اخباروگزارش های کارگری ۱۷ آبان ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری ۱۷ آبان ماه ۱۴۰۱

پنجاه و چهارمین روزاعتراضات نسبت به قتل مهسا (ژینا) امینی  در مقر گشت ارشاد تهران

اگه با هم یکی نشیم،  یکی یکی تموم می‌شیم

روزسه شنبه ۱۷آبان ماه پنجاه و چهارمین روز اعتراضات نسبت به قتل مهسا (ژینا) امینی  در مقر گشت ارشاد تهران که از روزجمعه ۲۵ شهریوربا برپایی تجمع مقابل بیمارستان کسری تهران آغازشد،شاهد اعتراضات بقرارزیر بودیم:

الف- برگزاری مراسم های خاکسپاری  و گرامیداشت جان باختنگان اعتراضات سراسری اخیر:

– گرامیداشت یاد نسرین قادری از جان باختگان اعترضات سراسری روزجمعه ۱۳ آبان در تهران برسر مزارش درقبرستان مصطفی مریوان باشرکت جمع زیادی ئ با سردادن شعارهای اعتراضی وخواندن سرود

ب – تجمع،راهپیمایی و جنگ وگریزخیابانی درشهرهای زیر:

– سنندج

– مریوان

ج- اعتصاب وتحریم کلاس،تجمع،راهپیمایی و حضور بدون تفکیک جنسیتی در سلف،دیوار نویسی دانشجویان و انتشار بیانیه های اعتراضی دانشجویان:

– دانشگاه ارشاد دماوند

– دانشکده ی ریاضی دانشگاه بهشتی

– دانشکده مهندسی عمران دانشگاه شریف

– دانشکده علوم‌اجتماعی دانشگاه علامه

– دانشگاه علم و فرهنگ

و

– ادامه اعتصاب دانشجویان و اساتید دانشگاه علوم پزشکی کردستان

– ممنوع‌التماسی و اعلام اعتصاب غذای تر از سوی لیلا حسین‌زاده

د- دانش آموزان در مدارس وخیابان شهرهای :

– سروآباد(استان کردستان)

– کامیاران

ه –  اعتصاب کسبه بازار شهرهای:

– زاهدان

و

– همراه با مجموعه ای در باره دومین روزاعتصاب غذای  کارکنان رسمی نفت، گاز، پالایش و پخش و پتروشیمی در اعتراض به عدم اجرای ماده ۱۰ پس از ۱۰ سال

وهمچنین

– ادامه اعتصاب کارگران کارخانه کمباین سازی تبریزدراعتراض به تبدیل وضعیت از قرارداد رسمی و دائمی به موقت ونداشتن امنیت شغلی ومعیشتی زیر سایه سکوت مصلحتی مسئولان

– تجمع اعتراضی مالباختگان شرکت بادران(متعلق به شهره موسوی نایب رئیس بانوان فدراسیون فوتبال) مقابل برج میلاد همزمان با مراسم رونمایی از لباس تیم ملی فوتبال

تجمع امروز دانشجویان دانشگاه شریف با همراهی تعدادی از اساتید این دانشگاه، در سالن جباری،

 با هم‌خوانی “سرود زن” در اعتراض به ممنوع‌الورودی دانشجویان و حمایت از دانشجویان دربند #محمد_ملانوری، #علی_عالمی_آرانی، #فریبرز_کهن‌زاد، #محمدابراهیم_واعظی، #امیررضا_چرچی و #محمد_مصطفایی.

در همین رابطه:تفاوت ادعا و عمل، دانشگاه تهران و دانشگاه شریف

در هفته های گذشته بسیار شاهد آن بودیم که دانشگاه‌های کشور و خصوصا دانشگاه تهران دعوت به کرسی های آزاد اندیشی کرده بودند، کرسی هایی که اغلب آن ها آزادی بیان داشتند اما آزادی پس از بیان نه.

این بار اما در اتفاقی بی سابقه در دانشگاه صنعتی شریف دانشجویان با همراهی اساتید باشرف و مستقل خود تریبونی فراهم کرده و عظمت جمعیت و صدای خود را به رخ کشیدند

در این بین اساتیدی همچون علی شریفی زارچی و عادل فردوسی پور، محمد رضا اجتهادی، فرهاد اردلان و ابراهیم آزادگان ایراد سخنرانی کردند

 دانشجویان نیز با در دست داشتن پلاکارد، سر دادن شعار و همچنین خواندن سرودهای دست جمعی خواهان آزادی دانشجویان بازداشت شده و رفع ممنوع الورودی سایر دانشجویان شدند

تحریم محصول میهن در سلف توسط دانشجویان دانشگاه فنی حرفه‌ای کرج

دانشجویان با سوراخ کردن این محصول امکان فروش و استفاده‌ی دوباره از آن‌ را از بین بردند.

گفته می‌شود از ماشین‌های باربری شرکت میهن جهت انتقال نیروهای امنیتی در جریان اعتراضات اخیر و سرکوب عمومی استفاده شده است.

۱۷آبان۱۴۰۱

ممنوع‌التماسی و اعلام اعتصاب غذای تر از سوی لیلا حسین‌زاده

لیلا حسین‌زاده در تاریخ ۱۶ آبان از قاعده‌ی حجاب اجباری در ملاقات با پدرش امتناع کرده و در پی آن ممنوع‌التماس شده و در اعتراض به این وضعیت اقدام به اعتصاب غذای تر کرده است.

وی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته‌ی انسان‌شناسی دانشگاه تهران است که در تاریخ ۲۹ مردادماه در درب منزل خود با ضرب و شتم دستگیر و پس از دو روز به اداره اطلاعات شیراز موسوم به پلاک ۱۰۰ منتقل شد. بازجویی‌های وی در بازداشتگاه آگاهی نیروی انتظامی (سروش) انجام شده و پس از یک هفته به بند قرنطینه‌ی زندان عادل‌آباد شیراز منتقل شد. با این‌که در لحظه‌ی دستگیری حکم بازداشت ۱-۷ روز جهت انجام تحقیقات به او نشان دادند، اما به بند مواد مخدر زندان عادل‌آباد منتقل شده و پس از حدود یک ماه قرار بازداشت موقت به وی ابلاغ شد.

پزشکی قانونی به دلیل ابتلای حسین‌زاده به بیماری خودایمنی گوارشی(کرون) یک بار در سال ۹۹ و بار دیگر در سال ۱۴۰۰ حکم عدم تحمل حبس برای وی صادر کرده و تأکید کرده که زندان عوارض بیماری او را تشدید کرده و جانش را در معرض خطر جدی قرار خواهد داد. بااین‌حال او ۷۷ روز است که با وجود اتمام روند بازجویی و انجام تحقیقات همچنان در زندان نگهداری می‌شود و قرار بازداشت وی بار دیگر در تاریخ ۱۴ آبان تمدید شده است. این در حالی است که پیشتر در جریان بازداشت سال گذشته، دادسرا برای وی قرار وثیقه یک و نیم میلیاردی صادر کرده بود.

همچنین در این مدت غیر از خانواده حق تماس با هیچ‌کس حتی وکیلش را نداشته و عوارض بیماری این دانشجو(چشمی، پوستی، مفصلی) تشدید شده؛ به‌طوری که چشمانش تار شده است. به همین دلیل درخواست اعزام به بیمارستان جهت رسیدگی پزشکی داده که نه‌تنها از سوی مسئولین زندان بی‌جواب مانده است، بلکه از تاریخ ۱۶ آبان در اقدامی ناعادلانه وی را ممنوع‌التماس کرده و حق تماس با خانواده را نیز از او سلب کرده‌اند. اکنون خانواده‌ اش نیز از حال او بی‌خبرند. 

گفتنی است لیلا حسین‌زاده در پی امتناع از قاعده‌ی ملاقات حجاب اجباری با پدرش از تاریخ ۱۶ آبان ماه در اعتصاب غذای تر به سر می‌برد.

تمدید خودسرانه‌ی قرار بازداشت موقت علیرغم اتمام تحقیقات، نگهداری متهم در زندان برخلاف حکم پزشکی قانونی و سلب حق تماس از زندانی غیرقانونی است. بی‌شک تبعات هرگونه تشدید بیماری لیلا حسین‌زاده در بی‌خبری مطلق خانواده از او به‌عهده‌ی بازپرس شعبه‌ی ۱۴ و مسئولین قوه قضائیه است.

این تصویر یک کودک است تصویر یک زندگی

امید صفرزهی کودکی ۱۷ ساله که در جمعه خونین زاهدان در تاریخ ۸ مهر با اصابت گلوله ماموران به سرش کشته شد.

امید فاقد شناسنامه بود و تا هفت کلاس بیشتر تحصیل نکرد. او یک کودک کارگر سفالگر بود.

با نداشتن شناسنامه از همان کودکی به او فهماندند که بدون هویت است و هرچند کودک است می بایست برای بقا آرزویی نداشته باشد و تمام وقت فقط و فقط کار کند. 

امید کودکی که کودکی نکرد.

این تصویر یک کودک است تصویر یک زندگی

ستاره تاجیک کودک ۱۷ ساله ای که در تاریخ ۳۱ شهریور در تهران بر اثر ضرب و شتم شدید توسط سرکوبگران جان داد.

علت مرگ او صدمات متعدد، بر اثر اصابت جسم سخت نوشته شده است.

ستاره کودکی بود که به امید بهتر زیستن از افغانستان به ایران مهاجرت کرده بود اما نمی دانست که در ایران هم قاتلانی دارد که تاب خنده هایش را ندارند.

این تصویر یک کودک است تصویر یک زندگی

سدیس کشانی کودکی ۱۴ ساله در جمعه خونین زاهدان ۸ مهر با شلیک گلوله جنگی نیروهای نظامی به قتل رسید. 

آن روز نمازگزاران بسیاری از زمین و آسمان به رگبار گلوله بسته شدند. و در آن بین کودکان بسیاری مجروح و کشته شدند.

حکومت هیچ وقت پاسخ نداد این کودکان را به کدامین گناه کشته است!

این تصویر یک کودک است تصویر یک زندگی

کومار درافتاده کودکی ۱۶ ساله که در تاریخ ۸ آبان در پیرانشهر به ضرب گلوله به قتل رسید.

او در پستی از حساب اینستاگرام خود به شعری از نشاط حمدان اشاره کرده است و از مردم خاورمیانه سخن گفته است.

کومار از همان کودکی می دانست به واسطه زاده شدن در خاورمیانه یک کودک نیست بلکه یک مبارز است‌.

پدر کومار بر سر مزار پسر می گوید جگرم با کشته شدن کومار سوخت اما خوشبختم که پسرم برای آزادی، خاک و میهنش شهید شده است. کومار فرزند من نیست بلکه فرزند تمام ملت های تحت ستم است.

این تصویر یک کودک است تصویر یک زندگی

پارمیس همنوا دانش آموز ۱۴ ساله ای که در مدرسه پروین اعتصامی ایرانشهر در تاریخ ۳ آبان به دلیل پاره بودن عکس رهبر از کتاب درسی خودش توسط نیروی نظامی جلوی چشم چند کودک دیگر مورد ضرب و شتم قرار گرفت و به علت خونریزی در بیمارستان جان خود را از دست داد.

در ایران کودکان حتی مالک کتاب های خود نیستند.

بی خبری از وضعیت سلامت دو کودک بازداشتی

بنا بر خبرهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی محلی، دو برادر نوجوان ۱۶ و ۱۷ ساله به نام‌های محمد رخشانی آزاد وعلی رخشانی آزاد اهل زاهدان از ۹ مهر در بازداشت به سر می‌برند. گفته شده محمد بیمار است و باید زیر نظر پزشک باشد.

علاوه بر محمد و علی رخشانی آزاد، تنها در نیمه اول آبان ماه اسامی #رحیم_براهویی ۱۷ ساله، #علی_خاشی ۱۶ ‌ساله، #معین_ریگی ۱۶ ساله، #هدیه_پوررضا ۱۷ ساله، #آتنا_فرهمند ۱۵ ساله، #مبینا_عیسی_زاده ۱۷ ساله، #مهرسا_موسوی ۱۶ ساله، ۴ دانش‌آموز مدرسه #شهدای_غزه #سقز، ۳ دانش‌آموز مدرسه #شهرک_کارمندان #زنجان و ده‌ها دانش‌آموز دیگر که بازداشت شده‌اند و خانواده‌هایشان در بی‌‌خبری و تشویش مانده‌، منتشر شده است.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران ، مستقلاً نمی‌تواند این خبر را تائید یا تکذیب کند. از همکاران فرهنگی می‌خواهیم هر اطلاعی از وضعیت این دانش آموزان زندانی دارند، به ما اطلاع دهند.

پیام ممنوع الورودی برای دانشجویان دانشگاه تهران

🔹ساعتی پیش به طور همزمان پیامکی با محتوایی در اعلام ممنوع الورودی برخی دانشجویان دانشگاه تهران به دانشگاه برای آن‌ها ارسال شده است.

🔹این پیامک از سوی پیش شماره های سامانه پیامکی دانشگاه برای تعداد بالایی از دانشجویان در پردیس‌های مختلف ارسال شده است.

🔹همچنین برخی از دانشجویانی که از این طریق به آن ها اعلام شده که ممنوع الورود شده اند، در هیچ تجمع یا تحصنی شرکت نداشته و حتی برخی از آن ها در فضای مجازی نیز فعالیت خاصی نداشته‌اند.

🔹 شایان ذکر است این آمار و افرادی که امشب منع اجازه ورود به آن ها ابلاغ شده است جزو دانشجویانی که قبلا رشته های آن ها مجازی شده نبوده اند و جمعیت بالایی از تمام پردیس ها این پیامک را دریافت نموده‌اند.

روزشمار دانشجویان بازداشتی دانشگاه علم و صنعت

▪دهمین روز بازداشت #ایلیا_تابعی و پنجمین شب او در سلول انفرادی

▪دهمین روز بازداشت #علیرضا_عباسی

▪پنجمین روز بازداشت #علی_فتاحی

▪دومین روز بازداشت #همایون_سلیمانی

اخباری از بازداشت و آزادی دانشجویان شیراز

الهه کریمی، دانشجوی حسابداری دانشگاه زند شیراز، روز ۱۱ مهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و با گذشت ۳۸ روز از بازداشت، همچنان با قرار موقت در زندان عادل‌آباد شیراز به سر می‌برد.

فاطمه جباری، دانشجوی ادبیات دانشگاه زند شیراز با قرار وثیقه یک میلیارد و سیصد میلیونی از زندان عادل‌آباد شیراز آزاد شده است.

زهرا کارگر، دانشجوی ادبیات فرانسه دانشگاه شیراز، روز ۱۱مهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و روز ۱۶ آبان با داشتن حکم یک سال حبس تحت نظارت الکترونیکی(پابند به شعاع ۱۰۰۰متر)، با پابند از زندان عادل آباد شیراز آزاد شده است.

توحید شافی دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته شیمی و عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی آزادی‌خواد دانشگاه شهید بهشتی، ظهر امروز ۱۷ آبان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

وی که امروز مطابق هماهنگی‌های انجام شده از سمت ریاست دانشگاه و معاون دانشجویی، به همراه دیگر اعضای انجمن جهت پیگیری امور دانشجویان ممنوع الورود و احکام کمیته انضباطی قصد ورود به دانشگاه برای شرکت در جلسه با ایشان را داشته است، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت کننده ایشان اطلاعی در دست نیست.

۳۷ روز بازداشت و بلاتکلیفی بهرام بوشهری‌زاده

بهرام بوشهری‌زاده دانشجوی مهندسی شیمی دانشگاه تهران ورودی ۹۹، روز ۱۰ مهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان فشافویه منتقل شده است. اکنون، با گذشت ۳۷ روز از بازداشت همچنان خبری مبنی بر آزادی وی موجود نیست.

گفته می‌شود این دانشجو پس از ضبط کارت دانشجویی خود توسط حراست به نهادهای امنیتی بیرون دانشگاه تحویل داده شده است.

۳۸ روز بازداشت و بی‌خبری از وضعیت حمیدرضا زارع

حمیدرضا زارع دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه یزد ورودی ۹۸، روز ۳۰ شهریور در شیراز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت کننده ایشان تا بدین لحظه اطلاعی در دست نیست.

بازداشت یک معلم در سراوان

بنا بر خبرهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی محلی، روز جمعه ۱۳ آبان ماه، حسیب الله حسین بر دانش‌اموخته‌ی ۲۵ ساله‌ی دانشگاه فرهنگیان و دبیر نمونه ادبیات مدرسه امام سجاد سراوان توسط نیروهای امنیتی در این شهر مجروح و بازداشت شده است.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران، مستقلاً نمی‌تواند این خبر را تائید یا تکذیب کند. از همکاران فرهنگی می‌خواهیم هر اطلاعی از وضعیت این معلم زندانی دارند، به ما اطلاع دهند.

تمدید قرار بازداشت اسکندر لطفی سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

قرار بازداشت موقت اسکندر لطفی، از اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی معلمان کردستان-مریوان و سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران تمدید شد.

بر اساس گزارشات رسیدە روز یک‌شنبه ١۵ آبان‌ ماه ١۴٠١، قرار بازداشت موقت اسکندر لطفی، از اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی معلمان کردستان-مریوان و سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران پس از یک ماه بازداشت مجدداً تمدید شد.

اسکندر لطفی، سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی ایران، و عضو هیئت مدیره‌ انجمن صنفی معلمان کردستان-مریوان، ۱۶ مهرماه ١٤٠١ ساعت ۷ صبح با شکستن شیشه درب منزل بار دیگر توسط نیروهای امنیتی شهر مریوان بازداشت گردید.

لازم بە ذکر است که همان روز مسعود نیکخواه، از اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان-مریوان نیز با تماس تلفنی به اداره اطلاعات مریوان احضار و سپس بازداشت گردید. همچنین نیروهای امنیتی رژیم به منزل شعبان محمدی، دیگر عضو هیات مدیره‌ انجمن صنفی معلمان کردستان-مریوان یورش برده و پس از شکستن درب منزل به دلیل در خانه نبودن وی نتوانستن نامبرده را بازداشت کنند. روز یکشنبه ١٧ مهرماه ١٤٠١ با دستور بازپرس شعبه ٢ دادسرای ٣٣ تهران اسکندرلطفی و مسعود نیکخواه، از اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان-مریوان به زندان اوین منتقل شدند.

اسکندر لطفی، پیشتر نیز در یازدهم اردیبهشت‌ماه به همراه شعبان محمدی و مسعود نیکخواه از اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی معلمان کردستان-مریوان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و سرانجام روز چهارشنبه ۲۶ مردادماە ١٤٠١ پس از ۱۰٨ روز بازداشت، به قید وثیقه ۲ میلیارد تومانی موقتاً و تا زمان تکمیل پرونده از زندان آزاد شد.

این عضو هیئت مدیره انجمن صنفی معلمان کردستان-مریوان، در آن زمان نیز در اعتراض به روند و تداوم بازداشت غیرقانونی و تحت فشار قرار دادن وی برای اخذ اعترافات اجباری دست به اعتصاب غذای خشک زدە بود.

احضار یک معلم به اتهامات واهی در حمایت از اعتراضات 

به تازگی هیئت تخلفات اداره کل آموزش و پرورش استان هرمزگان احضاریه‌ای برای خانم نگارالسادات حسینی رضوی از فعالان صنفی استان هرمزگان و کیش با عناوین اتهامی: «تحریک دانش آموزان به شعار نویسی به روی دیوار و کلاس های درس»، «سر دادن شعارهای هنجار شکنانه در راهروهای مدرسه»، «شرکت در تحصن، اعتصابات و تظاهرات غیر قانونی» ابلاغ کرده که بر این مبنا از او خواسته شده است که دفاعیه کتبی خود را به این هیئت ابلاغ نماید.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران ضمن ابراز تأسف از تحدید ابتدایی‌ترین حقوق شهروندی و معلمی توسط نهاد آموزش و پرورش که باید حامی حقوق معلم و دانش آموز باشد، انتظار دارد این هیئت با نگاه حقوقی و قانونی، پرونده خانم حسینی رضوی را مختومه اعلام کند.

احضار کریم زنگنه، مدیر گروه فرهنگیان کنشگر خوزستان

کریم زنگنه فرد مدیر گروه فرهنگیان کنشگر خوزستان در تاریخ چهارم مهرماه ۱۴۰۱ به هیئت تخلفات آموزش و پرورش خوزستان احضار شد و در آنجا به علت اینکه مطالبی از کانال شورای هماهنگی به گروه ارسال کرده است مورد بازخواست قرار گرفت. ایشان مجددا در تاریخ هفتم مهرماه توسط ستاد خبری اطلاعات استان احضار و در خصوص اینکه پیام های ایشان، در راستای تشویق همکاران به بی حجابی و ضد نظام است، مورد بازجویی قرار گرفت. و در نهایت با درج توبیخ کتبی در پرونده به ایشان اعلام شد که یک ماه از پاداش بازنشستگی ایشان، که در تاریخ یکم آبان‌ماه بازنشسته خواهد شد، کسر خواهد شد.

 شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، به عوامل حراستی و هیات‌های تخلفات اداری هشدار می‌دهد: دست از پرونده سازی علیه معلمان بردارند. یقینا روزهای روشن فراخواهد رسید و سیاهی زمستان پایان خواهد یافت.

رفتار وحشیانه با امید سعیدپور، بازنشسته فرهنگی از مریوان

روز ۱۷ آبان شماره ناشناس از اطلاع سپاه شهرستان مریوان با آقای امید سعیدپور فرهنگی بازنشسته تماس گرفته و بدون هیچ مقدمه ای با فحاشی و زشت ترین فحش های ناموسی از ایشان خواسته بود که به اطلاعات سپاه مریوان مراجعه کند. ایشان هم ناراحت از فحاشی و برخورد غیر انسانی به اداره اطلاعات سپاه می رود و با معرفی خود علت را جویا می شود.

بدون هیچ جواب او را به اتاقی می برند و چندین نفر با شوکر برقی به ضرب و شتم به جانش می افتند به نوعی که شارژ یک شوکر تمام می شود و یک شوکر برقی دیگر را می آورند و بدون هیچ ملاحظه انسانی و اخلاقی دو ساعت تمام ایشان را به باد کتک می گیرند.

آنچه را که در عکس می بینید بخشی از کبودی و التهاب بدن ایشان می باشد با شوکر ، باتون و لگد چندین ضربه به بیضه ایشان می زند. در نهایت وقتی چند زربه به کتف و سر و گردن ایشان می زنند و آقای امید سعید پور استفراغ کرده بود نیروهای سرکوب ترسیده بودند و به سرعت اتاق را خالی می کنند و یک نفر آماده بود و با اجبار انگشت ایشان را پای چند برگه می زند و به ایشان می گوید اگر مشکلی از لحاظ سلامت و جسمی ندارید این برگه را امضا کنید که در صحت و سلامت اطلاعات سپاه را ترک کرده اید.

ایشان هم که به شدت شوکه شده بود قبول کرده بود ایشان را آزاد کرده بودند. بعد از مراجعه به خانه به بیمارستان می رود نیروهای امنیتی که از عمق فاجعه خود ساخته آگاه بوده اند گویا در محل اقامت ایشان چندین مامور مخفی گذاشته بودند به نوعی که تا رسیدن ایشان به بيمارستان نیروهای لباس شخصی آنجا حضور پیدا کرده و ظاهرا با پزشک اورژانس نیز تماس گرفته بودند.

حال نیروهای امنیتی با این مستندات چه چیزی را می خواهند انکار کنند؟!!!!

یغما فشخامی؛ روزنامه‌نگار بازداشت شد

یغما فشخامی، روزنامه‌نگار روز شنبه از سوی وزارت اطلاعات احضار و پس از حضور در دفتر پیگیری این نهاد، بازداشت شد. او روز قبل هم با حضور ماموران وزارت اطلاعات در منزلش به همراه مونا معافی، همسرش، بازداشت شده بود اما چند ساعت بعد، آزاد شده بود.

او با همسرش تماس گرفته و گفته که به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده است. یغما به علت بیماری، مجبور به مصرف دارو است. او امروز گفته که داروهایش را به او داده‌اند.

منبع:کانال روزنامه‌نگاران مستقل ایران

مصطفی نیلی بازداشت شد

خواهر مصطفی نیلی، از بازداشت این وکیل دادگستری خبر داد: دوشنبه ۱۶ آبان ساعت ۱۸ در فرودگاه مهرآباد تهران ، اطلاعات سپاه برادرم مصطفی را بازداشت کردند و ساعت ۹ شب به همراه سه مامور مرد و یک مامور زن به منزل مادرم مراجعه ، پس از بازرسی منزل و توقیف شناسنامه و مدارک کاری، ایشان را با خود بردند.

برگرفته از کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

مجموعه ای در باره دومین روزاعتصاب غذای  کارکنان رسمی نفت، گاز، پالایش و پخش و پتروشیمی در اعتراض به عدم اجرای ماده ۱۰ پس از ۱۰ سال

۱- گزارش تصویری:

۲- منطقه ی عملیاتی آغار وارد سومین روز اعتصاب غذا شد

 منطقه ی عملیاتی دالان وارد دومین روز اعتصاب غذا شد

با حضور و همبستگی همه ی همکاران رسمی از حضور و گرفتن غذا در رستوران اجتناب کردند

همکاران نوبتکار غذا را به صورت کامل عودت و از دیشب هیچ امار غذایی رزرو نشد.

صرفا بعضی رؤسا و مسئولین ادارات در رستوران حضور یافتند.

برگرفته از شبکه های اجتماعی

۳- شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:

گزارش شماره دو از فضای اعتراضی در میان همکاران رسمی وزارت نفت

روز پانزدهم آبان ماه گزارشی از روند شکل گیری اعتراضات کارکنان رسمی وزارت نفت در مناطق مختلف عملیاتی را منتشر کردیم.

در این گزارش به آغاز اقدامات اعتراضی با اعتصاب در دریافت سهمیه غذا اشاره شد که همکاران رسمی اعلام کرده بودند این حرکت نمادین اعتراضی را از روز شانزدهم آبان کلید خواهند زد.

علیرغم تهدیداتی که همکاران رسمی از جانب مدیریت شرکت نفت و گاز پارس و ادارات حراست پتروپالایش ها دریافت کرده بودند از روز گذشته اعتراض به عدم اجرای ماده ده قانون اختیارات نفت و بی توجهی به وضعیت معیشتی کارکنان در گام اول خود آغاز شد.

تصاویری از این اعتراضات و اعتصاب کارکنان رسمی نفت و گاز بدستمان رسیده است.

از همکاران عزیز درخواست داریم گزارشات خود از اعتراضات و تصاویر اقدامات عملی خود را به شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت ارسال کنند.

تاکید ما همچنان بر شکل گیری اعتراض و اعتصاب های سراسری در همه بخش های صنعت نفت است.

۴- اتحادیه آزاد کارگران ایران:

الف-اعتصاب غذای کارکنان رسمی نفت در اعتراض به عدم تحقق مطالبات

روز دوشنبه ۱۶ آبان‌ماه ۱۴۰۱، بخش زیادی از کارکنان عملیاتی رسمی نفت در اعتراض به عدم تحقق مطالبات‌شان و در اقدامی هماهنگ دست به اعتصاب غذا زده و از دریافت سهم غذایی از غذاخوری‌ها امتناع کردند.

این اقدام اعتراضی مطابق فراخوانی از پیش اعلام شده و در اعتراض به عدم اجرای ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات کارکنان وزارت نفت صورت گرفته است.

ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات کارکنان وزارت نفت پس از ده سال از تصویب آن هنوز اجرا نشده است و اعتراضات این کارکنان در طول چند سال گذشته نسبت به عدم اجرای این قانون تنها با وعده و وعیدهای مسئولین پاسخ گرفته است.

این ماده قانونی، تعیین افزایش حقوق کارکنان عملیاتی وزارت نفت را از چارچوب قانون مدیریت خدمات کشوری مستثنی می‌کند و اجرای آن می‌تواند تأثیر چشم‌گیری بر دستمزد این کارکنان داشته باشد.

ب-تداوم اعتراض کارکنان رسمی نفت با اقدام نمادین اعتصاب غذا

روز سه‌شنبه ۱۷ آبان‌ماه ۱۴۰۱، کارکنان عملیاتی رسمی وزارت نفت که از روز گذشته در اعتراض به عدم تحقق مطالبات‌شان و در اقدامی هماهنگ دست به اعتصاب غذا زده و از دریافت سهم غذایی از غذاخوری‌ها امتناع کرده بودند برای دومین روز متوالی اعتراضشان را ادامه دادند.

لازم به ذکر است که کارکنان رسمی در برخی مراکز که زودتر این حرکت اعتراضی را آغاز کرده بودند امروز سومین روز امتناع از دریافت غذا را پشت سر گذاشتند.

این اقدام اعتراضی مطابق فراخوانی از پیش اعلام شده و در اعتراض به عدم اجرای ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات کارکنان وزارت نفت صورت گرفته است.

ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات کارکنان وزارت نفت پس از ده سال از تصویب آن هنوز اجرا نشده است و اعتراضات این کارکنان در طول چند سال گذشته نسبت به عدم اجرای این قانون تنها با وعده و وعیدهای مسئولین پاسخ گرفته است.

این ماده قانونی، تعیین افزایش حقوق کارکنان عملیاتی وزارت نفت را از چارچوب قانون مدیریت خدمات کشوری مستثنی می‌کند و اجرای آن می‌تواند تأثیر چشم‌گیری بر دستمزد این کارکنان داشته باشد.

تصاویر فوق مربوط به اعتراض کارکنان پالایشگاه پنجم پارس جنوبی، منطقه عملیاتی آغار، منطقه عملیاتی دالان، و چند مرکز دیگر است.

۵- گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۱۷ آبان:

اعتراض تعدادی از کارکنان تابعه وزارت نفت نسبت به عدم اجرای ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت

جمعی از کارکنان تابعه وزارت نفت نسبت به عدم اجرای ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت و پرداخت حقوق و مزایای خود اعتراض کردند.

مدت‌ها است که برخی کارکنان تابعه وزارت نفت نسبت به عدم اجرای ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت و پرداخت حقوق و مزایای خود اعتراض دارند. قانونی که بنا به گفته مقامات مسئول تاکنون در هیچ‌یک از شرکت‌ها اجرایی نشده است.

کارکنان شرکت‌ها از سال‌های گذشته نیز نسبت به این موضوع معترض بوده‌ و پیگیر این مطالبه قانونی خود بوده‌اند.

در ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت که در تاریخ نوزدهم اردیبهشت ماه سال ۹۱ به تصویب رسیده، آمده است: نظام‌های اداری و استخدامی و پرداخت حقوق و مزایای آن دسته از کارکنان شرکت‌های تابعه وزارت نفت که در واحدهای عملیاتی و تخصصی شاغل هستند با رویکرد تقویت رقابت‌پذیری و سرعت بخشیدن به بهره‌برداری از میادین مشترک و حفظ نیروی انسانی متخصص تابع آیین‌نامه خاصی است که بدون الزام به رعایت قانون مدیریت خدمات کشوری با رعایت سایر قوانین و مقررات مربوطه و با پیشنهاد وزارت نفت و تأیید معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور تهیه می‌شود و حداکثر ظرف شش ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون به تصویب رئیس‌جمهور می‌رسد.

از این رو، طبق این تأکید قانونی قرار شد تا اصلاح روند پرداخت‌ حقوق و مزایا به کارکنان مناطق عملیاتی با تصویب آیین‌نامه‌ای، به اجرا برسد. پیرو آن در تاریخ چهارم آذرماه سال ۹۴، آیین نامه نظام‌های اداری و استخدامی کارکنان صنعت نفت به تأیید رئیس‌جمهور رسیده و جهت اجرا به وزارت نفت ابلاغ شد.

ادامه اعتصاب کارگران کارخانه کمباین سازی تبریزدراعتراض به تبدیل وضعیت از قرارداد رسمی و دائمی به موقت ونداشتن امنیت شغلی ومعیشتی زیر سایه سکوت مصلحتی مسئولان

روز سه شنبه۱۷ آبان، کارگران کارخانه کمباین سازی تبریز به اعتصابشان دراعتراض به فشارهای کارفرما(شرکت گسترش توسعه صنعت آذربایجان) برای  تبدیل وضعیت از قرارداد رسمی و دائمی به موقت و نداشتن امنیت شغلی ومعیشتی زیر سایه سکوت مصلحتی مسئولان،ادامه دادند.

کارگران معترض به خبرنگاررسانه ای گفتند:: مدیران بخش خصوصی توجهی به مخالفت ما کارگران دائمی کمباین‌سازی سهند تبریز برای قراردادی شدن ندارند. این بی‌توجهی‌ها در حالی ادامه دارد که تعدادی از مدیران در کارخانه حاضر شده و قصد داشتند از کارگران امضا بگیرند.

آنها افزودند:جدا از عقد قرارداد موقت با کارگران دائمی کارخانه کمباین‌سازی، کارفرمای بخش خصوصی کارخانه قصد دارد به بهانه نداشتن صرفه اقتصادی به طور کل تولید را متوقف کرده و با انتقال کارگران به این واحد مجاور به تولید بلبرینگ بپردازند.

کارگران کمباین‌سازی سهند تبریز که تعداد آن‌ها ۱۸نفر است در خصوص مخالفت انتقالشان به واحد بلبرینگ‌سازی،گفتند: از آنجا که کارفرما قصد دارد با ما کارگران در شرکت جدید قرارداد ببندد، تعهد کارفرمای قبلی به کارفرمای جدید منتقل نمی‌شود و کارفرما قصد دارد خود را از زیر بار مسئولیت کارگران خارج کند.

آنها اضافه کردند:جدا از همه این موارد ممکن است کارفرما روزی از تولید بلبرینگ‌سازی صرف‌نظر کند و به دنبال تعطیل کردنِ کارگاه باشد که در اینصورت دست ما برای وصول حقوق قانونی‌مان به جایی بند نیست چراکه کارفرما با قرارداد‌های کوتاه مدت به راحتی می‌تواند ما را اخراج کند هرچند هم اکنون هم با قراردادهای دائمی تهدید به بیکاری می‌شویم.

آنها ادامه دادند: در حالی اصرار کارفرمای جدید برای تبدیل وضعیت استخدامی کارگران دائمی به قراردادی به نسبت قبل هر روز بیشتر می‌شود که بخش خصوصی کارخانه که از چندسال پیش مسئولیت این کارخانه را برعهده گرفت در  تعهدات خود به مسئولان متعهد به توسعه کارخانه کمباین‌سازی شد اما بعد از مدتی علارغم اطلاع مسئولان شروع به توقف فعالیت تولیدی کارخانه کرد و برنامه‌ای نیز برای ادامه فعالیت ندارد.

درهمین رابطه:اعتصاب وتجمع کارگران کارخانه کمباین سازی تبریزدراعتراض به تبدیل وضعیت از قرارداد رسمی و دائمی به موقت ، اخراج ۲ همکار حق طلب وگروگانگیری کارگران و خانواده هایشان با عدم پرداخت چندین ماه حقوق زیر سایه بی خیالی مسئولان

روز سه شنبه ۱۰ آبان، کارگران کارخانه کمباین سازی تبریزبرای انعکاس هرچه بیشتراعتراضشان نسبت به اعمال فشار کارفرما برای تبدیل وضعیت از قرارداد رسمی و دائمی به موقت ، اخراج ۲ همکار حق طلب وگروگانگیری کارگران و خانواده هایشان با عدم پرداخت چندین ماه حقوق زیر سایه بی خیالی مسئولان دست از کارکشیدند ودر محل کارشان تجمع کردند.

کارگران کارخانه کمباین‌سازی تبریزبه خبرنگاررسانه ای گفتند: طی چند ماه گذشته مدیریت شرکت کمباین‌سازی تلاش کرده است تا به هر طریق ممکن قرارداد کاری کارگران رسمی باقی مانده این شرکت را به وضعیت موقت تبدیل کند و این فشارها از روز گذشته بیشتر شده در نتیجه کارگران امروز سه شنبه (۱۰آبان ماه) دست به اعتراض زده‌اند.

گفتنی است؛ شرکت کمباین‌سازی تبریز یکی از واحدهای صنعتی مطرح در کشور است که قبل از خصوصی سازی حدودا ۵۰۰ کارگر داشت.  تا پایان سال گذشته ۵۵ کارگر در این واحد مشغول کار بودند که به مرور شغل خود را از دست دادند.

در حال حاضر این کارخانه حدودا ۱۸کارگر رسمی در بخش تولید به همراه ۵ تا ۱۰ نیروی کار اداری دارد که گفته می شود از یک ماه پیش با تصمیم مدیریت شرکت برای تبدیل وضعیت قراردادهای خود تحت فشار قرار گرفته‌اند.

جدا از این ۱۸ کارگر، حدودا ۲۰ کارگر دیگر در یکی از سالن‌های اصلی شرکت کمباین‌سازی مشغول مونتاژ بلبرینگ هستند که مدیران این مجموعه در تلاش هستند به بهانه نداشتن صرفه اقتصادی بطور کل تولید کمباین را متوقف کرده و با انتقال کارگران به این واحد مجاور به تولید بلبرینگ بپردازند.

بنا به گفته کارگران این کارخانه، در چند ماه گذشته آن‌ها حاضر به قبول پیشنهاد تغییر قرار داد استخدام رسمی برای انتقال به واحد بلبرینگ‌سازی نشده‌اند و در نتیجه هم اکنون دریافتی مزدی آن‌ها به ۴ تا ۵ ماه به تاخیر افتاده و در عمل مزایای دیگر مزدی از جمله پاداش، اضافه کاری، تشویقی، حق ماموریت، حق نهار… به آن‌ها پرداخت نمی‌شود.

کارگران گفتند:در ادامه این اعمال فشارها از ابتدای سال جاری تولید در این کارخانه به حداقل ظرفیت انجام می‌شود بطوری که با تکمیل هر یک از کمباین‌ها بخشی کمی از معوقات کارگران پرداخت می‌شود.

آنها افزودند: کارفرما درحالی قصد قراردادی کردن ما کارگران رسمی را دارد که هر کدام از ما به مدت ۱۵ تا ۲۰سال سابقه کار به صورت رسمی با شرکت کمباین‌سازی داریم.

کارگران در توجیه مخالفت خود با عقد قرارداد موقت با کارفرما اظهار داشتند: کارگرانی که استخدام رسمی می‌شوند تا زمان بازنشستگی طبق قانون باید به کارشان ادامه بدهند، چون حکمشان رسمی است و کارگر رسمی دارای حقوق ثابت و مزایای کارکنان رسمی را دارد و در حمایت دولت هستند به‌راحتی کارفرما، رئیس بخش با رئیس یک اداره‌ای نمی‌تواند آن‌ها را از کار بیرون کند و یا قرار دادهای آن‌هارا تغییر دهد.

آنها ادمه دادند:اخیر کارفرما ۲ نفر از همکاران با سابقه رسمی و قرار داد دائمی را از کار بیکار کرده وآن‌ها هم اکنون به اداره کار شکایت کرده‌اند.

تجمع اعتراضی مالباختگان شرکت بادران(متعلق به شهره موسوی نایب رئیس بانوان فدراسیون فوتبال) مقابل برج میلاد همزمان با مراسم رونمایی از لباس تیم ملی فوتبال

روز سه شنبه ۱۷ آبان همزمان با مراسم رونمایی از لباس تیم ملی فوتبال،در ادامه اعتراضات دامنه دارشان مقابل برج میلاد در تهران اجتماع کردند.

بنابه گزارش های رسانه ای شده،پیش از شروع مراسم جمعی از زیان دیدگان شرکت خصوصی شهره موسوی، نایب رئیس بانوان فدراسیون فوتبال که به تازگی از بازداشت آزاد شده و در جلسات هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال شرکت می‌کند در مقابل مرکز همایش‌های برج میلاد تجمع کرده و اعتراض خود را به حضور این فرد در فدراسیون اعلام کردند.

جان باختن یک کارگر در حادثه ریزش یک ساختمان سه طبقه در حال بازسازی مشهد

روز سه شنبه ۱۷ آبان،یک کارگر حین کار دریک ساختمان سه طبقه واقع در بلوار عبدالمطلب مشهد 

براثر ریزش بخشی از ساختمان زیر تلی از آوار گرفتارشد ودر دم جان باخت.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate