اخباروگزارشات کارگری ٣ بهمن ماه ١٣٩٩

اخباروگزارشات کارگری ٣ بهمن ماه ١٣٩٩

فراخوان تجمع  سراسری کارگران بازنشسته سازمان تامین اجتماعی

زمان تجمع: سه شنبه ۷بهمن ۹۹ – ساعت ۱۰.۳۰

اماکن تجمع:

تهران وشهرهای همجوار:خیابان آزادی مقابل ساختمان وزارت کار

مراکز استان ها و شهرستان ها بنابرتصمیم نهادها وفعالین منطقه

– فراخوان تجمع  سراسری کارگران بازنشسته سازمان تامین اجتماعی

– اعتراض کارگران ارکان ثالث پالایشگاه دهم پارس جنوبی در فاز ۱۹ نسبت به کاهش حقوق

– ادامه کنش های آموزشیاران نهضت سوادآموزی کشور برای پایان دادن به بلاتکلیفی استخدامی

– تصحیح یک اشتباه باپوزش: نگاهی به وضعیت کارگران شهرداری ها کشور درنیمه دوم دی ماه ۱۳۹۹

– هشداری درباره توطئه های حاکمیت برای ایجاد تفرقه بین بازنشستگان

– تجمع اعتراضی اعضای تعاونی مسکن گمرک ایران نسبت به  مقابل قوه قضاییه

*اعتراض کارگران ارکان ثالث پالایشگاه دهم پارس جنوبی در فاز ۱۹ نسبت به کاهش حقوق

کارگران ارکان ثالث پالایشگاه دهم پارس جنوبی در فاز ۱۹ با انتشار نامه ای سرگشاده اعتراضشان را نسبت به کاهش حقوق ابراز کردند.

براساس گزارشات رسانه ای شده بتاریخ ۲ بهمن، در این نامه سرگشاده از جمله  آمده است:

« شرکت مپنا در سال ۹۸ برنده مناقصه تعمیر و نگهداشت پالایشگاه دهم شد و پس از مذاکره با کارکنان متعهد به اجرای تمام مفاد قرارداد شرکت قبلی (مدیریت و بهره برداری پتر و پارس) به انضمام خدمات رفاهی و ایاب و ذهاب شد.

مدیر پروژه وقت شرکت مپنا به صورت شفاهی متعهد به پرداخت خدمات رفاهی و ایاب و ذهاب از قبیل کمک هزینه اجاره مسکن، بن کارت و … شد. فایل صوتی صحبت‌های ایشان موجود می‌باشد و طبق قوانین کار به عنوان قرارداد شفاهی یا ضمنی معتبر و قابل استناد است. متأسفانه شرکت مپنا تمام خدمات رفاهی را حذف کرد و با ایجاد روند نزولی در طول یک سال گذشته موجبات نارضایتی و اعتراضات را بوجود آورد.

با برنده شدن مپنا در مناقصه جدید، این شرکت به تبعیت از کار فرما (شرکت گاز پارس جنوبی) و اجرای طرح همسان سازی حقوق و دستمزد ابلاغی منطقه ویژه در شرایط بد اقتصادی که کمر تمام کارکنان را خم کرده قدمی مأیوس کننده برداشت و حقوق و خدمات را به شدت کاهش داد.»

درپایان این کارگران، جدول حقوقی ابلاغ شده توسط منطقه ویژه را اجحاف در حق کارکنان و خانواده‌های آنان دانسته و اعلام کردند: چرا در شرایطی که شرح وظایف کارکنان در هر دو پیمان یکسان است، در پیمان جدید بدون هیچ پیش زمینه‌ای حقوق‌ها را کاهش می‌دهند و خدمات و ایاب و ذهاب را حذف می‌کنند تا هزینه بیشتری به کارکنان تحمیل کنند.

درهمین رابطه یکی از کارگران فاز ۱۹ پارس جنوبی به خبرنگار رسانه ای گفت: پایه حقوق حداقلی در قرارداد جدید ما اعمال شده است که نسبت به قرارداد قبل کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی داشته است.

وی افزود: آیتم‌های اضافه کاری، نوبت کاری، جمعه کاری، عیدی و سنوات متأثر از این مورد است و تأثیر زیادی را در حقوق دریافتی ما خواهد داشت.

اوادامه داد: نکته مهمی که در این قرارداد لحاظ شده است، سوابق کاری مرتبط پرسنل است. آیتم جدیدی با عنوان مزایای انگیزشی و رفاهی اضافه شده که کاملاً در قرارداد نامفهوم است.

وی با بیان اینکه حق جذب طور کلی از حکم با قرارداد جدید حذف شده است،اضافه کرد: در قرارداد قید شده است که ساعت کاری در یک هفته ۴۴ ساعت است که کارکرد ۱۲ ساعته روزانه در طول یک ماه منافات دارد.

وی ادامه داد: حق کمپ برای پرسنل شاغل که از مزایای کمپ و پروازی استفاده ندارند پرداخت نمی‌شود و ماهیت کلی قرارداد جدید و حتی قرارداد قبلی طبق ضوابط اداری کار و اشتغال منطقه ویژه نیست.

یکی دیگر از کارگران معترض فاز ۱۹ پارس جنوبی نیزگفت: متأسفانه در سال‌های اخیر حقوق کارگران به خوبی پرداخت نمی‌شود و مشکلات زیادی در این زمینه داریم.

وی با اعتراض به کاهش شدید حقوق کارگران در پارس جنوبی اضافه کرد: متأسفانه با این حقوق نمی‌توانیم زندگی خود را بچرخانیم و زندگی ما نسبت به قبل خیلی سخت‌تر خواهد شد.

یکی دیگر از کارگران فاز۱۹ پارس جنوبی گفت: کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی حقوق کارگران فاز ۱۹ اجحافی بزرگ در حق این کارگران است و انتظار داریم نسبت به رفع این تبعیض بزرگ اقدام شود.

وی با اشاره به اینکه ما با همان حجم کاری قبل با کاهش حقوق روبرو شدیم و انتظار ما افزایش حقوق پرداختی است ولی متأسفانه شاهد کاهش آن هستیم که زندگی را برای ما سخت‌تر می‌کند.

*ادامه کنش های آموزشیاران نهضت سوادآموزی کشور برای پایان دادن به بلاتکلیفی استخدامی

آموزشیاران نهضت سوادآموزی کشور از ادامه کنش هایشان برای پایان دادن به بلاتکلیفی استخدامی خبردادند واضافه کردند:روز چهارشنبه ۱ بهمن،به تجمعات اعتراضی اخیر مان مقابل مجلس بطور موقت خاتمه دادیم وعازم شهرهای محل سکونتمان شدیم. در حال حاضر چند نفر از همکاران به نیابت از سایرین برای پیگیری وضعیت استخدامی ما در تهران باقی مانده‌اند.

روز پنج شنبه ۲ بهمن،یکی از آموزش یاران نهضت سواد آموزی که در تجمعات اعتراضی چند روزه مقابل مجلس شرکت داشته‌ به خبرنگار رسانه ای گفت: متاسفانه نمایندگان مجلس بررسی وضعیت شغلی آموزش یاران مشمول تبصره ۱۰ ماده ۱۷ که بعد از سال‌ها خدمت‌رسانی که در آزمون اسخدامی ۲۰ تیرماه پذیرفته نشده‌اند را بعد ازچند ماه تلاش شبانه روزی برای پذیرفته شدن در سیستم آموزشی کشور وحضور دو هفته ای در مقابل ساختمان مجلس برای حذف آزمون، به علت کمبود وقت تا دو ماه آینده کنار گذاشتند و ما ناچارا عازم شهرهای محل سکونتمان شدیم.

وی افزود: در حال حاضر چند نفر از همکاران به نیابت از سایرین برای پیگیری وضعیت استخدامی ما در تهران باقی مانده‌اند. از قرار معلوم مقرر شده بعد از گذشت ذو ماه طرح اصلاح جذب آموزشیاران نهضتی را مجددا برای این شش هزار نفر در صحن علنی مجلس مطرح کنند.

درهمین رابطه:یازدهمین روز اقامت آموزشیاران نهضت سوادآموزی کشوردرپایتخت وبرپایی تجمع مقابل مجلس برای احقاق حقوقشان

روز چهارشنبه اول بهمن یازدهمین روزی است که آموزشیاران نهضت سوادآموزی کشور(پذیرفته نشدگان در آزمون ۲۰ تیرسال جاری) خودرا به تهران رسانده اند وشب هارا درپارکه وخیابان های پایتخت به صبح می رسانند وروزها با برپایی تجمع مقابل مجلس با بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم تبدیل وضعیت خواهان پایان دادن به بلاتکلیفی شغلیشان هستند.

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند: قرار بود کمسیون آموزش مجلس موضوع حذف آزمون ۶ هزار آموزش یار پذیرفته نشده در آزمون ۲۰ تیر ماه سال جاری را در هفته‌های جاری در صحن مجلس برای دومین بار به رای بگذارند که تاکنون این اتفاق نیفتاده و صدها آموزشیار نهضتی از ابتدای هفته گذشته در خیابان‌ها و پارک‌های شهر تهران سرگردانند.

به گفته‌ی آن‌ها، پیش از این اعضای کمسیون آموزش طرح حذف آزمون برای همه مشمولین وزرات آموزش و پرورش قبل از سال ۹۲ را در صحن علنی مجلس مطرح و پیگیری کردند وحتی  با موافقت ۱۷۵ نماینده رای آورد که به یکباره این رای به دلیلی که ما از آن بی اطلاعیم حذف شد.

آنها افزودند: همه آموزشیاران پذیرفته نشده بعد از۱۰ تا  ۱۵ سال سابقه آموزش در مناطق محروم دغدغه آزمون دارند بنابراین موضوع حذف آزمون همانند سایر پذیرفته‌شدگان آموزش و پروزش دغدغه روحی و روانی آن‌ها را کاهش می‌دهد از سوی دیگر بعداز سال‌ها خدمت آموزش و پرورش نباید از کارکنان با سابقه خود که زندگی تشکیل داده‌اند مجددا آزمون بگیرد، این موضوع موجب می‌شود حدود ۶ هزار خانواده آموزشیاران نهضت سواد آموزی جدا از دست دادن اعتماد خود را به نمایندگان منتخب خود دچار آسیب‌های جدی شوند و در منگنه قرار بگیرند.

آموزشیاران نهضت سوادآموزی گفتند: متاسفانه مسئولان آموزش و پرورش و برخی نمایندگان دغدغه آموزشیاران نهضت سوادآموزی را برای حذف آزمون درک نمی‌کنند و مرتبا در مصاحبه‌های خود از برگزاری آزمونی که به نظر می‌رسد فقط جنبه نمایشی دارد، حرف می‌زنند.

این گروه از کارکنان از رایزنی با نهادهای مسئول ازجمله اعضای کمیسیون آموزش مجلس و همچنین مسئولان بالارتبه وزارت آموزش وپرورش از طریق نامه‌نگاری و حضوری خبر دادند و گفتند: وضعیت شغلی خود را به گوش همه‌ی مسئولان رسانده‌ایم و امیدواریم نگذارند شب عید بیکار شویم.

به گفته یکی از کارکنان، در ده روزی که از حضور آموزشیاران نهضت سوادآموزی در تهران می‌گذرد این کارکنان شب را در محوطه یک پارک در نزدیکی ساختمان مجلس سپری کرده‌اند.

*تصحیح یک اشتباه باپوزش: نگاهی به وضعیت کارگران شهرداری ها کشور درنیمه دوم دی ماه ۱۳۹۹

در اخبار وگزارشات کارگری ۲ بهمن ماه گزارش زیر تحت عنوان« نگاهی به وضعیت کارگران شهرداری ها کشور درنیمه اول دی ماه ۱۳۹۹»منتشر شد که باپوزش از خوانندگان وتهیه کنندگان گزارش تصحیح میشود:

نگاهی به وضعیت کارگران شهرداری ها کشور درنیمه دوم دی ماه ۱۳۹۹

 

 

 

 

 

 

توضیحات رخداد تحت نظر بخش محل خدمت شهرداری شهر تاریخ ردیف
ضرب شتم کارگر شهرداری توسط پیمانکار بخش خصوصی ضرب شتم خصوصی نامعلوم بندر امام ۱۳۹۹/۱۰/۱۵ ۱
یکی از رانندگان خصوصی سازمان اتوبسرانی تهران با اعلام شرایط کاری اش نسب به آن اعتراض کرد نامه سرگشاده دولتی اتوبسرانی تهران ۱۳۹۹/۱۰/۱۸ ۲
به دلیل عدم پرداخت حقوق در چند ماه گذشته کارگری با ۱۱ یال سابقه دست به خودکوشی زد خودکشی خصوصی نامعلوم مرودشت ۱۳۹۹/۱۸/۲۰ ۳
اعتراض به چهار ماه حقوق عب افتاده تجمع خصوصی پسماند یاسوج ۲۲/۱۰/۱۳۹۹ ۴
به عدم پرداخت حقوق و حق بیمه از سوی پیمانکار اعتراض خصوصی   اراک ۲۲/۱۰/۱۳۹۹ ۵
همه ۵۰ نفر کارگر مشغول در بخش فضای سبز به دلیل عدم دریافت ۸ ماه حقوق و عدم واریز حق بیمه دست به تجمع مقابل شهرداری زدند تجمع خصوصی فضای سبز خرم آباد ۱۳۹۹/۱۰/۲۳ ۶
پس از شش ماه از ندادن میان وعده رانندگان از شروع دادن میان وعده به رانندگان شیر تاریخ مصرف گذاته داده شده است اعتراض دولتی اتوبوسرانی تهران ۲۴/۱۰/۱۳۹۹ ۷
پیمانکاران بخش عمرانی شهرداری به دلیل تعویق ۸ ماه مطالبات خود مقابل شهرداری دست به تجمع ردند تجمع خصوصی پیمانکاران زنجان ۲۵/۱۰/۱۳۹۹ ۸
کلیه کارگران بخش های مختلف شهرداری یاسوج نسبت به عدم پرداخت دست مزد های هشت ماه خود دست به اعتراض زدند اعتراض خصوصی و دولتی کل بخش ها کوهدشت ۲۷/۱۰/۱۳۹۹ ۹
نسبت به بالا بودن شدت کار اعتراض دولتی اتوبوسرانی تهران ۲۸/۱۰/۱۳۹۹ ۱۰
نسب به عدم تهیه و زدن وکسن ه رانندگان اتوبوس های شهری اعتراض دولتی اتوبوسرانی تهران ۲۸/۱۰/۱۳۹۹ ۱۱

*هشداری درباره توطئه های حاکمیت برای ایجاد تفرقه بین بازنشستگان

سالهای متمادی عده ای محدود از سراسر کشور درپی احقاق حقوق بودند چه درزمانی شاغلی وجه زمانیکه بازنشسته شدند و وگاها موفقیت هایی راهم کسب نمودند این اعتراضات ومطالبه گری همچنان ادامه یافت تا رسیدیم به دوره فضای مجازی که بدینوسیله افراد بیشتری نسبت به حقوق مغفول مانده خود آشنایی پیدانمودند درنتیجه دامنه مطالبه گری و اعتراضات میدانی شدت گرفت دولت و حاکمیت به این نتیجه رسید که باارعاب وتهدید و دستگیری نمی تواند مانع این اعتراضات گردد و هرروز بیش از روز قبل دامنه اعتراضات وسعت گرفت بنابراین بدنبال چاره راه دیگری افتادند که از سال ۹۷ کم کم در بدنه فعالین مطالبه گر نفوذنموده وبه وسایل مختلف بین بازنشستگانی که یکدل و یکصدا بودند اختلاف ودودستگی ایجاد نموده وتا حدودی هم این ترفندشان با موفقیت روبرو شد در چنین اوضاعی که اختلافات بسیار نازل ودر حد سو تفاهمات بوده دولتیان ودرراس آنها نوبخت که مدت هفت سال لجوجانه مخالف احقاق حقوق بازنشستگان بوده آس دیگری از حیل و تدبیر خود را رونمود و آنهم دعوت از تعدادی افراد سیاسی آخرین ضربه را برپیکر نحیف حقوق بازنشستگان وارد آورد وبا آنها به توافق نامه ای رضایت دادند که از ابتدا فعالین دلسوز با این ترفند مخالفت نموده وآن رادرراستای فرار دولت از زیرباراجرای قانون وفراراز پرداخت دیون معوق بازنشستگان دانسته اند ولی از آنجا که بازنشستگان سالیان سال درمحرومیت بسر برده با این افزایش اندک تا حدودی رضایت خاطر پیدا نموده اما خیلی زود به ادعا ها و حرف هایمان رسیدند که این همان چیزی نبوده که ما بدنبالش بوده ایم حالیه باز متاسفانه همان تعدادی که موجبات این دودستگیها و اختلافات بین بازنشستگان را فراهم آورده بودند  همچنان بدنبال ماموریت خود بوده وباوارد آوردن انواع و اقسام اتهامات سعی در منزوی نمودن فعالین راستین وبدون ادعا برمی آیند اما این همکاران عزیز باید بدانند ممکن است با انجام این ماموریت ها چرخه مطالبه گری را کند نمایند ولی قادر به ازبین بردن آن نیستند باز به همه آنهایی که دانسته ویاازروی غفلت دراین راه گام برداشته و همصدا با دولت قصد منحرف نمودن مطالبات بر حق بازنشستگان که همانا اجرای کامل قانون مدیریت و اجرای احکام دیوان محاسبات و دیوان عدالت اداری بوده هشدار میدهیم بخود آمده به این اختلافات ودو وچنددستگی های ساخته دولتیان خاتمه داده ویکدل و یکصدا مانند سالهای قبل درپی احقاق حقوق قانونی خود باشیم چه آینده روشنگر بسیاری از این ساخت و باخت های سیاسی خواهد بود .

منوچهراکبری معلم بارنشسته

*تجمع اعتراضی اعضای تعاونی مسکن گمرک ایران نسبت به  مقابل قوه قضاییه

روز پنج شنبه ۲ بهمن، اعضای تعاونی مسکن گمرک ایران با برپایی تجمع اعتراضی مقابل قوه قضاییه خواهان اجرای عدالت در خصوص پرونده مربوط به اراضی ۵۳ هکتاری پلاک ۴۷/۳۵۳ابراهیم آباد شهریار و تداوم فرآیند قضایی این پرونده مطابق دادنامه صادره از سوی شعبه ۱۰۴ دادگاه کیفری شهرستان شهریار شدند.

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند:تعاونی مسکن کارکنان گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۷۰ با حضور ۳ هزار نفر از کارکنان گمرک ایران تشکیل شد که هیئت مدیره وقت با مبالغ واریزی اعضا اقدام به خرید زمین در چندین پلاک مختلف کرد.

در پلاک خریداری شده ۴۷/۳۵۳ جنب فاز ۱ شهر اندیشه و به اصطلاح ابراهیم‌آباد شهریار به مساحت بیش از ۵۳ هکتار پس از انجام افراز برای ۱۲۰۰ نفر از اعضا سند صادر شد که پس از گذشت چند سال به ۱۷۰۰ نفر سند تحویل داده شد.

پس از گذشت مدتی با ابطال افراز انجام شده پلاک مربوط توسط هیئت مدیریت وقت به ۱۰۵۰ قطعه تبدیل شد که در این میان حدود ۷۰۰ قطعه کنار رفته و به تعدادی از اشخاص حقیقی و حقوقی منتقل شده و طی سال‌های بعدی نیز امتیازات اعضا این شرکت تعاونی چندین دست منتقل و فروخته شده است.

طبق اظهارات در سال ۱۳۹۱ اعضای تعاونی متوجه اقدامات صورت گرفته و انتقال مال غیر توسط اعضای هیئت مدیره تعاونی شدند که این پرونده وارد فاز شکایت قضایی شد.

پس از گذشت چندین سال پرونده به شعبه ۱۰۴ دادگاه کیفری شماره ۲ شهرستان شهریار واصل شد که پس از بررسی یک ساله در سال جاری دادنامه‌ای ۲۹ صفحه‌ای در خصوص این پرونده صادر شد و پس از آن برای انجام اقدامات تکمیلی، احضار افراد و صدور قرار قضایی مربوطه به بازپرسی دادسرای شهرستان شهریار ارجاع شد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate