطور که می دانید الان روی خرید و فروش نفت و کالاها بدون استفاده از دلار متمرکز شده اند.

تحول سیاست در دنیای ما سرعت چشمگیری یافته و حکومتهائی مثل عربستان هم دارند از امریکا فاصله می گیرند.خاورمیانه از زیر یوغ امریکا بیرون امده و بتدریج درون پیمان روسیه و چین و رژیم اسلامی ایران یک نقشه دیگر در حال شکل گیریست.ترکیه و جمهوری اذربایجان و حکومت صهیونیستی اسرائیل هم مشغولند تا با توسعه بحران با امپراتوری رو به توسعه چین و روسیه و ایران مبارزه کنند.

در اوکرائین حمله ارتش مزدور زلنسکی که قرار بود در بهار انجام شود دو هفته ای است اغاز شده و طبق گزارشات اینها حتی به دیوارهای دفاعی روسیه هم نزدیک نشده اند و روزی چند صد کشته داده اند و بیش از ۲۰ در صد مهمات  تازه رسیده انها و سربازهای دوره دیده انها هم متلاشی شده اند.

اجلاس اخیر فرماندهان ناتو مسئله عضویت اوکرائین به ناتو را به عقب انداخته و ترس از عضویت دادن ناتو مشهود است.

خوب اینها بخشی از واقعیاتی است که طی یکسال شاهدش بودیم.اگر یکسال پیش نمی شد اخر این داستان را دید الان بهتر می شود.

جنگ اوکرائین جهان را به لبه پرتگاه جنگ اتمی کشانده و بطور عجیبی بحث جنگ اتمی را دارند طبیعی و عادی می کنند.

انتقال بمبهای اتمی به متحدین پوتین (بلاروس)در مرز اوکرائین علامتی است که با ادعای “بازدارندگی” تلاش دارد که وضعیت روانی بلوک ناتو را متزلزلتر کند.

در این مقاله من بیشتر متمرکز می شوم روی این دوره اخیر که قرار بود “ضد حمله سراسری اوکرائین” و پس گیری مناظق اشغالی خصوصا جنوب شرق اوکرائین باشد:

(۱)سومین تلاش حکومت امریکا برای ارتش سازی در اوکرائین:

 “ضد حمله” اوکرائین بعد چندین ماه سازماندهی و اموزش نظامی ارتش اوکرائین توسط امریکا و حکومتهای متحد او  و بعد از ارسال میلیاردها دلار تجهیزات انجام شد.این سومین “ارتش بازسازی شده” اوکرائین است طی سال اخیر!

قرار بود این “ضد حمله” که ۳ ماه هم عقب افتاده مناظق تحت اشغال ارتش پوتین را تسخیر کند.خصوصا ادعا بود که کریمه را می خواهند ازاد کنند.

الان دو هفته از این “ضد حمله” گذشته اما به گفته خود امریکائیها ارتش اوکرائین جتی به مراکز ۳ لایه ای دفاعی ارتش روسیه هم وارد نشده.

ارتش روسیه مدتهاست در حال ساختن بزرگترین  سیستم دفاعی در منطقه شرق اوکرائین در مرزهای شرقی ۴ استان تسخیر شده بوده و با بکارگیری بهترین کارشناسان نظامیش الان بواقع منتشر است که حملات ارتش اوکرائین را سلاخی کند.

حکومت پوتین طی یکسال گذشته بتدریج با شبکه جهانی حمایتی خود از افریقای حنوبی تا کره شمالی تا حکومت اسلامی تا چین در حال تقویت پایه های نظامی خود بوده و بیشتر و بیشتر هم  خود را همانطور که حامیان زلنسکی ادعای “جنگ فرسایشی” می کنند ، روسیه هم برای جنگ فرسایشی اماده می شود.

(۲)تردید جناح هائی از حکومت امریکا و حکومتهای اروپائی در ادامه حمایت از زلنسکی:

تردیدی نیست که این “ضد حمله” اوکرائین سرنوشت زلنسکی و ماجرای اوکرائین را تعیین خواهد کرد. شکست این ضد حمله به معنی ناتوانی ارتش اوکرائین است در بازپسگیری مناظق اشغالی و بعید است توانی بیشتر در اوکرائین مانده باشد که بتواند بازسازی شود.

همانطور که گفتم این سومین تلاش امریکا و حکومتهای غربیست تا ارتش اوکرائین را برای نبردی سراسری اماده کنند و بزرگترین ان.

جناح هائی از حکومت امریکا و اروپا اعلام کرده اند که “ادامه کمکهای انها منوط است به کسب پیروزی در این ضد حمله”

خوب! اینها علائمی است که یک ناظر بیطرف و عاقل متوجه می شود که فقط در خاورمیانه نیست که حکومت امریکا و غرب در حال عقب نشینی است این فقط افغانستان نیست که اینها می گریزمند این عراق و سوریه نیست بلکه در مرکز اروپا هم دیگر پشم امریکا ریخته! تشدد درون بلوک امریکا با شکست زلنسکی و نوکران اطرافش بیشتر می شود  و افق شکستهای بزرگتر زلنسکی او را به لبه پرتگاه سیاسی خواهد کشاند.

(۳)ماجرای شکستن سد نووا کاخوشکا در حنوب اوکرائین:

در اغاز “ضد حمله ارتش زلنسکی” خبر امد که سد نوواکاخوشکا منفجر شده و عامل توسعه سیل در منطقه بزرگی شده.این خرابکاری عمدی را دو طرف به گردن هم انداختند اما کارشناسان با توجه به سابقه همین رفتار در اغاز حمله پوتین در اطراف پایتخت اوکرائین تردیدی ندارند که این جنایت توسط ارتش زلنسکی انجام شده.

ارتش زلنسکی درست مثل پوتین هیچ اهمیتی به زندگی مردم نمی دهد .هدف این انفجار زیر اب بردن مناطقی است که عمدتا توسط ارتش روسیه کنترل می شود و بخشی از “ضد حمله طراحی شده توسط زلنسکی و حامیان نژاد پرستش.

(۴)توسعه جنگ به خاک روسیه:

با اینکه حکومت امریکا و غربیها بارها تاکیید کردند اوکرائین نباید با سلاح های انها به روسیه حمله کند طی ماههای گذشته انواع حملات هوائی و دریائی و زمینی به درون مرزهای روسیه انجام شده و بسیاری از انها را زلنسکی انکار کرده و به “مخالفان پوتین” نسبت داده! 

توسعه جنگ به خاک روسیه بخشی از فرار به حلوی باند زلنسکی است برای توسعه بحران و ایجاد فشار روانی در روسیه و نامتعادل کردن درون روسیه که طرحی استراتژیک بوده از زمان سقوط بلوک شرق!

ایا این تلاشهای زلنسکی و حامیانش در غرب نتیجه خواهد داد؟ من فکر نمی کنم.

(۵)شظرنج باخته و قمار سوخته حکومت امریکا و غرب!

یکسال بعد از حمله پوتین به اوکرائین  بخش مهم زیر ساخت تمدن در اوکرائین نابود شده منجمله نزدیک به ۵۰ در صد منابع تولید انرژی و حکومت امریکا و غربیها به اهداف خود نرسیدند و بیشتر گور قدرت جهانی خود را کندند.

از زمانی که لوله های گاز  روسیه به اروپا را منفجر کردند تا زمینه سازی حمله پوتین را به اوکرائین اماده کردند تا زمانی که پوتین دنبال بازگرداندن “روسیه کبیر” به اوکرائین حمله کرد تا الان که حکومت زلنسکی به دستهای خود زیر ساختهای جامعه اش را خراب می کند و بخش مهم ارتشش را نژاد پرستهای ضد روس تشکیل می دهند و کمکهای بیلیون دلاری غربیها هم نتوانسته به اهداف خود برسد بنظر می رسد شطزنج  اغاز شده به انتهای خود نزدیک شده و بیشتر قمار باخته ای است که امکان پیروزی برای بلوک غرب ندارد.

بر عکس این داستان نشان می دهد که بطور واقعی دوران امپریالیزم امریکا تمامست و دوران جدیدی دار حال استقرار است.چین هنوز وارد این جنگ نشده و بیشتر کمکهای پشت چبهه ای انجام می دهد اما تداوم این جنگ این امکان را ایجاد می کند که چین بطور فعالتری وارد جنگ شود.

از همین الان داد مردم اروپا بلند شده و حکومتهای اروپا دیگر ناتوانند از صف کردن مردم خود انهم بخاطر

امریکا!

حنگ اوکرائین دراد بیشتر تئوکانیزم را در امریکا شکست می دهد و ضعیف می کند.این نئوکانیزم بیشتر در جناح حزب دموکرات و بایدن جمع شده و اینهم از جوکهای تاریخست!

ترامپیزم و نه فقط ترامپ در حال غروجست.از بحران اوکرائین در امریکا فقر بیشتر و بدبختی بیشتر زحمتکشان حادث شده و هیچ و مخالفان ادامه کمک به اوکرائین در امریکا بیشتر شده اند.

حکومت امریکا در بد قماری گیر کرده و دارد گور سیاسی نظامی و اقتصادی خود را می کند و عروج اعتراضات امریکا و اروپا در پیش است.

مردم امریکا و اروپا نمی خواهند قربانی تقلاهای امپریالیستی برای کسب قدرت باشند.

(۶)جنبش ضد جنگ در روسیه و اروپا و امریکا تنها پاسخ انسانیت بر علیه جنگهای امپریالیستی:

جنگ اوکرائین جنگی امپریالیستی و ارتجاعی از دو سوست.این جنگ ربطی به منافع اکثریت مردم دنیا ندارد.جنگ داعش است بات جمهوری اسلامی جنگ طالبانست با داعش! جنگ صهیونیستهاست با اسلام سیاسی!

دعوا سر لحاف ملانصرالیدن سر مناقع مردم زحمتکش دنیاست.این جنگ را باید انطور که هست نشان مردم دنیا داد.این جنگ در بستر بحران جهانی سرمایه داری انجام می شود همان که جنگ اول و دوم جهانی را به بشریت تحمیل کرد.

تمامی انحصارات جنگی در این جنگ سودمند هستند و به قیمت خون مردم و زندگی مردم به قیمت نزدیک کردن دنیا به جنگی اتمی رهبران دو قطب قدرت دنیا دارند توی سر هم می زنند.

تنها و تنها عروج جهانی جنبشهای ضد جنگ و کارگریست که می تواند این جنگ را به نفع بشریت خاتمه دهد.

ن بعید می دانم این جنگ بتواند فرسایشی شود و خصوصا اوکرائین توان ادامه جنگ را ندارد.اما تسخیر اوکرائین توسط روسیه هم بسیار بعید است.پذیرش مرزهای جدید در اوکرائین تنها گزینه عملی در کوتاه مدت است و فشار مردم برای اتش بس فوری!

زلنسکی و حامیانش پوتین و حامیانش باید به دادگاه بین المللی بر علیه بشریت کشیده شوند.حامیان زلنسکی در امریکا و اروپا همینطور!

انسانیت و جنبشهای مترقی در دهه اخیر با سکوت خود به ترکتازی ارتجاع کمک کرده تند نباید خاموش ماند!

زنده باد جنبش جهانی طبقه کارگر برای صلح و سوسیالیزم!

سرنگون باد نظام کثیف سرمایه داری!

مقالات این نویسنده در موضوع بحران اوکرائین:

افق جنگ و صلح در اوکرائین در سال ۲۰۲۳

www.azadi-b.com/?p=32959

fبحرانسازی حکومت امریکا و روند گذار به جهان چند قطبی

www.azadi-b.com/?p=32565

اجلاس اخیر  وزرای دفاع ناتو در المان و برنامه ریزی عرب برای تداوم جنگ کثیف امپریالیستی در اوکرائین

www.azadi-b.com/?p=30423

الحاق ۴ منطقه اوکرائین به روسیه جلوبردن جهان به پرتگاه جنگ جهانی سوم

www.azadi-b.com/?p=26164

ماه بعد آغاز حمله پوتین به اوکرائین 

www.azadi-b.com/?p=24978

جنایات جنگی” و دیوار بلند حاشای پوتین جنایتکار

www.azadi-b.com/?p=20497

اول ماه مه ۲۰۲۲ و عروج اعتراضات و سازماندهی کارگری پاسخ به بحرانسازی سرمایه داری جهانی

www.azadi-b.com/?p=20285

اندرحکایت “چرخش قهرمانانه پوتین” بخش دوم سوتی هایش

www.azadi-b.com/?p=20093

در حاشیه افشای ازمایشگاههای سلاح بیولوژیک امریکا و کشورهای غربی در اوکرائین

www.azadi-b.com/?p=19934

وسعت نفوذ فاشیزم و نئونازیزم در اوکرائین در حکومت اوکرائبن و حمایت حکومتهای غربی

www.azadi-b.com/?p=?p19680

نتایج ازمان جنگ پوتین در اوکرائین و توسعه بحران جهانی سرمایه داری

www.azadi-b.com/?p=19348

نئونازیزم در اوکرائین  یک معضل واقعی بشریت

www.azadi-b.com/?p=19097

تشدید بحران جنگ سردی  در اوکرائین و افزایش امکان تسریع توافق برجام

www.azadi-b.com/?p=18802

در حاشیه: تمرکز نظامی روسیه در مرزهای اوکرائین و افزایش فشار روسیه به بلوک غرب

www.azadi-b.com/?p=16304

سوتی های  پوتین  و رویای تسخیر سریع اوکرائین

www.azadi-b.com/?p=19073

وسعت نفوذ فاشیزم و نئونازیزم در اوکرائین در حکومت اوکرائبن و حمایت حکومتهای غربی

www.azadi-b.com/?p=?p19680

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate