اخباروگزارش های کارگری ۲۵ آذر ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری ۲۵ آذر ماه ۱۴۰۱

آغاز ماه چهارم اعتراضات سراسری پس از قتل مهسا (ژینا) امینی  در مقر گشت ارشاد تهران 

روزجمعه ۲۵ آذرماه اعتراضات سراسری پس ازقتل مهسا (ژینا) امینی  در مقر گشت ارشاد تهران بقرار زیر ادامه پیدا کرد ووارد ماه چهارم  شد:

– گرامیداشت یاد شادمان احمدی از جان باختگان اعتراضات سراسری به مناسبت هفتمین روز خاکسپاریش در دهگلان با شرکت جمعیت کثیری و باسردادن شعارهای اعتراضی ازجمله«مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر جاش»و….

– گرامیداشت خاطره نیما نوری ۱۸ ساله از جان باختگان اعتراضات سراسری کرج به مناسبت چهلمین روز خاکسپاریش در بهشت‌ علی کرج

– گرامیداشت یاد علی روزبهانی ۳۵ ساله از جان باختگان اعتراضات سراسری تهران به مناسبت چهلمین روز خاکسپاریش با شرکت جمعیت زیادی برسرمزارش در بهشت زهرا تهران

– اعتصاب کامل دانشجویان دانشگاه خواجه‌نصیر تا آزادی دانشجویان در بند

– شعارنویسی در خوابگاه دانشگاه یزد در اعتراض به اعدام ها

– نامه اعتراضی ۹۰ تن از اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران خطاب به ریاست این دانشگاه، نسبت به شیوه‌نامه جدید انضباطی و درخواست بازگشت به شیوه‌نامه قبلی

و

-ادامه جمعه های اعتراضی اهالی استان سیستان وبلوچستان با تجمع وراهپیمایی ذر شهرهای:

– راسک

– زاهدان 

– شعارها:

«مرگ بر حکومت بچه‌کش»

«مرگ بر خامنه‌ای»

«بسیجی ، سپاهی داعش ما شمایید»

«ملت آزادی میخواد کشور آبادی میخواد»

– تصاویر:

اعتصاب کامل دانشجویان دانشگاه خواجه‌نصیر تا آزادی دانشجویان در بند

دانشجویان دانشگاه خواجه‌نصیر یک هفته است که در اعتصاب کامل به سر می‌برند و در اعتراض به بازداشت هم‌‌کلاسی‌هایشان، دانشگاه را تعطیل کرده‌‌اند. خواسته‌ی آن‌ها آزادی بی‌قید و شرط دوستانشان است.

#علیرضا‌_پور‌صفر بعد‌ از گذشت ۴۸ روز همچنان در بازداشت به سر می‌برد. همچنین #محمدامین_افتخاری و #محمدحسین_رحمتی ۱۵ آذر ماه پس از خروج و در نزدیکی دانشگاه، #عرفان_زارعی و #آرین_حیدری ۱۶ آذر ماه در مقابل درب دانشگاه، #ریحانه_هادی‌پور و #کیمیا_کریمی شب ۱۶ آذر‌ از داخل منزل شخصی خود و #سید_دانیال_صدر و دانشجوی گمنام دیگری در روز ۱۷ آذر ماه از مقابل خوابگاه دانشجویی، توسط نیروهای لباس‌شخصی و امنیتی ربوده شده‌اند.

گفتنی است آزادی ۵ تن از دانشجویان طی روز‌های گذشته نیز منوط به قید “وثیقه” و “تعهد” بوده‌است.

بنا به آنچه گفته شد، در حال حاضر دانشگاه خواجه‌ نصیر در امنیتی‌ترین حالت خود به‌سر می‌برد و تمامی وقایع ذکر شده نیز با همکاری مسئولین و حراست دانشگاه انجام شده‌است.

نامه اعتراضی ۹۰ تن از اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران خطاب به ریاست این دانشگاه، نسبت به شیوه‌نامه جدید انضباطی و درخواست بازگشت به شیوه‌نامه قبلی

بخشی از متن نامه:

اخیرا در فضای پرالتهاب جامعه شاهد آن هستیم که به جای استقبال از حساسیت دانشجویان به مسائل روز و ابراز تمایل دانشجویان نخبه کشور برای ماندن و ساختن کشورشان، اقدام به بازنگری تنگ‌نظرانه شیوه‌نامه اجرایی آیین‌نامه انضباطی به عنوان ابزاری برای خاموش ساختن صدای اعتراضات دانشجویان شده است. آیا در مقطع ناآرام جاری، بازنگری منصفانه امکان‌پذیر است و می‌توان برای آن مقاصد آزاد‌اندیشانه متصور شد؟

پردیس توکلی دانشجوی طراحی صحنه دانشگاه تهران ورودی ۹۸، روز ۱۶ آذر توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین انتقال یافت. 

علی‌رغم پیگیری‌های خانواده، این دانشجو همچنان در بازداشت به سر می‌برد و خبری از ازادی وی در دست نیست.

بازداشت مجدد میلاد تحققی

میلاد تحققی دانشجوی ترم آخر رشته‌ مهندسی نفت دانشگاه آزاد تهران مرکز، روز ۲۴ آبان در بلوار سجاد مشهد بازداشت شد و پس از ۴ روز به قید وثیقه آزاد شد. اما زمانی که بعد از گذشت ۱۰ روز با ابلاغیه‌ی رسمی به دادگاه مراجعه کرد، مجددا توسط اطلاعات سپاه بازداشت شده و تحت بازجویی قرار گرفته‌است.

مهران شهنوازی دانشجوی رشته شیمی دانشگاه دریانوردی چابهار، اهل خاش و ساکن چابهار، روز ۱۴ آذر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

تا بدین لحظه، از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت‌کننده ایشان اطلاع دقیقی در دست نیست.

نگرانی پیرامون مکان نگهداری و وضعیت سلامتی محمد شباهتی

بنابر پست اینستاگرامی برادر محمد شباهتی، علیرغم گذشت یک هفته از بازداشت وی، طی تماس تلفنی‌ طی دو روز گذشته، وی هیچ اطلاعی از مکان نگهداری‌اش نداده است. مسئولین دانشگاه نیز در این مدت، هیچ‌گونه پاسخی درباره‌ی محل نگهداری و نهاد بازداشت کننده وی ارائه نداده‌اند.

بی‌خبری از وضعیت این دانشجو، نگرانی‌ها را در مورد نگهداری او در بازداشتگاه‌های غیررسمی و وضعیت سلامتی وی افزایش داده است. 

محمد شباهتی دانشجوی رشته‌ی انسان‌شناسی دانشگاه تهران و فعال صنفی‌دانشجویی، در روز دانشجو و همزمان با حضور رئیسی در دانشگاه تهران، توسط حراست دانشگاه به شکل وحشیانه‌ای ربوده و با همکاری مستقیم مسئولین دانشگاه، دکتر مقیمی و وجهی، به نیروی‌های امنیتی تحویل داده شده است. 

این فعال دانشجویی، در سال ۹۹ در بدعتی عجیب در روندی کاملا غیابی و غیرقانونی به پنج‌سال حبس تعزیری محکوم شد و این پرونده، هم‌اکنون در مرحله‌ی «واخواهی»( اعتراض قانونی به احکام غیابی و درخواست لغو اجرای حکم و بررسی مجدد پرونده مطابق قانون) قرار دارد.

۵۶ روز بازداشت و بلاتکلیفی امیرحسین آتش

امیرحسین آتش دانشجوی ادبیات دانشگاه خیام مشهد، معلم و شاعر، روز ۳۰ مهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از گذراندن مراحل بازجویی به زندان وکیل‌آباد مشهد انتقال یافت.

علی‌رغم گذشت ۵۶ روز از بازداشت، این دانشجو همچنان در بلاتکلیفی به‌سر می‌برد و خبری از آزادی وی در دست نیست.

۶۲ روز بازداشت و بلاتکلیفی کسرا کریمی

کسرا کریمی رشته دامپزشکی دانشگاه آزاد کرج ورودی ۱۴۰۰، در تاریخ ۲۳ مهرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان قزل حصار منتقل شده است. علی‌رغم گذشت ۶۲ روز، این دانشجو همچنان در بازداشت و بلاتکلیفی به‌سر می‌برد و خبری از آزادی وی در دست نیست.

۴۸ روزبی خبری از امیر انسانی

امیر انسانی دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه آزاد شهرقدس ورودی ۹۹، در تاریخ ۷ آبان در برابر دانشگاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

با وجود گذشت ۴۸ روز از بازداشت، همچنان خبری از آزادی این دانشجو در دست نیست.

آزادی سمیع آسریس از زندان ارومیه

سمیع آسریس دانشجوی سال آخر پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه و اهل اشنویه که روز ۲۹ آبان پس از خروج از خوابگاه چمران این دانشگاه در خیابان طرزی مشرف به خوابگاه مورد حمله نیروهای لباس شخصی قرار گرفته و همراه با ضرب و شتم ربوده شده بود، پس از ۱۸ روز بازداشت، در روز ۱۶ آذر از زندان مرکزی ارومیه آزاد شد.

حکم غیابی برای پیروز نامی، دبیرکل کانون صنفی فرهنگیان خوزستان، توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب استان خوزستان صادر شد 

پیروز نامی، دبیرکل کانون صنفی فرهنگیان استان خوزستان، روز چهارشنبه، هیجدهم آبان ۱۴۰۱، پس از حدود سه هفته بازداشت غیرقانونی، با قید وثیقه از زندان آزاد شد. دفاع آخر این فعال صنفی بدون حضور ایشان برگزار گردید. در تاریخ ۲۰ آذر حکمی غیابی توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب استان خوزستان صادر شد. بر اساس حکم صادره، آقای پیروز نامی به یکسال حبس تعزیری، دو سال منع فعالیت و منع خروج از کشور محکوم شده است.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران ضمن ابراز ناخرسندی از بازداشت و زندانی کردن معلمان، دانش آموزان و آحاد مردم و صدور احکام ناعادلانه توسط نهادهای امنیتی و دستگاه قضایی را محکوم و در برابر آن سکوت نخواهد کرد. این شورا انتظار دارد پرونده‌های همه‌ی معلمان زندانی در دادگاه‌های قانونی بدون اعمال نظرهای ناصواب و با رویه‌ی صحیح قضایی مورد بازبینی قرار گیرد.

حمید رحمتی آزاد شد

حمید رحمتی پس از ۷۴ روز بازداشت و در ششمین روز اعتصاب غذای خشک خود ، عصر روز پنجشنبه ۲۴ آذز ۱۴۰۱ به قید وثیقه از زندان دستگرد اصفهان آزاد شد.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران ضمن تبریک آزادی این کنشگر صادق و مقاوم خواهان پایان دادن به پرونده سازی‌های امنیتی برای معلمان و کنشگران صنفی و مدنی و آزادی همه‌ی زندانیان صنفی و عقیدتی و سیاسی و معترضان ماه‌های اخیر و ابطال احکام آنها است.

مرگ (قتل) مشکوک دکتر آیدا رستمی

کانال تلگرام فعالان شهرک اکباتان، نوشت:

دکتر آیدا رستمی را هم کشتند و به مادرش گفتند ” برخورد با جسمی سخت”

دوشنبه ۲۱ آذر خانم دکتر آیدا رستمی پس از پایان شیفت کاری در ساعت ۷ عصر در بیمارستان چمران تلفنی با مادرش صحبت می‌کنه ببینه چیزی لازم داره یا نه؟ پس از این تلفن ( میدان آرژانتین ) دیگر اثری از او پیدا نمی‌شود به هر دری می‌زنند او را پیدا نمی‌کنند در روز سه‌شنبه از کلانتری اکباتان با خانواده او تماس می‌گیرند که به کلانتری مراجعه نمایند!!….نامه ای به آنها می‌دهند که تصادف کرده!! برای تحویل جنازه به پزشکی قانونی مراجعه نمایند!!……جنازه را می‌بینند در حالیکه یک‌طرف صورتش له بود یک دستش شکسته بود و پلک‌ چشم چپ او بخیه شده بود!!!گویا تخلیه شده بود!!….در گواهی پزشکی قانونی نوشته شده بود:

برخورد با جسمی سخت!! خانواده

جنازه را برای تدفین به گرگان انتقال دادند و دفن کردند!!

ضمنا باید بگویم که خانم دکتر رستمی همراه با چند نفر از دانشجویان پزشکی برای درمان مجروحین اعتراضات به خانه‌ها می‌رفتند گویا شناسایی شده بودند!!!

لازم به ذکر ست که موبایل و کیف این جان‌باخته آزادی را به خانواده تحویل نداده‌اند!!

پزشک قانونی در پاسخ خانواده او که پرسیدند جسم سخت چه بوده است؟ گفتند متعاقبا اعلام می‌گردد!!»

– بسیاری از مجروحان وقایع اخیر از ترس بازداشت‌شدن به بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها مراجعه نمی‌کنند. پزشکان با شرافتی مثل خانم دکتر آیدا رستمی به یاری مجروحان می‌روند. اما طبق گزارش‌های دریافتی تعدادی از این پزشکان بازداشت شده‌اند.

– هر کشور دیگری باشد، قتل خانم دکتر آیدا رستمی می‌تواند منجر به اعتصاب گسترده کادر درمان و بحرانی جدی شود. امیدواریم همکاران خانم رستمی برای روشن شدن حقیقت تلاش کنند.

یاد این پزشک با شرافت همواره جاودان خواهد ماند. به خانواده محترمش تسلیت می‌گوییم.

صدور حکم پنج‌سال زندان برای مهدی سوفالی و ممانعت از آزادی موقت وی 

مهدی سوفالی بیستم مهرماه ۱۴۰۱، در خیابان شریعتی، حوالی دولت و در نزدیکی محل سکونت خود بازداشت شد. مهدی در ابتدا به بند ۲۴۰ زندان اوین منتقل می‌شود اما تا ۲۶ روز از اتهامات خود بی‌اطلاع می‌ماند. او‌ که در این مدت تنها دو بار بازجویی شده، بدون اینکه قرار بازداشت موقتش به شکل قانونی تمدید شود به زندان تهران بزرگ (فشافویه) منتقل می‌شود.

مهدی سوفالی در دادگاه بدوی در تاریخ ۱۳ آذر به اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور»، از جانب قاضی صلواتی به پنج سال حبس تعزیری، دو سال ممنوعیت از فعالیت‌های اجتماعی و خروج از کشور محکوم شده است. این در حالی است که‌ او سابقه فعالیت سیاسی نداشته‌ و‌ در هیچ‌ شبکه‌ی مجازی صفحه‌ای ندارد.

مهدی سوفالی، تهیه‌کننده موسیقی و روزنامه‌نگار ورزشی است و سابقه همکاری با نشریات «ابرار ورزشی» و «جهان فوتبال» و سردبیری نشریه «نگاه فوتبال» را دارد. او همچنین تهیه‌کننده دو آلبوم گروه موسیقی «چارتار» است و با هنرمندانی چون فردین خلعتبری و سپنتا مجتهدزاده همکاری کرده است.

مهدی سوفالی در انتظار برگزاری دادگاه تجدید نظر است، اما با قرار وثیقه برای آزادی موقت او نیز موافقت نمی‌شود. او بی‌گناه است و اتهاماتی که به او منصوب شده بی‌اساسند.

برگرفته از کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate