جنگ جناح های ارتجاعی در انتخابات ترکیه و مردم گیج و گنگ!

جنگ جناح های ارتجاعی در انتخابات ترکیه و مردم گیج و گنگ!

نگاهی تاسفبار به “دعوای درونی بورژوازی ” و گربه رقضانیهایش در ترکیه

مقدمه:

مضحکه انتخاباتی ترکیه یک تابلوی دیگر تاسفبار است از شوی بورژوازی برای فریب افکار عمومی و به خط کردن مردم گیچ تا این دنیای وارونه همچنان بدور منافع حاکمان بگردد و مردم با توهم “شرکت در انتخابات” با دست خود سرنوشت خود و نسلهای بعدیشان را هم به باد دهند و یاد نگیرند که در دالانهای قدرت در اون بالاها واقعا فرجی نیست!

در حالیکه “اصلاح طلبان در حاشیه حاکمیت اسلامی ایران برای “دموکراسی ترکیه” هورا می کشند و خط خود را با مخالفان اردوغان تنظیم می کنند من اما شباهتهای بسیار زیادی بین مضحکه ترکیه با مضحکه امریکا و اروپا و ایران می بینم.

اختلافات ظاهری را کنار بگذاریم این “دو جناح بازی” و معرکه گیری ها بسیار شبیه هستند و هدف نهائی هم زیر اب کردن سر مردم با اتکا به نادانیها و گیجی هائی که همین نظامها  به مردم تحمیل کرده اند با مغزشوئی ها از زمان تولد تا  در برگسالی ان فکر کنند که در تلویزیونها بخوردشان می دهند.

اینست که در ترکیه مثل سایر نقاط دنیا هنوز طبقه کارگر و زحمتکشان بلد نشده اند حرف خودشان و سیاست مستقل خودشان باشند و لذا گله وار به مسلخ بورژوازی رفته و در کوتاه مدت هم خیلی “راضی” می شوند که رای داده اند!

“انتخابات” ترکیه به دور دوم رسید و اردوغان جانی و اون یکی رقیبش روباه پیری بنام اقا کمال قلیچدار اوقلو ادای دموکراسی در اوردند و هردو به “نظر مردم” احترام گذاشتند و قرار گذاشتند یک دور دیگر مردم ترکیه را با بازی انتخابات سرگرم کنند و به هیجان اورند!

خوب! مفت چنگشان که خوب دارند در دنیای حاکمان می رانند و به ریش عوام می خندند! یکیشان مدعی است که اسلامی رفاهی است و دیگری ادعای لیبرال دارد! یکیشان تا بالای ابرو هبکلش در توطئه داعش و سرکوب مردم در کردستان دخیل و دومی هنوز نیامده قول می دهد که “ده میلیون پناهنده را از ترکیه اخراج کند تا ترکیه بشود گل و بلبل ” و ارواه اجدادش حتما لیبرال هم هست! اینست دیگر!

از این مقدمه بگذرم چند نکته دیگر بگویم بیشتر  جهت توجه انها که دنیا را وارونه نمی خواهند و ازاد و برابر و انسانی می خواهند:

(۱)دعوای انتخاباتی این جانواران در چه بستری؟

ترکیه یک تابلوی تمام قد از توسعه بحران سرمایه داری در منطقه بین خاورمیانه و اروپاست و شکست ادعاهای سرمایه داری بعد سقوط بلوک شرق که قرار بود رفاه بیاورد ! خوب بعد یک دهه ای “رشد قلابی” ترکیه مدتهاست درون بحران اقتصادی دست و پا می زند و فقط زحمتکشانند که مثل همه جا تاوان می دهند.

حکومت ترکیه برای فریب افکار عمومی از حمایت از طرح داعش تا حمله به سوریه و اشغال شمال آن تا توسعه سرکوب مناطق کورد نشین تا سرکوب ازادیهای اجتماعی بنام اسلام هر چه کرده از پاسخگوئی به نیازهای مردم ناتوانتر شده و اردوغانیزم هم نتوانست بورژوازی ترکیه را روی اب نگه دارد و همین بود که قیقاجهای اردوغان به سمت پوتین و بلوک بندی روسیه چین اغاز شده و طرح “قفقاز” را جلوی میز دارند که ترکیه را از شمال ایران و اذربابجان به چین و جاده ابریشمش وصل کنند و خیلی رویاهای دیگر!

دقیفا همینجاست که بحش دیگر بورژوازی ترکیه نگران شده و دارد ماسک لیبرال می زند و ادای سکولاریزم در می آورد و به امریکا و اروپا چشمک می زند که “ما خوبیم و اردوعان داره به پوتین نزدیک می شه”!

این گرایشات مدعی لیبرالیزم غربی با ناسیونالیستها و نژاد پرستها از یکسو و از سوئی بطور موقت با برخی احزاب گیج و ناسیوالیست کرود دارند رو هم می ریزند تا بلوک ضد اردعان تشکیل دهند و شاید ببرند و ترکیه را به اتاتورک پس بدهند!

اینست بستر مضحکه انتخاباتی ترکیه بطور خلاصه! یک گربه رقصانی کامل و دعوای درونی طبقه سرمایه دار با ماسکهای اسلامی و سکولار!

 

(۲)مانورهای “رقبای انتخاباتی” با قطب بندی جدید جهانی:

با تعمیق قطب بندی جهانی بین بلوک غرب و بلوک روسیه-چین ، ترکیه هم سر دوراهی قرار گرفته و ظاهرا اردوغان  از سر حفظ قدرت حتی دنبال پیمان شانگهای هست و یکجوری تلاش دارد هم عضو ناتو باشد هم کنار پوتین! در جریان این مضحکه انتخاباتی کمپین او بیشتر طرف مقابل را دنبالچه امریکا اعلام می کند و مدعی است که اطلاعات امریکا در حال تبلیغ کمال اقاست!

اردوغان در جریان اوکرائین تلاش داشته که زست پادرمیانی بگیرد و از تداوم فروش غله توسط اوکرائین و عبور ناوگان تجاری اوکرائین حمایت کرده.در عین فروش پهباد به اوکرائین به مالش جوارج پوتین هم مشغولست!

آقا کمال روباه پیر سیاست ترکیه و مدعی سکولاریزم هم از همان ایتدا اردوغان را نوکر پوتین اعلام کرد و مدعی شد روسیه در انتخابات ترکیه دخالت دارد و تکرار کرد که دنبال “کمپ غرب” خواهد دوید! نژاد پرستی بیشرمانه او هم در بیانات اخیرش در مورد اخراج ۱۰ میلیون پناهنده اهمیت مرکزی دارد چرا که بورژوازی ترکیه برای فرار از پاسخگوئی به مردم مثل همیشه تلاش دارد دلیل بحران را روی سر پناهندگان خالی کند.

لذا همانطور که می بینید هر دو سر این دعوای ارتجاعی به قطب بندیهای قدرت دنیا وصل هستند و حکومت امریکا و پوتین روی مضحکه ترکیه بسیار حساس هستند.

 

(۳)چرا می گویم مردم ترکیه گیج و کنگ هستند؟

 اگر من از راه دور براحتی این مضحکه را می بینم چرا در ترکیه بالای ۸۰ در صد مردم صف کشیده اند در این انتخابات؟ چرا این همه مردم پرچم ترکیه بدست افتاده اند دنبال این اراذل حاکمیت؟ وقتی اینهمه فقر اینهمه بدبختی منجمله مصیبت بعد زلزله تاریخی ترگیه و افشای فساد حاکمیت اردوغان در ساختن ساختمانهای زیر استاندارد سر زبانهاست هنوز اکثریت مردم همان مناطق زلزله خیز به اردوغان رای می دهند؟!

چرا در مناظق غربی و شهر نشین تر ترکیه اونها که تحصیلات بالاتر دارد هم افتاده اند دنبال اقا کمال! هورا می کشند برای لیبرالیزم و سکولاریزم پوشالی اقا کمال؟

ایا نمی شد و نمی شود طبقه کارگر ترکیه همن الان اعتصاب سراسری راه بیندازد و به ریش این حاکمان بخندد و خواستهای مطالباتی خود را و حزب خود را جلوی صحنه

بگذارد؟

اون چپ ترکیه که انعکاس خواستهای طبقه مزدبگیر جامعه باشد و خواست حکومت طبقه کارگر را حلوی صحنه بگذارد کجاست؟

اگر نیست پس داستان همین می شود که می بینیم حکایت خر عصاری خواهد بود و چرخیدن و چرخیدن تا صاحبش سود ببرد و اینهمه مردم ایستاده در صف انتخابات دو روز دیگر محرومتر با پرجمهای ترکیه بروند غاز بچرانند و خوش باشند که
“مامزدشان” برده ! نسل جوان ترکیه مثل نسل جوان داخل ایران بدنبال توهمی که عرب از زندگی ساخته بدنبال “سکولاریزم” بدوند تا مبادا بفهمند که اصل داستان چه سکولار چه مذهبی طبقه سرمایه دارست که با یا بدون اتاتورکیزم به منافع مردم خواهد تاخت و ثروتمندتر خواهد شد.

اینست ماجرای ترکیه و دروغ می گویند انها که کنار کمال اقا سنگر گرفته اند و اثبات می کنند کاچی بهتر از هیچی است.نه کمال اقا و نه اردوغان هیچکدام راه حل نیستند بلکه مشکلات ترکیه هستند.ناسیونالیزم تورکی و عظمت طلبی پان عثمانیزم فریبکاری کثیفی بیش نیست!

 

زنده باد مبارزه برای ازادی برابری و حکومت کارگری!

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate