فوتبال

امشب فینال مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ در کشور قطر اسلامی است که سردمداران و خلفایراشدین آن که همانند همه رژیم های خونخوار و هیولای اسلامی صدر اسلام تا کنون خونریزترین ،فاسدترین و قاتلهای ذاتی و ژنتیکی و سایکوپات از دوران محمد‌ و ال و اصحاب خونخوارش بوده اند . تنها در پنج دهه گذشته تا کنون هزاران کارگر ستمدیده نان آور خانواده که از کشورهای فقیر برایلقمه ای نان برای کار به این کشور رفته اند از شدت استثمار و بردگی و کار زیاد جانشان را در کنارساختمان ها و مناره ها و مسجدها و عمارت ها از دست داده اند که آخرین نمونه آن همین ورزشگاهیاست که فینال جام جهانی فوتبال در آن برگزار میشود که طبق آمارهای متفاوت بیش از سه هزار کارگرو زحمتکش جان سپرده اند .

در واقع امر جام جهانی و المپیک و دیگر مسابقات ورزشی جهانی ادامه همان مسابقات برده دارناست که ۲۳۰۰ سال پیش توسط ثروتمندان ، امپراتورها ، فرمانروایان و صاحبان قدرت و توسط بردهداران که به گلادیاتورها مشهور شده اند

نشانه‌های تاریخی بما می گویند که گلادیاتور‌ها با لباس های مخصوص و نام‌شان از نوعشمشیرشان مشخص بود که گلادیوس نام اولین برده ای بود که مشهور شد . در آن زمان ثروتمندانرومی برای آنکه خود را مهم جلوه دهند مراسم خاکسپاری و مراسمهای مجللی برای افراد بلند‌مرتبهبرگزار می‌کردند. بخشی از برنامهٔ مجلل در این مراسم نبرد خشونت‌‌آمیز و مرگبار جنگ‌آورانشمشیر‌به‌دستی بود که گلادیاتور نامیده می‌شدند. در آن زمان در اوایل این مراسم ها به طور معمولدر بازار و میدان فروش چهارپایان روم باستان بود. در آن زمان فرمانروایان و صاحبان قدرت دریافتندکه تا چه حد گلادیاتور‌ها در میان مردم محبوبیت پیدا کرده‌اند و تصمیم گرفتند نبرد‌های گلادیاتور‌ها راسامان دهند و از آن نوعی سرگرمی برای انبوه مردم بسازند .

کم کم نبرد گلادیاتور‌ها در محوطه‌های وسیعی به نام آمفی‌تئاتر برگزار می‌شد. زمین آمفی‌تئاتر‌هایباستانی با شن پوشیده می‌شد تا هر چه خون بر آن می‌ریخت به خود جذب کند.

در این نبرد‌ها فقط شمشیر‌زنی نبود. برنامهٔ هر روز با مردانی به نام وناتور یا شکارچی شروع می‌شدکه با جانورانی مثل خرس و شیر نبرد می‌کردند. حوالی ظهر مراسم اعدام مجرمان برگزار می‌شد وبعد‌از‌ظهر‌ها نوبت نبرد گلادیاتور‌ها بود. در آمفی‌تئاتر ترتیب نشستن مردم بر مبنای طبقهٔ اجتماعیافراد بود. ثروتمندان بهترین جاها را داشتند و افراد فقیر باید پشت آنها می‌ایستادند و از خوردنموش‌صحرایی سرخ‌شده لذت می‌بردند.گلادیاتور‌ها هوادارانی افراطی داشتند تا جایی که اینهواداری گاهی به جاهای باریکی می‌کشید. زنان ثروتمند برای داشتن عرق بدن و خراشه‌های پوستبدن گلادیاتور‌ها در میدان نبرد حاضر بودند پول زیادی به آنها پرداخت می شد تا از آن به عنوانمرطوب‌کننده استفاده کنند. گاهی امپراتور با نشان دادن انگشت شست تعیین می کرد کدام گلادیاتوربمیرد یا زنده بماند. گاهی نبرد تا سر حد مرگ گلادیاتور‌ها هم برنامه‌ریزی می‌شد که شرکت‌کنندگاندر این نبرد از پیش از ماجرا خبر داشتند و در سراسر امپراتوری روم سالانه حدود ۸۰۰۰ نفر درصحنهٔ این نبرد‌ها جان خود را از دست می دادند.

بدین ترتیب حاکمان فریب و زر و زور ۶۰۰ سال برای به انحراف کشاندن افکار عمومی از نابسامانیها و دزدی و فساد حاکمان چنین برنامه های را می چیدند!

قدمت فوتبال به چندین سدهٔ پیش از میلاد و به چین باز می گردد که به تدریج در یونان و روم رواجداشته است . فوتبال مدرن امروزی نیز در سال ۱۸۶۶ در مدارس انگلستان شکل‌گرفت و به تدریجگسترهٔ پراکندگی آن همهٔ جهان را زیر پوشش خود قرارداد. با شکل‌گیری سازمان فیفا در سال ۱۹۰۴ وایجاد رقابت جام جهانی فوتبال این ورزش بسیار گسترده‌تر شد.جام‌جهانی فوتبال نزدیک به یک قرنتاریخچه دارد و اگر به اعماق آن برویم به داستان‌های جالب و جذابی برمی‌خوریم.

اولین دیکتاتوری که به اهمیت فوتبال در جهان پی برد بنیتو موسولینی، رهبر فاشیست ایتالیا در سال۱۹۲۲ دقیقآ صد سال قبل بود . پس از جنگ جهانی اول، ایتالیا در وضعیت نامطمئنی قرار داشت. اقتصاد و صنعت لاک پشتی توسط چهار سال جنگ به سختی آسیب دیده بودند و گروهای مبارزان درداخل شروع به مقاومت و ایجاد سازماندهی و تشکل های خود بودند .موسولینی به خوبی می دانستکه موفقیت ورزشی، می تواند روح ناسیونالیستی و وطن پرستی کاذب جدیدی را بیدار کند و ذهنیتتازه ای را بین شهروندان ایتالیایی، خلق کند. بعدها هیتلر نیز وارد این عرصه کارزار مرغوب کردن مردمو مخالفین و فوران کردن موج ناسیونالیستی شد . بخشی کلیدی از موفقیت تیم ها مدیون حضور”اوریوندی” ها هستند بود. این کلمه در ایتالیایی به افرادی اطلاق می شود که مهاجر هستند درستهمانند این دوران که حضور بازیکنان خارجی تبار در تمام کشورها بچشم می خورد .

طرفداران فوتبال که اکثراً خود بیاد ندارند چگونه و برای چه خاطر طرفدار فلان تیم فوتبال شدند وبیشتر بر اثر شرایط محیطی(محله ای، شهری) یا تقلید از برادر ، پدر ، دوست و رفیق یا رئیس وکارفرما و فامیل به یک تیم خاص گرایش پیدا کرده اند دقیقاً مثل دین و مذهب و فاشیسم و راسیسم دچار این خصلتِ میشوند.

فوتبال مثل بیشتر ورزشهای اختراع شده در جامعه طبقاتی همچون جنگهای کلاسیک طراحی شدهیعنی یک ارتش با رنگ لباسی خاص یکسو و ارتشی با رنگ دیگر سوی دیگر و بعد از فرمان حمله ژنرالبه جان هم می افتند. البته امروز بشکلی مدرن .

و طرفداران تیمها به صرف اینکه خود را متعلق به یک تیم و دیگری را دشمن میدانند در این بالماسکه درمیغلطند، در صورتی که این یک گرایش متافیزیکی و تصوری انتزاعی و صدرصد انحرافی است

و جنبه ناسیونالیستی میگیرد همانقدر که مافیای مکارِ پشت پرده فوتبال ، دشمن مردم تحت ستمهستند ، مافیاها و سرمایه داران از آن سود می برند و نزدیک و هم منافع اند.

فوتبال که اولین بار در قرن نوزدهم در انگلستان بوجود آمد به چنان ابزارِ تحمیق مردم و اشاعهناسیونالیسم مبدل شده که

اگر یک روزی مثلأ در یک کشور فقیر اعلام کنند که ریشه بیکاری، بی‌ مسکنی، بی‌سوادی، فقر وگرسنگی بطور کامل ریشه‌ کن شده است، مردم این قدر شادی نمی‌کنند که برای پیروزی یک تیم فوتبالدیوانه وار شادی می‌کنند.

بی‌سبب نبود که بعد از سلطه سرمایه داری و‌مذهب، در همه کشورها وزارتخانه ورزش و جوانانراه‌اندازی شد.

ورزش امروز در خدمت سلامتی اجتماعی نیست. پشت آن ده ها بنگاه مافیایی و قدرت و باند وباندبازی و سیاست خوابیده است .

ورزش یک تجارت بدون زحمت و فوق العاده سودآور برای مافیای دولت ها و دستگاه های مخفی جهانیدر هر کشوری منجلمه کشورهای دیکتاتوری و فاشیستی است.

در اتحادیه اروپا همیشه بازی های حساس میان کشورهایی که از نظر تاریخی با هم جنگ داشتندرنگ حماسی و خصومت بخود میگیرد مثل بازی میان انگلستان و آلمان، یا انگلستان و فرانسه و غیره.

حتا در کشورهایی مثل آلمان هم رقابت های ایالتی فوتبال، میان مردم این ایالتها مدام نفرت و انزجارتولید میکند و هنگام فوتبال در قطارهای شهری و بانهوفها طرفداران فوتبال مثل لمپنها باهم درگیرمیشوند و بهم فحاشی میکنند.

در ایران که تقریباً اکثر تیمها درانحصار سپاه تروریست و انسان کش و عناصر جنایتکار حکومتیاست، مدام با تفرقه پراکنی در استادیومها از طریق عناصر تحت کنترلِ خود، مثل لیدرها و بوقچی هادر تبریز علیه علیه کورد ها و فارسها، در تهران علیه ترکها و…میان ملل و مختلف تفرقه و نفرت میپراکنند.

وقتی که در استادیوم اهواز چند نفر با چفیه خاصِ آل سعود، شعارهای نژادپرستانه پان عربیستیسرمیدادند دقیقا همان زمان جمهوری اسلامی درحال اعدام جوانانِ حمیدیه بود که بخاطر زمینخواریهای نظام، شورش کرده بودند.‌

آنها در زندان کارون اهواز اعدام شدند اما تمام رسانه ها ازجمله “من و تو “و بی بی سی فقط آنشعارهای استادیوم را بولد میکردند. جمهوری اسلامی آن جوانان را که پانزده نفر بودند را به جرمجاسوسی برای آل سعود و اقدام علیه امنیت ملی اعدام کرد، جوانانی روستایی و کشاورز که برای تنهادارایی شان زمین کشاورزی به مقابله با ستم برخاسته بودند..

م شکیب ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate