اخباروگزارش های کارگری ۷ آذر ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری ۷ آذر ماه ۱۴۰۱

هفتاد وچهارمین روزاعتراضات سراسری پس از قتل مهسا (ژینا) امینی  در مقر گشت ارشاد تهران 

روز دوشنبه ۷ آذرماه، همزمان با هفتاد وچهارمین روز اعتراضات سراسری پس ازقتل مهسا (ژینا) امینی  در مقر گشت ارشاد تهران چگونه سپری شد؟

– مراسم خاکسپاری شورش نیکنام از جان باختگان اعتراضات سراسری مهاباد در روستای قلعه جوغه 

*شورش نیکنام روز پنج شنبه ۲۶ آبان در اعتراضات سراسری مهاباد بر اثرتیراندازی نیروهای سرکوب دستگاه رهبری ودولت زخمی و روزیکشنبه ۶ آذردر یکی از بیمارستان‌های ارومیه جان خود را از دست داد.

– اعتصاب وتحریم کلاس،تجمع،راهپیمایی و حضور بدون تفکیک جنسیتی در سلف،دیوار نویسی دانشجویان و انتشار بیانیه های اعتراضی دانشجویان:

– دانشکده‌ی معماری و شهرسازی(توحیدخانه) دانشگاه هنر اصفهان

دانشگاه صنعتی سیرجان 

– دانشگاه کردستان

– دانشکده ادبیات و علوم انسانی بهشتی 

– دانشکده ریاضی دانشگاه بهشتی

– دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران(باهمراهی اساتید)

– دانشکده مکانیک دانشگاه تهران

– دانشکده کامپیوتردانشگاه صنعتی شریف

– دانشکده ادبیات دانشگاه علامه

– دانشکده مدیریت دانشگاه علامه

– دانشگاه هنر تهران

و

– چهارمین روز اعتصاب غذای میلاد عبدی دانشجوی کارشناسی مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی

– دانش آموزان در مدرسه وخیابان:

– باغ فیض تهران

– مدرسه ای درکرج

– ادامه تجمع و جنگ وگریز خیابانی در سنندج

وهمچنین

– تداوم اعتصاب کارگران شرکت صنعتی مرتب برای سومین روز

– اعتصاب و اعتراض سراسری کامیونداران برای سومین روز متوالی

چهارمین روز اعتصاب غذای میلاد عبدی

میلاد عبدی دانشجوی کارشناسی مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی ورودی ۱۴۰۰، که روز ۱۶ آبان مقابل خوابگاه توسط نیروهای لباس شخصی بازداشت شده بود اکنون در چهارمین روز اعتصاب غذای خشک به سر می‌برد. عدم رسیدگی به وضعیت وی، جانش را به خطر می‌اندازد.

تحصن سکوت دانشجویان و اساتید دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران در اعتراض به آیین‌نامه انضباطی جدید وزارتین بهداشت و علوم، سرکوب گسترده‌ی دانشجویان و اساتید و همچنین محکومیت کشتار و بازداشت کودکان و نوجوانان.

 طی این تحصن کاغذ‌هایی با عنوان آگاهی از حقوق دانشجویی توزیع گردید.

۷ آذر ۱۴۰۱

تحصن امروز(دوشنبه ۷ آذر) دانشجویان دانشکده مکانیک دانشگاه تهران؛ دانشجویان این دانشکده همانند سه هفته گذشته امروز نیز در لابی دانشکده با جمعیتی بالغ بر ۸۰ نفر دست به تحصن زدند. 

شوکه شدن منیب فتحی کودک اهل ‎جوانرود که روز ۲۹ آبان‌ لحظه قتل ‎عرفان کاکایی بر اثر شلیک مزدوران جمهوری ضد کودک را کاملاً دیده است

بر اساس گزارشات رسیده به شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران،منیب فتحی کودک اهل ‎جوانرود روز ۲۹ آبان‌ ۱۴۰۱ لحظه قتل ‎عرفان کاکایی بر اثر شلیک مزدوران جمهوری ضد کودک را کاملاً دیده است. در پی این واقعه، او دچار شوک و تشنج شدید شده است. پس از انتقال ‎منیب فتحی به بیمارستانی در کرمانشاه، او مدام به هوش آمده و با به یاد آوردن آن لحظه دوباره به گریه افتاده و بیهوش می‌شده است. به دلیل وخامت حال این کودک، او در روز ۵  آذر ۱۴۰۱ به بیمارستانی در تهران منتقل شده است.

تائید ناپدیدسازی قهری کودکی به نام حسام ریگی در زاهدان

بنابر خبرهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی محلی بلوچستان حسام ریگی (چنگیز) فرزند مجید ساکن چهارراه رسولی حدودا ۱۷ ساله در روز جمعه ۲۲ مهرماه توسط نیروهای امنیتی ربوده (بازداشت) شده و تا امروز پس از گذشت ۴۵ روز هیچ‌ اطلاعی از وضعیت و محل نگهداری این کودک  بلوچ در دسترس نیست.

محکومیت آذین سعیدی‌نسب به ۵ سال حبس

آذین سعیدی‌نسب دانشجوی محیط زیست دانشگاه تهران که در تاریخ ۳۱ شهریور توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، با برگزاری دادگاهی بدون اجازه‌ی حضور وکیل، به ۵ سال حبس محکوم شده است.

ابوالفضل بیدوکی دانشجوی مهندسی صنایع و مصطفی موسوی دانشجوی مدیریت گردشگری دانشگاه یزد و ورودی ۱۴۰۰، ظهر پنجشنبه ۳ آذرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

تا بدین لحظه از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت‌کننده ایشان اطلاع دقیقی در دست نیست.

سمیع آسریس دانشجوی سال آخر پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه و اهل اشنویه، روز ۲۹ آبان پس از خروج از خوابگاه چمران این دانشگاه در خیابان طرزی مشرف به خوابگاه مورد حمله نیروهای لباس شخصی قرار گرفته و همراه با ضرب و شتم ربوده شده است‌. 

این دانشجو اکنون در زندان مرکزی ارومیه به سر می‌برد اما همچنان خبر دقیقی از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت‌کننده‌ی وی در دست نیست.

آزادی امیررضا دوزنده به قید وثیقه

امیررضا دوزنده دانشجوی جامعه‌شناسی دانشگاه مازندران، پس از ۶۰ روز بازداشت موقت، امروز به قید وثیقه آزاد شد.

آزادی رضا فتحی با قرار کفالت

رضا فتحی دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشجوی ورودی ۱۴۰۱ کارشناسی ارشد علوم ریاضی دانشگاه صنعتی شریف که در تاریخ ۱۳ آبان بازداشت شده بود. شب گذشته با قرار کفالت آزاد شد.

بازداشت مریم وحیدیان روزنامه‌نگار کارگری توسط نیروهای امنیتی

مریم وحیدیان، روزنامه‌نگار کارگری در جشن تولدش توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. 

بنابه گزارش‌های منتشر شده شامگاه یکشنبه ششم آذرماه ۱۴۰۱، مریم وحیدیان روزنامه‌نگار کارگری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. این در حالی روی داده است که یکشنبه شب تولد خانم وحیدیان بوده و ماموران امنیتی به منزل وی مراجعه و او را بازداشت کردند. ماموران همچنین ضمن تفتیش منزل برخی از لوازم شخصی از جمله تلفن همراه و لپ‌تاپ وی و مهمان حاضر در منزل را نیز ضبط و با خود برده‌اند.

برگرفته از کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

نامه‌ی جعفر ابراهیمی، معلم و زندانی سیاسی به معاونت قضایی زندان اوین

جعفرابراهیمی، بازرس شورای هماهنگی پس از ۱۲ روز یکشنبه ۱۴۰۱/۶/۹ از بیمارستان مرخص شد. در این مدت عوامل زندان (بازرسان و برخی پاسیاران) بعنوان مامور یگان حفاظت زندان شرایط غیرانسانی برای وی ایجاد نموده بودند. نامه زیر اعتراض این فعال صنفی به رفتار غیرانسانی مأموران و اعمال محدودیت های فراتر از زندان در دوران بستری می باشد. متن زیر جهت روشنگری و اعتراض به عملکرد فاجعه‌بار ماموران زندان با یک زندانی بیمار است:

معاونت قضایی زندان اوین 

آقای حمیدی

اینجانب جعفر ابراهیمی معلم و زندانی سیاسی، در تاریخ ۲۴ آبان، جهت درمان ناشی از بیماری با هزینه شخصی به بیمارستان اعزام شده و از آن تاریخ تاکنون بستری هستم. در طول این مدت از ملاقات با همسر و اعضای خانواده و وکلای خود محروم بوده و حق تماس تلفنی نداشته و بصورت دایمی با پابند به تخت زنجیر شده ام. شرایطی که هم اکنون بر من تحمیل شده به مراتب بدتر از شرایط زندان بوده لذا درخواست دارم:

ممنوعیت تماس و ملاقات اینجانب برداشته شود تا اعضای خانواده و وکلای من بتوانند برای پیگیری و عیادت به بیمارستان مراجعه نمایند.

در حالیکه یک پاسیار و دو سرباز بصورت شبانه روزی بالای سر من هستن زنجیر کردن اینجانب به تخت معنا ندارد لذا خواستار لغو دستور بستن زندانی با پابند یا دستبند به تخت هستم.

بی شک ادامه شرایط موجود مصداق بارز شکنجه جسمی و روحی یک زندانی بیمار است که بیش از هر زمان نیاز به آرامش دارد و تاثیر منفی بر روند درمان داشته، موجب به خطر افتادن سلامت اینجانب خواهد شد که در این صورت تبعات آن متوجه کسانی خواهد شد که این شرایط غیرانسانی و غیرپزشکی را رقم زده اند‌.

رونوشت: بازرسی اداره کل زندان های استان تهران 

مسئول یگان حفاظت زندان اوین

جمعه ۴ آذر

به نام ” ژن ژیان ئازادی”

بیانیه‌ی انجمن صنفی معلمان کوردستان (سقز و زیویه) در رابطه با برخورد قهرآمیز و توأم با توهین بە کرامت انسانی زندانیان صنفی و سیاسی خصوصاً معلم مبارز و دربند سوران اسکندر لطفی

“قتل و عام مردم بی‌گناه و خشونت عریان علیه زندانیان صنفی و سیاسی و دیگر شهروندان، از هر نوع آن برخلاف قانون اساسی بودە و محکوم است”.

هم وطنان داغدار و عزادار  ایران، آنچە امروز همە ما را بە مطالبە حق در کف خیابان واداشتە درد نشنیدن، ندیدن و کتمان رنج ماست.

نشنیدن فریادهای دلسوزانە و برآمدە از تعقّل و تخصص و عِرق بە وطن و هم‌میهن است، ندیدن کمرهای خموده‌ی شهروند ایرانی در داخل سطل‌های زبالە، نادیده انگاری اختلاس و دزدی صاحبان قدرت و رانت، از سوی حاکمان، اما در عوض دیدن چند تار موی ژینای کورد و همین بس برای حکم بە قتل او و بیش از ٤٥۰ زن و مرد و کودک ایرانی است و در پس تمامی این جنایات خونبار تحمیل دروغ و کِتمان این جنایات ضد بشری است. 

آری خروش ما مردم ایران از زاهدان تا کوردستان، از مازندران تا چابهار برای برقراری عدالت و آزادی زیر لوای شعار متمدنانە‌ی زن زندگی آزادی است، اما وااسفا!!!!

پیداست این‌بار هم  نشنیدن، ندیدن و ندادن جواب انسانی بە خواستەهای برحق و قانونی ملت معیار عملکرد حاکمیت است و  همچون سالهای ٧٨-٨٨-۹٦-۹٨-١٤٠٠  مسیر سرکوب، کشتار دستە جمعی، آزار و شکنجە در سیاه‌چالەها درپیش است و جان جوانان، کودکان، زنان و دختران ایرانی در بستر خیابان گرفتە می‌شود و زندان‌ها مملو از وجود پاک حق‌طلبان راە آزادی از بین اقشار مختلف، همانند: معلمان، دانشجویان، دانش آموزان، کارگران و دیگر شهروندان غیور ایران شدە است. در گرماگرم این اعتراضات کە همانا حاصل لبریز شدن کاسەی صبر مردم است، شاهد هستیم کە در زندانهای بیداد، چە برخوردهای غیرانسانی با مبارزان راە آزادی خصوصاً هم صنفی‌های ما معلمان صورت می‌گیرد.در ماە‌های گذشتە جامعە معلمی در کوردستان شاهد بە بند کشیدن تعداد زیادی از معلمان دلسوز این خطه ازجملە آقایان سوران (اسکندر) لطفی و مسعود نیکخواه کە علی‌رغم گذاشتن وثیقه‌ی ٢ میلیارد تومانی تا زمان رسیدگی به پرونده‌‌ ایشان در دادگاه، بدون هیچ دلیلی از سوی نهادهای امنیتی به طرز ناشایستی دوباره بازداشت و روانه زندان شدند و این نیز یعنی ادامە روند نشنیدن و ندیدن! بدون شک بازداشت فعالان صنفی و مدنی بیانگر چیزی جُز  هراس و وحشت حاکمیت از خیزش مردم حق‌طلب نیست. حال باید پرسید:

– زندان و شکنجە تا کِی؟!

– ادامە روند اعتراف‌گیری اجباری و سناریوسازی های نخ‌نما که جملگی خلاف قانون اساسی است، تا کِی ادامه می یابد؟!

– برمبنای کدام قانون می‌توان افرادی همچون معلمان دلسوز و آگاه ،که در پی اصلاح ساختار معیوب و نامناسب آموزش و پرورش هستند را این چنین به بند کشید؟!

آیا پاداش معلمان حق‌طلب و دلسوز باید زندان و شکنجه و توهین باشد؟!

انجمن صنفی معلمان کوردستان (سقز و زیویه)، ضمن حمایت قاطع از خواستەهای مردم معترض و برحق دانستن خیزش آنها به حاکمیت هشدار می‌دهد که تا دیر نشده دست از شکنجه و خشونت عریان علیه زندانیان و قتل و عام مردم بی‌گناه بردارد.

هر نوع خشونت و شکنجه‌ی افراد دستگیر شده و زندانی، برخلاف همین قوانین مصوّب موجود است و باعث تشدید اعتراضات مردم خواهد شد. لذا این انجمن از حاکمیت می‌خواهد با شنیدن خواستەهای برحقِ مردم مُهر پایانی بر قتل و عام، سرکوب و شکنجە فرزندان این دیار بگذارد و بانیان و آمران این جنایات را معرفی، محاکمە و مجازات نماید. انجمن صنفی معلمان کوردستان شکنجه، آزار و برخورد غیرانسانی با معلمان و دانش‌آموزان و همه‌ی زندانیان علی‌الخصوص سوران اسکندر لطفی سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، را بەشدت محکوم نموده و خواهان آزادی هرچه سریع‌تر ایشان و همه‌ی معلمان و دانش‌آموزان زندانی است.

خواستەی مردم ایران و جامعەی جهانی، خاموش کردن صدای تفنگ و زدودن بوی باروت و دادن فرصت زندگی آبرومندانە بر اساس شعار برحق زن زندگی آزادی بە این ملت ستمدیدە علی‌الخصوص مردم کوردستان، زاهدان و دیگر استانها بودە و می‌باشد.

انجمن صنفی معلمان کوردستان (سقز و زیویه)

٧ آذرماه ١٤٠١

کانال سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه :نامه از همکاران

آنان که نظر را حرام می دانند

نظر حرام کردند و خون خلق حلال

هنوز  از کشتار جوانان و هم وطنان عزیز آزرده خاطر هستیم ، هنوز اثرچوب بی رحم تبعیض و بی عدالتی بر تنمان نمایان است، هنوز که هنوز است ناملایمات و نامهربانی مسئولان اتوبوسرانی در صدر  اخبار شرکت قرار دارد؛ تا هم اینک فراموش نکرده ایم که به جهت احقاق حقمان چه درگیری ها با اصحاب امنیت و سازمان بسیج این شرکت نداشته ایم و چه بی مهری ها از بسیجیهای شرکت نسبت به اعتراض هایمان نکشیدیم.

هنوز نام بردن از برخی از صحابه بسیج شرکت واحد که در اعتراضات اخیر هم پیمان با جباران زمان به جان مردم بی دفاع افتاده اند و با خشونت وصف ناشدنی به حمله و هجوم روی آورده اند، پریشان خاطرمان می کند ، که پس از این همه تحمل درد، خبر رسید که عده ای از بسیجیان شرکت بواسطه خوش خدمتی و کاسه لیسی و همچنین به گزارش همکاران، تصویر برداری از سایر همکارانی که در اعتراض اخیر شرکت واحدحضور داشتند، و ارسال آن تصاویر به مبادی امنیتی و اطلاعاتی کشور و به تبع آن موجب دستگیر نمودن کارگران شد، اعزام به مسابقات قطر شدند.

به راستی به صداقت کدام عقل سلیم باور کنیم که این تیم فوتبال، متعلق به مردمانی باشد که توسط این نادوستان بسیجی مورد حمایت قرار می گیرند. کدام یک از شما راضی هستید که این بسیجیان با پول مالیات شما عازم قطر شوند که در آنجا مروج کهنه پرستی افکار پوسیده خود باشند؟

هزینه‌های تحمیلی بر معلمان، کسر حقوق معلمان مریوان، به دلیل حضور در تحصن 

تعدادی از معلمان مریوان، به دلیل حضور در تحصن مهرماه معلمان، در اعتراض به کشتن دانش‌آموزان و خشونت علیه کودکان و شهروندان برگزار شد کسر حقوق شده‌اند. ما معلمان مریوان از کسرحقوق شدن نگران نیستیم؛ در حالی‌که همه‌ی اقشار جامعه هزینه می‌دهند. بارها اعلام کرده‌ایم و باز همچنان معتقدیم که در کنار مردم ایستاده‌ایم و‌ خواهیم ایستاد.

کسر حقوق محمود مبارکشاهی، معلم ۳۰ سال خدمت، که از کارآمدترین و اصلح ترین معلمان ایران است، لکه ننگ دیگری است بر کارنامه مدیران ناکارآمد آموزش و پرورش است، زیرا اولین بار نیست که آقای مبارکشاهی از حقوق حقه خود به عنوان شایسته ترین معلم محروم می‌شود. آقای مبارکشاهی همواره به‌عنوان فعال صنفی قربانی ناشایسته‌سالاری شده و گزینش استصوابی مانع آن شده که در جایگاهی که ایشان شایسته هستند به کار گمارده شوند حتی اجازه نداده اند در طول ۳۰ سال خدمت، علیرغم اصرار معلمان و همکارانشان به عنوان مدیر مدرسه یا معاون مدرسه انتخاب شوند و قهرا توسط حراست از لیست شایسته ها و کارآمدن حذف شوند. همچنین، یکی دیگر از معلمان، که جوانی پر انرژی و توانمند است، به دلیل شاخص بودن در تاثیرگذاری و توانایی کسر حقوق شده است.

ما معلمان ‌مریوان، به حمایت از آقای مبارکشاهی به عنوان چهره محبوب، اثرگذار، بااخلاق و نیز جوان خوش قلب و باسواد، آقای کوششی احساس شرمندگی می‌کنیم و در ضمن به آنها حسد می‌ورزیم. آنها شایسته‌تریند و ما هم دوست داریم در کنار آنها باشیم و به این تبعیض که در حق ما روا داشته اند اعتراض داریم.

ما معلمان مریوان اصرار داریم همه ی ما را کسر حقوق کنید چرا ما را لایق کسر حقوق کردن نمی دانید؟

تداوم اعتصاب کارگران شرکت صنعتی مرتب برای سومین روز

امروز دوشنبه ۷ آذرماه ۱۴۰۱ کارگران شرکت صنعتی تولیدی مرتب در اعتراض به عدم پرداخت ۹ ماه حقوق معوقه برای سومین روز متوالی اعتصاب کرده و مقابل شرکت دست به تجمع زدند.

اعتصاب و اعتراض سراسری کامیونداران برای سومین روز متوالی

روزهای شنبه، یکشنبه ودوشنبه ۶ و ۷ آذر،تصاویر و فیلم های منتشره درشبکه های اجتماعی و چندرسانه حاکی از ادامه اعتصاب و اعتراض کامیونداران شهرهای اسد آبادهمدان،اسلام آباد کرمانشاه، بندرعباس، راوند کاشان ،سقز، شاپوراصفهان،شیراز، قزوین، کرمانشاه، مرند و…..می باشد.

۲ کارگر مصدوم حادثه انفجارمجتمع فولاد بافق یزد هم جان باختند

دو کارگر مصدوم حادثه انفجار عصرروز جمعه ۴ آذرمجتمع فولاد بافق بنام های داریوش عرب زاده و موسی یزدان‌پرست در بیمارستان جان باختند.

درهمین رابطه:

+مرگ و مصدومیت ۳ کارگر در حادثه انفجارمجتمع فولاد بافق یزد 

عصرروز جمعه ۴ آذر،براثر حادثه انفجاردرمجتمع فولاد بافق یزد(فولاد تکنیک)حین کار جوشکاری

در پروژه آهن اسفنجی یک کارگر بنام میثم اسماعیلی ازارتفاع سقوط کرد و دردم جان باخت.

۲ کارگر دیگرهم دراین حادثه مصدوم و به بیمارستان ولیعصر بافق منتقل شدند.

++اعتصاب کارگران جوشکار مجتمع فولاد بافق در اعتراض به مرگ ومصدومیت سه همکارشان در حادثه انفجار

بنابر گزارش رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز شنبه ۵ آذرماه ۱۴۰۱ کارگران جوشکار مجتمع فولاد بافق (فولاد ابویی) در اعتراض به عدم رعایت موارد ایمنی که منجر به انفجار و کشته شدن ۲ نفر از همکارانشان شد دست به اعتصاب زده‌اند.

روز گذشته جمعه ۴ آذرماه، سه کارگر جوشکار شاغل در فولاد تکنیک (فولاد ابویی) واقع در مجتمع فولاد بافق که روی کمپرسور ۷۱ مشغول جوشکاری بوده‌اند به علت نشت گاز و انفجار لوله گاز تخلیه نشده در آتش می‌سوزند و متاسفانه #میثم_اسماعیلی همانجا جان می‌بازد و #داریوش_عرب‌زاده هم بعد از چند ساعت جان خود را از دست می دهد. وضعیت جسمی #موسی_یزدان‌پرست هم با ۷۰ درصد سوختگی چندان مناسب نیست.

کارگران این شرکت همیشه معترض بوده‌اند که هیچ مجوزی برای کار در جاهای خطرناک و ریسک پذیر نباید صادر شود و در عین حال آن‌ها را وادار به کار در نقاط خطرناک می‌کنند. 

کارگران جوشکار امروز شنبه ۵ آذرماه در این مجتمع فولاد در اعتراض به این وضعیت دست از کار کشیده اند و اقدام به اعتصاب کرده‌اند.

جان باختن یک کارگر کارخانه نئوپان ایلخچی براثر انفجار

روز دوشنبه ۷ آذر، یک کارگر کارخانه نئوپان ایلخچی واقع درشهرستان اسکواستان آذربایجان شرقی

 براثر انفجارجان خودراازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate