اخباروگزارشات کارگری اول بهمن ماه ١٣٩٩

اخباروگزارشات کارگری اول بهمن ماه ١٣٩٩

در چهارمین سالگرد حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسكوتهران یاد وخاطره ۱۶ آتش‌نشان و۶ كارگر جان باخته اش را گرامی میداریم

پنجشنبه ۳۰ دی ۹۵ درحادثه آتش سوزی ساختمان پلاسكوتهران۱۶ آتش‌نشان و۶ كارگرجانشان را ازدست دادند.

– یازدهمین روز اقامت آموزشیاران نهضت سوادآموزی کشوردرپایتخت وبرپایی تجمع مقابل مجلس برای احقاق حقوقشان

– تجمع اعتراضی معلمان تازه استخدام شده کشورنسبت به سطح  پایین حقوق مقابل مجلس

– اعتصاب کارگران شرکت آب تابان در منطقه جفیر هویزه دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

– اعتصاب شرکت خصوصی اتوبوسرانی “اتوبوس و تاکسی بیسیم ایرانیان”

– اعتصاب دامنه دار کارگران شهرداری کوت عبدالله وجمع آوری نشدن زباله ها از سطح شهر

– اعتصاب دامنه دار کارگران شهرداری کوت عبدالله وجمع آوری نشدن زباله ها از سطح شهر

– بیانیه کانون صنفی فرهنگیان استان بوشهر در باب واکسیناسیون همگانی

– بیانیه کانون صنفی معلمان ایران (تهران)  پیرامون تهیه واکسن بیماری کووید۱۹ و مطالبه واکسیناسیون فوری وفراگیر

– بیانیه‌جمعی‌از‌کنشگران صنفی‌ومدنی‌ معلمان پیرامون ضرورت خرید ‌‌واکسن‌کووید‌‌۱۹ و واکسیناسیون سراسری:

– بیانیه ی انجمن صنفی معلمان استان کردستان(سقزوزیویه)درزمینه ی عدم بازگشت به موقع کسورات بازنشستگان فرهنگی

– سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

تبعیض میان کارکنان ستادی و توقفگاه شرکت واحد با رانندگان زحمت‌کش در مورد میزان اشتغال بکار در شرایط کرونایی

– محمدرضا رمضان‌زاده برای تحمل ۴ سال حبس زندانی شد

– از برادران خود حمایت می کنیم!

– تجمع اعتراضی صدها مالباخته شرکت آذویکونسبت به عدم تحویل خودروهایشان پس از ۳ سال مقابل وزارت صنعت

– افزایش ۵۳ درصدی کارگران جان باخته براثر حوادث کاری دراستان یزد طی ۹ ماهه اول سال جاری

*یازدهمین روز اقامت آموزشیاران نهضت سوادآموزی کشوردرپایتخت وبرپایی تجمع مقابل مجلس برای احقاق حقوقشان

روز چهارشنبه اول بهمن یازدهمین روزی است که آموزشیاران نهضت سوادآموزی کشور(پذیرفته نشدگان در آزمون ۲۰ تیرسال جاری) خودرا به تهران رسانده اند وشب هارا درپارکه وخیابان های پایتخت به صبح می رسانند وروزها با برپایی تجمع مقابل مجلس با بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم تبدیل وضعیت خواهان پایان دادن به بلاتکلیفی شغلیشان هستند.

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند: قرار بود کمسیون آموزش مجلس موضوع حذف آزمون ۶ هزار آموزش یار پذیرفته نشده در آزمون ۲۰ تیر ماه سال جاری را در هفته‌های جاری در صحن مجلس برای دومین بار به رای بگذارند که تاکنون این اتفاق نیفتاده و صدها آموزشیار نهضتی از ابتدای هفته گذشته در خیابان‌ها و پارک‌های شهر تهران سرگردانند.

به گفته‌ی آن‌ها، پیش از این اعضای کمسیون آموزش طرح حذف آزمون برای همه مشمولین وزرات آموزش و پرورش قبل از سال ۹۲ را در صحن علنی مجلس مطرح و پیگیری کردند وحتی  با موافقت ۱۷۵ نماینده رای آورد که به یکباره این رای به دلیلی که ما از آن بی اطلاعیم حذف شد.

آنها افزودند: همه آموزشیاران پذیرفته نشده بعد از۱۰ تا  ۱۵ سال سابقه آموزش در مناطق محروم دغدغه آزمون دارند بنابراین موضوع حذف آزمون همانند سایر پذیرفته‌شدگان آموزش و پروزش دغدغه روحی و روانی آن‌ها را کاهش می‌دهد از سوی دیگر بعداز سال‌ها خدمت آموزش و پرورش نباید از کارکنان با سابقه خود که زندگی تشکیل داده‌اند مجددا آزمون بگیرد، این موضوع موجب می‌شود حدود ۶ هزار خانواده آموزشیاران نهضت سواد آموزی جدا از دست دادن اعتماد خود را به نمایندگان منتخب خود دچار آسیب‌های جدی شوند و در منگنه قرار بگیرند.

آموزشیاران نهضت سوادآموزی گفتند: متاسفانه مسئولان آموزش و پرورش و برخی نمایندگان دغدغه آموزشیاران نهضت سوادآموزی را برای حذف آزمون درک نمی‌کنند و مرتبا در مصاحبه‌های خود از برگزاری آزمونی که به نظر می‌رسد فقط جنبه نمایشی دارد، حرف می‌زنند.

این گروه از کارکنان از رایزنی با نهادهای مسئول ازجمله اعضای کمیسیون آموزش مجلس و همچنین مسئولان بالارتبه وزارت آموزش وپرورش از طریق نامه‌نگاری و حضوری خبر دادند و گفتند: وضعیت شغلی خود را به گوش همه‌ی مسئولان رسانده‌ایم و امیدواریم نگذارند شب عید بیکار شویم.

به گفته یکی از کارکنان، در ده روزی که از حضور آموزشیاران نهضت سوادآموزی در تهران می‌گذرد این کارکنان شب را در محوطه یک پارک در نزدیکی ساختمان مجلس سپری کرده‌اند.

یادآوری:

۱- آموزشیاران نهضت سوادآموزی کشور در راه دست یابی به به مطالباتشان شب هارا  درخیابان‌ها، پارک‌ها و…پایتخت سپری وروزها مقابل مجلس تجمع میکنند

یکی از آموزشیاران معترض نهضت سوادآموزی کشو:ر در طول روزهایی که در تهران مطالباتمان را پیگیری می‌کنیم با وجود اینکه همه مسئولان و رسانه‌های دولتی و صداوسیما از اعتراض ما باخبر هستند، حتی کوچک‌ترین سختی به خود راه ندادند تا بیایند و از نزدیک مشکلات ما را جویا شوند. در طول این روزها هیچ مسئولی نه تنها حاضر نشد از مشکلات ما بپرسد حتی کسی نپرسید که در این مدت چه می‌خورید و شب‌ها به کجا می‌روید؟

ازروز یکشنبه ۲۱ دی،جمعی از آموزشیاران نهضت سوادآموزی که در آزمون ۲۰ تیرسال جاری پذیرفته نشده‌اند، در راه دست یابی به به مطالباتشان خودرا به پایتخت رسانده اند و شب ها را  درخیابان‌ها، پارک‌ها و…پایتخت سپری وروزها مقابل مجلس تجمع میکنند.

براساس گزارش رسانه ای شده،در ادامه تجمع روز یکشنبه۲۱ دی ماه  آموزشیاران نهضت سوادآموزی، صدها نفر از آن‌ها دو شب گذشته را در خیابان‌ها، پارک‌ها و اماکن متبرکه شهر تهران سپری کردند و صبح امروز با طلوع آفتاب به تجمع اعتراضی‌شان ادامه دادند.

بنا بهمین گزارش،بامداد روز یکشنبه ۲۱ دی ماه گروهی از آموزشیاران نهضت سوادآموزی به نمایندگی از جمعیت ۶ هزار نفری کارکنان که در آزمون استخدامی ۲۰ تیرسال جاری پذیرفته نشده‌اند، در اعتراض به نامشخص بودن وضعیت شغلی خود و همچنین مصوبه‌ای که در کمیسیون آموزش مجلس برای برگزاری آزمون مجدد آنها در حال پیگیری است، مقابل ساختمان مجلس تجمع کردند.

یکی از آموزشیاران نهضت سوادآموزی گفت: با وجود اینکه دو شب گذشته را با سرمای زمستانی به سختی در پارک‌ها و اماکن متبرکه شهر تهران به صبح رسانده‌ایم اما اگر مشکلاتمان بی‌پاسخ بماند، همچنان به تجمع خود ادامه می‌دهیم.

به گفته وی، اعتراضات آموزشیاران به ایجاد تبعیض در آزمون ورودی دانشگاه فرهنگیان است. آموزش پرورش از هیچ گروه شغلی بجز آموزش یاران نهضت سوادآموزی آزمون نگرفت. به همین دلیل در تاریخ ۲۰تیر ماه که بین ۲۴ هزار آموزشیار آزمون گرفته شد ما ۶ هزار نفر بعد از ۱۵ سال خدمت در مناطق محروم کنار گذاشته شده‌ایم.

او گفت: برخی نمایندگان مجلس پیش‌تر وعده پیگیری وضعیت شغلی آن‌ها را با نوشتن طرح حذف آزمون برای همه مشمولین وزرات آموزش و پرورش را مطرح کرده و حتی رای نیز در جلسه علنی مجلس آورده است اما به یکباره با مخالفت برخی، همه چیز تغییر کرده و می‌خواهند این طرح را در صحن بررسی و به رای بگذارند.

طبق اظهارات وی، در چنین شرایطی وضعیت شغلی همه جا ماندگان آزمون استخدامی آموزشیاران نهضت سوادآموزی نامشخص خواهد بود و در این خصوص نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون آموزش باید باتوجه به سوابق کار ما تصمیم‌گیری کنند.

یکی دیگر از آموزشیاران معترض در تشریح اعتراضات خود و همکارانش در تهران گفت: در سال جاری چندین بار به تهران آمده و مقابل ساختمان مجلس تجمع کرده‌ایم.

وی افزود: در طول روزهایی که در تهران مطالباتمان را پیگیری می‌کنیم با وجود اینکه همه مسئولان و رسانه‌های دولتی و صداوسیما از اعتراض ما باخبر هستند، حتی کوچک‌ترین سختی به خود راه ندادند تا بیایند و از نزدیک مشکلات ما را جویا شوند. در طول این روزها هیچ مسئولی نه تنها حاضر نشد از مشکلات ما بپرسد حتی کسی نپرسید که در این مدت چه می‌خورید و شب‌ها به کجا می‌روید؟

۲- شماره ای دیگر از سریال تجمعات اعتراضی آموزشیاران نهضت سوادآموزی کشور نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل مجلس

روز یکشنبه ۲۱ دی،جمعی از آموزشیاران نهضت سوادآموزی که در آزمون ۲۰ تیرسال جاری پذیرفته نشده‌اند، با سفر به تهران برای چندمین بار مقابل ساختمان مجلس اجتماع کردند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،تجمع کنندگان از کارکنان که از نقاط مختلف کشور برای پیگیری وضعیت شغلی خود عازم تهران شده‌اند، می‌گویند: حدود ۶هزار نفر هستیم که پس از ۱۰ تا ۱۵ سال فعالیت شغلی در نقاط محروم کشور به عنوان آموزش‌یار و آموزش‌دهنده نهضت سوادآموزی، بعد از پذیرش نشدن در آزمون استخدامی بیستم تیر ماه شغلمان را از دست داده‌ایم و در عین حال سازمان آموزش و پرورش به عنوان متولی ما نهضتی‌ها ملاک ادامه فعالیت ما را قبولی در آزمون اعلام کرده است.

یکی از این آموزشیاران با ناعادلانه خواندن آزمون آموزشیاران نهضت سوادآموزی و مقایسه با نیروهای حق‌التدریس پیش دبستانی و سرباز معلمان، گفت: این در حالیست که بعد از تجمعات مختلف مقابل ساختمان مجلس و پیگیری اعضای کمسیون آموزش در نهایت طرح جذب شش هزار نفر نهضتی پذیرفته نشده را در صحن علنی مجلس مطرح و پیگیری کردند که در نهایت با طرح (حذف آزمون برای همه مشمولین وزرات آموزش و پرورش قبل از سال ۹۲) نوشته شده علی علیزاده، نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر، این طرح با موافقت۱۷۵ نماینده رای آورد.

به گفته وی؛ مشکل آنجاست که متاسفانه علارغم تایید این مصوبه که خشنودی ۶ هزار آموزش یار نهضت را بعد از سال‌ها سختی به همراه داشت اخیرا (هفتم دی ما) اعضای کمسیون آموزش با نادیده گرفتن مصوبه‌ای مذکور مجددا تصمیم به بررسی آن در صحن گرفته‌اند.

او گفت: همه گروه‌های آموزشی کشور بدون آزمون وارد دانشگاه فرهنگیان شدند؛ اما برای آموزشیاران چنین شرایطی به وجود نیامد و برای ادامه فعالیت؛ همه آن‌ها را وادار به برگزاری آزمون کردند. این تبعیض محسوب می‌شود. از یک نهضتی بعد از ۱۴ تا ۱۵سال خدمت چرا باید الان آزمون استخدامی گرفته شود؟ چرا از بدو شروع به کارمان از ما آزمون نگرفتند تا امروز در شرایط فعلی اقتصادی کشور، مشکلاتمان با از دست دادن شغل چندبرابر نشود؟

او تاکید کرد: در بدو شروع به کارمان به ما گفته بودند پس از ۲ سال کار در نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش استخدام می‌شویم اما حالا بعد از ۱۴سال پشت سد آزمون جا مانده‌ایم.

او با ناعادلانه خواندن آزمون آموزش‌یاران نهضت سوادآموزی با مقایسه خود با نیروهای حق‌التدریس پیش دبستانی، افزود: آن‌ها بدون آزمون وارد دانشگاه فرهنگیان شدند؛ اما برای آموزشیاران چنین شرایطی به وجود نیامد؛ این تبعیض محسوب می‌شود. این در حالی است که قرار بود پس از ۲سال کار، در وزارت آموزش و پرورش استخدام شویم اما حالا پشت سد آزمون مانده‌ایم.

این آموزش‌دهنده نهضت در ادامه با بیان اینکه نباید در مورد آموزش‌دهندگان تبعیض روا بدارند، افزود: آموزش‌دهندگان نهضت سال‌ها با کمترین دستمزد در مناطق دورافتاده و روستایی کشور کار کرده‌اند و استحقاق توجه بیشتر را دارند.

وی در خاتمه تصریح کرد: باتوجه به موارد یاد شده فوق از نماینده‌های مجلس یازدهم که شعار انقلابی بودن سرمی‌دهند خواهشمندیم طرحی را مصوب کنند تا نیروهای نهضتی نیز همانند سایر گروه‌ها بدون آزمون شرایط استخدام داشته باشند و عدالت برای همه نیروها به‌طور یکسان اجرا شود.

*تجمع اعتراضی معلمان تازه استخدام شده کشورنسبت به سطح  پایین حقوق مقابل مجلس

روز دوشنبه ۲۹ دی،جمعی از معلمان تازه استخدام شده کشوربرای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به سطح  پایین حقوق دست به تجمع مقابل مجلس زدند.

در این جمع تعدادی از معلمان  تازه استخدام شده  کهگیلویه و بویراحمد نیز حضور داشتند که با اشاره به پایین بودن حقوق خود،به خبرنگار رسانه ای گفتند:حکم حقوقی معلمانی که اولین سال تدریس آنهاست از اول مهر ۹۹ خورده است،در حالی که سال تحصیلی از ۱۵ شهریور ماه شروع شده است،تکلیف این ۱۵  روز که نه بیمه داریم و نه حقوق چیست؟

معلمان تازه استخدام در انتقاد از سیاست‌های دولت به خبرنگار رسانه ای دیگر گفتند: باید حقوق معلمان با کارمندان سایر ارگان‌ها همسان‌سازی شود.

این معلمان که به تازگی استخدام آموزش و پرورش شده‌اند اما مزایای رتبه‌بندی چندان شامل حال آنها نمی‌شود؛اضافه کردند: اینکه حقوق معلمان را با ترفندهایی مانند رتبه‌بندی افزایش دهند که بعضاً دائمی و همه ‌شمول نیست، اصلاً عادلانه نیست؛ باید حقوق معلمان با کارمندان سایر ارگان‌ها همسان‌سازی شود.

به گفته این معلمان، رتبه‌بندی مشمول معلمان جدید‌الورود نمی‌شود و از سوی دیگر، هر سال باید معلمان منتظر مابه‌التفات دولت و سازمان برنامه و بودجه باشند تا اعتبار لازم برای رتبه‌بندی را در قانون بودجه اختصاص داده و برای آن نقدینگی تعریف کنند.

این معلمان با انتقاد از تبعیض حاکم بر سیاست‌های مزدی دولت،افزودند: در برخی ارگان‌های دولتی، متوسط حقوق کارمندان، هفت میلیون تومان است ولی به معلمان که می‌رسد، هزار اما و اگر برای افزایش حقوق تعریف می‌کنند!

*اعتصاب کارگران شرکت آب تابان در منطقه جفیر هویزه دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

روز سه شنبه ۳۰ دی، کارگران شرکت آب تابان زیرمجموعه قرارگاه خاتم در منطقه جفیر هویزه استان خوزستان برای اعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی دست از کار کشیدند.

به گزارش کانال رسمی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران  ، روز صبح۳۰دی ماه  ۲۰۰ کارگر شرکت آب تابان زیرمجموعه قرارگاه خاتم در منطقه جفیر هویزه از استان خوزستان دست به اعتصاب زدند. اعتراض آنان از عدم پرداخت حقوق ۲ ماه خود بوده است. شرکت آب تابان با اخراج پیمانکار این کارگران سرگردانی را برای آنان بوجود آورده است. در حال حاضر کارگران نمی دانند حقوق خود را از چه کسی باید مطالبه کنند، قراردادهایشان با چه ارگانی اعتبار خواهد یافت و هیچکسی هم در این پروژه جوابگوی کارگران نیست. البته از طرف مدیریت پروژه به کارگران گفته شده است فردا حقوق آبانماه پرداخت خواهد شد.

البته یکی از خواسته های اعتصاب مرداد ماه کارگران عقب نیفتادن حقوق ها بود.

*اعتصاب شرکت خصوصی اتوبوسرانی “اتوبوس و تاکسی بیسیم ایرانیان”

چهارشنبه یکم بهمن رانندگان شرکت خصوصی اتوبوسرانی “اتوبوس و تاکسی بیسیم ایرانیان” در تمام روز اعتصاب کردند. توقفگاه اتوبوس‌ها در میدان شیر پاستوریزه می‌باشد و همانطور که در تصاویر مشخص هست همه اتوبوس‌ها در اعتصاب بودند.

اعتصاب کنندگان در خطوط زیر اشتغال دارند:

مالک اشتر – فیاض بخش

 استاد معین – فیاض بخش

 استادمعین – انقلاب

قصرالدشت – فیاض بخش

 انقلاب – بیهقی

 سی‌متری جی – انقلاب

انقلاب – ژاندارمری

 گیشا – ولیعصر

 ولیعصر – والفجر

 چیتگر – ایران‌خودرو

 آزادی – شهرک آزادی

 وردآورد – آزادی

خواسته رانندگان

عدم پرداخت معوقاتشان.

عدم واگذاری دو دانگ از اتوبوس به رانندگان.

عدم کسب درآمد کافی بطوریکه اتوبوس‌ها دیگر قابلیت کار ندارند و رانندگان پولی ندارند هزینه اتوبوس کنند.

این خطوط خصوصی شده تحت نظر سامانه یک بی‌آرتی فعالیت می‌کنند و بعد از اعتصاب مدیر و معاون بهره‌برداری این سامانه عوض شدند، بدون اینکه به رانندگان تضمینی برای برآورده شدن خواسته‌هایشان داده شود.

برگرفته از کانال سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

*اعتصاب دامنه دار کارگران شهرداری کوت عبدالله وجمع آوری نشدن زباله ها از سطح شهر

کارگران بخش نظافت شهری شهرداری کوت عبدالله ۲۰ روز و کارگران اجراییات این شهرداری دراستان خوزستان ۲۸ روز است که در اعتصاب به سر می‌برند ودرهمین رابطه زباله ها از سطح شهرجمع آوری نشده است.

روز چهارشنبه اول بهمن شهردار کوت عبدالله به خبرنگاررسانه ای گفت: کارگران نظافت این شهرداری ۲۰روز و کارگران اجراییات ۲۸روز است که در اعتصاب به سر می‌برند و کار نمی‌کنند.

وی دلیل اعتصاب کارگران را اختلاف با پیمانکار جدید دانست واضافه کرد: وضعیت نظافت شهر کوت عبداله خوب نیست اما در حال کار هستیم و با توجه به اعتصاب کارگران نظافت، اکنون زباله‌ها به وسیله لودر و کامیون با کمک بخشی از کارگران حمل، جمع آوری می‌شود که این کار روزانه تا بامداد ادامه دارد.

شهردار کوت عبداله تعداد کارگران نظافت را ۳۶۰ نفر بیان کرد و ادامه داد: این کارگران حقوق سه ماه مهر، آبان و آذر، و ۲۰ درصد از حقوق شهریور را طلبکار هستند.

*تجمع اعتراضی کارگران شهرداری های کهگیلویه و بویراحمد نسبت به تغییر قراردادها و نداشتن امنیت شغلی قراردادها مقابل استانداری

روز چهارشنبه اول بهمن،جمعی از کارگران شهرداری های استان کهگیلویه و بویراحمد برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به تغییر قراردادها نداشتن امنیت شغلی مقابل استانداری اجتماع کردند.

تجمع کنندگان که با برافراشتن بنر«صدای پر درد ما را کسی نمی‌شنود و نه به تبعیض نیروهای قراردادی شهرداری ها» خواهان تعیین تکلیف با وضعیت شغلیشان شدند.

یکی از کارگران حاضر درتجمع که بیش از ۱۴ سال سابقه کار دراین شهرداری را دارد،به خبرنگار رسانه ای گفت: در سال‌های گذشته نوع قرارداد منعقد شده با به‌صورت قرارداد مُعین بود که با ابلاغ دستورالعملی قرارداد کاری ما به موقت تبدیل شد.

وی افزود: حال که وضعیت اقتصادی در سایه تحریم‌ها، تورم، گرانی و شیوع ویروس کرونا شرایط مناسبی نیست و ما با مشکلات زیادی در تامین مخارج زندگی روبرو هستیم، دستورالعمل جدیدی صادر شده و قرار است از قرارداد ما از حالت قرارداد کار موقت به حالت سابق قرارداد مُعین تغییر پیدا کند.

معترض دیگری با اشاره به اینکه، تغییر قرارداد موقت به قرارداد مُعین باعث می‌شود ما از مزایای حقوقی زیادی محروم شویم، گفت: با این تغییر بیش از یک میلیون و نیم از حقوق ما کم می‌شود.

وی افزود: علاوه بر کاهش حقوق و مزایا این تغییر باعث نگرانی در تبدیل وضعیت کاری ما در آینده خواهد شد و مجموعه شهرداری یک مجموعه خدمات‌رسان است و افراد مشغول، کارمند و کارگر برای ارائه خدمت به مردم باید دارای انگیزه باشند، ما چطور و با چه انگیزه‌ای با این همه بی‌مهری اشتیاقی برای خدمت داشته‌ باشیم؟

*بیانیه کانون صنفی فرهنگیان استان بوشهر در باب واکسیناسیون همگانی

حوادث طبیعی مانند سیل ، زلزله و یا شیوع بیماری های جدید با همه ی مصائب و گرفتاری هایی که در پی دارد یک نکته مثبت اجتماعی نیز به همراه دارد و آن آگاه شدن مردم به حقوق خود و مطالبه آن از حاکمیت است، عاملی که سنگ بنای عدالت و برابری اجتماعی ست.

آگاهی توده مردم برای مطالبه حقوق خود از حاکمیت ، از آنجا که طبق نص صریح قانون ، آموزش و بهداشتِ عمومیِ تمامیِ افراد جامعه از وظایف اولیه حاکمیت است و باید آن را برای تک تک افراد جامعه فراهم کند و هرگونه کوتاهی در استیفای این حقوق قانونی و مسلم ملت، غیر قابل قبول و موجب خسارت مادی و معنوی فراوان است .

لذا کانون صنفی معلمان استان بوشهر به عنوان تنها نهاد مستقل صنفی فرهنگیان که همواره مدافع حقوق معلم و دانش‌آموز بوده، از حاکمیت و مسئولان امر بهداشت و سلامت جامعه به جد خواستار تهیه واکسن از هر راه ممکن و اقدام به واکسیناسیون عمومی دارد ، از آنجا که این بیماری با شرایط  ژنتیکی خاصی که دارد(متغیر بودن ساختار، در نتیجه کاهش اثربخشی واکسن درکمک به سیستم ایمنی جهت مقابله با آن)  باید در کنار آن به دیگر فعالیت های آموزشی و ایجاد محدودیت های موقت ارتباطی جهت جلوگیری از گسترش بیماری و کنترل آن نیز اقدام نمود.

بدیهی که عواقب عدم توجه به سلامت عمومی جامعه مستقیما متوجه متولی اصلی آن یعنی دولت است

امید ست با اندکی خردمندی از گسترش فاجعه جلوگیری بعمل آید.

کانون صنفی فرهنگیان استان بوشهر

۳۰ دیماه ۱۳۹۹ خورشیدی

*بیانیه کانون صنفی معلمان ایران (تهران)  پیرامون تهیه واکسن بیماری کووید۱۹ و مطالبه واکسیناسیون فوری وفراگیر

طبق آمار رسمی وزارت بهداشت، از زمان شیوع ویروس کرونا در ایران تا کنون، بیش از یک میلیون و ۳۲۴ هزار نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و تعداد جان‌باختگان کرونا نیز نزدیک ۵۷ هزار نفر رسیده است.

ویروسی که هنوز یافته‌های پزشکی درباره آن نمی‌تواند به قطعیت نظر دهد و بهترین راه درمان را پیشگیری اعلام می‌کند.

ویروسی که بر نظم و اقتصاد جهانی تأثیر منفی بسیار گذاشته و باهدف قرار دادن نیروی کار مشاغل، چرخه اقتصادی کشورها را مختل کرده است.

پس از گذشت بیش از یک سال تحقیقات وسیع جهانی؛ خبر ساخت واکسن این ویروس، برای همه کشورها، خبری خوب و امیدوار کننده است. بسیاری از کشورها با بهره‌گیری از این واکسن در تلاش هستند هر چه سریع‌تر به روال عادی زندگی برگردند و دولت‌هایشان می‌کوشند تا با اقدامات برنامه‌ریزی شده و استاندارد؛ شهروندان خود را در مقابل این ویروس، واکسینه کنند.

متأسفانه در ایران هنوز اقدام مؤثر و عاجلی برای خرید واکسن صورت نگرفته است. این اتفاق در حالی می‌افتد که دولت‌های دیگر و حتی شماری از کشورهای همسایه، با اقدامات کارشناسی شده توانسته‌اند خطر ابتلای شهروندان خود را به ویروس کرونا، کاهش دهند و روند واکسیناسیون شهروندان خود را آغاز کنند.

خرید واکسن بیماری کووید ۱۹ از منابع معتبر یکی از اقداماتی است که می‌تواند از سویی همگان را در بهبود شرایط زندگی و سلامت مردم یاری دهد و از سوی دیگر، حاکمیت نیز با احترام به تصمیمات جهانی می‌تواند در جهت اجرای مهم‌ترین مسئولیت خود که همانا تأمین سلامت شهروندان است؛ به وظیفه خود عمل کند. وظیفه‌ای که متأسفانه سال‌هاست به آن ناقص عمل شده و گاه به فراموشی سپرده می‌شد، اما اجرای کامل آن در این روزها، برای جامعه حیاتی و لازم است.

شایسته است دولت در این روزهایِ سخت بیش‌از پیش به فکر شهروندان، نیروی کار و بیش از همه اقشار آسیب دیده از بحران کرونا، باشد و به تصمیمات جهانی احترام بگذارد و در ریشه‌کن شدن هر چه سریع‌تر این بیماری در کشور؛  تلاش مضاعف خود را به کار گیرد.

دولت موظف است با همکاری و همیاری سازمان بهداشت جهانی واکسن معتبر  موردنیاز مردم را از منابع مورد تائید سازمان بهداشت جهانی تهیه کند و به‌صورت رایگان در اختیار عموم مردم قرار دهد.

شانه خالی کردن دولت و حاکمیت از این امر مهم تبعات جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت و بر دوش مردم ؛ که متأسفانه در  یک سال گذشته رنج‌ها و ناراحتی‌های بسیاری را تحمل کرده‌اند؛ باری از اندوه را تحمیل خواهد کرد.

شکی نیست با در پیش گرفتن رویه‌های اشتباه این‌چنینی، دیوار بی‌اعتمادی مردم از سیستم موجود هرروز از روز قبل بلندتر می‌شود و سطح نارضایتی از عملکرد مسئولان افزایش می یابد.

کانون صنفی معلمان ایران (تهران) از متولیان امر می‌خواهد هر چه سریع‌تر واکسن معتبر و تایید شده ازسوی سازمان بهداشت جهانی را تهیه کنند وبه شکل رایگان در اختیار همه‌ی مردم قرار دهند .

کانون صنفی معلمان ایران( تهران)

۹۹/۱۱/۱

*بیانیه‌جمعی‌از‌کنشگران صنفی‌ومدنی‌ معلمان پیرامون ضرورت خرید ‌‌واکسن‌کووید‌‌۱۹ و واکسیناسیون سراسری:

سال۱۳۹۹ را درحالی به پایان می‌بریم که به دلیل شیوع ویروس کروناروزهای تلخی راپشت سر گذاشته ایم.

یک سال است که خودرا ازهر نوع دورهمی‌و‌مهمانی محروم کرده‌ایم. ودرخلوت خانه‌برای عزیزان از دست رفته گریسته ایم وآنها را بدون هیچ مراسمی غریبانه به خاک سپرده ایم.

یک سال است که ازطریق صفحه گوشی همراه نه برای‌دانش آموزان واقعی بلکه برای تعدادی شماره تدریس کرده ایم.که علاوه بر جسممان، روح و روانمان نیزاز تدریس مجازی به شدت آسیب دیده است.ازاینکه نمی دانیم درآن سوی خط چند نفر به کلام ما گوش می‌دهند،یاازاینکه نمی‌دانیم چه کسی داردبه جای دانش آموزمان امتحان می دهد خسته شده ایم.

از اینکه  تدریس مجازی، صفت دروغگویی را در دانش آموزانمان پرورش داده است کلافه‌ایم.

دانش‌آموزان‌هم‌از سکوت کلاس های مجازی و اینکه نمی توانند شور و انرژی خود را با جست و خیز و شیطنت در مدرسه تخلیه کنند، کلافه‌اند، اولیای آنها نیز به دلیل‌فشاروحشتناک‌اقتصادی و همراهی با معلمان در آموزش آنلاین، یک سال جهنمی را تجربه کرده اند.

اما همه این خستگی ها و افسردگی ها را به امید ساخت واکسن تحمل‌کردیم. لحظه به لحظه مراحل ساخت واکسن را دنبال کردیم و به همین دلیل کابوس کلاس های مجازی برایمان تا اندازه ای تحمل پذیر شد. به جرأت می‌توان گفت خبر ساخت واکسن‌تنها خبر خوش این سال شوم بوده است.

اما درست در لحظه‌ای که نفسمان برای ورود واکسن کرونا به ایران به شماره افتاده بود، ناگهان مسئولین بدون هیچ دلیل قانع کننده‌ای ورود آن را ممنوع کردند.

واکسن آزمایش شده و مورد تایید سازمان بهداشت جهانی را غیرقابل اعتماد دانستند و ما را به واکسن غیرقابل اعتماد چینی و روسی و واکسن ایرانی که هنوز در مراحل تست انسانی قرار دارد حواله دادند. این، ظلمی آشکار به ۸۵ میلیون ایرانی و پایمال کردن حق حیات آنهاست.

اکنون خستگی  ما چند برابر و کلاسهای مجازی برایمان غیر قابل تحمل شده است. چون می دانیم دیگر امیدی برای بازگشت به زندگی معمولی قبل از کرونا وجود ندارد و در نتیجه بسیار عصبانی هستیم از اینکه جان میلیون‌ها ایرانی بازیچه تصمیمات نابخردانه و سیاسی مسئولین حکومتی قرار گرفته است.

پرسشی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیامسئولین سیاسی برای صدورحکم ممنوعیت ورود واکسن با تیم پزشکان متخصص مشورت کرده اند؟

و اگرپاسخ مثبت است چه پزشکانی به آنهامشاوره داده اند و چه دلایلی رامطرح کردند؟

ملت ایران حق داردکه از دلایل آنها باارائه مدرک وسند علمی معتبر آگاه شود.

آیابه جز ایران،کشوری وجود دارد که ورود واکسن را ممنوع کرده باشد؟آن کشور ها کدامند؟ تمام مسئولین موظفند با دلایل منطقی، ماراقانع کنند درغیراین صورت ماحق داریم نتیجه بگیریم که جان میلیون‌ها ایرانی برای مسئولین پشیزی ارزش نداردوحق داریم که براساس نتیجه گیری خود،برای اقدامات بعدی تصمیم‌گیری کنیم.

وزارت بهداشت که بر اساس قانون، مسئول حفظ جان مردم در برابربیماریهاست موظف است به این پرسش اساسی پاسخ دهد که آیا برای ممنوعیت ورود واکسن دلایل علمی داردیاصرفاً به فرموده عمل کرده است؟

چراتمام مسئولین بهداشتی تا دیروزتحریم هارامانع ورود واکسن می دانستنداما وقتی مشخص شد تحریم‌ها نه تنها به واکسن که اساساًبه هیچ دارویی ارتباط نداردناگهان زبان درکام گرفته وساکت شده‌اند؟

چرادرحالی که همه ی کشورهای دنیاوحتی کشورهای خاورمیانه تزریق واکسن راشروع کرده‌اند ملت ایران بایدچشم انتظار واکسنی بماندکه معلوم نیست چند ماه دیگروباچه درجه اطمینان واعتمادی تولید می شود؟

آیاتولیدواکسن داخلی صرفاً پوششی برای سوء استفاده کارچاق کن هاوباندهای مافیایی داخل کشوردرجهت منافع مالی عده ای خاص نیست؟

ما امضاکنندگان این بیانیه از مسئولین وزارت بهداشت می‌خواهیم که بدون فوت وقت نسبت به خرید واکسن مورد تایید سازمان بهداشت جهانی اقدام کند درغیراینصورت مسئولیت مستقیم تک تک جان هایی که از این پس براثرکرونا ازدست می‌رودباآنهاخواهدبود.

از وزارت آموزش وپرورش می خواهیم که تاپیش از واکسینا سیون معلمان ودانش آموزان هیچ اقدامی درجهت بازگشایی مدارس انجام ندهد.چون هرگونه باز گشایی بدون واکسیناسیون،منجر به فاجعه ای بزرگ خواهدشد.

ملت ایران قبل ازکروناهم بر اثرفشارهای مختلفی که به دلیل بی کفایتی مسئولین برآنهاواردشده بودخسته وافسرده بودندوشیوع ویروس کرونامشکلات اقتصادی، جسمی وروحی وروانی آنهارا صدچندان کرده است.

وجودذره‌ای تدبیروخرد دربین مسئولین کافیست تاکشورایران هم به زندگی عادی برگرددوراه خودرا ازجامعه جهانی جدانکند.

کنشگران‌صنفی‌آموزش‌فارس

کنشگران‌صنفی‌بوشهر

فعالین‌‌‌صنفی‌استان‌البرز

گروه چالش صنفی فرهنگیان

گروه تلگرامی۱۹ اسفند

*بیانیه ی انجمن صنفی معلمان استان کردستان(سقزوزیویه)درزمینه ی عدم بازگشت به موقع کسورات بازنشستگان فرهنگی

حفظ جایگاه واحترام بازنشستگان لشکری وکشوری، وتوجه به حل مشکلات حوزه ی سلامت ومعیشت آنان،ازسوی دولت های حاکم،نشانه ی توسعه ی فکری ووجود روحیه ی قدردانی ازبازنشستگان گرانقدر،در دولتمردان آن دیار می باشد.

بدیهی است که دراین میان،حفظ کرامت وجایگاه بازنشستگان فرهنگی – به واسطه صرف بهترین سال های عمر خود در خدمت به فرزندان این مرز وبوم – از اهمیت وجایگاه ویژه ای برخورداراست.

درچند سال اخیر،بازنشستگان فرهنگی عزیز به صورت مکرر ومداوم با تأخیر در بازگشت کسورات خوداز سوی صندوق بازنشستگی کشور روبه رو بوده اند،که این تأخیرمشکلات عدیده ای را برای بازنشستگان عزیز فرهنگی به وجود آورده است که در این راستا توجه به نکات زیرحائز اهمیت می باشد:

۱)عدم بازگشت به موقع کسورات فرهنگیان بازنشسته،کاملاغیرشفاف بوده وتاکنون علی رغم پیگیری ها ومکاتبات صورت گرفته،هیچ گونه توضیح شفاف وقانونمندی از سوی مسئولین ذیربط صورت نگرفته است.

۲) عدم بازگشت به موقع کسورات بازنشستگان فرهنگی،شائبه ی وجود سوءاستفاده های مالی ازاین مبالغ میلیاردی را به جامعه القا نموده است.

۳)عدم بازگشت به موقع کسورات فرهنگیان بازنشسته،به حساب تعاونی های فرهنگیان از جملە صندوق تعاون،تعاونی اعتبار وتعاونی مصرف فرهنگیان ـ به شیوه ای ناخواسته وناعادلانه ـ مشکلات عدیده ای را نظیر عدم ارائه ی به موقع خدمات مالی به فرهنگیان ونیزبرگشت چک های تعاونی مصرف فرهنگیان در بازار، و بی اعتباری حساب های بانکی این شرکت ها،در بانک های عامل را به وجود آورده است.

۴) عدم بازگشت به موقع کسورات بازنشستگان فرهنگی به بانک ها،سبب اعمال جریمه ی دیرکرد بر وام های بانکی بازنشستگان، وافزایش ناعادلانه ی تعداد اقساط بانکی ایشان شده است.

۵)عدم بازگشت به موقع کسورات بازنشستگان فرهنگی به بانک ها،سبب ارسال پیامک به ضامنین، ودر برخی موارد مسدود شدن حساب بانکی ضامنین بازنشستگان فرهنگی شده است، که این اقدام به صورتی ناعادلانه وعلی رغم برداشت وجوه اقساط از حساب بازنشستگان،اعتبار وجایگاه اجتماعی ایشان را دچار خدشه نموده است.

لذاشایسته است این موضوع از طریق مشاورین حقوقی وزارت خانه ی آموزش وپرورش به صورت جدی، پیگیری شده ودر راستای اعاده ی حیثیت وحقوق بازنشستگان گرانقدر فرهنگی،اقدامات شایسته صورت پذیرد واگر صندوق بازنشستگی کشوری به هر دلیلی قادر به مدیریت مسائل مالی فرهنگیان بازنشسته نمی باشد،بهتراست حقوق ومزایای بازنشستگان به طور کامل به حساب ایشان واریز گردد،تا بازنشستگان عزیز شخصا مسائل مالی خود را مدیریت نمایند.

انجمن صنفی معلمان کردستان(سقز وزیویه) مجدانه پیگیر حقوق بازنشستگان گرانقدر بوده و در راستای احقاق حقوق ایشان، از تمام ظرفیت های خود وشورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان کشور،استفاده نموده واقدامات قانونی در این راستا را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

انجمن صنفی معلمان کردستان/سقز وزیویه ۱۳۹۹/۱۱/۱

*سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

تبعیض میان کارکنان ستادی و توقفگاه شرکت واحد با رانندگان زحمت‌کش در مورد میزان اشتغال بکار در شرایط کرونایی

برابر بخشنامه دورکاری کارکنان شهرداری تهران در شرایط کرونا، با توجه به عدم امکان تعطیلی خطوط اتوبوسرانی مقرر شده بود کلیه رانندگان خطوط بجای عدم استفاده از دورکاری روزانه یک ساعت کمتر اشتغال یابند. با وجود اینکه این بخشنامه تا پایان بهمن ماه ۹۹ تمدید شده است، اما مدیریت شرکت واحد در تبعیض آشکار، اشتغال یک ساعت کمتر رانندگان را از اول بهمن ماه لغو کرده است. این در حالی است که کلیه کارکنان شهرداری همچنین کارکنان ستادی و توقفگاه‌های شرکت واحد در بهمن ماه نیز همچنان از دورکاری بهره‌مند هستند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه تبعیض در میان کارکنان ستادی و توقفگاه‌ها را با رانندگان زحمت‌کش خطوط که بیشترین بار شرکت بر دوش آنان هست را محکوم می‌کند و اعلام می‌دارد نتیجه قطعی اینگونه‌ تبعیض‌ها نارضایتی عمومی در بین رانندگان خواهد بود و اعتراضات این زحمت‌کشان را درپی خواهد داشت.

*محمدرضا رمضان‌زاده برای تحمل ۴ سال حبس زندانی شد

روز سه شنبه ۳۰ دی، محمدرضا رمضان‌زاده برای تحمل ۴ سال حبس براساس حکم دادگاه انقلاب بجنورد خود را به زندان این شهرستان معرفی کرد.

قابل یاد آوری است که دادگاه انقلاب بجنورد ۷ معلم کنشگراستان خراسان شمالی را به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام،‌ تشویش اذهان عمومی، توهین به مسئولان و…به ۴۱ سال زندان وبیش از ۲۰۰ ضربه شلاق محکوم کرده است.

*از برادران خود حمایت می کنیم!

 با فرسایشی کردن موضوع خصوصی سازی و ورود مافیا به این موضوع و ابهام در دادگاه اسدبیگی رانتخوار و برای اینکه هفت تپه همچنان در دست مافیای رانتخوار مانده و هزاران خانواده کارگری سرگردان و گرسنه بمانند، در نمایشی کودکانه ٢٧ کارگر نیشکر هفت تپه به جرم حق خواهی به دادگاه فراخوانده شدند. ۱- یوسف بهمنی ۲- ابراهیم عباسی ۳- محمد امیدوار ۴- حسن جوادی کهنگی ۵- حسین خلف نوری ۶- حسین حمدانی ۷- عادل سرخه ۸- محمود خدایی ورپشتی ۹- حمید ممبینی ۱۰- صاحب ظهیری ۱۱- مسعود حیوری ۱۲- حامد حمدانی ۱۳- محمد حمدانی ۱۴- لهراسب طالبی بیرګانی ۱۵- محمد سرخه ۱۶- قاسم بلدی ۱۷- مهدی حجازیان ۱۸- عبدالرضا معتمد نیا ۱۹- مهدی فتحی ۲۰- محمد رضا دبیریان ۲۱- مهدی حسین وند ۲۲- علی سرخه ۲۳- امید آزادی نژاد ۲۵- مهدی احمدی ۲۶- فیصل تعالبی ۲۷- مهدی داوودی.

مافیا می خواهد مجتمع نیشکر هفت تپه با نزدیک به ٥ هزار کارگر که در کارخانه های الکل سازی، کاغذسازی،ملاس خوراک دام، کارگران کشاورزی نی بر تعطیل شود تا واردات شکر، خوراک دام، کاغذ و الکل به راحتی برایشان سودهای نجومی بیاورد. آنها می خواهند ارزهای حاصل از این کار و همچنین وام های بی در و پیکری که به هر آدم ناشناس اما حامی مافیا داده شود تا ثروت مردم ایران را به کشورهای خارجی برده از طریق این پول ها زمینه ای برای گروگان گیری بیشتر مردم و زحمتکشان با تحریم غذا و دارو گردد.

ما همچنان از برادران خود حمایت کرده و خواهان قطع دست رانتخوران و مافیا از سر صنایع و بویژه هفت تپه هستیم. زحمتکشان ایران اجازه نخواهند داد هفت تپه را به هپکویی دیگر تبدیل کنید. اینگونه حرکات مذبوحانه خللی در امر مخالفت زحمتکشان ایرانی با خصوصی سازی و دستورات صندوق بین المللی پول و سیاست های ضد کارگری نئولیبرالیسم، نخواهد داشت و از همه توان مان برای حمایت از خواسته های خواهران و برادران هفت تپه ای استفاده خواهیم کرد.

سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران

بازنشستگان فلزکارمکانیک

بازنشستگان سندیکای کارگران بافنده سوزنی

٣٠ دیماه ١٣٩٩

*تجمع اعتراضی صدها مالباخته شرکت آذویکونسبت به عدم تحویل خودروهایشان پس از ۳ سال مقابل وزارت صنعت

روز سه شنبه ۳۰ دی، صدها مالباخته شرکت آذویکوبرای بنمایش گذاشتن اعتراضشان برای چندین وچندمین نسبت به عدم تحویل خودروهایشان پس از ۳ سال دست به تجمع مقابل وزارت صنعت

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ اول بهمن،چالش های شرکت آذیکو فارغ از عدم توانایی تولید خودرو، حواله داران این شرکت هستند که در طول دو سه سال اخیر سرمایه آنان نزد آذیکو بوده و باوجود وعده های مختلف برای تحویل خودرو، هنوز موفق به دریافت هیچ خودرویی از سوی این شرکت نشده اند.

حال دیروز گروهی از حواله داران خودروی ام جی ۳۶۰ شرکت صنعت خودرو آذربایجان (آذویکو) با تجمع مقابل وزارت صمت، به دریافت نکردن خودروهای خود پس از ۳ سال اعتراض کردند و حواله ‌داران می ‌گویند به پشتوانه مجوز وزارت‌ صمت، حواله این خودرو را دریافت کرده اند اما اکنون این وزارت‌ خانه مسئولیتی نمی ‌پذیرد و خودرویی هم به آنان تحویل نشده است.

هنوز حدود ۳۰۰۰ حواله دار آذویکو تعیین تکلیف نشده اند و با وجود معرفی دو خودرو از شرکت های مختلف همچون لوکسژن، اما متاسفانه تعداد قابل توجهی از این حواله دارها به خودروهای خود نرسیده اند.

*افزایش ۵۳ درصدی کارگران جان باخته براثر حوادث کاری دراستان یزد طی ۹ ماهه اول سال جاری

مدیرکل پزشکی قانونی استان یزد گفت:طی ۹ ماهه اول سال جاری ۴۳ کارگردراستان یزد براثر حوادث کاری جان خود را از دست دادند که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۳ درصد افزایش دارد.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ اول بهمن،وی در گفتگو با خبرنگاران تعداد مصدومان ناشی از حوادث کار استان در این مدت ر ۴۴۹ نفر ذکر کرد و افزود: از این تعداد ۴۲۳ نفر مرد و بقیه زن بودند که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲/۳درصد کاهش نشان می‌دهد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate