اخباروگزارشات کارگری ٢٢ دی ماه ١٣٩٩

اخباروگزارشات کارگری ٢٢ دی ماه ١٣٩٩

– خودکشی وجان باختن یک کارگر شهرداری مرودشت بدلیل مشکلات ناشی از عدم پرداخت ماه ها حقوق از طرف شرکت پیمانکاری

– توطئه انتخابات شورای اسلامی کار در گروه ملی صنعتی فولاد خنثی شد

/ کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز :درود و هزاران درود بر همکاران گروه ملی صنعتی فولاد

/اتحادیه آزاد کارگران ایران:کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز بساط انتخابات شورای اسلامی را برهم زدند

/اطلاعیه کارگران گروه ملی فولاد اهواز پیرامون تشکیل شورای اسلامی کار توسط کارفرما و ایادی آنان

– تجمع اعتراضی کارگران کارخانه کاشی یزد نسبت به پایمالی حقوقشان

– کنش های دامنه دارکارگران پسماند شهرداری اراک  نسبت به شرکت های پیمانکاری

– تجمع اعتراضی کارگران واحد پسماند شهرداری یاسوج نسبت به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق

اخراج وتهدید  به کارگران حق طلب به اخراج از کار

– کنش های دامنه دار کارگران  کارخانه پارس پامچال نسبت به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق و۸ ماه حق بیمه وبی خیالی مسئولان طراز اول استان وبهارستان نشینان استان قزوین

– دوشنبه های اعتراضی کشاورزان شرق اصفهان این هفته مقابل صداوسیمای مرکز اصفهان

– تجمع اعتراضی کامیون داران قصرقند نسبت به قطع شدن سهمیه سوخت مقابل فرمانداری

– تجمع اعتراضی اعضای تعاونی مسکن جماران تبریز نسبت به بلاتکلیفی ۲۰ساله مقابل شهرداری

– تجمع اعتراضی مشتریان ریگان خودرو و شهر خودرو نسبت به سرویس نامناسب پس از فروش وبستن راه تردد کارکنان

– تجمع اعتراضی حواله داران سایپا دیزل به عدم دریافت خودروهای خود

«سایپا خیانت می کنه، وزیر حمایت می کنه»

– تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه اردکان نسبت به نحوه برگزاری آزمون‌ پایان ترم جاری

– جان باختن ۱۲۵۸ کارگر براثر حوادث کاری در۸ ماهه امسال – افزایش ۴ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل – جان باختن ۵۳۸ کارگر بر اثر سقوط از ارتفاع در این دوره زمانی

*خودکشی وجان باختن یک کارگر شهرداری مرودشت بدلیل مشکلات ناشی از عدم پرداخت ماه ها حقوق از طرف شرکت پیمانکاری

روز شنبه ۲۰ دی،یک کارگر پیمانی شهرداری مرودشت دراستان فارس بنام بهرام ابراهیمی‌مهربا ۱۱ سال سابقه کاری، متاهل و دارای یک دختر بدلیل مشکلات ناشی از عدم پرداخت ماه ها حقوق از طرف شرکت پیمانکاری در محل کارش در محوطه موتوری این شهرداری  مقابل دوربین‌های مداربسته خودرا حلق آویز کرد وجانش را ازدست داد.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۲۲ دی،روزگذشته در یکی از گروه‌های واتساپ با متنی روبرو شدیم که خبر از خودکشی کارگری می‌داد که به دلیل مشکلات معیشتی و حقوق عقب افتاده خود در محوطه موتوری شهرداری مرودشت اقدام به چنین کاری کرده است.

شنیدن این خبر آنقدر ناراحت کننده بود که بی‌درنگ به سراغ تلفن رفته و به چندین نفر از کارکنان و کارگران شهرداری زنگ زده و علت را جویا شدیم.

به گفته برخی از کارگران بخش‌های مختلف شهرداری و بر اساس متن موجود این کارگر جان باخته قبل از مرگش در فضای مجازی منتشر شده بود+، عدم توجه مسوولین شهرداری به خواسته‌های کارگران، تاخیر طولانی در پرداخت حقوق و مزایا و فشار بسیار مشکلات معیشتی موجب شده است که این کارگر دست به چنین اقدامی بزند.

به منظور کسب اطلاعات دقیق‌تر از علت تاخیر در پرداخت حق و حقوق کارگران، به سراغ چند نفر از کارکنان رفتیم که البته به خواست افراد از ذکر نام آنها خودداری می‌کنیم.

همه ما از قانون نادرست برون‌سپاری و واگذاری نیروهای خدماتی به شرکت‌های پیمانکاری ضربه خورده و شاکی هستیم

یکی از کارگران شهرداری ‌گفت: این مرحوم گرچه راه درستی را برای اعتراض انتخاب نکرد اما سرنوشت تک تک ما به نوعی شبیه او است و همه ما از قانون نادرست برون‌سپاری و واگذاری نیروهای خدماتی به شرکت‌های پیمانکاری ضربه خورده و شاکی هستیم.

شخص دیگری به طور مختصر اشاره‌ای به وضعیت نیروهای قراردادی و شرکتی شهرداری کرد و در ادامه گفت: با توجه به اینکه این نیروها قبلا به طور مستقیم با شهرداری قرارداد داشتند و حقوق و مزایا را از شهرداری دریافت می‌کردند چندان مشکل خاصی ایجاد نمی‌شد تا اینکه بحث برون‌سپاری از سوی دولت وقت مطرح شد و این نیروها به شرکت‌های خدماتی طرف قرارداد با شهرداری سپرده شدند و از آنجا که پیمانکار در این بین باید سود خود را در نظر بگیرد پس حقوق و مزایا همانند زمانی که در شهرداری قرارداد بسته می‌شد، نبود و همین امر نارضایتی‌های بسیاری را به همراه داشت.

وقتی قرارداد به صورت حجمی بسته شد شهرداری به دنبال کم کردن هزینه خود بود و به همین خاطر قیمت قراردادها بسیار کاهش داده شد

به گفته وی؛ ماجرا ادامه داشت تا اینکه بازرسی به موضوع قراردادها ورود کرد و طبق قانون سازمان همیاری شهرداری‌ها برای کم کردن هزینه‌های شهرداری گفتند قراردادها باید به صورت حجمی بسته شود نه تعداد نیرو؛ وقتی قرارداد به صورت حجمی بسته شد شهرداری به دنبال کم کردن هزینه خود بود و به همین خاطر قیمت قراردادها بسیار کاهش داده شد از طرفی نیز پیمانکار هم به دلیل سود بیشتر، بخشی را کاهش داد.

شنیده‌ها حاکی از این است که باید قرارداد شرکت‌ها با شهرداری یک یا نهایت دو ماه عقب‌تر بسته شود، البته پیمانکار باید این توان مالی را داشته باشد که دو ماه عقب بودن شهرداری را جبران کند که متاسفانه اینچنین نیست و به دلیل مشکلات اقتصادی موجود، پرداخت‌ها سه تا چهار و گاه پنج ماه هم معوق می‌ماند به این ترتیب حقوق حداقلی کارگران با تاخیر زیاد پرداخت می‌شود که این امر همواره باعث درد سر و ایجاد مشکل برای کارگران شده است.

حال در این میان مرگ یک جوان که ۱۱ سال از بهترین روزهای زندگی را صرف گیرودارهای اداری، قانون‌های بی پشتوانه و نادرست کرده است یک سوی ماجرا است و سکوت مطلق مسوولان شهر مرودشت در پی این اتفاق سوی دیگر ماجرا است.

+

*توطئه انتخابات شورای اسلامی کار در گروه ملی صنعتی فولاد خنثی شد

همانطور که در پیام های قبلی گفته بودیم مدیریت شرکت با همکاری و البته طراحی دشمنان طبقه کارگر در استانداری،اداره کار و امنیتی ها امروز دوشنبه ۲۲ دی قصد برگزاری انتخابات شورای اسلامی کار در گروه ملی را داشتند.

ما کارگران گروه ملی در روزهای قبل بارها از راههای مختلف اعلام کرده بودیم شورای اسلامی این لانه فساد و زدوبند و توطئه علیه کارگر در این شرکت جایی ندارد و هشدار داده بودیم که جلوی برگزاری آن را خواهیم گرفت.انتظار داشتیم این هشدار و مخالفت ما را جدی بگیرند و سعی نکنند تا قدرت و اتحاد ما را دوباره آزمایش کنند.

عوامل اداره کار و مدیریت شرکت امروز در حال آماده سازی خود برای انتخابات بودند که با سیل جمعیت کارگران معترض و مخالف مواجه شدند و با ایستادگی و اتحاد قبل از شروع توطئه موفق شدیم جلوی آن را گرفته و عوامل اجرایی اداره کار را از شرکت بیرون کنیم.

ما کارگران بازهم می گوییم شورای اسلامی کار را به رسمیت نمیشناسیم و یکصدا میگوییم اینجا گروه ملی است و کارگران تصمیم گیرنده اصلی هستند نه مقامات فاسد که هنری غیر از دزدی و اختلاس و سرکوب ندارند.

ما خودمان تشکل مستقل خودمان را ایجاد میکنیم.

از همه هم سرنوشتانمان و هم طبقه ای های خود و کسانی که در چند روز گذشته از حرکت اعتراضی ما کارگران گروه ملی حمایت و پشتیبانی کردند قدردانی میکنیم.

همبستگی رمز پیروزی است.

جمعی از کارگران بخشهای مختلف گروه ملی صنعتی فولاد ایران.

*کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز :درود و هزاران درود بر همکاران گروه ملی صنعتی فولاد

یک خبر خوب شورای اسلامی کار  و دوستداران آن متحمل شکست مفتضحانه شدند

امروز پس از مدتها همکاران با اتحاد و اخوت توانستند سیلی محکمی بر دست نشانده ها و همچنین فریب خوردگان شورای اسلامی کار که با منافع کارگران متضاد بود زده شد .

امروز تعداد بیشماری جلوی درب مسجد ذوب گروه ملی جمع شدند تا به یوسفی همیشه غایب (مدیر عامل ) که همیشه حق و حقوق کارگر را خورده با راه اندازی این شورای حق و حقوقمان را به بیراه ببرد تا با اجیر کردن این فریب خوردگان سدی برای مطالبه گری اتخاذ نمود که خوش بختانه این فریب و مکر  با هوشیاری خنثی شد .

شخصی که با لابی و پارتی بازی بنام پویا منش (قرارداد پیمانکار شفق ) با توهین و فحاشی به برخی پرسنل می خواست جو را نا امن کند با پاسخ مناسبی از پرسنل روبه رو شد که همانند گراز زخمی پا به فرار گذاشت .

سه نفر از اداره کار آمده بودند که معلوم بود پول خوبی به آنها داده شده و حاضر نمیشدند که از  کارخانه بیرون بروند اما با صحبت های کاملا منطقی همکاران روبه رو شدند که آنان قانع شده و کارخانه را ترک کردند .

به یوسفی و سگ و سوته  هشدار میدهیم که این  بازی های  کثیف و لجن( یوسفی و محمدی)  را تمام کنند و حق و حقوق پرسنل را بدهند و به فریب خوردگان هم هشدار میدهیم که در دام این بازیهای کثیف یوسفی و … بازی نکنند .

به قول یکی از همکاران ما پنج سال آواره خیابانها شدیم اما ی نفر از اداره کار نیامد بگه که دردتون چیه ؟ الان این آقایان دلسوز کارگر شدند یا اینکه پول خوبی در جیب غمگین رییس اداره کار و کارمندانش واریز شده ؟

اسامی فریب خوردگان در این برگه میباشد:

*اتحادیه آزاد کارگران ایران:کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز بساط انتخابات شورای اسلامی را برهم زدند

امروز و طبق اعلام قبلی قرار بود انتخابات فرمایشی شورای اسلامی کار در گروه ملی صنعتی فولاد اهواز برگزار شود که کارگران کارخانه با درایت ‌و جسارتی بینظیر مانع از برگزاری این دسیسه کارفرما ‌‌و عوامل مدیریت شدند.

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز طی روزهای گذشته اعلام کرده بودند که شورای اسلامی کار را نه تنها قبول ندارند بلکه مانع از ایجاد این تشکل که دست ساز کارفرما و دولت است میگردند.

بر همین اساس کارگران از ساعت ۸ صبح با تجمع در‌ محیط کارخانه مصرانه خواهان جلوگیری از برگزاری انتخابات شدند و ساعت ۹/۳۰ که مسئولین حراست قصد داشتند تا صندوق انتخابات را در محل مسجد دایر نمایند کارگران معترض مانع از این کار شدند و عوامل حراست و اداره کار را از شرکت بیرون راندند.

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز خواهان تشکیل تشکل مستقل خود هستند و کاملاً بر ماهیت شورای اسلامی کار به عنوان یک نهاد ضد کارگری که در خدمت منافع کارفرما و نهادهای دولتی است واقف هستند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران به کارگران شرکت گروه ملی صنعتی فولاد اهواز درود میفرستد و اعلام می‌دارد که دست عوامل کارفرما و خانه کارگر و دیگر نهادهای ضدکارگری از کار و زندگی کارگران باید کوتاه گردد و کارگران فولاد با تشکیل تشکل مستقل خود و با برگزاری مجامع عمومی مستمر برای پیگیری خواست و مطالباتشان به تصمیم جمعی خواهند رسید و برای اجرای تصمیماتشان اقدام خواهند کرد.

زنده باد کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۲۲ دیماه ۹۹

/اطلاعیه کارگران گروه ملی فولاد اهواز پیرامون تشکیل شورای اسلامی کار توسط کارفرما و ایادی آنان

با عرض سلام و احترام خدمت تمامی خواهران و برادران عزیز

فتنه ای دیگر اینبار بنام شورای نااسلامی کار توسط تیم بی کفایت و نا مشروع نادر جعفر یوسفی در جریان است که تنها فکر سرپوش گذاشتن بر عدم تولید حد اکثری ، بهینه سازی خطوط تولید ، پرداخت حق و حقوق پرسنل و مطالبات کارگری و خیلی از مسائل استراتژیک و حیاتی شرکت گام نهاده،ساعاتی پیش جلسه هماهنگی انتخابات نامشروع شورای اسلامی کار با گردهمایی سران فتنه در دفتر مدیریت شروع بکار نموده و کسانی در آن حضور دارند که سر تا پا اشکال ، بی هویتی و عدم کفایت عقلی و فتنه گری  از آنها پدیدار گشته و تبلیغات آن بدست دو خائن بزرگ علی نجفی و محسن ممبینی سپرده شده است.

حاضرین جلسه و مبلغان آن  باید بدانید که هیچ چیز شما قابل کتمان نیست و هویت و نوع تفکر جاهلانه و منتسب سرمایه داری شما بر همگان آشکار گردیده و اگر فکر می کنید میتوانید این انتخابات را که از قبل توسط اکثریت کارکنان محکوم گردیده برگزار کنید ،سخت در اشتباه می باشید و به دو فتنه گر بزرگ گروه ملی،افشین محمدی و ابوالفضل جنتی اعلام می داریم که این جلسه و این بازیها که هدفی جز برهم زدن آرامش شرکت ندارد و با این اهداف که توسط اربابان شما هدایت میشود در آخر گریبان شما غیر بومیان بی هویت  را خواهد گرفت.

حاضرین جلسه امروز:

* فتنه گر افشین محمدی

* فتنه گر ابوالفضل جنتی

*  فتنه گر ولی عیدی(نگارنده چارت سازمانی ضد کارگری و مدیریت محور)

*  فتنه گر صادق نادی زاده

* فتنه گر سعید رکابی

* نماینده حراست شرکت

* نماینده اداره کار اهواز

مبلغان:

وابسته فتنه گران محسن ممبینی(بسیج)

وابسته فتنه گران علی نجفی(روابط عمومی)

وابسته فتنه گران حامد جودکی(واحد خرید)

وابسته فتنه گران محمد رضا حاجتی

کلام آخر:

با توجه به عدم مشروعیت اقایان و انتخابات مهندسی شده  اینچنینی،با محوریت سرمایه داری،از قبل محکوم به فنا بوده و این موضوع توسط اکثریت پرسنل محکوم گشته و امیدواریم مبادی خارج از شرکت مواضع صریح کارگران را مورد احترام قرار داده تا مورد احترام  قرار گیرند و در این راه روی سیاه خود را سیاهتر نگردانند.

به برخی همکاران شرکت که به دام بازی های متعفن نادر جعفر یوسفی و همراهانشان افتاده و شبانه اعلام کاندیداتوری نموده‌اند اعلام میدارد که قبل از فوت وقت خود را از این بازی بیخردانه مدیریت بیرون کشیده و صفوف خود را از صفوف مدیریت بحران زده و  نامشروع بانک نا ملی و شرکت خارج نمایند تا بازیچه افکار استثماری قرار نگیرند.

در آخر لازم است بدانیم هدف شورای کارگری نبوده بلکه اهداف پنهان پشت این بازی میباشد و سوالی که پیش می آید این است که چرا اداره کار در دیگر مسائل گروه ملی صنعتی فولاد اهواز این چنین فعال نمی باشد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

نه به انتخابات فتنه محور

نه به انتخابات استثماری

نه به انتخابات ضد کارگری

نه به انتخابات مهندسی شده

*تجمع اعتراضی کارگران کارخانه کاشی یزد نسبت به پایمالی حقوقشان

جمعی از کارگران کارخانه کاشی یزد،برای اعتراض به پایمالی حقوقشان اجتماع کردند وخواهان اجرای دادنامه ی دیوان عدالت اداری شدند.

*کنش های دامنه دارکارگران پسماند شهرداری اراک  نسبت به شرکت های پیمانکاری

روز دوشنبه ۲۲ دی، کارگران پسماند شهرداری اراک  از اکنش های دامنه دارشان نسبت به لگد مال شدن حقوقشان از طرف شرکت های پیمانکاری خبردادند.

حق و حقوق و مطالبات جمعی از کارگران سازمان پسماند شهرداری اراک به طور کامل از سوی برخی پیمانکاران پرداخت نشده است. در سال ۱۳۹۷ قسمتی از حق بیمه تامین اجتماعی این کارگران توسط پیمانکار وقت پرداخت نشده و در یک بازه زمانی در سالهای ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ نیز با عدم پرداخت کامل حقوق و عیدی و سنوات توسط پیمانکار مواجه شدند. همچنین حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور این کارگران نیز طی سالهای متمادی پرداخت نشده است. به همین دلیل بیش از ۶۰ نفر از کارگران اقدام به طرح دادخواست علیه پیمانکار کرده اند. پاییز ۱۳۹۹ با طرح دعوی و دادرسی در اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان اراک، موضوع پیگیری شده و با اقدامات صورت گرفته، آراء مرجع مربوطه به نفع کارگران صادر شده است.

نماینده کارگران سازمان پسماند شهرداری اراک به خبرنگار رسانه ای گفت: پرداخت حقوق و مزایا و همچنین پرداخت ۴ درصد حق بیمه تأمین اجتماعی جهت مشاغل سخت و زیان آور که منجر به بازنشستگی زودتر از موعد می شود، مطالبه اصلی این کارگران است.

وی افزود: عمده مشکلاتی که این کارگران داشتند، مطالبه معوقات حقوق، مطالبه حق بیمه تأمین اجتماعی و همچنین عیدی و سنوات و پاداش در یک بازه زمانی مشخص است که به صورت کامل به آنها پرداخت نشده است. مشکل عمده دیگری که این کارگران داشتند، حق بیمه تأمین اجتماعی در راستای مشاغل سخت و زیان آور است که بزرگترین مسئله کارگران این حوزه است. وی افزود: در حال حاضر برخی از این کارگران که تعداد آنها نیز زیاد است، در سن بازنشستگی قرار دارند؛ اما متأسفانه این مطالبات توسط پیمانکاران سابق پرداخت نشده و مبالغ مطالبات آنها بسیار زیاد است، از سویی دیگر وضعیت سلامتی این کارگران به لحاظ کهولت سن و شغلی که دارند، در معرض خطر قرار دارد، اما همچنان باید مشغول به کار باشند.

او ادامه داد: در این راستا در اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان اراک، طرح دادخواست انجام داده ایم که رسیدگی های لازم انجام شده است. در جلسه ای که برگزار شد، طبق توافقی که با پیمانکار مربوطه حاصل شده است، توانستیم آرائی را نسبت به محکومیت پیمانکار سابق به جهت عدم پرداخت حق و حقوق این کارگران دریافت کنیم و این آراء صادر شده است. همچنین چندین جلسه با پیمانکاران قبلی و مجموعه شهرداری برگزار شده و هماهنگی های لازم با شورای شهر اراک انجام شده است که خوشبختانه با همکاری شورای شهر و سازمان پسماند شهرداری اراک مقرر شد، حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور تعدادی از این کارگران پرداخت و آنها بازنشسته شوند. این موضوع یکی از خبرهای بسیار خوب و مهم برای این کارگران است.

نماینده کارگران سازمان پسماند شهرداری اراک اظهار داشت: با بررسی هایی که ظرف مدت چند ماه اخیر انجام داده ایم، یکی از عمده دلایلی که موجب این مشکلات می شود، عدم شفافیت بندهایی از قرارداد است. در حال حاضر متأسفانه این موضوع در تفسیر، محل نزاع شهرداری و پیمانکار مربوطه قرار گرفته است. برخی از حقوق متعلقه قانونی کارگران که در قرارداد ابهام دارد و نسبت به این ابهام برای طرفین مشکل ایجاد شده است. نمونه بارز این موضوع، مشاغل سخت و زیان آور و پرداخت حق و بیمه آن و سایر مسائل است.

 وی تصریح کرد: موضوع بعدی که می توان به آن اشاره کرد، عدم نظارت کافی و رسیدگی به امور کارگران است. پارامترهایی که جهت نظارت بر امور این کارگران در نظر گرفته شده، پارامترهای ناکارآمد و اشتباهی است و این موضوع موجب عدم دقیق محاسبه کارکرد و به خصوص اضافه کاری این کارگران است. در این حوزه صحبت های بسیاری برای ارائه وجود دارد. راه حل های این موضوع خیلی پیچیده نیست. برای مثال می توان با نصب تعدادی کارت ساعت، تمامی ساعات کاری این کارگران و همچنین اضافه کاری آنها را به صورت دقیق محاسبه کرد تا جلوی تضییع حقوق کارگران گرفته می شود.

نماینده کارگران سازمان پسماند شهرداری اراک با اشاره به اینکه امید است با همیاری پیمانکاران و مجموعه سازمان پسماند، گام های موثری در راستای رفاه حال کارگران این مجموعه برداشته شود، تأکید کرد: کارگران این مجموعه، کارگران قراردادی هستند که هر ساله توسط پیمانکاری که مناقصه پاکسازی و جمع آوری زباله شهر اراک را برنده می شود، به کارگیری می شوند و حق و حقوق قانونی آنها پرداخت می شود. معمولاً هر ساله پیمانکار تغییر پیدا می کند، اما تقریباً این کارگران ثابت هستند و به کار خود ادامه می دهند.

*تجمع اعتراضی کارگران واحد پسماند شهرداری یاسوج نسبت به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق

اخراج وتهدید  به کارگران حق طلب به اخراج از کار

جمعی از کارگران واحد پسماند شهرداری یاسوج برای اعتراض نسبت به عدم پرداخت ۴ ماه حقوقشان دست به تجمع زدند.

روز دوشنبه ۲۲ دی،یکی از کارگران واحد پسماند که به عدم پرداخت حقوق ۴ ماه خود معترض بود، به خبرنگار رسانه ای گفت: حدود ۴ ماه است که پیمانکار هیچ حقوقی به ما پرداخت نکرده و هر بار برای مطالبه حقوق خود مراجعه کرده‌ایم با وعده امروز و فردا ما را معطل نگه داشته‌اند.

وی گفت: دیگر توان نسیه گرفتن از مغازه‌ها را نداریم و مغازه‌ها بخاطر بالا رفتن بدهی حاضر به دادن جنس نسیه به ما نیستند.

این کارگر در ادامه با اشاره به اینکه دارای یک فرزند معلول و همسر بیمار است، افزود: مخارج درمان و نگهداری دختر معلول و همسر بیمارم ماهیانه بیش از یک میلیون تومان است و پیش خانواده‌ام شرمنده هستم.

وی در ادامه افزود: هر بار از حقوق حرف زدیم ما را تهدید به اخراج کردند و حالا پس یک اعتراض جلوی شهرداری که هیچ مسولی جواب ما را نداد، من و چند نفر دیگر را از کار اخراج کردند.

*کنش های دامنه دار کارگران  کارخانه پارس پامچال نسبت به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق و۸ ماه حق بیمه وبی خیالی مسئولان طراز اول استان وبهارستان نشینان استان قزوین

روز دوشنبه ۲۲ دی ماه، کارگران  کارخانه پارس پامچال از کنش های دامنه دارشان نسبت به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق و۸ ماه حق بیمه،خبر دادند.

کارگران کارخانه پارس پامچال قزوین به خبرنگار رسانه ای گفتند: مشکلات خود را نمایندگان مجلس از قزوین در مجلس درمیان گذاشته‌اند اما نمایندگان مجلس تاکنون به مشکلات آن‌ها رسیدگی نکرده‌اند. در این میان؛ یکی از نمیاندگان مجلس ازقزوین مطرح کرد: فرصت رسیدگی به این پرونده را نداشته‌ام.

بنابر گفته‌های کارگران این کارخانه، آن‌ها مکاتباتی با نمایندگان مجلس از قزوین و استانداری نیز داشته‌اند و نمایندگان مجلس در پاسخ به آن‌ها، پیگیری شرایط را وعده داده بودند.

لطف‌اله سیاهکلی (نماینده مجلس از قزوین) در ارتباط با مشکلات کارگران پارس پامچال گفت: من اطلاعی از وضعیت این کارخانه ندارم. تصور نمی‌کنم که کارگران برای من نامه‌ای نوشته باشند. اگر آن‌ها نامه‌ای برای من نوشته بودند، به‌طور قطع چنین نامه‌ای را خوانده بودم.

اگرچه وی دریافت نامه را تکذیب می‌کند اما یکی از نمایندگان کارگری مدعی است که نامه را به دفتر لطف‌اله سیاهکلی تحویل داده است.

فاطمه محمدبیگی (نماینده دیگر مجلس از قزوین) نیز درباره مشکلات کارگران این کارخانه گفت: درباره مشکلات کارگران پارس پاچال باید در فرصت زمانی مناسب صحبت کنیم. من هنوز فرصت نکرده‌ام به مشکلات کارگران این واحد تولیدی رسیدگی کنم. مشکلات زیادی با نمایندگان مجلس مطرح می‌شود و به همین دلیل رسیدگی به این موضوع نیاز به وقت و زمان دارد.

*دوشنبه های اعتراضی کشاورزان شرق اصفهان این هفته مقابل صداوسیمای مرکز اصفهان

روز دوشنبه ۲۲ دی ماه، کشاورزان شرق اصفهان درادامه دوشنبه های اعتراضیشان باتجمع مقابل صداوسیمای مرکز اصفهان خواستار لغوهرگونه بارگذاری جدید در حوضه زاینده رود شدند.

تجمع کنندگان طی گفتگویی با خبرنگار رسانه ای،به بارگذاری ۴۲ طرح توسعه‌ای و پیشروی برخی از این طرح ها  اعتراض و اعلام کردند از بی آبی زمین‌های مزروعی شان خشکیده شده در حالی که این جامعه کشاورزی هرکدام از زاینده رود سهم آب دارند.

نمایندگان کشاورزان با بیان اینکه اگر آب نیست چرا دولت اجازه بار گذاری جدید می‌دهد گفت: چرا فقط سهم کشاورزان اصفهان را خیرات می‌کنند.

مزرعه داران شرق در این تجمع اعلام کردند طبق مصوبات قانونی جلسات دهم و سیزدهم شورای عالی آب تا زمانی که کمبود آب ناشی از برداشت‌ها و بارگذاری‌های بی رویه رودخانه زاینده‌رود جبران نشود، بارگذاری جدید در این حوضه ممنوع است و حق اجرای این طرح‌ها را ندارند.

کشاورزان معترض گفتند که وعده مسوولان در زمینه اختصاص آب از ۲۰ دی تا اول بهمن برای رونق کشت کشاورزان این منطقه عملی نشده است.

آنان با بیان اینکه امسال حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب که حق کشاورزان بوده هدر رفته از نحوه مدیریت تقسیم آب گلایه کردند.

کشاورزان معترض اعلام کردند بخشی از آب حوضه زاینده رود به صنایع و استان یزد تخصیص یافته و قرار شد که طرح‌های انتقال آب تونل سوم کوهرنگ و بهشت آباد اجرا شود، اما هنوز این وعده‌ها تحقق نیافته است.

آب مورد نیاز کشت بهاره و تابستانه کشاورزان اصفهان در فصل تابستان امسال توزیع شد و پس از آن خروجی سد زاینده رود از پایان شهریور کاهش یافت و توزیع آب برای مصارف کشاورزی قطع شد، به همین دلیل تمام محصولات کشاورزان شرق اصفهان خشکید.

*تجمع اعتراضی کامیون داران قصرقند نسبت به قطع شدن سهمیه سوخت مقابل فرمانداری

روز شنبه ۲۰ دی ماه، کامیون داران قصرقند برای اعتراض به قطع شدن سهمیه سوخت مقابل فرمانداری این شهرستان در استان سیستان و بلوچستان تجمع کردند.

یک منبع مطلع در این مورد به خبرنگار یک رسانه محلی گفت: ”شهرکی رئیس شرکت نفت شهرستان بدون هیچ دلیلی کارت های سوخت کامیون ها را باطل کرده است.“

وی افزود: ”کامیون داران با مراجعه به شرکت نفت از علت این قطعی ها سوال کرده که رئیس شرکت نفت فرسودگی کامیون ها را دلیل ابطال کارت های سوخت آنها اعلام کرده است.“

وی ادامه داد: ”سال گذشته نیز شرکت نفت منطقه اقدام به کدینگ و ابطال کارت های سوخت کرده بود و پس از دریافت مبالغ بیش از ۱۰ میلیون تومانی، کارت های سوخت کامیون داران را مجددا راه اندازی کرده بود.“

*تجمع اعتراضی اعضای تعاونی مسکن جماران تبریز نسبت به بلاتکلیفی ۲۰ساله مقابل شهرداری

صبح روز دوشنبه ۲۲ دی، اعضای تعاونی مسکن جماران تبریزبرای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی ۲۰ساله دست به تجمع مقابل شهرداری این کلانشهر در استان آذربایجان شرقی زدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،این اعضای تعاونی مسکن جماران با شهرداری تبریز در سال ۱۳۷۹ ، ۲۰ سال پیش قرارداد با کاربری مسکونی و آپارتمانی منعقد کردند.

بنابه گفته اعضای تعاونی مسکن جماران ۳ پروژه امیدیه ، جماران ، تجلایی به ۲۰۰۰ نفر واحد آپارتمانی تحویل داده اند، بدهی ۳۰۰۰ هزار میلیارد تومان شهرداری ، بیش از ۲۰۰۰ نفر که هنوز انتخاب واحد نشده اند ، مسیر مرزداران به شهرک امیدیه است که این مسیر به تصویب رسیده ولی مسیر گشایی نشده ، و از امکانات گاز، وامکانات اولیه محروم هستند .

اینها بخشی از مشکلات اعضای تعاونی مسکن جماران تبریز هست که خواستار رفع مشکلشان هستند.

*تجمع اعتراضی مشتریان ریگان خودرو و شهر خودرو نسبت به سرویس نامناسب پس از فروش وبستن راه تردد کارکنان

روز دوشنبه ۲۲ دی،جمعی از مشتریان ریگان خودرو و شهر خودرو امروز برای اعتراض به سرویس نامناسب پس از فروش مقابل درب این شرکت تجمع کردند و با پارک خودروهای شخصی خود مقابل درب اصلی ورودی ا مانع تردد کارکنان شدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،شرکت شهر‌خودرو که سازمان فروش و خدمات پس از فروش شرکت ریگان خودرو را در خود جا داده است امروز شاهد تجمع گسترده تعدادی از مشتریان این شرکت بود.

به گفته برخی از مشتریان این شرکت نتوانسته در‌ حوزه فروش و خدمات پس از فروش عملکرد مناسبی را ارائه دهد و این مشتریان از بدعهدی شرکت ریگان خودرو و شهر‌خودرو شکایت دارند.

گفتنی است مشتریان حاضر با پارک خودروهای شخصی خود مقابل درب اصلی ورودی این شرکت مانع تردد کارکنان شهر‌خودرو شده اند.

*تجمع اعتراضی حواله داران سایپا دیزل به عدم دریافت خودروهای خود

«سایپا خیانت می کنه، وزیر حمایت می کنه»

روز یکشنبه ۲۱ دی،جمعی از ثبت نام کنندگان خودروهای سنگین سایپا دیزل برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم دریافت خودروهای خود، مقابل این شرکت تجمع کردند.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۲۲ دی،آنچنان که در شبکه های اجتماعی عنوان شده، این تجمع از سوی تعدادی از حواله داران سایپا دیزل برگزار شده که هنوز موفق به دریافت خودروهای ثبت نامی خود نشده اند.

تجمع کنندگان در مقابل این شرکت شعار«سایپا خیانت می کنه، وزیر حمایت می کنه» سر دادند.

*تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه اردکان نسبت به نحوه برگزاری آزمون‌ پایان ترم جاری

روزشنبه ۲۰ دی،جمعی از دانشجویان دانشگاه اردکان برای اعتراض به نحوه برگزاری آزمون‌ پایان ترم جاری دست به تجمع در این واحد آموزش عالی دراستان یزد زدند و خواستار اصلاح نحوه برگزاری امتحانات شدند.

*جان باختن ۱۲۵۸ کارگر براثر حوادث کاری در۸ ماهه امسال – افزایش ۴ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل – جان باختن ۵۳۸ کارگر بر اثر سقوط از ارتفاع در این دوره زمانی

در هشت ماهه سال جاری یکهزار و ۲۵۸ نفر در حوداث ناشی از کار جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات یکهزار و ۲۱۱ نفر بود، ۳.۹ درصد بیشتر شده است.

به گزارش۲۲ دی اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، از کل تلفات حوادث کار در این مدت یکهزار و ۲۳۵ نفر مرد و ۲۳ نفر زن بودند، این در حالی است که تعداد مردان فوت شده در حوادث کار هشت ماهه سال قبل یکهزار و ۲۰۵ و تعداد زنان شش نفر بوده است.

بر اساس این گزارش در این مدت استان های تهران با ۲۷۷، آذربایجان شرقی با ۹۰ و خراسان رضوی با ۸۵ فوتی بیشترین و استان های بوشهر با دو، کهگیلویه و بویراحمد با پنج و چهارمحال و بختیاری با هفت فوتی کمترین آمار تلفات حوادث کار را داشته اند.

۴۲ درصد تلفات حوادث کار از بلندی سقوط می کنند

سقوط از بلندی همواره بیشترین سهم را در آمار تلفات حوادث کار به خود اختصاص می دهد و نزدیک به نیمی از تلفات را شامل می شود. در هشت ماهه امسال نیز ۵۳۸ نفر از قربانیان حوادث کار به دلیل سقوط از بلندی جان خود را از دست داده اند که ۴۲.۸ درصد کل تلفات را دربر می گیرد.

پس از سقوط از بلندی، اصابت جسم سخت با ۳۰۴ فوتی، ۲۴.۲ درصد از کل تلفات حوادث کار به خود اختصاص داده و در رتبه دوم دلایل مرگ در حوادث کار قرار گرفته است؛ دلایلی همچون برق گرفتگی، سوختگی و کمبود اکسیژن در رتبه های بعدی مرگ در حوادث کار قرار دارند.

کاهش آمار مصدومان حوادث کار

در هشت ماهه امسال آمار مصدومان حوادث کار که به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده اند ۹.۳ درصد کاهش یافته است، در این مدت ۱۷ هزار و ۳۹۸ مصدوم حوادث کار به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده اند که ۷۷۰ نفر آنان زن و ۱۶ هزار و ۶۲۸ نفر آنان مرد بودند.

افزایش تلفات حوادث کار در سال های اخیر

بررسی آمارهای نه ساله اخیر (۱۳۹۰ تا ۱۳۹۸) نشان دهنده روند کاهشی از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ و پس از آن یک روند کلی افزایشی با شیب ملایم است به طوری که شاهد بیشترین میزان تلفات ناشی از حوادث کار در سال ۱۳۹۲ با هزار و ۹۹۴ فوتی و کمترین میزان آن در سال ۱۳۹۴ با یکهزار و ۴۹۴ فوتی هستیم.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate