اخباروگزارش های کارگری ۲۶ دی ماه ۱۴۰۱ 

اخباروگزارش های کارگری ۲۶ دی ماه ۱۴۰۱ 

صد و بیست سومین روزاعتراضات سراسری پس از قتل مهسا (ژینا) امینی  در مقر گشت ارشاد تهران 

نگاهی به خبرها وگزارش های روز دوشنبه ۲۶ دی ماه  همزمان با صد و بیست سومین روز اعتراضات سراسری پس ازقتل مهسا (ژینا) امینی  در مقر گشت ارشاد تهران :

– گرامیداشت یاد هومن عبداللهی  از جان باختگان اعتراضات سراسری سنندج بمناسبت چهلمین روز خاکسپاریش در روستای حسن‌‌آباد باشرکت جمعیت کثیری وبا سردادن شعارهای اعتراضی منجمله «مرگ بر دیکتاتور»،«مرگ بر خامنه‌ای»،«نه سلطنت نه رهبری، دمکراسی و برابری»،« کاک هومن قهرمان است، شهید کردستان است» و…،خواندن سرود،آزاد کردن کبوتر تئسط والدینش و ایراد سخنرانی پدرش

– میثم پیرفلک پدر کیان ، کارگر ساختمانی و عضو هیات مدیره انجمن کارگران ساختمانی شهره ایذه از بیمارستان مرخص شد

– بیانیە بایکوت گفتگو با مدیرکل و مدیر حراست ادارە کل آموزش و پرورش استان کوردستان

– تجمع خانواده های زندانیان محکوم به اعدام مقابل ساختمان قوه قضاییه ادامه دارد

– دومین روز تجمع اعتراضی اهالی شهرستان گالیکش نسبت به تصمیم دادگاه ویژه روحانیت استان گلستان

– تجمع اعتراضی جمعی از اهالی تربت‌جام  نسبت به قطعی گاز و مشکلات زیستی ناشی از نداشتن امکانات گرمایشی مقابل فرمانداری

– تجمع اعتراضی  کارگران بازنشسته شهرستان شوش نسبت به وضعیت معیشتی مقابل فرمانداری

– جان باختن ۴۸ کارگر دراستان آذربایجان غربی بر اثر حوادث کاری طی ۹ ماهه اول سال جاری

– جان باختن ۱۶ کارگردراستان لرستان براثر حوادث کاری در سال۱۴۰۱

کانال سندیکا وانجمن صنفی کارگران مریوان و سرو آباد:

میثم پیرفلک پدر کیان ، کارگر ساختمانی و عضو هیات مدیره انجمن کارگران ساختمانی شهره ایذه از بیمارستان مرخص شد

 ایشان با توجه به آسیب دیدگی نخایی فعلا قادر به راه رفتن و ایستادن نیست و در نزدیکی بیمارستان در یک منزل مراقبت میشود.

آرزوی سلامتی برای میثم عزیز همکار محترم

بیانیە بایکوت گفتگو با مدیرکل و مدیر حراست ادارە کل آموزش و پرورش استان کوردستان

بەنام عدالت و آزادی

انجمن صنفی معلمان کوردستان(بیجار،سنندج و کلاترزان، سقز و زیویە، دیواندرە، مریوان و سرواباد)

مردم شریف و نستوە ایران، فرهنگیان با عزت و دانش آموزان هوشیار و آگاە؛

انجمنها و کانونهای صنفی معلمان ایران بعد از انقلاب ٥٧ بیست و دو سال پیش(٨٠-٧٩) با استناد بە حق تشکل‌یابی در قانون اساسی(اصل ٢٦) و با مجوز قانونی وزارت کشور تشکیل شدند و شعبات کانونها و انجمنها در بسیاری از استانها و شهرهای ایران دایر گردید تا بصورتی مدنی و تشکیلاتی مدافع حقوق معلمان و دانش آموزان باشد و برای ارتقاء سطح معیشت و کرامت فرهنگیان و بالا بردن کیفیت و عدالت آموزشی فعالیت کند و بە مسئولان یاد آور شود کە مسیر توسعە کشور از راە آموزش می‌گذرد و بدون ریل گذاری درست این راە، تحقق امر توسعە محال خواهد بود.

نهادهای صنفی و مدنی بعنوان رابط بین حاکمیت و بدنە اجتماع یکی از وظایف ذاتی آنها گفتگو و چانە زنی بر سر موضوعات و ارائە راەحل برای برون رفت از مشکلات است و انجمن صنفی معلمان کردستان هم از این قاعدە مستثنی نیست، حتی اگر ناچار بە کنشهای میدانی در خیابان هم بشود(مطابق اصل ٢٧ قانون اساسی) برای فشار بە فرادستان، برای گفتگو و کشاندن آنها پای میز مذاکرە است جهت تامین منافع معلمان و دانش آموزان، کە در واقع تامین منافع کشور است( اگر توانایی درک و فهم آن وجود داشتە باشد)ٚ

در سالهای گذشتە بعلت بی توجهی بە آموزش کشور و معیشت معلمان از طرفی، و توسعە مدارس پولی از طرف دیگر، هم معیشت معلمان در معرض تنزل و تهدید جدی قرار گرفت و هم عدالت آموزشی قربانی سیاستهای غلط خصوصی سازی گردید، طوری‌ کە بازماندگان و تارکان تحصیل در میان اقشار کم درامد و فرودست بە ارقام میلیونی رسید ولی در همان حال فرادستان و نامسئولان در سطوح مختلف دولتی نظیر وزیر، معاونین و… بە بهانە نامناسب بودن فضای فرهنگی مدارس دولتی برای فرزندان خود مدارس پولی تاسیس کردند و بە این هم اکتفا ننمودە دە‌ها نوع امتیاز برای خود و خانوادەهایشان قائل شدند، تا کار بجایی رسید کە هزاران نفر از فرزندانشان با سطح پایین سواد و استعداد، اما با امتیازهای غیرقانونی بالاترین رشتەهای دانشگاهی را در بهترین دانشگاه‌های کشور غصب‌ کنند و سبب بازتولید چرخە نابرابر قدرت و ثروت و کسب موقعیت برای خود و خانوادەهایشان شوند و این در حالی است کە در قرن ٢١ و در سرزمین ثروتمندی چون ایران هنوز مدارس کپری وجود دارد و نامسئولان همچنان بە دروغ و در شعار سنگ معلم و کارگر را بر سینە می‌زنند و جایگاە نبوی برایشان قائل میشوند و مراسم دست بوسی ریاکارانە راە می‌اندازند، غافل از اینکە دم خروسشان بیرون زدە و تشت رسوایشان از بام افتادە است.

انجمن‌ها و فعالین صنفی بە عنوان نمایندە بخش بزرگی از جامعە فرهنگیان کشور در سنوات گذشتە با دعوت رسمی نهادهای مختلف در سطوح شهرستان تا مرکز استان و مرکز کشور با وزیر، معاونین آ وپ، مدیران کل و نواحی، استانداران و معاونینشان دەها و بلکە صدها بار گفتگو کردەاند، نامەنگاری داشتەاند، در قالب تومار و پتیشن صدها هزار امضاء جمع آوری گردیدە و تجمع‌های پی‌درپی انجام دادند بلکە بتوان از باب مذاکرە راهی بە صلاح و رفع مشکلات گشودە شود اما دریغ از کوچکترین اثرگذاری !

انجمن‌های صنفی و مدنی سیگنالهای جامعە را بەدرستی دریافت می‌کنند و بەگوش حاکمیت می‌رسانند کە اگر خرد و عقلانیتی باشد ضروری است کە بە آن گوش دهند و اهتمام ورزند تا مبادا با تراکم مشکلات، موضوعات بصورت بغرنج و لاینحل درآیند.

بە دنبال تجمعات و تحصنهای گستردە سال ١٤٠٠-١٤٠١ همزمان در ٢٠٠ شهر کشور ندای اعتراضی معلمان بە نسبت وعدەهای دروغین مسئولین در رابطە با اجرای قانون رتبەبندی فراگیر شد و قریب ٢٠ تجمع و تحصن صورت گرفت. اما این بار هم بجای تن دادن بە مطالبات برحق معلمان برای تامین حق تحصیل رایگان و حذف مدارس پولی و طبقاتی کردن آموزش و تامین معیشت معلمان، همچون سالیان گذشتە اما در سطحی بسیار گستردەتر بە بازداشت، تعلیق، بازنشستگی اجباری، معرفی بە هیات تخلفات اداری و اخیرا” حذف رتبە بندی از فعالین صنفی دست زدند کە در کوردستان در حجمی گستردەتر بود، طوریکە در مهر و آبان بە علت تحصن معلمان در دفاع از حیثیت مدارس(علیە فضای امنیتی ایجاد شدە، رعب و وحشت بوجود آمدە برای دانش آموزان، ورود نظامیان و لباس شخصیها بە مراکز آموزشی، کشتار و زخمی نمودن مردم و دانش آموزان) صورت گرفت، دەها فعال صنفی بصورتی کاملا غیر قانونی کسرحقوق و از مزایای رتبە بندی محروم شدند در حالی کە تلاشهای بی وقفە همین افراد بە پشتوانە بدنە فرهنگیان سبب اجرایی شدن قانون رتبەبندی(هرچند بصورت ناقص) گردید و خود مسئولان بیشتر از معلمان مشمول مزایای ناشی از آن شدند اما نمک خوردند و نمکدان شکستند تا ثابت کنند بە هیچ پرنسیپ اخلاقی پایبند نیستند.

مدیرکل آموزش و پرورش کوردستان و مدیر حراست ادارە کل بە این مجازاتهای غیرقانونی قناعت نکردە در جهت سر پوش گذاشتن بر عملکرد غیرقانونی و مدیریت امنیتی و غیر آموزش و پرورشی خود از گفتگو با فعالین و انجمن‌های صنفی و نمایندگان برحق و مشروع معلمان طفرە می‌روند و بە پشتوانە نهادهای خارج از آموزش و پرورش در قانون شکنی گوی سبقت از همدیگر می‌ربایند و ترکتازی می‌کنند.

بدون شک انجمن صنفی معلمان بە پشتوانە رای و حمایتی کە از بدنە فرهنگیان دارد و اینکە معلمان می‌دانند کە اجرای قانون رتبەبندی با هزینەهای بسیار برای فعالین صنفی بە مرحلە اجرا رسیدە، راه‌های قانونی دیگر را برای تحقق مطالبات و مقاومت در برابر قانون شکنان خواهد آزمود و البتە همە عواقب‌ آن بر عهدە مسئولین خواهد بود.

انجمن صنفی معلمان کوردستان بە جهت عدم درک مسئولین آموزش و پرورش استان از اهمیت گفتگو و تاکید آنها بر ایجاد جو رعب و فرهنگ امنیتی بجای امنیت فرهنگی، مذاکرە و گفتگو با آنها را کە جز صدای نکیر تهدید بیانی ندارند تا اطلاع ثانوی بایکوت خواهد کرد. 

در پایان هشدار می‌دهیم کە عملکرد فراقانونی شما جامعە فرهنگیان و دانش آموزان را بە اتخاذ تصمیمات قانونی دیگر هدایت، و کنش‌های در خور بە رفتارهای قانون شکنانە شما داشتە و در این راە ذرەای تردید نخواهیم کرد.

انجمن صنفی معلمان کوردستان (بیجار، سنندج و کلاترزان، سقز و زیویە،دیواندرە، مریوان و سرواباد)

١٤٠١/١٠/٢٦

تجمع خانواده های زندانیان محکوم به اعدام مقابل ساختمان قوه قضاییه ادامه دارد

روز دوشنبه ۲۶ دی، جمعی از خانواده های زندانیان محکوم به اعدام زندان های مرکزی کرج و قزلحصار با ادامه تجمع مقابل ساختمان قوه قضاییه در پایتخت خواهان توقف اعدام بستگانشان شدند.

درهمن رابطه:

+ادامه تجمع خانواده های زندانیان محکوم به اعدام مقابل ساختمان قوه قضاییه

روزشنبه ۲۴ دی، جمعی از خانواده های زندانیان محکوم به اعدام زندان های مرکزی کرج و قزلحصار با برپایی دوباره  تجمع مقابل ساختمان قوه قضاییه در پایتخت خواهان توقف اعدام بستگانشان شدند.

++درهمین رابطه:تجمع  خانواده های زندانیان محکوم به اعدام مقابل ساختمان قوه قضاییه

روز دوشنبه ۱۹ دی،جمعی از خانواده های زندانیان محکوم به اعدام زندان های مرکزی کرج و قزلحصار بابرپایی تجمع مقابل ساختمان قوه قضاییه در تهران وبرافراشتن پلاکاردها وسردادن شعارها خواهان توقف اعدام بستگانشان شدند.

دومین روز تجمع اعتراضی اهالی شهرستان گالیکش نسبت به تصمیم دادگاه ویژه روحانیت استان گلستان

روز دوشنبه ۲۶ دی برای دومین روز متوالی، اهالی شهرستان گالیکش برای اعتراض  نسبت به تصمیم دادگاه ویژه روحانیت استان گلستان مبنی بر احضار امام جمعه این شهرستان  ادامه دادند.

درهمین رابطه:تجمع اعتراضی در شهرستان گالیکش نسبت به تصمیم دادگاه ویژه روحانیت استان گلستان

 صبح یکشنبه ۲۵ دی،صدها نفر مقابل منزل امام جمعه گالیکش در اعتراض به تصمیم دادگاه ویژه روحانیت استان گلستان مبنی بر احضار امام جمعه این شهرستان  دست به تجمع زدند.

تجمع کنندگان مانع از رفتن وی به دادگاه ویژه روحانیت شدند وخواهان لغو احضاریه فوق هستند.

آنها با ادامه تجمع شبانه وبرپایی چادرهایی اعلام تا لغو تصمیم دادگاه ویژه روحانیت استان گلستان به تجمعشان ادامه خواهند داد.

تجمع اعتراضی جمعی از اهالی تربت‌جام  نسبت به قطعی گاز و مشکلات زیستی ناشی از نداشتن امکانات گرمایشی مقابل فرمانداری 

روز دوشنبه ۲۶ دی، جمعی از اهالی تربت‌جام  برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به قطعی گاز و مشکلات زیستی ناشی از نداشتن امکانات گرمایشی مقابل فرمانداری این شهرستان در استان خراسان رضوی تجمع کردند وخواهان پاسخگویی مسئولان شدند.

تجمع اعتراضی  کارگران بازنشسته شهرستان شوش نسبت به وضعیت معیشتی مقابل فرمانداری

روز دوشنبه ۲۶ دی برای باری دیگر، کارگران بازنشسته شوش برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به وضعیت معیشتی  دست به تجمع مقابل فرمانداری این شهرستان دراستان خوزستان زدند.

احضار، بازجویی و تنزل پایه‌ی یک معلم به دلیل روایت داستان مرغ دانا و میمون از کتاب درسی دوچرخه‌سواری در سطح شهر

اعظم السادات جلالی معلم دبستانی در اراک را به دلیل اینکه در روز ۱۵ آبان داستان (مرغ دانا و میمون) را در کلاس پنجم برای دانش‌آموزان خوانده در ۱۶ آبان به حراست اداره‌ی آ.پ احضار و بعد از سوال جواب، به اداره‌ی کل ارجاع دادند که ایشان امتناع ورزیده و به مدرسه بازگشتند. و وقتی در داخل کلاس مشغول تدریس بودند، با تماس تلفنی از اداره حضور ایشان در کلاس را ممنوع اعلام کردند؛ در نهایت اداره کل آ.پ استان مرکزی اعظم السادات_جلالی را به پایه‌ی پایین‌تر انتقال داده و ضمن احضاریه‌ای از این معلم شریف خواسته، برای دفاع از اتهامات «موضع گیری منفی نسبت به حکومت جمهوری اسلامی و حمایت از اغتشاشات با استفاده و نتیجه‌گیری از محتوی درسی (مرغ دانا و میمون)» و «دوچرخه‌سواری در سطح شهر (تردد منزل تا مدرسه)»، به هیئت تخلفات اداره کل در اراک مراجعه کند. همزمان رتبه‌بندی ایشان را نیز تا پاسخ نامه تعلیق کرده و مدعی شدند وزارت مانع بررسی رتبه‌بندی این معلم شده است.

آزادی موقت علی زیرایی به قید وثیقه ۲۰۰ میلیونی

علی زیرایی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مددکاری علوم اجتماعی علامه طباطبایی، که از ۱۸ دی بازداشت بود، امروز به قید وثیقه ۲۰۰ میلیونی آزاد شد.

جان باختن ۴۸ کارگر دراستان آذربایجان غربی بر اثر حوادث کاری طی ۹ ماهه اول سال جاری

روز دوشنبه ۲۶ دی،مدیر کل پزشکی قانونی استان آذربایجان غربی از جان باختن ۴۸ کارگر(۴۷مرد ویک زن) بر اثر حوادث کاری طی ۹ ماهه اول سال جاری،خبرداد.

وی همچنین به خبرنگار رسانه ای گفت:۹ ماهه گذشته سال جاری تعداد ۱۰۶۸کارگر دچار مصدومیت ناشی از کار شده و به مراکز معاینات پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۱۰۳۲ نفر مرد و ۳۶ نفر زن هستند.

وی همچنین گفت:بیشترین حوادث ناشی از کار سقوط از بلندی و در بخش ساختمان است.

جان باختن ۱۶ کارگردراستان لرستان براثر حوادث کاری در سال۱۴۰۱

روز دوشنبه ۲۶ دی،مدیر کل پزشکی قانونی لرستان لرستان گفت:از جان باختن ۱۶ کارگردراستان لرستان براثر حوادث کاری در سال۱۴۰۱،خبرداد.

وی در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه جان باختگان حوادث کار در لرستان همگی مرد بوده‌اند ،اضافه کرد: امسال آمار مصدومان ناشی از حوادث کار ارجاعی به مراکز پزشکی قانونی استان ۵۶۰ مورد گزارش شده است که از این تعداد ۳۲ نفر زن و ۵۲۸ نفر مرد هستند و مجموع آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۵۵۷ نفر گزارش شده بود، افزایش نیم درصدی را نشان می‌دهد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate