ابعاد فاجعه بار معضلات زیست محیطی در خوزستان

اطلاعیه شماره ٢٠

ابعاد فاجعه بار معضلات زیست محیطی در خوزستان

آلودگی هوا در خوزستان بیداد میکند. این استان یکی از استانهایی است که بویژه بدلیل تمرکز مراکز نفتی در آنجا آلودگی هوا و آب آشامیدنی در آن ابعاد فاجعه باری به زندگی و معیشت مردم داده است.

از همین رو یکی از عرصه های مهم مبارزات مردمی در این استان، اعتراض به وضع اسفناک محیط زیستی است.

در همین راستا اخیرا بحث بر سر استفاده از مازوت در تهران و کلانشهر ها از جمله در شهرهای خوزستان و دیکر استانهای جنوبی به جای گاز یا گازوئیل در سوخت نیروگاهها و کارخانه ها در سطح جامعه داغ شده است. دلیل استفاده از مازوت آشکارا اینست که مصرف مازوت برای حکومت و صاحبان کارخانه ها کم هزینه است. اما در نتیجه این سودجویی جنایتکارانه سالانه هزاران نفر از مردم در اثر استشمام هوای مسموم آلوده به گوگرد و مازوت جان خود را از دست میدهند.

اکنون با برملا شدن این موضوع و ابعاد جنایتکارانه سودجویی های سرمایه داران مفتخور زمزمه هایی از اعتراض در میان مردم بالا گرفته است. این فضای اعتراضی در اظهارات مقامات حکومتی نیز در دل نزاعهای درونی آنها بر سر دزدی ها و چپاولگریشان بازتاب یافته است.

جالب اینجاست که زیر فشار اعتراض مردم حکومتیان “قانون هوای پاک” را گذاشته اند، اما متخلفین این قانون خود حکومتیان هستند و بخش عظیمی از کارخانجات و مراکز بزرگ تولید و صنعتی را در چنگ دارند. از جمله مراکز نفت اساسا در چنگ سپاه پاسداران و باندهای حکومتی است. و همینها هستند که برای سودجویی های کلانشان مردم را قربانی کرده و از ماده خطرناک مازوت به جای مواد سوختی بی خطر یا کم خطر استفاده میکنند و گزارشات بسیاری از چپاولگری هایشان در زمینه تخزیب محیط زیست برملا شده است. یک نمونه اش افشاگری اخیر محمدجواد اشرفی مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان در مورد استفاده از مازوت جهت سوخت در نیروگاه برق رامین است. او طی سخنانی مسئولان نیروگاه رامین اهواز را به استفاده از مازوت متهم کرده است. در همین راستا اخبار مندرج در رسانه هایی چون روزنامه مستقل و آرمان و اظهارات مقامات حکومتی نیز قابل توجه است. روزنامه مستقل مینویسد: ” مصرف مازوت و افزایش استفاده از آن در نیروگاه‌ها و مراکز صنعتی، از نهادهای بالادستی چراغ سبز و مصوبه دارد، به همین دلیل است که آقایان با خیال راحت بیش از دو ماه است که مازوت می‌سوزانند.”.

همچنین بنا بر خبرها حبیب مسیحی تازیانی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان با اشاره به اینکه میزان آلودگی میکروبی فاضلاب بندرعباس شش برابر استاندارد های موجود است، گفت: “این موضوع علاوه بر ایجاد بیماری برای شهروندان موجب مرگ و میر آبزیان هم خواهد شد”.

او همچنین با بیان اینکه درحال حاضر دو واحد نیروگاه بندرعباس فعالیت دارد که تنها یک پنجم سوخت مصرفی آنها با گاز و مابقی با مازوت تامین می شود، افزود: این مقدار از مازوت مصرفی بسیار خطرناک بوده و تا زمانی که نیروگاه کلاس (F) در جوار آن به بهره برداری نرسد متاسفانه این آلایندگی برقرار است.

این اظهارات گوشه بسیار کوچکی از اخبار مربوط به جنایتی است که در پرتو تخریب محیط زیست توسط مشتی سرمایه دار دزد و جنایتکار در جریان است. این اخبار گوشه دیگری از جنایات بیکران جمهوری اسلامی و باندهای رانت خوار و مافیایی حکومتی را بر ملا میکند.

علاوه بر این گزارشات در خبر دیگری از خوزستان به نقل از مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان هندیجان با توجه به وجود شکستگی لوله‌های آب در سطح این شهرستان، خطر شیوع بیماری‌های وبا و هپاتیت A افزایش یافته است. به گفته او جمع شدن آب ناشی از شکستگی لوله‌های آب و عدم لایروبی و آهکپاشی، موجب خطر بیماری های واگیر دار برای مردم شده است. و این موضوع تازه ای نیست و بر اساس همین خبرها نگرانی از شیوع بیماری‌هایی چون وبا و هپاتیتA در خوزستان هرساله سلامت شهروندان را تهدید می‌کند و نگران کننده است.

در تقابل با چنین جنایتی است که در ایران شاهد جنبشی قدرتمند برای حفظ محیط زیست و در دفاع از جان انسانها هستیم. از جمله بیشترین نهادهای اعتراض علیه تخریب محیط زیست در خوزستان و دیگر استانهای جنوبی فعالیت دارند. از همین رو در چند ساله اخیر شاهد تجمعات بسیاری از سوی مردم در این مناطق در اعتراض به آلودگی هوا و آب آشامیدنی و در مقابل سیاست های تخریبی حکومت بوده ایم.

قابل توجه اینجاست که فعالین محیط زیستی همواره با شدیدترین سرکوبها روبرو بوده و تحت عنوان اخلال در نظم و امنیت ملی احکام سنگین زندان گرفته اند و دائما تحت پیگرد قرار دارند. از جمله هم اکنون شماری از آنها در زندانند و باید فورا و بدوین قید و شرط آزاد شوند. یک دلیل واضح این تهدیدات بر روی فعالین این عرصه از مبارزه، برملا کردن همین اقدامات مخربی است که حکومت و سرمایه داران مفتخور در محیط زیست انجام میدهند و دزدی ها و چپاولگری هایشان توسط این فعالین است. باید وسیعا به جنبش علیه تخزیب محیط زیست پیوست. باید از فعالین این عرصه بطور گسترده حمایت کرد. جمهوری اسلامی بخاطر همه این جنایاتش باید در عرصه جهانی محکوم شود.

کمیته سازمانده- واحد خوزستان

٢٨ دی ٩٩، ١٧ ژانویه ٢٠٢١

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate