۱۷ آبان : تجمع اعتراضی گروهی از معلمان و بازنشستگان، اعتراض نمادین کارگران رسمی نفت و اعتصاب کارگران ذوب آهن اصفهان

خیزش های مردمی: اطلاعیه شماره ۱۱۶

۱۷ آبان : تجمع اعتراضی گروهی از معلمان و بازنشستگان، اعتراض نمادین کارگران رسمی نفت و اعتصاب کارگران ذوب آهن اصفهان

-امروز ۱۷ آبانماه  گروهی از معلمان  و بازنشستگان برای مطالبات پاسخ نگرفته خود مقابل سازمان برنامه و بودجه در تهران تجمع کردند. تجمع کنندگان فریاد میزدند: “معلم داد بزن، حقتو فریاد بزن”، “معلم بیدار است از تبعیض بیزار است.”

-بنا بر خبر منتشر شده از سوی شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت، به فراخوان کارگران رسمی نفت در اعتراض به عدم اجرای ماده ده قانون اختیارات نفت و عدم پاسخگویی به مطالبات معیشتی شان از روز ۱۶ آبان بطور نمادین با اعتصاب در دریافت سهمیه غذا صدای اعتراض خود را بلند کردند. این حرکت اعتراضی علیرغم تهدیدات مدیریت شرکت نفت و گاز پارس و ادارات حراست پتروپالایش ها دریافت کرده بودند صورت گرفت. و این اولین گام اعتراض این کارگران است و کارگران اعلام کرده اند در صورت عدم پاسخ به اعتراضاتشان در اشکال گسترده تر به اعتراض ادامه میدهند.  گفتنی است که  با اجرای ماده ده به  مزد هر کارگر حداقل دو میلیون افزوده میشود و با توجه به گرانی روزافزون هزینه های زندگی این موضوع برای کارگران حائز اهمیت است. کارگران رسمی نفت در بیانیه های قبلی خود نیز به فضای امنیتی محیط های کار و بساط چپاول و زورگویی پیمانکاران اعتراض کرده بودند.

اعتراض کارکنان رسمی نفت ادامه دارد و هم اکنون فضای اعتراض در میان کارگران نفت گسترده است. ازجمله همانطور که در جریان هستید کارگران پیمانی نفت در سایت یک بوشهر، کنگان و فاز ۲ پالایشگاه آبادان در روزهای هجدهم و نوزدهم مهر در همبستگی با اعتراضات مردمی دست به اعتصاب و تجمع زدند. در جریان آن حرکت اعتراضی بیش از ۲۵۰ نفر از آنان بازداشت شدند. اما حکومت از ترس گسترش اعتراضات آنهم در مرکز مهمی چون نفت، تعداد زیادی از آنها را با قید وثیقه و کفالت آزاد کرد. طبق آخرین خبرها دو نفر از کارگران بازدشتی به اسامی فرید کوراوند و محمد ململی گلزاری همچنان در زندان هستند و کارگران  پیمانی نفت خواستار آزادی فوری آنها و پاسخگویی به خواستها و مطالبات اعلام شده شان هستند.  شورای سازمانده ضمن گزارش این خبرها بر شکل گیری اعتراض و اعتصابات سراسری در همه بخش های صنعت نفت تاکید کرده است.

-امروز ۱۷ آبان کارگران ذوب آهن اصفهان در اعتراض به وضع بد معیشتی خود و عدم پاسخگویی به خواستهایشان دست به اعتصاب و تجمع زدند.

اعتصابات کارگری در کنار اعتراضات خیابان یک نقطه قدرت مهم برای پیشروی انقلاب است. توازن قوای امروز و زمینه برای جلب حمایت های مردمی، فرصت مناسبی برای کارگران در تمامی بخش هاست که به میدان بیایند و پیگیر مطالباتشان شوند. حزب کمونیست کارگری بر اعتصابات سراسری کارگری به عنوان یک نقطه قدرت مهم برای پیشروی انقلاب تاکید دارد. حزب همچنین بر ایجاد شوراهای سازماندهی اعتراضات برای تدارک سازمانیافته و قدرتمند اعتصابات سراسری تاکید میکند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۷ آبان ۱۴۰۱ُ، ۸ نوامبر۲۰۲۲

خیزش های مردمی: اطلاعیه شماره ۱۱۵

۱۷ آبان : ادامه اعتراضات مردمی

اعتراضات گسترده در دانشگاهها 

امروز هفدهم آبانماه جمعیت کثیری در محل مزار نسرین قادری دانشجوی اهل مریوان که در جریان اعتراضات مردم در تهران توسط اوباش حکومت به سرش ضربه وارد شده بود و در سیزدهم آبان جان باخت، تجمع کردند. نیروهای سرکوب حکومت در هنگام خاکسپاری نسرین قادری اجازه تجمع نداده و در این چند روز نیز مانع برپایی هرگونه تجمعی شده بودند. تجمع بزرگ امروز مردم مریوان در مزار نسرین قادری پاسخ محکمی به سرکوبگران حکومت بود.

اعتراضات در دانشگاهها علیه سرکوبها و برای آزادی دانشجویان زندانی و دستگیرشدگان هفته های اخیر ادامه دارد. دانشجویان و اساتید دانشگاه علوم پزشکی کردستان همچنان در اعتصاب به سر می‌برند.  طبق گزارشات فقط تعدادی از اینترن‌ها به اجبار تعهد، به بیمارستان بازگردانده شده‌اند. همچنین امروز دانشجویان دانشکده ریاضی دانشگاه بهشتی، دانشجویان دانشکده مهندسی عمران دانشگاه شریف، نجف‌آباد اصفهان، ارشاد دماوند، دانشگاه علم و فرهنگ تهران دست به تجمع و اعتراض زدند. دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ با چرخاندن روسریها بالای سر شعارهای اعتراضی سر دادند. دانش آموزان، این نیروی پرشور انقلاب، نیز امروز از جمله در سرو آباد مریوان به خیابان آمده و با فریاد  شعار “زن زندگی آزادی” عکس‌های خامنه ای و رئیسی را پاره کردند.

در کنار تجمعات اعتراضی در کف خیابان حمله به مراکز رژیم و شعارنویسی در شهرهای بسیاری جریان دارد. شب گذشته جوانان در شهر زنجان پایگاه بسیج جمهوری اسلامی را به آتش کشیدند و سحرگاه امروز هفدهم آبانماه در شهر گنبد کاووس دفتر نماینده مجلس اسلامی را آتش زدند. هر روز شهرهای بیشتری به اعتراض می پیوندند. شب گذشته مردم شهرستان بابا حیدر چهار محال بختیاری به خیابان آمدند و شعارهای “مرگ بر خامنه ای”، “توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه” سر دادند. خبر دیگر اینکه شب گذشته در فرودگاه بوشهر مزدوران لباس شخصی و نیروی انتظامی مانع از  استقبال مردم از پنج بازیکن تیم فوتبال ساحلی شدند و با تیراندازی و گاز آشگ آور مردم را متفرق و بازیکنان را از فرودگاه به سرعت منتقل کردند. امیرحسین صادقی، بازیکن سابق استقلال با رد دعوت فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی برای حضور در جشن پیراهن تیم ملی فوتبال ایران در قطر ۲۰۲۲، در همبستگی با اعتراضات مردمی در استوری اینستاگرامش نوشت: “تو کشوری که مجلسش دستور کشتار بده و پلیسش بی‌رحم باشه دیگه فوتبال هیچ معنی نداره”.

امروز بازاریان زاهدان در اعتصابند. فردا چهملمین روز درگذشت بیش از صد عزیزی است  که  در جمعه هشتم مهر ماه در زاهدان با شلیک گلوله سرکوبگران حکومت به قتل رسیدند. به این مناسبت و برای گرامیداشت یاد جانباختگان برای فردا  چندین فراخوان اعتراضی داده شده است. مردم زاهدان به استقبال یک روز اعتراضی بزرگ میروند.

نابود باد حکومت اسلامی!

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۷ آبان ۱۴۰۱ُ، ۸ نوامبر۲۰۲۲

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate