کارگران فولاد اهواز بساط “انتخابات” شورای اسلامی را بهم ریختند + چند خبر ديگر

کارگران فولاد اهواز بساط “انتخابات” شورای اسلامی را بهم ریختند

کارگران: اینجا گروه ملی است و ما تصمیم میگیریم

صبح امروز دوشنبه ۲۲ دی ماه مسئولین فولاد اهواز با همدستی اداره کار و مدیریت مافیایی این شرکت و خانه کارگریها علیرغم مخالفت قاطعانه کارگران فولاد اهواز، بنا بر برنامه ریزی قبلی تلاش داشتند که به خیال خود مضحکه انتخابات برای ایجاد شورای اسلامی در این شرکت را به راه بیندازند. اما با مقابله متحدانه و قاطع کارگران روبرو شده و بساطشان را جمع کردند و رفتند.

بنا بر خبر قرار بود آنها ساعت ٩ صبح انتخابات کذایی شان را به پا کنند. از همین رو کارگران از همه بخشهای شرکت از ساعت ٨ صبح در محلی که برای برپایی این نمایش معرفی شده بود، تجمع کردند و به محض ورود عوامل اداره کار و حراست از آنها خواستند که بساطشان را جمع کنند و بروند. ولی در پاسخ به کارگران گفته شد که دستور صریح دارند تا “صندوق رای” را در محل مستقر و رای گیری کنند. اما کارگران قاطعانه ایستاده و اعلام کردند که اجازه نمیدهند. در ادامه بحث و جدل هایی میان کارگران و عوامل اجرایی در گرفت که منجر به ایجاد درگیری فیزیکی بین مسئول حفاظت اداره حراست با تعدادی از کارگران گردید و کارگران معترض صندوق رای گیری را تخریب کردند. سرانجام با دخالت نیروهای انتظامی مسئول حراست و هیئت اداره کار از محل دور شدند و قبل از ترک شرکت با استیصال تمام اعلام کردند که صورتجلسه ای تنظیم و اعلام خواهند کرد که کارگران ضمن مخالفت شدید مانع از استقرار هیئت برگزاری انتخابات شورای اسلامی شده اند. کارگران نیز در پاسخ قاطعانه اعلام کردند و گفتند: “اینجا گروه ملی است و ما کارگران تصمیم میگیریم چه کاری انجام شود. نه مسئولین شرکت و نه دیگر مقامات هیچکدام حق تصمیم گیری برای ما را ندارند”.

بدین ترتیب کارگران فولاد اهواز در این روز با یک حرکت متحدانه توطئه برپایی ارگان کثیف و ضد کارگری شورای اسلامی را خنثی کردند و اجازه ندادند که این توطئه به سرانجام برسد. این تجربه ای آموزنده برای همه کارگران و مردم در سراسر کشور است که ارگانهای جاسوسی و توطئه گری را در هم بریزند و مانع برپایی آنها شوند.

فولاد اهواز در کنار نیشکر هفت تپه دو سنگر مهم جنبش کارگری هستند و نقش پیشتازی در مقابله با شوراهای اسلامی این نهادهای ضد کارگری دست ساز حکومتی ایفا کرده اند. این کارگران بر تشکل واقعی خود یعنی تصمیم گیری متحدانه شورایی تاکید دارند. گفتنی است که در طول یک سال گذشته این دومین بار است که کارگران گروه ملی فولاد اهواز موفق میشوند که با همبستگی و اتحادشان جلوی توطئه و فتنه تشکیل شورای اسلامی را در محیط کارشان را بگیرند.این یک پیشروی و پیروزی جانانه دیگر برای کارگران گروه ملی و همه کارگران است. زنده باد کارگران گروه ملی اهواز!

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٢ دی ۱۳۹۹، ١١ ژانویه ٢٠٢١

+++

کارگران هفت تپه متحدانه کنار نمایندگانشان ایستاده اند

صبح روز ٢٢ دی در حالیکه سرکوبگران کمیته انضباطی یوسف بهمنی را فراخوانده بودند، شماری از کارگران او را همراهی کردند و در دفاع از همکار و نماینده خود و ارائه اسنادی این کار کمیته انضباطی را غیر قانونی خوانده و اجازه ندادند که جلسه این کمیته ادامه یابد. همزمان با این حرکت باقی کارگران در حمایت از نمایندگانشان و برای پیگیری مطالبات خود که از روز بیستم دیماه شروع شده در محل شرکت تجمع کردند . کارگران نیشکر هفت تپه در ادامه این اعتراضات و در اعتراض به گزارشات کاذب باند اسدبیگی و دار و دسته شواری اسلامی مبنی بر اینکه حقوقهای کارگران منظما پرداخت شده و مشکلات برطرف شده است، برای فردا نیز اعلام اعتصاب کرده اند.

مقامات حکومتی از یکسو تلاش میکنند با وعده و وعید برای خود وقت بخرند و مشغول ساخت و پاخت بر سر ابقای اسدبیگی و باند مافیایی او جهت عقب زدن اعتراضات کارگران هستند، و از سوی دیگر تلاش دارند که با امنیتی کردن فضای کارخانه و احضار کردن ها و تهدید کردن ها، اوضاع را تحت کنترل خود در آورند. در برابر چنین شرایطی کارگران نیشکر هفت تپه قاطعانه ایستاده اند و یک خواست فوری آنها جمع شدن کامل بساط شورای اسلامی و کمیته انضباطی است.

بنا بر آخرین خبرها تصمیم گیری در مورد موضوع خلع ید از باند مافیایی اسدبیگی و بخش خصوصی بدنبال شکایت سازمان خصوصی سازی و رد آن از جانب هیات داوری دیوان محاسبات، به قوه قضایی ارجاع داده شده است. این مساله بیش از هر چیز بیانگر اغتشاش و درماندگی حکومت بر سر تصمیم گیری در مورد مساله مالکیت هفت تپه و دزدی هایشان، در برابر اعتراضات کارگران است. کارگران نیشکر هفت تپه اعلام کرده اند که اگر از مافیای چپاولگر حاکم بر شرکت خلع ید نشود اعتصابات خود را از سر خواهند گرفت و امروز نیز محکم در مقابل سرکوبگری ها ایستاده اند.

کارگران نیشکر هفت تپه خواستار خلع ید از اسدبیگی و گسیل یک نفر از جانب دولت برای اداره کارخانه تحت نظارت خود هستند. بعلاوه کارگران اعلام کرده اند که آنها مطالبات اساسی دیگری نیز دارند که باید جواب بگیرد. از جمله بازگشت به کار همکاران اخراجی، پرداخت بموقع دستمزدها و تسویه حساب طلبهایشان، تمدید دفتر چه های بیمه، و پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات و پایان دادن به توطئه گریهای شورای اسلامی و کمیته انضباطی آنست. کارگران نیشکر هفت تپه با قدرت اتحاد و تصمیم گیری شورایی خود محکم ایستاده اند و یک عرصه مهم مبارزه همین امروز کارگران نیشکر هفت تپه جارو کردن کل بساط شوراهای اسلامی و نهادهای سرکوب از این شرکت است. از مبارزات و خواستهای کارگران نیشکر هفت تپه باید وسیعا حمایت و پشتیبانی کرد.

زنده باد هفت تپه سنگر مهم جنبش کارگری

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٢ دی ۱۳۹۹، ١١ ژانویه ۲۰۲۰

اطلاعیه خبری:‌

٢٢ دی: اعتراض کارگران پیمانی پتروشیمی ایلام به اخراجها، جانباختن کارگری در نیشکر هفت تپه و یک خبر دیگر

-روز یکشنبه ٢١ دی کارگران پیمانکاری واحد شیرین سازی پتروشیمی ایلام در اعتراض به اخراج از کار در مقابل استانداری تجمع کردند. بنا بر خبرها ٦٠ کارگر پیمانکاری واحد شیرین سازی پتروشیمی ایلام از ٢٦ آذر با خاتمه کار از سوی پیمانکار بیکار شده اند. این کارگران از سال ۹۴ تحت مسئولیت یک شرکت پیمانکاری که برای انجام یک پروژه خاص (شیرین‌سازی میعانات گازی) به پتروشیمی آمده بود، مشغول به کار بودند و هر یک ٥ تا ٦ سال سابقه کار دارند و اکنون با متوقف شدن ناگهانی کار شرکت در این پروژه از کار بیکار شده اند. اعتراضات در بخش های مختلف نفتی علیه بیکارسازیها، دیرکرد پرداخت دستمزدها، قراردادهای برده وار پیمانی و موقت کار و سطح نازل حقوق و استاندارد بسیار پایین شرایط زیستی و کاری در این مراکز و عدم اجرای پروتکلهای سازمان بهداشت جهانی برای پیشگیرش از گسترش بیماری مرگبار کرونا گسترده است. اینها همه موضوعات اعتراض این کارگران در اعتصاب بزرگ مرداد ماه بود و امروز کارگران به خلف وعده های داده شده اعتراض دارند.از جمله روز ١٣ دی تعداد ۲۵ نفر از پرسنل شرکت فریمکو شاغل در پالایشگاه اول در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات مربوط به قرارداد قبلی در ساختمان اداری تجمع کردند. زیر فشار این اعتراض وعده هایی به کارگران داده شد. کارگران میگویند اگر وعده ها عملی نشود دوباره دست به تجمع خواهند زد.

– بنا بر اخبار دریافتی روز ١٣ دی حدود ۴۰ نفر از پرسنل خدمات فضای سبز آبادراهان لیان پیمانکار سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس به دلیل عدم پرداخت عیدی و سنوات و پاداش بهره وری سال گذشته اقدام به تحصن در جلوی ساختمان همایش ها کرده و خواستار پرداخت فوری معوقات خود شدند.

-روز ٢٠ دی یکی از کارگران نی بر در نیشکر هفت تپه به نام حمزه رش که بخاطر فقر خانواده و سطح نازل دستمزدها ناگزیر به دو شیفت کار بود در حال روشن کردن پمپ آب برای آبیاری مزرعه استجاری دچار حادثه شد و جان خود را از دست داد. او جوانی از شهر حر بود که برای امرار معاش صبح ها تا ساعت دو عصر کار میکرد و بعداز نی بری و اتمام کار در هفت تپه راهی خانه میشد تا بعد از استراحتی کوتاه سرکار دوم در مزارع اجاره ای برود. او بعلت خستگی زیاد ودرحال روشن کردن پمپ آب برای آبیاری مزرعه استجاری بود که دچار حادثه شد و جان خود را از دست داد. خستگی کار و فشار سختی معیشت عامل اصلی مرگ این کارگر جوان گردید . یاد او گرامی باد. این اتفاق دردناک فضایی از خشم و نفرت در میان کارگران هفت تپه ایجاد کرده است.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٢ دی ۱۳۹۹، ١١ ژآنویه ٢٠٢۰

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate