اخباروگزارش های کارگری ۹ آذر ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری ۹ آذر ماه ۱۴۰۱

هفتاد وششمین روزاعتراضات سراسری پس از قتل مهسا (ژینا) امینی  در مقر گشت ارشاد تهران 

«اتحاد مبارزه پیروزی»

«زنده باد ۱۶آذر روز دانشجو»

«کارگرمعلم پرستار کشاورزدانشجو اتحاد اتحاد»

روز چهار شنبه ۹آذرماه، هفتاد وششمین روز اعتراضات سراسری پس ازقتل مهسا (ژینا) امینی  در مقر گشت ارشاد تهران شاهد اعتراضات بقرار زیر بودیم:

– گرامیداشت یاد شورش نیکنام از جان باختگان اعتراضات سراسری مهاباد بمناسبت سومین روز خاکسپاریش باشرکت جمعیت کثیری وباسردادن شعارهای اعتراضی

 – مراسم خاکسپاری مهران سماک ۲۷ ساله که براثر تیراندازی نیروهای سرکوب دولت ودستگاه رهبری دربندرانزلی پس از باخت فوتبال جان خودرا ازدست داد

– اعتصاب وتحریم کلاس،تجمع،راهپیمایی و حضور بدون تفکیک جنسیتی در سلف،دیوار نویسی دانشجویان و انتشار بیانیه های اعتراضی دانشجویان:

– دانشگاه صنعتی أصفهان

– دانشگاه آزاد ساری

– دانشکده زیست دانشگاه بهشتی

– پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران

و

– بیانیه دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس در حمایت از اعتراضات مردمی و محکومیت اقدامات امنیتی در فضای دانشگاه

– دانش آموزان در مدرسه وخیابان:

– تهران(قصردشت)

– روانسر

وهمچنین

– اعتراضات دامنه دارکارگران کارخانه فولاد گیلان نسبت به سطح پایین حقوق ازجمله تجمع روز چهارشنبه ۲ آذر – تعلیق از کار ۷ کارگر حق طلب

– ادامه اعتراضات کارگران شهرداری سی سخت نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق بابرپایی تجمعی دیگر

بیانیه دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس در حمایت از اعتراضات مردمی و محکومیت اقدامات امنیتی در فضای دانشگاه

پس از قریب به هفتاد روز از شروع اعتراضات و اعتصابات سراسری و حضور یکپارچه دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور در خط مقدم این اعتراضات اکنون مقامات دانشگاه‌ها با همکاری نهادهای اطلاعاتی و امنیتی با هدف مرعوب و منکوب کردن دانشجویان دست به اقداماتی غیرقانونی، غیراخلاقی و بی‌شرمانه در دانشگاه‌ها زده‌اند. دانشگاه تربیت مدرس نیز از همان روزهای نخست جنبش مردمی شاهد تجمعات خودجوش اعتراضی در محکومیت اقدامات غیرقانونی و غیرمسئولانه مقامات سیاسی و امنیتی کشور بوده است. از نخستين روزهاى شروع تجمعات در دانشگاه تربیت مدرس، طرح شعارهای رادیکال در حمایت از دانشجویان سیاسی و عقیدتی، شعارهایی در حمایت از کارگران و خواست به حق آزادی زندانیان و بازداشتی‌ها و محکومیت سرکوب و کشتار هم‌وطنان بی‌دفاع از کردستان تا بلوچستان، باعث شده تا مسئولان و روسای دانشگاه به تکاپو افتاده تا بی هیچ منع عرفی، اخلاقی و قانونی به تهدید و ارعاب دانشجویان بپردازند. بسیاری از دانشجویان معترض طی تماس‌های تلفنی متعدد توسط نهادهای امنیتی و اطلاعاتی تهدید شده‌اند. اخیرا #پرتو_شهوندی دانشجوی دکتری ریاضی توسط نهادهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه زندان قرچک منتقل شده است و از وضعیت او اطلاعاتی در دست نیست. همچنین درب‌های دانشگاه مجهز به سیستم کارت‌خوان شده تا از ورود برخی دانشجویان ممانعت به عمل آید. بسیاری از دانشجویان پشت درب‌های دانشگاه مانده‌اند و تعداد بسیاری به کمیته انضباطی احضار شده‌اند. كميته انضباطى دانشگاه بدون هیچگونه پشتوانه قانونی اقدام به بستن سامانه آموزشی گلستان و همچنین سامانه تغذيه دانشجویان معترض کرده و كارت دانشجويى آنها را با ارعاب و تهدید ضبط کرده و از خدمات رفاهی (خوابگاه) محروم کرده‌اند! در جلسات این کمیته بدون ارائه شواهدی از عمل غیرقانونی توسط دانشجویان اتهاماتی بی‌اساس و واهی مانند اقدام عليه امنيت ملى، توهين به مقدسات و تبلیغ علیه نظام را به دانشجویان معترض نسبت داده‌اند. لازم به ذکر است عناصر ناشناس و مشکوک در فضای مجازی با عنوان (گاندو تربیت مدرس در تلگرام) به شکلی خرابکارانه اقدام به پرونده‌سازی‌جعلی علیه دانشجویان کرده‌اند. جالبتر آن است که کمیته انضباطی دانشگاه به کلی پوست انداخته و در قالب بازجو و بازپرس از هیچگونه توهين و تهديد کوتاهی نکرده، دانشجويان را از حق دسترسى به وكيل محروم نموده و آنان را مجبور به امضاى تعهدنامه اجباری کرده‌اند که به لحاظ حقوقی ميتواند پيامدهاى نامطلوبی براى دانشجويان داشته باشد. روش این بازجویان سواستفاده از بى‌اطلاعى دانشجويان از قوانين حقوقى است. 

در این راستا ما دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس یکصدا حمایت خود را از جنبش انقلابی مردم ایران مجددا اعلام کرده، آزادی بدون قید و شرط پرتو شهوندی و تمامی دانشجویان بازداشتی را خواهانیم، خواستار کوتاه شدن دست نهادهای امنیتی از دانشگاه‌ها هستیم و خود را بیش از پیش متعهد به جنبش آزادی‌خواهانه مردم ایران می‌دانیم. بی شک حق بر باطل پیروز است.

سینا نعیمی دانشجوی اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی کردستان، روز یکشنبه ۶ آذرماه حدود ساعت ۱ ظهر توسط نیروهای امنیتی داخل محوطه‌ی دانشگاه ربوده شده است.

تا بدین لحظه از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت‌کننده ایشان اطلاع دقیقی در دست نیست.

صوفیا صاحبی دانشجوی کارشناسی میکروبیولوژی دانشگاه آزاد تهران شمال ورودی ۹۹ و سردبیر نشریه ادبی شاخه‌نبات، شامگاه شنبه ۱۴ آبان طی یورش نیروهای امنیتی به منزل خود بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده است.

تا بدین لحظه از وضعیت فعلی ایشان اطلاع دقیقی در دست نیست.

شایان پاداش دبیر سابق شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی کردستان و دانشجوی رشته‌ی دندانپزشکی این دانشگاه، روز سه‌شنبه ۸ آذرماه در محوطه‌ی دانشگاه توسط نیروهای امنیتی ربوده شده است.

تا بدین لحظه از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت‌کننده‌ی ایشان اطلاع دقیقی در دست نیست.

علی ابراهیمی دانشجوی فلسفه دانشگاه تهران ورودی ۱۴۰۰، روز یک‌شنبه در راه بازگشت از محل کار توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان تهران بزرگ( فشافویه) منتقل شده است.

تا بدین لحظه از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت‌کننده‌ی ایشان اطلاع دقیقی در دست نیست.

ایدین غفاری دانشجوی ترم ۵ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، صبح امروز ٩ اذرماه از منزل شخصی خود توسط نیروهای امنیتی ربوده شده است.

تا بدین لحظه از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت‌کننده‌ی ایشان اطلاع دقیقی در دست نیست.

مریم دریسی دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور ساوه به سه سال حبس تعزیری محکوم شد

این دانشجو، روز ۲۳ مهر در کازرون توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از گذراندن ۸ روز بازداشت در سلول انفرادی اطلاعات سپاه شیراز به زندان عادل‌آباد منتقل شده بود و طی دادگاه‌هایی که روزهای ۲۳ و ۲۵ آبان بدون حضور وکیل برگزار شد به سه سال حبس تعزیری محکوم شد. وی اکنون با وثیقه سیصدهزار تومانی و کفالت هفتاد میلیون تومانی موقتا آزاد است.

تعلیق‌های دانشگاه به اساتید رسید

دکترشمسی عباسعلیزاده استاد گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، با حکم فوق تا اطلاع ثانوی از حضور در دانشگاه و فعالیت‌های اموزشی منع شدند! علت این حکم، گزارش حمایت دکتر عباسلعلیزاده از دانشجویان و اعتراضات دانشجویی و‌ حضور‌ در تجمع پس از فوت آیلار حقی در بیرون دانشگاه مطرح شده است.

انجمن اسلامی دانشجویان علوم پزشکی‌ تبریز همسو با همه‌ی دانشجویان دانشگاه، حمایت خود را از این استاد شریف دانشگاه اعلام کرده و هشدار می‌دهیم دانشجویان این رویه دانشگاه در برخورد با دانشجویان و اساتید را نخواهند پذیرفت.

مداومت بی‌خبری از وضعیت سمیع آسریس

سمیع آسریس دانشجوی سال آخر پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه و اهل اشنویه که روز ۲۹ آبان پس از خروج از خوابگاه چمران این دانشگاه در خیابان طرزی مشرف به خوابگاه مورد حمله نیروهای لباس شخصی قرار گرفته و همراه با ضرب و شتم ربوده شده است‌، با وجود پیگیری‌های مکرر خانواده و دوستان از دانشگاه و نهادهای امنیتی همچنان در بازداشت اطلاعات سپاه ارومیه و در بند امنیتی زندان مرکزی ارومیه به سر می‌برد و خبری از وضعیت و آزادی وی در دست نیست.

بیش از یک ماه بلاتکلیفی علیرضا پورصفر

علیرضا پورصفر دانشجوی مهندسی هوافضا و فعال دانشجویی دانشگاه خواجه‌نصیر که نیمه‌شب ۷ آبان ضمن تفتیش منزل و ضبط تمامی لوازم الکترونیک، توسط نیروهای لباس شخصی بازداشت شد، با وجود گذشت یک ماه، هم‌چنان در بازداشت به سر می‌برد. 

طبق مادهٔ ۲۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری، قرار بازداشت اولیه تنها یک ماه اعتبار دارد.

آزادی معین مکیان وادامه بازداشت دانیال آیتی

معین مکیان دانشجوی برق دانشگاه شریف که روز سه‌شنبه ۸ آذر در حالی که سوار بر اسنپ بود مقابل دانشگاه بازداشت شده بود، ساعاتی پیش آزاد شد. دانیال آیتی دیگر دانشجوی همراه وی، همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

آزادی امیرحسین منفرد به قید تعهد

امیرحسین منفرد دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک دانشگاه امیرکبیر که روز ۲۴ آبان بازداشت شده بود، به قید تعهد آزاد شد.

انجمن صنفی معلمان سنندج و کلاترزان:

تداوم بازداشت دو معلم زن سنندجی و بی‌اطلاعی از سرنوشت آنها

در همه ممالک معلم به جهت جایگاه و نقش تعیین‌کننده‌ای که در سلامت و توسعه جامعه دارد مورد تکریم مردم و مسولان است و حاکمیت تمام تلاش خود را برای بالندگی و جلب رضایت آنان انجام می‌دهد. مطابق این قاعده کلی و نیز ادعاهای مسولان کشور که در اظهارات خود معلمان را هم‌شاُن پیامبران می‌دانند انتظار این است که اندک عنایت و حرمتی در حق معلمان روا داشته شود اما متاسفانه بر خلاف این انتظار به‌حق، روند نامیمون تهدید و فشار بر معلمان همچنان ادامه دارد و هر روز قربانی تازه‌ای می‌گیرد.

حدود یک ماه از بازداشت سرکارخانم سهیلا خالدی، دبیر هنر و از معلمان خوشنام ناحیه ‌۱ سنندج می‌گذرد و علیرغم پیگیریهای مستمر خانواده و جامعه معلمان پاسخ روشن و قانع‌کننده‌ای در خصوص وضعیت پرونده و سلامتی ایشان از جانب نهادهای امنیتی ارائه نگردیده است.

    در ادامه این فشارها دو هفته پیش یکی از دبیران ریاضی ناحیه ۱ سنندج به نام خانم دکترشیوا مفاخری، که از معلمان خوش‌فکر، محبوب و باانگیزه سنندج هستند بازداشت شده و تاکنون تلاشهای خانواده و همکاران برای آزادی ایشان بی‌نتیجه بوده است.

انجمن صنفی معلمان سنندج و کلاترزان، با توجه به بی‌اطلاعی از وضعیت نامعلوم این همکاران و درک شرایط روحی خانواده‌های آنها، نگرانی خود را نسبت به وضعیت کنونی اعلام می‌دارد و خواهان آزادی بی‌قید و شرط این همکاران است. بدیهی است که مسولیت هرگونه اتفاق احتمالی برای این عزیزان بر عهده نهاد بازداشت‌کننده می‌باشد.  

نهم آبان ۱۴۰۱

پیام تسلیت انجمن صنفی معلمان فارس  

و هر از گاه در گذر زمان

در گذر بی صدای ثانیه های دنیای فانی

جرس کاروان از رحیل مسافری خبر می دهد 

که در سکونی آغازی بی پایان را می سراید

فوت همکار فرهیخته، مدیر شریف و فداکارمان، دکتر زهرا لری، ما را اندوهگین ساخت.

اندوهی بی پایان از این واقعه دردناک که قابل وصف نبوده و در واژه ها نمی گنجد.

انجمن صنفی معلمان فارس درگذشت و فقدان این همکار جاوید نام را به فرزندان و خانواده ایشان تسلیت عرض می نماید، هر چند تحمل داغی که بر دلهای شان نشسته بی نهایت سخت است و عظمت هیچ صبری از وسعت غم آن ها نمی کاهد.

از شمار دو چشم یک تن کم

وز شمار خرد هزاران بیش

همچنین به دانش آموزان این سرزمین و جامعه فرهنگیان و فرهیختگان به ویژه فرهنگیان استان کرمان نیز تسلیت گفته، برای همکار عزیز درگذشته مان آرامش و شادی روح و برای بازماندگان سوگوارشان صبر و شکیبایی مسئلت می نماییم.

انجمن صنفی معلمان فارس

اعتراضات دامنه دارکارگران کارخانه فولاد گیلان نسبت به سطح پایین حقوق ازجمله تجمع روز چهارشنبه ۲ آذر – تعلیق از کار ۷ کارگر حق طلب

روز چهارشنبه ۲ آذر ۱۴۰۱، کارگران کارخانه فولاد گیلان درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به سطح پایین حقوق دست به تجمع در این واحد تولیدی واقع در شهرک صنعتی رشت زدند.

کارفرما برای انتقام گرفتن از کارگران ۷ همکار حق طلبشان را از کارتعلیق کرد.

روز چهارشنبه ۹ آذر کارگران معترض کارخانه فولاد گیلان به خبرنگاررسانه ای گفتند: نسبت به اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل، دستمزد حداقلی و اضافه‌کار، مسکوت ماندن برخی مزایا وحذف برخی دیگر بارها اعتراض کرده‌ایم تا به حق و حقوق خود برسیم. به همین دلیل چهارشنبه هفته گذشته دست به اعتراض زدیم که در نتیجه آن کارفرما اقدام به تعلیق کار هفت نفر از همکاران‌مان کرد.

آن‌ها با بیان اینکه کارفرما با این استدلال که این ۷ کارگر اعتراضات را هدایت می‌کنند، از ورود آن‌ها به کارخانه ممانعت کرده است، گفتند: سوابق کاری این تعداد کارگر ۵ تا ۱۵ سال است و همگی نگران وضعیت شغلی و معیشتی خود هستند.

آنهاادامه دادند: کارگرانی که برای حضور در محل کار خود محدود شده‌اند در واحد فروش، کنترل کیفیت، خدمات، پشتیبانی، تولید و سیالات مشغول کارند که دارای مدارک دیپلم، فوق دیپلم و بالاتر هستند.

در همین رابطه، یکی از کارگران گفت: علارغم اینکه وضعیت تولید و فروش محصولات این مجتمع بزرگ تولیدی بسیار خوب است اما دریافتی کارگران با حداقل حقوق قانونی شورای عالی کار، تامین‌کننده‌ی مخارج زندگی آن‌ها نیست. در عین حال کارگران از پاداش بهره‌برداری محروم هستند و اضافه‌کاری‌ها هم مداوم پرداخت نمی‌شود. همچنین سرویس حمل ونقل و ایاب و ذهاب کارگرانی که محل سکونتشان در شرق گیلان همانند شهرهای لاهیجان، آستانه اشرفیه و کوچصفهان است، نیز حذف شده است.

این کارگر مجتمع فولاد گیلان افزود: همه کارگران این واحد در اعتراضات دو ماه گذشته نقش کلیدی داشتند بنابراین اگر کارفرما قصد اخراج دارد باید همه کارگران را اخراج کند.

ادامه اعتراضات کارگران شهرداری سی سخت نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق بابرپایی تجمعی دیگر

کارگران شهرداری سی سخت درادامه اعتراضاتشان نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق هفته گذشته دست به تجمع زدند.

روز چهارشنبه ۹ آذر،کارگران شهرداری سی سخت در استان کهکیلویه و بویراحمد از پرداخت علی‌الحساب حقوق خود خبر دادند و به خبرنگاررسانه ای گفتند: در حال حاضر ۱۲ ماه حقوق معوقه طلبکارند.

آنها افزودند: مبالغی که شهرداری طی هفت ماه گذشته (مهر ماه) به حساب کارگران به عنوان علی‌الحساب واریز کرده، موجب نارضایتی کارگران شده است.

آن‌ها با بیان اینکه تاخیر در پرداخت حقوق‌ها، کارگران شهرداری را به تنگنا کشانده است، اضافه کردند: متاسفانه شهرداری در سال جاری هر ماه به حساب هر یک از کارگران مبلغ ۶ میلیون تومان واریز می‌کند.

کارگران با بیان اینکه جدا از حقوق، یک سال عیدی و پاداش، بخش زیادی از بیمه کارگران پرداخت نشده است، در پیگیری مطالبات خود از سوی شورای شهر سی سخت گفتند: متاسفانه اختلافات ایجاد شده ما بین شهردار با سه نفر از اعضای شورای شهر مانع پیگیری مطالبات کارگران و وضعیت شهر شده است.

آن‌ها در ادامه گفتند: ما کارگران شاغل در سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری سی سخت چندین بار به دفاتر اعضای شورای شهر مراجعه کردیم اما هیچ نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.

آن‌ها با بیان اینکه اعضای شورای شهر مرتبا وعده پرداخت حقوق کارگران را می‌دهند اما در عمل اتفاق خاصی نمی‌افتد، در ادامه تصریح کردند: منابع مالی که برای شهرداری تامین می‌شود، احتمالا در جای دیگری جز پرداخت حقوق کارگران هزینه می‌شود.

آنها همچنین گفتند:بیش از ۱۲ ماه است که کارگران شهرداری سی سخت حقوق طلب دارند که مربوط به یکسال حقوق سال گذشته (۱۴۰۰) است. در عین حال سال جاری حقوقی که بابت هفت ماه سال جاری دریافت کرده‌ایم علی‌الحساب شش میلیون تومان بوده است.

آنا ادامه دادند: هفته گذشته از سوی کارگران تجمعی برگزار کردیم و مکاتباتی هم با مسئولان شهری انجام شد که به جایی نرسیده است.

آن‌ها در پایان با بیان اینکه این حجم از نارضایتی در میان کارگران شهرداری، موجب نگرانی‌ست، افزودند: خواسته‌های کارگران شهرداری هم صنفی‌ست و هم قانونی که اگر به آنها ترتیب اثر داده نشود، مشکلات ما حادتر خواهد شد.

واژگونی مینی بوس کارگران در یزد ۸ مصدوم برجای گذاشت

مدیر روابط عمومی سازمان اورژانس یزد گفت: واژگونی مینی بوس کارگران در جاده اشکذر یزد هشت مصدوم برجای گذاشت.

باز هم واژگونی سرویس رفت و آمدکارگران واینبار مصدومیت ۸ کارگر یک واحد تولیدی یزد

عصرروزچهارشنبه ۹ آذر،مینی بوس حامل کارگران یک واحد تولیدی یزد در جاده اشکذر به سمت شرکت فولاد آلیاژی یزد واژگون و۸ نفر مصدوم وبه بیمارستان منتقل شدند.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate