اخباروگزارشات کارگری ٢۵ و ٢٦ دی ماه ١٣٩٩

اخباروگزارشات کارگری ٢۵ و ٢٦ دی ماه ١٣٩٩

– اعتراض کارگران غیرپروژه‌ای و مستمر بخش تعمیرات عسلویه نسبت به وعده های پوچ مدیران منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، وزیر نفت و پیمانکاران مبنی بر اجرای طرح طبقه بندی مشاغل کارگران

– ۱۶ سال حبس برای آرش جوهری را محکوم می کنیم!

– احضار جوانمیر مرادی به دادگاه

– بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون مطالبه واکسیناسیون فوری وسراسری

– بیانیه  انجمن صنفی معلمان کردستان- مریوان در خصوص مطالبه واکسیناسیون فوری وسراسری

– بیانیه ی کانون صنفی فرهنگیان گیلان برای مطالبه واکسیناسیون عمومی مطابق با استاندارد های جهانی مورد پذیرش سازمان بهداشت جهانی

– تجمع اعتراضی متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن شهر زارچ نسبت به عدم واگذاری زمین مقابل بنیاد مسکن

– تجمع اعتراضی پیمانکاران شهرداری زنجان نسبت به عدم پرداخت مطالبات

*اعتراض کارگران غیرپروژه‌ای و مستمر بخش تعمیرات عسلویه نسبت به وعده های پوچ مدیران منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، وزیر نفت و پیمانکاران مبنی بر اجرای طرح طبقه بندی مشاغل کارگران

کارگران غیرپروژه‌ای و مستمر بخش تعمیرات عسلویه درادامه کنش های چند ین وچند ساله شان در رابطه به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل کارگران،برای باری دیگر اعتراضشان را نسبت به وعده های پوچ مدیران منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، وزیر نفت و پیمانکاران رسانه ای کردند.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۲۶ دی،کارگران غیرپروژه‌ای و مستمر در بخش تعمیرات عسلویه، ماه‌ها است که در انتظار اجرای طرح طبقه بندی مشاغل هستند. بیش از ۹ ماه از سال می‌گذرد و وعده‌های مدیران منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، وزیر نفت و پیمانکاران برای اجرای قانون تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

بهره‌کشی از نیروی کار حتی در صنایع مادر که چندین بار هم صدای اعتراض کارگران را بلند کرده، به حدی رسیده که عملاً مزایای مزدی حذف شده است. حداقل بگیری کارگران فارغ از سابقه و تخصص عمومیت پیدا کرده، آنهم در شرایطی که فعالان مستقل کارگری تاکید کرده‌اند که دستمزد تعیین شده در شورای عالی کار، متناسب با سبد معیشت خانوار نبوده است و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز بر آن صحه گذاشته است. درعین حال الزامات قانونی برای اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل که تا حدی می‌تواند مزد کارگر را افزایش داده و به حداقل‌های سبد معیشت خانوار نزدیک کند، نیز مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

در این بین پیمانکاران نفتی در عسلویه، از پیمانکار ایرانی گرفته تا چینی، اجرای طرح طبقه بندی مشاغل را با وجود مطالبه مکرر کارگران پشت گوش می‌اندازند. سیاست وقت‌کشی به حدی است که از پنجم شهریور ماه علیرغم تاکید وزارت نفت طی ابلاغیه‌ای به ۴ شرکت اصلی نفت، گاز، پالایش و پخش و صنایع پتروشیمی مبنی بر اجرای طرح طبقه بندی مشاغل طی ۲۰ روز، این موضوع تاکنون به تاخیر افتاده است. البته کارگران از سال ۹۲ درحال مطالبه‌گری هستند؛ یعنی بیش از هفت سال!

وعده‌ای که قرار بود نهایتاً تا ۲۵ شهریور ماه عملی شود، بعد از گذشت حدوداً ۴ ماه هنوز عملی نشده است. در ابلاغیه‌ای که امضای وزیر نفت را دارد، اعلام شده بود که باید ترمیم حقوق‌ها در قالب استانداردسازی و گروه‌بندی مشاغل، جدول مزد و سنوات و پرداخت فوق‌العاده‌ها اعمال شود.

یک کارگر شاغل در بخش تعمیرات عسلویه از شرایط سخت کار در عسلویه می‌گوید: «بیش از ۱۰ سال سابقه کار در شرایط سخت عسلویه را دارم، اما هنوز حدود ۵ میلیون تومان دریافتی شامل مزد و اضافه‌کاری دارم و حقوق حداقلی را می‌گیرم. اغلب ما کارگران مهاجر هستیم و در شرایط عادی ۲۰ روز کار می‌کنیم و ۱۰ روز به مرخصی می‌رویم. برای اینکه ساعات کاری را پر کنیم، معمولاً ساعات کار طولانی داریم و در معرض بیماری و حوادث کار هستیم. در دوره کرونا هیچگاه تعطیلی نداشتیم. ماهانه مبالغی بابت حمل و نقل به شهر و روستای خودمان باید بپردازیم که این روز‌ها حتی هزینه قطار از جنوب به شهر‌های دیگر هزینه زیادی است.»

کارگران عسلویه می‌گویند وقتی وعده اول مدیران محقق نشد به آنها وعده دادند که نهایتاً تا آبان و آذر ماه طرح طبقه‌بندی مشاغل اجرا خواهد شد اما هوز هم از اجرای این طرح خبری نیست و کارگران بار‌ها نسبت به این مسئله معترض شده‌اند. کارگران همچنین ابراز نگرانی کردند که شاید این طرح اصلاً تا پایان سال اجرا نشود.

چرا وزارت نفت پاسخگوی مطالبات کارگران نیست؟

یکی دیگر از کارگران نیز در این باره می‌گوید: «اوایل شهریور ماه وزیر نفت شخصاً نامه‌ای با عنوان اجرای نظام طبقه بندی مشاغل برای نیرو‌های پیمانکاری شاغل در فعالیت‌های مستمر و غیر پروژه‌ای که تاکنون اجرا نشده است، ارسال کرد. حتی رئیس منطقه ویژه انرژی پارس اعلام کرد که طرح طبقه بندی مشاغل باید اجرا شود. اگر ما حق و حقوقمان را بخواهیم می‌گویند اینجا منطقه ویژه است و شما مثل دیگر کارگران نیستید، اما وقتی بحث کار کردن باشد، مثل بقیه باید کار کنیم. این منطقه ویژه بودن شغل ما عملاً چماقی بر سرمان شده است.»

یکی دیگر از کارگران می‌گوید: «از سال ۹۲ قرار بود این طرح اجرا شود. الان نزدیک دو سال است که ما یک سری فرم‌هایی را پر کرده‌ایم. سال قبل گفتند تا شهریور ۹۹ آن را اجرا می‌کنند. تا چند سال باید به دنبال اجرای قانون باشیم؟ پیمانکاران مدام دم از حق و حقوق ما می‌زنند، اما وزارت نفت با وجود اینکه مسئولیت تضامنی در قبال کارگران دارد، به کارگران هیچ پاسخی نمی‌دهد. وقتی با پیمانکار، پیمان می‌بندند، حداقل و حداکثری برای حقوق‌ها تعیین می‌کنند. معمولاً وزارت نفت حداقل را همان حداقل دستمزد ذکر می‌کند. این مسئله خود موجب شده تا پیمانکار هم عمدتاً همان حداقل را به کارگر بپردازد. در فیش حقوقی ما اصلاً سابقه هیچ جایی ندارد.»

این کارگر عسلویه تصریح می‌کند: «از وقتی کارگران پروژه‌ای عسلویه دست از کار کشیدند، حقوقشان افزایش پیدا کرد. اگرچه به خواسته اصلی اعتصابشان نرسیدند، اما حقوق‌ها تا حد زیادی بالا رفت. الان یک کارگر کمکی که کارگر ساده پروژه‌ای به حساب می‌آید از من که ۱۰سال سابقه کار دارم حقوق بیشتری می‌گیرد. نیرو‌های مستمر در نفت چرا باید در چنین وضعیتی کار کنند؟ ما بعد از مدتی بیماری‌های عجیب و غریبی می‌گیریم. پیری سختی داریم، اما با پایین‌ترین دستمزد‌ها کار می‌کنیم.»

پس از انتشار نامه وزیر نفت و تعهد به کارگران غیرپروژه‌ای نفت، ناصر مولایی، مدیرمنابع انسانی شرکت نفت طی مصاحبه‌ای اعلام کرد: «الگوی واحد برای طبقه بندی مشال پیمانکاران مستمر تدوین شده و تا پایان آذر ماه در تمامی شرکت‌های اصلی و فرعی تابعه پیاده سازی می‌شود.»

او گفته بود: «الحاق بند‌های جدید به پیمان‌های تامین نیرو بعضا با مشکلات همچون بالا رفتن منابع مالی بالاتر از سقف پیمان و سایر محدودیت‌ها روبرو است. بر این اساس، برای حل همه مشکلات و چالش‌های پیش روی اجرای این طرح، کارگروهی با حضور معاونت بیمه، منابع انسانی، کمیسیون مناقصات، حقوق و قرارداد‌ها تشکیل شده است.»

البته مولایی متعهد شده بود که این طرح از ابتدای سال اجرا شود و گفته بود: «اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل مشمول پرداخت مابه تفاوت از ابتدای فروردین ماه امسال خواهد شد. بر این اساس، کارکنان پیمانکار نگران تاخیر در اجرا نباشند، زیرا هر زمانی اجرایی شود مابه تفاوت ترمیم حقوق، مزایا و فوق‌العاده‌ها به همراه «بک پی» باید پرداخت شود.»

این درحالی است که خلیل قاسم زاده، مدیر منابع انسانی شرکت نفت مناطق مرکزی آبان ماه گفته بود: «موضوع طبقه‌بندی مشاغل پیگیری و به شرکت‌ها جهت اقدام ابلاغ شده و مهلت اعلام نتیجه بیستم آبان تعیین شده و تا ۳۰ آبان‌ماه باید جمع‌بندی و به شرکت ملی نفت برای اقدامات بعدی ارسال خواهد شد.»

همین امروز و فردا کردن موجب نگرانی کارگران شده است. درباره کارگرانی که ۲۰ روز از ماه را در شهری زندگی می‌کنند که روح زندگی و فراغت ندارد و همه این مدت از خانواده دور هستند، در شرایط آب و هوایی و آلودگی محیطی کار می‌کنند، انتظار دارند لااقل بیش از حداقل‌ها دریافت کنند. سال گذشته با وجود اینکه شورای عالی کار رقم سبد معیشت خانوار را ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان اعلام کرد، حداقل دستمزد کمتر از ۳ میلیون تومان تعیین شد. حالا سخت می‌توان تصور کرد کارگری که انواع آسیب‌های جسمی و روحی را برای کار در شهرک کارگری عسلویه به جان می‌خرد، بعد از چندین سال سابقه کاری چطور باید حداقل دستمزد را بگیرد و با اضافه کاری بیشتر هزینه‌های معاش خانواده‌اش را تامین کند. زندگی چند هزار کارگر در عسلویه چنین نمایی دارد.

*۱۶ سال حبس برای آرش جوهری را محکوم می کنیم!

 ۱۶ سال حبس برای آرش جوهری را محکوم می کنیم!

آرش جوهری، فعال کارگری ‌و اجتماعی که در شبکه های اجتماعی  در دفاع از حقوق کارگران، زنان و کودکان،  فعالیت می کرد، بیش از سه ماه است که در بازداشت بسر می برد.

آرش جوهری در تاریخ پانزدهم مهر ماه ۹۹  توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران، در خانه خویش بازداشت شد. ماموران بعد از بازرسی خانه، وسایل شخصی از قبیل موبایل، لپ تاپ و برخی مدارک خصوصی وی را ضبط کرده و او را به مکان نامعلوم بردند. طی دوماه اعضای خانواده وی به کلی از سرنوشت او بی خبر بودند. هیچ ارگان و مقامی پاسخگوی پیگیری های آنان نبود. آرش بازجویی های آزار دهنده و طولانی را از سرگذراند و ۲۰روز را در انفرادی به سر برد. او به اتهامات واهی، بی اساس و کلیشه ای در دادگاه نخست خویش در مجموع به ۱۶ سال حبس محکوم شده است.  او به “ده سال حبس تعزیری بابت اداره کردن دستجات غیر قانونی با هدف برهم زدن امنیت “، “پنج سال حبس تعزیری بابت اجتماع و تبانی”و “یک سال حبس تعزیری بابت فعالیت تبلیغی علیه نظام” محکوم شده است. او پس از اتمام بازجوئی ها به بند چهار اندرزگاه اوین متتقل شد و به سرعت برای او دادگاه برگزار شد. نحوه بازداشت، شیوه بازجویی ، پرونده سازی و صدور حکم سنگین ۱۶ سال زندان برای آرش، نشان می دهد که نیرو های اطلاعاتی جمهوری اسلامی بیش از هر زمان دیگری تلاش دارند که زور و قدرت خود را با به بند کشیدن فعالین اجتماعی به نمایش بگذارند. روزی نیست که در این کشور تعدادی از فعالین کارگری، فرهنگی و مدنی دستگیر نشوند و با اتهامات واهی به زندان های طولانی مدت، شلاق و تبعید  محکوم نگردند.

ما در مقابل این زور گویی های عریان و پایمال کردن حقوق اولیه انسان ها سکوت نخواهیم کرد و صدای اعتراضمان را به جهانیان خواهیم رساند.

ما دستگیری و حکم بی اساس ۱۶ سال زندان برای آرش جوهری را شدیدا محکوم می کنیم و از همه نهادهایکارگری، سازمانهای مدافع حقوق بشر، فعالین کارگری می خواهیم که نسبت به این حکم غیر انسانی اعتراض کنند و برای آزادی آرش جوهری تلاش کنند. باید صدای آرش جوهری و خانواده او باشیم.

آرش جوهری باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شود.

اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران

۱۴ژانویه ۲۰۲۱

*احضار جوانمیر مرادی به دادگاه

روز پنجشنبه ۲۵دی۹۹ طی یک ابلاغیه الکترونیکی توسط شعبه ۴ بازپرسی دادگاه عمومی و انقلاب کرمانشاه به جوانمیر مرادی ۵ روز مهلت‌ برای حضور و ارائه دفاعیات خود به شعبه مذکور داده شد.

جوانمیر مرادی روز ۱۴دی۹۹ توسط اطلاعات سپاه پاسداران کرمانشاه بازداشت و بعد از ۱۰ روز با قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی از زندان دیزل آباد کرمانشاه به طور موقت آزاد گردید.

مصادیق اتهامات مندرج در پرونده بازجویی که قاضی بر اساس آن اتهامات انتسابی را به جوانمیر مرادی تفهیم نموده است ، دفاع از حقوق کارگران، بیکاران، فعالیت علیه اعدام، شکنجه و زندانی نمودن فعالین کلیه عرصه های اجتماعی و اعتراضی، جمع آوری کمک های غذایی و بهداشتی برای کودکان کار و خیابان و توزیع آنها و انتشار عکس و گزارش از لحظات توزیع کمک ها از طریق کانال تلگرامی انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه، خواست به مرخصی فرستادن زندانیان عادی و آزادی زندانیان سیاسی به منظور نجات جانشان از ابتلا به ویروس کرونا، دفاع از حق آزادی بیان تجمع، تشکل و تظاهرات، انجام مصاحبه ها در ارتباط با موضوعات مذکور با شبکه های ماهواره ای خارج کشوری، انتشار پیام ویدیویی خود به مناسبت سالگرد جانباختگان آبان ۹۸، … است.

۲۵دی۹۹

برگرفته از کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

*بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون مطالبه واکسیناسیون فوری وسراسری

در یکسال اخیر شیوع بیماری مرگبار کرونا سایه سیاهی بر جامعه جهانی افکند. مردم ایران که همواره تحت فشارهای عظیم معیشتی، اجتماعی و سیاسی بوده‌اند با شروع اپیدمی کرونا، مشکلات معیشتی و اجتماعی‌شان ده‌چندان شده و فقر و فلاکت عمومی بسیار بحرانی‌تر از پیش، زندگی و معیشت میلیونها نفر از مردم را در بر گرفته است. بر اساس آمار رسمی که هیچگونه اعتمادی به آن نیست ده‌ها هزار نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته‌اند و کمتر خانواده‌ای است که از نزدیکان و بستگان خود را بر اثر بیماری کرونا از دست نداده باشد.

تا زمانی که شیوع این بیماری وجود دارد جان انسانها به خصوص در اماکنی که کار و زندگی به صورت گروهی و جمعی در جریان است در مخاطره بسیار جدی قرار دارد. کارگران در محیط‌های کاری و مراکز صنعتی، معلمان و دانش‌آموزان در محیطهای آموزشی، زندانیان در زندانهای کشور و هر قشر و بخشی از جامعه به شکلی کار و زندگی‌شان در ارتباط تنگاتنگ با دیگر انسان‌ها است که هر کدامشان ممکن است ناقل بیماری باشند. مهم‌تر از همه کادر درمانی و پزشکی که برای جان بیماران فداکارانه جانفشانی می‌کنند بیشتر از هر کسی در معرض ابتلا به بیماری قرار دارند.

اکنون که واکسن‌هایی برای مقابله با این بیماری در سطح جهان ساخته شده است ‌و پس از تأیید سازمان جهانی بهداشت بسیاری از کشورها در حال تزریق عمومی این واکسن‌ها هستند، هیچگونه اراده‌ی جدی از سوی حاکمیت برای تهیه واکسن و واکسیناسیون عمومی در جامعه نه تنها دیده نمی‌شود بلکه در مقابل آن ایستادگی شده و جان میلیونها زن و مرد و کودک ایرانی به بازی گرفته می‌شود.

جامعه ایران خسته و منزجر از تمامی بیحقوقی‌های تحمیلی، فقر و فلاکت گسترده و سرکوب هر نوع صدای حق‌خواهی و مطالبه‌گری است و دیگر تداوم این مشکلات و بازی دادن جان انسان‌ها در مواجهه با بیماری کرونا را برنمیتابد و قاطعانه خواهان مطالبه واکسیناسیون فوری وسراسری افراد جامعه است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران اعلام میدارد که تعرض به جان و زندگی افراد جامعه باید به فوریت پایان پذیرد و واکسیناسیون عمومی و رایگان کلیه کارگران در مراکز کاری و صنعتی و تمامی آحاد و افراد جامعه برای مقابله با بیماری کرونا بر اساس توصیه‌های  سلامت جهانی و استفاده از واکسن‌های مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی فوراً و بدون تبعیض و رایگان انجام گیرد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۲۶ دیماه ۹۹

*بیانیه  انجمن صنفی معلمان کردستان- مریوان در خصوص مطالبه واکسیناسیون فوری وسراسری

در حالی که نزدیک به یک سال از شیوع کرونا در کشور می‌گذرد و هزاران نفر از هموطنانمان قربانی این بیماری شده‌اند که در میان آنها تعدادی از دانش‌آموزان معلمان و بازنشستگان فرهنگی دیده می‌شوند، همزمان ناکارآمدی سیستماتیک و سیاست‌های غلط اقتصادی و تحریم‌ها و فساد ساختاری فراگیر کمر ملت ایران را زیر فشار اقتصادی خم کرده است.

در این میان با وجود تلاشهای فداکارانه پرستاران ،پزشکان و کادر بیمارستانی کشور ،وبا وجود آمار سازی های هر روز از میزان ابتلا و قربانیان کرونا، ناکارآمدی سیستم بهداشتی کشور در کنترل بیماری کرونا بر همگان آشکار شده است .در این شرایط سخت ودر حالی که  بسیاری از کشورهای همسایه ایران واکسیناسیون فوری را شروع کرده‌اند در کشور ما بدون ارائه هیچ گونه مبنای منطقی و علمی واکسن‌های مورد تایید سازمان بهداشت جهانی رد شده و وعده واکسیناسیون در ماه‌های آینده داده می شود.  وعده‌ای که قابل پیش بینی است که به خیل عظیمی از وعده‌های برآورده نشده این سال‌ها بپیوندد.

در حالی  که تا پیش از این تصمیم گیران وزارت بهداشت سیاست‌های خود را در هماهنگی کامل با سازمان بهداشت جهانی معرفی می‌کردند  حتی خود را موظف نمی‌دانند که پاسخ روشنی به چرایی حذف واکسن های مورد تایید این سازمان  بدهند. واکسن هایی که در بسیاری از کشورهای جهان در حال استفاده است.

ناگفته پیداست که با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس، با وجود تلاش‌های فراوان معلمان در ارائه آموزش‌های مجازی تداوم دوری دانش آموزان از محیط مدرسه بیش از هر چیز بر وخامت  وضعیت آموزش کشور افزوده است و البته که در شرایط کنونی و با توجه به شیوع کرونا آموزش های مجازی بهترین تصمیم است.و تا زمان واکسیناسیون سراسری باید ادامه پیدا کند. لازم است که تصمیم گیران حکومتی بر این مهم توجه داشته باشند تداوم شیوع کرونا علاوه بر آن‌که حتماً به قربانی شدن تعداد دیگری از هم وطنان می انجامد و فشار روانی و اقتصادی بر ملت به ویژه اقشار آسیب‌پذیر همچون معلمان و کارگران را تشدید می کند، باید همچون روزها و ماه‌های گذشته شاهد روند افزایشی ناهنجاری‌های اجتماعی خشونت‌ها و قتلهای  خانوادگی و خودکشی کارگران ،جوانان و دانش‌آموزان باشیم. ما به عنوان یک تشکل صنفی و نهاد مدنی وظیفه خود می‌دانیم که به  تصمیم گیران سیاسی کشور هشدار دهیم که عواقب تاخیر در واکسیناسیون فوری و سراسری کشور بر عهده آنهاست و پیشنهاد می‌کنیم که هماهنگ با سازمان بهداشت جهانی و همراستا با استانداردهای جهانی به واکسیناسیون فوری و سراسری مردم اقدام کنند،همانگونه که بسیاری از کشورهای جهان در حال انجام ان هستند.

انجمن صنفی معلمان کردستان مریوان

*بیانیه ی کانون صنفی فرهنگیان گیلان برای مطالبه واکسیناسیون عمومی مطابق با استاندارد های جهانی مورد پذیرش سازمان بهداشت جهانی

هر دم دردی از پی دردی ای سال!

با این تن ناتوان چه کردی ای سال؟

رفتی و گذشتن تو یک عمر گذشت

صد سالِ سیاه برنگردی ای سال!

(قیصر امین پور)

▪سالی که گذشت سال انبوه اندوهان عالم بود که  نحسی ویروس کرونا همچنان آوار بر آوار فزود و آواز مغموم درد از کران تا کران سرزمین های مختلف دنیا پیچیدن گرفت.

در این میان اما سرزمین ما متاسفانه از نخستین کشورهایی بود که میزبان خواسته و ناخواسته ی این ویروس منحوس گشت و چه جانها ی پاک  که در خاک نشد! از معلم تا دانش آموز از کارگر تا کارمند از پزشک تا پرستار از هنرمند سینما تا نویسنده و شاعر و بسی جان های پاک دیگر از اقشار مظلوم و رنجور این سرزمین اهورایی که اکنون به هفت هزار سالگان پیوسته اند.

آنچه در این بین اندوه این رنجوری را دو صد چندان می کند،مدیریت های ناکارآمد،سیاسی،غیر حرفه ای و غیر مسئولانه با این پدیده شوم بوده است که از ابتدای شیوع تا به اکنون شاهد آن بوده ایم.

در ماه نخست که پروپاگاندای رسمی حاکمیت در پی انکار موضوع بر آمد و با حضور شبه کارشناسان از اساس این موضوع را دروغ و حتی کذایی خواندند.بعد از آنکه این ویروس منحوس با سرعت متصاعدانه ای جان های بسیاری گرفت،چاره ای جز پذیرش واقعیت های تلخ نبود.اما این روزها آنچه که نگرانی بیش از اندازه ای در عموم مردم ما ایجاد کرده،ورود نگرش های بخش نامه ای و سیاسی کاری ها ی متداول در مواجهه با چگونگی استفاده از واکسن های خارجی است.مسئله واکسن و نحوه استفاده ی آن امری تخصصی در حیطه سازمان بهداشت جهانی است و نمی توان به سلیقه ی شخص خاصی و یا نهاد خاصی، مردم رنجور و بیمار را از حق استفاده قانونی،شرعی و عرفی از برخورداری واکسن برای درمان محروم کرد.امری که سه رکن مهم سازمان نظام پزشکی ایران و رئیس مجمع انجمن های علمی پزشکی ایران در نامه به رئیس جمهور،با تاکید بر تهیه واکسن از منابع علمی معتبر بر حق استفاده مردم از آن تاکید ورزیدند.

کانون صنفی فرهنگیان گیلان به حاکمیت هشدار می دهد،جان مردم را وجه المصالحه نگرش های ایدئولوژیک و دعواهای سیاسی مرسوم قرار ندهد و در مواجهه با این امر به غایت خطیر، حداکثر تدبیر را به خرج دهد.هرگونه اصراری بر محروم کردن مردم از واکسن مطلوب،مطابق با استاندارهای جهانی و سازمان بهداشت جهانی، تلاش و مشارکت در مسیر مرگ و میرهای ناشی از کرونا ، کشتار عامدانه محسوب می شود و اگر در آتیه این بلیه در جهان رو به خاموشی گراید و از ملت  ما به خاطر محروم شدن از واکسن مورد تایید مراجع علمی،همچنان قربانی بگیرد،هیچ عذری پذیرفته نخواهد بود.حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری که از طریق آرای عمومی به این جایگاه دست یافته، موظف است که شفاف و صریح مسیر تهیه واکسن معتبر را با تسریع بپیماید.کارنامه ی هشت ساله ی او پر از عهد شکنی های مدام و از یاد بردن تمام وعده های انتخابی است.او اکنون در نقطه فاینال ریاست جمهوریش در میانه ی آزمونی سخت و تاریخی قرار گرفته است تا بل این آخرین بار مسئولیتش را به درستی به مقصد مقصود نائل گرداند.

کانون صنفی فرهنگیان گیلان انتظار دارد مجموعه ی حاکمیت نسبت به دیدگاه های سیاسی شده و بخش نامه ای در این عرصه به شدت احتراز ورزد و راه درست را تا ریشه کن کردن این معضل خانمان سوز در پیش بگیرد.

کانون صنفی فرهنگیان گیلان ۲۵ دی ۹۹

*تجمع اعتراضی متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن شهر زارچ نسبت به عدم واگذاری زمین مقابل بنیاد مسکن

روز پنج شنبه ۲۵ دی،متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن شهر زارچ برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی و عدم واگذاری زمین برای ساخت مسکن دست به تجمع مقابل بنیاد مسکن این شهر دراستان یزد زدند.

تجمع کنندگان با اشاره به واریز اولیه این طرح به خبرنگاریک رسانه گفتند:پنج ماه است مبلغ ۴۰ میلیون تومان را واریز کرده، اما همچنان زمین به آنان واگذار نشده است.

آنها افزودند:با توجه به اینکه این طرح در بسیاری از شهرستان‌های استان اجرایی شده و حتی در مرحله بهره‌برداری است، متأسفانه در زارچ هنوز زمین آن تأمین نشده است.

قابل یادآوری است که است بیش از ۲۶۰ نفر در طح اقدام ملی مسکن در زارچ ثبت نام کردند که از این تعداد ۸۴ نفر از متقاضیان در راستای افتتاح حساب به بانک معرفی شده و بیش از ۷۰ نفر اولین قسط ۴۰ میلیون تومان را پرداخت کردند.

*تجمع اعتراضی پیمانکاران شهرداری زنجان نسبت به عدم پرداخت مطالبات

روز پنج شنبه ۲۵ دی،جمعی از پیمانکاران شهرداری زنجان برای اعتراض نسبت به عدم پرداخت مطالبات مقابل ساختمان محل برگزاری جلسات شورای این شهراجتماع کردند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۲۶ دی،در جریان جلسه هفته جاری شورای شهر زنجان، پیمانکاران مناطق چهارگانه شهرداری با تجمع در مقابل ساختمان شورای شهر و شعارهای پی در پی نظم جلسه شورا را برهم زدند.

آن‌ها به دلیل پرداخت نشدن مطالبات امسال و سال گذشته خود، خواستار رسیدگی اعضای شورا به وضعیتشان بودند هرچند که این قبیل تجمع‌ها در گذشته مقابل استانداری نیز رخ داده بود که برای پیمانکاران زنجانی نتیجه‌ای نداشت.

یکی از این پیمانکاران به خبرنگار رسانه ای گفت:برخی از پیمانکاران بیش از یک سال است که از شهرداری طلبکار هستند و بسیاری با شرایط موجود اصلاً با شهرداری کار نمی‌کنند زیرا وضعیت درآمدی شهرداری مطلوب نیست و حتی توان پرداخت حقوق و مزایای کارمندان خود را هم ندارد.

این پیمانکار عمرانی با بیان اینکه برخی از پیمانکاران از گذشته با شهرداری کار می‌کنند و به ناچار با همان روند ادامه کار می‌دهند، اظهار می‌کند: پیمانکارانی که در حوزه جدول و آسفالت هستند بیشترین آسیب را در این روزهایی که تورم بیداد می‌کند، دیده‌اند.

اوافزود: برخی از پیمانکاران حتی بعد از گذشت هفت یا هشت ماه از شهرداری طلبکار هستند درحالی که پیمانکاری که با گذشت یک سال به پول خود می‌رسد نه تنها سود نکرده است بلکه ضرر هم می‌کند.

وی درخاتمه گفت: انگیزه‌ای برای ادامه همکاری با شهرداری در بین پیمانکاران حوزه عمرانی دیده نمی‌شود.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate