افراد وفادار: پایبند به پرنسیپهای خود هستند

نویسنده :  Valeria Sabater

افراد وفادار: پایبند به پرنسیپهای خود هستند

ترجمه : ژاله سهند

توضیح مترجم :

Valeria Sabater، در اسپانیا زندگی میکند و به مثابه یک روانشناس درحوضه مدیریت سیستم ذهنی و انسان شناسی، تحلیلهای بسیاری در خصوص روابط انسانی، که یکی از مفهومات مسحور کننده برای من به مثابه یک فعال سیاسی با ذهنیتی هنری بوده است، را ارائه داده است. در اینجا او به مغهوم وفاداری از منظر کارکرد خودآگاه و انتخابی و نه در ترسیم و تجربه آن در زمینه سازمانی سیاسی و درمحیط کاری، نظر انداخته است، اگرچه کاربرد این پرنسیپ ها هنگامیکه با منطق ارائه شده او عملی گردند، در هر زمینه دیگری اعتبار خود را در معرض دید قرار میدهند .به مثابه کسی که همیشه از منظر آزادی انتخاب و آگاهی روشن در چرایی وفاداری، آنرا تجربه کرده ام، این مقاله او و تحقیقهای دیگر از مفهوم وفاداری را یافته هایی عملی می بینم که در کوتاه روئوس آنها میتواند این طرحهای کلی باشند:

۱ . ابهام در درک مفهوم وفاداری به  مثابه  سازه ای اخلاقی، عامل و ناقل کنشهای  اجتماعی، سیاسی و خطرناکی در تاریخ بشر بوده است و به مثابه سازه ای پیچیده می تواند محرک قدرتمندی در آفرینش دو رفتار متضاد انسانی; اخلاقمندی و انحراف در دیدگاه انسان آگاه وغیرآگاه گردد. 

۲ . زمانی که اهداف وفاداری وضع  میشوند و به مثابه یک  دستور و نه پرنسیپ، مطرح میشوند، انحراف و فساد را ترویج و توجیح می کنند.

۳ . وفاداری آگاه مانع از خیانت  می گردد.

۴ . سرشت دوگانه وفاداری آگاهانه وغیر آگاهانه هم می تواند ما را نسبت به عواقب اعمالمان در پروسه، مقید به پرنسیپهای انتخابی اخلاقی نماید و بالندگی ایجاد نماید و در صورت دیگر کور و کر نماید.

۵ . مابین مرز وفاداری و عدم وفاداری دیوار چین وجود ندارد و به سادگی بواسطه عدم ثبات اخلاقی عملگرایان آن می تواند به مثابه حربه ای برای تقلیل درستکاری و سرکوب انسان مقابل قرار بگیرد.

******************************************************************************

افراد وفادار: پایبند به پرنسیپهای خود هستند

شما نمی توانید کسی را مجبور به وفاداری نمایید. وفاداری کنشی از آزادی است که در آن شما انتخاب می کنید که به چه کسی تعهد، احترام و محبت خود را ببخشید. اما پیش از آنکه بتوانید قاطعانه برای دیگران احترام قائل شوید، باید به خودتان احترام بگذارید.

افراد وفادار: پایبند به پرنسیپهای خود هستند

افراد وفادار بیش از هر چیزی، افرادی صادق هستند. آنها زندگی خود را بر اساس قانونی می زیند که همیشه با ارزش های آنها و تعهد آنها به احترام گذاشتن نسبت به دیگران مطابقت میکند. برای آنان جایی برای خیانت، دروغ، یا اعمال منفعت طلبانه به نفع خود وجود ندارد. وفاداری مفهومی مسحور کننده  و ژرف است که بسیار فراتر از اعتماد به پیش میرود.

اگر در مورد خاستگاه مفهوم وفاداری جویایید، رشته انسان‌شناسی پاسخ جالبی برای آن دارد. بر اساس این علم، وفاداری در گذشته ما یک مکانیسم بقا بوده است. در گذشته، زمانی که زندگی اجداد ما پر از خطر و سختی بود، دریافت کمک و حمایت از افراد دیگر مفتاحی برای بقا بود.

اما دنیا دیگر برای ما اینگونه نیست. و با این حال، ما هنوز به این حس صمیمیت و امنیت از سوی افراد ارزشمند در زندگی خود نیاز داریم تا احساس خوبی داشته باشیم. اساساً این بدین معناست که به کسی دیگر توجه، احترام و تعهد خود را می بخشید و همچنین واقف هستید که به او خیانت نمی‌ ورزید و انگیزه‌های پنهانی ندارید. 

برخی از مردم می گویند که وفاداری ارزشی ضروری است، اما ارزشی است که در خطر انقراض است. اما بیشتر از آنچه فکر می کنید در اینجا افراد وفادار وجود دارند. همانطور که گفته شد، هنوز مهم است که بدانیم وفادار بودن به چه معناست. می‌توان به راحتی وارد نیروی محرکه ای که این ایده از آن شروع به منحرف شدن نمود، گردید. بیایید نگاه دقیق تری به آن بیندازیم.

” استاد، ادامه بده و من تا آخرین نفس با صداقت و وفاداری به دنبالت خواهم آمد.”

 -ویلیام شکسپیر-

افراد وفادار چگونه هستند؟

سنکا Lucius Annaeus Seneca گفت که وفاداری با اعتماد آغاز می گردد. اما همانطور که در بالا ذکر شد، وفاداری بسیار عمیق تر از آن است، و بسیار پیچیده تر و ویژه تر است. برای یک نمونه، افراد وفادار بیش از هر چیز دیگری به پرنسیپهای خود وفادار هستند. این بنیان سلوک وفاداری است: آنها همیشه به پرنسیپهای خود و آنچه درست می‌دانند پایبند هستند.

وفاداری، تعهد به انجام دادن کاردرست است

ریشه لاتین “وفاداری” از کلمه “قانونی” می آید. به همین دلیل است که با حس کمال و تعهد به انجام کار درست آمیخته است. اما از منظر روابط شما چه معنایی دارد؟

خوب، برای مثال، این بدین معنی است که حتی اگر با یک شریک یا یک دوست چیزی را قطع می کنید، باز هم باید نسبت به یکدیگر احترام بگذارید. هرگز نباید اسرار آنها را فاش کنید، از آنها انتقاد کنید، یا عملی را انجام دهید که به هر طریقی به آنها آسیب برساند.

بعد از اعتماد، وفاداری می آید. حتی اگر اولین مورد از بین برود، و دیگر با کسی پیوندی نداشته باشید، به این معنی نیست که باید حس عمیق احترام به او را از دست بدهید. در نهایت، این فضیلتی است که به همان اندازه که شریف است، مطلوب نیز هست.

شما نمی توانید کسی را مجبور به وفاداری نمایید. 

بیایید صادق باشیم، اگر این روزها یک چیز همیشه از ما خواسته می شود، آن وفاداری ماست. این در مورد کار صدق میکند، آنجایی که شما باید به یک کمپانی یا مجموعه ای از قوانین و به خانواده خود وفادار باشید. بسیاری از خانواده ها از شما می خواهند که دقیقاً همان ارزش ها، آداب و رسوم و مناسک آنها را حفظ نمایید.

این قطعاً جنبه تاریکتر‌ وفاداری است، ضلعی که مردم سعی می‌کنند با زور، با درخواست رفتارهای مشابه و آسیب رساندن به عزت نفس، شما را وادار به انجام تعهدات نمایند. ما می‌خواهیم کاملاً واضح بگوییم: افراد وفادار را اینگونه نمی توان متعهد نمود. آنها به شریک زندگی، خانواده یا دوستان خود وفادار نیستند چرا که دیگران از آنها  اینرا می خواهند.

 آنها خودشان انتخاب می کنند که در تطابق با پرنسیپهای خود وفادار باشند. احساسات و اعمال آنها با هم هماهنگ است.

این یک عمل تسلیم گشتگی یا بیگانگی نیست. وفاداری راستین تمرین شجاعت اخلاقی است، آنجایی که شما انتخاب می کنید همواره در پرنسیپهای خود استوار باشید.

به عنوان مثال، این به معنای وفاداری به همه نیست. به طور خاص، ما در مورد افرادی صحبت می کنیم که از دیگران می خواهند به گونه ای رفتار یا تفکر نمایند که برخلاف پرنسیپهای خودشان باشد.

افراد وفادار صادق هستند، برتری طلب نیستند و به شما کمک می نمایند که ببالید.

افراد وفادار هرگز نسبت به شما حس برتری طلبی ندارند. آن‌ها از آن دسته افرادی نیستند که هر چقدر هم قابل سوال باشد، به همه چیز آری بگویند، هرگز اعتراض نکنند، یا در هر کاری که انجام می‌دهید و هر تصمیمی که می‌گیرید، از شما حمایت نمایند. خیر؛ وفاداری صداقت و تعهدی کنشگر برای سعادت دیگران است.

این بدان معناست که اگر آنها احساس کنند که باید سرعت شما را کاهش دهند، در مورد چیزی به شما هشدار دهند یا چشمان شما را به ضلعی که نمی بینید باز نمایند، این کار را خواهند کرد. آنها بر اساس ارزش های استوار عمل می کنند، نه حس خشوع یا انفعال. آن‌ها چیزی را که بهترین است برای شما می‌خواهند و همیشه حقیقت را به شما می‌گویند حتی اگر درد آور باشد. آنها اشتباهات شما را به شما گوشزد میکنند، اما همچنین آن نقاطی را که می توانید در آن رشد نمایید.

می توانید بگویید که وفاداری به آن سادگی که فکر می کرده اید نیست. این چیزی نیست که کسی بتواند شما را مجبور کند که باشید. وفاداری یک نیروی درونی است نه بیرونی، و همیشه باید با مجموعه‌ای از ارزش‌های بنیادی مبتنی بر احترام و درستکاری مطابقت داشته باشد.

در آخر، افراد وفادار، همه اهل صحبت نیستند. آنها فراتر از کلمات به پیش میروند و وفاداری خود را در هر شرایط یا موقعیتی که لازم باشد، به عمل در می آورند.

درباره نویسنده

Valeria Sabater ، فارغ التحصیل رشته روانشناسی از دانشگاه والنسیا در سال ۲۰۰۴. فوق لیسانس ایمنی و بهداشت در محل کار در سال ۲۰۰۵ و کارشناسی ارشد در مدیریت سیستم ذهنی: خلاقیت عصبی، نوآوری و حس ششم در سال ۲۰۱۶ (دانشگاه والنسیا) است. او گواهی مربیگری در سلامت و تندرستی (۲۰۱۹) را دارد، متخصص در روانپزشکی (UEMC) و متخصص در اختلالات عاطفی  (۲۰۲۱است. او دانشجوی انسان شناسی اجتماعی و فرهنگی در  UEMC  بوده است.  والریا ساباتر در حوزه روانشناسی اجتماعی انتخاب و آموزش پرسنل کار کرده است. از سال ۲۰۰۸، او مربی روانشناسی و آگاهی عاطفی در دبیرستانها بوده و به کودکان دارای مشکلات رشد و فراگیری حمایت های روانشناسی- پرورشی ارائه می دهد. علاوه بر این، او نویسنده است و از این بابت جوایز ادبی مختلفی را دریافت نموده است.

https://exploringyourmind.com/loyal-people-sticking-to-your-principles/ 

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate