اخباروگزارش های کارگری ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۱ 

اخباروگزارش های کارگری ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۱ 

– از سرگیری اعتراضات جمعی از کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه

– دومین روزاعتصاب کارکنان شرکتی ادارە مخابرات سقزدراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حق بیمه

– ادامه اعتصاب وتجمع کارگران کارخانه نساجی بروجرد دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

– ادامه اعتراضات کشاورزان اصفهان در اعتراض به عدم اختصاص حق آبه با راهپیمایی و تجمع در أصفهان با شعارهای« ننگ ما ننگ ما، صدا و سیمای ما»،« مرگ بر این دولت مردم فریب»و….

– تجمع  اعتراضی پنبه کاران پارس آبادمغان نسبت به عدم پرداخت مطالبات  مقابل فرمانداری

– تجمع اعتراضی جمعی از خانواده‌های دانش آموزان قم نسبت به مسمومیت‌های زنجیره‌ای مقابل استانداری قم

– شماره ی دیگر ازسریال اعتراضات مالباختگان کریپتولند باتجمع مقابل دفتر معاون اول قوه قضاییه با شعارهای«وعده وعید کافیه سفره ما خالیه»،دادبزن حق تو فریاد بزن»و…

 – مرگ مشکوک مریم آروین، وکیل دادگستری که ماه پیش از زندان آزاد شده بود

– گزارش اقدام به خودکشی یک دانشجوی دانشگاه امیرکبیر

– راه‌اندازی گشت ارشاد در دانشگاه بهشتی

– محکومیت محمدمسعود اسکندری به ۱۸ماه حبس تعزیری، جرمیه‌ی نقدی و ۲سال حبس تعلیقی

– محکومیت محمد عرب به ۶سال و ۶ماه حبس و به اتهام تبلیغ علیه نظام به ۸ماه حبس، ۲سال ممنوع‌الخروجی و ۲سال منع عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی

– تعلیق دکتر امیر مازیار و کوروش گلناری اساتید هیات علمی دانشگاه هنر تهران

– تعلیق دکتر زهرا خشک‌جان استادیار دانشگاه باهنر کرمان

– محمد حبیبی، بعد از ۱۰ ماه از زندان آزاد شد

– فرهاد شیخی آزاد شد

– آزادی ژاسمین حاج‌میرزامحمدی

– آزادی شقایق علیزاده

– آموزش بین الملل (فدراسیون‌جهانی معلمان و‌ کارگران آموزش‌و‌ پرورش) در بیانیه امروز خود به مناسبت روز جهانی اقدام‌ در حمایت از کارگران‌ و‌ اعتراضات مردمی در ایران اعلام‌کرد: از مقامات ایران می خواهیم که فورا و بدون قید و شرط تمامی کارگران و فعالان صنفی، دانشجویان، معلمان و سایر شهروندان بازداشت شده را آزاد کنند

– اعلام همبستگی و ابراز همدردی عمیق شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با تمام انسان‌هایی که از زلزله ویرانگر در ترکیه و سوریه آسیب دیده‌اند

– جان باختن یکی از کارکنان صنعت نفت(شرکتPOGC ) حین کار در سکوهای گازی براثر ایست قلبی

– جان باختن یک کارگردراراک براثر سقوط از بالای یک سوله ۱۳ متری

– جان باختن راننده جرثقیل حین کاردرشهرواجارگاه براثر برق گرفتگی

*******

*از سرگیری اعتراضات جمعی از کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه

برگزاری اولین روز تجمع اعتراضی در هفت تپه

امروز چهارشنبه – ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ نخستین روز تجمع و اعتصاب در هفت تپه  با حضور ده ها تن از همکاران برگزار شد که به معنای کلید زدن اعتصاب است و از فردا تعداد بسیار بیشتری به اعتصاب خواهند پیوست.

ما به سنگ اندازی در بازگشت به کار اسماعیل بخشی، عدم اجرای همسانسازی بین شرکت های تابعه هفت طرح که مسبب اصلی آن عبدالعلی ناصری است؛ مشکل منازل سازمانی همکاران، وضعیت همکاران فصلی و نیز مطرح شدن نام حکیم ناصری برای مدیریت شرکت اعتراض داریم.

فردا پنجشنبه روز دوم تجمع

درود به کارگران هفت تپه ما تا بازگشت به کار اسماعیل بخشی دست از اعتصاب نخواهیم برداشت و خط قرمز ما هفت تپه ای آباد است که خیلی از مسئولین و اشخاص فاسد توسعه مانع پیشرفت هفت تپه میخاهند بشوند لطفا دوستان گرامی فردا پنج شنبه درب مدیریت حضور داشته باشین و دست این افراد را با اتحاد خودمون قطع کنیم .

مطالبات ما :

۱ -بازگشت به کار اسماعیل بخشی 

۲-همسان سازی 

۳-دخالت نکردن بی جای مدیران فاسد توسعه در مدیریت شرکت هفت تپه

۴-تعیین تکلیف همکاران فصلی

۵-منازل سازمانی

برگرفته از شبکه های اجتماعی

*دومین روزاعتصاب کارکنان شرکتی ادارە مخابرات سقزدراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حق بیمه

روزچهارشنبه ۱۹ بهمن برای دومین روز متوالی، کارکنان شرکتی ادارە مخابرات سقزبرای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حق بیمه به اعتصابشان ادامه دادند.

*ادامه اعتصاب وتجمع کارگران کارخانه نساجی بروجرد دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

اعتصاب وتجمع کارگران کارخانه نساجی بروجرد دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی ادامه دارد.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۱۹ بهمن،کارگران کارخانه نساجی بروجرد ۳ ماه حقوق و ۲ ماه بیمه معوقه از کارفرما طلب دارند که به علت پرداخت نشدن مطالباتشان دست از کار کشیدند.

با اینکه چند روزی است کارخانه نساجی که شناسنامه صنعت بروجرد به حساب می‌آید تعطیل شده، مدیران ارشد استان هنوز نتوانسته‌اند راهی برای پرداخت حقوق کارگران پیدا کنند ‌و چرخ تولید این کارخانه را به حرکت درآورند.

درهمین رابطه:اعتصاب  سه روزه  کارگران کارخانه نساجی بروجرد به دلیل حقوق معوقه و قطع شدن بیمه ومزایایشان  

بازداشت ۳ کارگر حق طلب

طبق خبرموثق دریافتی  به آنها به دروغ  گفته اند پولی نداریم به شما کارگرا ن پرداخت کنیم.

رژیم ازطرق  اطلاعات وحشی اش  اومده  و چند نفر از کارگران ستمدیده وزحمتکش  را بازداشت کرده است تا بقیه را بترساند ومجبورشان کند دست از اعتصاب وتحصن بردارند.

برگرفته از کانال کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران

*ادامه اعتراضات کشاورزان اصفهان در اعتراض به عدم اختصاص حق آبه با راهپیمایی و تجمع در أصفهان با شعارهای« ننگ ما ننگ ما، صدا و سیمای ما»،« مرگ بر این دولت مردم فریب»و….

فیلمی منتشره در شبکه های اجتماعی بتاریخ ۱۹ بهمن،از راهپیمایی و تجمع اصفهان با شعارهای« ننگ ما ننگ ما، صدا و سیمای ما»،« مرگ بر این دولت مردم فریب»و…. در اعتراض به عدم اختصاص حق آبه خبر می دهد.

*تجمع  اعتراضی پنبه کاران پارس آبادمغان نسبت به عدم پرداخت مطالبات  مقابل فرمانداری

روز چهارشنبه ۱۹ بهمن، پنبه کاران پارس آبادمغان برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت مطالبات دست به تجمع مقابل فرمانداری این شهرستان دراستان اردبیل زدند.

 به گزارش کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران،نزدیک هزار میلیاردتومان پنبه از کشاورزان منطقه مغان خریداری شده است که از این مبلغ تنها ۲۰۰ میلیاردتومان به حساب پنبه کاران واریز شده و با گذشت ۴ ماه هنوز مطالبات پنبه کاران  پرداخت نشده است.

*تجمع اعتراضی جمعی از خانواده‌های دانش آموزان قم نسبت به مسمومیت‌های زنجیره‌ای مقابل استانداری قم

روزچهارشنبه ۱۹ بهمن، جمعی از خانواده‌های دانش آموزان قم نسبت به مسمومیت‌های زنجیره‌ای دست به تجمع مقابل استانداری قم زدند.

*شماره ی دیگر ازسریال اعتراضات مالباختگان کریپتولند باتجمع مقابل دفتر معاون اول قوه قضاییه با شعارهای«وعده وعید کافیه سفره ما خالیه»،دادبزن حق تو فریاد بزن»و…

روز چهار شنبه ۱۹ بهمن، مالباختگان کریپتولند باتجمع مقابل دفتر معاون اول قوه قضاییه با شعارهای«وعده وعید کافیه سفره ما خالیه»،دادبزن حق تو فریاد بزن»و…شماره ای دیگراز سریال اعتراضاتشان را بنمایش گذاشتند.

*مرگ مشکوک مریم آروین، وکیل دادگستری که ماه پیش از زندان آزاد شده بود

دکتر مریم آروین که بنا بوده حکم دادگاهش برای مشخص شدن مدت زندان به زودی صادر شود، قبل از اعلام حکم متاسفانه جانش را از دست داد. برخی رسانه‌ها به نقل از نزدیکان خانم آروین علت مرگ را خودکشی در نتیجه‌ی وضعیت دشوار و فشارهایی که ایشان در دوران بازداشت تحمل کرده میدانند. وکلاپرس در حال بررسی جزئیات بیشتر خبر و علت درگذشت این وکیل است

مریم آروین ، به جرم همراهی و ارائه‌ی مشاوره به خانواده‌ زندانیان سیاسی که پول پرداخت وکیل نداشتند بازداشت شده بود در حین بازداشت خانم آروین، مادر ایشان، طیبه نظری ، معلم بازنشسته، را نیز به دلیل دفاع از دخترشان بازداشت کردند.

مریم آروین در ۲۵ سالگی وکیل شد و در ۲۸ سالگی دکترای حقوق خود را از دانشگاه فردوسی مشهد گرفت و در دادگاه سیرجان درپی پیگیری‌هایی که برای پرونده‌های معترضین دستگیر شده اخیر داشت، بازداشت و در ۲۱ آذر با قید وثیقه آزاد شده بود.

منبع: کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

*گزارش اقدام به خودکشی یک دانشجوی دانشگاه امیرکبیر

بنا به گزارش واصله، یکی از دانشجویان دختر رشته مهندسی برق دانشگاه که به دلیل شرایط کرونایی با وجود اتمام واحد‌های درسی، فراغتش صورت نپذیرفته بود؛  پس از مراجعه‌ات به واحد آموزشی دانشکده برق، کارشناس مسئول به اطلاع ایشان می‌رساند که توسط دانشگاه انصراف از تحصیل برای‌شان درج شده است.

گفته می‌شود این دانشجو پس از بازگشت در حدود ساعت ۱۱ امروز خود را از طبقه ۴ ساختمان ابوریحان به پایین پرت کرده و تا طبقه اول سقوط می‌کند؛ با وجود آسیب تروما شدید در ناحیه سر، گردن و بدن، تا این لحظه حال عمومی ایشان مساعد اعلام شده است.

با اعلام این خبر و با دستور هیات رئیسه، گشت امنیتی به سرپرستی حافظ شهبازی، رئیس کل حراست دانشگاه امیرکبیر، تمام دسترسی به طبقه اول ساختمان ابوریحان را مسدود کرده و به هیچکس اجازه حضور در صحنه داده نمی‌شود تا حادثه در سکوت خبری باقی بماند.

*راه‌اندازی گشت ارشاد در دانشگاه بهشتی

طی چند روز اخیر چند گروه مرد و زن چادری وارد دانشگاه بهشتی شده و برای دانشجویان دختر ایجاد مزاحمت کرده و آنان‌ را برا رعایت حجاب اجباری تحت فشار قرار دادند.

گفتنی است این گروه برای فشار آوردن تکنیک پلیس خوب و بد استفاده می‌کنند. مأموران با لحنی دوستانه اما تهدیدآمیز تلاش‌ دارند تا دانشجویان را از مأموران مرد بترسانند.

*محکومیت محمدمسعود اسکندری به ۱۸ماه حبس تعزیری، جرمیه‌ی نقدی و ۲سال حبس تعلیقی

محمدمسعود اسکندری دانشجوی مقطع دکترای بیوتکنولوژی میکروبی دانشگاه شهرکرد به اتهامات اهانت به مقدسات اسلام، توهین به رهبری، توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و تبلیغ علیه جمهوری اسلامی، به ۱۸ماه حبس تعزیری، جرمیه‌ی نقدی و ۲سال حبس تعلیقی محکوم شد. 

گفتنی‌ است این دانشجو در پی انتشار خبر ربوده شدن پرفسور داریوش فرهود، پدر علم ژنتیک ایران، در تاریخ ۲۳آبان بازداشت و در روز ۲۸آبان به قید وثیقه آزاد شد.

*محکومیت محمد عرب به ۶سال و ۶ماه حبس و به اتهام تبلیغ علیه نظام به ۸ماه حبس، ۲سال ممنوع‌الخروجی و ۲سال منع عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی

محمد عرب دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی دانشگاه نوشیروانی بابل و دبیر انجمن فرهنگ و تمدن به اتهام تشکیل گروه به ۶سال و ۶ماه حبس و به اتهام تبلیغ علیه نظام به ۸ماه حبس، ۲سال ممنوع‌الخروجی و ۲سال منع عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی محکوم شد.

*تعلیق دکتر امیر مازیار و کوروش گلناری اساتید هیات علمی دانشگاه هنر تهران

امیر مازیار عضو هیات علمی دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر، در صفحه‌ی مجازی خود از تعلیق در نیمسال دوم ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱ خبر داد. طبق این حکم، ایشان از کلیه‌ی ساحت‌های آموزشی و پژهشتی تا زمان رسیدگی در مراکز ذیصلاح، محروم شدند.

ایشان همچنین در پستی که در صفحه‌ی مجازی منتشر کرده‌اند از تعلیق  کوروش گلناری، عضو هیات علمی و مدیر گروه مجسمه‌سازی و فشار بر دیگر اساتید این دانشگاه خبر داد.

*تعلیق دکتر زهرا خشک‌جان استادیار دانشگاه باهنر کرمان

بنا بر اخبار واصله زهرا خشک‌جان استادیار جامعه‌شناسی سیاسی دانشگاه باهنر کرمان، عضو بنیاد ملی نخبگان و برنده جایزه فارابی، به دستور اطلاعات سپاه از دانشگاه تعلیق شده و تمامی دروس این استاد به دیگر اساتید واگذار شده است‌.

محمد حبیبی، بعد از ۱۰ ماه از زندان آزاد شد

محمد حبیبی چهره نام آشنای جنبش معلمان ایران دقایقی پیش آزاد شد. خدیحه پاک ضمیر همسر محمد حبیبی از آزادی او خبر داد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ضمن تبریک آزادی محمد حبیبی به او و خانواده محترم و همه‌ی فعالان صنفی در انتظار آزادی دیگر معلمان کشور و فعالان مدنی و صنفی و سیاسی و مختومه شدن پرونده‌های آنها است.

*فرهاد شیخی آزاد شد

غروب روز سه‌شنبه ۱۸ بهمن‌ماه ۱۴۰۱، فرهاد شیخی از فعالین کارگری از زندان مرکزی کرج آزاد شد.

فرهاد شیخی روز اول بهمن توسط نیروهای امنیتی در منزل‌اش بازداشت شده بود.

فرهاد شیخی از فعالین کارگری است که در جریان تجمع روز جهانی کارگر سال ۹۸ نیز بازداشت شده بود.

اتحادیه آزاد کارگران ایران آزادی فرهاد شیخی را به او، خانواده و دوستانش شادباش می‌گوید و خواستار آزادی بی‌قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

*آزادی ژاسمین حاج‌میرزامحمدی

ژاسمین حاج‌میرزامحمدی دانش‌آموخته‌ی صنایع دستی دانشگاه سوره که در روز ۱۲آبان در بهشت سکینه کرج توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده بود، ۱۷بهمن آزاد شد.

*آزادی شقایق علیزاده

شقایق علیزاده دانشجوی دانشگاه هنر تبریز که در تاریخ ۱۵دی بازداشت شده بود، ۱۸بهمن آزاد شد.

*آموزش بین الملل (فدراسیون‌جهانی معلمان و‌ کارگران آموزش‌و‌ پرورش) در بیانیه امروز خود به مناسبت روز جهانی اقدام‌ در حمایت از کارگران‌ و‌ اعتراضات مردمی در ایران اعلام‌کرد: از مقامات ایران می خواهیم که فورا و بدون قید و شرط تمامی کارگران و فعالان صنفی، دانشجویان، معلمان و سایر شهروندان بازداشت شده را آزاد کنند.

 همه شهروندان جامعه سزاوار حق آزادی تشکل و اجتماع هستند. 

متن‌کامل بیانیه آموزش بین الملل:

https://www.ei-ie.org/en/item/27271:global-action-day-in-support-of-teachers-and-workers-in-iran

منبع:کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

*اعلام همبستگی و ابراز همدردی عمیق شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با تمام انسان‌هایی که از زلزله ویرانگر در ترکیه و سوریه آسیب دیده‌اند

قلب ما برای تمام کسانی که عزیزان خود را از دست داده‌اند عمیقا به درد آمده است. 

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، با معلمان، دانش‌آموزان، خانواده‌های عزیز آنان و همکارانمان در تشکلات صنفی معلمان در ترکیه و سوریه، همدردی و همبستگی خود را اعلام ‌می‌داریم.

متاسفانه اخبار رسیده از تشکلات معلمان و دیگر نهادهای صنفی و اتحادیه‌های کارگری در ترکیه بسیار نگران‌کننده است و‌ نشان‌ می‌دهد که این بلاهای در ظاهر «طبیعی» چگونه در بستر عدم کفایت و‌ تبعیضات سیستماتیک و سومدیریت نهادها و ‌مقامات مسئول به فجایای بس گسترده‌تری تبدیل می‌شوند. 

بیش از ۸ هزار نفر کشته و دهها هزار نفر مجروح‌ و‌ بی‌خانمان‌ گشته‌اند، و همچنان بیم آن‌ می‌رود که تعداد کشته‌ها افزایش یابد. با وجود وخامت وضعیت، در بسیاری از مناطق تیم‌های امدادی وجود ندارد و یا کاملاً ناکافی هستند. در این شرایط که هر یک دقیقه‌ نقشی حیاتی دارد، کمک‌های اولیه، نیازهای اولیه، غذا، مواد بهداشتی، گرمایش و غیره بسیار ضروری است. 

کلیه‌ی تشکلات معلمی، دانشجویی، سندیکایی و‌ مردمی سخت در تلاشند که به هر طریق ممکن به قربانیان این فاجعه یاری برسانند؛ اما برای همگان باید روشن باشد که حاکمیت و‌ دولت‌ها و‌ مقامات ‌در سطوح‌ مختلف مسئول مستقیم جان ‌مردم و‌ حفاظت از زندگی و اموال آنها هستند. 

صدمه به یکی صدمه به همه‌ی ماست

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

۱۹ بهمن ۱۴۰۱

*جان باختن یکی از کارکنان صنعت نفت(شرکتPOGC ) حین کار در سکوهای گازی براثر ایست قلبی

صبح روزیکشنبه ۱۹ بهمن،یکی از کارکنان صنعت نفت(شرکتPOGC )بنام ابوالفتح قاسمی ۴۷ ساله حین کار در سکوهای گازی براثر ایست قلبی جان خودرا ازدست داد.

*جان باختن یک کارگردراراک براثر سقوط از بالای یک سوله ۱۳ متری

عصرروزسه شنبه ۱۸ بهمن،یک کارگر ۳۵ ساله یک کارخانه واقع در شهرک صنعتی اراک براثر سقوط از بالای یک سوله ۱۳ متری جان خودرا ازدست داد.

*جان باختن راننده جرثقیل حین کاردرشهرواجارگاه براثر برق گرفتگی

یک راننده ۶۵ ساله جرثقیل حین کارجابجایی درختچه  در روستای حسن‌واره شهر واجارگاه دراستان گیلان بر اثر برخورد کابل برق فشار قوی با بدنه جرثقیل دچاربرق گرفگی شد وجان باخت.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate