اخبار و گزارشات کارگری ٢٨ دی ماه ١٣٩٩

اخبار و گزارشات کارگری ٢٨ دی ماه ١٣٩٩

– سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

پرونده‌سازی قضایی برای کارگران پیشرو شرکت نیشکر هفت‌تپه را محکوم می‌کنیم

– کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران :

پرونده سازی علیه کارگران هفت تپه را متوقف و مطالبات آنها را محقق  سازید

– سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران،بازنشستگان سندیکای کارگران بافنده سوزنی وبازنشستگان فلزکار مکانیک: از برادران خود حمایت می کنیم!

– تجمع اعتراضی معلولان شهرستان جلفا نسبت به بی توجهی اداره بهزیستی به مشکلاتشان

– سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

فشار و اجبار مدیریت سامانه دو بی‌آرتی به رانندگان برای کارکرد شش نیم‌راه در هشت ساعت

– کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران :

عظیم علی نژاد فعال کارگری با قرار وثیقه سیصد میلیون تومانی آزاد شد

– سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

واکسیناسیون کرونا باید فوری و رایگان برای همه افراد کشور انجام شود

– کانون صنفی فرهنگیان استان قزوین:واکسن کرونا را سیاسی نکنید

– بیانیه انجمن صنفی بازنشستگان کشوری برای مطالبه واکسیناسیون فوری وسراسری

*سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

پرونده‌سازی قضایی برای کارگران پیشرو شرکت نیشکر هفت‌تپه را محکوم می‌کنیم

در ادامه اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه در اعتراض به لغو خصوصی‌سازی و فساد مدیریت، نه‌تنها تاکنون با وجود محرز بودن فساد کارفرمای خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه اقداماتی راستای خلع ید از کارفرما صورت نگرفته، بلکه هنوز مطالبات و خواسته های این کارگران تحقق نیافته  است. اما در مقابل با شکایت اسدبیگی ازکارگران،  مجددا برای ۲۸ تن از این کارگران معترض و پیشرو شرکت نیشکر هفت‌تپه در دادگاه پرونده‌سازی شده است که طی پیامکی که از سوی دادگستری بدست وکیل کارگران رسیده است، پرونده کارگران با اتهامات اخلال در نظم و آسایش عمومی به شعبه اول دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب شوش ارجاع شده است.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه ضمن برسمیت شناختن تمام مطالبات کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه، هر گونه پرونده‌سازی و تهدید و تعقیب قضایی برای آنها را محکوم می‌کند و خواستار شنیده شدن فریاد دادخواهی کارگران و خلع ید از بخش خصوصی و رسیدگی به فساد مدیریت هفت‌تپه که یکی از خواسته‌های کارگران است می‌باشد.

چاره زحمتکشان وحدت و تشکیلات است

*کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران :

پرونده سازی علیه کارگران هفت تپه را متوقف و مطالبات آنها را محقق  سازید

در این دنیای وارونه ، دیوار  کارگران همیشه کوتاه است .  حقوق این کارگران زحمتکش و تولید کننده گان جامعه بار دیگر مورد تعرض حامیان کارفرما و قوه قضائیه قرار گرفت .

مگر آنها چه میخواهند ؟؟

مطالبات شان بر کسی پوشیده نیست .

خواسته هایشان شامل : پرداخت حقوق های معوقه ،  پرداختن بیمه شان ، توقف بیکار سازی کارگران ، بازنگری به طرح طبقه بندی مشاغل،  بازگشت به کار کارگران اخراجی و از همه مهمتر ؛  خلع ید از بخش خصوصی .

آنها زحمت می کشند ، و حق دارند ، حقوق مقرر شده قانونی خود را مطالبه نمایند .

انها  از سال ۹۷ پیگیر رفع مشکلات و معضلات محل کارشان هستند . اکنون پس از گذشت چند سال نه تنها به خواسته های خود نرسیدند ، بلکه مجددن مورد تعرض و پرونده سازی قوه قضائیه قرار گرفتند ؟؟!!

و طی این سالها به دفعات با بازداشت ، اخراج و زندان  مواجه  شدند .

ما کارگران از تمامی خواسته های همکاران خود در نیشکر هفت تپه حمایت می کنیم  . همچنین خواهان توقف پرونده سازی علیه پانزده کارگر آن هستیم .

ما اعلام میکنیم که مطالبات آنها ، مطالبه همه کارگران ایران محسوب میشود . همچنین صدای اعتراض شان ، صدای ماست .

ما خواهان بازداشت و محاکمه کارفرمایان خصولتی آقازاده های مفت خور که به تمام هستی کارخانه و زندگی کارگران چنگ انداخته اند ، هستیم . زندان جای کارگران نیست ، بلکه جای کارفرمایان کلاهبردار و دزد و اختلاس گر است .

*سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران،بازنشستگان سندیکای کارگران بافنده سوزنی وبازنشستگان فلزکار مکانیک:از برادران خود حمایت می کنیم!

با فرسایشی کردن موضوع خصوصی سازی و ورود مافیا به این موضوع و ابهام در دادگاه اسدبیگی رانتخوار و برای اینکه هفت تپه همچنان در دست مافیای رانتخوار مانده و هزاران خانواده کارگری سرگردان و گرسنه بمانند، در نمایشی کودکانه ۲۷ کارگر نیشکر هفت تپه به جرم حق خواهی به دادگاه فراخوانده شدند. ۱- یوسف بهمنی ۲- ابراهیم عباسی ۳- محمد امیدوار ۴- حسن جوادی کهنگی ۵- حسین خلف نوری ۶- حسین حمدانی ۷- عادل سرخه ۸- محمود خدایی ورپشتی ۹- حمید ممبینی ۱۰- صاحب ظهیری ۱۱- مسعود حیوری ۱۲- حامد حمدانی ۱۳- محمد حمدانی ۱۴- لهراسب طالبی بیرګانی ۱۵- محمد سرخه ۱۶- قاسم بلدی ۱۷- مهدی حجازیان ۱۸- عبدالرضا معتمد نیا ۱۹- مهدی فتحی ۲۰- محمد رضا دبیریان ۲۱- مهدی حسین وند ۲۲- علی سرخه ۲۳- امید آزادی نژاد ۲۵- مهدی احمدی ۲۶- فیصل تعالبی ۲۷- مهدی داوودی.

مافیا می خواهد مجتمع نیشکر هفت تپه با نزدیک به ۵ هزار کارگر که در کارخانه های الکل سازی، کاغذسازی،ملاس خوراک دام، کارگران کشاورزی نی بر تعطیل شود تا واردات شکر، خوراک دام، کاغذ و الکل به راحتی برایشان سودهای نجومی بیاورد. آنها می خواهند ارزهای حاصل از این کار و همچنین وام های بی در و پیکری که به هر آدم ناشناس اما حامی مافیا داده شود تا ثروت مردم ایران را به کشورهای خارجی برده از طریق این پول ها زمینه ای برای گروگان گیری بیشتر مردم و زحمتکشان با تحریم غذا و دارو گردد.

ما همچنان از برادران خود حمایت کرده و خواهان قطع دست رانتخوران و مافیا از سر صنایع و بویژه هفت تپه هستیم. اینگونه حرکات مذبوحانه خللی در امر مخالفت زحمتکشان ایرانی با خصوصی سازی و دستورات صندوق بین المللی پول و سیاست های ضد کارگری نئولیبرالیسم، نخواهد داشت و از همه توان مان برای حمایت از خواسته های کارگران هفت تپه ای استفاده خواهیم کرد.

سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران

بازنشستگان سندیکای کارگران بافنده سوزنی

بازنشستگان فلزکار مکانیک

*تجمع اعتراضی معلولان شهرستان جلفا نسبت به بی توجهی اداره بهزیستی به مشکلاتشان

روز شنبه ۲۷ دی،جمعی از معلولان شهرستان جلفا در استان آذربایجان شرقی برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به بی توجهی اداره بهزیستی به مشکلاتشان دست به تجمع مقابل این نهاد زدند.

به گزارش کانال حامیان جامعه معلولین شهرستان جلفا،در این تجمع معلولان ضمن انتقاد از سیاست های اداره بهزیستی شهرستان در حمایت از این قشر، خواستار شفاف سازی هزینه کرد مشارکت های مردمی و به ویژه سازمان منطقه آزاد ارس، اطلاع رسانی دقیق و به موقع بخشنامه ها و طرح های ابلاغی شدند.

علاوه بر این، تجمع کنندگان کم توجهی به معلولان مناطق دور افتاده و فعالیت خارج از چارت کارکنان اداره بهزیستی شهرستان جلفا در سایر مناطق را مورد نقد قرار دادند.

*سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

فشار و اجبار مدیریت سامانه دو بی‌آرتی به رانندگان برای کارکرد شش نیم‌راه در هشت ساعت

بنابر گزارشات تعدادی از رانندگان خط دو بی‌آرتی، مدیران بهره‌برداری این سامانه، امینی و سلمانی،  رانندگان سامانه دو خط بی‌آرتی (ترمینال آزادی – ترمینال خاوران) را با ابزارهای قطع اضافه کار، تغیر شیفت ثابت‌کاری به شیفت گردشی و … مجبور می‌کنند تا در طول هشت و نیم ساعت کاری، شش نیم راه در خط مسافر جابجا کنند، که در این زمان کم و با طول بسیار زیاد مسیر این خط و شلوغی منطقه تردد اتوبوس‌ها این کار ریسک تصادف را افزایش می‌دهد و برای شهروندان و رانندگان بسیار پرخطر می‌باشد. به اضافه اینکه رانندگان متحمل فشارهای زیادی از نظر جسمی و روحی می‌شوند. با توجه به شیوع گسترده بیماری کرونا، رانندگان زحمتکش شرکت واحد که دچار استرس و نگرانی از ابتلا به کرونا هستند باید نگران پر کردن شش نیم راه نیز باشند.

این فشارها درحالی برای رانندگان از سوی مدیران بهره‌برداری سامانه دو ایجاد می‌شود که درحال حاضر به دلیل بازنشسته شدن رانندگان و عدم استخدام راننده جدید از سوی شرکت واحد و تعداد کم اتوبوس‌ها، فشار و سختی کار بروی رانندگان بسیار بالاست و این فشارها ازسوی مدیریت به رانندگان برای پرکردن کمبودهای اتوبوسرانی باعث تصادفات و مشکلات جدی برای رانندگان شده است.

 سندیکای کارگران شرکت واحد اعلام می‌دارد، وادار کردن رانندگان برای پرکردن نیم راه‌های بیشتر در جابجایی مسافر نه تنها در مقرارات راهنمایی و رانندگی تخلف محسوب می‌شود بلکه باعث حوادث غیر قابل جبران هم برای رانندگان و هم شهروندان خواهد شد.

مدیریت شرکت واحد بجای فشار به رانندگان شرکت واحد بهتر است فکری به حال کمبود راننده و اتوبوس‌های از رده خارج خود بکند. ادامه این فشارها به رانندگان قطعا مدیریت را با اعتراضات رانندگان روبرو خواهد کرد.

*کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران :

عظیم علی نژاد فعال کارگری با قرار وثیقه سیصد میلیون تومانی آزاد شد

به نقل از یک منبع مطلع روز گذشته(شنبه ۲۷ دی) عظیم علی نژاداز اعضای کمیته پیگیری ایجادتشکل های ازاد کارگری ایران  بعد از ماه ها بازجویی در بندهای امنیتی و عمومی با قرار وثیقه سیصد میلیون تومانی تا زمان محاکمه آزاد شد.

عظیم علی نژاد یکی از فعالین کارگری واز اعضای،کمیته پیگیری  است که در حوزه های اجتماعی و کارگری فعالیتهای فراوانی داشته وی بارها از طرف نیروهای امنیتی بازداشت و تحت فشار قرار گرفته بود. چند ماه پیش نیروهای امنیتی به محل سکونت وی یورش برده و با ضبط گوشی، کامپیوتر و دست نوشته هایش وی را بازداشت و به سلولهای انفرادی بند سپاه منتقل و تحت بازجویی قرار دادند.

آزادی عظیم علی نژاد را به خانواده، دوستان و همه فعالان صنفی تبریک میگوییم.

*سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

واکسیناسیون کرونا باید فوری و رایگان برای همه افراد کشور انجام شود

نزدیک به یکسال از شیوع ویروس کرونا (کوید-۱۹) در کشور سپری شده است و بسیاری از هم‌وطنان جان‌شان را از دست داده‌اند و بیشتر فوت‌شدگان از طبقه کارکر و فرودستان می‌باشند. چراکه عمدتا مشاغلی دارند که روزانه با افراد زیادی در تماس هستند و توانایی مالی تهیه تجهیزات بهداشتی و پیشگیری و انجام تست و آزمایشات برای تشخیص بموقع ابتلا به کرونا را ندارند و در صورت ابتلا به کرونا نیز توان پرداخت هزینه‌های بیمارستان‌ و دارو را ندارند.

در این مدت کادر درمان در مقابله با کرونا جان‌فشانی کرده است و علی‌الخصوص کادر درمان غیر پزشکی که با وجود همه کاستی‌ها و حقوق ناچیز و عدم امنیت شغلی، تلاش حداکثری خود را در حفظ جان بیماران کرده‌اند  و خسته و فرسوده شده‌اند که از آنان تقدیر و تشکر می‌کنیم. رانندگان زحمت‌کش شرکت واحد اتوبوسرانی نیز از جمله مشاغلی هستند که روزانه تماس حضوری با مسافران زیادی دارند و در شرایط کرونایی به شهروندان خدمت‌رسانی کرده‌اند و متاسفانه تعداد زیادی از رانندگان به کرونا مبتلا شده‌اند و شماری هم جان‌شان را از دست داده‌اند.

چند ماه پیش از شیوع کرونا تورم افزایش بسیار شدید داشت و طبقه کارگر حدود هفتاد درصد قدرت خریدش را از دست داد و با شیوع کرونا به رغم اینکه بخشی از طبقه کارگر بیکار شد و درآمد بخش وسیع‌تری از طبقه کارگر کاسته شد اما تورم سیر صعودی داشته است و هیچ رمقی برای طبقه کارگر نمانده که در انتظار واکسن ساخت کشور بماند که هنوز میزان تاثیرش و زمان تولیدش مشخص نیست.

از ابتدا امید همگانی برای نجات از این شرایط، تولید واکسن کرونا بوده است. اما به رغم اینکه واکسن تولید شده و بسیاری از کشورها مدتی است واکسیناسیون سراسری را آغاز کرده‌اند، شاهد آن هستیم مسئولان کشور شعار تو خالی می‌دهند و با تعلل بسیار هنوز حتی تصمیم‌گیری نهایی در مورد نوع و چگونگی واکسیناسیون همگانی را انجام نداده‌اند. این روند غلط موجب از دست رفتن جان بسیاری دیگر خواهد شد و نگرانی و استرس عمومی در کشور را افزوده است.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، خواهان آغاز فوری واکسیناسیون رایگان با واکسن‌های مورد تایید سازمان جهانی بهداشت با اولویت قرار دادن افراد آسیب‌پذیر و بدون تبعیض می‌باشد. سندیکا همچنین خواهان رسیدگی جدی و مناسب به معیشت طبقه کارگر و فرودست و مراقبت و حمایت‌های بهداشتی و درمانی از این طبقه آسیب‌پذیر در این شرایط سخت و اسف‌بار می‌باشد.

چاره زحمت‌کشان وحدت و تشکیلات است

*کانون صنفی فرهنگیان استان قزوین:واکسن کرونا را سیاسی نکنید

یک سال از همه گیری بیماری مرموز کرونا در سراسر جهان می گذرد؛ شوم جغدی  که شغل های بسیاری را به تعطیلی کشاند و ساحت فقر را گسترده تر کرد.

سهم ایران نیز پنج میلیون دانش آموز بازمانده از تحصیل و تعطیلی ده ها شغل، بیکاری و فقر گسترده شد؛ کودکانی که در حسرت گوشی هوشمند برای آموزش، طناب دار را برگزیدند!

انتظار می رفت برای مقابله با این ویروس، بیش از هر زمان دیگری با تصمیمات کارشناسانه و تعقل محور مدیریت  شود؛ اما مدیریت ناصحیح، بی برنامگی، تخیل گرایی، دشمن پنداری، غرب ستیزی و سنت گرایی، رویکرد علمی مقابله با این ویروس را تحت تاثیر قرار داد.

در این بین، دخالت نهادهای غیر متخصص با رویکرد توهم ساز مقابله با این ویروس به تصمیمات خلق الساعه منجر شد که نرخ آمار کشته شدگان را به صورت تصاعدی بالا برد و خانواده های بسیاری را داغدار کرد.

دراین بین، در کشاکش مرگ و زندگی، خبر کشف واکسن تایید شده سازمان بهداشت جهانی، برق امیدی در جهان روشن کرد؛ اما به ناگاه خبر محرومیت مردم ایران از این واکسن، تعجب همگان را برانگیخت؛ تصمیمی سیاسی که ردپایی از علم در آن دیده نمی شود.

بی تردید چنین تصمیمی، تقابل بین علم و سیاست است که پیامدهای جبران ناپذیری دارد.

مگر نه این است که اهم وظایف دولت ها  فراهم آوردن امکانات رفاهی و بهداشتی برای مردم است؟ پس چگونه است این چنین بی محابا در مقابل ویروسی چنین بی رحم جان مردم سیاسی می شود؟

مگر فشارهای اقتصادی و تحریم ها که با ویروس کرونا سنگین ترشده و تاب را از مردم گرفته محسوس نیست؟ بر هر گوشه این ماتمکده، غم و حزن و عزا بر سر مردم آوار شده است و دیگر توانی برای تحمل حزنی افزون تر باقی نمانده است.

بی شک اهمال در واکسیناسیون سبب از هم پاشیدگی بیشتر اقتصاد به خصوص در بین اقشار فرو دست خواهد شد و دانش آموزان بیشتری از چرخه آموزش فاصله خواهند گرفت.

 از سویی کرونا و مرگ های ناشی از این ویروس بر گرده ی مردم سوار شده است و از سویی فشارهای شدید اقتصادی ذره ذره آن ها را در خط فقر و نیستی فرو می برد؛ از این رو خود تحریمی دارویی مردمی که در زیر شدیدترین فشارهای اقتصادی به سر می برند، پیامدی جز اشغال قبرستان ها ندارد.

بنابراین کانون صنفی فرهنگیان قزوین، هرگونه سیاسی کاری با جان هشتاد و پنج میلیون ایرانی را در مساله ویروس کرونا محکوم می کند و اظهار نظرهای غیر کارشناسی در حوزه علم را مردود اعلام کرده و تاکید می کند تنها راه نجات جان هموطنان در برابر ویروس کرونا تهیه واکسن مورد تایید سازمان بهداشت جهانی است.

کانون صنفی فرهنگیان استان قزوین

۲۷ دی ماه۱۳۹۹

*بیانیه انجمن صنفی بازنشستگان کشوری برای مطالبه واکسیناسیون فوری وسراسری

▪ما بازنشستگان پس از سالها خدمت صادقانه در این سرزمین در شرایطی  که وقت آسودگی مان است ،در زمانه ای  زندگی میکنیم که نمی دانیم چگونه رنج هایمان را به دوش بکشیم .

▪رنج معیشت و فشار اقتصادی خودمان یا غم  سرگردانی و بی آیندگی فرزندانمان .از هر طرف که می رویم نه چشم اندازی است و نه کورسوی  امیدی.    در میان همه این رنج ها، شیوع بیماری کرونا در کشور اگرچه روزگار تلخ تری  را برای همه هموطنان فراهم کرد لیکن تلخی اش برای ما دو چندان بود .

▪بسیاری از همکاران بازنشسته که در نتیجه سالها تلاش برای معیشت ، انواعی  از بیماریها را با خود داشتند حالا باید بیش از دیگران نگران حفظ جانشان می بودند. و صد افسوس که در همین یک سال ما تعدادی از همکارانمان را که سال‌ها دوشادوش ما برای تحقق مطالبات ما ایستاده بودند  از دست دادیم.

شرایط امروز ما و  بسیاری دیگر از هموطنانمان نتیجه ناکارآمدی ساختاری حکومتی است که به نظر می آید به تنها چیزی که نمی‌اندیشد آسایش و رفاه ملتش باشد.این ناکارآمدی  در ساختار بهداشتی کشور هم نمود داشت. اگرچه ما بازنشستگان از سال ها قبل  و با توجه به وضعیت جسمانی و درگیری با بیماری های مختلف با این ناکارآمدی بیش از دیگران آشنا بودیم اما بیماری کرونا سطح  و گستردگی آن را آشکار تر نمود.

▪حال در  این شرایط وخیم اقتصادی که نتیجه فساد سیستمی ، ناکارآمدی مسئولان و تحریم‌های بین المللی است ، تنها انتظار  ما از مسئولان حکومتی این بود که به مانند بسیاری از کشورهای دیگر واکسیناسیون سراسری را در اولویت قرار دهند .

▪اما به ناگاه بدون هیچ منطق علمی و بنیان فکری، ورود واکسن مورد تایید سازمان بهداشت جهانی به کشور را قدغن می‌کنند.حتی  لازم نمی دانند توضیحی جامع و کافی در این زمینه برای مردم ارائه دهند. ما انجمن صنفی بازنشستگان کشوری به عنوان یک نهاد مدنی و صنفی به مسئولان حکومتی هشدار می‌دهیم که ادامه این روند و تداوم این تصمیمات عجولانه  نتیجه ای  جز مرگ بیشتر هموطنان به ویژه سالمندان و فلاکت اقتصادی بیشتر برای همگان نخواهد بود.

▪درخواست ما از مسئولان حکومتی  همکاری با سازمان بهداشت جهانی و ورود واکسن‌های مورد تایید این سازمان به کشور و آغاز واکسیناسیون فوری و سراسری به ویژه سالمندان است همچنان که بسیاری از کشورهای همسایه ایران چنین مسیری را برگزیده‌اند.

 ما بازنشستگان  به حکومت می گوییم  فقط می خواهیم زنده بمانیم شما وظیفه ذاتی و قانونی خود را اجرا کنید  فکر نمی کنیم این مطالبه ی زیادی باشد.

کانال انجمن صنفی بازنشستگان کشوری

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate