انقلاب بدون خشونت

انقلاب بدون خشونت

 

ا. م. شیری

در پس زمینۀ بحران انرژی، یکسری تظاهرات اعتراضی شهرهای جمهوری چک و آلمان را فراگرفت.

به گزارش پورتال «ایروژهالس» (iRozhlas) برای سومین بار تظاهراتی در پایتخت جمهوری چک با درخواست استعفای دولت، تغییر مسیر در اوکراین و کاهش قیمت بنزین برگزار شد. مقامات وجود مشکلات را تأئید کردند، اما اطمینان دادند که تغییر مسیر، پراگ را دوباره به مسکو وابسته خواهد کرد. در میدان واتسلاسکی در مرکز پراگ، تظاهرات ضد دولتی با شعار «انقلاب بدون خشونت- جمهوری چک در اولویت» برگزار شد. تظاهرکنندگان استعفای دولت را خواستار شدند و مخالفت خود را با تورم و کاهش شاخص‌های زندگی، افزایش قیمت سوخت و حمایت نظامی از اوکراین اعلام کردند. 

پلیس چک گزارش داد که چند ده هزار تظاهرکننده جمع شده بودند. رئیس سابق دولت ایرژی پاروبک (رئیس کابینه از آوریل ۲۰۰۵ تا اوت ۲۰۰۶)، نهاد مجری قانون را به دست کم گرفتن تعداد معترضان متهم کرد.

نخست وزیر سابق کابینۀ فعلی را متکبر و ضد ملی خواند و اظهار داشت: «ما تنها در آغاز یک بحران جدی هستیم. همۀ ما به درستی می‌توانیم از نبود گاز بترسیم. من بیم دارم که به دلیل سیاست قمار انرژی دولت پتر فیال و بروکسل، صدها شرکت چک ورشکسته شود و صدها هزار نفر دیر یا زود به اردوی بی‌کاران به پیوندد».

تظاهرکنندگان پلاکاردهایی با خود حمل می‌کردند که روی آن‌ها نوشته شده بود: «ما دولت نابودسازی ملی نمی‌خواهیم»، «جنگ احمقانه است، درست مثل خود دولت» و «بالا رفتن قیمت‌ها را متوقف کنید».

بیش از ۲۰ هزار نفر در جدیدترین تظاهرات در آلمان که به دعوت انجمن «پائیز همبستگی» (Solidarischer Herbst) و همچنین  اتحادیه‌های کارگری، سازمان‌های اجتماعی و محیط زیست برگزار شد، شرکت کردند. تظاهرات در برلین، درسدن، دوسلدورف، فرانکفورت ماین، هانوفر و اشتوتگارت برگزار گردید. معترضان با اعلام نارضایتی خود از افزایش سرسام‌آور قیمت‌های انرژی، خواستار توزیع متوازن بودجۀ عمومی برای مهار افزایش قیمت سوخت و هزینه‌های زندگی، مزایای هدفمند برای شهروندان کم درآمد، تثبیت اجاره بها، برقراری مالیات بر دارایی، حذف تدریجی زغال سنگ و گسترش استفاده از انرژی تجدید پذیر شدند.

در پایتخت آلمان، حدود ۱۸۰۰ تظاهرکننده با پوسترهایی که به وضوح خواستار عدالت اجتماعی بیشتر در متن بحران اجتماعی-اقتصادی بودند، در منطقۀ دولتی راهپیمایی کردند. نمایندگان اتحادیه‌های کارگری – برگزارکنندگان راهپیمایی گفتند: «ما می‌خواهیم به مسئولین تفهیم کنیم و توضیح دهیم، که آلمانی‌های عادی به کمک مالی فوری دولت نیاز دارند. بخصوص اینکه، افراد با درآمد پایین بسیار بیشتر از ثروتمندان به آن نیاز دارند».

در مجموع ۴۲ مورد تظاهرات علیه بحران هزینه‌های زندگی و سیاست‌های دولت در این کشور که هنوز بزرگترین اقتصاد اتحادیۀ اروپا محسوب می‌شود، در آخر هفتۀ گذشته برگزار شد. ده‌ها هزار نفر در شهرهای ایالت‌های فدرال باواریا و تورینگن به خیابان‌ها آمدند. گسترده‌ترین تجمعات در مونیخ، آلتنبورگ و پوسنک برگزار شد.

در ضمن، کارشناسان تأئید می‌کنند که اعتراضات قدرتمند به ویژه در بخش شرقی آلمان محبوبیت یافته است. تنها در روز اخیر، بیش از ۱۰۰ هزار نفر در ده‌ها تظاهرات سازماندهی‌شده در ایالت‌های فدرال تورینگن، زاکسن، زاکسن-آنهالت، براندنبورگ و مکلنبورگ-فورپومرن آلمان واحد شرکت کردند.

منبع: سوروس- وب‌سایت حزب کمونیست فدراسیون روسیه

https://eb1384.wordpress.com/2022/11/08/انقلاب-بدون-خشونت/

۱۷ آبان- عقرب ۱۴۰۱

 

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate