نگاهی به خیمه شب بازی “حق آب” و دعوای رئیسی و طالبان

مقدمه:

ماجرا از انجا اغاز شد که رئیسی در مثابل تلویزیون قرار گرفت و گفت که حکومتش “از حق مردم سیستان و بلوچستان” نمی گذرد و حکومت افغانستان باید سهم آب را بدهد تا منطقه هیرمند خشک نشود. و حکومت او خیلی حامی حق مردم منطقه است که هیچ “این دفعه باید جدیش بگیرند طالبانیها”

خوب ظاهرا از طرف مقابل هم مقادیری شیشکی بستند  و مسخره کردند که هیچ یکیشان گفت که طالبان اماده است تا تهران را بگیرد و اصلاح کند ! این صحنه تبدیل شد به مقداری درام که طی آن اینها در مرز به هم پریدند و چند تا هم کشته دادند و این کشته ها از زمان بقدرت رسیدن طالبان در دو سال اخیر به ۵۰ نفر از سوی ایران رسید!

مدیای رژیم اسلامی هم شور حسینی بپا کرده و عشق به میهن را داد می زند تا مردم منزجر از حکومت اسلامی بیایند حالا پشت رژیم اسلامی بر علیه امارات اسلامی!

اینها صحنه هائی مشمئز کننده هستند در بستر یک بازی تبلیغاتی روانی که از دید من بطور حساب شده توسط حکومت اسلامی ایران بپا شده تا بحران داخلی ایران را بپوشاند وگرنه طالبان و حکومت اسلامی ایران برادران تنی هستند و بیخود نبود که ظریف  رسما و علنا اعلام کرد که حکومت ایران در تمام مدت از طالبان “بر علیه امریکا” دفاع کرده!

خیر من توی کتم نمی رود که این برادران تنی واقعا قرار است به جنگ هم بروند داستان چیزهای دیگر است!

فقط یاد آوری می کنم که داستان “بحران جمهوری آذربایجان” هم به همین شکل مدتی قبل بالا گرفت و فتیله اش را دو طرف پائین کشیدند و فقط احمقها بودند که دو طرف سینه زدند و بس!

اما در این مقاله به نکاتی بیشتر اشاره بکنم:

(۱)داستان “حق آب” چرا الان مطرح می شود؟

دم خروس اینجاست که از زمان های بسیار قدیم حکومت قبلی افغانستان و همین طالبان هرگز حق آب ۱۸ در صدی را نداده اند و مردم زحر کشیده منطقه سیستان و بلوچستان شانس آورده اند از بی آبی تلف نشده اند اما الان بی ابی بیشتر است در سمت ایران و طبق قوانین بین الملل هم ایران از ابی که از افغانستان اغاز می شود حق دارند و الان سد درون اففانستان صرف تولید تریاک می شود و طالبان نمی خواهد زیر بار برود.

حکومت اسلامی می پذیرد این قضیه تازه نیست لذا چرا الان مطرح می شود انهم با تهدید؟ چرا رئیسی پز “حمایت از حق مردم” می گیرد در زمانی که سهم بزرگ کشته شده های قیام اخیر ایران از این منطقه است؟

اینست که من فکر می کنم این اداهای حکومت اسلامی دارد هدف درونی را دنبال می کند و تعدادی اراذل طالبان هم اگر به پاسگاه ایران حمله کردند توی یک سناریوی واحد است که این نمایش بیشتر باور شود. این یک گربه رقصانی کثیف بیشتر نیست از دید من.

(۲)استراتژی “جنگ نعمت الهی است” برای هر دو طرف!

هم رژیم اسلامی و هم امارات اسلامی حکومتهای تروتریست هستند که در شرایط عادی توان حکومت کردن ندارند و نیاز به بحران سازی دارند. اینها نیاز به فضا سازی دارند تا بحرانهای خود را بپوشانند.

نه طالبان در افغانستان مشروعیت دارد و نه حکومت اسلامی در ایران اینها روی سر نیزه حاکمند.

لذا از ساختن بحران سود می برند اما بحران کنترل شده.فتیله چراغ باید تا حدی بالا باشد که ریش اینها نسوزد!

همانطور که گفتم حکومت طالبان  همواره بطور مخفی و گاها علنی مورد حمایت رژیم اسلامی بوده و سالها در ایران مراکز مخفی برای طالبان ساخته اند.

لذا تولید بحران حتما ارزش مصرف دیگری برای اینها دارد و شدت بحران را هم از بالا کنترل می کنند چرا که جنگ واقعی هم برایشان زیادی خرج دارد.

هدف این بحرانسازی تقویت کنترل اینها بر مردم خودشانست و بس.

از سوی دیگر این امکان هست که رژیم اسلامی در این بحران فرصت بیشتری بیابد که منطقه سیستان و بلوچستان را بیشتر سرکوب نظامی کند.

متحد کردن مردم در ایران حول مبارزه با طالبان برای رژیم نعمت دیگریست و ابزار تبلیغاتی دیگر تا مگر قیام مردم زیر این غبارها دفن شود.

(۳)آیا طالبان یک پروکسی امریکا و غرب است؟

درون حکومت ایران و در میان مخالفین این حکومت این سوال مطرح است که طالبان دقیقا چه جایگاهی در نبرد قدرت جهانی دارد.از سوئی حکومت امریکا با بیرون رفتن از افغانستان رسما طالبان را سرکار اورد و نزدیک به ۸۰ میلیارد اسلجه و مهمات به طالبان عطا کرد و بخشهای مهم طالبان از سمت پاکستان به عربستان و سی ای ای وصل است و از سوئی طالبان و حکوت چین دارای روابط زیادی هستند و علنا طالبان توسط حکومت چین برسمیت شناخته شده و حکومت ایران!

طالبان در ایران سفارت دارد و بخشی از حکومت اسلامی سر این ماجرا مسئله دارند با بخش دیگر که دستگاه وازرت خارجه را می گرداند.

همانطور که می دانیم در افغانستان داعش هم فعالست و ارتباطات بخشهائی از طالبان با داعش بسیار محکم است.

 لذا مشکل است روشن کرد دقیقا طالبان اولا یک گرایش حساب شود و دوما جایگاهش در نبرد قدرت جهانی مشخص شود.الان دو سالی است این سرطان در حکومت است و هنوز درگیر معضلات بیشمار درون افغانستانست و عرضه و لیاقت حکومت داری ندارد.

آنچه مهم است اینست که روابط حکومتها منجمله در خاورمیانه در حال شکل گیری حول تقسیم بندی جدید جهانی است و اینکه طالبان اساسا در قدرت نگه داشته شود مورد سوالست.

(۴)استراتژی چایگزینی حکومت افانستان با حکومت دست نشانده توسط حکومت اسلامی ایران:

حداقل بخشی از حکومت اسلامی در حال طرح ریزی برای تغییر حکومت در افغانستانست.اینها حول “ارتش فاطمیون” و نزدیک به ۶ میلیون افغان در ایران یک طرح برای تغییر حکومت در افغانستان دارند و پیشنهادشان به امثال رئیسی اینست که دعوای مرزی را بخوابانند و استراتژی تغییر حکومت در افغانستان را با چراغ خاموش دنیال کنند.

حکومت اسلامی با افغانستان تحت کنترل طالبان در بلند مدت مسئله خواهد داشت و لذا دنبال رژیم سازی در افغانستانست.این جناح حکومت بیشتر به خط سپاه و خامنه ای نزدیک است و در جال حاضر بنطر می رسد از این زاویه مخالف تشدید بحران  مرزی است.

خلاصه کنم:

“بحران مرزی و حق آب” یک ابزار برای زدن جامعه در ایرانست و کلیت حکومت ایران و طالبان در حال حاضر بدنبال تشدید این بحران نیست .هردو از نگه داشتن شعله کم سو سود می برند اما نه جنگ تمام عیار.این بحرانسازی هدفش سرکوب مردم در ایران و افغانستانست و مائه الهی است برای این اراذل!

تنها یک راه برای پایان دادن به این بحرانسازیها هست و ان زدن سر این دو حکومت عقب مانده اسلامی است.انهم توسط ردم هوشیار و ازادیخواهی که دنبال ساختن جامعه ازاد و برابر باشند.بقیه سناریوها بدبختی اور است در هر سمت اینده ای برای جوامعی که خاموش هستند متصور نیست.

زنده باد ازادی برابری حکومت کارگری!

آرشیو نظرات این نویسنده در موضوع افغانستان 

برادر بزرگ”، قهرمان ملی افغان(شاه مقصود)رفیق خزینه قاسم سلیمانی

www.azadi-b.com/?p=12561

دره پنجشیر ” و “کوبانی افغان ها “و از اینجور چیزها

www.azadi-b.com/?p=12326

حکومت طالبانی قرار است چه جایگاهی در دینامیزم خاورمیانه داشته باشد؟

www.azadi-b.com/?p=12263


نگاهی به مهملات بایدن و حکومتش در توجیه رها کردن وحشی های طالبان در خاورمیانه

www.azadi-b.com/?p=11799


“ارتش فاطمیون” ، افق جنگ نیابتی در افغانستان

www.azadi-b.com/?p=11246

تلاش مشترک حکومتهای غربی، روسیه و رژیم اسلامی در تزریق دوباره طالبان بقدرت در افغانستان

www.azadi-b.com/?p=10247

افغانستان و شبح طالبان، وضعیتی که امریکا و متحدینش برای مردم طرح ریخته اند

www.azadi-b.com/?p=8053

مناظره سیاسی ۲۳۷ با موضوع افغانستان زیر پای طالبان میلرزد ودینامیزم قدرت در خاورمیانه(ُسخن روز با سعید صالحی نیا)

https://www.youtube.com/watch?v=IFLcKWK5zb4&t=366s

برنامه ۲۳۶:برنامه سخن روز با موضوع راز پیروزیهای سریع طالبان در افغانستان و امکان واقعی استقرار حکومت طالبان

https://www.youtube.com/watch?v=BMhDBBzdQiU

برنامه ۲۳۵ مناظره سیاسی : بحران کنونی افغانستان و مداخله گری حکومت اسلامی ایران در افغانستان

https://www.youtube.com/watch?v=9TcnglISNZs

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate