اخباروگزارش های کارگری ۶ خرداد ماه ۱۴۰۲

اخباروگزارش های کارگری ۶ خرداد ماه ۱۴۰۲

– اعتصاب وتجمع کارگران خط و ابنیه فنی راه آهن شمال غرب دراعتراض به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق و ۲ سال مطالبات دیگر

– تجمع اعتراضی کارگران شرکت گندله‌سازی مادکوش بندرعباس نسبت به عدم تحقق مطالباتشان مقابل استانداری هرمزگان

– ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگران کارخانه داروگر تهران و اخراج ۲۷ کارگر حق طلب

– اطلاعیه برنامه تجمع معلولان مقابل مجلس شورای اسلامی

– قطعنامه کنگره کنفدراسیون اتحادیه های کارگری اروپا در دفاع از جنبش زن، زندگی، آزادی در برلین

– احضارعثمان اسماعیلی به دادگاه انقلاب سقز

– پیام تبریک انجمن صنفی معلمان سنندج – کلاترزان به مناسبت آزادی یاران دربند

– پیام تبریک انجمن صنفی معلمان فارس به مناسبت آزادی بانوی شجاع، مبارز و آزادیخواه عاتکه رجبی 

– شیوه‌ی جدید سرکوب ذیل عنوان کمیته‌ی هادی در دانشگاه نوشیروانی بابل

– اسما گنجی‌زاده دانشجوی فلسفه‌ی دانشگاه اصفهان در شورای بدوی انضباطی به دو نیمسال منع موقت از تحصیل با احتساب در سنوات محکوم شد

– افزایش حکم تعلیق از یک ترم به چهار ترم در کمیته‌ی مرکزی وزارت بهداشت

– جان باختن یک کارگرجوان درپیرانشهربر اثر سقوط از ارتفاع

– جان باختن دو کارگر۲۴ و۴۹ ساله در قم  براثر سقوط ازارتفاعدر دوحادثه جداگانه

– مرگ ومصدومیت ۲ کارگر سیم بان شرکت توزیع برق شهرستان فلاورجان براثر برق گرفتگی

*******

*اعتصاب وتجمع کارگران خط و ابنیه فنی راه آهن شمال غرب دراعتراض به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق و ۲ سال مطالبات دیگر

روزشنبه ۶ خرداد، کارگران خط و ابنیه فنی راه آهن شمال غرب(از تاکستان تا میانه) دراعتراض به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق و ۲ سال مطالبات دیگردست به اعتصاب وتجمع زدند.

این کارگران ضرب الاجلی تا روز دوشنبه ۸ خرداد برای پرداخت حقوق ومطالباتشان تعیین کردند وادامه دادند در صورت عدم پرداخت حقوق ومطالبات معوقه شان به اشکال گوناگون وشدیدتر به اعتراضاتشان ادام خواهند داد.

گزارش بقلم یک کارگر:

اعتصاب کارکنان خط و ابنیه فنی راه آهن شمال غرب

۳ ماه حقوق و ۲ سال مزایا ندادند.

 ۱۴۰۲/۳/۶کلا شمالغرب در اعتصاب هستن از تاکستان تا میانه حدود ۳۵۰ تا نیرو

کارگران از قبل اعلام کردند در صورت دریافت نکردن حقوق دست به اعتصاب میزنند و این اعتصاب در قم و همچنین کرمان هم انجام گرفته 

ما بچه های شمالغرب تا دوشنبه وقت میدیم تا این حق و حقوق ما را پرداخت کنند..از قبیل..

دوماه حقوق و بن ها..ایام عید و روز کارگر و  غیره….،؟

در غیر این صورت هر چی دیدن از چشم خوشون دیدن ….اول جلوی قطارها را میگیریم .دوم آقایونی که برا بازرسی ویا کمسیون میان دیگه با درزین و قطار ویا با ماشین برنمیگردن با آمبولانس تشریف میبرن .سوم اینکه درزین هاشون از خط برداشته می‌شوند چهارم جنازه ماشین هاشون را میبرن …

این اولین و آخرین اخطاری بود که داده شد

حقوق و مزایای بسیار پایین شرکت ها باعث اعتراض کارگران شده

*تجمع اعتراضی کارگران شرکت گندله‌سازی مادکوش بندرعباس نسبت به عدم تحقق مطالباتشان مقابل استانداری هرمزگان

به گزارش کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران،امروز ششم خرداد کارگران شرکت گندله‌سازی مادکوش بندرعباس در اعتراض به عدم تحقق مطالبات خود مقابل استانداری هرمزگان دست به تجمع زدند. 

شرکت گندله سنگ آهن مادکوش از زیر مجموعه‌های گروه سرمایه‌گذاری ارزش، در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس بندرعباس قرار دارد.

 مناطق ویژه اقتصادی معاف از اعمال قوانین حمایتی قانون کار هستند و به همین دلیل کارگران شاغل در این مناطق همیشه با مشکلات معیشتی بیشتری دست به گریبان هستند.

*ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگران کارخانه داروگر تهران و اخراج ۲۷ کارگر حق طلب

بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگران کارخانه داروگر تهران کماکان ادامه دارد وکارفرما دراقدامی جدید سالن‌های تولید را پلمب کرد و ۲۷ کارگربا سابقه کاری ۱۰ تا ۲۵ را در لیست اخراج قرار داد.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۶ خرداد،در پی ادامه بحران مالی در کارخانه داروگر تهران، کارگران روز چهارشنبه هفته گذشته تجمع اعتراضی را در مقابل نهاد قوه قضائیه در خیابان ولیعصرتهران برگزار کردند و یک روزبعد پنجشنبه نیز کارگران نامه شکایت خود را به صورت گروهی به دادستانی تحویل دادند که در نتیجه آن کارفرما به دادستانی احضار شد اما در کمال ناباوری مدیریت کارخانه داروگر بعد از جلسه‌ای که با برخی مسئولان دادستانی برگزار کرد بلافاصله با مراجعه به کارخانه همه سالن‌های تولیدی کارخانه را پلمب کرده و اسامی ۲۷ نفر از کارگران قرار دادی باسابقه را در لیست اخراج قرار داد.

بر پایه اظهارات این کارگران، همچنین کارفرما به مابقی کارگرانی که خارج از درب ورودی کارخانه منتظر ورود به محل کارشان هستند گفته است حق ورود به محل کارشان را ندارند و با باز کردن درب آشپزخانه از آن‌ها خواسته  با تحمل شرایط فوق تا شهریور ماه منتظر دریافت مطالباتشان بمانند. در عین حال گفته کارگرانی که تمایل به ادامه همکاری ندارند می‌توانند در خواست ترک کار بدهند.

به گفته کارگران این کارخانه؛ در شرایط فوق نزدیک به ۱۵ نفر از همکاران قصد دارند به شرط دریافت نامه ترک از کار، برای دریافت مقرری بیمه بیکاری از کارخانه خارج شوند.

بنا بهمین گزارش،مجموع مطالبات حدود ۱۰۰کارگر داروگر تهران دست کم در ۴ ماه گذشته به تاخیر افتاده و حق بیمه آنان نیز حدود ۷ ماه پرداخت نشده است.

افزایش بدهی‌های بیمه‌ای این واحد تولیدی به اداره تامین اجتماعی باعث شده که این اداره از تمدید دفترچه‌های درمانی کارگران و خانواده‌هایشان خودداری کند.

*اطلاعیه برنامه تجمع معلولان مقابل مجلس شورای اسلامی

کمپین معلولان با توجه به مستمری ناچیز و وضعیت معیشتی معلولان و عدم اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان و نظارت بر آن توسط مجلس و همچنین عدم سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در زمینه حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی افراد دارای معلولیت در برنامه توسعه هفتم کشور مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع اعتراضی برگزار می‌کند. 

لذا بدین‌وسیله از افراد دارای معلولیت و خانواده‌های آنان و همچنین فعالان این حوزه درخواست می‌شود در تجمع مقابل مجلس مشارکت حداکثری نموده و حق خود را از حاکمیت مطالبه نمایند.

تاریخ؛ یکشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۹_ ۱۵

مکان؛ تهران، میدان بهارستان، خیابان مجاهدین اسلام، روبروی بیمارستان معیری، مجلس شورای اسلامی

همراه شو عزیز، کین درد مشترک، هرگز جدا جدا، درمان نمی‌شود

*قطعنامه کنگره کنفدراسیون اتحادیه های کارگری اروپا در دفاع از جنبش زن، زندگی، آزادی در برلین

پانزدهمین کنگره کنفدراسیون اتحادیه های کارگری  از تاریخ ۲۳ تا ۲۶ ماه مه در برلین برگزار شد.

پنجاهمین سالگرد کنفدراسیون اتحادیه های کارگری در شرایطی که کارگران اروپا با مشکلات بسیاری روبرو می باشند، برگزار شد. این کنگره به موضوع  الویت دادن به حق کارگران در این شرایط پرداخت، اینکه پارلمان اروپا به موضوعات کارگری توجه داشته باشد، با ایجاد شرایط مناسب برای نقش جوانان در جنبش کارگری، بازسازی نقش زنان در جنبش کارگری ، حق داشتن تشکل کارگری و قرارداد دستجمعی در محیط کارتاکید کرد ، همچنین همه با هم بسوی تغییر مناسب برای آینده بهتر و کار مناسب و موضوعات گوناگون جهانی از جمله مساله اشغال اکراین ، جنبش کارگری ترکیه و قطعنامه حمایت از جنبش کارگری ایران نیز پرداخت.

روز گذشته  دراین کنگره قطعنامه ایران در حمایت از کارگران ایران  توسط  یاسمین فهیمی رئیس کنفدراسیون اتحادیه های کارگری آلمان(د گ ب) ارائه و خوانده شد. 

در این قطعنامه که تحت عنوان جنبش زن، زندگی، آزادی است، با شگردهای رژیم در سرکوب بیرحمانه جنبش کارگری اشاره شده است، سرکوب رسانه ای ، سرکوب اعتصابات و اعتراضات ، دستگیری، شکنجه، تجاوز و اعدام زندانیان، سرکوب بیرحمانه اعتلا و تداوم شرایط انقلابی چند ماه گذشته اشاره کرده است، این قطعنامه  خواهان آزادی زندانیان کارگری شده است. 

 از آی آل او و همچنین  از اتحادیه کارگری اروپا خواهان استفاده از هر نوع وسیله ای برای اعمال فشار به رژیم ایران در رابطه با مقاوله نامه های مربوطه شده تارژیم را مجبور به اجرای آنها نماید.

 قطعنامه همبستگی خود را با تمامی آحاد جامعه و جنبش کارکری ابراز کرد.

قطعنامه در کنگره اتحادیه های کارگری اروپا به تصویب رسید، و در پایان سخنرانی یاسمین فهیمی مورد تشویق ایستاده شرکت کنندگان قرار گرفت.

پیام نمی تواند روی کاغذ بماند، اکنون باید اقدام سیاسی کرد.

کانون مدافعان حقوق کارگر

ماه مه ۲۰۲۳

*احضارعثمان اسماعیلی به دادگاه انقلاب سقز

عثمان اسماعیلی:

جهت اطلاع دوستان و رفقا

این ابلاغیه که چند روز پیش برایم صادر شد،برای حضور در جلسه‌ی دادگاهی‌ام است جهت دفاع از اتهاماتم.

اتهامات: عضویت در جمعیت‌های معارض کشور و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی.

درود رفقا درود.

۰۲/۰۳/۰۶

*پیام تبریک انجمن صنفی معلمان سنندج – کلاترزان به مناسبت آزادی یاران دربند

   “انتظار‌ ما و شما بر چرخش قفل قفس بە سر آمد… “

سرکارخانم عاتکه رجبی، کاک مسعود فرهیخته و کاک محمد حبیبی 

بازگشت‌تان به جمع عزیزان و همرهان را تبریک می‌گوییم. بە امید رهایی دیگر بلبلان خوش‌الحان از‌ زندان.

    انجمن صنفی معلمان سنندج – کلاترزان از جانب خود و به نمایندگی از معلمان فهیم این منطقە نهایت خرسندی خود به مناسبت آزادی سه تن از همکاران صدیق و از دلسوزان راستین آموزش وپرورش را ابراز می‌دارد و اعلام می‌کند از خواسته برحق معلمان زندانی و تشکل‌های صنفی یعنی به‌ رسمیت شناختن فعالیتهای مطالبه‌گرانه برای تحقق مطالبات مشروع و قانونی دفاع می‌کند.

ما را سری‌ست با تو که گر خلق روزگار

دشمن شوند و سر برود هم بر آن سریم

   امیدواریم دستگاه‌های قضایی و امنیتی با پذیرش حقوق شهروندان و عمل به قانون، مقدمات آزادی همکاران دربند ما آقایان امید شاه‌محمدی، رسول بداقی،جعفر ابراهیمی،اسماعیل عبدی، محمود صدیقی‌پور،انوش عادلی،عزیز قاسم‌زاده،مهدی فتحی(پاسارگاد) و …‌ را فراهم کنند و به زودی شاهد حضور ارزشمند این عزیزان در جمع خانواده‌ها و همکاران باشیم.

انجمن صنفی معلمان کردستان

(سنندج – کلاترزان)

 ١٤٠٢/٣/٦

*پیام تبریک انجمن صنفی معلمان فارس به مناسبت آزادی بانوی شجاع، مبارز و آزادیخواه عاتکه رجبی 

بی شک جامعه به زنان شجاعی چون عاتکه رجبی نیاز دارد. زنانی که نام‌شان معادل معجزه است. آن‌هایی که خریدار ترس نبودند، ظلم را برنتابیدند و چون کوه ایستادند و درس ایستادگی را به همگان آموختند. 

آزادیت مبارک عاتکه رجبی، معلم راستین، شریف و دلسوزی که به جرم دفاع از کودکان و نوجوانان سرزمین‌مان ناعادلانه از آموزش و پرورش اخراج شدی.

انجمن صنفی معلمان فارس، ضمن محکومیت حکم اخراج این بانوی عدالت خواه و فعال صنفی و مدنی، آزادی این الگوی مطالبه‌گری را به ایشان و خانواده محترم‌شان همچنین معلمان کنشگر و فعالان صنفی تبریک عرض نموده و خواستار آزادی تمامی معلمان دربند می‌باشد. معلمانی که تنها به جرم داشتن اندیشه‌ای آزاد و روحیه‌ای حق‌طلب و ظلم‌ستیز در پشت میله‌های زندان به سر می‌برند.

*شیوه‌ی جدید سرکوب ذیل عنوان کمیته‌ی هادی در دانشگاه نوشیروانی بابل

دانشگاه نوشیروانی بابل در اقدامی جدید به بهانه‌ی پوشش دانشجویان، کمیته‌ای به نام کمیته‌ی هادی تشکیل داده‌اند. بر اساس شرح وظایف و مواردی که برای کمیته مشخص شده است، آن‌ها حق دارند عکس پروفایل دانشجویان در فضای مجازی و حتی رنگ کفش و جوراب آنان را مورد بررسی و برخودرد قرار دهند.

در ادامه‌ی تشکیل این کمیته و در روزهای گذشته، در دانشگاه نوشیروانی بابل تعدادی از دانشجویان دختر به بهانه‌ی حجاب از سوی این کمیته‌ احضار شده‌اند  موج جدیدی از سرکوب حراست و ضبط کارت دانشجویی و محروم‌سازی دانشجویان از امکانات دانشگاه، به وجود آمده‌است.

*اسما گنجی‌زاده دانشجوی فلسفه‌ی دانشگاه اصفهان در شورای بدوی انضباطی به دو نیمسال منع موقت از تحصیل با احتساب در سنوات محکوم شد.

گفتنی است این دانشجو از تاریخ ۲۴ آبان سال گذشته تا ۶دی در بازداشت به‌سر می‌برد.

*افزایش حکم تعلیق از یک ترم به چهار ترم در کمیته‌ی مرکزی وزارت بهداشت

عارف کمانی دانشجوی دندان‌پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی اراک و دبیر سابق شورای صنفی این دانشگاه در کمیته‌ی مرکزی وزارت بهداشت به ۴ نیمسال منع موقت از تحصیل با حتساب در سنوات (۲ نیمسال به شکل قطعی و ۲ نیمسال به شکل مشروط) و تغییر وضعیت این دانشجو از حالت روزانه به شهریه‌پرداز (با اخد تعهد، لغو شده به صورت مشروط) محکوم شد.

گفتنی است حکم اولیه‌ی این دانشجو در شورای بدوی و شورای تجدیدنظر دانشگاه علوم‌پزشکی اراک یک نیمسال منع موقت از تحصیل بوده است که در شورای مرکزی وزارت بهداشت به ۴ نیمسال منع موقت از تحصیل و تغییر وضعیت به شهریه‌پرداز افزایش یافت.

*جان باختن یک کارگرجوان درپیرانشهربر اثر سقوط از ارتفاع

یک کارگر۲۹ ساله بنام محمد ظاهر رحمانپور مقدم حین کار کار در یک مجتمع ساختمانی در شهر پیرانشهر استان آذربایجان غربی جان خودرا ازدست داد.

*جان باختن دو کارگر۲۴ و۴۹ ساله در قم  براثر سقوط ازارتفاعدر دوحادثه جداگانه

روزچهارشنبه ۳ خرداد،یک کارگر ۴۹ ساله بنام هدایت زمانی حین کار در یک سوله در حال ساخت در شهرک محمود آباد قم بر اثر سقوط از ارتفاع هفت متری در دم جان باخت.

روزپنج شنبه ۴ خرداد،یک کارگر ۲۴ ساله حین کار در ساختمانی در حال ساخت در شهرک قدس قم براثر سقوط از طبقه چهارم جان خودراازدست داد.

*مرگ ومصدومیت ۲ کارگر سیم بان شرکت توزیع برق شهرستان فلاورجان براثر برق گرفتگی

روز چهارشنبه ۳ خرداد، دو نفر از کارگران سیمبان شاغل در شرکت توزیع برق شهرستان فلاورجان استان اصفهان حین انجام کار در ارتفاع تیرک برق در بخش «پیربکران» دچار برق گرفتگی شدند ویکی از آنها بنام بنام منصور صیفوری جان خود را از دست داد و کارگر بعدی بنام کاظم باقری با جراحات سوختگی به بیمارستان منتقل شده است.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate