اخباروگزارش های کارگری ۲۳ آذر ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری ۲۳ آذر ماه ۱۴۰۱

نودمین روزاعتراضات سراسری پس از قتل مهسا (ژینا) امینی  در مقر گشت ارشاد تهران 

روزچهارشنبه ۲۳ آذرماه همزمان با نودمین روز اعتراضات سراسری پس ازقتل مهسا (ژینا) امینی  در مقر گشت ارشاد تهران شاهد ادامه اعتراضات بقرارزیر بودیم:

– گرامیداشت یاد محسن شکاری (۲۳ ساله که روز ۳ مهرماه در اعتراضات محله ستار خان تهران بازداشت و روزپنج شنبه ۱۷ آذر اعدام شد) بمناسبت هفتمین روز خاکسپاریش در بهشت زهرا تهران علیرغم جوشدید امنیتی وحضور نیروهای سرکوب دولت و دستگاه رهبری

– اعتراض دانشجویان:

– اجرای نمایش اعتراضی در محکومیت اعدام معترضین؛ دانشجویان دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر أصفهان

– شعارنویسی در دانشگاه چمران اهواز در اعتراض به اعدام ها

دانشگاه نوشیروانی بابل شعار نویسی و چسباندن کاغذ در اعتراض به اعدام‌ها

– دیوارنویسی اعتراضی؛ خوابگاه دانشجویان دانشگاه الزهرا

– شروع بازی بسکتبال دانشگاهی با شعار “زن، زندگی، آزادی؛ دانشگاه تهران

– شعارنویسی در خوابگاه پسرانه دانشگاه شریف به یاد دانشجویان بازداشتی

– اعتراض دانش آموزان کامیاران

– بیانیه‌ی «اتحاد و همبستگی در مخالفت با احکام ارتجاعی اعدام»

– اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا-انتاریو به موج جهانی و گسترده‌ی محکوم کردن اعدام دو جوان در ایران، که به دنبال اعتراضات سراسری مرتبط با قتل ژینا مهسا امینی به دار آویخته شدند، ملحق میشود

همچنین

جان باختن ۷ کارگر در۴ حادثه کاری جداگانه:

۱- جان باختن ۳ کارگر یک کارخانه اشتهارد بر اثر سقوط در مخزن ماده شیمیایی حلال نفتی

۲- جان باختن یک کارگردر شهرستان نظرآباد زیر تلی از آوار

۳- مرگ ۲ کارگر مقنی در شهر صالح‌آباد شهرستان بهاربراثر گازگرفتگی

۴- جان باختن کارگر شهرداری زنجان حین کار براثرگیرکردن سرش لای بین اتاق و شاسی ماشین حمل زباله

بیانیه‌ی «اتحاد و همبستگی در مخالفت با احکام ارتجاعی اعدام»:

۲۳۵ نفر از اعضای تشکل‌های صنفی در بخش‌های فعالان حقوق زنان، کانون نویسندگان ایران، فعالان کارگری، معلمان، بازنشستگان، مادران دادخواه و خانواده‌های خاوران، هنرمندان، شاعران و دیگر فعالین اجتماعی و مدنی با تدوین بیانیه‌ای، اعدام فعالان بلوچ و کرد در کنار اعدام “محسن شکاری”، “مجیدرضا رهنورد” و صدور احکام محاربه و اعدام سایرِ معترضینِ  قیام “زن، زندگی، آزادی” را محکوم کردند.

متن بیانیه:

زن زندگی آزادی یعنی پایان دادن به احکام ارتجاعی «اعدام»، بدون هیچ چون‌وچرایی

«اعدام و قتل حکومتی «محسن شکاری» و «مجیدرضا رهنورد» از معترضانِ قیام «زن، زندگی، آزادی» در بامداد روز ۱۷ و ۲۰ آذر، تنها یکی از حربه‌های حکومت برای خاموش کردنِ مردم به ستوه‌آمده از حکومت سرکوب‌گر جمهوری اسلامی است که با دست خالی هر روز به خیابان‌ها می‌آیند و علیه ظلم‌وبیدادگری بر پیکره‌ی جامعه خود، متحدتر می‌شوند.

معترضان را در خیابان‌ها با باتوم می‌زنند، به گلوله می‌بندند، دستگیر و شکنجه می‌کنند، مورد تعرض قرار می‌دهند و بدون داشتن حق وکیل و سیر محاکمه‌ی عادلانه، مطابق با همین قوانین ظالمانه‌ی حاکمیت، به احکام طولانی و اعدام محکوم می‌کنند. حالا شاهد آن هستیم که در کنار اعدام فعالان بلوچ و کرد، دو نفر دیگر از معترضان را که آنها نیز تنها با خواست آزادی و برابری به میدان آمده بودند، با تعجیل و سرعتی حداکثری و بدون اطلاع به اعضای خانواده‌شان، اعدام کردند.

حکومت‌‌های ایدئولوژیک، اعدام را علیه آزادی بیان و تشکل‌ها و برای سرکوب و پیشگیری از اعتراضات مردمی به کار می‌برند. در ایران در تمام دوره‌های ترور و وحشت در حکومت‌های ناخواسته‌‌مان، شاهد اعدام دگراندیشان و معترضان بوده‌ایم؛ از اعدام‌هایی که به اعتراض‌ها علیه دیکتاتوری نظام پادشاهی انجامید تا اعدام هزاران زندانی سیاسی در دهه ۶۰ ازسوی مصادره‌کنندگان انقلاب و تمامی اعدام‌های سه دهه اخیر. در همه‌ی این اعدام‌ها، جان عزیز بسیاری از افراد به صرف داشتن عقایدی برخلاف حکومت‌های ستم‌گر و یا اعتراض علیه وضعیت زمان خود، ستانده شد. در طول تمامی این سال‌ها بسیاری از فعالان اجتماعی و سیاسی بارها مخالفت خود با اعدام را فریاد زدند و گاهی به همین دلیل هم به زندان افتادند.

اعدام یا همان قتل عمد حکومتی، ابزاری برای ایجاد خفقان در جامعه است. اعدام‌ها اغلب در پی محاکمه‌های ناعادلانه و با نقض اساسی‌ترین حقوق بشر اجرا می‌شود. این مجازات، منشاء تبعیض آشکار علیه تهی‌دست‌ترین، محروم‌ترین و آسیب‌پذیرترین اشخاص، از جمله مهاجران، اقلیت‌های عقیدتی/ مذهبی، قومیت/ملیت‌‌های محروم، افرادی با پایگاه اجتماعی-اقتصادی پایین، زنان، اعضای جامعه‌ی +LGBTQ و دیگر اقشار محروم است. هر چه افراد به «قدرت بیشتری» دسترسی داشته باشند، حق برخورداری از محاکمه عادلانه‌تر یا دور زدن قانون و فرار از این مجازاتِ [غیر انسانی و ارتجاعی] برایشان امکان‌پذیرتر است. تنها در ده ماه اخیر بیش از ۵۰۰ نفر در ایران اعدام شدند. بسیاری از این اعدام‌ها در سال‌های گذشته در ملاءعام انجام شده است تا پیام‌آور رعب و وحشت در میان مردم باشد و این عمل غیرانسانی را عادی‌سازی کند. بسیاری از اعدام‌ها با عنوان قصاص و برتری‌دادن به حس انتقام انجام می‌شود.

اگر شعار و نام قیامی که با خون (مهسا) ژینا امینی آغاز شد، زن زندگی آزادی است، پس باید هر چه رساتر اعلام کنیم که اعدام یک قتل عمد حکومتی است و هیچ انسانی با هیچ دلیلی نباید اعدام شود. از همین‌رو با محوریت «اتحاد و همبستگی علیه احکام ارتجاعی اعدام» از تمامی فعالین سیاسی، اجتماعی و تشکل‌های صنفی برای تشکیل کارزاری علیه اعدام، دعوت به عمل می‌آوریم‌ تا شاید اتحاد ما که سال‌ها برای زندگی مبارزه کرده‌ایم، بتواند مانع از قتل جان‌های بی‌گناه دیگری شود، چرا که این مبارزه، وظیفه‌ی ایستادگی در برابر این ظلمِ عیان را برای ما ایجاب کرده است.

مجازات اعدام نه فقط برای معترضین و نیروهای سیاسی، بلکه باید به طور کل لغو شود. ما تنها با تلاش جمعی برای «الغای اعدام» می‌توانیم «زندگی» را محقق کنیم. زندگی‌ای که یکی از ارکان اصلی قیام جاری است و‌ علیه ارتجاع، کشتار و عادی‌سازی از حربه‌ی اعدام در مقام تاکتیکی سرکوبگر علیه اعتراضات برحق مردمی است.»

برای دیدن اسامی اولیه و امضای بیانیه به لینک زیر مراجعه کنید:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSccMCSbnF4VySVE46RW77EHVZ2pnipyf3zHviBe_Yb8syU12w/viewform

بهراد صباغ دانشجوی مهندسی مکانیک ورودی ۹۸ دانشگاه امیرکبیر، در تاریخ ۱۰آبان توسط نیروهای امنیتی مقابل منزل خود بازداشت شد. گفته می‌شود ۲۳ روز پیش، این دانشجو از بند ۲۴۱ به بند ۶ زندان اوین منتقل شده است‌.

 به دلیل فشار نهادهای امنیتی بر خانواده‌اش مبنی بر رسانه‌ای نکردن خبر بازداشت او و دادن وعده‌های دروغین آزادی، تا کنون نامی از او برده نشده‌بود. همچنین احتمال برگزاری دادگاه وی در تاریخ ۳ دی وجود دارد.

آناهیتا جنتی دانش‌آموخته رشته مترجمی زبان آلمانی دانشگاه تهران، در تاریخ ۱ آذر توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شده‌ است.

از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت‌کننده‌ی ایشان اطلاع دقیقی در دست نیست.

زانا کرمی دانشجوی ترم ۹ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کُردستان و اهل سنندج، ظهر روز چهارشنبه ۲۳ آذر مقابل بیمارستان کوثر سنندج توسط نیروهای امنیتی ربوده شده است.

از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت‌کننده‌ی ایشان اطلاع دقیقی در دست نیست.

سرکاو غلامی دانشجوی رشته تربیت بدنی دانشگاه کُردستان و اهل روستای هویه از توابع سروآباد، غروب روز سه‌شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۱، در مسیر حرکت به زادگاه خود جهت شرکت در مراسم ختم خواهرش، توسط نیروهای امنیتی ربوده شده است.

از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت‌کننده‌ی ایشان اطلاع دقیقی در دست نیست.

معین ورکیانی دانشجوی کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر دانشگاه بهشتی ورودی ۱۴۰۱ و دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی شیمی دانشگاه تهران، روز ۲۵ آبان حین بازگشت از محل کار خود بود توسط نیروهای یگان ویژه ربوده و پس از آن به زندان فشافویه منتقل شده است.

با وجود گذشت بیش از ۲۸ روز از بازداشت، هیچ اطلاعی از روند پرونده این دانشجو به خانواده ابلاغ نشده و در وضعیت بلاتکلیفی به‌سر می‌برد.

آزادی موقت محمدامین عرب‌ سالاری به قید وثیقه ۵۰۰ میلیونی

محمدامین عرب‌ سالاری دانشجوی رشته بازیگری دانشگاه آزاد تهران مرکز که روز یکشنبه ۲۹ آبان بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود، ۲۱ آذر به قید وثیقه ۵۰۰ میلیونی آزاد شد.

آزادی موقت محمد مصطفایی به قید وثیقه

محمد مصطفایی دانشجوی مهندسی شیمی دانشگاه شریف که ۱۵ آبان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود، دقایقی پیش مورخ ۲۳ آذر به قید وثیقه آزاد شد.

آزادی موقت علی درزی به قید وثیقه ۵۰۰ میلیونی

علی درزی دانشجوی کارشناسی معدن دانشگاه تهران ورودی ۱۴۰۰ که روز شنبه ۷ آبان در جریان یورش نیروهای امنیتی به دانشکدگان فنی دانشگاه تهران، توسط نیروهای لباس شخصی در حیاط دانشکده فنی بازداشت شده بود، شامگاه ۲۲ آذر به قید وثیقه ۵۰۰ میلیونی آزاد شد.

آزادی موقت ابوالفضل بیدوکی ومصطفی موسوی به قید وثیقه‌ی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی

ابوالفضل بیدوکی دانشجوی مهندسی صنایع ومصطفی موسوی دانشجوی مدیریت گردشگری دانشگاه یزد که در تاریخ ۳ آذر بازداشت شده بودند، امروز ۲۳ آذر، هر کدام به قید وثیقه‌ی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شدند.

تداوم بازداشت ژیلا خیر، از فعالین صنفی معلمان استان فارس

بنا بر گزارشات رسیده به شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، بازجویی ژیلا خیر، از معلمان فعال صنفی استان فارس، که اول آذر ماه، در منزلش در شهر کازرون بازداشت شد، به اتمام رسیده است. خانم خیر، مجددا به زندان عادل آباد شیراز بازگردانده شده و منتظر تعیین وثیقه برای آزادی هستند. 

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ضمن محکومیت تداوم بازداشت ژیلا خیر، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط ایشان، همه‌ی دانش‌آموزان و تمام معلمان زندانی می‌باشد.

آزادی علی عامری، از شهرستان برداسکن

آقای علی عامری، دروز دوشنبه ۲۱ آذر ماه، با قید وثیقه از زندان آزاد شدند. آقای عامری، دبیر فیزیک شهر برداسکن خراسان رضوی، با بیش از ۲۵ سال سابقه، یکشنبه شب ۷ آذر ماه با یورش ماموران اطلاعات نیروی انتظامی به منزلش، بدون ارائه‌ی هیچ توضیحی، بازداشت شد.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، آزادی این همکار عزیز را به ايشان، خانواده محترم و جامعه فرهنگیان مطالبه‌گر تبریک گفته و بر آزادی دیگر دانش آموزان و همکاران دربند تاکید می‌کند.

آزادی عماریاری، از شهرستان ماسال

آقای عماریاری، روز سه‌شنبه ۲۲ آذر ماه، با قید وثیقه از زندان آزاد شدند. آقای یاری، از معلمان شریف و خوشنام و هنرآموز معماری در هنرستان شهر ماسال، که اوایل آذر ماه، توسط ماموران امنیتی، در منزل خود، بازداشت و به زندان ضیابر شهرستان صومعه سرا منتقل شدە بود. 

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، آزادی این همکار عزیز را به ايشان، خانواده محترم و جامعه فرهنگیان مطالبه‌گر تبریک گفته و بر آزادی دیگر دانش آموزان و همکاران دربند تاکید می‌کند.

اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا-انتاریو به موج جهانی و گسترده‌ی محکوم کردن اعدام دو جوان در ایران، که به دنبال اعتراضات سراسری مرتبط با قتل ژینا مهسا امینی به دار آویخته شدند، ملحق میشود.

December 14, 2022

اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا-انتاریو به موج جهانی و گسترده‌ی محکوم کردن اعدام دو جوان در ایران، که به دنبال اعتراضات سراسری مرتبط با قتل ژینا مهسا امینی به دار آویخته شدند، ملحق میشود.

اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا-انتاریو ، شوک و نگرانی عمیق خود از مرگ مجیدرضا رهنورد و محسن شکاری، معترضانی که در پی محاکمه‌های ساختگی و ناعادلانه اعدام شدند، را ابراز نموده و آنرا بشدت محکوم می‌کند.

به گفته‌ی متحدان ما در جنبش کارگری ایران، از زمان شروع اعتراضات، کمتر از سه ماه پیش، هزاران نفر دستگیر و متهم شده‌اند و بیشتر از ۵۰۰ نفر از جمله ۶۰ کودک به قتل رسیده‌اند.

با توجه به اینکه درحال حاضر حدود ۳۰ نفر در ارتباط با اعتراضات اخیر، در معرض خطر اعدام قرار دارند و احتمالاً تعداد زیادی از دیگر جوانان بازداشت شده، با همین حکم روبرو هستند، اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا-انتاریو، از دولت ایران خواسته است که اجرای تمامی اعدام‌‌های مرتبط با اعتراضات اخیر را فوراً متوقف کند.

فرید پرتوی، رئیس کمیته همبستگی بین‌المللی اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا-انتاریو: “خبر اعدام‌ها و همچنین بازداشت‌‌شدگانی که بر اثر شکنجه جان خود را از دست داده‌اند، برای مردم ما در ایران و همه ما بسیار آزاردهنده، دردناک و خشم‌‌برانگیز است. خشونت و ایجاد وحشت و ترور علیه معترضان کاملاً ظالمانه است و باید همراه با هرگونه حکم اعدام علیه زندانیان سیاسی و ملیتها و گروه‎های تحت‌ستم در سراسر کشور فورا متوقف گردد. ما با مجازات اعدام مخالفیم و معتقدیم که باید درهمه جای دنیا لغو شود”. 

نسترن یداللهی، عضو هیئت اجرایی اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا-انتاریو: “افرادی که برای حقوق انسانی خود و دستیابی به حق تعیین‌ سرنوشت اعتراض می‌کنند، نباید با مجازات اعدام یا زندان مواجه شوند. نظام زندان مبتنی بر سیستم مردسالار و سرمایه‌داری است که برای ساکت کردن و کنترل محروم شدگان، به فقرکشیده شدگان و کسانی که جسورانه علیه بی‌عدالتی‌های تحمیلی و اعمال شده توسط حاکمیت و همه‌ی دستگاه‎های آن صحبت می‌کنند، در نطر گرفته شده است. این نظام‌های مجازاتی منسوخ شده باید در همه جا ملغی شوند.”

فِرد هان، رئیس اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا-انتاریو: «ما همواره با جنبش کارگری و مردم ایران، که برای داشتن اعتراضات مسالمت‌آمیز برحق خود، حق تشکل‌یابی و آزادی بیان تلاش می‌کنند، اعلام همبستگی می‌کنیم. ما همچنین از دولت ایران می‌خواهیم که به حق ابراز آزادانه‌ی مطالبات مردم بدون ترس از چنین انتقام‌جویی‌های وحشتناکی، احترام بگذارد.”

منبع:

 https://cupe.on.ca/execution-of-protesters-in-iran/

برگرفته از کانال سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

جان باختن ۷ کارگر در۴ حادثه کاری جداگانه:

۱- جان باختن ۳ کارگر یک کارخانه اشتهارد بر اثر سقوط در مخزن ماده شیمیایی حلال نفتی

۲- جان باختن یک کارگردر شهرستان نظرآباد زیر تلی از آوار

۳- مرگ ۲ کارگر مقنی در شهر صالح‌آباد شهرستان بهاربراثر گازگرفتگی

۴- جان باختن کارگر شهرداری زنجان حین کار براثرگیرکردن سرش لای بین اتاق و شاسی ماشین حمل زباله 

۱-جان باختن ۳ کارگر یک کارخانه اشتهارد بر اثر سقوط در مخزن ماده شیمیایی حلال نفتی

روز چهارشنبه ۲۳ آذر،۳ کارگرجین کاردر یک کارخانه واقع در در شهرستان اشتهارد استان البرز

بر اثر سقوط در مخزن ماده شیمیایی حلال نفتی جان باختند.

۲- جان باختن یک کارگردر شهرستان نظرآباد زیر تلی از آوار

روز سه شنبه ۲۲ آذر،یک کارگر ۵۵ ساله،حین کار گودبرداری در شهرستان نظرآباددر استان البرز  بر اثر ریزش آوار بر روی سرش دچار خفگی شد وجان خودرا ازدست داد.

۳- مرگ ۲ کارگر مقنی در شهر صالح‌آباد شهرستان بهاربراثر گازگرفتگی

روز سه شنبه ۲۲ آذر،۲ کارگر ۲۱ و۴۲ ساله حین کارحفاری یک چاه در شهر صالح‌آباد شهرستان بهاردراستان همدان دچار گازگرفتگی ناشی از موتور برق شدند وجان باختند.

۴- جان باختن کارگر شهرداری زنجان حین کار براثرگیرکردن سرش لای بین اتاق و شاسی ماشین حمل زباله 

روز چهارشنبه ۲۳ آذر،یک راننده پیمانی  منطقه ۴ شهرداری زنجان بنام رحمت الله اردکی حین کار شستشوی خودرو حمل زباله براثر در رفتن جک، سر وی بین اتاق و شاسی ماشین جان خودرا ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate