اخباروگزارش های کارگری ۶ آذر ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری ۶ آذر ماه ۱۴۰۱

هفتاد وسومین روزاعتراضات سراسری پس از قتل مهسا (ژینا) امینی  در مقر گشت ارشاد تهران 

چه خبرها ازروز یکشنبه ۶آذر ماه، هفتاد وسومین روز اعتراضات سراسری پس ازقتل مهسا (ژینا) امینی  در مقر گشت ارشاد تهران ؟

– اعتصاب وتحریم کلاس،تجمع،راهپیمایی و حضور بدون تفکیک جنسیتی در سلف،دیوار نویسی دانشجویان و انتشار بیانیه های اعتراضی دانشجویان:

– دانشگاه حکیم سبزواری(باهمراهی اساتید)

–  دانشگاه آزاد سنندج(باهمراهی اساتید)

– دانشکده‌های فنی، ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه خوارزمی کرج

– دانشکده پلیمر دانشگاه امیرکبیر(پلی تکنیک)

– دانشکده مهندسی انرژی و فیزیک دانشگاه امیرکبیر(پلی تکنیک)

– دانشکده کامپیوتر دانشگاه بهشتی(ملی)

– دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران

– چهارمین هفته تحصن دانشجویان دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران

– دانشکده عمران و نقشه دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی

– دانشگاه صنعتی شریف

– دانشکده  ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی

– دانشکده‌ی معماری و شهرسازی پردیس باغ‌ملی دانشگاه هنر تهران

و

– اعتراض دانشجویان دانشگاه الزهرا به کیفیت بد غذایی

– اعتراض دانش آموزان هنرستانی در سنندج

– جنگ وگریزخیابانی درشهرهای:

– تهران(بلوارفردوس،دربند،ستارخان)

– سنندج

– تجمع خانواده‌های بازداشت شدگان اعتراضات سراسری در جریان مقابل دادسرای زندان اوین

و همچنین

– ادامه اعتراضات کارگران بازنشسته صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ‌سازنسبت به عدم افزایش ۳۸ درصدی حقوق  با برپایی تجمع مقابل وزارت کار

– تجمع اعتراضی کارکنان رسمی مخابرات استان آذربایجان شرقی به عدم پرداخت مطالبات  و عملکرد مدیران شرکت مخابرات ایران در دفتر مدیر منطقه

چهارمین هفته تحصن دانشجویان دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران

ما دانشجویان دانشکده مهندسی مکانیک، این هفته نیز همانند گذشته در اعتراض به سیاست های دانشگاه، بازداشت دانشجویان و شیوه نامه جدید انضباطی دوشنبه ۷ آذر، ساعت ۱۳ در لابی دانشکده‌مان تحصن خواهیم کرد.

ناپدیدسازی قهری شعیب میربلوچ زهی نوجوان بلوچ درزاهدان

بنا بر گزارش خبرگزاری‌های محلی یک نوجوان بلوچ‌ به نام شعیب میربلوچ زهی ۱۷ ساله از ۳ آبان ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در زاهدان بازداشت شده است و با گذشت بیش از یک ماه خبری از وضعیت سلامت او موجود نیست.

به گفته یک منبع مطلع:«شعیب در بازداشتگاه مورد شکنجه قرار گرفته و علیرغم پیگیری های مکرر تاکنون پاسخی قانع کننده از سوی نهادهای امنیتی دریافت نکردند و شدیدا نگران وضعیت سلامت و محل نگهداری دقیق وی هستند.

خبرگزاری‌های محلی اعلام کردند که بدنبال اعتراضات اخیر در سیستان و بلوچستان تعداد زیادی از شهروندان و از جمله کودکان زیر ۱۸سال بدون دلیل و بر خلاف روال قانونی بازداشت شده اند که از سرنوشت بسیاری اطلاعی در دست نیست.

قتل حکومتی کودکی دیگر؛ رضا کاظمی، کودک ۱۶ ساله از کامیاران

رضا کاظمی، نوجوان ۱۶ ساله اهل موچش از توابع شهرستان کامیاران، که شامگاه سه‌شنبه اول آذرماه ١۴٠١ با تیراندازی نیروهای سرکوبگر از ناحیه سینه زخمی شده بود؛ متاسفانه بعد از چند روز دست‌ و پنجه نرم کردن با مرگ، امشب(یکشنبه شب ۶ آذر) در بیمارستان کوثر، سنندج جانباخت.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران، ، ضمن محکومیت شدید سرکوب و کشتار مردم و قتل کودکان و دانش‌آموزان بی‌گناه، خواهان توقف فوری کودک کشی توسط حکومت است.

خودکشی یک نوجوان دو روز بعد از آزادی در جلفا

عرشیا امامقلی‌ زاده علمداری، نوجوان شانزده ساله‌ای که به «جرم» عمامه‌پرانی در جلفا بازداشت شده و ده روز زندانی بود، تنها دو روز بعد از آزادی با قید وثیقه خودکشی کرد و جان باخت. بلافاصله بعد از این اتفاق خانواده تحت فشار قرار گرفتند که به هیچ‌وجه این موضوع در رسانه‌ها بازتاب نداشته باشد و پیکر این نوجوان امروز با حضور جمع محدودی از اعضای خانواده به خاک سپرده شد. 

این چندمین زندانی بازداشتی در دوران قیام ژینا است که به فاصله‌ی کوتاهی بعد از آزادی موقت دست به خودکشی می‌زند و‌ این مرگ، همان قتل حکومتی است.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران، ضمن محکومیت شدید سرکوب و کشتار مردم و قتل کودکان و دانش‌آموزان بی‌گناه، خواهان توقف فوری کودک کشی توسط حکومت است.

مدیر کمپین معلولان احضار شد!

بهروز مروتی مدیر کمپین معلولان ظهر امروز توسط «سازمان اطلاعات سپاه» برای ارائه توضیح در خصوص تحریم روز جهانی معلولان در همبستگی با مردم داغدیده  و یک گفتگوی دوستانه! +احضار و مقرر گردید روز سه‌شنبه جاری به این نهاد امنیتی مراجعه نماید!

+ کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت:

تحریم مراسم روز جهانی افراد دارای معلولیت در همبستگی با مردم داغدیده

اگرچه مناسبت‌ها فرصتی ارزشمند برای مروری بر آنچه که گذشته و نگاهی به آینده تا مناسبتی دیگر است؛ اما حال در آستانه سوم دسامبر (دوازدهم آذر ماه) روز جهانی افراد دارای معلولیت تقریبا می‌توان گفت که از سال گذشته تا کنون نه تنها دستاوردی برای مرور و بالیدن به آن نداریم بلکه رنج‌های افزونی بر کل جامعه و به ویژه جامعه افراد دارای معلولیت تحمیل شده است.

▪در دو ماه گذشته در کنار جمع کثیری از جانباختگان چند نفر از شهروندان دارای معلولیت را نیز از دست دادیم که آن‌قدر غریبانه از میان ما رفتند حتی اشکهایمان را محکوم به حبس در چشمانمان کردند تا به سوگشان ننشینیم!

▪آری! جمعی از هموطنانمان به گناه فریاد حق‌طلبی کشته،معلول و مجروح و یا بازداشت شدند تا قلم،تن و روان ما یارای اندیشیدن به برنامه‌ها و مراسم مرسوم و بعضا کلیشه‌ای سوم دسامبر را نداشته باشد.

▪از این رو، ضمن تاکید بر احقاق حقوق ملت، و گرامیداشت یاد تمامی جانباختگان،برنامه‌های روز جهانی افراد دارای معلولیت امسال را تحریم کرده و بر ضرورت توانبخشی شهروندانی که در پی حوادث تلخ اخیر معلول گشته‌اند؛ تاکید می‌کنیم.

ضرب و شتم و «آزار جنسی» سها مرتضایی در هنگام بازداشت

سها مرتضایی دبیر اسبق شورای صنفی کل دانشگاه تهران که ۳۰ آبان ماه توسط وزارت اطلاعت بازداشت شده بود، مورد آزار جنسی و ضرب و شتم قرار گرفته است.

ماموران برای انتقال او به زندان از خودرو سانتافه‌‌ای نقره‌ای رنگ استفاده می‌کنند و اقدام به بستن دست راست او به بالای یک صندلی و بستن پای راست او به بالای صندلی دیگر می‌کنند به طوری که در حالت آویزان قرار می‌گیرد و توسط یکی از ضابطین زن مورد ضرب و شتم و آزار جنسی قرار می‌گیرد.

تعرض ضابط با اعتراض سها مرتضایی روبه‌رو می‌شود که مامور مذکور پس از اعتراض سها با ضربات مشت، پا و شکم او را مجروح می‌کند. 

گفتنی است پیش از انتقال مرتضایی به زندان اوین نیز باز هم او را مورد ضرب و شتم شدید قرار می‌دهند.

کانال شورای صنفی دانشجویان به دلیل رعایت اصول اخلاقی اطلاع‌رسانی، از افشای عمومی جزییات این تعرض آزاردهنده معذور است.

سها مرتضایی به زندان قرچک منتقل شد

سها مرتضایی دبیر اسبق شورای صنفی کل دانشگاه تهران که پیشتر خبر ضرب و شتم و آزار جنسی او توسط نیروهای امنیتی در زمان بازداشت منتشر شده بود، به زندان قرچک منتقل شد. 

گفتی است مسئولان زندان قرچک به علت علایم ضرب و شتم و کبودی‌هایی که بر بدن سها مشهود بوده حاضر به پذیرش او نبودند.

محمد جواهری دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات جوانان دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران، مجموعا به ۴ سال و ۷ ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق، منع عضویت در گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی و منع خروج از کشور به مدت ۲ سال محکوم شد.

این دانشجو از بابت اتهام اجتماع و تبانی به ۳ سال و ۷ ماه حبس تعزیری و از بابت اتهام اخلال در نظم عمومی به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

جواهری طی همدستی حراست دانشگاه تهران با نیروهای امنیتی، پس از اخراج از خوابگاه در ترمینال مسافربری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و بعد از ۲۱ روز، به قید وثیقه ۵۰۰ میلیونی آزاد شد و هم اکنون از ورود به دانشگاه منع شده است.

لازم به ذکر است پس از بازداشت جواهری، پدر این دانشجو بر اثر فشار ناشی از مشخص‌نبودن وضعیت او، دچار سکته مغزی شده و بیش از یک ماه در بیمارستان بستری بود و با وجود انجام چندین عمل جراحی مغز، قدرت تکلم خود را از دست داده و و سمت راست بدن او فلج شده است.

محکومیت بنیامین مقدسی به  سال حبس تعزیری

بنیامین مقدسی، دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه تهران روز سه‌شنبه مورخ ۱ آذر ماه به قضاوت قاضی علی مظلوم به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

وحید نظیری، دانشجوی مهندسی معدن دانشگاه تهران ورودی ۱۴۰۰، روز ۲۹ آبان‌ماه توسط نیروهای امنیتی ربوده شده و اکنون در زندان فشافویه به سر می‌برد.

تا بدین لحظه از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت‌کننده ایشان اطلاع دقیقی در دست نیست.

پرتو شهوندی، دانشجوی دکتری ریاضی دانشگاه تربیت مدرس ورودی ۹۸، روز ۲۹ آبان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان قرچک منتقل شده است.

تا بدین لحظه از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت‌کننده ایشان اطلاع دقیقی در دست نیست.

آزادی مجید مسافر به قید وثیقه

مجید مسافر دانش‌آموخته مددکاری دانشگاه علامه و فعال سابق صنفی‌دانشجویی این دانشگاه و همچنین دانشجوی رشته حقوق دانشگاه پیام نور که روز ۲۳ آبان در منزل بستگان خود بازداشت شده بود، امروز به قید وثیقه آزاد شد.

آزادی دو تن از دانشجویان دانشگاه تهران

امین سالاری‌سلاجقه، دانشجوی رشته فلسفه، پس از بیش از ۶۰ روز بازداشت، روز ۶ آذر به قید وثیقه ۶۰۰ میلیونی آزاد شد.

حورا بدیهی، دانشجوی مهندسی مکانیک، بعد از ۲۸ روز بازداشت، روز ۵ آذر به قید وثیقه آزاد شد.

تائید حکم پنج سال زندان جعفر ابراهیمی، بازرس شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان‌ایران

جعفرابراهیمی، هفتەی پیش بدلیل مشکلات شدید گوارشی در بیمارستان بستری شد. آقای ابراهیمی، در طول مدت بستری، ممنوع الملاقات، ممنوع التلفن و پاهایش بصورت دائم به تخت زنجیر شده بود؛ امروز ۶ آذر ماه ۱۴۰۱ دادگاه تجدید نظر حکم پنج سال زندان ایشان را تایید کرد.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران ضمن محکومیت تائید حکم   جعفر ابراهیمی، و برخوردهای غیرانسانی با ایشان‌ در بیمارستان، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط آقای ابراهیمی، همه‌ی دانش‌آموزان و دیگر معلمان زندانی می‌باشد.

مهدی‌ امیرپور از روزنامه‌نگارهای حوزه ورزشی ایران بازداشت شد

صدف فاطمی همسر مهدی امیرپور امروز(یکشنبه آذر)  از بازداشت او خبر داد. خانم فاطمی اعلام کرد که مهدی امیرپور ساعتی پس از بازداشت در تماسی تلفنی از انتقالش به زندان اوین خبر داد.

 برگرفته از کانالروزنامه‌نگاران مستقل ایران

اطلاعیه کانون صنفی معلمان استان بوشهر

در پی روند فشار و سرکوب معلمان، چند تن از معلمان استان بوشهر به هیات رسیدگی به تخلفات اداری احضار شدند. آقایان محمود ملاکی، محمد پیام ملاکی،محسن عمرانی،حبیب حبیبی،از جمله این همکاران می‌باشند.

لازم به ذکر است آقایان محمود ملاکی، محمد ملاکی و محسن عمرانی پیش‌تر نیز جهت توضیحات در مورد مطالبه‌گری اردیبهشت ماه به دادگاه اداری احضار شده بودند و گویا این هیات به این نتیجه رسیده که برای این سه همکار کیفرخواست صادر کرده و ده روز جهت دفاع کتبی به انها فرصت داده است. لازم به ذکر است این پرونده در زمان ریاست شخصی بنام احمد نوذری باز و اکنون با ریاست عبدالحمید اکرامیان، در حال بررسی است.

کانون صنفی معلمان استان بوشهر ضمن اعتراض شدید نسبت به پرونده‌سازی برای معلمان، امیدوار است مسئولین مربوطه با اندکی درایت به این رویه خاتمه دهند که بسیار به ثواب نزدیک و خیر ملک و ملت در آن است.

هرگونه ادامه فشار بر معلمان این حق را به کانون صنفی می‌دهد که در چهارجوب قانون از حق معلمان و دانش‌آموزان به تمامی روش‌های قانونی دفاع کند.

کانون صنفی معلمان استان بوشهر

ششم آذرماه ۱۴۰۲

بیانیه ی شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران در محکومیت شکنجه و ضرب و شتم سوران اسکندر لطفی، عضو ارشد انجمن صنفی معلمان کردستان و سخنگوی شورای هماهنگی، همچنین تائید حکم پنج سال زندان برای  جعفر ابراهیمی بازرس شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

روز جمعه  آذر، شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران بیانیه ای بشرح زیر در محکومیت شکنجه و ضرب و شتم سوران اسکندر لطفی، عضو ارشد انجمن صنفی معلمان کردستان و سخنگوی این شورا، همچنین تائید حکم پنج سال زندان برای  جعفر ابراهیمی بازرس این شورا،صادرکرد:

مردم شریف ایران، همکاران و دانش آموزان عزیز

سال هاست که معلمان در قالب فعالیت های صنفی و در چهارچوب تشکل ها و کانون های مستقل علم مبارزه  با تبعیض، تفریق و جهل در حوزه های مربوط به آموزش و پرورش کشور را برداشته و مسئولان را نهیب می زنند.

به دفعات و کرات، عواقب پیامدهای آموزش و پرورش ایدئولوژیک، واپسگرا و غیرعلمی گوشزد گردید و به مسئولان نسبت به نتایج آن انذار داده شد. اما دریغ از گوش شنوا!!

ماحصل و دستاورد رویکرد غلط ایدئولوژیک در آموزش و پرورش به طور خاص و اداره ی کشور به شیوه ی عام افتادن تشت رسوایی حاکمیت از بام بود و آن چیزی ست که هم اکنون نه تنها افکار عمومی مردم ایران بلکه جهانیان را نیز به واکنش و نکوهش آن واداشته است.

رسالت یک حکومت ایجاد زمینه و بستر مناسب برای پرورش استعدادها و بسط و توسعه ی کشور است به گونه ای که حقوق آحاد ملت از هر قشر و طیفی و با هر نگاهی محترم شمرده شود و قانون و قانون پذیری سرلوحه ی اندیشه و اعمال حکومت گران و مردم آن جامعه واقع شود و از آن باب آرامش و نیکبختی بر عرصه های مختلف زندگی مردم سایه گستراند.

متاسفانه انحصار طلبی، تنگ نظری و فساد در سیستم مدیریتی کشور به جایی رسیده که روز بروز حلقه های خودی نظام تنگ و محدودتر و باعث بی پشتوانه ماندن حاکمیت گردیده است و اکثریت قریب به اتفاق مردم در تصمیم گیری ها، برخورداری از امکانات و فرصتها به حاشیه رانده شده اند و این امر سبب بروز نارضایتی های عمده بالاخص در دو دهه ی اخیر گردیده است و هر بار این اعتراضات با قهری ترین و خشونت بارترین وجه ممکن سرکوب شد تا جایی که در شهریور امسال دمل چرکین این رویه ی غلط و ناپسند با قتل حکومتی #ژینا_امینی، بیش از هر بار سر باز کرد و باعث خیزش عمومی مردم ایران علیه حاکمیت شد و این اعتراضات بیش از دو ماه است که ادامه دارد و هر روز ابعاد آن گسترده تر می شود.

متاسفانه، حوادث اخیر بهانه ای شد برای فشار بیشتر بر فعالین صنفی شناخته شده و فرصتی برای سواستفاده جریان های خاص دست داد تا با معلمان نیک اندیشی که همواره این بحران ها را پیش بینی، گوشزد و هشدار داده بودند، به ناروا برخوردهای غیرقانونی شود.

در همین راستا پروژه سازیها شروع شد و افراد خوشنامی از جمله #سوران_اسکندر_لطفی، #مسعود_نیکخواه، #جعفر_ابراهیمی، #رسول بداقی، #محمد_حبیبی، #ژیلا_خیر و… یا بازداشت شدند و یا با احکام سنگین مواجه گردیدند.

اخیرا #سوران_اسکندر_لطفی، سخنگوی شورای هماهنگی علی رغم گذاشتن وثیقه، در زندان تهران بزرگ شکنجه و ضرب و شتم گردیده و حکم پنج سال زندان #جعفر_ابراهیمی، در دادگاه تجدید نظر تائید شد!

برای همیشه نمی توان با سناریوسازی و دروغ چشم حقیقت و بصیرت مردم را بر واقعیات و حقایق بست.

بسیار حقارت آمیز است دستگاه های امنیتی یک کشور که در دام سودجویان، افراد فاسد و بازجو خبرنگاران متملق هرزه ای بیافتد که برای نیل به اهداف پلید خود، روشنفکران و اندیشمندان در حوزه های مختلف آموزشی، اجتماعی و سیاسی را قربانی کنند.

تمام مشکلات کشور ریشه در ناکارآمدی سیستم حکمرانی آن دارد و نسبت دادن آن به بیگانه، دخالت خارجی و… سناریویی کاملا نخ نماست و محلی از اعراب ندارد.

تا کی سر در برف فرو کرده و مشکلات دست ساخته ی خود را به غیر حوالت داده و با فرافکنی و فرار به جلو از زیر بار مسئولیت ها شانه خالی می کنید؟  

کانون های صنفی فرهنگیان، به ویژه شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، ضمن محکوم نمودن کشتار مردم بی دفاع در جریان خیزش اخیر و اعمال شنیع و غیرانسانی از دستگاه قضایی و نیروهای امنیتی میخواهد هر چه زودتر معلمان بازداشتی از جمله آقای #سوران_اسکندر_لطفی، را آزاد نمایند چرا که صبر معلمان برای ابد نیست.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران ضمن ابراز ناخرسندی از بازداشت و زندانی کردن فله ای معلمان، دانش آموزان و آحاد مردم و توسل به زور و شکنجه با هدف اعتراف گیری برای چندمین بار هشدار می دهد عواقب رویداد هر حادثه ی ناگورای را متوجه حاکمیت به ویژه نهادهای امنیتی و دستگاه قضایی می داند و در برابر آن سکوت نخواهد کرد. همچنین این شورا انتظار دارد پرونده های همه ی معلمان زندانی در دادگاههای قانونی بدون اعمال نظرهای ناصواب و با رویه ی صحیح قضایی مورد بازبینی قرار گیرد.

ادامه اعتراضات کارگران بازنشسته صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ‌سازنسبت به عدم افزایش ۳۸ درصدی حقوق  با برپایی تجمع مقابل وزارت کار

روز یکشنبه ۶ آذر، کارگران بازنشسته صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ‌سازدر دومین روز اعتراضشان نسبت به عدم افزایش ۳۸ درصدی حقوق  با دست به تجمع مقابل وزارت کارزدند.

براساس گزارشرسانه ای شده تجمع کنندگان،خواستار اجرای مصوبه جلسه ۱۶ اسفند ماه ۱۴۰۰ هیات امنای این صندوق هستند که از ۹ ماه پیش در وزارت رفاه مسکوت مانده و باید برای اصلاح تبصره ذیل ماده ۴ اساسنامه این صندوق به شورای عالی رفاه برای تصویب ارسال می‌شد.

 بازنشستگان این صندوق عنوان می‌کنند در سال‌های اشتغال مطابق قانون کار و بیشتر از تامین اجتماعی بیمه پردازی کرده‌اند و علیرغم اینکه اساسنامه این صندوق، تکلیف مشمولیت آنها به قانون کار و رعایت حداقل‌های تامین اجتماعی مشخص کرده‌ است اما صندوق افزایش حقوق آنها را مطابق قانون کار به رسمیت نمی‌شناسد. این درحالیست که افزایش حقوق سالیانه کارمندان این صندوق خارج از قانون مطابق شورای عالی کار پرداخت شده است.

با توجه به موافقت هیات امنای این صندوق و علیرغم اعمال افزایش مزد مصوب شورای عالی کار برای بازنشستگان سایر سطوح که ۳۸ درصد تعیین شده است آنها خواستار اعمال هرچه سریع‌تر برخورداری از افزایش حقوق متناسب با نرخ شورای عالی کار از ابتدای سال جاری هستند.

در همین رابطه:تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ‌سازنسبت به عدم افزایش ۳۸ درصدی حقوق  مقابل ساختمان صندوق در خیابان میرداماد تهران

روز شنبه ۵آذر،جمعی ازکارگران بازنشسته صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ‌سازبرای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به عدم افزایش ۳۸ درصدی حقوق  دست به تجمع مقابل ساختمان صندوق در خیابان میرداماد تهران زدند.

تجمع کنندگان به خبرنگاررسانه ای گفتند: چرا علیرغم اینکه افزایش مزد مصوب شورایعالی کار برای بازنشستگان سایر سطوح ۳۸ درصد است، مستمری ماهانه‌ی ما فقط ده درصد افزایش یافته است. ما خواستار افزایش قانونی حقوق ماهانه‌ی خود هستیم.

آنها افزودند: برخورداری از مستمری شایسته و متناسب با نرخ تورم، حق تمام بازنشستگان کشور است.

بازنشستگان آینده‌ساز در عین حال مطالبات دیگری از جمله درمان، بیمه تکمیلی و خدمات رفاهی مکفی دارند که از مدیران صندوق انتظار دارند در جهت تحقق این مطالبات اقدام کنند.  

+ صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز توسط سازمان امور اداری و استخدامی كشور به عنوان مرجع قانونی و صلاحیتدار در این خصوص بررسی گردید و این سازمان با توجه به ماده ۲ قانون تاسیس و اساسنامه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران طی مجوز ۴۱۱۸ مورخ ۱۳۵۴/۱۲/۲۶ موافقت اصولی خود را با تاسیس صندوق اعلام داشت.

 شورای عالی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز در جلسه شماره هشتاد و هشت اسفند ماه هزار و سیصد و پنجاه و چهار ضمن موافقت با تشكیل صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز، آغاز فرآیند اجرایی صندوق را از ۱۳۵۵/۰۱/۰۱ اعلام نمود.

در ادامه نیز پس از تایید و تصویب سی و نهمین جلسه شورای عالی تامین اجتماعی مورخ چهاردهم اردیبهشت ماه هزار و سیصد و پنجاه و شش و موافقت وزارت بهداری و بهزیستی وقت، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی طی مكاتبه‌ای به شماره ۱/۴۰۶۲ مورخ ۱۳۵۶/۰۷/۰۲ موافقت خود را با ثبت قانونی صندوق به اداره كل ثبت شركت ها و مالكیت صنعتی اعلام می‌دارد.

تجمع اعتراضی کارکنان رسمی مخابرات استان آذربایجان شرقی به عدم پرداخت مطالبات  و عملکرد مدیران شرکت مخابرات ایران در دفتر مدیر منطقه

روزیکشنبه ۶ آذر، کارکنان رسمی مخابرات استان آذربایجان شرقی برای اعتراض به عدم پرداخت مطالبات  و عملکرد مدیران شرکت مخابرات ایران در دفتر مدیر منطقه تچمع کردند.

براساس گزارش منتشره در شبکه های اجتماعی،تجمع کنندگان خواستار شفافیت مالی شرکت و پرداخت هرچه سریعتر  مطالبات معوقه و حقوق ماهانه خود شدند .

گزارش رسانه ای شده درباره اعتصاب کارگران کارخانه لوازم خانگی پارس برای افزایش دستمزد+

منابع کارگری در قزوین از توقف کار تعدادی از کارگران کارخانه «لوزام خانگی پارس» در روز گذشته(شنبه ۵ آذر) خبر دادند. آن‌ها اظهار داشتند به دلیل آنکه پرداخت حقوق کارگران در حدود اندازه قانونی شورای عالی کار پرداخت می‌شود کفاف مخارج زندگی کارگران را نمی‌دهد به همین دلیل چون خواسته کارگران برای اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل برای افزایش حقوق با کارفرما به نتیجه نرسیده است، روز شنبه برای ساعاتی کار در کارخانه را متوقف کردند.

کارگران با اشاره به بحث بی‌توجهی به افزایش حقوق و دستمزد خود گفتند: درآخرین پیگیری افزایش حقوق، کارفرما وعده افزایش حقوق دستمزد و سایر مطالبات را به کارگران داد اما چون عملی نشد، کارگران تصمیم به اعتراض گرفتند.

به گفته یکی از کارگران، شرکت لوازم خانگی پارس یک مجموعه مجزای بزرگ تولیدی لوازم خانگی با حدود ۵۰۰کارگر است که در حال حاضر کارگران علارغم دریافت به موقع حقوق، به شرایط درآمدی خود معترض هستند.

به گفته این کارگر شرکت لوازم خانگی؛ خواسته کارگران افزایش حقوق، اجرای طبقه‌بندی مشاغل و پرداخت حق بهره‌وری است.

+اعتصاب کارگران کارخانه لوازم خانگی پارس برای افزایش دستمزد

روز شنبه ۵ آذر، کارخانه لوازم خانگی پارس برای افزایش دستمزد دست از کارکشیدند ودراین واحد تولیدی واقع در در شهر صنعتی البرز قزوین تجمع کردند.

بنا به گزارش های منتشره در شبکه های اجتماعی،در کارخانه لوازم خانگی پارس ۶۰۰کارگر مشغول بکارندواین .احد صنعتی طی سالیان گذشته بر حجم تولید خود افزوده است، اما این مسئله در دستمزد کارگران تفاوتی ایجاد نکرده است و تنها مدیران و صاحبان آن را فربه‌تر کرده است.

گزارش رسانه ای شده درباره اعتصاب کارگران  کارخانه سرماآفرین+

کارگران کارخانه «سرما آفرین» واقع در شهرک صنعتی البرز قزوین خواستار اجرای صحیح طرح طبقه‌بندی مشاغل برای افزایش دستمزدهایشان در حوزه کاری خود هستند.

یک منبع کارگری در شهرک صنعتی البرز قزوین به خبرنگاررسانه ای گفت: شماری از کارگران کارخانه سرما آفرین، تولیدکننده انواع دستگاه‌های تهویه، روز گذشته (پنجم آذر ماه) خواستار اجرای صحیح طرح طبقه‌بندی مشاغل شدند.

به گفته وی؛ کارگران این کارخانه بیش از صد نفر هستند که درآمد برخی از آن‌ها نزدیک به حداقل حقوق است و دریافتی ماهانه‌شان کفاف معاش زندگی‌شان را نمی‌دهد. به همین دلیل آن‌ها یک تجمع در محوطه محل کارشان در کارخانه ترتیب دادند.

به گفته این کارگر، سالهاست طرح طبقه‌بندی مشاغل برای کارگران این واحد تولیدی به اجرا درآمده اما به روزرسانی نشده است.

او با بیان اینکه کارگران پیگیر وضعیت افزایش دستمزد خود هستند، در ادامه گفت: آنچه باعث افزایش حقوق کارگران می‌شود اجرای صحیح و به‌روز طرح طبقه‌بندی مشاغل است که طبق مقررات کار و تامین اجتماعی باید در کارگاه‌های بالای ۱۰۰نفر اجرا شود.

به گفته وی، اجرای دقیقِ «طرح طبقه‌بندی مشاغل» یکی از خواسته‌های کارگران سرما آفرین است؛ کارگران این واحد تولیدی مانند بسیاری کارخانه‌های صنعتی، مدتهاست به دنبال اجرای صحیح طرحی هستند که براساس مواد ۴۸ و ۴۹ قانون کار، حق اساسی و مسلم آن‌هاست.

او با بیان اینکه کارگران از اداره کار و باقی مقامات کارگری در منطقه شهرک صنعتی درخواست کرده‌اند پیگیر مطالبه‌ی اجرای صحیح طرح طبقه‌بندی مشاغل باشند، گفت: طرح طبقه‌بندی مشاغل برای کارگران این کارخانه و سایر واحد‌های تولیدی که این قانون را در گذشته اجرا کرده‌اند هر شش سال یکبار باید به روزرسانی شود تا دریافتی کارگران بالا رود.

+کارگران شرکت سرماآفرین دست به اعتصاب زدند

امروز شنبه  ۵ آذرماه ۱۴۰۱ کارگران شرکت سرماآفرین واقع در شهر صنعتی البرز در اعتراض به سطح نازل دستمزدها اعتصاب کرده و در محوطه کارخانه دست به تجمع زدند.

رضا شهابی، عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد، که بدنبال دردهای شدید در ۵ آذر به بیمارستان امام خمینی منتقل شده بود، با وجود اینکه پزشک متخصص، پس از نتیجه ام آر آی، اعلام کرده‌ بود که ایشان به جراحی اورژانسی و فوری نیاز دارد، همان روز گذشته به زندان اوین برگردانده شد.  دلیل انتقال مجدد رضا شهابی به زندان عدم صدور دستور عمل برای جراحی فوری ایشان از طرف مسئولین زندان اوین‌می باشد. 

‏آقای حسین تاج، وکیل مدافع رضا شهابی، امروز اعلام‌ کردند که درخواست‌ مرخصی درمانی ایشان را به دایرهٔ نظارت بر متهمان سیاسی-امنیتی زندان اوین و شعبهٔ ۳۶ دادگاه تجدیدنظر تهران ارائه کرده اند. 

اطلاعات تکمیلی در این خصوص متعاقبا اعلام خواهد شد. 

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه،

۶ آذر ۱۴۰۱

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate