اخباروگزارشات کارگری ٤ بهمن ماه ١٣٩٩

اخباروگزارشات کارگری ٤ بهمن ماه ١٣٩٩

جاویدان باد خاطره بخون خفتگان ۴ بهمن ماه ۱۳۸۲ شهربابک

روز چهارم بهمن ماه ۱۳۸۲ ،نیروهای امنیتی- نظامی دولت هشتم(دولت اصلاحات) بر روی تجمع اعتراضی کارگران اخراجی مس خاتون آباد وخانواده هایشان آتش گشودند وجمعی ازمعترضین بخون درغلطیدند و۴ کارگر (جاویدی،ریاحی،مومنی ومهدوی) ویک نوجوان(پورامینی)جان باختند.

یادشان جاویدان باد

 

فراخوان تجمع  سراسری کارگران بازنشسته سازمان تامین اجتماعی

زمان تجمع:سه شنبه ۷بهمن ۹۹ – ساعت ۱۰.۳۰

اماکن تجمع:

تهران وشهرهای همجوار:خیابان آزادی مقابل ساختمان وزارت کار

مراکز استان ها و شهرستان ها بنابرتصمیم نهادها وفعالین منطقه

– تجمع اعتراضی کارگران اعتصابی آنومالی شمالی بافق نسبت به ممنوع الورود شدن به معدن مقابل فرمانداری بافق

– تجمع اعتراضی کارگران قراردادی بخش تعمیرات پالایشگاه نفت آبادان نسبت به عدم تبدیل وضعیت

– اعتراض کارگران حمل ونقل بار ومسافر یاسوج نسبت به عدم پرداخت ۱۱ ماه حقوق با تجمع وقفل زدن به درب ساختمان این سازمان

– دست وپنجه نرم کردن کارگران کارخانه هپکو اراک وخانواده هایشان با مشکلات ناشی از عدم تمدید دفترچه‌های درمانی توسط سازمان تامین اجتماعی سهامدار عمده شرکت

– بیانیه اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران در مورد دستگیری مهران رئوف

در خواست از تشکل های کارگری، سازمانهای مترقی و مدافع حقوق انسان: برای آزادی مهران رئوف اقدام کنید.

– تجمع اعتراضی اهالی روستای احمدآباد الموت نسبت به قطعی ۱۰ روزه آب آشامیدنی مقابل استانداری قزوین

– ادامه اعتراضات کامیون داران سراوان نسبت به ابطال کارت های سوخت  با تجمع دوباره مقابل فرمانداری

*تجمع اعتراضی کارگران اعتصابی آنومالی شمالی بافق نسبت به ممنوع الورود شدن به معدن مقابل فرمانداری بافق

روزشنبه ۴ بهمن، کارگران معدن آنومالی شمالی بافق(شرکت شهداب)که از روزیکشنبه ۲۸ دی برای اعتراض به سطح پایین حقوق وقرارداد کاریشان در اعتصاب بسر می برند+ بدلیل ممنوع الورودشدن به محل کارشان دست به تجمع مقابل فرمانداری شهرستان بافق زدند.

به گزارش یک منبع خبری محلی،رانندگان شرکت شهداب مشغول به فعالیت در آنومالی شمالی که چند روزی است دست به اعتصاب زده اند، صبح امروز پس از آنکه اجازه ورود آنها به معدن داده نشد درب فرمانداری شهرستان بافق تجمع کردند.

یکی از رانندگان گفت: راننده فوق سنگین با پایه حقوق ۱ میلیون و ۹۰۰هزار تومان در این معدن مشغول بکار است.

وی افزود: دریافتی ما ماهیانه ۳ میلیون و ۵۰۰ تا ۴ میلیون تومان و نهایتا ۵ میلیون تومان است.

این کارگر با بیان اینکه قرارداد کارگر ساده برای رانندگان با مشقت کاری تنظیم می شود و به اجبار باید امضا شود تصریح کرد: ۹ ماه است فقط با وعده و وعید کار خود را ادامه داده ایم.

او خاطر نشان کرد: رانندگان در سه شیفت کاری با فقط ۲۰ دقیقه استراحت کار می کنند.

این کارگر جوان اضافه کرد: با دامپتراک ۱۰۰ تنی و بیل هزار و ۵۰ تنی باید کار کنیم و با کارانه بسیار ناچیز.

وی با اشاره به اینکه در قراداد ما کلمه” آموزشی” قید شده است مگر امکان دارد راننده با ده سال سابقه هنوز آموزشی باشد در حالی که کلاس های آموزشی به مدت۱۵ روز بدون ریالی دریافت حقوق سپری شده است.

یکی دیگر ازکارگران معترض این معدن گفت: مدیر عامل این شرکت بر سر ما منت می گذارد که اگر نان شما بریده نمیشد حتما از اینجا می رفتم خواهش می کنم به او بگوئید اگر برایش صرف نمی کند برود!!

وی افزود: در حال حاضر هیچ قراردادی را امضا نمی کنیم تا اینکه مسوولین شهر آنچه براساس قانون است را اجرایی کنند.

او ادامه داد: منت اجرای طرح طبقه بندی زودتر از موعد هم بر سرمان است که تا به امروز اقدامی نشده است.

بنابه گزارش همین منبع،آنومالی شمالی زیر نظر مجتمع معادن فلات مرکزی و شرکت نوظهور در حال بهره برداری است.

+ دومین روزاعتصاب کارگران معدن آنومالی شمالی بافق دراعتراض به سطح پایین حقوق

روز دوشنبه ۲۹ دی برای دومین روز متوالی، کارگران معدن آنومالی شمالی بافق(شرکت شهداب) واقع در بیست کیلومتری شهرستان بافق برای اعتراض به سطح پایین حقوق از رفن برسرکارشان دراین واحد استخراج سنگ آهن در استان یزد خودداری کردند.

*تجمع اعتراضی کارگران قراردادی بخش تعمیرات پالایشگاه نفت آبادان نسبت به عدم تبدیل وضعیت

روزشنبه ۴ بهمن، کارگران قراردادی بخش تعمیرات (اوورهال) شرکت پالایش نفت آبادان برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به عدم تبدیل وضعیت دست به تجمع مقابل ورودی  پالایشگاه زدند .

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند: این روز‌ها شاهد تبعیض در اعمال این قانون هستیم.

آنها افزودند:افزون بر ۳۰۰ نفر هستند با اشاره به سوابق کاری بیش از سه سال خود برخی از ما حتی ۱۵ سال سابقه کار داریم.

*اعتراض کارگران حمل ونقل بار ومسافر یاسوج نسبت به عدم پرداخت ۱۱ ماه حقوق با تجمع وقفل زدن به درب ساختمان این سازمان

صبح روز شنبه ۴ بهمن، کارگران حمل ونقل بار ومسافر یاسوج با تجمع وقفل زدن به درب ساختمان این سازمان اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت ۱۱ ماه حقوق بنمایش گذاشتند وتلاش های معاون مالی شهرداری یاسوج برای باز کردن درب بی نتیجه ماند.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یاسوج در این زمینه به خبرنگار رسانه ای گفت: حقوق فرودین ماه کارکنان این سازمان پرداخت شد اما مابقی هنوز مانده و بعلت بدهی گذشته و مشکلات شهرداری همچنان معوق هستند و پرداخت نشد.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یاسوج خاطرنشان کرد: حدود ۸ نیروی رسمی داریم که شهرداری حقوق این تعداد را به روز پرداخت می کند اما ۲۸ نفر نیروی شرکتی داریم که تاکنون حقوق دریافت نکرده اند.

*دست وپنجه نرم کردن کارگران کارخانه هپکو اراک وخانواده هایشان با مشکلات ناشی از عدم تمدید دفترچه‌های درمانی توسط سازمان تامین اجتماعی سهامدار عمده شرکت

کارگران کارخانه هپکو اراک وخانواده هایشان با مشکل تمدید نشدن دفترچه‌های درمانییشان توسط سازمان تامین اجتماعی سهامدار عمده شرکت تولید تجهیزات سنگین (هپکو ) در حال دست وپنجه نرم کردن هستند.

*بیانیه اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران در مورد دستگیری مهران رئوف 

در خواست از تشکل های کارگری، سازمانهای مترقی و مدافع حقوق انسان: برای آزادی مهران رئوف اقدام کنید.

(متن حاضر ترجمه اطلاعیه ای  است که برای تشکل ها و سازمان های فوق ارسال شده. برای یاری رساندن به کارزار آزادی مهران رئوف، پتیشن حمایت از مهران رئوف را  امضا کنید و متن انگلیسی این اطلاعیه را برای افراد و نهادهایی که می شناسید بفرستید)  )مهران رئوف را آزاد کنید

مهران رئوف از ۱۶ اکتبر ۲۰۲۰ تا کنون در سلول انفرادی در بازداشت بسر می برد.

 به دنبال موج دستگیری فعالین کارگری و اجتماعی که در هفته های اول اکتبر ۲۰۲۰ به راه افتاد، مهران رئوف، فعال کارگری چپ گرا در عصر روز ۱۶ اکتبر ۲۰۲۰ با هجوم نیروهای امنیتی به منزل ایشان دستگیر شد. در جریان این هجوم، منزل مهران مورد بازرسی قرار گرفت و کامپیوتر، تلفن همراه و دیگر مدارک او توسط نیروهای امنیتی ضبط گردید.

در همان هفته دستگیری مهران، دهها نفر دیگر از فعالین اجتماعی و کارگری و چپ نیز بازداشت شدند. تعدادی از این دستگیر شدگان بعدا به قید وثیقه آزاد شدند.

ما  به ویژه نگران وضعیت مهران رئوف هستیم؛ زیرا که برخورد مقامات با او بسیار شدید بوده و اعضای نزدیک خانواده او در ایران بسر نمی برند تا بتوانند پیگیر وضعیت او باشند. مهران در ایران زبان انگلیسی را به خانواده های کارگری آموزش می داد و همچنین از مدافعان حقوق کارگران و تشکل یابی آنان بود.  مهران که در ایران به دنیا آمده و همانجا بزرگ شده، مدت ها در انگلستان ساکن بود و دوتابعیتی است . دو تابعیتی بودن مهران ممکن است خطرات بیشتری برای او به دنبال داشته باشد. افزون بر این، مهران به وکیل دسترسی ندارد و بستگان دور او در ایران نتوانسته اند که با او ملاقات کنند.

مهران از زمان دستگیری تا کنون در بند ۲ الف زندان اوین که توسط سپاه پاسداران اداره می شود، در سلول انفرادی  بسر برده است. بند ۲ الف  برای بسیاری از فعالین، مکانی ناشناخته نیست و عده ای از زندانیان سیاسی این بند، خاطرات خود از بازجویی ها و شکنجه ها در این بند بدنام را نوشته اند. این خاطرات نشان می دهد که  آنان تا چه حد در این بند احساس ناامنی می کرده اند و گاهی فکرخودکشی در ذهن شان خطور می کرده . همه این واقعیت ها باعث نگرانی عمیق ما نسبت به وضعیت مهران شده است.

ما همچنین اطلاع یافته ایم که مقامات سرکوب گر زندان اوین اخیرا مهران را زیر فشار بیشتر قرار داده اند و او در معرض  خطر اذیت و آزار و شکنجه بیشتر قرار دارد. با توجه به سوابق سرکوب گرانه  و شرم آور مقامات امنیتی و مقامات زندان در ایران، ما نگرانیم که آنان مهران را به اعتراف اجباری بر علیه خود و دیگران مجبور کنند.

 رژیم جمهوری اسلامی ایران مسئول حفظ  سلامت و امنیت جانی مهران رئوف است. مهران، این فعال کارگری و اجتماعی ۶۴ ساله، یک زندانی عقیدتی است و هیچ جرمی مرتکب نشده است که قربانی این بازداشت خودسرانه باشد و به مدت سه ماه در سلول انفرادی محبوس گردد .

ما از همه  تشکل های کارگری و سازمان های مترقی و مدافع حقوق انسان می خواهیم که آزادی فوری  مهران رئوف را درخواست کنند. بدون همبستگی بین المللی، ممکن است که مهران رئوف مدتها بطور نا عادلانه در پشت میله های زندان باقی بماند.

 برای امضای  پتیشن  به این صفحه در اینترنت مراجعه کنید chng.it/w79mhbn6  و برای اطلاعات بیشتر با ستار رحمانی از اعضای اتحاد بین المللی  تماس بگیرید: +۴۴۷۷۵۷۵۹۳۲۵۵

اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران

۲۲ ژانویه ۲۰۲۱

*تجمع اعتراضی اهالی روستای احمدآباد الموت نسبت به قطعی ۱۰ روزه آب آشامیدنی مقابل استانداری قزوین

روز شنبه ۴ بهمن، اهالی روستای احمدآباد الموت برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به قطعی ۱۰ روزه آب آشامیدنی  دست به تجمع مقابل استانداری قزوین زدند.

یکی از حاضران درتجمع با اشاره به قطعی آب این روستا به خبرنگار رسانه ای گفت: به دلیل اختلاف موجود میان روستای احمدآباد الموت غربی و روستای نوده گیلان برای سومین بار است که شاهد قطعی آب هستیم.

وی افزود: هرچند وقت لوله‌کشی آب این روستا که کار انتقال آب از چشمه به روستا را انجام می‌دهد توسط برخی افراد ناشناس قطع می‌شود.

وی اضافه کرد: این روستا مرز میان قزوین و گیلان است و در حال حاضر ده روز است که برای ۴۰۰ خانوار ساکن، روزانه یک تانکر ارسال می‌شود.

وی ادامه داد : یک تانکر آب برای یک روستا با ۴۰۰ خانوار به‌شدت کم است و مشکلی را از مردم روستا حل نمی‌کند.

وی اضافه کرد: مطالبه ابتدایی ما برخورد با عوامل این کار است و اگر این برخورد صورت نگیرد و فقط به ترمیم لوله‌کشی بسنده شود بدون شک بازهم شاهد خرابکاری این‌چنینی خواهیم بود.

وی تأکید کرد: امروز مدیران به ما قول داده‌اند ظرف مدت یک هفته این مشکل برطرف شود و امیدواریم به این قول نیز وفادار باشند.

گفتنی است روستای احمدآباد یا لات سابق در منتهی‌الیه شمالی الموت غربی وهم مرز با استان گیلان و روستای نوده از توابع عمارلوی گیلان و روستاهای دستجرد سفلی اکوجان کشه رود است.

*ادامه اعتراضات کامیون داران سراوان نسبت به ابطال کارت های سوخت  با تجمع دوباره مقابل فرمانداری

روز شنبه ۴ بهمن، کامیون داران سراوان درادامه اعتراضشان نسبت به ابطال کارت های سوخت  دست به تجمع دوباره مقابل فرمانداری این شهرستان دراستان سیستان وبلوچستان زدند و خواستار رفع کدینگ و علت ابطال کارت های سوخت خود شدند.

یک منبع مطلع به خبرنگار یک رسانه محلی گفت: برای چندمین بار متوالی است که کارت های سوخت کامیون داران را باطل و کدینگ می کنند که هر بار کامیون داران با پرداخت جریمه و مبالغ هنگفت آنها را فعال می کنند.

وی در ادامه گفت: با وارد کردن کارت سوخت به دستگاه سوخت گیری، در صفحه «مرجع قضایی» درج می شود؛ با مراجعه به شرکت نفت، شهرداری و … هیچ مسئولی حاضر به پاسخگویی نیست.

وی افزود: فرمانداری نیز با عدم پیگیری مشکل کامیون داران اعلام کرده، ربطی به ما ندارد و کاری از دست ما ساخته نیست و به کمیته سوخت استان، تعزیرات و یا به سازمان صنعت و معدن مراجعه کنید.

کامیون داران سراوان ضمن انتقاد از فشارهای فراقانونی دستگاه های دولتی بر شهروندان، آن را تبعیض آشکار و یک قانون مستقل برای مردم استان سیستان و بلوچستان عنوان کردند.

به گفته این کامیون داران، در هیچ شهری از ایران این قانون من درآوردی وجود ندارد که برای دریافت سهمیه سوخت کامیونت ها باید جریمه پرداخت کرد.

درهمین رابطه:

+ادامه اعتراضات کامیون داران سیستان وبلوچستان نسبت به قطعی سوخت با تجمع مقابل فرمانداری سراوان

روز شنبه ۲۷ دی، کامیون داران سراوان برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به قطعی سوخت خودروهای سنگین دست به تجمع مقابل فرمانداری این شهرستان دراستان سیستان وبلوچستان زدند.

به گزارش یک منبع خبری محلی،یک منبع مطلع در این مورد گفت: بسیاری از کارت های سوخت ناوگان حمل و نقل درون شهری و بیرون شهری مسدود و باطل شدند.

این منبع افزود: مسئولین در حالی کارت های سوخت کامیون داران را باطل کرده که روزانه صدها لیتر سوخت توسط عوامل وابسته به دستگاه های دولتی به آن سوی مرز صادر می شود.

+تجمع اعتراضی کامیون داران قصرقند نسبت به قطع شدن سهمیه سوخت مقابل فرمانداری

روز شنبه ۲۰ دی ماه، کامیون داران قصرقند برای اعتراض به قطع شدن سهمیه سوخت مقابل فرمانداری این شهرستان در استان سیستان و بلوچستان تجمع کردند.

یک منبع مطلع در این مورد به خبرنگار یک رسانه محلی گفت: ”شهرکی رئیس شرکت نفت شهرستان بدون هیچ دلیلی کارت های سوخت کامیون ها را باطل کرده است.“

وی افزود: ”کامیون داران با مراجعه به شرکت نفت از علت این قطعی ها سوال کرده که رئیس شرکت نفت فرسودگی کامیون ها را دلیل ابطال کارت های سوخت آنها اعلام کرده است.“

وی ادامه داد: ”سال گذشته نیز شرکت نفت منطقه اقدام به کدینگ و ابطال کارت های سوخت کرده بود و پس از دریافت مبالغ بیش از ۱۰ میلیون تومانی، کارت های سوخت کامیون داران را مجددا راه اندازی کرده بود.“

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate