روز جهانی زن گرامی باد! + ۶ ترجمه

روز جهانی زن گرامی باد!

ا. م. شیری

برای هر انسان،  زن مادر است، دختر است، یک خواهر است و یک همسر. زن آفریدگار است و خالق. زن مظهر مهر و عطوفت، زیبائی و لطافـت است و مظهر عشق و وفا، عشقی ابدی و پایدار. زنان سمبل مقاومتند و ایستاگی، ایثار و از خودگذشتگی. زنان نیمی از جمعیت بشری‌اند، نیمه‌ای فداکار، نیمه‌ای جان نثار. همان نیمه‌ای که هم خود و هم نیمه دوم را خلق می‌کند و با شیره جان خویش، در دامن پاکش، در آغوش گرمش می‌پروراند. آنان را گرامی بداریم و ارج بگذاریم.

امروزه آنچه بر بشریت، بویژه بر نیمی ازآن، بر مادران، خواهران، همسران و دختران بشریت می‌گذرد، تراژدی هولناکی است. یک فاجعۀ توصیف‌ناپذیر است. آن فاجعه‌ای که فقط زنان تاب تحمل آن را دارند. در دنیای به اصطلاح پیشرفته، به نوعی و در جهان پس‌مانده به نوعی دیگر، مورد ظلم، تعدی و تجاوز قرار می‌گیرند، پایمال می‌شوند، سرکوب می‌گـردند.

در جهانی که اقلیتی ناچیز، ستم طبقاتی و متعاقـب آن فـقـر، سیه روزی، گرسنگی و هزاران نکـبت و بدبختی دیگر را بر اکـثریت بشریت تحمیل کـرده است، با اعمال تبعیض جنسی، ستم مضاعـف را نیز بر زنان روا داشته‌اند.

جهان به اصطلاح پیشرفته، زنان را به یک کالای سودآور و به یک وسیلۀ عیاشی، خوشگذرانی و تفـریحی تبدیل کرده است. ارزش و مقام والای زن را، لطافـت و زیبائی زن را مورد معامله قرار داده، دادوستد می‌کـند. چرا جای دوری برویم، در همین اروپا، «چشم چراغ بشریت»، تنها از ماهواره «هات بیرد» قریب نیمی از کانال‌های تلویزیونی، بطور بیست و چهار ساعـته و اکثریت بـقـیه نیز پس از نیمه‌های شب اندام زنان بدبخت را به نمایش می‌گـذارند. تجارت سکس، یعنی ارتزاق از راه فروش تن زنان، بخش قابل توجهی از درآمد مافیای سرمایه را تشکیل می‌دهد. به این آمار تکاندهنده توجه کـنید! «… در طول مدت ده سال پس از اعلام استقلال جمهوری اوکرائین، بیش از یک و نیم (۱.۵) میلیون دختر زیر ٢۵ سال، به قصد فـحشاء کشور خویش را ترک کـرده‌اند…. (تلویزیون RTR روسیه). این گوشه‌ای از زندگی غم‌انگیز زنان است.

در دنیای عـقب‌مانده و یا به عبارتی واضح‌تر عـقـب‌نگه داشته شده و به تاراج‌رفته، شرایط زندگی زنان، از آن هم فاجعه‌بارتر است. آنان، در چهار دیواری خانه و جامه محصورند، از همۀ نعمات آزادی محرومند، از هر گونه حـق و حقوق برابر با مردان ممنوعند. در این باره، با یادآوری چند مورد، می‌توان به ابعاد تراژدی زنان پی برد. مثلا؛ در ایران اسلامی، عملا و قانونا، در رابطه با مسائلی همچون ادای شهادت، تقسیم ارثیه و قوانین ارتجاعی قصاص و غیره، دو نفـر زن، با یک مرد برابر است. در عربستان سعودی، زنان، حتی از حق رانندگی نیز محرومند، حق رفتن به سینما و تماشای فیلم را ندارند و ….

نا برابری حقوق زنان در خانه و محل کار، و بطور کلی در تمام امور زندگی، دست ارتجاع و استثمارگران، مافیای چپاول و استعمار را باز گذاشته است. ولی، علیرغم همۀ تبعیضات و تضییقات، تاریخ بشری، زنان قهرمان و مبارز واقعی و افسانه‌ای بسیار زیادی را بخاطر دارد. ژاندارک، جمیله بوپاشا، رزا لوکزامبورگ، کلارا زتکـین، والنتینا تروشکووا، مرضیه اسکوئی، مریم فیروز، اشرف دهقانی، ایراندخت ابراهیمی، رقیه دانشگری و هزاران هزار قهرمان با نام و گمنام، زینت‌بخش تاریخ مبارزه و کار قهرمانانۀ زنان است.

بزرگـترین هـنر زنان، زادن، پروردن و تحمـل همین مردان مغرور، از خود راضی و خودبزرگ‌بین است که حقوق حقۀ آنان را زیر پا می‌گذارند و سپس، در پی چاره‌جوئی‌های ناکارآمد برمی‌آیند، برایشان حد و حدود تعیین می‌کـنند، امر و نهی می‌کنند!

در روز هشتم مارس، روز جهانی زنان، ضمن بزرگداشت یاد وخاطره مادر شهیدم، یاد و خاطره تمامی زنان شهید، قهرمان، زنان مبارز در راه آزادی و دفع تبعـیض جنسی، این روز تاریخی را به همۀ مادران، همسران، خواهران و دختران نوع بشر جهان تبریک و تهنیت گـفته و برایشان سعادت و نیک‌بختی، صبر و طاقت، ایستادگی و مقـاومت هر چه بیشتر آرزو می‌کنم.

۱۷ اسفند ۱۳۸۹ب

باز نشر با ویراستاری نگارشی ۱۷ اسفند ۱۴۰۱

https://eb1384.wordpress.com/2023/03/08/


سالروز تجلی استالین در آینده

ا. م. شیری

روز پنجم ماه مارس سال ۱۹۵۳، یوسف ویساریونویچ جوگاشویلی «استالین» یکی از نوابغ تاریخ مبارزۀ طبقاتی، مارکسیست- لنینیست، اندیشمند، نظریه‌پرداز، پراگماتیست، همرزم و شاگرد وفادار ولادیمیر ایلیچ لنین، رهبر ایجاد سوسیالیسم در نخستین کشور سوسیالیستی جهان- اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی بطرز نامعلومی به آینده پیوست.

جوگاشویلی را همرزمانش در جوانی کُبا (شکست‌ناپذیر) می‌نامیدند. ولادیمیر ایلیچ لنین- آموزگار کبیر پرولتاریای جهان او را به «استالین» (پولادین) ملقب کرد. سابقۀ مبارزاتی و عزم و ارادۀ آهنین او نیز در عمل ثابت کرد که استالین واقعا «پولادین» بود. 

پس از درگذشت نابهنگام ولادیمیر ایلیچ لنین در سال ۱۹۲۴، بار سنگین رهبری کشور جوان اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی به دوش استالین افتاد.

استالین با قدرت و ارادۀ خارق‌العاده از عهدۀ مسئولیت ملی و انترناسیونالیستی خود برآمد و سازندگی‌های سوسیالیستی را رهبری کرد.

حزب بلشویک‌ها و خلق‌های اتحاد شوروی تحت رهبری و مدیریت استالین به موفقیت‌های معجزه‌آسا دست یافتند. در دورۀ رهبری استالین ویرانه‌های بجا مانده از امپراطوری نیمه‌فئودالی- نیمه‌سرمایه‌داری روسیه به یک کشور پیشرفته علمی- صنعتی، اتمی- کیهانی و به یکی از دو قدرت جهانی تبدیل گردید. نخستین ماهواره را در مدار زمین قرار داد؛ نخستین سفیر سیارۀ زمین (یوری گاگارین) و نخستین زن فضانورد جهان (والنتینا تروشکوا) را به فضای کیهانی فرستاد. 

در اثر سازندگی‌های سوسیالیستی و صنعتی کردن جهشی اتحاد شوروی برهبری استالین بسیاری از اختراعات و کشفیات علمی- فن‌آوری برای نخستین بار در تاریخ بوقوع پیوست. با اجرای دو برنامۀ پنج ساله استالینی اتحاد شوروی به یک قدرت اقتصادی، سیاسی، نظامی، علمی و فرهنگی جهانی و به پشتوانۀ قدرتمند صلح و امنیت جهانی تبدیل گردید. بگونه‌ای که هیچ یک از مسائل و مشکلات جهانی بدون مشارکت آن قابل حل و فصل نبود.

در دورۀ رهبری استالین شرایط بهره‌مندی رایگان از تحصیل و آموزش و پرورش، طب و بهداشت، استراحت و مرخصی، مسکن و کار شایسته برای آحاد افراد جامعه فراهم گردید. ۱۲سال پس از پیروزی انقلاب کبیر سوسیالیستی اکتبر در این کشور عظیم و ویران شده در اثر جنگ جهانی اول و متعاقب آن، در نتیجۀ جنگ‌های داخلی تحمیلی گاردهای سفید تحت حمایت‌های همه‌جانبۀ چهارده کشور اشغالگر حاضر در خاک کشور شوروی، بنیان بی‌کاری برافتاد.

ارتش سرخ کارگران و دهقانان تحت فرماندهی ژنرالیسموس استالین فاشیسم سرمایه‌داری را در جنگ جهانی دوم، مخوف‌ترین و خونبارترین جنگ تاریخ در هم کوبید؛ به تسلیم واداشت و جنگ‌افروزان فاشیست را در لانه‌شان به محاکمه کشید. 

از آنجائیکه شرح شخصیت استالین و موفقیت شگرف اتحاد شوروی در دورۀ رهبری او در حوصلۀ این مقال نمی‌‌گنجد، در یک جمله می‌توان خلاصه کرد: استالین رهبری فروتن، سیاستمداری کم‌نظیر، یک ژنرالیسوس بی‌تکبر بود در لباس سادۀ سربازی.

ژنرال دوگل پس از درگذشت استالین عظمت سیاسی او را ارج ‌گذاشت و این کلام زیبا را بر زبان راند: «استالین به گذشته نپیوست- در آینده متجلی شد».

وینستون چرچیل، دشمن خونی کمونیسم در بزرگذاشت استالین گفت: «او روسیۀ ویران شده با خیش تحویل گرفت، با بمب اتم بجا گذاشت».

توماس کنی و راجر کیران در کتاب خیانت به سوسیالیسم نوشتند: «سوسیالیسم‌کشی از شلیک به استالین آغاز  شد».

و من مطمئنم، که در فضای نفس‌گیر امروزی جهان، ذات نوین رفیق استالین، این فرزند یک پینه‌دوز فقیر و سازندۀ نخستین جامعۀ سوسیالیستی تاریخ ظهور خواهد کرد و جهان بار دیگر در مسیر عدالت و شکوفایی پیش خواهد رفت و او با افکار، ایده‌ها و اعمالش همواره زنده و همراه ما خواهد بود.

۱۴ اسفند- حوت ۱۴۰۱


هیلاری کلینتون، جیک سالیوان و یلوستون*

دمیتری سدوف (DMITRY SEDOV)

ا. م. شیری

«اوکراینی‌ها باید با حمایت آمریکا این جنگ را پیش ببرند» 

در طول دورۀ رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶، هیلاری کلینتون، نامزد از حزب دموکرات ایالات متحده، یک معجزۀ غافلگیرکننده در شرکت پخش رسانه‌ای آمریکا (ABC) نشان داد. او در جواب به سؤال مجری این رسانه در مورد آیندۀ کشور، گفت که ایالات متحده نمی‌تواند وخامت قابل توجه وضعیت ژئوفیزیکی در منطقۀ پارک ملی یلوستون را که موجودیت آمریکای شمالی را تهدید می‌کند، نادیده بگیرد.

بگفتۀ خانم کلینتون وقت بسیار کم است و به تبع آن، لازم است موضوع انتقال دولت آمریکا به قلمرو اروپا با دقت و حساسیت بیشتری مورد بررسی قرار گیرد. گزینه اصلی باید اسکان مجدد در خاک اوکراین باشد که شرایط اقلیمی آن برای شهروندان آمریکایی مساعدترین است. اما به دلیل شرایط خاص، حل این موضوع با خطر شکست مواجه است.

کلینتون گفت: «ما نباید به دلیل موقعیت روسیه از این سرزمین به عنوان مساعدترین منطقه برای جابجایی آمریکا صرف نظر کنیم و به هماهنگ کردن فشارهای بین‌المللی برای بازگرداندن کریمه به یک فضای سرزمینی واحد تا فوریه ۲۰۱۴ ادامه خواهیم داد. علاوه بر این، لازم است اقدامات مقدماتی برای گنجاندن قلمروهای چندین کشور اروپای شرقی- لهستان، مجارستان، رومانی و جمهوری‌های بالتیک- در ایالات متحده اروپایی آینده به عمل آید. به این ترتیب، ما می‌توانیم فضای زندگی لازم را گسترش دهیم تا خود را در تنگنا احساس نکنیم و چشم‌انداز توسعۀ صنعتی و اقتصادی بیشتری داشته باشیم».

هیلاری کلینتون در مورد آیندۀ اتباع کشورهای مورد نظر خود، خاطرنشان کرد که این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار نیست، زیرا بر اساس شرایط فعلی، جمعیت این سرزمین‌ها از داشتن فرصت برای تبدیل شدن به ایالات متحدۀ اروپایی خوشحال خواهند شد. البته، همۀ شهروندان ایالات متحده اروپایی جدید چنین فرصتی نخواهند داشت. زیرا، بخشی از آن‌ها در کشورهای خاورمیانه و آفریقا اسکان خواهند یافت.

اگر جیک سالیوان، مشاور رئیس کاخ سفید در امور امنیت ملی نبود، این اظهارات نزدیک به هذیان‌گویی مالیخولیایی از یادها می‌رفت. سالیوان در مصاحبه با سی ان ان می‌گوید: «با توجه به حمایت آمریکا از اوکراین، موضوع نیاز به تسخیر کریمه علی‌رغم اینکه مسکو مسئله کریمه را کاملاً تمام‌شده می‌داند، باید حل شود. اتفاقی که در چارچوب این جنگ و همچنین حل و فصل این جنگ که در نهایت برای آزادی کریمه رخ خواهد داد، کاری است که اوکراینی ها باید با حمایت آمریکا انجام دهند».

او در دورۀ مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸، در تیم هیلاری کلینتون بود و در ژانویه ۲۰۰۹ به عنوان معاون رئیس دفتر کلینتون و سپس، به عنوان وزیر امور خارجه در دولت باراک اوباما منصوب شد. پاها از آن  وقت دراز شد. تمام دنیا بر این گمان است، که ایالات متحده از آزادی و استقلال اوکراین دفاع می‌کند. اما ایالات متحده می‌خواهد کریمه را به اوکراین بازگرداند و انبوهی از مهاجران را از آمریکا به میدان بکشاند. در عین حال، آمریکا سرزمین‌های همسایه مانند لهستان، مجارستان، رومانی را از مردمان پست پاک‌سازی می‌کند. این دسته از جمعیت آن‌ها برای بهره‌برداری از ماسه‌های داغ آفریقا و شتر چرانی به صحرای عربستان خواهند رفت.

در هر حال، یلوستون شوخی‌بردار نیست. یلوستون به دستۀ ابر آتشفشان‌هایی تعلق دارد که فوران آن‌ها، باعث وقوع فاجعه در کل سیارۀ زمین خواهد شد. چنین فوران‌هایی هر ۵۰-۱۵۰ هزار سال اتفاق می‌افتد و به گفتۀ دانشمندان، زمان فوران یلوستون نزدیک است. فوران این آتشفشان می‌تواند از ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰ کیلومتر مکعب ذرات جامد را به شکل خاکستر پرتاب کند. مواد مذاب آتشفشان در شعاع ۳۰-۵۰ کیلومتری به عمق زمین نفوذ خواهد کرد و خاکستر آن کل قلمرو ایالات متحده را با لایه‌ای به ضخامت ۳۰-۱۰۰ سانتی‌متر خواهد پوشاند. تعداد مرگ و میر در ساعات اولیه به ۵۰-۸۰ میلیون نفر خواهد رسید. تمام زیرساخت‌های حیاتی از بین خواهند رفت. فقط بخش‌های دور از یلوستون کرۀ زمین، مانند سیبری شرقی، شانس بقا خواهند داشت.

با وجود تمام تخیلی بودن این ادعا، نمی‌توان احتمال آن را به کلی نادیده گرفت. به همین دلیل است که هیلاری کلینتون برای ترسیم مسیر نجات ملت آمریکا با همراهی جیک سالیوان عجله دارند.

اما، آمریکا مسیری را که با ظهور مهاجران اروپایی هموار کرده بود، هنوز ادامه می‌دهد. کشتار ملل دیگر بخش ارگانیک تاریخ آمریکاست. به هر صورت، فاشیسم در زمان موسولینی و هیتلر متولد نشد، نه!

*-[پارک ملی یلوستون یک پارک ملی واقع در ایالات متحده آمریکا و ایالت‌های وایومینگ، مونتانا و آیداهو است. این پارک در ۱ مارس ۱۸۷۲ به وسیله کنگرۀ ایالات متحده آمریکا و به عنوان یک پارک ملی در ایالت وایومینگ بنا نهاده شد و سپس به ایالت‌های مونتانا و آیداهو گسترش یافت. ویکی‌پدیا] مترجم

بر گرفته از: بنیاد فرهنگ راهبردی

https://eb1384.wordpress.com/2023/03/06/

۱۵ اسفند-حوت ۱۴۰۱


وعدۀ سیمور هرش بر ادامه…

ایگور اسکریپکا (IGOR SKRYPKA)

ا. م. شیری

بایدن و شولتس با هم «ردپای اوکراینی» را در انفجار خط لولۀ گاز روسیه و آلمان پیدا کردند.

همزمان در دو سوی اقیانوس، نیویورک تایمز و دی چَیت (Die Zeit) گزارشی از «ردپای اوکراینی» در حادثۀ انفجار «نورد استریم» منتشر کردند.

این نشریۀ آمریکایی خود را به نقل اطلاعات از «منابع» محدود کرد: «آن‌ها می‌گویند که داده‌های اطلاعاتی جدید آمریکا حاکی از این است که هر دو خط لولۀ گاز توسط اعضای یک گروه طرفدار اوکراین که بدون اطلاع زلنسکی و مقامات فعالیت می‌کرد، منفجر شده است».

و «Die Zeit» (زمان) جزئیاتی را ارائه داد تا جای شک باقی نماند. گویا بازرسان آلمانی یک کشتی را که در خرابکاری از آن اسفاده شده، شناسایی کرده‌اند. به نظر می‌رسد این کشتی در لهستان اجاره شده، اما عاملان خرابکاری شناسایی نشده‌اند. بسیار خوب، مالک کشتی یک شرکت اوکراینی بود. یک ناخدا، دو غواص، دو کمک غواص و یک پزشک در آنجا کار می‌کردند. همه چیز را آن‌ها منفجر کردند.

ملیت عاملان هنوز مشخص نشده است. خرابکاران از گذرنامه‌های جعلی استفاده کرده، روستوک را در ۶ سپتامبر ۲۰۲۲ ترک کردند و تجهیزات انفجار را با کامیون به بندر آوردند.

شکی نیست که «پیشرفت» در تحقیقات نتیجۀ مستقیم سفر صدراعظم شولتس به واشینگتن است و او به همراه بایدن خط مشترکی را طراحی کردند (همانطور که کاخ سفید قبلاً گفته بود، آن‌ها می‌گویند، اوکراینی‌ها آن را منفجر کردند نه آمریکا).

گذشته از هر سخنی، یک خط کلی لازم است. کشتن داریا دوگین یک مسئله است و منفجر کردن مهمترین تأسیسات زیربنایی آلمان، علیرغم اینکه مالک خط لولۀ گاز Nord Stream AG، یک شرکت سهامی با مشارکت سرمایه آلمانی است، یک موضوع کاملاً دیگر است. انفجار در منطقۀ اقتصادی سوئد و دانمارک انجام گرفته، تخریب محیط زیست دریا از عواقب آن است… و روس‌ها یک برگ‌برنده برای تبلیغات بدست آوردند.

خلاصه، برلین و واشنگتن به توافق رسیدند که مضرات رشد احساسات ضد اوکراینی در آلمان نسبت به افزایش شدید روحیات ضدآمریکایی‌ پس از گفتن همه چیز توسط سیمور هرش، بسیار کمتر است. با این حال، وحدت آتلانتیک باید حفظ شود!

گرفتن انگشت اشاره به سوی اوکراین راحت‌ترین کار است. صرفنظر از این حرف‌ها، آلمانی‌ها در داخل در مقابل سلطۀ آمریکا مقاومت می‌کنند. و شرارت «متحدان» آمریکا را یک آلمانی معمولی به معنی واقعی کلمه، رذالت تلقی می‌کند نه چیز دیگر. گزینۀ «مقصر شمردن اوکراینی‌ها در همۀ گناهان»، به شهروند محافظه‌کار آرامش خاطر می‌بخشد.

هیچ انفجار ضد آمریکایی در جامعۀ آلمان رخ نخواهد داد. برلین به حمایت کی‌یف ادامه خواهد داد. تمام سؤالات در مورد «مشارکت» آمریکا در امنیت انرژی آلمان فراموش خواهد شد. سپس بیانات رسمی  الزامی در چنین مواردی، از برلین شنیده خواهد شد: «تحقیقات در مورد پروندۀ خرابکاران از روستوک» در حال انجام است، کمی صبر داشته باشید».

و با گذشت زمان، این خط دفاعی نیز سقوط خواهد کرد (آلمانی‌ها احمق نیستند)، ابتدا مهاجمان شناسایی می‌شوند و بعد از آن، چانه‌زنی با کی‌یف برای «کمک» به بررسی شرایط خرابکاری و غیره آغاز می‌شود. همه چیز طبق معمول پیش می‌رود. بیش از یک ماه طول می‌کشد، شدت موضوع فروکش می‌کند و موضوعات دیگر در کانون توجه قرار می‌گیرند تا جاییکه اعلام کنند «پرونده جنایی به دلیل مرگ فرد مظنون خاتمه یافت» (اوکراین).

مهمتر از همه، آبروی ایالات متحدۀ آمریکا بسیار مهمتر از آبروی اوکراین است. اگر چه اوکراین با سلاح انباشته می‌شود، اگرچه آن‌ها در همان نزدیکی زندانی می‌شوند، اما صادقانه بگویم، از برخورد با آن خسته شده‌ام.

اگرچه ممکن است هیچ اتفاقی نیافتد. برغم این، سیمور هرش قول داده است تحقیقات جدید خود در مورد انفجار نورد استریم را هفتۀ آینده منتشر کند.

افزوده‌ها

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین دربارۀ آخرین گزارش رسانه‌های غربی در مورد نورد استریم گفت: این اخبار شایعه و اقدام هماهنگ در رسانه‌ها است. بدیهی است که طراحان این حمله می‌خواهند توجهات را منحرف کنند. در کرملین تعجب می‌کنند که چطور مقامات آمریکایی می‌توانند بدون تحقیق دربارۀ حملۀ تروریستی گمانه‌زنی کنند؟

روسیه هنوز اجازه تحقیقات را ندارد، فقط چند روز پیش یادداشت‌هایی در این مورد از دنمارک و سوئد دریافت کردیم. حداقل، کشورهای سهامدار نورد استریم و سازمان ملل باید خواهان تحقیقات فوری و شفاف باشند. این موضوع تنها عجیب نیست، بلکه یک جرم وحشناک است (@sputnik_ir).

واکنش زاخاراوا به تحقیقات نشریات غربی در مورد خرابکاری در نورد استریم

ماریا زاخاراوا دربارۀ تحقیقات نشریات غربی در مورد خرابکاری در نورد استریم گفت: من تعجب نخواهم کرد اگر در نتیجۀ «تحقیق» ادعایی، غربی‌ها و روزنامه‌های آن‌ها ثابت کنند که خطوط لولۀ نورد استریم توسط یک دلفین بمب‌گذار تخریب شده است که از کریمه به اوکراین فرار کرده است. و تنها شواهدی که آنگلوساکسون‌ها در حملۀ تروریستی ارائه می‌دهند. مسیری است که توسط لیز تراس بیان شده است. که پستاندار از آن استفاده کرده و از یک سواحل دریای سیاه به ساحل دیگر در سراسر بالتیک رفته است (@sputnik_ir).

جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا، در توضیح مقالۀ نیویورک تایمز در مورد احتمال دخالت گروه هوادار اوکراین در بمب‌گذاری‌های نورد استریم، خواستار صبر برای نتایج تحقیقات شد و گفت که از کشف این موضوع ترسی ندارد. وی گفت: «من از حقیقت هر چه که باشد نمی ترسم» (@sputnik_ir).

ا. شیری: قول معروف است که میمون هنگام غرق شدن در آب، بچه‌اش را می‌گذارد زیر پا. آقایان بایدن و شولتس بسیار ناشیانه به اقدام مشابه میمون دست زدند و انفجار نورد استریم- یک اقدام تروریستی دولتی را به یک گروه اوکراینی خارج از کنترل کی‌یف نسبت دادند. هیچ وقت نباید از بلاهت قلدران غافل بود.

منبع مطلب اصلی: بنیاد فرهنگ راهبردی

https://eb1384.wordpress.com/2023/03/10/

۱۹ اسفند- حوت ۱۴۰۱


زلزلۀ ترکیه، آغاز تکان‌های زلزله‌ا‌ی و سیاسی در کرۀ زمین؟

دمیتری مینین (DMITRY MININ)

ا. م. شیری

پیش‌بینی‌های متخصصان

شمار قربانیان زلزلۀ فاجعه‌بار اخیر ترکیه به ۵۰ هزار نفر نزدیک می‌شود. در حدود ۲۰۰ هزار ساختمان ویران شده یا آسیب دیده است. و جهان از پیش‌بینی‌های دانشمندان دربارۀ تحولات بزرگ‌تر احتمالی در آیندۀ نزدیک هیجان‌زده است. وضعیت سیارۀ آشفتۀ ما و کیهان اطراف آن چنین است. و اگرچه اتهامات مربوط به ماهیت مصنوعی احتمالی تغییرات در پوستۀ زمین با کمک برخی از سلاح‌های مخفی بیشتر و از زمان خود بسیار جلوتر است، اما پیامدهای سیاسی جدی چنین فجایع بزرگی اجتناب‌ناپذیر است.

تصاویری از یک گسل زمین‌ساختی پس از زلزله در جنوب شرقی ترکیه

در پایان فوریه، فرانک هوبربیتس، زلزله‌شناس هلندی، که با دقت بیشتر زمین‌لرزه‌های ویرانگر ترکیه و سوریه را پیش‌بینی کرده بود، گفت که در مارس ۲۰۲۳ یک ‌زلزلۀ بزرگ جدید در کرۀ زمین رخ خواهد داد.

در گزارش مؤسسۀ مطالعات هندسی منظومۀ شمسی که این دانشمند در آنجا فعالیت می‌کند، گفته می‌شود که نزدیک شدن سیارات در روزهای ۲ و ۵ مارس می‌تواند به لرزه‌های بسیار بزرگ در سیارۀ زمین منجر شود و به دنبال آن ممکن است یک سری زمین‌لرزه‌ها در بیشتر مناطق مستعد جهان رخ دهد. 

نمودار لرزه‌ای ماه مارس- مؤسسۀ مطالعات هندسی منظومۀ شمسی

شدت این زمین‌لرزه‌ها می‌تواند به ۸.۵ درجۀ ریشتر و بالاتر برسد. لازم به یادآوری است که شدت زلزله ترکیه حداکثر ۷.۸ درجۀ ریشتر بود. این مؤسسه همچنین مناطقی را نام می‌برد که در منطقۀ به اصطلاح قرمز واقع هستند. این مناطق شامل جنوب ژاپن، اندونزی، پاکستان، یونان، پرتغال، بخشی از آمریکای شمالی هستند. روسیه نیز در این لیست قرار دارد. فرانک هوگربیتس معتقد است که احتمال دارد یک زلزلۀ ویرانگر در جزایر کوریل رخ دهد.

این پیش‌بینی به دلایل روشن، بیشترین نگرانی‌ها را در ترکیه برانگیخت. در همان روزها تکان‌های جدیدی با قدرت تا ۵.۶ ​​در استان مالاتیا، شمال منطقه‌ای که قبلا روی داده بود، مشاهده شد. وحشت در میان بخشی از مردم به دلیل اینکه احتمالاً عنصر زیرزمینی به سمت آنکارا و استانبول در حال حرکت است، تشدید شده است.

مرکز زمین‌لرزه در مالاتیا

همچنین شایعاتی در مورد فوران احتمالی آتشفشان خاموش کوه کوش‌کایاسی در منطقۀ گوکسون در قهرمان ماراش، که آثاری از فعالیت‌های زمین‌شناسی غیرمعمول، به ویژه فوران خاکستر مشاهده شد، انتشار یافت. رنگ صخره‌ها در مکان توریستی زیبای بالکلی‌گؤل که در میان مردم به «برکۀ حضرت ابراهیم» معروف است، تغییر کرده است.

خاکستر بر فراز کوه کوش‌کایاسی

همزمان با وقوع زلزله مکرر در مالاتیا، منطقۀ مرز آسیای میانه و چین با قدرت ۵.۹ درجه ریشتر لرزید. در اینجا، بزرگترین نگرانی از پدید آمدن احتمالی گسل در اطراف دریاچۀ سریز ناشی می‌شود که در کوه‌های پامیر، حدود ۷۰ کیلومتر طول، تا ۵۰۰ متر عمق، با حجم آب بیش از ۱۷ کیلومتر مکعب و به وزن ۱۷ میلیارد تن آب دارد. دریاچۀ سریز جزو گروه دریاچه‌های مسدود است که در نتیجۀ انسداد فاجعه‌بار مصب رودخانۀ برتنگ پس از زلزلۀ سال ۱۹۱۱ پدیده آمده است. اگر تکانه‌های قوی جدید سد تشکیل‌دهندۀ دریاچۀ اوسوی را نابود کند، مناطق وسیعی از آسیای مرکزی زیر آب می‌رود.

دریاچۀ سریز

در شبکه‌های اجتماعی ترکیه و اکنون در آسیای میانه ترس‌ها، واهمه‌ها و شبهه‌ها مبنی بر اینکه آیا ارادۀ شیطانی یک نفر پشت این کار است یا نه، چند برابر شده است. سیاستمداران کل «توران بزرگ» احساس بی‌قراری می‌کنند. برخلاف برخی پیش‌بینی‌ها دربارۀ سقوط اجتناب‌ناپذیر رتبۀ محبوبیت اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در این شرایط، او تاکنون نه تنها توانسته محبوبیت خود را حفظ کند، بلکه به دلیل فعالیت در نجات قربانیان و کمک‌رسانی به آن‌ها، آن را افزایش داده است. با این حال، این تا زمانی معتبر است که او برای حل مشکلات به وجود آمده منابع در اختیار دارد. اما هنگامی که منابع تمام شود، به ویژه در مورد زلزله‌های قوی جدید پیش‌بینی شده، ممکن است وضعیت به طور اساسی تغییر کند.

اگرچه دولتمردان و رسانه‌های اصلی ترکیه از فرضیات در مورد ماهیت مصنوعی فجایع روی داده در ترکیه اجتناب می‌کنند، اما چنین فرضیاتی در بین مردم بسیار رایج است. و همه به یک سمت نگاه می‌کنند. بسته شدن کنسولگری‌ها و سفارت‌های غربی چند روز قبل از زلزله، طغیان‌های عجیبی که قبل از شروع آن مشاهده شد، به این تردیدها دامن زد. این فرضیات در بین مردم در اثر افشاگری‌های سیمور هرش در مورد انفجار نورد استریم در دریای بالتیک توسط دولت ایالات متحده تقویت شد. مردم در خیابان‌ها می گویند: «اگر آمریکایی‌ها توانستند چنین خرابکاری هیولایی را در جایی انجام دهند، چرا نمی‌توانند در جایی دیگر به چنین کاری دست یزنند؟ به این واقعیت که ژئوفیزیکدانان تحریک زلزله توسط انسان را هنوز غیرممکن می‌دانند، افراد کمی باور می‌کند. از این گذشته ، هیچ کس تا این اواخر حتی جرأت نداشت به انفجار خطوط لوله توسط یک دولت فکر کند. با این حال منفجرش کردند! ترک‌ها از دولت می‌خواهند که تحقیقات دربارۀ همۀ علل احتمالی فاجعه را کامل کند و همچنین حفاظت از خط لوله‌های ترکیه را تقویت کند.

محل ساخت نیروگاه هسته‌ای در آک‌کویو

هیچ کس تضمین‌های واشنگتن را باور نمی‌کند. بلینکن، وزیر امور خارجه، که برای ابراز همدردی به ترکیه آمده بود، برای مثال به ترکیه، به «متحد» آمریکا، با وجود ضررهای چند صد میلیاردی آن، ۱۰۰ میلیون دلار برای بازسازی وعده داد. کافی است کمک ۱۰۰ میلیون دلاری آمریکا برای نجات جان انسان‌ها در ترکیه را با ۱۰۰ میلیارد دلار پرداخت شده به اوکراین برای گرفتن جان مردم مقایسه کنیم. کارزاری که آمریکایی‌ها علیه ساخت نیروگاه هسته‌ای در آک‌کویو توسط روس اتم تحت عنوان «ناامن» راه انداخته‌اند، در ترکیه نیز با سوء ظن زیادی مواجه شده است. در واقع بازرسی دقیق نیروگاه اتمی نشان داد که هیچ آسیبی ندیده و با رعایت تمامی اقدامات حفاظتی ساخته می‌شود. بلکه تمایل کاخ سفید به «صید ماهی در آب‌های گل‌آلود»، بار دیگر «تئوری توطئه» در مورد نقش آمریکایی‌ها را در این ماجرا تقویت می‌کند. آری، در این واقعیت که در آمریکا سلاح‌های ژئوفیزیکی بمنظور ایجاد مشکلات زیست محیطی برای دشمن در حال توسعه است، هیچ کس تردید ندارد. سوال اصلی این است که آیا سامانه‌هایی مانند هارپ (HAARP) در آلاسکا قادر به انجام این کار در حال حاضر هستند یا در آیندۀ دور؟ 

میدان آنتن هارپ برای مقاصد زیست‌محیطی نظامی

اگر واشینگتن نمی‌خواهد به ایجاد فجایع شیطانی متهم شود، نباید زمینۀ این ادعا را فراهم کند. آمریکایی‌ها گاهی به قدرت مطلق خود اشاره می‌کنند، گاهی به چیزهای جدیدی می‌بالند که می‌توانند آخرالزمان را نزدیک‌تر کنند، گاهی نیز دخالت خود را در جنایات آشکار انکار می‌کنند. انفجار نورد استریم نیز به همین دسته تعلق دارد. این پروانۀ «نظریه آشوب» نیست که در برزیل بال می‌زند و در چین باعث زلزله می‌شود. این یک اقدام بسیار جدی است که عواقب آن زمانی که مردم کرۀ زمین عادت کنند بدبختی‌های خود را با آمریکا مرتبط بدانند و کاخ سفید را از هر دلیلی برای ادعا «رهبری اخلاقی» باب میل خود محروم کنند، دامن آمریکا را خواهد گرفت.

نقل از: بنیاد فرهنگ راهبردی

۱۸ اسفند- حوت ۱۴۰۱


افشای دسیسۀ پهپادهای ایرانی

شربت‌الله صادق‌اف، تحلیلگر مرکز مطالعات نظامی-سیاسی، پژوهشکدۀ دولتی روابط بین‌الملل مسکو

ا. م. شیری

همکاری فنی-نظامی روسیه و ایران خالی از ابهامات، شاید، در هیچ فرآیند سیاسی نیست. علیرغم این واقعیت، دانشمندان علوم سیاسی روابط روسیه و ایران را که در مرحله کنونی توسعه‌یافته به نقطۀ اوج درک متقابل می‌خوانند، دیپلمات‌های هر دو کشور همچنان به موضع «گفتگوی انعطاف‌پذیر» پایبند هستند.

الیا ماگر، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی لبنانی نوشت امضا قرارداد توسط روسیه برای خرید ۱۰۰ فروند پهپاد شناسایی و ضربتی ایرانی، در جامعۀ بین‌المللی هیاهو به پا کرده است.

دسیسه‌ای که مدت‌ها حول این خبر می‌چرخید، بدون اینکه به نفع مقامات اوکراین تمام شود، به شکل مسالمت‌آمیز آشکار شد. رهبر اوکراین در سایۀ این رویدادها، به شدت به افزایش کمک‌های نظامی آمریکا دل بست.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجۀ ایران گفت که تهران حتی قبل از عملیان ویژۀ نظامی پهپادهای مسکو را تأمین کرده و همچنان به سیاست بی‌طرفی خود پایبند است. بنابراین، واشینگتن هیچ دلیلی برای ارسال سلاح به کی‌یف ندارد، همانطور که هیچ دلیلی برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران وجود ندارد.

در مورد اینکه چند نوع پهپاد ایرانی به روسیه تحویل گردیده، لازم است تعدادی از آن‌ها را فرض و توصیف کنیم:

پهپادهای شاهد-۱۲۹ و شاهد-۱۹۱ از انواع مختلف هستند. پهپاد ۱۲۹ قادر به حمل بمب چند ده کیلوگرمی است و می‌تواند از یک و نیم تا دو ساعت پرواز کند. شاهد-۱۲۹ مشابه هرمس-۴۵۰ اسرائیلی و ام‌کیو-۱ پرداتور (MQ-1 Predator) آمریکایی است که ایرانی‌ها در طراحی پهپاد خود به آن‌ها توجه داشتند.

شکل بدنه را از هرمس و موتور روتاکس ۹۱۴ اتریشی را از ام‌کیو-۱ به ارث برده‌اند. شاهد-۱۲۹ نسبت به نوع ترکی بایراقدار تی‌بی (Bayraktar TB2) موجود در نیروهای مسلح اوکراین برتری دارد. شاهد- ۱۹۱ می‌تواند تا ۴۰۰ کیلوگرم مهمات حمل کند و تا ۱۴ ساعت در هوا بماند. شاهد ۱۳۶ دارای قابلیت شلیک رگباری از پرتابگر می‌باشد. بال پرندۀ شاهد ۱۷۱، به بال پهپاد آمریکایی ارکیو-۱۷۰ (RQ-170) که در سال ۲۰۱۱ توسط ایران ساقط شد، شبیه است. ابابیل-۲ نوع کوچک از پهپادهای آتش‌نشان است که برای شناسایی اهداف و ثبت نتایج حملات موشکی و توپخانه‌ای کاربرد دارد. پهپاد ابابیل-۲ قادر است از ۴۰ تا ۶۰ دقیقه پرواز کند. اما ابابیل-۳ می‌تواند به عنوان مهمات سرگردان، به عنوان یک هواپیمای بدون سرنشین هدف، در کار شناسایی و مراقبت استفاده شود. مهاجر-۶ توانایی حمل چهار مهمات هدایت‌شونده دقیق یا محموله ۱۰۰ کیلوگرمی را دارد. پهپاد کرّار می‌تواند به عنوان رهگیر دفاع هوایی، حمل موشک و بمب عمل کند. پهپاد آرش، یک پهپاد انتحاری بزرگ است که می‌تواند تا ۲۰۰۰ کیلومتر پرواز کند.

علیرغم روابط دشوار تاریخی ایران با روسیه، که خود را شریک غیرقابل اعتمادی نشان داده، رهبر ایران از شکاف عمیقی که بعد از آغاز عملیات نظامی ویژه بین روسیه و غرب باز شد، در جهت برقراری روابط راهبردی با کرملین بهره گرفت. البته، برقراری رابطۀ استراتژیک با روسیه قبل از همه، به نفع ایران است. زیرا، روسیه  می‌تواند در ایران سرمایه‌گذاری کند؛ تاثیر تحریم‌های دردناک آمریکا را به حداقل برساند.

محدودیت‌ها ناشی از تحریم‌ها ارتباط ایران با ساختار مالی جهانی و توانایی آن در امور بازگانی را قطع کرد و همچنین این کشور را از درآمد مورد نیاز برای حفظ عملکرد اقتصادش محروم کرد. بهبودی روابط با مسکو می‌تواند این محدودیت‌ها را از طریق تجارت و سرمایه‌گذاری و دسترسی به تجهیزات نظامی روسیه جبران کند.

تهران اعتقاد دارد که هر چه شکاف بین روسیه و غرب بیشتر شود، فرصت‌ بیشتر برای ایران ایجاد می‌شود و این می‌تواند به ایران کمک کند تا روابط تجاری خود را با سایر کشورها توسعه دهد. طبیعتاً، ایران نمی‌تواند از این فرصت چشم‌پوشی کند.

تاکنون نشانه‌های کمی وجود دارد که نشان دهد مسکو تهران را به عنوان یک شریک دائمی در نظر می‌گیرد. روابط در حال حاضر تا حد زیادی به پیشرفت عملیات نظامی ویژه و روند احیای توافق ۲۰۱۵ در مورد برنامۀ هسته‌ای ایران بستگی دارد. با این حال، ابراهیم رئیسی چاره‌ای جز شرط‌بندی روی مسکو ندارد.

پیشرفته‌ترین جنگنده‌هایی که ایران دارد، میگ ۲۹ است که از اتحاد شوروی خریداری کرده است و این بدان معناست که حتی بهترین هواپیماهای نظامی تهران چند دهه قدمت دارند. ایران اکنون به دنبال خرید هواپیماهای پیشرفته مانند سو-۳۴ است. اما اینکه آیا روسیه آن‌ها را به ایران خواهد فروخت یا خیر، معلوم نیست. همه چیز به این بستگی دارد که آیا تهران برای جبران خصومتی که تهران نسبت به اتحاد شوروی نشان می‌داد، آمادۀ دوستی پایدار با روسیه است یا خیر. درست است که فقط با رهایی از دشمنی می‌توان آزاد شد. این دقیقاً همان چیزی است که ایران در روابط معاصر اقتصادی بین‌المللی فاقد آن است.

ولادیمیر پوتین جزو آن دسته از سیاستمدارانی نیست که به سادگی خیانت رفقای خود را در حلقۀ سیاسی می‌بخشند. با این حال، همیشه فرصتی برای اصلاح و بازنگری اشتباهات گذشته به نفع آیندۀ با ثبات وجود دارد. رهبر روسیه خیلی خوب درک می‌کند که انسان‌ها ویژگی حیرت‌انگیزی دارند. آن‌ها می‌توانند خود را به درستی و شرافت اعمال و افکار خود که در حقیقت خودخواهانه، غیرصادقانه و پست است، متقاعد کنند. بنابراین، گفت‌وگو با ایران مرحله‌ به مرحله پیش می‌رود و در شرایط مساعد به سطح اعتماد «مشارکت برابر» خواهد رسید. در این میان دو واقعیت انکارناپذیر و سرد وجود دارد:

یک- ایران به امضای یک قرارداد بلندمدت با روسیه، مشابه آنچه که در سال ۲۰۲۱ با چین امضا کرد، علاقه‌مند است.

دو- قطعات پهپادهای ایرانی پیدا شده درمنطقۀ عملیات نظامی ویژه به ما اجازه می‌دهد چنین شرایطی را با قطعیت تفسیر کنیم که مسکو از فرصت‌های بیشتری برای گفتگو با تهران برخوردار است.

پی‌نوشت: با وجود تحلیل و بررسی بالا، شاهد تعمیق روابط استراتژیک روسیه و ایران هستیم. از جمله، ورود غول گازی جهان- گازپروم روسیه به صنایع گاز ایران، تصمیم به ساخت راه‌آهن بین رشت- آستارا برای تکمیل کریدور شمال- جنوب توسط شرکت ملی راه‌آهن روسیه و همچنین نوسازی خطوط ریلی کشور بواسطۀ این شرکت، همکاری نظامی-فنی، تصمیم به تولید مشترک هلی‌کوپتر، گسترش مناسبات بازرگانی، همکاری بین بانکی، تلاش‌های مشترک دامنه‌دار برای ایجاد و تحکیم نظم نوین جهانی و همه و همه، از گسترش و تعمیق روابط ایران و روسیه گواهی می‌دهند. به این ترتیب، گمان نمی‌رود مناسبات راهبردی بین دوکشور بعد از این دچار اختلال شود [مترجم].  

منبع: پژوهشکدۀ دولتی روابط بین‌الملل مسکو

https://eb1384.wordpress.com/2023/03/07/

۱۶ اسفند- حوت ۱۴۰۱


خیز آمریکا برای سرنگونی حاکمیت اسلامی در ایران

ولادیمیر پراخواتیلوف (VLADIMIR PROKHVATILOV)

ا. م. شیری

پورتال اطلاعات نظامی آمریکا «Critical Threats» در ۲۸ فوریه گزارشی منتشر کرد که در آن گفته می‌شود «اعتراضات در ایران در حال رشد و فرارویی به سطحی است که از سپتامبر ۲۰۲۲ مشاهده نشده است».

در هفته‌های اخیر، تحلیل‌گران نظامی آمریکا «گزارشی از انبوده اعتراضات علیه وخامت شرایط اقتصادی در ایران منتشر کرده‌اند. قیمت تمام شدۀ کالاها و خدمات از فوریه ۲۰۲۲ بیش از ۵۳ درصد افزایش یافته و ارزش ریال ایران به شدت کاهش می‌یابد. در ۲۱ فوریه، ریال به ۵۰۰ هزار به ازای یک دلار سقوط کرد».

این گزارش حاوی جزئیات دقیق اعتراضات در همۀ شهرهای ایران است. خاطرنشان می‌شود که اعتراضات اقتصادی باید با جنبش زنان که با هماهنگی ایالات متحده انجام می‌گیرد، ادغام شود. همانطور که پیشتر نیز نوشتیم، معصومه علی‌نژاد، ناراضی سابق ایرانی ادعا می‌کند که رهبری اعتراضات در ایران را بر عهده دارد و زنان نقش اصلی را در آن ایفا می‌کنند.

در این گزارش گفته‌شود: «اعتراضات با انگیزۀ اقتصادی می‌تواند به جنبش مهسا امینی شتاب داده و همانطور که قبلا گمان می‌رفت، آن را گسترش دهد».

دختری بنام مهسا امینی در شهریور ماه سال گذشته در شرایط نامشخصی مُرد. پس از آن که رسانه‌های ایرانی خبر مرگ وی را گزارش کردند، تظاهراتی که از نیویورک آغاز شده بود، اکثر استان‌های ایران، از جمله مراکز مذهبی قم و مشهد و همچنین استان‌های کردستان، خوزستان، بلوچستان و بخشی از استان آذربایجان غربی را در بر گرفت.

معصومه علی‌نژاد با هماهنگی آمریکا در رأس ستون‌های معترضان خارج از کشور قرار گرفت. در شبکه‌های اجتماعی، نام دختر متوفی با هشتگ مهسا امینی، نسخۀ ایرانی «MeToo» «من هم» شد. او که در واقع سخنگوی دولت آمریکاست، در جریات تظاهرات روز ۱۷ فوریه ۲۰۲۳ در روز افتتاح کنفرانس امنیتی در مونیخ با شعارهای «مرگ بر دیکتاتوری»، «آزادی برای زنان»، گفت: «من این جنبش را رهبری می‌کنم. رژیم ایر ان توسط زنان سرنگون خواهد شد. من به آن ایمان دارم».

بلافاصله پس از شروع اعتراضات، هسته‌های خفته گروه‌های ممنوعه در ایران مانند کومله، پژاک و سازمان مجاهدین خلق ایران فعال‌تر شدند.

در ایران برای تضعیف دخالت نیروهای خارجی در دامن زدن به ناآرامی‌ها در کشور، ارگان‌های ذیصلاح اینترنت را خاموش کردند. در مقابل این اقدام، مقامات آمریکا به ارائۀ خدمات ارتباطی به ایران با استفاده از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک ایلان ماسک اجازه دادند. از آنجایی که اینترنت ماهواره‌ای به تجهیزات زمینی نیاز دارد و ترمینال‌های استارلینک در ایران نصب شده، تصمیم آمریکا نشان می‌دهد که ماجرای امینی از پیش در خارج برنامه‌ریزی شده بود.

در کنفرانس امنیتی اخیر مونیخ، رضا پهلوی، پسر شاه مخلوع ایران که در آمریکا زندگی می کند، حاضر شد و سخنرانی کرد. فرض بر این است که غرب او را در جایگاه رهبر جدید ایران می‌بیند.

ولیعهد سابق صراحتاً خواستار سرنگونی رژیم شد. او در بخش از سخنرانی خود گفت: «این رژیم رفتنی است و ما باید هر چه سریعتر از آن عبور کنیم. ایران فرصت ایفای نقش مثبت در جهان و منطقه را دارد. اما به شرطی که نیروهای مخالف آن از حمایت سریع کشورهای دوست برای تغییر شیوۀ ادارۀ کشور برخوردار شوند».

برگزارکنندگان کنفرانس مونیخ با امتناع از دعوت مقامات ایرانی به آن، این رویداد را با هیئتی افتتاح کردند که علاوه بر رضا پهلوی و معصومه علی‌نژاد، سناتور آمریکایی رابرت منندز نیز حضور داشت.

در گزارش کمیتۀ امور بین‌الملل روسیه آمده است: «اعتراضات در ایران یک امر غیرعادی نیست. اما همگام‌سازی اعتراضات شدید با فعالیت سازمان‌های اطلاعاتی خارجی خطرناک است».

در عین حال، آمریکایی‌ها تخم مرغ‌های خود را هرگز در یک سبد قرار نمی‌دهند. از میان سیاستمداران ایرانی مخالف دولت، می‌توان از محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نام برد. او در ۷ بهمن گفت: «مجلس بحران کنونی را چند هفته قبل پیش‌بینی کرد و به [ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور] توصیه‌های سیاسی داد. اما او آن را اجرا نکرد». قالیباف مرتباً هشدار داده است که نظام برای مقابله با نارضایتی مردم باید اصلاح شود و او «با رهبری سپاه پاسداران نیز تعارض دارد».

علاوه بر قالیباف، میرحسین موسوی، نامزد سابق ریاست جمهوری و یکی از حامیان خمینی در گذشته، و همچنین حسن روحانی، رئیس جمهور سابق، که نویسندگان گزارش او را «مخالف پنهان دولت فعلی» می‌نامند، مدافع اصلاحات جمهوری اسلامی هستند.

تلاش‌های دولت‌های خارجی برای تضعیف حاکمیت در ایران ادامه دارد. هدف بی‌ثبات‌سازی کشور عبارت از استقرار یک رژیم وفادار به غرب است تا توافق هسته‌ای را با شرایط دیکته‌شده از سوی واشینگتن از سر گرفته و همکاری‌های فنی-نظامی با روسیه را قطع کند.

پی‌نوشت ا. ش: اقدامات خصمانۀ رژیم نفرت‌انگیز آمریکا بویژه در این اواخر حکایت حلالیت‌طلبی مرد عرب از شتر در حال احتضار خود را یادآوری می‌کند. شتر تمامی اذیت‌ها و زحماتش را بر صاحبش بخشید جز آنکه یک بار افسارش را به دم خر بسته بود.

این نه نقطۀ قوّت، بلکه نشانۀ ضعف شدید و اضمحلال آمریکا است که در سال‌های اخیر افسار تمامی عوامل جاسوسی، اطلاعاتی، تبلیغاتی، خراب‌کاری، تروریستی و دیگر انواع نیابتی خود را به دُم شازده‌ها، مصی‌ها، زلنسکی‌ها، گوایدوها و امثالهم بسته است. از این بابت جای هیچ نگرانی نیست. «ماه نور افشاند و سگ عوعو کند». مسئلۀ بخشش یا عدم بخشش رژیم آمریکا از سوی عوامل نامبرده هم موضوع بحث ما نیست. به خودشان مربوط است. 

اما نگرانی از این ناحیه است که عمال نفوذی امپریالیست‌های آنگلوساکسونی و صهیونیزم در ارکان حاکمیت ایران، مقامات رسمی کشور را به جایی برسانند که مجبور شوند مانند جریان برجام بد فرجام، با اپوزیسیون آمریکایی به مذاکره بنشینند.

مأخوذ از: تارنمای بنیاد فرهنگ راهبردی

https://eb1384.wordpress.com/2023/03/04/

۱۳ اسفند-حوت ۱۴۰۱

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate