جنبش جدید و جوان و انفعال طبقات ستمدیده …

۲ . جنبش جدید و جوان و انفعال طبقات ستمدیده …

چگونه تفکر ارتجاعی جایگزین تفکر و عمل مبارزاتی میشود .

افکار و معضلات توده ها .

جنبش جدید مبارزین پیشرو زنان و نسل جوان با شعارهای رهایی زن و انسان و عملیات قهرمانانۀ خود در خیابانها نوک تیز حملۀ خود را نترس و بی مهابا به نظام قرون وسطایی اسلام نشانه گرفت. پایه های حکومت را لرزاند و دشمن را سراسیمه و زبون کرد . اخطاری به حکومت های اسلامی در دنیا هم بود .

این جنبش جوابی به ۱۴۰۰ سال ستم اسلام بر زنان بود . چالش بود و رو در رویی انسان مبارز با قرآن و آیه های آن . با اسلام و حکومت های ارتجاعی آن . 

جنبش کنونی که میرفت کار حکومت را یکسره کند با موانع عدم رهبری و عدم شرکت طبقات ستمدیده مواجه شد .

بدون وجود طبقات ستمدیده در یک جنبش سرنگونی حکومت غیر ممکن است . در اینکه همه اقشار در ایران خواهان سرنگونی حکومت هستند شکی نیست . اما میان خواستن و بپا خاستن تفاوت هست . 

شکل گیری و برپایی قیام ملزومات و زمان خود را میخواهد و درستی یک جنبش الزاما” فقط به معنای توده گیر شدن آن نیست . جامعه باید تئوری و تئوری به عمل در آمده و در حین پراتیک را قبول و جذب کند .

قبول و همراهی با جنبش جدید و جوان جاری بنا به خصلت های آن از طرف طبقات ستمدیده با مشکلاتی روبروست . 

حل این مشکلات و درونی کردن آن زمان میخواهد . زیر سایۀ و بمباران ۱۴۰۰ سال تبلیع اسلام و خرافات آن و حذب این فرهنگ شدن و با یک حرکت از آن فاصله گرفتن کار ساده ای نیست و غیر ممکن است . زمان میخواهد .

در همانندی افکار اسلامی مردم و حکومت حرف و تردیدی نیست . وجود این حکومت و ماندگاری آن یک دلیل سادۀ آن بوده است .

مقابله با دشمن و ایدۀ سرنگونی آن خواستۀ طبقات ستمدیده ایران است . 

وجود نظام سرمایه داری و دیکتاتوری آن جان مردم را به ستوه آورده است .

اکثریت مرد ها در ان افکار و اعمالشان را در مورد زنان از اسلام مرد سالار گرفته اند . به آن اعتقاد دارند و پایبند آنند .

زن در اسلام ، نه انسان و نصف جامعه بلکه جنس دوم ، ناقص العقل ،وسیلۀ جنسی ، ضعیف و قابل سرکوب ، مجری مرد ، بی اراده و ناتوان ، در طلاق بی حقوق و در رای دادن و حقوق ناقص ، حجاب اجباری و آئین و مسلک های دیگر … است . انسان نیست . 

این اعتقادات و تفکر بخش عظیمی از جامعه است . تفکر و عمل حکومت مرد سالار ،اسلامی و ضد زن و تفکر مرد درجامعه همانند است .

این همانند بودن و همسو بودن با هم برای جنبش و جنبش زنان معضلات پیش میآورد . که پیش آورده است و مانع کوچکی برای پیشروی جنبش نیست . که هست .

در نتیجه قربانیان این تفکر ضد بشری و اسلامی در کشاکش مبارزاتشان با حکومت جلاد با همسویی ها و تناقضات ، سکوت و مماشات ، تزلزل و ناکارایی ها همراه خواهند بود .

نمیشود هم با جنبش زن ، زندگی ، آزادی بود و حکومت زن ستیز را نشانه گرفت و با زنان همراه بود و هم در کنار حکومت در ضدیت با زنان قرار گرفت .

زنان و مردان ایران با هم علیه حکومتند . همراه هم و با هم . اما در مقولۀ زن و آزادی و جنبش آنان از هم جدا و در مقابل همنند .

بهروز شادیمقدم 

۵.۲.۲۰۲۳

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate