اخباروگزارش های کارگری ۳ بهمن ماه ۱۴۰۱ 

اخباروگزارش های کارگری ۳ بهمن ماه ۱۴۰۱ 

– تجمع اعتراضی سراسری کارگران بازنشسته مخابرات کشور نسبت به کاهش قدرت خرید

– کارکنان مخابرات استان چهار محال و بختیاری  خواستار استعفای مجید سلطانی از مدیریت شرکت مخابرات شدند 

– تجمع اعتراضی فرهنگیان بازنشسته نسبت به سطح پایین حقوق مقابل وزارت آموزش وپرورش

– تجمع اعتراضی کارگران نوبت کار وشیفت‌کار توزیع و بهره‌بردار برق کشور نسبت به عدم تبدیل وضعیت استخدامی مقابل وزارت نیرو

– شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:حرف ما کارگران نفت چیست؟

– دوربین‌های گشت ارشاد

– اشکان عمرجویی دانشجوی ادبیات کُردی دانشگاه کُردستان در تاریخ ۲بهمن توسط نیروهای امنیتی در سنندج بازداشت شد.

– تداوم بازداشت و انتقال علیرضا نوری به زندان فشافویه

– آزادی موقت علیرضا برادران مظفری

*********

تجمع اعتراضی سراسری کارگران بازنشسته مخابرات کشور نسبت به کاهش قدرت خرید

روز دوشنبه ۳ بهمن، کارگران بازنشسته مخابرات کشوربرای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت کاهش قدرت خرید از جمله عدم اجرای آیین‌نامه سال ۸۹ و افزایش  ۳۰ درصدی سهم بیمه تکمیلی و عدم پرداختِ سهم خواروبارومطالبات دیگر از دی ماه سال۱۴۰۰ دست به تجمع درتهران مقابل وزارت ارتباطات،استان چهارمحال بختیاری مقابل استانداری ودراستان های اردبیل، اصفهان،خراسان رضوی،کردستان،کرمانشاه،گیلان،لرستان،مرکزی،همدان ویزد مقابل ساختمان مرکزی شرکت مخابرات در مرکز استان زدند.

یکی از بازنشستگان معترض به خبرنگار رسانه ای گفت: مخابرات سهم بیمه تکمیلی بازنشستگان را ۳۰درصد افزایش داده است. به طوری که قبلا بازنشستگان ۲۰ درصد سهم بیمه تکمیلی پرداخت می‌کردند و ۸۰درصد باقی را شرکت می‌داد اما الان این سهم ۵۰-۵۰  شده است. 

کارکنان مخابرات استان چهار محال و بختیاری  خواستار استعفای مجید سلطانی از مدیریت شرکت مخابرات شدند 

جمعی از کارکنان رسمی مخابرات استان چهار محال و بختیاری  با امضای توماری و به دلیل ناتواتی در پرداخت به موقع حقوق و دستمزد و اجرای تعهدات درقبال کارکنان و بازنشستگان مخابرات خواستار استعفای مجید سلطانی مدیرعامل شرکت مخابرات  شدند.

برپایه گزارش منتشره در شبکه های اجتماعی،در این تومار کارکنان مخابرات استان چهار محال و بختیاری  به دلیل ناتوانی در پرداخت به موقع حقوق و دستمزد کارکنان ،ناتوانی در اجرای آیین نامه استخدامی و پرسنلی مصوب مخابرات ایران، تعیین نکردن سازو کار فوری پرداخت حقوق کارکنان ناشی از عضویت در صندوق پس انداز ۶ درصد ، عدم ایفای تعهدات در خصوص بازنشستگان و ناتوانی در پرداخت مطالبات معوق کارکنان ، عدم استفاده از مدیران خلاق و توانمند در مخابرات ایران و استانها خواستار استعفای مجید سلطانی از مدیریت مخابرات شده اند .

قابل یاد آوری است که مطابق ماده ۲۱ اساسنامه شرکت مخابرات ایران مدت ماموریت مدیرعامل و اعضای هیات مدیره مخابرات ۲سال است که این مدت آذر ماه سال جاری به پایان رسیده است.

تجمع اعتراضی فرهنگیان بازنشسته نسبت به سطح پایین حقوق مقابل وزارت آموزش وپرورش

روز دوشنبه ۳ بهمن، فرهنگیان بازنشسته برای اعتراض به سطح پایین حقوق ازجمله عدم صدور احکام رتبه بندی وپاداش و همسان سازی نشدن حقوق مقابل وزارت آموزش وپرورش در تهران تجمع کردند.

تجمع کنندگان شعار می دادند:« گرانی، تورم  بلای جان مردم»، «ننگ ما ننگ ما وزیر الدنگ ما

»،«وزیر بی‌کفایت استعفا استعفا»،«مشکل ما حل نشه، تجمع تکرار میشه»و….

تجمع اعتراضی کارگران نوبت کار وشیفت‌کار توزیع و بهره‌بردار برق کشور نسبت به عدم تبدیل وضعیت استخدامی مقابل وزارت نیرو

روزدوشنبه ۳ بهمن، کارگران نوبت کار وشیفت‌کار توزیع و بهره‌بردار برق کشور که به صورت پیمانکاری مشغول کارند خودرا به تهران رساندند وبا برپایی تجمع مقابل وزارت نیروضمن اعتراض به عدم تبدیل وضعیت استخدامی،خواستار تغییر عنوان شغلی خود به کارگری شدند.

یکی از کارگران حاضر در این تجمع اعتراضی به خبرنگاررسانه ای گفت: اعتراض کارکنان نوبت کار و شیفت‌کار توزیع برق کشور که از نقاط مختلف به تهران آمده و مقابل ساختمان وزارت نیرو حاضر شدند، به عنوان شغلی خود است.

وی گفت: ما کار کارگری انجام می‌دهیم اما قراردادهایمان کارمندی است به همین دلیل نسبت به همکاران «کارگر» خود از دستمزد کمتری برخورداریم و از مزایای شغلی که آنها دریافت می‌کنند، محروم هستیم.

وی ادامه داد:عدم پرداخت دستمزد کافی و عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، سختی کار، جمعه‌کاری، حق جذب و… برای کارگرانی که با عنوان شغلی کارمند در پست‌های انتقال نیرو مشغول کارند، مشکلات زیادی به وجود آورده است.

او درباره اختلاف دریافتی حقوق خود با همکاران کارگری‌اش گفت: مقایسه فیش‌های حقوقی نشان دهنده افزایش این فاصله زیاد است به گونه‌ای که بین دو نفر که با دو عنوان کارگر و کارمند در یک محیط کار شاغلند، فاصله دریافتی وجود دارد.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:حرف ما کارگران نفت چیست؟

ما کارگران نفت لب و اساس حرفمان را در بیانیه بیست و یکم دیماه خود بر سر اوضاع خطیر جاری زده ایم. 

در آن بیانیه بر آزادی اعتراض، تجمع، اعتصاب، تظاهرات و تحزب و آزادی های بدون قید و شرط تاکید کردیم. 

خواستار پایان دادن به هرگونه ستم و تحقیر و تبعیض علیه زن شدیم.  

بر حقوق برابر همه شهروندان کشور مستقل از عقیده، مذهب، قومیت، جنسیت، و از بین رفتن  هرگونه تبعیض و نابرابری ای در جامعه تاکید نمودیم . 

گفتیم باید به پرونده سازی های امنیتی پایان داده شود و هیچکس نباید بخاطر عقیده در زندان باشد. 

بر آزادی فوری و بدون قید و شرط همه دستگیرشدگان اعتراضات اخیر مردمی و لغو احکام اعدام تاکید کردیم و فریاد زدیم که اعدام قتل حکومتی است.  

و امروز در پاسخ به هیاهوی کمپین”وکالت سیاسی” به این و آن محکم تر و استوار تر بر روی خواستهایمان اصرار داریم و بار دیگر و با صدای بلند اعلام میکنیم که اجازه نمیدهیم با چنین هیاهوهایی صدای ما کارگران و ما مردم را حاشیه ای کنید. 

تصمیم گیرنده ما کارگران و ما مردم هستیم و همین جا همگان را به بند ششم بیانیه ۲۱ دی ماه خود جلب  کرده و اعلام میکنیم:

ما هیچگونه اعمال قدرتی از بالای سر خود را چه در کار و چه در زندگی بر نمی تابیم. خواست ما اداره شورایی و جمعی جامعه است. اعلام این خواستهای حداقلی اولین قدم برای اعمال اراده جمعی ما مردم برای اتحاد و رقم زدن به سرنوشت و آینده مان است.

کارگران ! اوضاع خطیر است. 

اتحاد، اتحاد

تاکید ما همچنان بر اعتصابات سراسری است.

سوم بهمن هزار و چهار صد و یک

 دوربین‌های گشت ارشاد

در چند روز اخیر، نهاد رهبری با تعدادی از دانشجوهای دختر دانشگاه تماس گرفته و آنها را به جلسه‌ای دعوت کرده که در آن، ضمن اشاره به مواردی از کشف حجاب در دانشگاه و تذکر بابت آن، این دانشجوها را تهدید کرده که در صورت تکرار، پرونده‌شان به کمیته انضباطی خواهد رفت.

این‌طور که پیداست علاوه بر گزارش‌های مأمورین حراست، تصاویر دوربین‌های پرتعداد نصب‌شده در سطح دانشگاه هم در ماه‌های اخیر هم برای شناسایی موارد کشف حجاب و برخورد با دانشجوها، مورد استفاده قرار گرفته است.

هم‌چنین در ماه‌های اخیر تماس‌هایی با خانواده‌های برخی دانشجوهای دختر از سوی دانشگاه گرفته شده تا درباره پوشش فرزندشان به آنها تذکر بدهند.

در شیوه‌نامه قبلی آیین‌نامه انضباطی دانشجویان، «اصرار و تکرار» در عدم رعایت «ضوابط پوشش» در بدترین حالت می‌توانست منجر به یک ترم تعلیق بدون احتساب سنوات بشود (ماده۵۱)، اما مطابق شیوه‌نامه جدید که در بحبوحه اعتراضات در دانشگاه‌ها ابلاغ شد، «اصرار و تکرار» بر این «تخلف» می‌تواند منجر به چهار ترم تعلیق با احتساب سنوات شود (ماده۵۲).

اشکان عمرجویی دانشجوی ادبیات کُردی دانشگاه کُردستان در تاریخ ۲بهمن توسط نیروهای امنیتی در سنندج بازداشت شد.

از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت‌کننده‌ی ایشان اطلاع دقیقی در دست نیست.

تداوم بازداشت و انتقال علیرضا نوری به زندان فشافویه

علیرضا نوری دانشجوی ریاضی ورودی ۹۹ دانشگاه امیرکبیر که در تاریخ ۲۴آبان ماه بازداشت شده بود از ۲۲آذر به زندان فشافویه منتقل شده است.

آزادی موقت علیرضا برادران مظفری

علیرضا برادران مظفری دانشجوی مهندسی پزشکی ورودی ۹۸ دانشگاه امیرکبیر که از تاریخ ۱۰ آبان در بازداشت به‌سر می‌برد، امروز، ۳بهمن، به قید وثیقه آزاد شد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate