اخباروگزارش های کارگری ۲۸ آذر ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری ۲۸ آذر ماه ۱۴۰۱

نودوپنجمین روزاعتراضات سراسری پس از قتل مهسا (ژینا) امینی  در مقر گشت ارشاد تهران 

روز دوشنبه ۲۸ آذرماه ،نودوپنچمین روز اعتراضات سراسری پس ازقتل مهسا (ژینا) امینی  در مقر گشت ارشاد تهران

– مراسم خاکسپاری محمد حاجی رسول‌پور در روستای آلیکند بوکان باشرکت جمعیت کثیری وسردادن شعارهای اعتراضی

(محمد حاجی‌‌ رسول‌ پور، زندانی سیاسی سابق که دراعتراضات سراسری بوکان دستگیر شده بود بر اثر شدت شکنجه در زندان به کما رفته و در بیمارستان قلی‌‌پور بوکان جان خود را از دست داد.)

– گرامیداشت یاد فایق مام قادری از جان باختگان اعتراضات سراسری بمناسبت چهلمین روز خاکسپاریش در مهاباد باشرکت جمعی از اهالی و وسردادن شعارهای اعتراضی و خواندن سرود

– گرامیداشت خاطره شادمان احمدی از جان باختگان اعتراضات سراسری دهگلان بمناسبت زادروزش برسرمزارش باشرکت خانواده وجمعی از اهالی دهگلان

– جنگ و گریز خیابانی در شهرهای:

– تهران(اکباتان،خیابان انقلاب،جمالزاده وپونک شهرک نفت)

– کرج(گلشهر)

– اعتصاب جمعی از کسبه های بازار درشهرهای:

– ایوان غرب

– روانسر

– سقز

– سنندج

– کامیاران

– کرمان

و

– اعتصاب رزیدنت‌های بیمارستان رسول اکرم و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران در اعتراض به معوقات حقوقی

– بیانیه‌ی شورای هماهنگی و همبستگی کارکنان و بازنشستگان رسمی صنعت نفت ایران و تعیین ضرب الاجل یک هفته ای

وهمچنین

– پیام انجمن صنفی معلمان فارس در محکومیت بازداشت محمود ملاکی بازرس کانون صنفی معلمان بوشهر  

– کارگران زن جان باخته حادثه آتش سوزی سرویس رفت وآمد کارگران سردخانه  مواد غذایی بروجن ۵ نفرشدند

اعتصاب رزیدنت‌های بیمارستان رسول اکرم و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران در اعتراض به معوقات حقوقی 

از جمله شعارها:

“خط فقر ۱۸ میلیون، حقوق رزیدنت ۶ میلیون”

“هر یه نفر تعلیق شه، هزار نفر پشتشه”

“رزیدنت بی‌چاره، حقش خوردن نداره”

“رزیدنت بیدار است، از حرف زور بیزار است”

۲۸ آذر ۱۴۰۱

بیانیه‌ی شورای هماهنگی و همبستگی کارکنان و بازنشستگان رسمی صنعت نفت ایران و تعیین ضرب الاجل یک هفته ای

روز شنبه ۲۶ آذر،درپی اعتصاب وتجمع سراسری کارگران رسمی صنعت نفت برای افزایش حقوق و اعتراض به وعده های سرکاری مسئولان طراز اول کشور،  شورای هماهنگی و همبستگی کارکنان و بازنشستگان رسمی صنعت نفت ایران بیانیه ای با تعیین ضرب الاجل یک هفته ای منتشر کرد .

بخشی از متن بیانیه:

سالهاست که چشمهای دولتمردان کور و گوشهایشان کر شده است. زبانشان به جز برای وعده‌های توخالی و دروغ در کامشان نچرخیده، و هیچگاه صدای ناله و فغان کارکنان نفت و خانواده هایشان را نشنیده‌اند. خانواده‌هایی که نیمی از سال را به دلیل مشکلات کاری کارکنان مجبورند بدون از حضور پدر خانواده سر کنند و صورت خود را با سیلی سرخ نگهدارند و برای حفط آبروی مجموعه نفت و نظام اخم در هم نکشند. 

و آنگاه که برای رسیدن به حقوق از دست رفته شان فریاد دادخواهی سر دادن با باتوم ستم فریادشان را خاموش کردند، هیچ گاه ۱۲ شهریور سیاه را از خاطر نخواهیم برد. 

اکنون پس از سالها بی مهری دولتمردان زمان آن رسیده است که خاموش نمانیم، دولتمردان باید بدانند که اگر، کارکنان صنعت نفت تاکنون از قدرت همبستگی خویش برای گرفتن حق خود استفاده نکرده است، ناشی از نجابت این زحمتکشان بوده و نه هیچ چیز دیگر.

گردهمایی ۲۶ آذر آغازیست بر دادخواهی همه حقوقی که باید میگرفتیم و تاکنون از دستیابی از آن بازمانده ایم، و این آغاز راهست، تا دیگر هیچ دولتمردی بر آن نباشد که از حتی یک حق کوچک برای خانواده نفت چشم پوشی کند، ما با تمام توان در برابر ستمگران خواهیم ایستاد.

دولتمردان خوب میدانند که بهترین استعدادها و نخبگان جامعه و دانشگاها را برای صنعت نفت جذب کرده اند، پس یک نخبه به اندازه استعدادش برای گرفتن حقش تلاش خواهد کرد و همه راه ها را یکی پس از دیگری خواهد آزمود، پس برآن نباشید که ما در پی آزمون های دیگر بفرستید، زیرا سخت پشیمان خواهید شد.

بنابراین نیاز است وزارت نفت بجای بکار گماشتن دستگاه زیان رسان مشاوران ناآگاه، که جایگاه اندیشمندان را اشغال کرده اند و در اجرای قانون  سنگ اندازی میکنند، در اندیشه برطرف کردن نگرانی های کارکنان نفت باشند، زیرا یک سازمان بهره‌ور زمانی به راندمان درست خود میرسد که کارکنان آن نگران گذران زندگی خود نباشند. 

نگرانی های ما را دریابید پیش از انکه نگرانی های ما باعث پشیمانی شما گردد. 

۱- اجرای درست قانون و ظایف و اختیارات صنعت نفت موسوم به ماده ده، بصورت کمال به گونه ای که همه کارکنان از آن سود ببرند، با پرداخت کامل بک پی و همچنین اصلاح حقوق پایه بر اساس تورم افسار گسیخته.

۲- بررسی وضعیت صندوق بازنشستگی نفت و کوتاه کردن دستهای پیدا و پنهانی که نه برای آینده کارکنان که فقط برای پرکردن جیب‌های خود مشغول زد و بند می‌باشند .

۳- پیشگیری از  بکارگیری مدیران وارداتی و سفارشی و رانتی که از مجموعه های دیگر به صنعت نفت وارد شده و بعلت نداشتن شناخت از صنعت نفت بزرگترین عاملان وضع موجود می‌باشند .

۴- افزایش چشمگیر سطح کیفی و ارائه خدمات مناسب در بخش بهداشت و درمان نفت به نحوی که شایسته کارکنان فرهیخته نفت باشد، 

۵- اصلاح مالیات نجومی و بازگرداندن آنچه تاکنون به ناحق و بر اساس سلیقه‌ای شخصی از کارکنان کسر شده است.

۶- مخالفت شدید با قرار گرفتن وزارت نفت در زیر چتر خدمات کشوری، زیرا صنعت نفت موتور اقتصاد کشور است، و برای توسعه و سرعت گرفتن نیاز به انرژی بهینه دارد، کارمند نفت باید مزد تلاش بالای خود را دریافت نماید. 

بنابراین از تاریخ ۲۶ آذر ۱۴۰۱ به مدت یک هفته چنانچه موارد یاد شده به صورت کامل انجام نگیرد، به گونه ای که موارد مالی در کارت حقوق مشاهده نگردد و در سایر موارد نشست نامه وزارتی ارایه نگردد، سومین گام از اعتراضات مدنی و صنفی را در پی خواهد داشت.

از تریبون دادخواهی کارکنان صنعت نفت، از همه کارکنان دادخواه صنعت نفت سپاسگزاریم، و تلاش انها را برای دریافت حقوق از دست رفته را ستایش میکنیم. باز هم می آییم.

آزادی پریا فرامرزی دانش‌آموز ۱۶ ساله در شیراز

پریا فرامرزی دانش آموز ( کودک ) ۱۶ ساله که از ۱۹ مهرماه توسط نیروهای امنیتی در  پاسارگاد بازداشت شده بود، از زندان عادل آباد شیراز آزاد شد. پریا فرامرزی در مدت زمان بازداشت به مدت یک ماه از حق تماس ملاقات با خانواده محروم بود.

پریا دانش‌آموز ۱۶ ساله از تاریخ ۱۹ مهرماه با حمله‌ی ده‌ها ماموران امنیتی به منزل‌شان در پاسارگاد شیراز ربوده شده بود. پریا در اثر فشارهای بازجویی دو مرتبه “سکته چشمی” داشته و به بیمارستان منتقل شده است. سرکوب‌گران حتی نام بیمارستان را به والدین او نگفته‌ بودند. اما با اطلاع رسانی این موضوع زمینه برای آزادی این دانش آموز زندانی فراهم شد.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران ضمن تبریک آزادی پریا فرامرزی به خانواده محترم ایشان و همه دانش آموزان آزاد اندیش و عدالت طلب ایران، خواهان آزادی همه دانش آموزان بازداشتی و مختومه کردن پرونده آنهاست.

محکومیت محمدصادق صادقی به یکسال حبس تعزیری، دو سال ممنوع‌الخروجی و دوسال ممنوعیت استفاده از فضای مجازی

محمدصادق صادقی، دانشجوی کارشناسی ارشد زبان انگلیسی دانشگاه تهران که در تاریخ ۴ آبان بازداشت و با قرار کفالت در تاریخ ۲۱ آذر موقتا آزاد شده‌ بود، طی دادگاهی که روز یکشنبه ۱۹ آذر با قضاوت قاضی صلواتی برگزار شد به اتهام اجتماع و تبانی، به یکسال حبس تعزیری، دو سال ممنوع‌الخروجی و دوسال ممنوعیت استفاده از فضای مجازی محکوم شد.

بیتا حقانی دانشجوی گرافیک دانشگاه قدسیه ساری، در تاریخ ۲۶ مهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از گذراندن مراحل بازجویی، به زندان قائم‌شهر منتقل شده است.

گفته می‌شود این دانشجو با گذشت بیش از دوماه از بازداشت، بدون تشکیل دادگاه به افساد فی‌الارض متهم شده‌است.

پارسا الله‌ورد دانشجوی مهندسی دریا دانشگاه امیرکبیر ورودی ۹۸، در تاریخ ۳۰ آبان در حوالی میدان کاج سعادت‌آباد همراه با ضرب و شتم توسط اطلاعات سپاه ربوده و پس از گذراندن ۵ روز در سلول انفرادی جهت بازجویی، به زندان تهران بزرگ( فشافویه) منتقل شده است. 

این دانشجو با وجود گذشت ۲۹ روز از بازداشت، صرفا جهت رسیدگی به پرونده تعیین شعبه شده و همچنان بدلیل بلاتکلیفی و شرایط نامناسب زندان فشافویه، حال روحی مناسبی ندارد.

۷۶ روز بازداشت و بلاتکلیفی مریم عظیمی 

مریم عظیمی، دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی کودک و نوجوان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران ورودی ۱۴۰۰، روز ۱۲ مهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از گذراندن یک هفته بازجویی در زندان اوین، به زندان قرچک منتقل شده است.

علی‌رغم گذشت ۷۶ روز از بازداشت، این دانشجو همچنان در بلاتکلیفی به‌سر می‌برد و خبری از آزادی وی در دست نیست.

آزادی موقت داریوش صیدی به قید وثیقه

داریوش صیدی دانشجوی ریاضی دانشگاه امیرکبیر که ۲۴ آبان بازداشت شده بود، شامگاه ۲۷ آذر به قید وثیقه آزاد شد.

آزادی موقت محمدپارسا قاسمی‌راد به قید وثیقه ۱.۵ میلیاردی

 محمدپارسا قاسمی‌راد، دانشجوی کارشناسی مهندسی صنایع دانشگاه آزاد تهران مرکز (واحد پونک) ورودی ۹۹ که شامگاه چهارشنبه ۲۷ مهر بازداشت شده بود، امروز مورخ ۲۸ آذر به قید وثیقه ۱.۵ میلیاردی آزاد شد‌.

صدور ابلاغ اتهام از سوی هیئت رسیدگی به تخلفات اداری استان کردستان

صدور ابلاغ اتهام از سوی هیئت رسیدگی به تخلفات اداری استان کردستان با عنوان شرکت در تحصن روز ۶ و ۷ مهرماه

برای ۸ نفر از معلمان مریوان:

زکیه رستمی

شیدا شمس 

علی دلاویز

کژال باخویشی

آرزو محمودی  

فاروق سعیدزاده

مستوره حقدوست

محمد سبحانی

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران ، خواهان پایان دادن به پرونده سازی‌های امنیتی برای معلمان و کنشگران صنفی و مدنی و آزادی همه‌ی زندانیان صنفی و عقیدتی و سیاسی و معترضان ماه‌های اخیر و ابطال احکام آنها است.

حذف رتبەبندی از احکام تعدادی از فعالین صنفی

آموزش و پرورش شهرستان ایذه، در اقدامی غیرقانونی، علی رغم اینکه اعمال رتبه بندی برای کوکب بداغی، این بند را در حکمی جدید ایشان حذف کرده است. این در حالی است که رتبەبندی از احکام حقوقی تعدادی دیگر از فعالین صنفی در شهرهای مختلف دیگر حذف شده است. ادارت آموزش و پرورش به جای اینکه مدافع حقوق پرسنل خود باشد، در تضییع حقوق یک فعالین صنفی پیش قدم شده اند.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران ضمن محکوم کردن اقدام معلم ستیزانه آموزش و پرورش استان های مختلف، مجددا هشدار می‌دهد که عواقب این اقدام غیرقانونی مسلما گریبان بانیان آن را خواهد گرفت.

پری آقایی آزاد شد

خانم پری آقایی، مشاور ثبت نام و حسابدار یک مدرسه‌ی غیرانتفاعی در تهران، پس از گزارش کذب مادر یکی از دانش‌آموزان، در تاریخ ۲۴ مهر بازداشت شده بود، دوشنبه ۲۱ آذر با قید وثیقه آزاد شد. دادگاه خانم آقایی، با اتهامات اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و تشویق به فساد برگزار شده، اما هنوز رای دادگاه برای ایشان صادر نشده است.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران ضمن تبریک آزادی خانم آقایی، خواهان پایان دادن به پرونده سازی‌های امنیتی برای معلمان و کنشگران صنفی و مدنی و آزادی همه‌ی زندانیان صنفی و عقیدتی و سیاسی و معترضان ماه‌های اخیر و ابطال احکام آنها است.

پیام انجمن صنفی معلمان فارس در محکومیت بازداشت محمود ملاکی بازرس کانون صنفی معلمان بوشهر  

آهای خبردار !

آهای خبردار !

تو شب سیاه 

تو شب تاریک 

از چپ و از راست 

از دور و نزدیک 

یک نفر داره 

جار میزنه جار 

آهاااااااااای غمی که 

مثل یک بختک

رو سینه من 

شده ای آوار 

از گلوی من 

دستت رو بردار !

از گلوی من 

دستت رو بردار !

🔸روز یکشنبه ۲۷  آذرماه ۱۴۰۱،همکار شریف و فرهیخته مان آقای محمود ملاکی، بازرس کانون صنفی معلمان بوشهر بازداشت شد. هنوز از علت بازداشت ایشان و نهاد بازداشت کننده اطلاعی در دست نیست.

🔸بازداشت همکارمان محمود ملاکی در پی بازداشت تعداد دیگری از معلمان از جمله بانو ژیلا خیر، نشان می دهد که هیچ ارادەای در ارکان حاکمیت برای شنیدن صدای مردم و حل مشکلات وجود ندارد، بلکه حاکمیت با پافشاری بر راەحل فشار و تهدید، قصد سرکوب فعالان صنفی و ایجاد رعب و وحشت در بدنه جامعه معلمان را دارد؛ راەحل تکراری و بی نتیجەای که بارها آزموده شده است.

🔸انجمن صنفی معلمان فارس، ضمن محکومیت بازداشت آقای محمود ملاکی اعلام می دارد که این بازداشت ها نمی تواند کمترین خدشەای به اراده فعالان در پیگیری خواستەهای قانونی شان وارد نماید.

همچنین خواستار آزادی هر چه سریع تر معلمان زندانی و بازداشتی از جمله معلم آگاه و شجاع، محمود ملاکی می باشد.

کارگران زن جان باخته حادثه آتش سوزی سرویس رفت وآمد کارگران سردخانه  مواد غذایی بروجن ۵ نفرشدند

برپایه گزارش های رسانه ای شده بتاریخ ۲۸ آذر،یکی دیگراز کارگران مصدوم حادثه آتش سوزی سرویس رفت وآمد کارگران سردخانه  مواد غذایی بروجن جان خودراازدست داد.

درهمین رابطه:

+تعداد کارگران زن جان باخته حادثه آتش سوزی سرویس رفت وآمد کارگران سردخانه  مواد غذایی بروجن به ۴ نفر رسید

آخرین گزارش های رسانه ای شده بتاریخ ۲۷ آذر حاکی از جان باختن ۴ کارگر زن حادثه آتش سوزی سرویس رفت وآمد کارگران سردخانه  مواد غذایی بروجن می باشد.

۴ کارگر زن دیگر هم در بیمارستان سوانح و سوختگی بیمارستان امام موسی کاظم اصفهان بستری هستند.

 سه نفراز این مصدومان بدلیل سوختگی شدید در بخش مراقبت‌های ویژه این بیمارستان تحت مداوا قراردارند.

++سوختگی شدید ۹ نفر از جمله ۸ کارگر زن در حادثه آتش سوزی سرویس رفت و آمد کارگران در استان چهارمحال و بختیاری

بامداد روز دوشنبه ۲۱ آذر، مینی بوس حمل کارگران در محور نقنه به دهاقان دچار آتش سوزی شد و ۹ نفر از جمله ۸ کارگر زن دچار سوختگی شدید شدند.

مصدومان ابتدا به بیمارستان ولی عصر بروجن منتقل شدند و سپس بدلیل وخامت حالشان به بیمارستان سوانح سوختگی أصفهان انتقال داده شدند.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate