صحنه‌ی جانباختن اعضای ه.پ.گ   گواه آشکار جنایت علیه بشریت است 

عباس منصوران:  صحنه‌ی جانباختن اعضای ه.پ.گ   گواه آشکار جنایت علیه بشریت است 

 ۲۵ اکتبر ۲۰۲۲- آنکارا 

آژانس خبری مزوپوتمیا (بین‌النهرین-میان‌رودان)

http://mezopotamyaajansi35.com/tum-haberler/content/view/186461

عباس منصوران، کارشناس  اموربهداشت ، که تحقیقاتی در مورد ادعاهای شیمیایی در شمال و شرق سوریه انجام داده است، گفت: تصاویر منتشر شده از اعضای ه.پ.گ (یگانهای مقاومت) در معرض سلاح‌های شیمیایی شواهد روشنی از جنایت علیه بشریت است. 

حملات ترکیه به مناطق زاپ، متینا و آواشین در ۱۷ آوریل (۲۰۲۲) با مشارکت حزب دمکرات کردستان (KDP) ششمین ماه خود را پشت سر گذاشت. اعلام شد که۱۷ تن از اعضای ه.پ.گ و YJA-Star در نتیجه حملات شیمیایی در ترکیه در ماه های آگوست، سپتامبر و اکتبر جان خود را از دست دادند. وی در نهایت تصاویری از آخرین لحظات جانباختن ۲ تن از اعضای ه.پ.گ را نیز منتشر کرد که پس از قرار گرفتن در معرض سلاح های شیمیایی در حملات ترکیه جان خود را از دست دادند. 

عباس منصوران، کارمند بهداشت و درمان که در بیمارستان‌های منطقه کار می‌کرد تا بررسی کند که آیا پس از حملات ترکیه به عفرین از مواد شیمیایی استفاده شده است یا خیر، در مورد دستور کار ایجاد شده توسط تصاویر آخرین لحظات ۲ رزمنده ه.پ.گ که در این حمله بودند با آژانس بین‌النهرین صحبت کرد. 

«آنها در معرض سلاح های شیمیایی قرار گرفته‌اند، شواهد واضح و آشکار هستند»

” منصوران با تماشای این فیلم گفت: «این اسناد شواهد روشنی از جنایت علیه بشریت است. ویدئویی که با  نگاه انسانی بر آن، شوک و خشم هر انسانی را برمی انگیزاند. حملات مداوم ارتش ترکیه به ویژه در ۶ ماه گذشته، حملاتی بی سابقه بوده است. دولت ترکیه از انواع مواد شیمیایی ممنوعه علیه نیروهای مقاومت مردمی و مردمانزیر ستم روستایی استفاده کرده و می‌کند.

در مورد  سلاح‌های شیمیایی مورد استفاده، منصوران تصریح کرد: به دلیل همکاری حزب دمکرات کردستان با ترکیه، از حضور هیأت هایی که می خواستند مناطق در معرض مواد شیمیایی را بررسی کنند، جلوگیری شد و این موضوع، درخواست کشورهای عضو را با اسناد روشن به سازمان منع تسلیحات شیمیایی (OPCW) دشوار کرد. معاینه دقیق مصدومان ضروری است. لباس های آلوده به این گاز، خاک و هر چیزی که در منطقه ای که ماده شیمیایی استفاده شده است باید بررسی شوند. اگر این کار انجام شود، تعیین نوع و ترکیب ماده شیمیایی مورد استفاده دشوار نیست. حتا با نگاه اولیه  به این ویدئو می توان گفت که ارتش ترکیه احتمالا از بمب های شیمیایی مختلفی مانند سیکلوسارین (GF)، کلروفین، سولفور موستانت (SM)، تابون (GA)، سارین (GB) و فسفر سفید و همچنین فلز سنگین تنگستن استفاده کرده است. استفاده از بمب‌های تنگستنی (آلوی) آلیاژهای مختلف و نیز بمب های سمی سیانوژنیک در حملات اخیر را می‌توان در نظر آورد. 

پیرامون استفاده  ترکیه از سلاح‌های شیمیایی در هجوم‌های گذشته 

منصوران با بیان اینکه ترکیه پیش از این سابقه استفاده از تسلیحات شیمیایی را دارد، تصریح کرد: از سال ۱۹۹۳ سلاح های شیمیایی ممنوعه علیه غیرنظامیان و اعضای ه.پ.گ استفاده شده است. منصوران ادامه داد: 

دستکم از سال ۱۹۹۳ رژیم ترکیه در حال توسعه ‌ی سلاح‌های شیمایی بوده و از انواع بمب ها و مواد شیمیایی شیمیایی (CWA) علیه غیرنظامیان و نیروهای مقاومت استفاده کرده است. ZDF‌ یکی از تلویزیون آلمان در یکی از برنامه های خود اعلام کرد که از سال ۱۹۹۵ Buck & Depyfag بمب های معروف به RP707 را به ترکیه می فروشد. دانشگاه هامبورگ استفاده دولت ترکیه از سلاح های شیمیایی را در حملاتی که در سپتامبر ۲۰۰۹ منجر به کشته شدن هشت چریک شد، مستند کرد. شاهدان عینی استفاده از سلاح های ممنوعه را تایید کردند. کمیته ‌ی از مدافعان حقوق بشر آلمانی برای مستندسازی شواهد موجود به منطقه رفتند. ۱۶ مبارز چریکی بین ۱۴ تا ۲۲ اکتبر ۲۰۱۱ در دره تیاره در حکاری جان خود را از دست دادند. پیکرهای ذغالی شده‌ی  جانباختگان، روزها در موسسه پزشکی قانونی ملاطیه نگهداری می شد. شواهد غیرقابل انکاری برای افکار عمومی آشکار شد که دولت ترکیه حمله شیمیایی انجام داده است.

ترکیه از سکوت سود می برد”

 منصوران با بیان اینکه برخی از مواد شیمیایی و بمب های استفاده شده توسط ترکیه تولید می شود و باعث تخریب و کشتار جمعی می شوند، گفت: گزارش های بسیاری نشان می دهد که دولت ترکیه با سوء استفاده از سکوت سازمان‌های بین المللی، از سلاح های شیمیایی بی رویه استفاده می کند. وی افزود: این وضعیت در تاریخ به عنوان جنایت علیه بشریت و جنایات جنگی ثبت شده است که دولت ترکیه سال‌هاست در پشت سکوت سازمان ملل و سایر نهادهای بین‌المللی که مدعی دفاع از حقوق بشر هستند پنهان شده است. 

منصوران با انتقاد از سکوت کشورهای عضو و نهادهای بین‌المللی با اشاره  به  سخنان دکتر جان ون آکن اخیراً گفت این واقعیت است که خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه در مجلس گفت که آنها فقط  در عملیات نظامی از گاز اشک آور استفاده کردند. چنین ادعایی کذب محض است. اما همه شواهد نشان می دهند که ارتش ترکیه از گاز سمی مرگبار و نه گاز اشک آور علیه مقاومت و مردم اقلیم در کردستان استفاده کرده است. 

 هیئت باید به منطقه فرستاده شود

‘ منصوران با بیان اینکه گاز اشک آور که در تظاهرات خیابانی نیز استفاده می شود، حتی اگر استفاده نظامی از آن ممنوع  نباشد، بسیار بعید است که منجر به مرگ شود، گفت: همه شواهد نشان می دهد که ارتش ترکیه از گاز سمی ا که بسیار قویتر و مرگبارتر از گاز فلفل علیه نیروهای مقاومت و مردم کردستان استفاده کرده است. اگر ترکیه در ادعای خود مبنی بر عدم استفاده از سلاح شیمیایی صادق است، نباید از کمیته کشف حقیقت که تعیین کننده نوع سلاح ها و بمب های مورد استفاده است بترسد. سازمان ملل و کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل باید به یک کمیته تخصصی مستقل و بی‌طرف اجازه دهند تا تحت نظارت مقامات صلیب سرخ و پزشکان بدون مرز به منطقه سفر کرده و تحقیق کنند.

جنایات جنگی مرتکب می شوند 

منصوران با اشاره به اینکه در صورتی که سازمان منع سلاح های شیمیایی به عنوان سازمانی مستقل که با سازمان ملل متحد همکاری می کند و مورد تایید سازمان ملل باشد، تحقیقاتی را انجام دهد به راحتی  نوع مواد شیمیایی قابل شناسایی است، گفت: در این مرحله باید به سازمان منع تسلیحات شیمیایی درخواست داده شود و آن‌ها باید درخواست کنند و به منطقه بروند و بنا به وظایفشان تحقیق کنند. آنها حتی نیازی به رفتن به منطقه ندارند، کافی است یکی از  قربانیان را در اروپا یا باشور ببرند یا لباس، خاک، بقایای بمب و اروپا یا آمریکا را  مورد  آزمایش قرار دهند. کمک به قربانیان این جنایت علیه بشریت در صورت اقدام برای آنها بسیار آسان است، اما ترجیح می دهند سکوت کنند. این سکوت به جنایتکاران جنگی کمک می کند تا به ارتکاب جنایات جنگی ادامه دهند.  آنان با سکوت خود، شریک جرم می شوند. از آنجایی که ترکیه یکی از اعضای ناتو است، نمی توانیم به طور کامل به این نهادها اعتماد کنیم. باید قدرت مردم و افکار عمومی را پشتیبان قرار دهیم و آن امید داشته باشیم. من اعتقاد راسخ دارم که روزهایی فرا خواهد رسید که جنایتکاران جنگی در دادگاهی مستقل درست مثل دادگاه نورنبرگ،  محاکمه  می‌شوند.

او سوختگی های شیمیایی را در سره‌کانی را درمان کرد 

منصوران گفت: در جریان حملات به سره‌‌کانی  ادعاهای شیمیایی در مورد ترکیه مطرح شد و وی به عنوان یک کارشناس مستقل برای بررسی بیمارستان ها و مداوای مجروحان به شمال و شرق سوریه رفت. منصوران با بیان اینکه در اینجا استفاده از سلاح شیمیایی را شناسایی کرده‌اند، گفت: «در اکتبر ۲۰۱۹ در آنجا بودم که ترکیه با گروه‌های نیابتی  به روژاوا حمله کرد و سرکانیه و گیره اسپی و روستاهای اطراف آن را اشغال کرد. من و همکارانم شاهد این ماجرا بودیم. 

جنایاتی که بی سابقه صورت گرفت

 “ما توانستیم برخی از افراد آسیب دیده و آسیب دیده توسط بمب های شیمیایی را با وجود مسدود بودن، کمک های اضطراری مسدود و بسته بودن مرزها نجات دهیم. ما صدها نفر را که از صدمات مختلف رنج می بردند در اینجا درمان کردیم. همچنین کسانی بودند که مواد شیمیایی برتن  داشتند. سوختگی‌ها و کسانی که هدف پهبادها قرار گرفتنه بودند

استفاده ارتش ترکیه از فسفر سفید 

منصوران اظهار داشت که در پایان حضور خود در شمال و شرق سوریه گزارشی ۱۹ صفحه ای به عنوان  یکی از نمایندگان  کمیته ابتکار مدافعان حقوق بشر روژاوا تهیه کردند و پس از اعلام این گزارش در بیانیه ای در پاریس، آن را به کمیسیون بین المللی حقوق بشر در ۱۰ ژانویه ۲۰۲۰ ارائه دادند. 

منصوران با بیان اینکه مطالعات علمی این گزارش در آزمایشگاه‌های سوئیس انجام شده است، گفت: نتایج نشان داد که ترکیه در حملات تجاوزکارانه به سرکانیه در اکتبر ۲۰۱۹ از فسفر سفید استفاده کرده است.

گزارش استفاده از سلاح ممنوع منصوران با بیان جزئیات هدف و محتوای این گزارش گفت: هدف ما مستندسازی جنایات، نقض حقوق و استفاده از سلاح‌های ممنوعه توسط دولت ترکیه و نیابتی‌‌های تحت حمایت آن علیه غیرنظامیان و جنگجویان در منطقه بود. حملات به سرکانی در اکتبر ۲۰۱۹. استفاده از این سلاح ها بین المللی است. این نقض توافقنامه های شورای امنیت در مورد استفاده از این سلاح‌ها علیه غیرنظامیان است. شواهد، فیلم ها ، عکس ها، اسناد و مدارک دیگر گواه آن هستند که بمب ‌های فسفری  و فلزی باعث آسیب های سخت و کشنده‌ی می شوند . 

نیروی هوایی ترکیه و گروه های جهادی تحت حمایت ترکیه از هوا و زمینی ترکیه  به سرکانی و گیره اسپی حمله کردند. ۴۰۰۰۰۰ نفر مجبور به ترک خانه های خود بدون هیچ گونه نیاز اولیه زندگی شدند.ه نوز در پارک ها و مدارس و چادرها زندگی کنند و در معرض خطر بیماری های واگیر و اپیدمی باشند. گزارشی که ما تهیه کردیم مطابق با معاینات بالینی انجام بود و مطالعات آزمایشگاهی که در سوئیس انجام شد. عکس ها و فیلم های منتشر شده  به عنوان گزارش مورد بررسی قرار گرفتند. در این گزارش‌ّا همچنین اسامی شهروندان کشته و زخمی شده در حملات ترکیه و نحوه مجروح شدن آنها ذکر شده است. علاوه بر این، اخبار رسانه های بین المللی از جمله تایمز لندن که در سال ۲۰۱۹ در سراسر جهان مستند و نمایش داده شد نیز در این گزارش گنجانده شده است

 ی

ادآوری  سرکانی و گریه اسپی

منصوران با بیان اینکه ترکیه از دهه ۹۰ هر زمان و هر کجا که لازم بداند از گازهای سمی و بمب های ممنوعه استفاده می کند، گفت: اگر ترکیه از این بمب ها استفاده نمی کرد  اشغال عفرین و سرکانی غیرممکن بود. بمباران شهر‌های که غیرنظامیان در آن زندگی می کنند. بمب های فسفر مطابق با کنوانسیون  ژنواست. بنا به کنوانسیون ژنو و تسلیحات شیمیایی. این یک جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است.ترکیه در سال ۲۰۱۹ از این گاز در شهرها و حومه سرکانی  و گری اسپی استفاده کرد. استفاده  از سلاح های آتش زا  علیه اهداف غیرنظامی ممنوع است. با این حال، فسفر سفید را می توان برای اهداف مختلف در طیف گسترده ای از مهمات و وسایل مورد استفاده قرار داد، با این حال، مهمات فسفری که علیه مردم استفاده شود، جزو سلاح های شیمیایی طبقه بندی شده و ممنوعه شمرده می‌شود. طبق قوانین بین المللی  و بنا  به موارین سازمان منع سلاح های شیمیایی ممنوع است.طبق اطلاعات به دست آمده، دولت ترکیه فناوری ساخت بمب های فسفر سفید، سایر بمب های ممنوعه و گازهای سمی را دارد.البته  به عنوان یک کشور عضو T ناتو از بازار و پشتیبانی لجستیکی سایر کشورهای عضو نیز استفاده می کند

. OPCW مواد شیمیایی  فسفر سفید را مورد بررسی قررا نداد

منصوران با تاکید بر اینکه فسفر سفید که ماده ای قابل احتراق است در صورت استفاده علیه غیرنظامیان سلاح شیمیایی محسوب می شود و این موضوع در مورد منع سلاح های شیمیایی نیز صدق می کند، گفت: ما به عنوان یک تیم پزشکی  در ژانویه ۲۰۲۰. با مدارک تایید شده و تایید شده به سازمان منع سلاح های شیمیایی (OPCW)ارائه کردیم. ما برای بررسی از این سازمان  درخواست دیدار کردیم. ابتدا درخواست ما را برای ملاقات پذیرفتند اما بعد با ما ملاقات نکردند. «آنها به صورت کتبی به ما اطلاع دادند که فسفر سفید از نظر سازمان منع سلاح های شیمیایی جزء مواد شیمیایی ممنوعه محسوب  می شود. 

جنایات علیه بشریت 

«سکوت در برابر چنین جنایتی انکار حقیقت و کمک به جنایتکاران است.»

منصوران با تاکید بر اینکه این همه سکوت نتیجه عدم اقدام سازمان ملل، سازمان منع سلاح‌های شیمیایی و کشورهای عضو است، گفت: در بحران ساختاری راه‌حل سرمایه، جنگ، فاشیسم و ​​جنایت علیه بشریت از جمله راهکارهای کنترل بحران است. اما با وجود اینکه صدها سال است که از این روش ها استفاده می کنند، هیچ  دیده نمی شود که بحران‌های سرمایه داری  با این روش ها حل شود. در بهترین حالت، این جنایات برای مدتی  زیر کنترل قرار می گیرند. این به نوبه خود منجر به بحران‌های عمیق‌تری می‌شود که به دنبال آن انفجارهایی را به دنبال خواهد داشت، همانطور که اکنون در ایران شاهد آن هستیم. تولید اسلحه، فروش سلاح و جنگ نیز از جمله اقدامات بحران سرمایه داری است. داعش در خاورمیانه، جمهوری اسلامی ایران، طالبان در افغانستان، بسیج جنایتکاران در ترکیه و ایجاد باندهای جنایتکار مورد استفاده نیابتی نیز از ابزارها و قدرت‌های سرمایه داران هستند. بنابراین تنها چیزی که می‌توان از این مدرنیته سرمایه داری مستمر انتظار داشت، فجایع و تکرار مداوم جنایات علیه بشریت است.

“جهان به مردم کرد مدیون است” 

منصوران تصریح کرد که مشکل کردها با حمله حل نمی شود. 

منصوران در ادامه سخنان خود با اشاره به مدیریت خودمختار شمال و شرق سوریه برای راه‌حل گفت: از سال ۲۰۱۲، اتنیک‌های مختلف در شمال و شرق سوریه با سیستم خودمدیریتی شورا یی در کنار هم زندگی مسالمت آمیزی دارند. آنها در حال ایجاد الگوی ساخت و ساز برای خاورمیانه و حتی جهان هستند. کردها با مبارزه و شکست داعش، غرب و جهان را برای مردم امن تر کردند. مردم خاورمیانه، اروپا و آمریکا جان خود را مدیون این مردمی هستند که در جنگ علیه داعش ،جان خود را فدا کردند. دولت ترکیه در حال حاضر بدون وقفه این مردم شجاع و آگاه را بمباران می کند. شهرها و روستاها اشغال شده است. مزارع و جنگل ها را می سوزانند. وقتی به روژاوا نگاه می کنیم، اساس تمایل کردها برای رهایی از ظلم تاریخی را می بینیم و تنها راه حل، تضمین به رسمیت شناختن و به رسمیت شناختن بین المللی با  تضمین رسمی آن است. 

جنگ و تجاوز راه حل نیست.  به اینگونه هیچ راه حلی تاکنون وجود نداشته و هرگز نخواهد بود. البته مقاومت در برابر حملات و خشونت غیرانسانی مشروع و ضروری است. نسل کشی راه حل در برابر این مقاومت نیست. حملات ترور توسط بمب های شیمیایی و سمی جنایت است. سلاح های شیمیایی و سمی حرف آخر را نخواهند زد. 

متأسفانه دولت ترکیه از تاریخ یاد نگرفته است که هویت کردها یا هر قوم دیگری قابل انکار نیست

 

فراخوان برای  آزادیخواهان 

منصوران با بیان اینکه فراخوان خود به عنوان امور بهداشتی بیش از نهادهای بین المللی به افکار عمومی و آزادی خواهان جهان است، گفت: دولت ترکیه و اشغال و کشتار به کمک باندهایی که از آنها استفاده می کنند باید با اقداماتی  فوری محکوم شود.  با فراخوان و با هر پلت فرم به این ترتیب ما باید از جنایت و قتل بیشتر در منطقه جلوگیری کنیم. برای این امر مشارکت گروه هایی مانند سازمان ملل مسلماً مهم و ضروری است. اما قبل از هر چیز افکار عمومی جهان باید به مقامات فشار بیاورد تا جلوی این حملات را بگیرند. ایجاد یک فضای امن هوایی بسیار مهم و ضروری است تا هواپیماهای جنگی به بمباران‌ها، کشتار گروهی افراد و ادامه تخریب ادامه ندهند. م

ردم جهان باید فورا وارد عمل شوند، از آزادی دفاع کنند، دادگاه‌های بین‌المللی تشکیل دهند و جنایتکاران جنگی را محاکمه کنند. دولت ترکیه باید فوراً به اشغال عراق و سوریه پایان دهد.

 وی گفت: من به مقاومت شجاعانه و تاریخی مبارزان مردمی در سراسر کردستان و شمال شرق سوریه درود می فرستم.

MA / Gözde Çağrı Özkösee

با خبر شدیم که در پی انتشار این گفتگو،‌ در ساعت ۹ صبح، ده ساعت بعد ، پلیس ترکیه به دفتر آژانس حکله برد و کارمندان را دستگیر و هرچه در این دفتر بود با خود بردند.(عباس منصوران)

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate