به مناسبت ۲۰  نوامبر سالروز تصویب کنوانسیون حقوق کودک!

به مناسبت ۲۰  نوامبر سالروز تصویب کنوانسیون حقوق کودک!

حمایت بین المللی از کودکان ایران” برای آزادی”

نامه سرگشاده به:

نجات کودک سوئد

نجات کودک دفتر مرکزی ژنو

یونیسف سوئد

یونیسف دفتر مرکزی ژنو

سازمان ملل 

کمیته حقوق بشر ژنو

 سازمان عفو بین الملل سوئد

سازمان عفو بین الملل  دفتر مرکزی لندن

سازمان جهانی ی کار دفتر کارکودک

رونوشت به:

کایلاش ساتیراتی بنیان گذار گلوبال مارچ “رژه ی جهانی علیه کار کودک” دریافت کننده‌ی  جایزه صلح نوبل.

ملالا یوسف زای فعال حقوق  کودکان به ویژه حق تحصیل برای دختران. دریافت کننده‌ی جایزه‌ی صلح نوبل

“سیمون اک ” نویسنده‌ی متن کنوانسیون حقوق کودک، رئیس سابق نجات کودک.

 با سلام و احترام !

 حتما شما از انقلاب جاری ایران، نقش فعال، با شکوه و شورانگیز کودکان و جوانان ایران در اعتراض‌ها و فریاد آزادی ‌خواهی آنان در کنار قتل بی‌رحمانه وغم‌انگیزشان، آن‌هم به فجیع‌ترین و وحشیانه‌ترین  شکل ممکن از ضرب و شتم گرفته، تا شکنجه و مورد اصابت گلوله قرار دادن حتی کودک ۶ ساله‌ای که فقط از پنجره به خیابان در شهر بوکان نگاه می‌کردهاست، خبر دارید. در کنار این  کشتار وحشیانه‌ی بیش از ۵۰ کودک،پدیدهی سربازگیری اجباری بخشی دیگر از کودکان، که کودکان کار و یا کودکان بی‌سرپرست هستند، مسلح کردن آنان و برای سرکوب هم‌‌سن و سال‌های شان، راهی خیابان کردن آن‌ها از جمله فجایعی است که هم اکنون در کشور ایران جریان دارد. جمهوری اسلامی در طول حاکمیت ۴۳ ساله‌اش با وضع قوانین  آشکار علیه کودکان و با نام حمایت اسلامی از کودکان، از جمله در قوانین مدنی، کار، فقهی، جزائی و با زیر پا گذاشتن  توافقنامه‌‌ها از جمله حقوق سیاسی شهروندی و ممنوعیت مجازات اعدام برای کودکان زیر ۱۸ سال، که  ضمیمه همین نامه توجه‌تان را به آنها  جلب میکنم،  با تبعیض جنسیتی علیه کودکان دختر و تفکیک جنسیتی مفاد آموزشی، حذف تصویر کودکان دختر از روی جلد کتاب‌های آموزشی،عدم استرداد کارنامه‌ی تحصیلی کودکان، به مادران، یک آپارتاید جنسی را نه تنها بر نظام آموزشی، بلکه کل جامعه تحمیل کرده است، بی دلیل نیست که امروز ایران یک پارچه فریاد : زن، زنده‌گی، آزادی  است. حتی همان کنوانسیون تطبیقی حقوق کودکان که دراولین بندش “تعریف کودکی” با کنوانسیون حقوق کودک تناقض آشکار دارد و سن بلوغ را برای کودکان دختر ۹ سال اعلام کرده است، از دستور کار دولت ایران خارج شد و سند ملی حمایت از حقوق کودکان که توسط رئیس جمهور رئیسی بعد از روی کار آمدن و مخالفت آشکار او با پروژه ی ۲۰۳۰ سازمان ملل به ویژه مفاد مربوط به آموزش و پرورش کودکان، به جای آن در دستور کار این دولت قرار گرفت. سند ملی حمایت از حقوق کودکان چیزی نبود جز ایدئولوژیک کردن، کل سیستم آموزش و پرورش به ویژه در خصوص کودکان و طرح پادگان ساختن مدارس و تربیت سرباز ایدئولوژیک، برای حکومت مذهبی ایران . سرود سلام فرمانده که از جانب رهبر مذهبی ایران قرار بود ملکه‌ی ذهن کودکان شود و در کوچه و خیابان  ورد زبانشان باشد، چیزی نیست جز تلاش برای سرباز سازی و شستشوی مغزی کودکان و تبدیل کردن آنان به ابزار ایدئولوژیک برای حاکمیت دینی به ویژه ولی فقیه که گویا فرمانده هم هست. و این یعنی به انقیاد کشیدن تمامی روان کودک ، مانع از رشد آزادنهی او شدن و ربودن هرآن‌چه که حق کودک برای یک زنده‌گی شاد و سالم نام دارد. امروزدیگر اما، این معادله به هم خورده است! کودکان و جوانان ایران با حضورشان نشان داده‌اند، نه تنها این شرایط را نمی پذیرند بلکه در “برای”های شان که بخشی از آن‌ها توسط شروین جاجی پور اجرا شد، در واقع داد خواستی را علیه کل موجودیت رژیم  حاکم بر ایران در پیش چشم جهان طرح  و دریچه‌ای رو به آزادی شان گشوده‌اند. در حمایت از حق کودکی، به معنی آزادی، شادی، رفاه، امنیت، ممنوعیت اعدام، ممنوعیت سربازگیری اجباری از کودکان، ممنوعیت کودک همسری، رفع تبعیض جنسیتی از کودکان دختر، برای یک آموزش رایگان، با کیفیت بالا مطابق با استانداردهای بین‌المللی و برای حفظ امنیت همین الان کودکان و جوانان معترض ایران و حفظ جان آن‌ها و توقف کودک و جوان کشی دولت ایران، از شما می‌خواهیم:

  1.  ضمن اعلام آشکار حمایت خود از کودکان ایران، به دلیل نقض  حقوق کودکان ، جمهوری اسلامی ایران را از تمامی توافق‌نامه‌های صوری که در زمینه‌ی  حقوق کودکان با نهادهای شما بسته است، اخراج کنید. 
  2.  در حمایت از کودکان ایران اقدامات سمبلیکی را در سطح بین المللی و محلی در دستور کار بگذارید. از شب همبستگی با کودکان ایران گرفته، تا در خواست از سازمان مداراس برای  کف زدن و پای کوبیدن دانش آموزان  به مدت یک دقیقه با احترام  به کودکان کشته شده در اعتراض به بی حقوقی و “برای” ازادی در ایران. 
  3. جمهوری اسلامی را به دلیل نقض و زیر پا گذاشتن قوانین بین المللی در زمینه‌ی حقوق کودکان به ویژه کودک کشی و سرباز گیری اجباری از کودکان،  مورد مواخذه قرار دهید.
  4.   از فعالان حقوق کودک و حق داشتن تشکل‌های مدافع حقوق کودک دفاع کنید.
  5. همکاری مستمر برای برگذاری فوری جلسه ویژه در شورای حقوق بشر سازمان ملل برای رسیدگی به فاجعهی قتل کودکان و تشکیل کمیته حقیقت‌یاب بین المللی برای بررسی علل و چگونگی کشته شن تمامی قربانیان بالاخص کودکانی که در این دوره به قتل رسیده اند.
  6.  فرستادن ناظران بین المللی برای حضور در ایران و پیگیری ونظارت بر محاکمه بازداشت شده‌گان بالاخص کودکان بازداشت شده.
  7.  حمایت و ارایه خدمات حقوقی به کودکان و فعالین حقوق کودکان.
  8. مممنوعیت سریع و قاطع تبدیل کردن کودکان به نیروی سرکوب.
  9. آزادی زندانیان سیاسی..

  

بی‌شک حمایت بین المللی و آشکار از کودکان ایران و ممنوعیت کشتار خیابانی نه تنها بر روی خانواده‌های داغ‌د‌‌ار و کودکان معترض بلکه بر کل روند دست‌یابی به حق کودکی و ممنوعیت کار کودکان، رفع تبعیض جنسیتی در ایران تحت سلطه جمهوری اسلامی و بر  تضمین حقوق کودکان در آینده‌ی بدون جمهوری اسلامی  تاثیر بسزائی خواهد داشت.

در انتظار اقدامات و اعلام حمایت شما با احترام مجدد

سوسن بهار

دبیر جمعیت الغای کار کودکان

سردبیر فصل نامه ی کودک و جوان داروگ.

رادیو داروگ صدای کودک (داروگ در آینه)

۲۰ نوامیر ۲۰۲۲

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate