اخباروگزارش های کارگری ۸ آذر ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری ۸ آذر ماه ۱۴۰۱

مستحکم باد همبستگی کشاورزان برای احقاق حقوق برحقشان

بازپخش:تجمع کنندگان حق طلب اصفهان ماسک چهره دولت رئیسی را پس زدند وماهیت سرکوبگرانه اش را برملا کردند:

یورش وحشیانه نیروهای امنیتی،بسیجی،یگان ویژه وانتظامی به تجمع کنندگان بر بستر خشک زاینده‌رود وشلیک ساچمه وگاز اشک آور بسویشان و جان باختن ومصدومیت چند نفر

مقاومت حق طلبان درمقابل سرکوبگران با سنگ پراکنی و سردادن شعارهای «بی شرف بی شرف»،« نترسید نترسید ما همه باهم هستیم»و….

روز جمعه ۵ آذر۱۴۰۰برای سومین روز متوالی، نیروهای امنیتی،یگان ویژه وانتظامی به تجمع کنندگان بر بستر خشک زاینده‌رود یورش آوردند وبا شلیک ساچمه و گازاشک آور دستکم دونفرجان باختند وچندنفرهم مصدوم شدند.

فیلم های منتشره درشبکه های اجتماعی از مقاومت حق طلبان درمقابل سرکوبگران با سنگ پراکنی و سردادن شعارهای «بی شرف بی شرف»،«نترسید نترسید ما همه باهم هستیم» و….می باشد.

شعارها:

– کشاورز کشاورز حمایتت می کنیم حمایتت می کنیم

– ننگ ما ننگ ما پلیس الدنگ ما

– ننگ ما ننگ ما صدا وسیمای ما

– این همه لشکر آمده به جنگ رهبر آمده

اصفهان شرکرد اتحاد اتحاد

– زاینده رود را پس بدین

– اصفهانی باغیرت، حمایت، حمایت

– هموطن به‌پاخیز، ایران فلسطین شده

– تا آب نیاد تو رودخونه، برنمی‌گردیم به خونه

توپ،تانک ،فشفشه دیگر اثر ندارد

تصاویر: 

هفتاد وپنجمین روزاعتراضات سراسری پس از قتل مهسا (ژینا) امینی  در مقر گشت ارشاد تهران 

روز سه شنبه ۸ آذرماه، هفتاد وپنجمین روز اعتراضات سراسری پس ازقتل مهسا (ژینا) امینی  در مقر گشت ارشاد تهران بقرارزیرسپری شد:

«اتحاد مبارزه پیروزی»

– اعتصاب وتحریم کلاس،تجمع،راهپیمایی و حضور بدون تفکیک جنسیتی در سلف،دیوار نویسی دانشجویان و انتشار بیانیه های اعتراضی دانشجویان:

– دانشکده حقوق دانشگاه بهشتی

– دانشکده زیست دانشگاه بهشتی

–  دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران

– دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران

– دانشکده‌ی ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی

– دانش آموزان در مدرسه وخیابان:

– اردبیل

– دهلران

– سنندج

تجمع و جنگ وگریز خیابانی درتهران(ولی عصر)

وهمچنین

– تجمع  پرستاران بیمارستان خمینی تهران برای افزایش حقوق واعتراض به عدم اجرای کامل قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری

– تجمع  اعتراضی پرستاران اورژانس پیش بیمارستانی استان خراسان رضوی نسبت به عدم اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری وتبعیض در پرداخت ها مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

– تجمع اعتراضی کارگزاران مخابرات روستایی خوزستان نسبت به سطح پایین حقوق وتبعیض در پرداخت ها مقابل شرکت مخابرات استان

– اعتصاب کارگران شرکت گندله‌سازی مادکوش بندرعباس

بیانیه دانشجویان دانشگاه هنر تبریز به تاریخ دوشنبه ۷ آذر (۳۷ آبان! )

به نام ایستادگی

درود بر تمامی آزادی‌خواهان ایران زمین و خطاب بر تمامی مسئولین سرکوب که دانشگاهی را که قلب تپنده‌ی جامعه و مهد پرورش اندیشه است را با زندان و دانشجو را با زندانی اشتباه گرفته‌اند.

علاوه بر ادامه داشتن وضعیت اسف بار مردم کشور عزیزمان، حکم دانشجویان انضباطی شده دانشگاهمان مبنی بر تعلیق یک الی دو نیم‌سال ابلاغ گردیده که خون ما را بیشتر به جوش می‌آورد. دانشجویانی که هیچ جرمی جز هنرشان و اندیشه مترقی نداشته‌اند توسط حراست مزدور و مسئولان سرکوب‌ اعم از شورای بدوی و ریاست نامحترم که با استفاده از گزارش‌ها و شکایات دروغین و پرونده‌سازی برای دانشجویان حکم ناجوانمردانه صادر میکنند، سرکوب میشوند، تجمعات مسالمت‌آمیز و ‌پرفورمنس هنری‌شان، اغتشاش نامیده شده و از دانشگاه که حضور در آن حق مسلمشان است رانده میشوند.

۴ تن از دانشجویان بدون هیچ خطایی در ۲۴ آبان بازداشت شده و پس از گذشت دو هفته همچنان در زندان به‌سر میبرند.

۴ تن دیگر از دانشجویان به تاریخ ۲۸ آبان جلوی درب صحن دانشگاه که قرار بر این بود مقدس باشد، به جرم بیگناهی با همکاری حراست دستگیر شده‌اند.

قساوت در حق دانشجو به حدی رسیده که به تاریخ ۳۰ آبان جلوی خوابگاهی که میبایست پناهگاهش باشد، ربوده میشود!

دریغ از تلاش مسئولان بر پیگیری وضعیت آزادیشان تا در کلاس‌هایی که اصرار دارند برگزار شود، شرکت نمایند. به‌جای‌ آن جلوی سلف و بوفه کشیک میدهند تا از خطری مهلک به نام رفتار انسان‌گونه و نه جنسیت‌مدار، پیشگیری نمایند.

حراست که قرار بود حافظ امنیت دانشجو باشد با کوردلی و با چشمانی که فقط بر پوشش دانشجو باز است، در وظیفه‌اش خیانت می‌کند.

کاش تزویر و ریا را مبنای برخوردهایتان قرار نداده و منصب قدرت موقتی که بوی خون میدهد را به زندگی شریف نمی‌فروختید.

ما در برابر ظلم و ستم شما سر فرود نخواهیم آورد و هرروز با دیدن تصمیمات ناعادلانه و رفتار بی‌منطق و سراسر ظالمانه‌ی شما خشمگین‌تر میشویم و تا روزی که شما در آتش این خشم بسوزید ادامه خواهیم داد!

شرح آنچه در این روزهای تاریک بر  دانشجویان دانشکده ادبیات علامه می‌رود

گزارش ارسالی دانشجویان دانشگاه علامه

امروز ٨ آذرماه ١۴٠١، همان روزی است که دانشجویان دانشکده ادبیات با حضور تهدیدآمیز معاون حراست دانشگاه( پاکپور) مورد تهدید و ارعاب شدید توسط وی قرار گرفتند. طی این رفتار سرکوبگرانه، دانشجویان تهدید به بازداشت، تعلیق، اخراج و درج ستاره در پرونده شدند.

با وجود اینکه براساس بند ۷۲:

– تفهیم اتهام با رعایت کلیه موازین حقوقی باید به صورت شفاهی و مكتوب با ذکر موضوع تخلف انجام و برگه تفهیم اتهام که شامل اعلام اتهام کتبی، توضیح مكتوب دانشجو و مورد امضای طرفین قرار گیرد و در دبیرخانه ثبت می‌گردد.

(جلسه بدون ضبط صدا و تصویر توسط طرفین)

رئیس حراست دانشکده ادبیات(نورزاد) نیز علی‌رغم تمارض به دوستی و همدلی در روزهای اخیر و درخواست همکاری و همیاری از دانشجویان با حراست و نهاد دانشگاه، امروز ٨ آذر با ارائه لیستی از اسامی دانشجویان به همراه شماره تماس آنها به حراست دانشگاه عدم صداقت خود را اثبات کرد.

تائید قتل حکومتی سامرا هاشم زهی در جمعه خونین زاهدان

به تازگی تصویری از آرمگاه سامر هاشمزهی کودک ۱۵ ساله بلوچ که با شلیک مستقیم در جمعه خونین زاهدان به قتل رسیده، منتشر شده است.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران ، ضمن محکومیت شدید سرکوب و کشتار مردم و قتل کودکان و دانش‌آموزان بی‌گناه، خواهان توقف فوری کودک کشی توسط حکومت است.

محکومیت هادی امیرمحسنی به چهار سال و سه ماه حبس تعزیری

هادی امیرمحسنی، دانشجوی مدیریت دانشگاه امام صادق که روز ۲ مهر در خیابان ۱۶ آذر توسط نیروهای امنیتی بازداشت و بیش از ۲۰ روز در سلول انفرادی به سر برد، به اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی و اخلال در نظم عمومی به چهار سال و سه ماه حبس تعزیری محکوم شد.

دو دانشجوی دانشگاه شریف صبح امروز بازداشت شدند

معین مکیان ودانیال آیتی، ورودی‌های ۹۹ مهندسی برق دانشگاه شریف، صبح امروز ۸ آذر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

گزارشی از نحوه ربوده شدن دو دانشجوی دانشگاه شریف در مسیر دانشگاه

گزارش ارسالی از دانشجویان دانشگاه شریف

معین مکیان صبح از خوابگاه به سمت دانشگاه شریف با گوشی شخصی خود اسنپ می‌گیرد. در نزدیکی میدان تیموری، دو ماشین پژو پارس مانع حرکت خودروی اسنپ می‌شوند و جلو و عقب ماشین قرار می‌گیرند. ۴ مامور از دو ماشین پیاده شده و اطراف ماشین اسنپ می‌ایستند و سوییچ خودرو را از راننده اسنپ می‌گیرند. ابتدا می‌پرسند معین مکیان چه کسی هست و وقتی معین خودش را معرفی می‌کند، به او دستبند می‌زنند. سپس مامور لباس شخصی تماسی می‌گیرد و می‌پرسد اسم نفر دوم چه بود؟ و بعد می‌پرسد که چه کسی دانیال آیتی است؟ و بعد از اینکه دانیال خودش را معرفی می‌کند، به دانیال هم دستبند می‌زنند. بعد از انتقال معین و دانیال به ماشین‌های دیگر، ماموران شروع به تجسس ماشین اسنپ می‌کنند و گوشی‌ها و کیف‌های معین و دانیال را از ماشین می‌ربایند. دوستان دیگر این دو دانشجو که داخل ماشین بودند سعی می‌کنند مانع از ربوده شدنشان بشوند که با واکنش تند مامورهای لباس شخصی مواجه می‌شوند.

بنا به اخبار رسیده،امیرمحمد دهقان دانشجوی رشته ساخت و تولید دانشگاه یزد ورودی ۱۴۰۰، روز دوشنبه ۷ آذر توسط نیروهای‌ امنیتی مقابل درب منزل خود بازداشت شده است.

تا بدین لحظه از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت‌کننده ایشان اطلاع دقیقی در دست نیست.

پایان اعتصاب غذای میلاد عبدی

میلاد عبدی دانشجوی مددکاری ورودی سال ۱۴۰۰ دانشگاه علامه که در روز ۱۵ آبان و اطراف خوابگاه خود بازداشت شده بود، پس از سپری کردن ۲۰ روز در زندان اوین و به دلیل فشار روانی و در اعتراض به عملی نشدن وعده‌های دروغین آزادی، از چهار روز پیش دست به اعتصاب غذا زده بود که طبق آخرین اخبار از زندان اوین، اکنون اعتصاب غذای خشک خود را شکسته است. همچنین بنا به اخبار رسیده، وضعیت روحی و جسمی این دانشجو مساعد نیست و همچنان در بلاتکلیفی قرار دارد.

آزادی یک دانشجو به قید وثیقه و با حکم پابند الکترونیکی

الهه کریمی دانشجوی حسابداری دانشگاه زند که در روز یازدهم مهرماه بازداشت و در زندان عادل‌آباد شیراز نگهداری می‌شد، امروز  ۸ آبان به قید وثیقه آزاد شد و در ادامه حکم پابند الکترونیکی به شعاع هزارمتر برای او اجرایی خواهد شد.

آزادی ماهان گچپزان به قید وثیقه یک میلیارد و صد میلیون تومانی

ماهان گچپزان دبیر کل شورای صنفی دانشگاه تهران و دانشجوی روانشناسی ورودی ۹۹ این دانشگاه، که روز ۸ آبان در دانشکده روانشناسی بازداشت شده بود، با گذشت ۳۰ روز از زمان بازداشت به قید وثیقه یک میلیارد و صد میلیون تومانی آزاد شد.

آزادی محمد عرب به قید وثیقه

محمد عرب دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی دانشگاه نوشیروانی بابل و دبیر انجمن فرهنگ و تمدن که از روز ۹ آبان بازداشت شده بود به قید وثیقه آزاد شد.

در گذشت یک مدیر شریف بر اثر فشارهای امنیتی

حدود یک ماه پیش دانش‌آموزان مدرسه رضوانی نژاد کرمان شعار دادند و تحصن کردند. خانم دکتر زهرا لری مدیر مدرسه حاضر نشد اسامی و دوربین‌ها را تحویل بدهد. فیلم دوربین‌ها را پاک کرد و زیر بار حرف زور نرفت. بعد به اداره احضار و از سمت مدیر عزل شد و در مدت کوتاهی  فوت کرد.

دکتر لُری متولد ۱۳۴۵ دارای دو فرزند و فوق‌لیسانس جامعه‌شناسی و دکترای مدیریت شهری بود؛ اولین زن در شورای شهر کرمان، پر از انرژی و مبارز بود.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران ضمن عرض تسلیت درگذشت دکتر زهرا لری به همه مدیران و معاونان شرافتمند که با همه وجودشان برای حفاظت از حریم مدرسه و دانش آموزان حق طلب به دفاع برخاسته‌اند درود می‌فرستد. بی تردید خانم دکتر زهرا لری که جان بر سر شرافت گذاشت، هرگز نخواهد مرد و نامش الگویی همیشگی در آموزش و پرورش ایران  برای مدیریت معلمانه حقیقی خواهد گشت.

ناپدیدسازی قهری یک معلم در سنندج

بنابر اخبار تائید شده‌ی رسیده به شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران شیوا مفاخری دبیر ریاضی از دو هفته پیش (اواخر آبان ۱۴۰۱) توسط نیروهای امنیتی در سنندج بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده است و تا این لحظه از سرنوشت و محل نگهداری ایشان اطلاعی در دست نیست.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران ضمن محکومیت بازداشت معلمان و دانش‌آموزان خواهان آزادی هرچه زودتر و بدون قید شرط  شیوا مفاخری و کلیه‌ی دانش‌آموزان و معلمان زندانی است.

بازداشت علی‌ عامری دبیر فیزیک در برداسکن

علی عامری دبیر فیزیک شهر برداسکن خراسان رضوی با بیش از ۲۵ سال سابقه، یکشنبه ساعت ۱۱ و نیم شب با یورش ماموران اطلاعات نیروی انتظامی به منزلش، بدون ارائه‌ی هیچ توضیحی، بازداشت شد.

گفته شده مأموران پس از بازرسی منزل و ضبط گوشی، با بی احترامی به ایشان، اجازه تعویض لباس منزل هم نمی‌دادند که با فشار و اصرار خانواده پس از تعویض لباس، ایشان را بردند و از آن روز تا کنون نیز با خانواده‌ی خود تماس نداشته‌اند و از وضعیت سلامت و محل نگهداری ایشان اطلاعی در دست نیست.

پیش از این نیز این معلم فعال صنفی و مدنی، به دلیل نقدهایی که  به نظام آموزش و پرورش در صفحه شخصی‌شان منتشر کرده‌اند، احضار و علیه او پرونده‌سازی شد بود که در اغلب آنها حکم برائت و منع تعقیب گرفتند.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران بار دیگر ضمن محکوم کردن سرکوب اعتراضات مردمی، حمله به دانش‌اموزان و مدارس خواستار آزادی فوری و بدون قیدشرطی جناب آقای علی عامری و همه‌ی دانش‌آموزان و معلمان زندانی است.

بازداشت حمید مجیری دبیر ریاضی در خمینی شهر

حمید مجیری دبیر ریاضی شهرستان خمینی شهر در تاریخ ۲۰ مهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. ایشان از فعالین صنفی خوشنام و از نخستین اعضای  کانون معلمان خمینی شهر می‌باشد که هم اکنون نیز در هیئت امنای کانون عضویت دارد. 

آقای مجیری با بیش از ۲۹ سال سابقه‌ی دبیری ریاضی و تدریس در آموزش و پرورش به دلیل فعالیت‌های صنفی در سال ۱۳۸۶ نیز به مدت سه ماه به میبد یزد تبعید شده بود.

شایان ذکر است تا این لحظه از دلیل بازداشت و اتهامات ایشان اطلاعی منتشر نشده.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران ضمن محکومیت بازداشت معلمان و دانش‌آموزان خواهان آزادی هرچه زودتر و بدون قید شرط حمید مجیری و کلیه‌ی دانش‌آموزان و معلمان زندانی است.

صدور حکم ناروای هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری برای همکاران البرز با هماهنگی وزارت آموزش وپرورش

بنا بر اخبار رسیده به شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران در مهرماه سال جاری هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری استان البرز با رویه‌ای قهری و ناعادلانه برای برخی از همکاران خوشنام استان البرز اقدام به صدور رای نموده است.

در رای‌های صادره، احکامی نظیر برکناری از سمت مدیریت و معاونت، توبیخ با درج در پرونده و همچنین تبعید داخل استانی مشاهده می‌شود که سبب بروز نارضایتی‌های متعدد و آزار و اذیت همکاران ما در این استان گردیده است.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران ضمن محکومیت شدید اینگونه برخوردهای ناشایست با توجه به اصل ۲۶ و ۲۷ قانون اساسی تحصن و تجمع همکاران را قانونی دانسته و تنبیه همکاران در این راستا را کاملا غیر قانونی می‌داند.

بنابراین حق اعتراض برای تشکل‌های صنفی را در صورت مشاهده‌ی چنین مواردی کاملاً به رسمیت می‌شناسد و عواقب هر پیشامدی را در این شرایط خاص کشور، متوجه مسئولان امر می‌داند.

عملکرد تنش زای مسئولان آموزش و پرورش شهرستان سقز

با بارگذاری فیش حقوقی آبان ماە فرهنگیان سقز در سامانە، مشخص گردید یک روز از حقوق بیش از ۱٤۰ همکار فرهنگی این شهرستان زیر نام «جریمە غیبت» کسر شدە است. 

با پیگیری همکاران جریمە شدە و مکاتبە آنها از مجاری قانونی با ادارە آموزش و پرورش شهرستان سقز، برای ارائە توضیح و ادلە قانونی آن ادارە برای انجام این عمل بە شدت تنش زا، تاکنون مسئولان این ادارە از قبول مسئولیت انجام این عمل غیر قانونی و خلاف روال اداری خودداری و هیچ گونە سند و ادلە قانونی برای کار خود بە همکاران جریمە شدە ارائە ندادند. 

آنچە این همکاران را بە شدت عصبانی کردە، ضرر و زیان مالی یا کسر حقوق نیست؛ چرا کە در فیش بیشتر این عزیزان مبالغ بیشتری از مبلغ جریمە غیبت، تحت نام کمک و یاری بە مراکز خیریە سطح شهر با ارادە و رضایت خودشان کسر می‌شود، روال خلاف قانون و عرف اداری رایج و دروغ بودن اصل اتهام و انگ «غیبت» ناراحت‌کننده‌ست.

از آنجا کە نە در فیش حقوقی و نە بە هیچ صورت شفاهی و کتبی، زمان غیبت و توضیحی برای درج آن ذکر نشده، این عمل شائبات زیادی را در خصوص سوء نیت مسئولان آموزش و پرورش سقز برای ایجاد تشنج و پروندە‌سازی برای این همکاران ایجاد کردە است.

این همکاران انتظار دارند در اسرع وقت مسئولان آموزش و پرورش ضمن معذرت خواهی نسبت بە جبران اشتباە عامدانە خود اقدام کنند چرا کە مسئولیت عواقب ناشی از این عملکرد غیرقانونی و غیر شفاف بر عهدە آنهاست.

تجمع  پرستاران بیمارستان خمینی تهران برای افزایش حقوق واعتراض به عدم اجرای کامل قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری

روز سه شنبه ۸ آذر، پرستاران بیمارستان خمینی تهران برای افزایش حقوق واعتراض به عدم اجرای کامل قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری دست به تجمع دراین مرکزدرمانی زدند.

پرستاران معترض به خبرنگاررسانه ای گفتند:به بهانه‌ی نزدیکی روز پرستار، مبالغی را مثلاً علی‌الحساب به حساب پرستاران واریز کرده‌اند که ربطی به تعرفه‌گذاری واقعی ندارد.

پرستاران بیمارستان خمینی خواستار پرداخت عادلانه‌ی تعرفه‌گذاری و به رسمیت شناختن حقوق قانونی پرستاران شدند.

تجمع  اعتراضی پرستاران اورژانس پیش بیمارستانی استان خراسان رضوی نسبت به عدم اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری وتبعیض در پرداخت ها مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

روز دوشنبه ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۱، پرستاران اورژانس پیش بیمارستانی استان خراسان رضوی برای انعکاس هرچه بیشترصدای اعتراضشان نسبت به عدم اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری وتبعیض در پرداخت ها دست به تجمع مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی مشهدزدند.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۸ آذر،رئیس انجمن فوریتهای پزشکی خراسان رضوی گفت: بعد از وعده‌های تو خالی در مورد اجرای تعرفه‌گذاری و افزایش کارانه، در نهایت در آبان ۱۴۰۱اولین پرداختی تعرفه پرستاری به صورت علی‌الحساب به حساب پرستاران واریز شد. پرداخت این علی‌الحساب نشان داد که آنچه وعده داده شده بود صرفا یک جوسازیِ رسانه‌ای و خلاف واقعیت بوده است.

وی در خصوص مشکلات پرستاران اورژانس پیش بیمارستانی گفت: از اسفند ۹۸ که بحث تعرفه‌گذاری پرستاران مطرح شد، پیگیری کردیم که این قانون برای پرستاران شاغل در اورژانس پیش بیمارستانی نیز اجرا شود. در ابتدا که نظام پرستاری همراه با معاونت پرستاری وزارت بهداشت و شورای عالی بیمه، به دنبال تعریف بسته‌های خدمتی مراقبتهای پرستاری بودند، معتقد بودند که چون خدمات اورژانس پیش بیمارستانی رایگان است پس تعرفه‌گذاری به پرستاران این بخش تعلق نمی‌گیرد. 

وی گفت: ما از سال ۹۸ پیگیرِ این موضوع شدیم و پیشنهاداتی به نظام پرستاری و معاونت پرستاری وزارت بهداشت و اورژانش کشور دادیم تا برای حوزه‌ی پیش بیمارستانی خدمتی تعریف و به تایید شورای عالی بیمه برسد. علی‌رغم پیگیری‌های چند باره از اورژانس کشور و معاونت پرستاری وزارت بهداشت، هیچ پاسخی دریافت نکردیم. 

وی ادامه داد: همچنین نظام پرستاری کارگروهی تشکیل داد و انجمن فوریت پزشکی ایران به نمایندگی در این کارگروه حاضر شدند و پیشنهادات را منتقل کردند. این کارگروه به نتیجه‌ی مورد نظر نرسید و از طرف نظام پرستاری جلساتش لغو شد. 

وی گفت: در جلسات برگزار شده، برای تمام بخش‌های بیمارستان بسته‌ی خدمتی و ارزش نسبی در نظر گرفته شد که البته این برای اورژانش پیش بیمارستانی اجرا نشد و هیچ بسته خدمتی متناسب با مراقبتهای پرستاری برای آن‌ها در نظر گرفته نشد. این تبعیض بین پرستاران شاغل در اورژانس پیش بیمارستانی و پرستاران بیمارستان غیرقابل قبول است. 

وی ادامه داد: به دنبال ابلاغ این بسته‌های خدمتی، اعتراضاتی شکل گرفت. طبق آیین‌نامه اجرایی قانون تعرفه‌گذاری، پرداختی بین پرستاران بیمارستان و اورژانس پیش بیمارستانی باید متوازن باشد، اما بدون این بسته‌ها توازن برقرار نمی‌شود. 

رئیس انجمن فوریتهای پزشکی خراسان رضوی گفت: با توجه به اینکه ما ۲۵هزار نفر پرسنل پیش بیمارستانی در مقابل ۲۰۰هزار نفر پرستاران بیمارستان هستیم و بیش از ده درصد پرستاران کشور را تشکیل می‌دهیم، اما در دستورالعمل بازتوزیع تعرفه‌گذاری پرستاری تنها ۳ درصد سهم برای اورژانس پیش‌بیمارستانی در نظر گرفته شده که این به نسبت جمعیت کم است و حتی اگر به ده درصد هم افزایش پیدا کند، از آنجا که بسته خدمتی استاندارد مورد تایید شورایعالی بیمه برای خدمات اورژانش پیش بیمارستانی در نظر گرفته نشده، باز هم توازن برقرار نمی‌شود و تبعیض همچنان وجود دارد. 

وی گفت: بعد از وعده‌های تو خالی در مورد اجرای تعرفه‌گذاری و افزایش کارانه، در نهایت در آبان ۱۴۰۱ اولین پرداختی تعرفه پرستاری به صورت علی‌الحساب به حساب پرستاران واریز شد. پرداخت این علی‌الحساب نشان داد که آنچه وعده داده شده بود صرفا یک جوسازیِ رسانه‌ای و خلاف واقعیت بوده است. به خصوص در حوزه پیش بیمارستانی، پرداختی‌ها بسیار کمتر از آن چیزی بود که حتی در رسانه‌ها بیان شده است. 

وی ادامه داد: این پرداختی‌های ناچیز برخلاف وعده‌های داده شده در شرایطی است که پرستاران اورژانس پیش بیمارستانی از مشکلات بسیاری مثل اضافه کار اجباری و ارزان رنج می‌برند. 

وی در توصیف این مشکلات گفت: به دلیل کمبود نیروی انسانی و فرسودگی ناوگان آمبولانسی کشور و کم بودن تعداد آمبولانس‌ها به نسبت جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، حجم مأموریت‌ها افزایش و فشار کار همکاران بیشتر شده است. همچنین سوءاستفاده‌های غیراورژانسی از آمبولانس‌ها مثل استفاده‌ی درمانگاه‌ها از آمبولانس‌های اورژانس ۱۱۵ سبب شده در امر خدمت‌رسانی به بیماران اورژانسی تاخیر پیش بیاید که این مشکل باعث افزایش خشونت کلامی و فیزیکی بیماران و خانواده آنها علیه همکاران ما شده است. 

وی افزود: همه این موارد در کنار تبعیض در پرداخت تعرفه پرستاری باعث بی‌انگیزیگی همکاران ما شد. به همین دلیل سی آبان ماه تجمعی مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزرشکی مشهد برگزار شد تا شاید مسئولان صدای ما را بشنوند. 

رئیس انجمن فوریتهای پزشکی خراسان رضوی تصریح کرد: ما در انجمن فوریتهای پزشکی خراسان رضوی در کنار همکاران، پیگیر مطالبات قانونی خود هستیم. با توجه به تجربه‌ی تلخِ قوانینی چون ارتقای بهره‌وری مشاغل سخت و زیان‌آور و دستورالعمل پرداخت مبتنی بر عملکرد وضعیت کارانه‌ها و سایر قوانینی که همیشه کارشناسان فوریتهای پزشکی و پرستاران شاغل در اورژانس پیش بیمارستانی را نادیده می‌گیرد، ما از سال ۹۸ پیگیر بودیم که در پرداختِ تعرفه‌گذاری این تبعیض اتفاق نیفتد اما همانطور که گفتم اورژانس کشور هیچ پاسخی به پیگیری‌های ما نداده است. 

وی گفت: خدمات پرستاری وزارت بهداشت و نظام پرستاری با انداختن توپ در زمین اورژانس کشور از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند و به جای تعریف ارزش نسبی مراقبتهای پرستاری در اورژانس پیش بیمارستانی و تایید یک بسته خدمتی متناسب با خدمات اورژانس پیش بیمارستانی در شورایعالی بیمه، تنها در بازتوزیع تعرفه‌ها، با اختصاص سه درصد به بیش از ده درصد جمعیت پرستاری کشور، تبعیض جدیدی بین پرستاران شاغل در بیمارستان و پرستاران اورژانس پیش بیمارستانی ایجاد کرده‌اند.

تجمع اعتراضی کارگزاران مخابرات روستایی خوزستان نسبت به سطح پایین حقوق وتبعیض در پرداخت ها مقابل شرکت مخابرات استان

روز سه شنبه ۸ آذر، کارگزاران مخابرات روستایی سراسر استان خوزستان راهی کلانشهر اهواز شدند وبابرپایی تجمع مقابل شرکت مخابرات استان اعتراضشان را نسبت به سطح پایین حقوق وتبعیض در پرداخت هابنمایش گذاشتند.

تجمع کنندگان که از شهرستان‌های مختلف استان به اهواز آمده‌اند، رفع تبعیض حقوق و مزایا نسبت به دیگر پرسنل دائمی شهری را مهم‌ترین مطالبه‌ی خود می‌دانند و می‌گویند: در حالیکه کارگزاران مخابرات روستایی جزو بدنه شرکت مخابرات ایران بوده و دارای قرارداد دائم با خود شرکت مخابرات هستند پس باید شرکت مخابرات، مزایای دائمی بودن این دسته از افراد را بدون نگاه تبعیض آمیز به آنها پرداخت نماید.

به گفته‌ی آن‌ها، هرچند که کارگزاران دارای قرارداد دائم هستند ولی همچنان کف حقوق طبق قانون کار  را دریافت می‌کنند و این بسیار ناعادلانه است.

خواسته‌ی دیگر کارگزاران مخابرات روستایی خوزستان، بروزرسانی بیمه‌های سنوات گذشته است که سالهاست معلق و معوق مانده و شرکت مخابرات از پرداخت آن خودداری می‌کند.

اعتصاب کارگران شرکت گندله‌سازی مادکوش بندرعباس

امروز سه‌شنبه ۸ آذر ۱۴۰۱ کارگران شرکت گندله‌سازی مادکوش دست از کار کشیدند و در محوطه شرکت تجمع کردند. 

مجتمع تولید گندله سنگ آهن مادکوش زیر مجموعه گروه گسترش سرمایه گذاری ارزش است و در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس بندرعباس قرار دارد.

برگرفته از کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

آزادی دو تن دیگر از کارگران پروژه‌ای بازداشت‌شده

طی روزهای اخیر محمد ململی گلزاری و کیانوش کردپور از کارگران بازداشت‌شده که در پروژه‌های نفتی شاغل بودند آزاد شدند.

محمد ململی گلزاری کارگر پروژه‌ای اهل ایذه در روز هفتم آبان‌ماه در پارک بی‌بی‌مریم این شهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود. کیانوش کردپور نیز در جریان اعتصاب کارگران پروژه‌ای در عسلویه به همراه تعداد دیگری از کارگران دستگیر شده بود و حدود دو ماه در بازداشت به سر برد.

تعداد زیادی از کارگران پروژه‌ای نفت پس از اعتصاب مهرماه دستگیر شده بودند که بخاطر فضای به شدت امنیتی و پراکندگی جغرافیایی پروژه‌ها اسامی همگی آنها برای اتحادیه آزاد کارگران ایران احراز نشد.

اتحادیه در تلاش است تا به اسامی کامل این کارگران و روند قضائی علیه آنان دست بیابد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران ضمن شادباش به محمد ململی گلزاری، کیانوش کردپور و همه دوستان و همکاران شاغل در پروژه‌های نفت و پتروشیمی، اعلام می‌دارد که برگزاری اعتصاب و تجمع حول مسائل صنفی و سیاسی حق مسلم و خدشه‌ناپذیر کارگران است و خواستار آزادی تمامی کارگران بازداشت‌شده و لغو پرونده‌سازی‌های امنیتی علیه آنان است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۸ آذرماه ۱۴۰۱

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate