موضع بخشی از چپ در قبال هنرمندان پیشرو

کتایون ریاحی ، یکی از پیشروان سینمای ایران را دشمن به مسلخ دادگاه کشاند …

در روزهای اخیر جمهوری اسلامی مکار و حیله گر که با صدای جنبش موش میشود و در ایام فروکش آن شیر ، کتایون ریاحی را که آزاد کرده بود به دادگاهی مجهز به دوربین میکشاند که از او اعتراف اجباری بگیرد . 

تشکیل این دادگاه و عدم حضور افراد در آن و نشنیدن خانه سینما از برگزاری آن و فضای روانی غالب بر آن بر متهم آن گونه بوده که ایشان حاضر نمیشود حرفی بزند . از فرط فشار بیهوش میشود و او را به بیمارستان منتقل میکنند .

کتایون ریاحی ، اولین زنی بود در میان سینماگران پیشرو که حجاب از سر برداشت و در سطح جهانی مخالفتش را با حکومت و سیاست های ضد انسانی آن اعلام کرد .

این خبر را نه راست و نه چپ کسی به بیرون منتقل نکرد . خانم هنرمندی خبر را پخش نمود . این سیاست حکومت و جریانات سیاسی چقدر به هم نزدیک است !

و حرف آخر اینکه انگار سینماگران پیشرو در این جنبش و نقش و جایگاه آنان در شرکتشان در جنبش و فشاری که دهه هاست تحمل کرده اند هیچ اند و بخشی از جنبش نبوده اند که با مخالفت ها و سکوت قومی بی هنر با سیاست های راست مواجه اند .

                                                         ======

موضع بخشی از چپ 

در قبال هنرمندان پیشرو امروز 

و اولین تظاهرات زنان بر علیه حجاب اجباری در سال ۵۷ .

فردی (ترانه علی دوستی) در این جنبش در مقابل دشمن عکس العملی نشان داد . منهم در نوشته ای او را ستایش کردم . حال و بعد چکار خواهد کرد باید دید . شما و طیفی از چپ این حرکتش را نفی و نادیده گرفتی . نوشته ای: “هزاران انسان مبارز و انقلابی هر روزه در راه اعتراضات اجتماعی برای آزادی و برابری از جان و زندگیشان مایه می گذارند کسانی مثل لیلا حسین زاده ها و…. در تعریف شما جائی ندارند.” چرا ندارند ؟ 

در مورد این مبارزین فیسبوک پر از مطلب درست است . که قابل دفاع اند. من در مورد اشکال اکثریت چپ و مواضع غلطش نسبت هنرمندان پیشرو که بخشی از این جنبش است نوشتم .که به نظر شما دفاع از سلبریتی و شیوه پوپولیستی است . این کل حکایت است . 

این شیوۀ برخورد چپی است که در اولین تظاهرات زنان بر علیه حجاب اجباری در سال ۵۷ هم موضع سکوت و تائید آمیز و هم سو با حکومت را داشت که آن زنان پیشرو را فاحشه نامید .

یادداشت‌ها …(۳۷) 

بهروز شادیمقدم 

۱۳.۱.۲۰۲۳ 

 

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate