حنای «یک صفحه آچهار» رنگی ندارد , در نقد سخنان اخیر ابراهیم علیزاده(۱)

روز گذشته ابراهیم علیزاده مصاحبه‌ای به زبان کردی با رادیو اینترنتی «دیالوگ» انجام داده است که بیش از هر چیز هدف از آن پرداختن به موضوع اختلافات در درون تشکیلات کومه‌له و حزب کمونیست ایران از زبان ایشان است. ایشان که در رهبری جناح راست تشکیلات قرار دارد در اشاره به موضوع مورد نظر، بازهم مانند قبل و به منظور لاپوشانی سطوح دیدگاه‌ها و مواضع و عملکردهای مغایر خود و جناحش با سیاست‌های کمونیستی و رسمی مصوب کومه‌له، می‌گوید که «کسی تا به حال یک صفحه آچهار برای تصویب به هیچ پلنوم و کنگره‌ای نیاورده که مغایر با برنامه و خط‌ مشی رسمی باشد.»

چنین تبیینی در خوش‌بینانه‌ترین حالت یک دیپلمات‌مآبی است که هدف از آن تخطئۀ «زیرکانه» وقایع و انحراف افکار حول آن است. به خوبی روشن است که امروزه و در شرایطی که رهبری کومه‌له و دبیر اولی آن در سیطرۀ جناح راست و ناسیونالیستی قرار گرفته است و ارگان‌ها را هم با شیوه‌های ناسالم به قبضۀ خود در آورده‌اند، برای تغییر و به انحراف بردن مواضع انقلابی و کمونیستی کومه‌له کسی منتظر تصویب صفحات آچهار مربوط به آن در هیچ پلنوم و کنگره‌ای نبوده است. برای مثال جمال بزرگپور که به قول خود دیدگاه و نظرات خود مبنی بر انحلال حزب کمونیست ایران، تغییر در برنامۀ کومه‌له برای حاکمیت شورایی و لزوم پرداختن به نقش احزاب در به دست گرفتن قدرت در جامعۀ کردستان و بی‌برنامه‌گی کومه‌له برای حل مسئلۀ ملی را سال‌ها قبل در تاقچه گذاشته بود و منتظر فرصت مناسب برای پایین آوردن آن بوده است، مگر طی این مدت یک صفحه از آن دیدگاه‌ها را برای تصویب به کنگره و پلنومی ارائه کرده است که امروزه آن طور که می‌بینیم کل جناح راست و در رأس آن ابراهیم علیزاده در عمل مشغول پراتیک کردن همین نظرات به اصطلاح بایگانی شده‌ هستند؟! مگر ابراهیم علیزاده یک صفحه آچهار از موضع و بیان مغایرش با خط و برنامۀ کومه‌له برای حاکمیت شورایی را به هیچ پلنوم و کنگره‌ای آورده است که وقتی که در تریبون رسمی روز کومه‌له می‌گوید «آماده است با احزاب ناسیونالیست کردستان برای ادارۀ جامعه در دورۀ انتقالی -که در عمل چیزی جز تقسیم قدرت میان احزاب نیست- وارد دیالوگ و برنامه‌ریزی شود»؟ اینکه ایشان و جناح متبوعش امروزه اینچنین کومه‌له را به راست چرخانده و نیز زبان سرخ کومه‌له را بریده و در قبال تمامی جنایات و اعمال ضدمردمی احزاب و جریانات بورژوایی و ناسیونالیستی و اسلامی در کردستان سکوت اختیار کرده، مگر تا به حال یک صفحه آچهار از این همه سیاست و عمل بیگانه با کومه‌له را برای تصویب به کنگره و پلنومی آورده است؟! آیا اینکه ایشان مشتاقانه و به طور مخفیانه همراه با احزاب ناسیونالیست کردستان وارد پروسۀ شکل‌گیری مذاکره با رژیم جنایتکار جمهوری اسلامی شدند، قبل از آن مجوزی از پلنوم و کنگره‌ گرفته بودند؟! آیا ابراهیم علیزاده که امروزه اینچنین در عمل مشغول تضعیف حزب کمونیست ایران و اساساً در پروسه‌ای که جناحش برای انحلال حزب آغاز کرده قرار گرفته است و نیز مشغول کمپین و گرداندن طومار و تجمع نیرو علیه کنگرۀ ۱۳ حزب کمونیست ایران است؛ برای یک چنین اعمال مخرب و انحلال‌طلبانۀ خود احتیاجی به مصوبه داشته است؟!

اینکه ایشان در تقریباً دو سال قبل نهاد نوپای همکاری و اتحاد عمل میان احزاب و نیروهای چپ و کمونیست در کردستان را یک شبه تخریب کرد و چنین ضربه‌ای را به جنبش مربوطه وارد کرد و دل احزاب بورژوایی و ناسیونالیست منطقه را خوشحال کرد؛ احتیاجی به مصوبه و مجوز قانونی از پلنوم و کنگره‌ای داشت؟! و دهها نمونۀ دیگر….

ایشان در این خصوص نه تنها هیچ احتیاجی به کاغذ آچهار و مصوبه نداشته‌اند، بلکه مصوبات و اسناد کنگره و پلنوم‌ها و مرجع عالی حزب یعنی کمیتۀ اجرایی را هم پایمال کرده و بر خلاف آنها عمل کرده است.

از سوی دیگر ایشان در حالی از «عدم وجود یک صفحه آچهار برای تصویب…» سخن می‌گوید که همین روزها با اطلاع ایشان چندین صفحه آچهار از سوی جمال بزرگپور که در اصل پلاتفرم مشترک رهبری جناح راست و ناسیونالیستی محسوب می‌شود و طی آن به طور صریح از جمله کومه‌له، جریانی کردستانی معرفی می‌شود و مبارزه برای تحقق سوسیالیسم و حکومت کارگری از دستور امروز کومه‌له خارج می‌گردد، انتشار یافته است. طی سال‌های اخیر اساساً محتوای یک چنین پلاتفرم و نوشته‌ای بوده است که همواره قطب‌نمای سیاسی ابراهیم علیزاده و همفکرانش بوده است. مگر اینکه سه سال قبل از زبان حسن رحمانپناه در تریبون رسمی روز کومه‌له اعلام می‌شود که اولویت کومه‌له رهبری جنبش ملی در کردستان است، و بر همین اساس هم تمام پراتیک و سیاست چند سال اخیر این جناح حول چنین محوری بوده است، احتیاجی بوده که ابراهیم علیزاده و دیگر صاحبان چنین سیاست و عملی، یک صفحه آچهار در این باره برای تصویب به مرجعی حزبی و تشکیلاتی ارائه کنند؟! جدای از این، آیا در این باره به کسی حسابی هم پس داده‌‌اند؟! هر رفیق تشکیلاتی‌ای هم در این راستا انتقادی به آنان داشته و مخالف چنین سیاست‌هایی بوده باشد، با انواع شیوه مورد تهاجم، تخریب و سرکوب قرار گرفته است!!

پس حرف ابراهیم علیزاده در مصاحبۀ مذکور در خصوص «عدم ارائۀ یک صفحه آچهار ….» که همواره نیز آن را اینجا و آنجا تکرار می‌کند، فقط به درد ایشان می‌خورد و خوشبخاته حنای این کاغذ آچهار هم دیگر رنگی ندارد و همگی چه چپ و چه راست به وضوح می‌بینند چه تغییرات و بلایا و راست‌روی‌هایی در این تشکیلات به وقوع پیوسته است بدون اینکه لازم باشد کسی برای عملی کردن آنها ابتدا در پی فراهم کردن مصوبه‌ای بوده باشد!

۴ بهمن ۱۳۹۹

۲۲ ژانویه ۲۰۲۱

ادامه دارد

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate