۸ آذر: ‘گسترش بیشتر اعتصاب سراسری رانندگان کامیون، اعتصاب کارگران فولاد مادکوش هرمزگان، تجمع پرستاران در تهران و بیانیه معلمان مریوان

خیزش های مردمی: اطلاعیه شماره ۱۷۱

۸ آذر: گسترش بیشتر اعتصاب سراسری رانندگان کامیون، اعتصاب کارگران فولاد مادکوش هرمزگان، تجمع پرستاران در تهران و بیانیه معلمان مریوان

امروز هشتم آذرماه اعتصاب سراسری رانندگان کامیون و کامیونداران دامنه اش گسترده تر شد.  این اعتصابات از روز پنجم آذر ماه و بنا بر فراخوانی سراسری آغاز شد. مناطقی که تا کنون در آنها رانندگان وارد اعتصاب شده اند عبارتند از: شیراز (پالایشگاه و دیگر نقاط)، کازرون، خرم آباد، کرمانشاه، اسلام‌آباد، شهرضا، همدان ، رانندگان غرب کشور (با پارک کامیونها در ورودی پارکینگ مرز سومار)،  رانندگان کامیون‌های حمل بار در ذوب آهن ، اصفهان، شاهین شهر ، شاپور و  دیگر نقاط اصفهان، کامیون‌داران و رانندگان سقز، رانندگان شرکت صنایع غذایی دینا (چی‌توز) کاشان، بومهن، کامیونداران معدن طلای موته اصفهان، مریوان، بندرعباس، تهران- آزادگان، مینودشت در استان گلستان، سنندج، همدان، قم، یزد، قروه، شهرضا، بزرگراه ساوه-همدان، قزوین، اسدآباد همدان، آزادراه خرم آباد – پل زال، ساوه، و اتوبان قزوین کرج، جاده گنبد و …

طبق گزارشات رانندگان کل مرزهای غرب کشور در اعتصابند و کامیونها  از هفته قبل در غرب کشور در ورودی پارکینگ مرز سومار به ردیف پارک شده و رانندگان آنها دست از کار کشیده اند. بنا به یک گزارش “این کامیون ها از هفته قبل اینجا پارک شده اند. در شیراز در نتیجه اعتصاب رانندگان کامیون و کامیونداران  حمل سوخت کار نقل و انتقال سوخت دچار مشکل شده است”.  قبلتر همین مشکل در بندرعباس پیش آمده بود و هیچ کامیونی از پالایشگاه نفت نتوانسته بود بارگیری کند. بنا بر گزارشهای دیگر در پی کاهش کامیون های حمل قطعات خودرو بخاطر اعتصاب، کارخانجات خودرو سازی و بسیاری از مراکز تولیدی دیگر دچار اختلال شده اند.  از جمله امروز از هفت کارخانه ایران خودرو در ایران فقط کارخانه های تهران و بابل به اندازه نیمی از نیاز خود قطعات داشتند. این مشکلات در کارخانجات دیگر نیز ایجاد شده است. رانندگان کامیون و بخش حمل و نقل نقش مهمی در کارکرد کارخانجات و مراکز کاری دارند. برای همانطور که قبلا گزارش کردیم به دلیل اعتصاب کامیونهای بارگیری سوخت در بندرعباس هیچ کامیونی از پالایشگاه نفت نتوانسته بود بارگیری کند.

رانندگان و کامیون‌داران در سنندج از روز پنجم آذر دست به اعتصاب زده اند. بخش زیادی از این رانندگان حتی از حدود سە هفتە پیش در اعتصاب بسر میبرند و کامیونهای بسیاری در پایانە باربری سنندج و در جادەهای اطراف شهر متوقف شده اند. در جاده کمربندی تهران – آزادگان نیز کامیونی حرکت نمیکند. روز گذشته رانندگان کامیون در همدان بارشان را خالی کردند و علیرغم دادن اضافه کرایه و سوخت اضافی به آنها به اعتصاب ادامه دادند.

رانندگان کامیون و کامیون داران یک بخش معترض و هماهنگ جامعه هستند و به وضع بد معیشتی، شرایط دشوار کاری ، دریافتی های ناچیز و بی تامینی،‌ فشار مافیای حمل و نقل ،‌ دزدیها و اختلاسها، و به جاده های نا امن که هر روز قربانی می گیرد اعتراض دارند . یک معضل فوری آنها کمی سهمیه سوخت و بساط دزد بازار حاکم و توزیع سوخت در برخی موارد با سه برابر قیمت آنست.  بعلاو  کرایه های پایین، گرانتر شدن هر روز بیشتر سوخت،  لاستیک، روغن، و لوازم یدکی معیشت آنها را با مشکلات جدی ای روبرو کرده است. این درحالیست که شغل آنها به عنوان کار سخت و زیان آور به رسمیت شناخته نمیشود و حتی  حق بیمه و دفتر بیمه درمانی تامین اجتماعی این کارگران در بسیاری از مراکز درمانی پذیرفته نمی شود. در رابطه با این معضلات رانندگان کامیون بارها دست به اعتراض زده اند. یک نمونه درخشان آن اعتصاب یکماهه آنها در سال ۹۷ بود. اما علیرغم وعده های داده شده، اقدامی نشد و  و هر روز وضع معیشتی آنها بدتر شده است.

اعتصاب رانندگان کامیون یک نمونه روشن از تاثیر اعتصابات کارگری بر فلج اقتصادی حکومت و نیرو بخشیدن به اعتراضات مردمی در کف خیابان است. در برابر اعتصاب سراسری رانندگان کامیون و کامیونداران معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی خطاب به مدیران کل راهداری استان های کشور در پنجم  آذر ماه خواستار اعزام ناوگان جهت حمل کالاهای اساسی در بندر خمینی شده است. در برابر این  تدارکات حکومت برای عقب زدن اعتصاب، رانندگان کامیون متحدانه ایستاده اند و اعتصاب آنان ابعاد گسترده تری پیدا کرده است.

حزب کمونیست کارگری بر حمایت وسیع مردمی از اعتصابات رانندگان کامیون و کامیونداران و پیوستن دیگر شهرها به این اعتصاب تاکید دارد.

خبر دیگر اعتصاب کارکنان شرکت فولاد مادکوش در هرمزگان است. این مجتمع تولید کننده گندله سنگ آهن در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس در بندرعباس است. اعتراض این کارگران به وضعیت بد معیشتی و گرانی روز افزون هزینه های زندگیست.

امروز همچنین پرستاران بیمارستان خمینی دست به تجمع زدند. اعتراض آنها به وخامت هر روز بیشتر وضع زندگ، شرایط دشوار و فشار سنگین کاری، پایین بودن سطح ایمنی محیط کار و قرار داشتن دائم آنها در معرض بیماریهای خطرناک و مسری و نداشتن امنیت شغلی است. پرستاران در این تجمع شعار میدهند:” یه عمره وعده می‌دن، حق ما رو نمی‌دن”.  گفتنی است که اخیرا یک موضوع اعتراض پزشکان و کادر درمانی دخالت سپاه در پروسه درمان زخمی شدگان اعتراضات و دستگیری همکارانشان بود و در رابطه با آن چندین تجمع داشته اند.

در این روز شماری از معلمان مریوان نیز تجمع کردند و طی بیانیه ای بر آزادی همه بازداشت شدگان اعتراضات مردمی و امنیت مدارس و دانشگاه ها تاکید کردند. همچنین شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران طی بیانیه ای شکنج و ضرب و شتم اسکندر لطفی سخنگوی این شورا و تایید حکم ۵ سال حبس برای جعفر ابراهیمی یکی از اعضای هیات مدیره آنرا محکوم کرد. شورای هماهنگی  ضمن ابراز ناخرسندی از بازداشت و زندانی کردن فله ای معلمان، دانش آموزان و آحاد مردم و توسل به زور و شکنجه با هدف اعتراف گیری هشدار داده و میگوید که در برابری این وضعیت سکوت نخواهند کرد و در این بیانیه بر آزادی فوری همه بازداشت شدگان تاکید شده است.

حزب کمونیست کارگری بر اعتصابات سراسری کارگری تاکید کرده و آنرا یک حلقه مهم برای قدرت یابی انقلابی و فلج اقتصادی جمهوری اسلامی میداند. زنده باد انقلاب زن زندگی آزادی!

نابود باد حکومت اسلامی!

حزب کمونیست کارگری ایران

۸ آذر ۱۴۰۱ُ، ۲۹ نوامبر۲۰۲۲

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate