اخباروگزارش های کارگری ۲۲ اسفند ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری ۲۲ اسفند ماه ۱۴۰۱

– هشتمین دوشنبه اعتراضی کارگران بازنشسته مخابرات کشور نسبت به کاهش قدرت خرید با برپایی تجمع مقابل یا در ساختمان مرکزی شرکت مخابرات استان های آذربایجان شرقی وغربی، اردبیل ، البرز ،  أصفهان،  خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، کردستان، کرمانشاه ، کهگیلویه وبویراحمد، لرستان ،مرکزی  ویزد واستان تهران مقابل وزارت ارتباطات

– اعتصاب کارگران نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن ناحیه اراک دراعتراض به عدم پرداخت حقوق وعیدی

کارگران نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن ناحیه خراسان هم قراره روز سه شنبه ۲۳ اسفند دراعتراض به عدم پرداخت حقوق وعیدی اعتصاب کنند

– تجمع اعتراضی کارگران  کارخانه سیمان ایلام نسبت به سطح نازل حقوق وعدم تبدیل وضعیت

– مدارس، همچنان هدف حملات شیمیایی قرار می‌گیرند

– اعتصاب دانش آموزان دبیرستانی سرجنگل زاهدان در اعتراض به مسمومیت های زنجیره ای

– بیانیه شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران در خصوص اقدام انحصارخواهانه و غیرقانونی وزیر آموزش و پرورش در زمینه صندوق ذخیره فرهنگیان

– مدیریت ناکارآمد شرکت واحد همچنان درصدد حذف مزایای رانندگان و کارگران شرکت واحد میباشد

– بازگشت جعفر ابراهیمی به زندان اوین

– کامیار فکور و سروناز احمدی در دادگاه تجدیدنظر به حبس محکوم شدند

– محمود صالحی: با توجه به وضعیت جسمی کاک عثمان ما نگران آن هستیم که دچار مشکل شود

– صدور احکام متنوع برای دبیران دبیرستان امام شهر مهاباد (آذربایجان غربی)

– جمع کردن تمامی میزها و صندلی‌های سالن کتاب‌خانه مر‌کزی دانشگاه بهشتی پس از تفکیک جنسیتی و اعتراض دانشجویان

– از شورای عمومی به کمیته‌ی انضباطی

– مرگ ۲ کارگر یک گلخانه کشاورزی روستای بدرآباد نرماشیر و ۲ دختر۵ ساله شان در استخر کشاورزی

*******

*هشتمین دوشنبه اعتراضی کارگران بازنشسته مخابرات کشور نسبت به کاهش قدرت خرید با برپایی تجمع مقابل یا در ساختمان مرکزی شرکت مخابرات استان های آذربایجان شرقی وغربی، اردبیل ، البرز ،  أصفهان،  خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، کردستان، کرمانشاه ، کهگیلویه وبویراحمد، لرستان ،مرکزی  ویزد واستان تهران مقابل وزارت ارتباطات
روز دوشنبه ۲۲اسفند ، کارگران بازنشسته مخابرات کشوردر هشتمین دوشنبه اعتراضیشان نسبت به کاهش قدرت خریداز جمله عدم اجرای آیین‌نامه سال ۸۹ و افزایش ۳۰ درصدی سهم بیمه تکمیلی و عدم پرداختِ سهم خواروبارومطالبات دیگرمقابل یا در ساختمان مرکزی شرکت مخابرات استان های آذربایجان شرقی وغربی،اردبیل ،البرز ،  أصفهان،  خراسان رضوی، خوزستان، زنجان،کردستان، کرمانشاه ، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان ،مرکزی ویزد درشهرهای تبریز،ارومیه ،اردبیل ،کرج ،أصفهان ،مشهد ،دزفول ،زنجان ،سنندج ،کرمانشاه ،یاسوج ،خرم آباد،اراک ویزد ودر تهران مقابل ساختمان وزارت ارتباطات تجمع کردند.

تصاویر:

اراک:

اردبیل:

ارومیه:

أصفهان:

تبریز:

تهران:

خرم آباد:

دزفول:

زنجان:

سنندج:

کرج:

کرمانشاه:

مشهد:

یاسوج:

یزد:

*اعتصاب کارگران نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن ناحیه اراک دراعتراض به عدم پرداخت حقوق وعیدی

کارگران نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن ناحیه خراسان هم قراره روز سه شنبه ۲۳ اسفند دراعتراض به عدم پرداخت حقوق وعیدی اعتصاب کنند

روز دوشنبه ۲۲ اسفند، کارگران نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن ناحیه اراک(شرکت پیمانکاری راهبر ریل ایرانیان)برای اعتراض به عدم پرداخت حقوق وعیدی دست از کارکشیدند و خواهان پاسخگویی مسئولان شدند.

براساس گزارش منتشره درشبکه های اجتماعی،قراره روز سه شنبه ۲۳ اسفند کارگران نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن ناحیه خراسان هم دراعتراض به عدم پرداخت حقوق وعیدی دست به اعتصاب بزنند.

*تجمع اعتراضی کارگران  کارخانه سیمان ایلام نسبت به سطح نازل حقوق وعدم تبدیل وضعیت

روز دوشنبه ۲۲ اسفند، کارگران  کارخانه سیمان ایلام برای انعکاس هرچه بیشترصدای اعتراضشان نسبت به سطح نازل حقوق وعدم تبدیل وضعیت دست به تجمع در این واحد تولید کننده سیمان و کلینکر  واقع در ، ۱۵ کیلومتری شهرستان سر آبله زدند و خواستار افزایش حقوق و تبدیل وضعیت شدند.

یکی از کارگران حاضردرتجمع به خبرنگاررسانه ای گفت:از حداقل‌های مزدی برخورداریم حال آنکه امسال رکورد تولید کلینکر در کارخانه نسبت به سالهای قبل بیشتر بود.

*مدارس، همچنان هدف حملات شیمیایی قرار می‌گیرند

امروز، دوشنبه ۲۲ اسفند، مدرسهٔ راهنمایی «وحدت» در دهستان کانی‌سور از توابع شهرستان بانه و دو مدرسهٔ دخترانهٔ پویندگان و شهید اهدایی در ماهشهر، هدف حملات شیمیایی قرار گرفتند و تعدادی از دختران دانش‌آموز مسموم و به مراکز درمانی منتقل شدند.

*اعتصاب دانش آموزان دبیرستانی سرجنگل زاهدان در اعتراض به مسمومیت های زنجیره ای 

روز دوشنبه ۲۲ اسفند، دانش آموزان دبیرستانی سرجنگل شهرستان زاهدان، در اعتراض به مسمومیت های زنجیره ای از رفتن به مدرسه ممانعت کرده و اعتصاب نمودند.

*بیانیه شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران در خصوص اقدام انحصارخواهانه و غیرقانونی وزیر آموزش و پرورش در زمینه صندوق ذخیره فرهنگیان

روزجمعه ۱۹ اسفند، شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران بیانیه ای بشرح زیر در خصوص اقدام انحصارخواهانه و غیرقانونی وزیر آموزش و پرورش در زمینه صندوق ذخیره فرهنگیان منتشرکرد:

صندوق ذخیره فرهنگیان با سرمایه کارکنان آموزش و پرورش و همیاری دولت، موجودیت یافت تا در کارکرد واقعی خود، ظرفیتی  برای ترمیم  بخشی از مشکلات معیشتی فرهنگیان و تقویت بنیه اقتصادی آنها باشد اما تحمیل مدیریت های غیرعلمی و متاثر از زهرآبِ رقابت های جناحی و سیاسی بر این موسسه، سبب شد این نهاد همواره گرفتار تلاطم گرداب های مافیاییِ سهام خواهانه و سودجویانه بخش هایی از بدنه قدرت باشد و از ماهیت واقعی خود کاملا فاصله بگیرد.

ساختار معیوب اساسنامه این موسسه در کنار چشم فروبستنِ مصلحتی  نهادهای نظارتی بر فرآیندهای آن، بستر لازم را برای ایجاد شرایط رانتی و ناصواب کنونی فراهم نمود. اساسنامه ای که منشور آن، سکان این کشتیِ لبریز از غنیمت را از دستان صاحبانش یعنی فرهنگیان خارج می نمود تا همواره ناخدایی آن در تملک فرصت طلبان رانت جویی باشد که در فرصت های مناسب، فتوای انفال بودن آن را برای نفله نمودنش صادر نمایند.

در سال های اخیر، سهامدران ۸۳ نفر را به عنوان مجمع منتخب خود برگزیدند تا سه نفر از آنها  به عضویت هیئت امنای صندوق درآیند و در تغییر شرایط، اندکی اثرگذار باشند.

این هیئت با ایجاد تغییراتی، اساسنامه فعلی را درسال ۱۴۰۰ تهیه و در روندی قانونی، ثبت نمود تا مسیر برای دخالت فرهنگیان در مدیریت صندوق، اندکی مهیا گردد اما اخیرا وزیر آموزش و پرورش در اقدامی فراقانونی و انتفاع جویانه درحال ایجاد تمهیداتی  است تا با تغییرات مورد نظر در اساسنامه صندوق و تدوین آیین نامه همسو با آن، بستر لازم را برای کاهش اختیارات فرهنگیان و افزایش امکان سلطه وزارتخانه بر فرآیند تصمیم سازی های صندوق ذخیره فراهم نماید. به نحوی که این موسسه همچنان حیاط خلوت امن و سودآوری برای ارباب قدرت و مسلخی رسمی برای قربانی نمودن حقوق حرفه ای فرهنگیان، باقی بماند و چه بسا بر غلظت این روند مافیایی نیز افزوده شود.

لازم به ذکر است، همانگونه که در مقدمه اساسنامه صندوق آمده، بر طبق استفساریه رهبری طی نامه شماره ۱/۱۴۲۷۳ مورخ  ۱۳۸۷/۰۵/۱۳ که دفتر ایشان به وزارت دارایی و سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش ابلاغ نموده اند ، این صندوق یک موسسه خصوصی محسوب می شود.

از آنجا که این اقدام وزیر با فلسفه وجودی صندوق مزبور، منافات دارد و زمینه ساز نارضایتی روزافزون فرهنگیان و بروز واکنش آنها می شود، شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران با توجه به نص صریح اصول   ۷۶ ،  ۸۴ ،  ۹۰  قانون اساسی، مصرانه از وزیر محترم آموزش و پرورش و تمامی مصادری که بهر عنوان به دخل و تصرف در صندوق ذخیره فرهنگیان پرداخته، می خواهد که به این گونه رویه های قانون گریزانه پایان داده، بیش از این به دست اندازی به سرمایه های فرهنگیان کشور نپردازند تا از بروز پیامدهای بغرنج و مشکل آفرین آن ممانعت به عمل آورند. 

بدیهی است عدم توجه کافی و وافی نسبت به این درخواست، این حق صنفی، مدنی و شهروندی را برای فرهنگیان و نمایندگان آنها در تشکل های صنفی ایجاد می کند که در کنش های اعتراضی نسبت به این اقدام، واکنش مقتضی را نشان دهند. امید آنکه علاج واقعه، قبل از وقوع آن، محقق شود.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران ـ نوزدهم اسفند  ۱۴۰۱

گیرندگان رونوشت جهت اطلاع و اقدام لازم :

۱ـ سازمان بازرسی و نظارت

۲ـ کمیسیون اصل ۹۰ مجلس

۳ـ کمیسیون امنیت ملی مجلس

۴ـ نهادهای امنیتی

مدیریت ناکارآمد شرکت واحد همچنان درصدد حذف مزایای رانندگان و کارگران شرکت واحد میباشد.

همکاران گرامی،

مطابق پیمان‌های دسته جمعی که توسط نمایندگان کارگران در سالیان پیش با کارفرما منعقد شده و در  وزارت کار و رفاه اجتماعی هم به ثبت رسیده، کارفرما موظف می‌باشد هر سال یک دست کت و شلوار به رانندگان داده و یا هزینه دوخت آن را به قیمت روز و بازار پرداخت نماید. امسال مدیریت ناکارآمد شرکت واحد درصدد حذف این کت وشلوار می‌باشد و سعی می‌کند که به جای توزیع کت وشلوار از بن البسه شهروند که مبلغ آن بسیار ناچیز می‌باشد(یک ملیون و پانصد هزار تومان) استفاده  و با توزیع این بن‌ها کت وشلوار را از سبد دریافتی حذف نماید. تا به این طریق راه چپاول و غارت و دزدی را برای خودشان از جیب رانندگان هموارتر نمایند .

همکاران با شماره های ۱۸۸۸ و یا شماره دفتر سرپرستی تماس و نسبت به عدم اجرای پیمان دسته جمعی اعتراض کنید.

شماره دفتر مدیریت

۰۲۱۷۷۴۴۰۰۰۹

در عین حال، سندیکا از کلیه همکاران می‌خواهد که از دریافت این بن ها خودداری بفرمایند و علاوه بر اعلام اعتراض به دفتر مدیر عامل و همچنین شهرداری و ۱۸۸۸، با حضور دسته جمعی در مقابل دفتر مدیرعامل در ساختمان مرکزی اعتراضات خود را نسبت به نقض قرارداد جمعی اعلام‌نمایند.

چاره کارگران و زحمت‌کشان وحدت و تشکیلات 

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۲۲ اسفند ۱۴۰۱

*بازگشت جعفر ابراهیمی به زندان اوین

بعداز ظهر روز دوشنبه ۲۲ اسفند،جعفر ابراهیمی، بازرس شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، با اتمام مرخصی به زندان اوین بازگشت.

*کامیار فکور و سروناز احمدی در دادگاه تجدیدنظر به حبس محکوم شدند

بر اساس حکمی که توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران صادر و به کامیار فکور فعال کارگری و همسرش سروناز احمدی مترجم، فعال حقوق کودکان و حامی کارگران ابلاغ شده، محکومیت آقای فکور به هشت ماه حبس و سروناز احمدی به سه سال و شش ماه حبس تعزیری تقلیل یافته است.

جلسه دادگاه بدوی رسیدگی به اتهامات آنها در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران برگزار شده بود.

کامیار فکور توسط این شعبه از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس و سروناز احمدی بابت اتهام  «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی» به پنج سال حبس و از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یکسال حبس مجموعاً شش سال زندان محکوم شده بودند.

کامیار فکور، فعال کارگری در تاریخ ۱۵ آبان ماه، در جریان اعتراضات سراسری به همراه همسر خود بازداشت شد. چندی بعد حکم حبس این فعال کارگری در زندان اوین به اجرا در آمد و وی به بند ۸ این زندان منتقل شد. او نهایتاً در تاریخ نوزدهم بهمن‌ماه ۱۴۰۱ از زندان اوین آزاد شد.

سروناز احمدی مترجم، فعال حقوق کودکان و حامی کارگران به همراه همسرش کامیار فکور فعال کارگری و خبرنگار محیط‌زیست روز یک‌شنبه ۱۵ آبان‌ماه ١۴٠١ توسط نیروهای امنیتی شهر تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند. ‏سرانجام او روز ۱۶ آذرماه ۱۴۰۱ با توديع قرار وثیقه‌ی ۵۰۰ میلیون تومانی موقتاً و تا زمان پایان مراحل از زندان اوین آزاد شده بود.

برگرفته از کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

*محمود صالحی: با توجه به وضعیت جسمی کاک عثمان ما نگران آن هستیم که دچار مشکل شود

تاریخ ۱۹/۱۱/۱۴۰۱عثمان اسماعیلی که ۶۱ سال سن دارد و همراه دختر ۱۸ ساله خود ساعت ۱۰ صیح عازم کوه جاقل به نیاز کوه نوردی بودند. همین که به آخر خیابان شهدا می رسند . توسط سه نفر مامور لباس شخصی محاصره و به آنها دستور می دهند که سوار ماشین شوند ، در غیر این صورت با زور شماها را سوار خواهیم کرد. کاک عثمان و دخترش برای اینکه مورد بی احترامی قرار نگیرند سوار ماشین شدند و آنها را به بازداشتگاه اداره اطلاعات سقز منتقل می کنند. بهار دختر کاک عثمان توسط چندین نفز بازجو ، بازجویی می شود و یک پرونده قطور برای او تشیکل می دهند. ساعت ۸ شب همان روز از طرف اداره اطلاعات با خانواده کاک عثمان تماس می گیرند که به اداره اطلاعات مراجعه کنند. خانواده مراجعه می کنند و بهار اسماعیلی را تحویل خانواده دادند و ایشان را آزاد می کنند. همان شب کاک عثمان را به زندان مرکزی سقز منتقل می کنند. بعد از چند روز ایشان را به بازداشتگاه مخوف اداره اطلاعات سنندج منتقل می کنند و حال یک ماه از قرار بازداشت او گذشته بدون اینکه بازجوی و پرونده او را به محاکم قضایی بدهند. با توجه به وضعیت جسمی کاک عثمان ما نگران آن هستیم که دچار مشکل شود. چون اداره اطلاعات سنندج سابقه دارند که متهمان مسن را در سلول انفرادی نگهداری کنند تا از نظر جسمی دچار مشکل شوند. من خودم یکی از آن قربانیان هستم که سال ۱۳۹۴ به دلیل اینکه قرصهای فشار خونم را قطع کردند. هر دو کلیه خود را از دست دادم و از آن زمان هفته دو روز باید در بیمارستان دیالیز شوم و زندگی برام سخت شده است. نظر به اینکه کاک عثمان آسم شدید دارد مسئول جان این کارگر ۶۱ ساله اطلاعات استان کردستان می باشد.

*صدور احکام متنوع برای دبیران دبیرستان امام شهر مهاباد (آذربایجان غربی)

در پی تحصن سراسری فرهنگیان ایران در یکم و دوم آبان ۱۴۰۱ در اعتراض به سرکوب شهروندان و بالاخص دانش‌آموزان، برای حدود بیست نفر از دبیران دلسوز دبیرستان امام شهر مهاباد در تخلفات اداری استان تشکیل پرونده داده شد که اخیرا این همکاران شریف با احکام متنوعی از جمله: «توبیخ کتبی درج در پرونده»، «تنزل یک گروه به مدت یکسال» و «تنزل دو گروه به مدت دو سال» مواجه شدند.

شایان ذکر است که برخی از این دبیران محترم در شُرُف بازنشستگی قرار دارند و کمترین حکم در این میان که «توبیخ کتبی درج در پرونده» است باعث کسر یک ماه پاداش بازنشستگی این عزیزان خواهد شد.

اسامی معلمانی که تاکنون در دبیرستان مذکور احکام را تحویل گرفته‌اند: (به ترتیب حروف الفبا)

آقایان: 

#یاسین_ابوبکری

#یاسر_امینی_آذر

#قاسم_قهرمانی

#هیمن_ره_انجام

#کامیار_محمودی

#بهمن_نجاری

#جلیل_یوسفی

*جمع کردن تمامی میزها و صندلی‌های سالن کتاب‌خانه مر‌کزی دانشگاه بهشتی پس از تفکیک جنسیتی و اعتراض دانشجویان

پس از اعتراض دانشجویان به تفکیک جنسیتی کتابخانه‌ی مرکزی دانشگاه بهشتی، میزها و صندلی‌ها را به دستور ریاست دانشگاه در بخش نابینایان جمع کرده و فضای مطالعه مشترک دانشجویان را به طور کامل از بین بردند.

این اتفاق همزمان با احضارهای تلفنی حراست دانشگاه با دانشجویان جهت توبیخ کسانی که در تجمع علیه تفکیک جنسیتی کتاب‌خانه شرکت کرده بودند؛ انجام گرفت.

سرکوب در دانشگاه بهشتی پس از انتصاب ریاست جدید دانشگاه (آقامیری) شدت گرفته‌ است.

*از شورای عمومی به کمیته‌ی انضباطی

در پی برگزاری شورای عمومی در دانشکده‌ی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران که به درخواست شورای صنفی این دانشکده با هیات رئیسه برگزار شد، حداقل ۳نفر از حاضرین در جلسه به کمیته‌ی انضباطی احضار شده‌اند.

در این جلسه که در تاریخ ۱۶ اسفند برگزار شد، کوشکی، معاونت فرهنگی این دانشکده، با لحن نامناسب و نسبت دادن دروغگو به دانشجویان سعی در بهم ریختن جلسه داشت. همچنین گفته می‌شود کوشکی که با یکی از دانشجویان وارد درگیری فیزیکی شده بود، این مورد را در حضور شاهدین و حاضرین، منکر شده است و با توهین و تهدید سعی در سرکوب دانشجویان داشته است.

*مرگ ۲ کارگر یک گلخانه کشاورزی روستای بدرآباد نرماشیر و ۲ دختر۵ ساله شان در استخر کشاورزی

روزیکشنبه ۲۱ اسفند،۲ کارگر یک گلخانه کشاورزی روستای بدرآباد نرماشیر دراستان کرمان و ۲ دختر۵ ساله شان در استخر کشاورزی غرق شدند.

براساس گزارش های رسانه ای شده،دو دختر پنج ساله هنگام بازی با وارد شدن به محوطه استخر یک گلخانه کشاورزی در روستای بدرآباد نرماشیر به داخل آن سقوط کردند و غرق شدند.  پدران این کودکان نیز که اهل شهرستان ایرانشهردراستان سیستان و بلوچستان  واز کارگران فصلی گلخانه بودند دقایقی بعد از حادثه برای نجات جان بچه‌ها وارد استخر شدند اما آنها نیز جان باختند.

جان باختن یک کارگرمعدن گچ چغالوند گیلانغرب براثر حادثه کاری

روز دوشنبه ۲۲ اسفند، یک کارگرمعدن گچ چغالوند گیلانغرب  دراستان کرمانشاه براثر حادثه کاری جان خودرا ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate