اخباروگزارش های کارگری ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲

اخباروگزارش های کارگری ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲

– ادامه جمعه های اعتراضی اهالی سیستان و بلوچستان با راهپیمایی و سردادن شعارهای اعتراضی در زاهدان

– چهارمین تجمع کارگران رسمی در هفت تپه 

– جان عاتکه رجبی در خطر است؛ بی‌خبری مطلق از وضعیت سلامتی عاتکه رجبی، در چهارمین روز اعتصاب غذای خشک 

– جان عاتکه رجبی در خطر است؛ بی‌خبری مطلق از وضعیت سلامتی عاتکه رجبی، در چهارمین روز اعتصاب غذای خشک 

– اعطای جایزه‌ی صلح ویژه حقوق بشر ٢٠٢٣ به شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

– محمد سعیدی ابواسحاقی، معلم و هنرمند لردگانی، با حکم هیات تخلفات چهارمحال و بختیاری، از شغل خود اخراج شد

– تجمع اعتراضی جمعی ازاهالی روستای انبار ضرونی نسبت به عدم بازسازی پل مقابل فرمانداری کوهدشت

– راهپیمایی وتجمع اهالی مهربان دراعتراض به عدم تبدیل این بخش به شهرستان برای سومین روز متوالی

*******

*ادامه جمعه های اعتراضی اهالی سیستان و بلوچستان با راهپیمایی و سردادن شعارهای اعتراضی در زاهدان

شعارها:

«مرگ بر جمهوری اعدامی» 

«حکومت بچه کش نمیخوایم نمیخوایم»

«خامنه ای حیا کن، مملکت رو رها کن»

«این آخرین پیامه، اعدام کنی قیامه»

« زندانی سیاسی آزاد باید گردد»

«آزادی عدالت حق مسلم ماست»

«توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه»

«بسیجی سپاهی داعش ما شمایید»

«قسم به خون یاران ایستاده ایم تا پایان»

*چهارمین تجمع کارگران رسمی در هفت تپه 

 کارگران رسمی نسبت به اجرای نادرست همسان سازی  دست از کار کشیدند و دست به تجمع زدند.

کارگران در مقابل دفتر مدیریت شرکت و بعضا در داخل دفتر مدیریت امور اداری تجمع و اعتراض خود را پیش بردند. 

اعترض کارگران  نسبت به چگونگی  اجرای همسان سازی و محاسبات مزدی و همچنین اعتراض نسبت به   سالم زاده، مدیر امور اداری میباشد.

مدیران طرح توسعه در اقدامی خلاف قانون،  محاسبات مزدی پرسنل را طوری محاسبه کردند که حتی مزد تعیین شده  شورایعالی کار،  مبنا  قرار گرفته نشده  و مبلغ تعیین شده بسیار نازل تر از دستمزد تعیین شده توسط شورای ضد کارگری  عالی کار می باشد. در این محاسبه چند مزایا و ایتم مزدی،  از مزد مبنا حذف شده است.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه ضمن حمایت از خواست و مطالبات  کارگران،  خواهان به رسمیت شناخت تمام حق و حقوق  کارگران بوده  و کارفرمای شرکت ملزم به رعایت  خواست کارگران می باشد.

اتحاد رمز پیروزی است.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

جمعه ۲۲/اردیبهشت /۱۴۰۲

*جان عاتکه رجبی در خطر است؛ بی‌خبری مطلق از وضعیت سلامتی عاتکه رجبی، در چهارمین روز اعتصاب غذای خشک 

از عاتکه رجبی، که روز پنج‌شنبه، طی تماسی با خانواده‌اش اعلام کرده در سلول انفرادی است و از زمان بازداشت در اعتراض به بازداشت غیرقانونی خود دست به اعتصاب غذای خشک زده است، هیچ خبری در دست نیست و با توجه به اعتصاب غذای خشک عاتکه، این بی‌خبری موجبات نگرانی شدید خانواده و جامعه‌ی معلمان گردیده است. 

عاتکه رجبی از فعالان مدنی و معلم، روز ۱۹ اردیبهشت و همزمان با فراخوان سراسری شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، دستگیر شد. او به منظور شرکت در تجمع فراخوان فرهنگیان، از خانه خارج شده و بر اساس گزارشات رسیده در مقابل اداره آموزش و پرورش استان خراسان رضوی، بازداشت شد.  

 عاتکه رجبی در مهرماه ۱۴۰۱ و همزمان با اعتراضات گسترده پس از مرگ ژینا امینی اولین معلمی بود که پیوستن خود را به اعتراض و اعتصابات سراسری را در ویدیویی اعلام و از حضور در کلاس امتناع کرده بود. عاتکه رجبی مدتی بعد از آموزش و پرورش اخراج شد.

*گزارش تجمع صنفی فرهنگیان کشور، در ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲

پیرو فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، مبنی بر تجمع ۱۹ اردیبهشت، فرهنگیان۳۲ شهر در سراسر کشور، به خیابان آمدند تا بار دیگر خواسته‌های به‌حق خود را فریاد بزنند.

سال‌های مدیدی است که آموزش و پرورش در اولویت هیچ‌کدام از دولت‌ها قرار ندارد، طی این سال‌ها سهم آموزش و پرورش از درآمد ناخالص ملی، به پایین‌ترین سهم خود، در دوران پس از انقلاب رسیده است و از این بودجه ناچیز ۹۷.۷ دهم درصد صرف حقوق پرسنل و ۲.۳ دهم درصد آن صرف کیفیت بخشی می‌شود. این مطلب بدان معناست که اصل سی‌ام قانون اساسی که آموزش برابر و رایگان را برای دانش آموزان در نظر گرفته، عملا تعطیل شده‌است.

افزایش حقوق فرهنگیان شاغل و بازنشسته نیز، متناسب با نرخ تورم افزایش نداشته و عدم توازن در افزایش حقوق و دستمزد، با هزینه‌های زندگی، سفره فرهنگیان را هر روز کوچکتر کرده و آن‌ها را مجبور کرده که به مشاغل دوم و سوم روی آورند.

در این میان کانون‌ها و انجمن‌های صنفی فرهنگیان که در قالب شورای هماهنگی پیگیر معضلات آموزشی کشورند، طی بیست سال گذشته، به شکل‌های گوناگون (اخراج، تبعید، زندان، کسر حقوق، بازنشستگی پیش از موعد و…) مورد آزار قرار گرفته‌اند. با این حال، شورای هماهنگی هیچ‌گاه از مواضع به‌حق خود (حقوق معلمان و دانش‌آموزان) عقب نشینی نکرده و همچنان بر خواسته‌های به‌حق این دو قشر اصرار می‌ورزد.

در پایان لیست شهرهایی که در روز سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ۴۰۲ به فراخوان شورای هماهنگی پاسخ مثبت داده‌اند ذکر می‌گردد، امید که گوش شنوایی برای شنیدن خواسته‌های به‌حق فرهنگیان پیدا شود:

۱-هرسین 

۲-اراک 

۳-اهواز 

۴شوش

۵-تربت حیدریه

۶-همدان

۷-اسلام‌آباد غرب

۸-سنندج

۹- قزوین

۱۰- تاکستان

۱۱- کرمانشاه

۱۲- جلفا

۱۳- بجنورد

۱۴- رشت

۱۵- آبدانان

۱۶-سقز

۱۷- بابل

۱۸- اردبیل

۱۹- اصفهان

۲۰ – مریوان،

۲۱-ساری

۲۲- یاسوج

۲۳- مشهد

۲۴- بهمئی

۲۵-الیگودرز

۲۶-شیروان

۲۷-بوشهر 

۲۸-کازرون

۲۹-تهران

۳۰- نورآباد ممسنی

۳۱- شیراز

۳۲- دیواندره

۳۳- ایذه

*اعطای جایزه‌ی صلح ویژه حقوق بشر ٢٠٢٣ به شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

بنیاد ۱۸ می، در نشست مطبوعاتی خود، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران را برنده‌ی «جایزه‌ی صلح ویژه‌‌ی حقوق بشر۲۰۲۳» اعلام نمود. مراسم رسمی «گوانگجوی حقوق بشر ۲۰۲۳» در تاریخ ۱۸ می، ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، در کره‌‌ی جنوبی برگزار خواهد شد.

در بیانیه‌ی بنیاد ۱۸ می آمده است:

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، در دو دهه‌ی گذشته٫ به طور مشخص در طول یک سال پیش، در ایجاد همبستگی بین‌المللی برای محکوم کردن سیاست‌های ضد حقوق بشری دولت ایران در سرکوب معلمان و فعالان اتحادیه‌های کارگری تلاش‌های بسیاری کرده و این شورا متعهد به رساندن صدای معلمان ایران در سطح بین‌المللی بوده است.

فعالیت‌های جنبش معلمان در راستای ایجاد همبستگی جهانی در دفاع از آزادی بیان، آزادی، حق تشکل یابی، دسترسی عمومی به آموزش رایگان و باکیفیت و مقابله با خصوصی‌سازی آموز، سرکوب و بازداشت دانش‌آموزان، دانشجویان و معلمان فعالین اتحادیه‌های کارگری در ایران مبارزه می‌کنند و نیز در پتیشنی که به امضاهای فراوانی رسید از سازمان بین‌المللی کار (ILO) درخواست کرده است تا نمایندگان دولت ایران را از هیئت‌مدیره این سازمان برکنار کنند.

بیش از ۲۰۰ معلم از روز کارگر در فاصله یک ماهه از اول ماه می ۲۰۲۲ بازداشت‌ شدند و هنوز از آنان همچنان مورد بازجویی قرار می‌گیرند و در بازداشت به سر می‌برند؛ نیز برخی از آن‌ها با وثیقه‌های سنگین آزاد تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شده‌اند. در جریان جنبش انقلابی جاری در ایران که در اعتراض به قتل #ژینا_امینی آغاز شد تعدادی زیادی کودک و دانش‌آموز و نیز دو معلم به قتل رسیدند و نیز تعدادی زیادی معلم و دانش‌آموز بازداشت شدند. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران تجمعات و اعتصاباتی را در اعتراض به کشته شدن کودکان و خشونت و سرکوب‌هاب ایجاد شده برگزار نمود.

با وجود مسمومیت حدود ۲۰۰۰ دانش‌آموز دختر با گاز سمی از آذر ماه ۱۴۰۱ در مدارس، همچنان دولت ایران اعلام کرده است که این حادثه یک موضوع فوری تلقی نمی‌شود. در پاسخ به بی‌توجهی مقامات مربوطه، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، تجمعی سراسری را علیه این مسمومیت‌ها در مدارس دخترانه در ۱۶ اسفند ترتیب داد که توسط نیروهای امنیتی با خشونت سرکوب شد و منجر به دستگیری بسیاری از معلمان شرکت‌کننده در تظاهرات شد.

علیرغم فشار بر فعالین صنفی معلمان و تمامی مشکلات متعددی که شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با آن مواجه است، اما همچنان پرتلاش با تبعیض و نابرابری مبارزه می‌کنند تا حداقلی از حقوق بشر را با بهبود سیستم آموزشی تضمین کنند.

*محمد سعیدی ابواسحاقی، معلم و هنرمند لردگانی، با حکم هیات تخلفات چهارمحال و بختیاری، از شغل خود اخراج شد

این معلم شریف، که فعالیتش در چهارچوب هنری و معلمی خلاصه می‌شود، با اتهاماتی (طرفداری و فعاليت به‌نفع گروه‌های معاند با فعالیت‌هایی از قبیل… سرکشی به خانواده‌های کشته‌شدگان جریان کشته‌سازی و یا اغتشاشگر و حضور در محل دفن برخی از کشته‌شدگان مذکور و اسطوره‌سازی از آن ها همسو با مطامع گروه‌های معاند و استفاده ابزاری از هنر و احساسات و نشر یا بازنشر آن‌ها در فضای مجازی…)در هیات تخلفات اداری، به اخراج محکوم شده‌است، در حالی که رسیدگی به این‌اتهامات در صلاحیت هیات تخلفات نبوده، چرا که هیچ‌یک از این اتهامات انتسابی، در هیچ دادگاهی به اثبات نرسیده‌است.

 هیات تخلفات اداری چهارمحال و بختیاری، در اقدامی غیر قانونی و با استناد به اتهامات واهی این معلم را اخراج کرده‌ و اعضای این هیات باید در قبال ‌تصمیمات غیرقانونی خود، در نهادهای ذی‌ربط پاسخگو باشند. 

یک سال از بازداشت رضا شهابی و حبس ظالمانه عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد گذشت 

#رضا_شهابی_آزاد_باید_گردد

رضا شهابی، کارگر زندانی و‌ عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد، دقیقا یک سال است که توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و بدون حتی یک روز مرخصی استعلاجی در حبس نگه داشته شده است. رضا شهابی در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ با هجوم ماموران امنیتی در منزلش دستگیر شد‌. وی بیش از سه ماه برای تحمیل سناریوهای ساختگی و پرونده سازی کذایی در بازداشتگاههای ۲۰۹ و ۲۴۱ در انفرادی و تحت بازجویی نگهداری شد. رضا شهابی در اعتراض به پرونده سازی کاذب و رفتارهای توهین آمیز در بازجویی های طولانی به مدت ۴۲ روز دست به اعتصاب غذا زد. 

دادگاه تجدید نظر حکم ۶ سال حبس تعزیری (۵ سال اجرایی)، دو سال تبعید و محرومیت از فعالیت سندیکایی و‌ اجتماعی را عینا تایید کرده است.

از زمان بازگشایی سندیکای کارگران شرکت واحد در سال ۱۳۸۴ تا کنون رضا شهابی بارها بازداشت، مورد ضرب و شتم، تهدید و سالها در حبس بوده است. در طی این سالها نه فقط به سلامتی شهابی ضربات جدی و‌ جبران‌ ناپذیری وارد شده بلکه خانواده او نیز بشدت تحت فشار بوده اند و لحظه ای امنیت و آرامش نداشته اند. 

اذیت و آزار رضا شهابی و‌ خانواده اش باید پایان یابد. رضا شهابی باید فوری به بیمارستانی جهت معالجات اساسی انتقال یابد و‌ بدون قید و شرط آزاد گردد. 

سندیکای کارگران شرکت واحد خواهان لغو پرونده سازی و اتهامات بی پایه و اساس علیه اعضای زندانی خود رضا شهابی، حسن سعیدی، داود رضوی، و سایر فعالین کارگری و معلمی میباشد.

#رضا_شهابی_آزاد_باید_گردد 

کارگر زندانی آزاد باید گردد

چاره زحمتکشان وحدت و‌ تشکیلات

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲

*تجمع اعتراضی جمعی ازاهالی روستای انبار ضرونی نسبت به عدم بازسازی پل مقابل فرمانداری کوهدشت

به گزارش ۲۲ اردیبهشت کانال اتحائیه آزاد کارگران ایران،آنها با داشتن دست نوشته هایی در دست به این که کار ساده ای مثل بازسازی پل روستایشان بعداز مدت ها که از تخریب آن می گذرد انجام نمی گیرد اعتراض داشتند.

*راهپیمایی وتجمع اهالی مهربان دراعتراض به عدم تبدیل این بخش به شهرستان برای سومین روز متوالی

روز جمعه ۲۲ اردیبهشت برای سومین روز متوالی، اهالی مهربان دراستان آذربایجان شرقی برای اعتراض به عدم تبدیل این بخش به شهرستان به راهپیمایی وتجمعشان ادامه دادند.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate