اخباروگزارش های کارگری  ۵فروردین ماه ۱۴۰۲

اخباروگزارش های کارگری  ۵فروردین ماه ۱۴۰۲

– دیدار تعدادی ازفعالین کارگری کشت وصنعت هفت تپه با خانواده‌ی پیرفلک وحضور برسر مزار کیان

– تجمع اعتراضی تعدادی از کارگران کشت وصنعت هفت تپه نسبت به تعیین حداقل حقوق ۵ میلیون ۳۰۰هزار تومانی ماهیانه برای کارگران از طرف شورای عالی کار و عدم پاسخگویی به دیگرخواسته هایشان

– از هفت تپه به کارگران و هم طبقه ای ها در سراسر کشور!

به کارزار اعتراضی کارگران ایران در اعتراض به حداقل دستمزد بپیوندید!

– بیش از ۱۹۶۰۰ نفر کارزار اعتراض به تعیین حداقل حقوق ۵ میلیون ۳۰۰هزار تومانی ماهیانه برای کارگران را امضا کردند

– اعتصاب رانندگان تاکسی در سقز 

– روایت شرافت معلمی که به جرم مطالبه گری و عشق به فرزندان این مرز و بوم، مجبور به دست فروشی شد

*******

*دیدار تعدادی ازفعالین کارگری کشت وصنعت هفت تپه با خانواده‌ی پیرفلک وحضور برسر مزار کیان

اسماعیل بخشی:

دیروز جمعه در چهارمین روز از سال جدید به همراه تعدادی از فعالین مستقل کارگری هفت تپه به دیدار خانواده و حضور بر مزار زنده نام کیان پیر فلک رفتیم.

تصورش را هم نمیکردم در چنین فضایی قرار بگیرم، گویی بر مزار فرزند خودم میرفتم سرتا پایم اندوه و ماتم بود، همگی حال غریبی را از سر گذراندیم.

از خانواده ی شجاع و سرافراز پیرفلک بابت آنهمه مهر و محبتی که نسبت به ما داشتند سپاسگزاریم از آقایان میثم پیرفلک پدر کیان، سجاد پیرفلک عموی کیان و بخصوص زینب مولایی راد مادر شجاع کیان پیرفلک

منبع:اینستاگرام اسماعیل بخشی

*تجمع اعتراضی تعدادی از کارگران کشت وصنعت هفت تپه نسبت به تعیین حداقل حقوق ۵ میلیون ۳۰۰هزار تومانی ماهیانه برای کارگران از طرف شورای عالی کار و عدم پاسخگویی به دیگرخواسته هایشان

روز شنبه ۵ فروردین، تعدادی از کارگران کشت وصنعت هفت تپه برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به تعیین حداقل حقوق ۵ میلیون ۳۰۰هزار تومانی ماهیانه برای کارگران از طرف شورای عالی کار و عدم پاسخگویی به دیگرخواسته هایشان مبنی بر عدم همسان سازی حثوق،مشکل منازل سازمانی،عدم تبدیل وضعیت کارگران فصلی،مشکلات مشکلات کارگران در ام.دی.اف وبازگشت به کار اسماعیل بخشی دست به تجمع در مجتمع زدند.

*از هفت تپه به کارگران و هم طبقه ای ها در سراسر کشور!

به کارزار اعتراضی کارگران ایران در اعتراض به حداقل دستمزد بپیوندید!

کارگران آگاه و هشیار سراسر کشور!

همانطور که مطلعید دستمزد چند برابر زیر خط فقر که در واقع صدور حکمی جدید برای مرگ تدریجی و انسداد کامل معیشت و زندگی کارگران است، مورد اعتراض گروه های مختلف همکاران در سراسر کشور قرار گرفته است. در حالی که خط فقر بالای بیست میلیون تومان است اما شورای عالی ضد کارگری مبلغ حداقل دستمزد ماهیانیه را در حدود پنج میلیون تومان تصویب کرده است. در همین راستا، امروز ما همکاران شما در هفت تپه، کلید اولین اعتراضات میدانی در این زمینه را زدیم و از شما نیز دعوت میکنیم که به کارزار اعتراض به این دستمزد مصوبه بپیوندید. ما دعوت میکنیم که شما هم طبقه ای ها هر کدام با ابتکار خود دست به اعتراض عملی و میدانی بزنید. بدون اتحاد و اعتراض عملی نمیتوان این وضعیت فلاکت بار را تغییر داد. بدون مبارزه و ایجاد فشار و قدرت کارگری نمی توان به مطالبات برحق مان دست یابیم.

کارگران، هم طبقه ای ها در سراسر کشور!

ما امروز پنجم فروردین تجمع اعتراضی در هفت تپه برگزار کردیم که به عنوان بخش کوچکی از خانواده بزرگ طبقه کارگر در ایران اعلام کنیم نه تنها به صورت بیانیه و نوشته و اطلاعیه با دستمزد خط مرگ مخالفیم بلکه عملا و به نیروی متحدانه کارگری علیه آن مبارزه خواهیم کرد. لذا بدینوسیله از همه کارگران و زحمتکشان در سراسر کشور دعوت میکنیم که به کارزار عملی مقابله با این دستمزد و وضعیت فلاکت باری که برای ما ایجاد کرده اند بپیوندند. زنده باد اتحاد و مبارزه.

جمعی از کارگران هفت تپه از بخش های مختلف

شنبه – ۵ فروردین ۱۴۰۲

*بیش از ۱۹۶۰۰ نفر کارزار اعتراض به تعیین حداقل حقوق ۵ میلیون ۳۰۰هزار تومانی ماهیانه برای کارگران را امضا کردند

تا لحظه انتشار این گزارش(۵ فروردین)، بیش از ۱۹۶۰۰ نفر کارزار اعتراض به تعیین حداقل حقوق ۵ میلیون ۳۰۰هزار تومانی ماهیانه برای کارگران را امضا کردند.

یاد آوری:کارزار اعتراض به تعیین حداقل حقوق ۵ میلیون ۳۰۰هزار تومانی ماهیانه برای کارگران

اعتراض به افزایش ناعادلانه دستمزد سالیانه کارگران در سال ۱۴۰۲

کارگران غیور ایران

با توجه به اینکه شورای عالی کار متولی تعیین افزایش سالیانه مزد کارگران بوده و بر اساس نص صریح قانون کار ماده ۴۱، این افزایش دستمزد می‌بایست متناسب با نرخ تورم و نرخ سبد معیشت خانوار باشد، از آنجاییکه در کمال تعجب این شورا بدون در نظر گرفتن این دو آیتم که مورد تأیید و مصوبه خودشان بوده و تحت فشار نمایندگان کارفرمایان و نمایندگان دولت که خود نیز بزرگترین کارفرما محسوب می‌شود، با افزایش تنها ۲۷ درصدی حداقل مزد کارگران و ۲۱ درصدی سایر سطوح برای سال ۱۴۰۲ موافقت نموده و از طرفی این افزایش ناچیز مزد در این شرایط اقتصادی اسفبار و افزایش چندین برابری هزینه‌های حتی اولیه یک زندگی معمولی، به هیچ عنوان منطقی و قانونی نمی‌باشد.

لذا مراتب اعتراض خود را به این مصوبه اعلام نموده و خواهان افزایش درصد حقوق بر اساس قوانین جاری و تغییر در ترکیب شورای عالی کار و قوانین این شورا هستیم؛ به نحوی که جامعه چند میلیون نفری کارگری بتواند در مصوبات این شورا تأثیر گذار باشد و حقوق کارگران پایمال نشود.

  • شروع کارزار: ٢٩ اسفند ١٤٠١
  • پایان کارزار: ٣١ فروردين ١٤٠٢
  • نویسنده: ابراهیم عباسی منجزی
  • لینک کارزار:

https://www.karzar.net/69382

*اعتصاب رانندگان تاکسی در سقز 

بنابر خبر منتشرشده، امروز شنبه پنجم فروردین‌ماه ١۴٠٢ رانندگان تاکسی شهرستان سقز در اعتراض به گرانی قطعات ماشین و هزینه ناچیز رفت و آمد شهری دست به اعتصاب زدند.

برگرفته از کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

*روایت شرافت معلمی که به جرم مطالبه گری و عشق به فرزندان این مرز و بوم، مجبور به دست فروشی شد

ارسالی از همکار فرهنگی انجمن صنفی معلمان فارس

در سفر نوروزی به بوشهر، در حال قدم زدن و دیدن بساط دست فروشان، ناگهان چهره‌ی آشنایی توجهم را به خود جلب نمود که در کنار بساط فروش کفش‌هایش نشسته بود.

ابتدا تصور کردم که اشتباه می‌کنم 

آخر مگر می‌شود؟!

جلوتر رفتم تا مطمئن شوم. متاسفانه درست حدس زده بودم

– ببخشید شما آقای عمرانی هستید؟

– با نگاهی آمیخته با ادب و نزاکت، متین و محجوب پاسخ داد: بله، خودم هستم.

تعجب را در لحن کلامم دریافته بود.

– کفش می‌خواهید در خدمتم.

پرسیدم: آقای عمرانی شما و بساط کفش فروشی؟!

(البته از حکمی که به ناحق و ناعادلانه برایش صادر شده بود باخبر بودم، اما تصور این که حاصل زحمات معلمی دلسوز و عدالت خواه، آن هم به جرم مطالبه‌گری و دفاع از حق و حقوق خود و همکاران و دانش آموزانش چنین باشد برایم بسیار سخت بود.)

با لبخندی گرم و دلنشین پاسخ داد: پس از سال‌ها معلمی، برای گذران زندگی و کسب روزی حلال، بساط کفش فروشی به راه انداختم.

خود را معرفی کردم که از استان فارس برای گذراندن تعطیلات به بوشهر آمده‌ام و این که چقدر از دیدارشان خوشحال شدم.

با اصرار فراوان من را به منزل‌شان دعوت نمودند و من با شرمندگی پذیرفتن دعوت‌شان را به زمانی دیگر موکول کردم.

آری، چهره‌ی نام آشنای جامعه‌ معلمان کنشگر و فعالین صنفی محسن عمرانی، معلم شریف و آزاداندیش و حق طلبی که پس از سال‌ها معلمی، از جفای نامردان روزگار برای گذران زندگی بساط کفش فروشی پهن نموده و سرافراز و محکم و راست قامت در پی کسب روزی حلال از این راه بود. (معلمی که به هیچ قیمت شرافتش را نفروخت، معلمی که زندگی‌اش را وقف کودکان کار و بی سرپرست و دانش آموزان بی بضاعت کرده) مرا بیش از پیش به این فکر فرو برد که جای بسی تاسف برای کشور و حکومتی است که شان و منزلت و جایگاه معلم را قدر نمی‌داند و شرم بر کسانی باد که با احکام ناعادلانه، این قشر دلسوز و زحمتکش را مورد ظلم قرار می‌دهند. اما آن ها فراموش کرده‌اند که:

دائما یکسان نباشد حال دوران 

و من، در این اندیشه که من و دیگر معلمان همین رتبه بندی غیرقابل قبول را نیز مدیون تلاش‌ها، زحمات و هزینه‌هایی هستیم که فعالانی چون محسن عمرانی متحمل گردیدند، درحالی که بسیاری از این فعالان، خود از این رتبه بندی محروم شدند.

پی نوشت: محسن عمرانی از اعضای هیئت مدیره کانون صنفی معلمان استان بوشهر، به اتهام شرکت در مطالبه گری معلمان و عضویت در کانون صنفی معلمان استان بوشهر توسط هیئت تخلفات اداری بوشهر به ناحق به کسر یک‌سوم کل حقوق گردیده است.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate