تجمع جوانان جویای کار بهبهان و روستاهای اطراف شرکت نیشکر و چند خبر دیگر

اطلاعیه خبری:‌

تجمع جوانان جویای کار بهبهان و روستاهای اطراف شرکت نیشکر و چند خبر دیگر

– روز ٢٥ دی جوانان جویای کار با خواست اشتغال به کار و در اعتراض به پارتی بازی در استخدام ها مقابل درب پالایشگاه بید بلند بهبهان تجمع کردند. در این تجمعات شماری از خانواده ها نیز شرکت داشتند. بیش از یکسال است که جوانان جویای کار در شهرویی علیه بیکاری این تجمعات را برپا میکنند و نسبت به نداشتن کار و بی تامینی اعتراض میکنند.

– روز چهارشنبه ۲۴ دی کارگران معدن روی گوجهر راور دراستان کرمان برای دومین روز متوالی به اعتصابشان در اعتراض به سطح پایین حقوق ونداشتن امنیت شغلی ادامه دادند. کارگران به حقوقهای چند بار زیر خط فقر و پایین آمدن هر روز بیشتر قدرت خریدشان و قراردادهای موقت کاری و نداشتن امنیت شغلی اعتراض دارند. در این معدن حدود ٢٢٠ کارگر به کار اشتغال دارند.

– روز سه شنبه ۲۳ دى جوانان جویای کار روستاهای اطراف شرکت نيشكر سلمان فارسی از جمله جوانان روستاى «ابوصخير» در خوزستان در اعتراض به بیکاری و با خواست استخدام در شرکت های منطقه و از جمله شرکت نیشکر سلمان فارسی دست به تجمع زدند. بنا بر خبر بعد از مصادره زمين هاى مردم عرب و تاسيس شركت هاى طرح جانبى نيشكر هفت تپه قرار بود فرزندان آنها در این شرکت ها استخدام شوند. ولی به این وعده عمل نشد. تجمع این روز جوانان بیکار با حمله نیروی انتظامی و حراست شرکت به درگیری کشیده شد و چندین نفر از معترضین در اثر ضرب و شتم مجروح شدند. شركت نيشكر سلمان فارسى در ۴۰ كيلومترى مسير اهواز- آبادان واقع است.

تجمعات علیه بیکاری گسترش یافته است. بخش زیادی از این تجمعات بدلیل شمار بالای جمعیت بیکار در خوزستان است. تمامی کارگران بیکار اعم از زن و مرد باید از بیمه بیکاری مکفی که بتواند زندگیشان را در حد قابل قبول تامین کند برخوردار باشند. درمان رایگان برای همه، تحصیل رایگان برای همه کودکان و داشتن مسکن حق مسلم همه مردم است.

– روز سه شنبه ۲۳ دی شماری از کارگران شرکت جهاد نصر کرمانشاه، از شرکت‌های پیمانکار طرح آبرسانی به دشت سیستان، در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات مزدی خود دست به تجمع زدند.

– روز ۲۳ دی، جمعی از کارگران طرح آبرسانی به دشت سیستان (شرکت پیمانکاری جهاد نصر کرمانشاه) در اعتراض به عدم پرداخت ٥ ماه مزد خود در محل کارشان تجمع کردند.

– کارگران هپکو در اعتراض به بدهی ١٢٠٠ میلیارد تومانی دولت به شرکت و بحرانی کردن شرکت و کاهش تولید و خطر از دست دادن کار خود، در دو نوبت پانزدهم و بیست و یکم دیماه دست به تجمع زده و خواستار تهاتر این بدهی و راه افتادن کامل تولید هپکو و امنیت شغلی خود شدند. زیر فشار اعتراض کارگران در جلسه مشترک استاندار، نماینده مجلس و مسئولان وزارت کار وعده پرداخت این بدهی ها در ظرف یکماه آینده داده شده است. اما در اینجا نیز دزدان حکومتی به جان هم افتاده و با متهم کردن یکدیگر به کشیده شدن وضع شرکت به حالت بحران تلاش میکنند سوار موج اعتراض کارگران شده و موقعیتی برای خود دست و پا کنند. کارگران میگویند وعده و وعید نمیخواهند امنیت شغلی میخواهند.

– بنا بر خبرها علی اکبر احمدی دشتی مدیرعامل پتروشیمی رازی با اتهام تخلفات مالی و ارزی بازداشت شد. بدون شک این فشار اعتراضات کارگران است که حکومت و دزدان دانه درشت را به جان هم می اندازد. یک نمونه شناخته شده آن نیشکر هفت تپه است که اسدبیگی را به دلایلی از همین دست بازداشت کردند و بحث خلع ید از او روی میز آمد و بعد او را آزاد کردند و زیر فشار اعتراضات کارگران همچنان کشاکش و دعوا در مورد سرنوشت او و هفت تپه در جریان است. پتروشیمی رازی یکی از مراکز پر جنب و جوش اعتراضی در میان صنایع وابسته به نفت بوده و اعتراض به سطح نازل دستمزدها، عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و پرداخت نکردن مزایای شغلی و احضار ها و ایجاد فضای امنیتی از جمله موضوعات اعتراضات این کارگران بوده است. ٣٥٠ کارگر این پتروشیمی در اواخر مهرماه با تجمع در مقابل دفتر مدیریت و با شعار مدیر بی کفایت نمیخواهیم، نمیخواهیم اعتراض خود را به شرایط نابسامان کاری و بساط دزدیها اعلام داشتند.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٥ دی ۱۳۹۹، ١٤ ژآنویه ٢٠٢١

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate