تاج نئوکانیزم بر سر بایدن و حزب “دموکرات” و “صلح خواهی ” ترامپیستها!

در امریکا خبرهائی است که واقعا یکتاست! تاریخا “جمهوریخواه ها” نئوکان بودند و “دموکراتها” بیشتر خود را طرفدار “حقوق بشر و صلح” معرفی می کردند.

رسیدیم به اغاز افول حکومت امریکا که در انتهای دهه نود  با عروج ظاهری این حکومت بعنوان “قدر قدرت” دنیای بعد جنگ سردی تلاشش را برای تسخیر دنیا دوچندان کرد که اتفاقا هر سال که گذشت بخاطر بستر فرسوده نظام سرمایه داری جهانی ، این “عروج امریکا” و بعد لشکرکشی اش به منطقه خاورمیانه اغاز شکستش شد و دیدیم به چه افتضاحی از همان اغاز “تسلط” به خاورمیانه ضربه ها دریافت کرد و هزیمت تاریخیش اغاز شد!

در مقالاتم در طی سالهای گذشته توضیح دادم که ترامپیزم را ترامپ اختراع نکرد او عقلش به این حرفها نمی رسد.ترامپیزم یک نظریه و استراتژی بود که حکومت پشت قدرت علنی در امریکا بعنوان انتخاب جلوی خود گذاشت.

این انتخاب چه بود؟ این انتخاب این بود که سیاست “درونگرائی” را پیش بگیرند تا امریکا را مجدد بازسازی کنند و ناسیونالیزم را تقویت کنند .بتدریج با شکست خانواده کلینتون و جلو کشیدن ترامپیزم محورهای سیاست ترامپیزم چه در درون جامعه امریکا و چه در سطح بین المللی اشکارتر شد.

در دوران ۴ ساله حکومت ترامپ مشخص شد که بخشی از حکومت امریکا دارد از تجربه حکومت انگلیس بعد چنگ دوم جهانی پیروی می کنند و یک عقب نشینی حساب شده را پیش گرفته تا اصل قافیه را نبازد. اصل قافیه این بود که نظام سرمایه داری بماند و بازسازی شود.

ترامپ علنا داشت  ناتو را در اروپا زیر سوال می برد و “اروپا را به اروپائیان وامی گذاشت” در سیاست داخلی هم افزایش فشار بر طبقه کارگر و سیاست ضد کمونیستی و ضد “مهاجر” و حمایت حتی علنی از نژاد پرستی سفید” !

بخش مخالف ترامپیزم اما دچار هیستری شده و بعد پائین کشیدن ترامپ و غلبه بر فشارهای حامیان عقب مانده او پرچم نئوکانیزم را در سطح دنیا بدست گرفته! اینجاست که واقعا قورباغه دارد ابو عطا می خواند!

بایدن و حامیانش در حزب دموکرات شده اند پرچمداران نئوکانیزم و جنگ طلبی علنی! بیچاره حتی حزب جمهوریخواه اون عده که مخالف ترامپ هستند و دنبال نئوکانیزم سنتی این حزب گیج شده اند این وسط که بایدن و همکارانش این روزها از ریگان هم تندروتر دارند زور می زنند قدر قدرتی امریکا حفظ شود حتی به قیمت نزدیک تر شدن دنیا به لبه جنگ جهانی و اتمی!

اما داستان اینجا بیشتر بیخ پیدا کرده و در امریکا ترامپیستها در حال استفاده از یک شگرد بسیار حساس تبلیغاتی هستند تا به کمک پوپولیزم و افزایش نارضایتی مردم امریکا از “سرمایه گزاری” جنگی حزب دموکرات و به باد دادن بیلیونها دلار برای زدن قطب روسیه -چین و افزایش فقر و بیکاری در امریکا ، یک مومنتوم خوب پیدا شود و ترامپیزم به قدرت رهبری امریکا برگردد!

داستان اینست! داستان بحران سقوط حکومت امریکا و افزایش خطر حمات ترامپیستی که با خودش افزایش نژاد پرستی و بدبختی بیشتر را خواهد آورد!

ترامپ می گوید یک روزه جنگ اوکرائین را تمام می کند و صلح برقرار می کند!:

ترامپ شارلاتان  معروف هفته پیش فرمود که یک روزه جنگ اوکرائین را تمام می کند اگر بقدرت برسد! خوب چرا؟ چرا این ادم که الان تحت پیگرد قانونی در امریکاست و شکایت  دولت محلی و فدرال امریکا در انتظارش هست بین اینهمه مشکلات مردم امریکا متمرکز شده روی جنگ اوکرائین و وعده می دهد؟

دلیلش اینست که بوی قرمه سبزی به مشامش رسیده و سوراخ دعا را پیدا کرده.

جامعه امریکا که هر روز بیشتر فقر زده می شود و می بیند که بحران تورم و رکود  اینده تاریکی را جلوی اکثریت مزد بگیر گذاشته حکومتش برنامه دهساله برای ادامه جنگ اوکرائین دارد که هیچ روی اغاز جنگ با چین بخاطر تایوان هم برنامه ریزی کرده ، تنفری از بایدن و حزبش در حال رشد است و این تنفر از بایدن شبیه تنفر از خانواده کبینتون می تواند برای ترامپ ابزار شد.

اینست که ترامپ شده صلح طلب! 

ترامپیزم و تسلیم شدن امریکا به پذیرش دنیای چند قطبی:

از کمدیهای تلح این دنیا یکیش اینست که ترامپیستها اولین گرایش حکومتی امریکا شده اند که رسما دنیای چند قطبی و تقلیل حکومت امریکا را  دارند می پذیرند.

حتی ترامپ اعلام کرده که طی مدت کوتاهی اگر جنگ اوکرائین ادامه یابد اوکرائین کلاپس خواهد کرد و روسیه اوکرائین را تسخیر می کند.

واقعیت اینست که انبارهای سلاح ناتو در حال ته کشیدنست و ناتو  و کشورهائی اروپائی بازنده های مهم تاکنونی ادامه و توسعه این جنگ!

در حکومت امریکا بخشهائی حتی مثل کیسینجر پذیرفته اند که حکومت و نظام امریکا باید از رویای بازگرداندن امریکا به رهبری جهان دست بشوید و بپذیرد که بازیگری از بازیگرهای قدرت است. 

نکته اینجاست که پر صداترین پیام اوران این پذیرش در حال حاضر ترامپیستها هستند.همانطور که گفتم نظام امریکا چه بخواهد چه نخواهد در حال عقب نشینی است و مسئله اینست که این عقب نشینی را صلح امیز خواهد پذیرفت یا با یک جنگ وسیع جهانی .سوال اینست!

آیا ترامپیزم با پز صلح می تواند به در انتخابات سال ۲۰۲۴ پیروز شود؟

حتی بفرض اینکه ترامپ را ضخصا ازاد بگذارند که در انتخابات بعدی کاندید شود هنوز بعید می دانم بتواند مردم امریکا را فریب دهد.ترامپ در عرصه سیاست داخلی بشدت شکست خورد و زندگی مردم مزدبگیر و زحمتکش امریکا به هیچ وجه در دوران او بهتر نشد.

مردم امریکا به سیاست خارجی امریکا کمتر نظر دارند بیشتر زندگی روزمره شان مهم است.این زندگی روزمره طبقه پائین چه در دوران دموکراتها چه ترامپیستها در حال افولست و بازیهای انتخاباتی کمتر و کمتر مردم را به صندوقها می کشاند.

لزوم سازماندهی حزبی که نماینده مردم زحمتکش باشد بیشتر از همیشه به چشم می خورد اما در عدم وجود چنین حزب و جنبش جناح های به اصلاح مترقی حزب دموکرات امریکا مثل برنی سندرز و خانم کورتز اینبار باید فکری به حال خودشان کنند و از زیر سایه حزب دموکرات بیرون بیایند وگرنه ترامپیستها با یا بدون ترامپ مهمترین خظر زندگی زحمتکشان  خواهند بود و بحران اجتماعی امریکا با وجود ترامپیستها در سیاست بیشتر به یک جنگ داخلی نزدیک خواهد شد.

شعار صلح دادن برای ترامپیستها ابزار تبلیغاتی است.ترامپ همانست که برجام را با حمایت مستقیم حکومت صهیونیستی اسرائیل پاره کرد و به بحران خاورمیانه دامن زد.او عقل سالم ندارد و انها که او را اداره می کنند مثل رقیبانشان در حزب دموکرات ذره ای برای درد مردم ارزش قائل نیستند.

مسئله جنگ و صلح در جهان معاصر با مسئله مداخله گری اکثریت مشاهده گر و مظلوم این دنیا گره خورده و بدون عروج جنبشهای عظیم صلح خواهی دنیای جلوی روی ما دنیائی تاریک  خواهد بود.

زنده باد جنبش جهانی برای ازادی ، برابری ،صلح و حکومت کارگری!

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate