اخباروگزارش های کارگری ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲

اخباروگزارش های کارگری ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲

– گرامیداشت یاد مختار جمشیدی از جان باختگان اعتراضات اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ نسبت به حذف سوبسیدها و گرانی درجونقان با راهپیمایی،تجمع،ایراد سخنرانی وسردادن شعارهای اعتراضی جمعیت کثیری از اهالی این شهرستان در استان چهارمحال و بختیاری

– گرامیداشت خاطره مهران سماک از جان باختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱در انزلی بمناسبت زادروزش برسرمزارش با شرکت جمعی ازجوانان و اهالی انزلی وسردادن شعارها اعتراضی منجمله «قسم به خون مهران ایستاده ایم تاپایان»،«مرگ بردیکتاتور»و«مهران جان تولدت مبارک»

– هشدار گوهر عشقی درباره خطر اعدام سه معترض: اگر سکوت کنیم فردا نوبت ماست

– مجیدکاظمی ،صالح میرهاشمی و سعیدیعقوبی: «هنوز زنده‌ایم» و «ما این نفس‌هایی که یک روز دیگر هم قطع نشده را مدیون شما مردم هستیم»

– بیانیه مشترک فعالین و تشکل‌های رنگین‌کمانی علیه موج اعدام‌ها در ایران

با اعتراضات همبسته و سراسری، علیه اعدام و حکومت اعدام بایستیم!

– محمود صالحی فعال کارگری سقز:دستگیری فعالان کارگری سنندج محکوم است!

– کامران ساختمانگر:

این حجم از وحشت دستگاه امنیتی از همدلی و اظهار همدردی  فعالین کارگری با خانواده جانباختگان جنبش ژینا نشان از جایگاه و اعتبار جنبش کارگری در رخدادها و تحولات سیاسی ایران دارد 

– فراخوان سومین طومار سراسری معلولان

– تجمع اعتراضی نانوایان اردبیل نسبت به کاهش سهمیه آرد مقابل اداره کل غله و بازرگانی

– تنديس مهربانى 

– یک سال از حبس ظالمانه حسن سعیدی از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد گذشت

– جان باختن یک کارگرکارخانه شهرستان زرندیه حین کار با دستگاه کراش

*******

*پنج شنبه ۲۸ اردیبهشت:گرامیداشت یاد مختار جمشیدی از جان باختگان اعتراضات اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ نسبت به حذف سوبسیدها و گرانی درجونقان با راهپیمایی،تجمع،ایراد سخنرانی وسردادن شعارهای اعتراضی جمعیت کثیری از اهالی این شهرستان در استان چهارمحال و بختیاری

ازجمله شعارها:

«قسم به خون یاران ایستاده ایم تاپایان»

«ای لشکر بختیاری آماده باش آماده باش

ترک و لر ، فارس و عرب آماده باش آماده باش 

بهر نبردی بی امان آماده باش آماده باش»

*پنج شنبه ۲۸ اردیبهشت:گرامیداشت خاطره مهران سماک از جان باختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱در انزلی بمناسبت زادروزش برسرمزارش با شرکت جمعی ازجوانان و اهالی انزلی وسردادن شعارها اعتراضی منجمله «قسم به خون مهران ایستاده ایم تاپایان»،«مرگ بردیکتاتور»و«مهران جان تولدت مبارک»

*هشدار گوهر عشقی درباره خطر اعدام سه معترض: اگر سکوت کنیم فردا نوبت ماست

گوهر عشقی با اشاره به نامه سه معترض محکوم به اعدام در پرونده خانه اصفهان از زندان و تقاضای آنها از مردم ایران برای جلوگیری از اعدام خود، نوشت: فرزندانم نوشتند نگذارید ما را بکشند! باید می‌نوشتند نگذارید زندگیتون رو ازتون بگیرن! سکوت کنی فردا نوبت توست.

*مجیدکاظمی ،صالح میرهاشمی و سعیدیعقوبی: «هنوز زنده‌ایم» و «ما این نفس‌هایی که یک روز دیگر هم قطع نشده را مدیون شما مردم هستیم»

توئیت محمد هاشمی، پسرخاله مجید کاظمی:

مجیدکاظمی ،صالح میرهاشمی و سعیدیعقوبی، سه جوان محکوم به اعدام در پرونده موسوم به «خانه اصفهان» در تماس تلفنی با خانواده گفته‌اند که «هنوز زنده‌ایم» و «ما این نفس‌هایی که یک روز دیگر هم قطع نشده را مدیون شما مردم هستیم».

یادآوری:

سعید یعقوبی، صالح میرهاشمی و مجید کاظمی از زندان دستگرد اصفهان: نگذارید ما را بکشند

از همشهریان و هموطنان عزیز تقاضا داریم، نگذارید ما را بکشند. ما به یاری شما نیاز داریم.

بچه‌های ایران: سعید یعقوبی، صالح میرهاشمی، مجید کاظمی

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲

*بیانیه مشترک فعالین و تشکل‌های رنگین‌کمانی علیه موج اعدام‌ها در ایران

با اعتراضات همبسته و سراسری، علیه اعدام و حکومت اعدام بایستیم!

در روزها و هفته‌های اخیر شاهد موج گسترده‌ای از صدور و اجرای احکام اعدام در سراسر ایران تحت انواع اتهامات واهی منتسب به شهروندان بوده‌ایم؛ اتهاماتی که در استانداردهای حداقلی قضایی در سطح بین‌الملل، حتی اطلاق عبارت «جرم» به آنها نیز قابل تصور نیست. اما این موج اعدام‌ها را تنها در یک بستر مشخص سیاسی می‌توان درک کرد؛ ادامه تلاش حکومت مستاصل جمهوری اسلامی برای سرکوب، کنترل و ارعاب جامعه‌ای که با پرچم ژن ژیان ئازادی و برای ریشه‌کن کردن همه ابعاد نابرابری و بیحقوقی، می‌رود که به قدرت انقلابش، حکومت اسلامی را به زیر کشد.

ما همجنسگرایان، دوجنسگرایان، ترنس‌ها و کوییرها در ایران، خود در تمامی طول عمر ننگین جمهوری اسلامی و از لحظه نخست، موضوع مجازات ضدانسانی اعدام و حذف شدن سیستماتیک حکومتی بوده‌ایم و از این روست که ضرورت مبارزه همه جانبه با اعدام، این قتل عمد دولتی را به خوبی درک می‌کنیم. ما از اعدام‌های صحرایی همجنسگرایان و کوییرها در قنات جهرم به دست عوامل جمهوری اسلامی تا اجرای بسیاری احکام اعدام دیگر از میان ال‌جی‌بی‌تی‌ها و اعمال بیش از چهار دهه تبعیض و انکار مطلق‌مان را هرگز #نه_میبخشیم_نه_فراموش_میکنیم . جنایات سازمان‌یافته حکومتی که به رغم عمق فجاعت، هرگز سبب نشد کوییرها در ایران مرعوب شوند و از مبارزات برابری‌طلبانه و آزادی‌خواهانه خود برای سرنگونی جمهوری اسلامی و دستیابی به رهایی دست بشویند.

ما کوییرها و فعالین جنبش دفاع از حقوق رنگین‌کمانی‌ها در ایران که در هشت ماه گذشته قلب‌مان با انقلاب زن زندگی آزادی در تپش دائم بوده، در پاسخ به موج اخیر اعدام‌ها، همبسته و متحد با همه بخش‌های جامعه قدرتمندانه اعلام می‌کنیم: اعدام، زندان، شکنجه، تجاوز، حمله شیمیایی و هیچ اقدام جنایتکارانه دیگر حکومتی نمی‌تواند عزم راسخ ما مردم را از به پیروزی رساندن انقلاب‌مان باز دارد.

همچنین ما صراحتا بر خواسته‌های فوری خود علیه این اعدام‌ها تاکید می‌کنیم و بر این باوریم که با مطالبات زیر باید جمهوری اسلامی را به عقب برانیم:

الف: توقف فوری اجرای احکام اعدام کسانی که در لیست انتظار هستند.

ب: لغو همه احکام صادره اعدام برای زندانیان و معترضان و پایان دادن به سناریوسازی و پرونده‌سازی برای آنان.

پ: آزادی فوری و بی قید و شرط همه زندانیان سیاسی.

ت: لغو مجازات اعدام برای همه شهروندان شامل بر زندانیان سیاسی و زندانیان جرائم عادی و غیره.

با این وجود به خوبی به این حقیقت واقفیم که حکومت اعدامی تنها به زبان اعتراض است که خواسته‌های ما را می‌شنود و از موج اخیر صدور و اجرای احکام اعدام عقب‌نشینی می‌کند. ما تردیدی نداریم که لغو مجازات اعدام در ایران و آزادی همه زندانیان سیاسی تنها از مسیر سرنگونی جمهوری اسلامی و پیروزی انقلاب زن زندگی آزادی می‌گذرد. بنابراین، تنها راه ما مردم ایران برای درآوردن سلاح اعدام از چنگال حکومت، سازماندهی اعتراضات و اعتصابات گسترده و سراسری در داخل کشور و اعتراض همه جانبه ایرانیان خارج کشور به اعدام‌های اخیر است.

در این مسیر مبارزه برای توقف اعدام‌ها، ما “ال‌جی‌بی‌تی‌کیو+”ها با تمام توان در کنار خانواده‌های دادخواه، خانواده‌های زندانیان سیاسی و خانواده‌های محکومین به اعدام هستیم؛ و آن چنان که دادخواهان اعلام نمودند، به این مهم باور داریم که در برابر حکومت مرگ و اعدام، همه باهم هستیم.

زنده باد آزادی و برابری

زنده باد زن زندگی آزادی

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲

۱۷ مه 

*محمود صالحی فعال کارگری سقز:دستگیری فعالان کارگری سنندج محکوم است!

شامگاه چهارشنبه مورخ ۲۷/۲/۱۴۰۲ تعدادی از خانواده های کارگری شهر سنندج برای مهمانی به منزل پدری هومن عبدالهی مراجعه می کنند. 

نیروهای لباس شخصی به منزل مذکور یورش می برند و تعدادی از کارگران بنام های ۱- هاجر سعیدی ۲- عبدالله خبر آبادی ۳- کمال کریمی ۴- شادمان عبدی ۵- حبیب الله کریمی ۶- خبات محمودی ۷- سیروان محمودی ۸- اقبال پشتکاری به اتهام مهمانی رفتن دستگیر و آنها را به بازداشتگاه اداره اطلاعات منتقل می کنند. ضمن محکوم کردن دستگیری فعالان کارگری سنندج خواستار آزادی آنها هستم.

پنجشنبـــــــــه ۲٨ اردیبهشت۱۴۰۲

*کامران ساختمانگر:

این حجم از وحشت دستگاه امنیتی از همدلی و اظهار همدردی  فعالین کارگری با خانواده جانباختگان جنبش ژینا نشان از جایگاه و اعتبار جنبش کارگری در رخدادها و تحولات سیاسی ایران دارد 

شامگاه دیروز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ نیروهای امنیتی اداره اطلاعات سنندج با یورش به منزل زنده یاد هومن عبداللهی

از جانباختگان جنبش زن، زندگی، آزادی در سنندج، جمعی از فعالین کارگری و مدنی شهر سنندج را به نام های کمال کریمی، شادمان عبدی، عبدالله خیرآبادی، سیروان محمودی، اقبال پیشکاری، هاجر سعیدی، خبات محمودی و حبیب الله کریمی بدون حکم قضایی و تنها به اتهام همدلی و ظهار همدردی با این خانواده داغدیده بازداشت نمودند.

ضمن محکوم کردن این بازداشت های خودسرانه فعالان کارگری که چیزی جز وحشت و سراسیمگی دستگاه امنیتی از اتحاد و همدلی و در کنار هم بودن های ما با خانواده های جانباختگان اخیر نیست

باید با صدای رسا گفت :

ما را ز سر بریده می‌ترسانی؟

ما گر ز سر بریده می‌ترسیدیم

در محفل عاشقان نمی‌رقصیدیم.

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲

*فراخوان سومین طومار سراسری معلولان

سومین طومار سراسری معلولان با هدف مطالبه اجرای ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولان در سراسر کشور به اجرا در می‌آید.

با توجه به عدم اجرای ماده ۲۷ پس از ۵ سال و مشکلات معیشتی معلولان و همچنین اهمیت و ضرورت اجرای ماده ۲۷ قانون معلولان به منظور کاهش مشکلات معیشتی، کمپین معلولان سومین طومار سراسری معلولان را در سراسر کشور برگزار می‌نماید.

شروع طومار؛ از هم اکنون پایان طومار؛ ۱۵ مهر مهلت ارسال؛ ۲۵ مهر

نحوه ارسال؛ از طریق پست( قبل از ارسال با آیدی @Kazem_koIivand یا شماره ۰۹۱۲۲۱۹۹۱۷۲ تماس حاصل فرمایید)

چگونگی اجرای طومار سراسری معلولان؛

برگزارکننده‌( فرد/ گروه/ انجمن) می‌بایست متن طومار را با روی یک پارچه یا بنر با عرض فقط ۸۰ سانتیمتر و طول دلخواه چاپ کرده و برنامه طومار را از قبل اطلاع‌رسانی نماید و از حامیان(معلول/غیرمعلول) امضاء با کدملی یا شماره تماس اخذ کند، در انتهای طومار نام برگزارکننده شماره تماس و نام شهر درج گردد و پس از اتمام مهلت، آن را به تهران ارسال نمایند تا طومارها جمع‌آوری، به هم دوخته شده و یک طومار واحد به سازمان مربوطه تحویل گردد.

برنامه طومار در همه جا و هر مناسبتی قابل اجراست. از مراسم برگزاری طومار عکس و فیلم تهیه و ارسال کنید تا منتشر شود.

خاطرنشان می‌سازد، اولین طومار کمپین معلولان منجر به #تصویب_لایحه_معلولان شد؛ دومین طومار منجر به تصویب و ابلاغ آئین‌نامه‌های قانون حمایت از حقوق معلولان شد؛ امیدواریم طومار سوم نیز منجر به اجرای ماده ۲۷ شود. البته محقق شدن این امر به گستردگی اعتراضات و طومار سراسری بستگی دارد.

متن پیشنهادی طومار:

به نام خدا

موضوع طومار؛ درخواست تخصیص بودجه اجرای ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولان

معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه

افراد دارای معلولیت  علاوه بر مشکلات مبتلابه آحاد مردم در وضعیت اقتصادی کنونی کشور، مسائل و مشکلات مضاعفی ویژه زندگی همراه با معلولیت دارند.

راهکار اندیشیده شده برای حل این مشکل، اجرای کامل ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولان است -که با گذشت بیش از پنج سال از ابلاغ آن- علی‌رغم ضرورت تسریع در اجرا، هنوز اجرا نمی‌شود و هر روز تاخیر در اجرای آن، زندگی افراد دارای معلولیت در سراسر کشور را با مشکلات بیشتری مواجه می‌کند.

ما امضاء‌کنندگان ذیل طومار، با تأکید بر ضرورت تحقق هدف نهایی زندگی مبتنی بر کرامت انسانی توأم با رفاه اجتماعی و جایگزینی چرخه معیوب مستمری ناچیز و تحقیرآمیز با کمک‌هزینه معیشتی مقرر در ماده ۲۷ قانون، صراحتاً تامین بودجه و اجرای کامل ماده ۲۷ قانون معلولان به منظور   کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از فقر مالی را برای شهروندان دارای معلولیت خواستاریم.

بدیهی است در صورت عدم توجه سازمان برنامه و بودجه به درخواست بر حق افراد دارای معلولیت، سایر پیگیری‌های ممکن نظیر، تجمع و تحصن در چارچوب قوانین ج.ا به عمل خواهد آمد.

*تجمع اعتراضی نانوایان اردبیل نسبت به کاهش سهمیه آرد مقابل اداره کل غله و بازرگانی

روزپنج شنبه ۲۸ اردیبهشت،جمعی از نانوایان اردبیل برای اعتراض به کاهش سهمیه آرد مقابل اداره کل غله و بازرگانی استان درشهراردبیل تجمع کردند.

کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران:تجمع نانوایان مقابل اداره کل غله و بازرگانی اردبیل

نان خور و نانوا شاکی؛ مشکل نان اردبیل کجاست؟

امروز جمعی از نانوایان بواسطه کسر سهمیه آرد به اداره غله مراجعه کردند.

سوال اینجاست نان خور در صفوف به هم پیوسته است و نانوا هم از وضعیت موجود ناراضی، مشکل دقیقا از کجاست؟

پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲

*تنديس مهربانى 

در زمستان١٤٠٠خورشيدى منزل دانش آموزش درآتش مى سوزد، او كه به مهربانى و تعهد شهره ى شهراست

باكمك همكاران پاى كارش،در بندرانزلى  حدودسى ميليون تومان، وجه نقدجمع آورى شده رابه اولياى آن دانش آموز اهدا مى كند،و هم چنين پيمانكارساختمانى به جهت اعتبار وى متقبل مى شودكه بدون گرفتن دستمزد، منزل آن دانش  آموز را نوسازى كند.

نام اين معلم، فريبا انامى ست 

وى با٢٦سال سابقه،هم زمان با هفته بزرگداشت معلم١٤٠٢خورشيدى

به جرم اينكه خواهان اجراى اصل٣٠قانون اساسى(آموزش رايگان)ست 

باحكم اخراج خويش مواجه شده است!

زيبانيست؟!

*یک سال از حبس ظالمانه حسن سعیدی از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد گذشت.

حسن سعیدی از اعضای قدیمی، فعال و شناخته شده سندیکای کارگران شرکت واحد که در ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ با یورش نیروهای امنیتی به محل اقامت موقت‌اش در روستایی واقع در جاده همدان بازداشت شد، اکنون ۳۶۵ روز است که در حبس به سر میبرد. حسن سعیدی در این‌‌ مدت بارها تحت بازجوییهای طولانی قرار گرفت و‌ در اعتراض به تداوم بازجوییها به مدت ۳۹ روز در اعتصاب غذا بود. 

حسن سعیدی در سال ۸۴ همزمان با بازگشایی سندیکا رسماً فعالیت های کارگری خودش را آغاز کرد و در تمام این سال‌ها برای پیگیری مطالبات و حقوق رانندگان و دیگر کارگران شرکت واحد تلاش‌های زیادی داشته است. بطوریکه در سال‌های فعالیتش بارها مورد خشم و غصب کارفرما قرار گرفت و در پی این ناملایماتی‌ها چندین بار از کار معلق گشت. آخرین بار که حسن سعیدی از کار اخراج گردید به سال ۹۱ برمی‌گردد. در آن سال به دلیل اختلافات بین کارگران و مدیریت به خاطر افزایش حقوقی تحت عنوان (حق جذب) که منجر به تجمع در مقابل شهرداری و شورای شهر گشت، حسن سعیدی در این تجمعات شرکت کرده و در کنار دیگر کارگران از افزایش حقوقی کارگران شرکت واحد در مذاکرات بین کارگران و شهرداری دفاع کرد، که نتیجه آن افزایش ۱۸ درصدی حقوق کارگران در سال ۹۱ بود. به دنبال اعمال این حق جذب، حقوق کارگران افزایش چشمگیری در پی داشت که بعد از آن به بهانه های واهی کارفرما تصمیم به اخراج ایشان گرفت.

حسن سعیدی پس از اخراج شدن دست از فعالیتهای کارگری و سندیکایی خودش برنداشت و مدام در دفاع از خود جهت بازگشت به کار و سایر کارگران در تجمعات صنفی رانندگان حضور مستمر داشت و بارها توسط نیروهای امنیتی مورد ضرب وشتم‌ قرار گرفت و حتی در بعضی موارد بازداشت شد، تا آنکه در ۲۸ اردیبهشت  ۱۴۰۱ نهادهای امنیتی با سناریوسازی نخ نما و پرونده سازی حول ملاقاتی دوستانه با دو تبعه فرانسوی عضو سندیکای معلمان فرانسه بازداشت و به ۵سال حبس محکوم گردید.

سندیکای کارگران‌ شرکت واحد هر گونه پرونده سازی و اتهامات بی پایه و اساس بر علیه اعضای زندانی خود حسن سعیدی ، داود رضوی و رضا شهابی را محکوم می‌کند و خواستار آزادی بی قید و شرط اعضای خود و سایر فعالین کارگری، معلمان، دانشجویان، زنان و تمامی آزادی خواهان و حق‌طلبان می‌باشد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲

*جان باختن یک کارگرکارخانه شهرستان زرندیه حین کار با دستگاه کراش

یک کارگر ۵۰ ساله کارخانه شهرستان زرندیه ،استان مرکزی در شیفت شب حین کار با دستگاه کراش دچار سانحه شده و جان خود را از دست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate