کاندید شدن کورنل وست برای مقام ریاست جمهوری امریکا و سقوط بیشتر ترامپ در گرداب شکایتهای قانونی

کاندید شدن کورنل وست برای مقام ریاست جمهوری امریکا و سقوط بیشتر ترامپ در گرداب شکایتهای قانونی

وقایعی که باید به فال نیک گرفت

مقدمه:

مدتهاست گفته ام که در کانتکس بحران عمیقی که امریکا و جهان سرمایه داری را فراگرفته  و سقوط تک امپراتوری امریکا وقایعی در دنیا و درون امریکا شکل می گیرد که چه از جهت سرعت و چه از جهت کیفیت بسیاری را متعجب می کند و فکر می کنم در اینده بیشتر شگفتی آور بشود. اصل تبدیل تحولات کمی به کیفی در مقاطعی از روند تحول پدیده ها که در متدولوژی دیالکتیک به آن اشاره شده بار دیگر صحت خود را ثابت می کند.

بعد ماجرای کووید که نتیجه اش ثروتمندتر شدن اقلیتی و توسعه فقر برای اکثریت مزدبگیر امریکا بوده تلاشهای زیادی برای بازسازی اتحادیه های کارگری را داشته ایم و سیاست امریکا مدتهاست متظر ورود جنبش های اجتماعی بود که بتدریج بدنبال “سر سیاسی “خود باشند.

جنبشهای وسیعی در امریکا در چند دهه اخیر وجود داشته اند که با اینکه خواستهای معین مثل حمایت از زن و حمایت از سیاهپوستان و..را دنبال کرده اند در تقابل جنگهای دو حزبی (دموکرات و جمهوریخواه” حداکثر توانستند “جناح مترقی حزب دموکرات” را حمایت کنند و تمایندگانشان شدند امثال برنی سندرز که هر با که وارد شد نهایتا برای حفظ حزب دموکرات به امثال کلینتون و بایدن رای داد و کنار رفت. لذا این نیاز که جنبش طبقات پائین امریکا بالاخره با سر سیاسی خود وارد صحنه شود هر روز بیشتر احساس می شود.

نظام دو حزبی امریکا بسیار فاسد است و دو زب دموکرات و جمهوریخواه بسیار شفافتر نمایندگی طبقات بالای جامعه را می کنند و در توسعه فقر و نظامی گری و توسعه سیاستهای نئولیبرال و نئوکان رقابت دارند. بامزه تر اینست که حزب دموکرات الان بیش از حزب جمهوریخواه تبدیل به سر پیکان نئوکانیزم و توسعه طلبی و جنگ طلبی شده!

من شاید بیش از ۱۰ سالی هست در مناظره هایم با فعالین جوان حزب دموکرات امریکا و حامیان برنی سندرز توصیه داشتم که “تاسیس و سازماندهی حزب مردم امریکا”اغاز خوبی خواهد بود که طبقه پائین و مزدبگیر امریکا برای قدرت سازمان یابد و خوشبختانه از سال ۲۰۱۷ این حرکت اغاز شده و دیروز اعلام شد که کورنل وست (فعال مترقی سیاهپیوست و استاد فلسفه )رسما کاندیداتوری خود را برای مقام ریاست جمهوری اعلام کرده.(۱)

از سوی دیگر خبر اعلام اتهامات فدرال بر علیه ترامپ(سوء استفاده از اسناد سری دولت در اقامتگاه شخصی)(۲) اهمیت زیادی دارد.این بار اول است که دادستانی کل امریکا ترامپ را به محاکمه می کشد و در اخبار است که تازه بعد این مرحله اتهامات مستقل بر علیه او در موضوع کودتا ۶ ژوئن و سازماندهی حمله لمپنها به کنگره امریکا آغاز خواهد شد.

این دو خبر از دید من  بسیار نیکوست و تایید کنتده روندی است که درون امریکا دارد تسریع می شود و تشدید قطب بندی سیاسی و تغییر موازنه قوا بر علیه راست پوپولیست و راست حزب دموکرات را به همراه خواهد داشت.

در این مقاله من چند نکته اضافه خواهم کرد:

(۱)کاندیداتوری کورنل وست برای ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴:

کورنل وست یک شخصیت شناخته شده مترقی در امریکاست که اکنون ۷۰ سال دارد و سالها بر علیه نابرابری مبارزه کرده و بقول خودش دیگر نمی خواهد “حزب سبز و برنی سندرز را حمایت کند” و می گوید که تجدید مبارزه بین بایدن و ترامپ در سال ۲۰۲۴ را برنمی تابد چرا که این هردو نمایندگان طبقات بالی جامعه هستند و او می خواهد صدای طبقات محروم و زحتمکش جامعه باشد.

ورود کورنل وست لزوما به معنای پیروزی او نیست اما بی تردید پرده جدیدیست که جنبش مترقی امریکا را یک قدم از برنی سندرز جلوتر خواهد برد و به رادیکالیزم در امریکا قدرت بیشتر خواهد داد.

حزب مردم امریکا در سال ۲۰۱۷ توسط نیک برانا پایه زده شد و برنی سندرز از عضویت آن سرباز زد و در سال ۲۰۲۰ در حزب دموکرات وارد انتخابات شد.

حزب مردم امریکا خود را بر علیه انحصارات و تاثیرات انها در سیاست می داند. البته برنامه مشخص این حزب برای پیشبرد خود را باید دید و عملکرد واقعی انرا قضاوت کرد هر انچه می توان گفت اینست که این حزب بخش مهمی از سرخوردگان از جنبش برنی سندرز منجمله جوانان را مورد خطاب خود قرار داده و وجود این حزب و نماینده شدن کورنل وست خودش علامت مهمی است که باید به فال نیک گرفت.

جنبش طبقه کارگر امریکا بی تردید برای زندگی خود برای اینده خود باید بطور مستقل وارد مبارزه سیاسی شود و دنباله روی از احزاب دوقلو را کنار بگذارد.اینست تنها راه که می شود برای مردم زحمتکش در امریکا متصور شد.

(۲)توسعه و تعمیق شکایتهای قانونی بر علیه دونالد ترامپ:

بعد از پایان دادگاه ایالیتی نیویورک که بیشتر در مورد حق السکوت دادن به تن فروش بود دولت فدارل امریکا وارد گود شده و ترامپ را بخاطر سوئ استفاده از اسناد طبقه بندی شده متهم به ۳۷ جرم دانسته.

بسیاری از متخصصین قانون معتقدند که ترامپ بی تردید محکوم خواهد شد که بیش از ۳۰ سال زندان دارد .هرچند معلوم نیست این شارلاتان را  واقعا به زندان بفرستند (که اگر هر فرد دیگر بود باید می فرستادند) اما دادستانی کل امریکا سری جرم دیگر را هم مورد نظر دارد در موضوع سازماندهی کودتا در ۶ ژوئن بعد از اعلام شکست انتخاباتیش از بایدن.

این اتهامات بسیار سنگین است و در تاریخ امریکا سابقه ندارد. ترامپ و حامیانش که هر زوز اب می روند مدعی هستند که این اتهامات سیاسی است. و فقط برای حذف اوست.در عین اینکه تردیدی نیست حاکمیت امریکا  تلاش دارد از شر این شارلاتان خلاص شود اما از دید من تا بحال زیادی هم او را تحمل کرده اند.

ترامپ به هر حال بخشی از طبقه حاکمه کثیف امریکاست و به هر دو حزب رشوه ها داده و زدن او به کلیت طبقه حاکمه لطمه می زند.لذا اگر برخورد سیاسی تا بحال به او شده در جهت نرمش با او بوده تا زدن او.اینست که او توانسته مدعی شود که اگر کسی را در روز روشن در نیویورک بکشد هم به زندان نخواهد رفت! اینست نظام امریکا! پول داشته باشی جنایتت فرق ندارد!

ترامپیزم با ترامپ پایان نخواهد یافت رقیب او که الان فرماندار فلوریداست هم همان سیاستها را دنبال می کند یک پوپولیزم اغشته با نئوفاشیزم . جمع کردن عقب مانده ترین سفیدها که ارزوی امریکای نژاد پرست قدیم را دارند و حاشیه نشینی را برنمی تابند.

اما زدن ترامپ یک سمبل است که حتی بخشی از حاکمان امریکا را به زندان انداختن او تشویق می کند گرچه زندان انداختن او پیامی است به همه حاکمان کنونی امریکا که همواره از قانون  تبرئه بوده اند بخاطر داشتن پول و قدرت.قانون همواره ابزار سرکوب طبقه محروم بوده و لاغیر!

خلاصه کلام:

 دو خبر بالا را من در یک کانتکس عمومی می بینم.تحولی بسیار عمیق و کیفی در امریکا در جریانست.سقوط امپراتوری امریکا در سطح جهان یک عامل تسریع کننده است برای توسعه بحران درونی امریکاو جنگ طبقاتی بین طبقات محروم و سرمایه دار تعمیق می شود.بیرون زدن نسل جوان و طبقه کارگر از چرخه دو حزب دوقلو یک نقطه کیفی جدید را خواهد گشود و نظام دو حزبی را به چالش خواهد کشید.ورود کورنل وست به صحنه رقابت انتخاباتی خصوصا اگر رای اولیه (بیش از ۳ میلیون نفر) را بیاورد این امکان را فراهم خواهد اورد که جنبشهای رادیکالتر و مترقی تر وارد صحنه عمومی شوند و تحول کیفی امریکا کمک کنند.هنوز طبقه کارگر امریکا از قدرت سیاسی فاصله دارد و کار بسیار لازمست که بشود پلتاتفرم رادیکال و سوسیالیستی را اجتماعی کرد.اما کورنل وست اغاز بهتریست از برنی سندرزها.

هرقدر ترامپ بیشتر به محاکمه کشیده شود کلیت طبقه حاکمه امریکا افشا می شود.ترامپ سمبل این طبقه کثیف و شارلاتانست.یک فرد نیست.

زنده باد مبارزه طبقه کارگر برای ساختن جامعه ازاد و.  برابر !

زنده باد مبارزه جهانی انسانیت مترقی برای حکومت کارگری!

منابع بیشتر:

(۱)کورنل وست برای ریاست جمهوری ۲۰۲۴

www.youtube.com/watch?v=zS_dxxAMoy

(2)37 اتهام فدرال بر علیه ترامپ

www.washingonpost.com/dc-md-va/2023/06/09/trump-charges-classified-documents/

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate