اخباروگزارشات کارگری ٢١ دی ماه ١٣٩٩

اخباروگزارشات کارگری ٢١ دی ماه ١٣٩٩

(همراه با ضمیمه ویژه تجمع سراسری کارگران بازنشسته سازمان تامین اجتماعی)

– ادامه دور جدید اعتراضات کارگران هپکو اراک نسبت به نداشتن امنیت شغلی ومعیشتی با تجمع مقابل درب ورودی کارخانه

– ادامه تجمعات تعدادی ازکارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه دراعتراض به اذیت وآزار همکاران حق طلبشان

– ادامه اعتراضات کارگران اخراجی مجتمع پتروشیمی ایلام نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل استانداری

– شماره ای دیگر از سریال تجمعات اعتراضی آموزشیاران نهضت سوادآموزی کشور نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل مجلس

– ادامه اعتراضات نیروی های خدماتی و سرایدار آموزش و پرورش نسبت به پایمالی حقوقشان با تجمع مقابل مجلس

– تجمع اعتراضی صدها درمانگر اعتیاد کشور مقابل سازمان نظام پزشکی

– فوزیه خالصی :بعد از یک هفته بلاتکلیفی  و بیخبری از وضعیت سلامتی جوانمیر مرادی

– شاپور احسانی راد از ملاقات با خانواده محروم شده است

– تجمع اعتراضی مهندسان برق مشهد نسبت به تعرفه حقوق مقابل ساختمان سازمان نظام مهندسی استان خراسان رضوی

– تجمع اعتراضی کارکنان و اساتید  دانشگاه آزاد نسبت به  همطرازی حقوق و مزایا اعضای هیات علمی و کارمندان دانشگاه آزاد با دانشگاه های دولتی مقابل مجلس

– تجمع اعتراضی غرفه داران میدان میوه و تره بار اهوازنسبت به عدم اجرای حکم دادگستری مبنی بر عدم حضور مستاجرین در میدان الغدیر مقابل ساختمان شورای شهر

– ادامه اعتراضات سهامداران بورس با تجمع مقابل بورس

*ادامه دور جدید اعتراضات کارگران هپکو اراک نسبت به نداشتن امنیت شغلی ومعیشتی با تجمع مقابل درب ورودی کارخانه

عصرروز یکشنبه ۲۱ دی،کارگران هپکو اراک در ادامه دور جدید اعتراضات کارگران هپکو اراک نسبت به نداشتن امنیت شغلی ومعیشتی دست به تجمع مقابل درب ورودی کارخانه زدند.

براساس گزارشات رسانه ای شده،امروز قرار است استاندار مرکزی با وزیر کار و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی جلسه‌ای داشته باشد و کارگران خواستار پیگیری مطالبات خود در این جلسه هستند.

کارگران هپکوگفتند: باید تهاتر بدهی‌های شرکت در اسرع وقت انجام شود تا قفل‌ها باز شده و تولید رونق بگیرد؛ از سوی دیگر، باید واردات ماشین‌آلات صنعتی و معدنی که توان ساخت آنها در هپکو وجود دارد، جداً ممنوع شود.

این کارگران می‌پرسند: مقصر این اوضاع و قفل شدن تولید در هپکو، به راستی چه کسی است؟!

درهمین رابط:ازسرگیری اعتراضات کارگران هپکو اراک نسبت به نداشتن امنیت شغلی ومعیشتی با تجمع در کارخانه

روز دوشنبه ۱۵ دی، کارگران کارخانه هپکو اراک برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به نداشتن امنیت شغلی ومعیشتی تجمعی  دراین واحد تولیدی برپاکردند.

تجمع کنندگان با برافراشتن پلاکاردی با سئوال مقصربدهی ۱۰۰۰میلیاردی هپکو، رفت و آمد مدیران نجومی بگیر، اعتراضات به حق کارگری، واگذاری به تأمین اجتماعی، عدم تهاتر بدهی‌های این شرکت، عدم صدور کارت بازرگانی، نبود توانایی ارائه ضمانت نامه بانکی، سالن‌های خالی از تولید و حقوق معوقه کارگران و بحران،کیست؟اعتراضشان را نسبت به نداشتن امنیت شغلی ومعیشتی اعلام داشتند.

یکی از کارگران حاضر درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت:باید هرچه زودتر مساله تهاتر بدهی‌ها به سرانجام برسد و قفل‌های مجموعه باز شود؛ ما توان ساخت بسیاری از ماشین‌آلات صنعتی و معدنی را داریم و درست نیست که این ماشین‌آلات را از خارج وارد کنند.

یکی دیگر از کارگران هپکو گفت: کارگران هپکو به دنبال حاشیه نیستند؛ فقط به دنیال رونق تولید و حل مشکلات مجتمع هستند؛ حیف است که این مجتمع عظیم، دچار مشکلات باشد و نتواند با تمام ظرفیت، تولید کند؛ حالا که بیشتر سهام این مجتمع را به تامین اجتماعی واگذار کرده‌اند، لااقل راهکارهایی بیندیشند که زودتر هپکو به ظرفیت کامل برسد.

*ادامه تجمعات تعدادی ازکارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه دراعتراض به اذیت وآزار همکاران حق طلبشان

روز یکشنبه ۲۱ دی برای سومین بار، تعدادی ازکارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه با تجمع مقابل ساختمان مدیریت مجتمع صدای اعتراضشان را نسبت به اذیت وآزار همکاران حق طلبشان منعکس کردند وبا ایراد سخنرانی همبستگیشان را با همکارانشان اعلام کردند.

*ادامه اعتراضات کارگران اخراجی مجتمع پتروشیمی ایلام نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل استانداری

روز یکشنبه ۲۱ دی، کارگران اخراجی مجتمع پتروشیمی ایلام(شرکت آرین گستر مانا) در ادامه اعتراضاتشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی دست به تجمع مقابل استانداری ایلام زدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده ،پس از تاسیس واحد شیرین سازی در پتروشیمی ایلام در تاریخ ۲۶ آذر سال جاری سال جاری به طور ناگهانی شرکت آرین گستر مانا تعطیل و ۶۱ کارگران آن از بیکار شدند این در حالی است که مسوولین پاسخی برای بیان علت ندارند و سکوت اختیار کرده‌اند.

درهمین رابطه:تجمع اعتراضی کارگران اخراجی پتروشیمی ایلام مقابل پالایشگاه پنج‌شنبه چهارم دی ماه برای سومین روز ادامه یافت

کارگران در کار ساخت و آماده‌سازی سایت الفین پتروشیمی ایلام فعال بوده و چند سال سابقه کار دارند. اما در آستانه بهره برداری از سایت به عنوان نیروی «مازاد» اخراج شده‌اند.

۳۰ کارگر اخراج شده از کارگران بومی پتروشیمی هستند گفته‌اند: «بعد از خاتمه کار ساخت، نیروهایی را از بیرون استخدام کردند و به ما گفتند که دیگر نیازی به شما نداریم». کارگران اخراجی پتروشیمی ایلام به استاندار و امام جمعه ایلام نیز نامه نوشته و خواستار بازگشت به کار شده‌اند. شرکت پتروشیمی ایلام واقع در نزدیکی شهرستان چوار در سال ۱۳۸۴ به بخش خصوصی واگذار شد. اعتراض به «پارتی‌بازی» و «عدم استخدام نیروی کار بومی» در پتروشیمی ایلام سابقه دار است. فروردین ۱۳۹۷ پس از آن که مدیران ۱۱ تن از کارگران بومی را اخراج کردند اعتصاب دو هفته‌ای در پالایشگاه شکل گرفت. شمار زیادی از کارگران به مراجع امنیتی و قضایی احضار شدند.

۱۵ تن از کارگران بازداشت شده به اتهام «اخلال در نظم و آسایش عمومی» هر یک به شش ماه زندان و ۷۴ ضربه شلاق زندان محکوم شدند.

*شماره ای دیگر از سریال تجمعات اعتراضی آموزشیاران نهضت سوادآموزی کشور نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل مجلس

روز یکشنبه ۲۱ دی،جمعی از آموزشیاران نهضت سوادآموزی که در آزمون ۲۰ تیرسال جاری پذیرفته نشده‌اند، با سفر به تهران برای چندمین بار مقابل ساختمان مجلس اجتماع کردند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،تجمع کنندگان از کارکنان که از نقاط مختلف کشور برای پیگیری وضعیت شغلی خود عازم تهران شده‌اند، می‌گویند: حدود ۶هزار نفر هستیم که پس از ۱۰ تا ۱۵ سال فعالیت شغلی در نقاط محروم کشور به عنوان آموزش‌یار و آموزش‌دهنده نهضت سوادآموزی، بعد از پذیرش نشدن در آزمون استخدامی بیستم تیر ماه شغلمان را از دست داده‌ایم و در عین حال سازمان آموزش و پرورش به عنوان متولی ما نهضتی‌ها ملاک ادامه فعالیت ما را قبولی در آزمون اعلام کرده است.

یکی از این آموزشیاران با ناعادلانه خواندن آزمون آموزشیاران نهضت سوادآموزی و مقایسه با نیروهای حق‌التدریس پیش دبستانی و سرباز معلمان، گفت: این در حالیست که بعد از تجمعات مختلف مقابل ساختمان مجلس و پیگیری اعضای کمسیون آموزش در نهایت طرح جذب شش هزار نفر نهضتی پذیرفته نشده را در صحن علنی مجلس مطرح و پیگیری کردند که در نهایت با طرح (حذف آزمون برای همه مشمولین وزرات آموزش و پرورش قبل از سال ۹۲) نوشته شده علی علیزاده، نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر، این طرح با موافقت۱۷۵ نماینده رای آورد.

به گفته وی؛ مشکل آنجاست که متاسفانه علارغم تایید این مصوبه که خشنودی ۶ هزار آموزش یار نهضت را بعد از سال‌ها سختی به همراه داشت اخیرا (هفتم دی ما) اعضای کمسیون آموزش با نادیده گرفتن مصوبه‌ای مذکور مجددا تصمیم به بررسی آن در صحن گرفته‌اند.

او گفت: همه گروه‌های آموزشی کشور بدون آزمون وارد دانشگاه فرهنگیان شدند؛ اما برای آموزشیاران چنین شرایطی به وجود نیامد و برای ادامه فعالیت؛ همه آن‌ها را وادار به برگزاری آزمون کردند. این تبعیض محسوب می‌شود. از یک نهضتی بعد از ۱۴ تا ۱۵سال خدمت چرا باید الان آزمون استخدامی گرفته شود؟ چرا از بدو شروع به کارمان از ما آزمون نگرفتند تا امروز در شرایط فعلی اقتصادی کشور، مشکلاتمان با از دست دادن شغل چندبرابر نشود؟

او تاکید کرد: در بدو شروع به کارمان به ما گفته بودند پس از ۲ سال کار در نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش استخدام می‌شویم اما حالا بعد از ۱۴سال پشت سد آزمون جا مانده‌ایم.

او با ناعادلانه خواندن آزمون آموزش‌یاران نهضت سوادآموزی با مقایسه خود با نیروهای حق‌التدریس پیش دبستانی، افزود: آن‌ها بدون آزمون وارد دانشگاه فرهنگیان شدند؛ اما برای آموزشیاران چنین شرایطی به وجود نیامد؛ این تبعیض محسوب می‌شود. این در حالی است که قرار بود پس از ۲سال کار، در وزارت آموزش و پرورش استخدام شویم اما حالا پشت سد آزمون مانده‌ایم.

این آموزش‌دهنده نهضت در ادامه با بیان اینکه نباید در مورد آموزش‌دهندگان تبعیض روا بدارند، افزود: آموزش‌دهندگان نهضت سال‌ها با کمترین دستمزد در مناطق دورافتاده و روستایی کشور کار کرده‌اند و استحقاق توجه بیشتر را دارند.

وی در خاتمه تصریح کرد: باتوجه به موارد یاد شده فوق از نماینده‌های مجلس یازدهم که شعار انقلابی بودن سرمی‌دهند خواهشمندیم طرحی را مصوب کنند تا نیروهای نهضتی نیز همانند سایر گروه‌ها بدون آزمون شرایط استخدام داشته باشند و عدالت برای همه نیروها به‌طور یکسان اجرا شود.

*ادامه اعتراضات نیروی های خدماتی و سرایدار آموزش و پرورش نسبت به پایمالی حقوقشان با تجمع مقابل مجلس

روز یکشنبه ۲۱ دی، نیروی های خدماتی و سرایدار آموزش و پرورش (رسمی ، پیمانی و قراردادی) در ادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به پایمالی حقوقشان دست به تجمع مقابل مجلس زدند.

براساس گزارش رسانه ای شده،این تجمعات هر دفعه پر شورتر و گسترده تر و جدی تر در حال برگزاری می باشد و گویا قرار است هر هفته تا گرفتن حق قانونی خودشان ادامه دار باشد.

خواسته های تجمع کنندگان:

🔹 اجرای طرح رتبه‌بندی نیروهای خدماتی

🔹 برقراری حق سرایداری، اضافه‌کار، حق لباس و حق مسکن

🔹 جذب و استخدام نیروهای جدید خدماتی

🔹 افزایش حقوق نیروهای خدماتی

🔹 ارتقای شغلی از خدماتی به اداری

🔹قرارگرفتن در زمره مشاغل سخت و زیان‌آور

🔹 همسان‌ سازی حقوق نیروهای خدماتی

*تجمع اعتراضی صدها درمانگر اعتیاد کشور مقابل سازمان نظام پزشکی

روز یکشنبه ۲۱ دی، صدها درمانگر اعتیاد کشوربا تجمع مقابل سازمان نظام پزشکی وبرافراشتن پلاکاردها و بنرهایی اعتراضات خود را به تصمیمات گرفته شده در این حوزه و سخنان اخیر رییس سازمان غذا و دارو در خصوص واگذاری توزیع و عرضه داروهای ترک اعتیاد به داروخانه‌ها بنمایش گذاشتند.

*فوزیه خالصی :بعد از یک هفته بلاتکلیفی  و بیخبری از وضعیت سلامتی جوانمیر مرادی

امروز یکشنبه ۲۱دیماه بعد از یک هفته بازداشت جوانمیر مرادی توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران ، ما خانواده هیچ خبری از این فعال کارگری نداریم دوستانی که امروز مراجعه کردن برای پیگیری در جواب به ما گفتند ومیگویند شما حق ندارید اینجا بیایید وتجمع کنید مارو خسته کردید برید خودمان بعدآ با خبرتون میکنیم‌.

آیا اطلاعات سپاه حق داره کسی رو که بدون هیچ گناهی دستگیر کنه ببره وما خانواده هارو در شرایط،نگرانی قرار بده ؟

اما ما خانواده ها ودوستان نباید  وحق اینرا نداشته باشیم پیگیر وضعیت سلامت زندانی در بندمان باشیم

نه به زندان ،نه به اذیت وشکنجه روحی خانواده های زندانی

۲۱ دیماه ۹۹

*شاپور احسانی راد از ملاقات با خانواده محروم شده است

شاپور احسانی راد توسط شورای انضباطی زندان تهران بزرگ به سه جلسه محرومیت از‌ملاقات با خانواده محکوم شده است. این اقدام به دلیل اعتراض شاپور به وضعیت اداره زندان صورت گرفته است. این درحالیست که شاپور احسانی راد از ابتدای دستگیری و شروع دوران حبس‌اش به دلیل دوری راه و شیوع بیماری کرونا امکان هیچگونه ملاقاتی با خانواده‌اش را  نداشته است.

شاپور احسانی راد عضو هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران و نماینده سابق کارگران کارخانه نورد پروفیل ساوه است که در طول سال‌ها دفاع از حقوق کارگران، هم در میان همکاران سابق و هم در میان بخش بزرگی از کارگران در مراکز مختلف کارگری از ساوه تا منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر، تا اهواز و هفت تپه و در میان بازنشستگان تأمین اجتماعی از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. اقدام نهادهای امنیتی و سازمان زندانها چه برای دستگیری و صدور حکم پنجساله زندان و چه تداوم آزار و اذیت وی در داخل زندان به معنای تحمیل فشار به کل طبقه کارگر ایران است زیرا شاپور احسانی راد نه تنها نماینده کارگران کارخانه پروفیل ساوه و کارگران عضو اتحادیه آزاد کارگران ایران، بلکه نماینده چهل هزار نفر از کارگران امضا کننده طومار اعتراض به سطح نازل دستمزدها در سال ۹۳ و نیز نماینده هزار نفر از کارگران شکایت کننده به دزدی‌های مسئولین سازمان تأمین اجتماعی نیز بود.

اتحادیه آزاد کارگران ایران ضمن ابراز انزجار از برخوردهای غیر انسانی مسئولین زندان علیه شاپوراحسانی راد خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط وی و جعفرعظیم زاده و نیز منع تعقیب قضائی از پروین محمدی، ناهید خداجو، نسرین جوادی،حیدر قربانی و دیگر کارگران است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۲۱ دیماه ۹۹

*تجمع اعتراضی مهندسان برق مشهد نسبت به تعرفه حقوق مقابل ساختمان سازمان نظام مهندسی استان خراسان رضوی

روز شنبه ۲۰ دی،جمعی از مهندسان برق مشهد برای اعتراض نسبت به تعرفه حقوقشان دست به تجمع مقابل ساختمان سازمان نظام مهندسی استان خراسان رضوی در کلانشهر مشهد زدند.

این معترضان که طبق گفته یکی از مهندسان حدود ۱۰۰ تن بودند نسبت به بی‌عدالتی در تعرفه گذاری حقوق خود از سوی سازمان نظام مهندسی و شهرداری شکایت داشتند.

یکی از مهندسان برق حاضر درتجمع گفت: با وجود اینکه تمام اقشار جامعه بر اساس تعرفه سال ۹۹ کار می‌کنند متاسفانه پس از گذشت ۱۰ ماه هنوز تعرفه سال جدید برای جامعه مهندسین برق اعلام نشده است و کماکان با تعرفه سال ۹۸ کار می‌کنیم.

*تجمع اعتراضی کارکنان و اساتید  دانشگاه آزاد نسبت به  همطرازی حقوق و مزایا اعضای هیات علمی و کارمندان دانشگاه آزاد با دانشگاه های دولتی مقابل مجلس

روز یکشنبه ۲۱ دی،جمعی از کارکنان و اساتید  دانشگاه آزاد برای اعتراض به  همطرازی حقوق و مزایا اعضای هیات علمی و کارمندان دانشگاه آزاد با دانشگاه های دولتی مقابل مجلس تجمع کردند.

نمایندگان تجمع کنندگان در این تجمع با چند تن از نمایندگان مجلس از جمله امیر حسین قاضی زاده هاشمی نایب رییس مجلس پیرامون مطالبات خود گفت و گو کردند.

همچنین نامه تجمع کنندگان که به امضای بسیاری از اساتید رسیده بود، تحویل دفتر رئیس مجلس شد.

اهم خواسته‌های تجمع کنندگان:

۱- همسان‌سازی حقوق و مزایای کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاه دولتی

۲- ساماندهی شخصیت حقوقی و اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی

۳- منظور نمودن ردیف بودجه دولتی برای دانشگاه آزاد اسلامی

۴- اعمال افزایش ۵۰ درصدی حقوق سال ۱۳۹۹ مصوب هیأت محترم امنا

*تجمع اعتراضی غرفه داران میدان میوه و تره بار اهوازنسبت به عدم اجرای حکم دادگستری مبنی بر عدم حضور مستاجرین در میدان الغدیر مقابل ساختمان شورای شهر

روز یکشنبه ۲۱ دی،جمعی از غرفه داران میدان میوه و تره بار اهوازبرای اعتراض به عدم اجرای حکم دادگستری مبنی بر عدم حضور مستاجرین در میدان الغدیر مقابل ساختمان شورای شهراجتماع کردند.

یکی از غرفه داران معترض با اشاره به اینکه مستاجرینی که در غرفه های الغدیر هستند نباید آنجا شاغل باشندبه خبرنگاری  گفت: براساس قانون فقط مالکان می توانند در میدان الغدیر مشغول باشند و عده ای از دوستان ما که سابقه سی ساله دارند؛ متاسفانه طبق احکامی که در این خصوص صادر شد حق کار کردن در این میدان را ندارند.

وی بیان کرد: اکنون پس از گذشت یک سال از صدور حکم، ۹۰ درصد غرفه های الغدیر اجاره داده شدند؛ اگر غرفه های میدان میتواند برای اجاره باشد چرا مستاجرین به میدان مرکزی منتقل شدند؟

وی تصریح کرد: تمام خواسته ما این است که بر اساس احکام صادر شده مستاجری در میدان الغدیر حضور نداشته باشد.

در ادامه یکی دیگر از غرفه داران میدان مرکزی گفت: ما با اختیار خودمان به میدان مرکزی نیامدیم اما شکست خورده بودیم و بعد از انتقال متوجه شدیم؛ مکانی است که می توانیم در آن فعالیت کنیم.

وی افزود: یک ضرب المثلی است که می گوید عدو سبب خیر شود اگر خدا خواهد، البته دوستان را عدو نمی دانیم اما ما را با زور و اجبار به میدان مرکزی منتقل کردند.

وی عنوان کرد: ما به دنبال پشتوانه و حمایت از شهرداری، شورای شهر و صنف هستیم.

وی ادامه داد: شهرداری تا به الان صحبتی نکرده است اما حرف ما این است؛ همانطور که ما را با زور به میدان جدید آوردید، باقی مستاجرین هم به این میدان منتقل کنید تا یک رونقی شکل گیرد در غیر این صورت ما را برگردانید.

وی بیان کرد: برای انتقال ما، کارتخوان ما را می گرفتید، فشار می آورید، اجازه کار کردن نمیدادید، بارنامه ها را چک می کردید، تمام زندگی و پول های ما آنجا ماند.

وی افزود: یک حکم راجع به پلمب عرفه های میدان الغدیر از دادگستری صادر شده و همچنان اجرایی نشده است. با عمل به این حکم علاوه بر کاهش بار ترافیکی در میدان الغدیر، میدان مرکزی هم رونق پیدا می کند.

*ادامه اعتراضات سهامداران بورس با تجمع مقابل بورس

روز یکشنبه ۲۱ دی، سهامداران بورس در ادامه اعتراضاتشان نسبت به ریزش‌های اخیر بورس مقابل مجلس تجمع کردند و خواستار استعفا وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس شدند.

درهمین رابطه:تجمع تخم مرغی مالباختگان بورس مقابل سازمان بورس

روز شنبه ۲۰ دی ماه،جمعی از مالباختگان بورس با تجمع مقابل سازمان بورس و پرتاب تخم مرغ بسوی ساختمان اعتراضشان را بنمایش گذاشتند.

براساس گزارش رسانه ای شده، سهامداران زیان‌دیده بازار بورس تهران در آبان‌ماه نیز چندین روز مقابل ساختمان بورس تجمع کرده بودند.

بورس برای دومین هفته متوالی با افت نماگر اصلی خود مواجه شده است و روز شنبه ۲۰دی نیز شاخص بورس بیش از ۲۴ هزار واحد افت کرد.

akhbarkargari2468@gmail.com

+++

ضمیمه اخباروگزارشات کارگری ۲۱ دی ماه ۱۳۹۹(ویژه تجمع سراسری کارگران بازنشسته سازمان تامین اجتماعی)

– تجمع همزمان کارگران بازنشسته سازمان تامین اجتماعی تهران وتعدادی از شهرستان ها برای احقاق حقوق برحقشان

– گزارش سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه

– گزارشی دیگرتحت عنوان:حق خود را می خواهیم!

– گزارش رسانه ای شده:تجمع بازنشستگان کارگری مقابل مجلس/ مستمری‌ها را به خط فقر برسانید/ همسان‌سازی را اصلاح کنید

– گزارشی رسانه ای شده درباره تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی در تبریز

اعتراض به طرح همسان‌سازی حقوق‌ها

– گزارش رسانه ای شده درباره تجمع بازنشستگان لرستان مقابل تامین اجتماعی/ با فرمول‌های اصلاحات همسان‌سازی مخالفیم

– خواسته های تجمع کنندگان روز یکشنبه ۲۱ دی ۹۹:

– گزارشی رسانه ای شده درباره خواسته‌های سراسری بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی

– شعارهای تجمعات روزیکشنبه ۲۱ دی:

*تجمع همزمان کارگران بازنشسته سازمان تامین اجتماعی تهران وتعدادی از شهرستان ها برای احقاق حقوق برحقشان

روز یکشنبه ۲۱ دی، کارگران بازنشسته سازمان تامین اجتماعی برای احقاق حقوق برحقشان همزمان در تهران(مقابل مجلس)وتعدادی ازکلانشهرها و شهرستان ها منجمله اراک،اسفراین،اصفهان،اهواز، ایلام،بجنورد، بروجرد،تبریز،خرم آباد،رشت،شوش وهفت تپه،شیراز،قزوین،کرج،کرمان، کرمانشاه، مشهد،همدان ویزد (مقابل مراکزقدرت ویا سازمان تامین اجتماعی) تجمع کردند.

*گزارش سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه

با فراخوان تشکل‌های مستقل بازنشستگان، امروز ۲۱ دی در تهران بازنشستگان در مقابل مجلس تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند.

چند تن از اعضای سندیکا نیز در تجمع اعتراضی بازنشستگان در مقابل مجلس حضور داشتند.

تجمع اعتراضی امروز بازنشستگان به جز تهران در چندین شهر دیگر نیز در مقابل استانداری‌ها و فرمانداری‌ها برگزار گردید.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه وضعیت معیشتی تاسف‌بار تحمیلی به بازنشستگان را محکوم می‌کند و خواهان رسیدگی فوری به خواسته‌های بازنشستگان و پرداخت مستمری مطابق با تورم واقعی کشور می‌باشد.

داوودرضوی دراین تجمع سخنانی ایراد کرد وازجمله گفت:« توی چهل سال گذشته این مجلس نه تنها برای ما کارگران و بازنشستگان کاری نکرده بلکه تمام منابع و امکاناتی را هم که داشته ایم به مرور از ما گرفته است، تنها راه رسیدن به حقمان همین تجمع و همبستگی است…»

برای شنیدن سخنان داوود رضوی به کانال تلگرام سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه مراجعه کنید.

*گزارشی دیگرتحت عنوان:حق خود را می خواهیم!

بیش از ۴۰۰۰ بازنشسته در سراسر کشور یکشنبه ۲۱ دی ماه ۱۳۹۹ با اعلام قبلی که از سوی گروههای بازنشستگی اعلام شده بود، تجمع کردند. بازنشستگان در تهران حتا قبل از ساعت موعود ( ۱۰ و نیم صبح) در جلوی مجلس شورای اسلامی جمع شده بودند. به جز تهران در ۱۸ شهر، رشت، قزوین، کرج، کرمانشاه، مشهد، شوش، همدان، اراک، بروجرد، شیراز، اصفهان، اهواز، اسفراین، ایلام، خرم آباد، تبریز، کرمان بازنشستگان در مقابل استانداری ها تجمع کردند. در تهران بیش از ۶۰۰ نفر در این تجمع شرکت کرده بودند که این خود یک امر بی سابقه ای بود. تفاوت این تجمع با تجمعات سابق بر این انسجام بهتر و تقسیم وظایف بود. از خود حضار برای انتظامات داوطلب شدند و میکروفون و بلندگو خریداری شده بود. همه مرد و زن با شور و شوق شعارها را تکرار می کردند.علاوه بر شعار چند نفر از بازنشستگان، خانم لشگری و یک خانم دیگر، اقای غلامی بازرس علی البدل کانون بازنشستگان تهران، ناصراسالو از بازنشستگان فلزکارمکانیک، داوودرضوی، بازنشسته شرکت واحد، ناصرآغاجری بازنشسته پروژه های نفت و گاز سخنرانی و مشکلات را برای دیگران مطرح نمودند. بیشتر سخنرانی ها پیرامون عدم تطابق مستمری ها با هزینه زندگی، مخالفت با فساد و اختلاس، مخالفت با نوع اداره هیات امنایی تامین اجتماعی، عدم شفافیت و تصمیم گیری بر علیه منافع بازنشستگان (نظیر پرداخت دستمزد مربی تیم ملی ویلموتس توسط تامین اجتماعی که هیچ ربطی به وظایف و حیطه عمل سازمان ندارد) مخالفت با خصوصی سازی و آوردن شستا در بورس بود. آقای غلامی اعلام کردند که:« مستمری ها نباید طبق تورم بلکه بر اساس هزینه خانوار و حداقل بالای خط فقر اعلامی باشد» ناصر اسالو نیز در مورد خصوصی سازی و اینکه:« این خصوصی سازی ها فقط برای تصاحب زمین این واحدها و گرفتن وام های نجومی که هرگز پرداخت نخواهد شد و باعث بسته شدن واحدهای تولیدی می شوند، است و کارگران این واحدها به بیمه بیکاری روی آورده هزینه های سازمان تامین اجتماعی بیشتر می گردد». او در بخشی دیگر از سخنانش در مورد بحران موجود در تامین اجتماعی گفت:« وقتی کارگاههای زیر ده نفر از شمولیت قانون خارج می شوند بی تردید درآمدهای تامین اجتماعی هم کم می شود وقتی مناطق آزاد را از قانون کار معاف می کنید صدها هزار کارگر بیمه پرداخت نکرده و باز هم درآمدهای تامین اجتماعی کاهش می یابد. وقتی طلبه و خادم مسجد و هزاران فرد دیگری که باید با خرج دولت اداره شوند را بدون ضابطه وارد تامین اجتماعی می کنید بار هزینه ای را به تامین اجتماعی تحمیل کرده اید. وقتی دولت بدهی اش را به تامین اجتماعی نمی پردازد به این بحران دامن می زند» داوود رضوی گفت:« از این مجلس انتظاری نیست فقط باید متحد بود تا وضعیت مان تغییر کند»

در ادامه تظاهرات، نماینده ایلام آقای بسطامی که در کمیسیون تلفیق بود در تجمع حاضر شد و اظهار همبستگی با حاضرین کرد و گفت متاسفانه همسان سازی در بودجه رد شده است که با مخالفت حاضرین روبرو شد. بازنشسته ها به او گفتند که ما همبستگی تو را نمی خواهیم باید مشکل مان را حل کنی.

برخی شعارها :

خواسته بازنشسته/ حقوق طبق تورم – خواسته اصلی ما / حقوق طبق تورم – عیدی چرا کارمندیه/ وقتی که ما کارگران – گرانی تورم / بلای جان مردم – تا حق خود نگیریم/ از پا نمی نشینیم – شعار ما این زمان/ معیشت است و درمان – بازنشسته بیدار است/ از تبعیض بیزار است – حقوق ما سه میلیون/ خط فقر ده میلیون – طلب های سازمان پرداخت باید گردد – اختلاسا قطع بشه/ مشکل ما حل میشه – بیمه های تکمیلی/ دزد سر گردنه

شعارهای حمل شده توسط بازنشسته ها:

همسان سازی حقوق بازنشسته های تامین اجتماعی با کشوری و لشکری – پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی – درمان رایگان و کارآمد، نه بیمه تکمیلی – منزلت، معیشت، حق مسلم ماست – درمان رایگان، نه بیمه تکمیلی – اجرای دقیق ماده ۹۶ – ابطال ماده ۶۹ – حذف ۲ درصد ماده ۸۹ – اجرای دقیق ماده ۱۱۱- عیدی بازنشسته همانند عیدی کارگران باشد – کارگر بازنشسته تامین اجتماعی، زیر خط مرگ.

در خاتمه ساعت ۱۲ و نیم قطع نامه خوانده شد.

منبع:کانال رسمی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران

*گزارش رسانه ای شده:تجمع بازنشستگان کارگری مقابل مجلس/ مستمری‌ها را به خط فقر برسانید/ همسان‌سازی را اصلاح کنید

بازنشستگان کارگری با تجمع مقابل مجلس، خواستار برآورده شدن مطالبات خود شدند.

جمعی از بازنشستگان کارگری از تجمع امروز (۲۱ دی ماه) خود مقابل مجلس شورای اسلامی خبر دادند.

این بازنشستگان می‌گویند: از نمایندگان مجلس و تمام مسئولان انتظار داریم به مطالبات قانونی ما توجه کنند؛ ما خواستار افزایش مستمری‌ها به اندازه خط فقر، اصلاح همسان‌سازی بر اساس قانون و همچنین ارائه خدمات درمانی رایگان به بازنشستگان هستیم.

بازنشستگان سخت و زیان‌آور نیز در تجمع امروز حضور دارند. یکی از این بازنشستگان در ارتباط با مطالبات خود می‌گوید: ما خواستار اصلاح همسان‌سازی براساس رای دیوان عدالت هستیم. باید هر سال سابقه کار سخت ما، یک سال و نیم در نظر گرفته شود.

بازنشستگان می‌گویند: نمایندگان مجلس باید به بحث معیشت بازنشستگان، مسئولانه ورود کرده و مشکلات آن‌ها را حل نمایند.

در عین حال، در برخی از شهرستان‌ها، بازنشستگان با مراجعه به استانداری‌ها، خواستار رسیدگی به وضعیت معیشتی خود شده‌اند.

*گزارشی رسانه ای شده درباره تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی در تبریز

اعتراض به طرح همسان‌سازی حقوق‌ها

تعدادی از بازنشستگان تامین اجتماعی در اعتراض به وضع معیشتی و عدم اجرای مصوبات قانونی در خصوص یکسان‌سازی حقوق‌ها در تبریز تجمع کردند.

تعدادی از بازنشستگان، امروز یکشنبه(۲۱ دی ماه)، مقابل محوطه فرمانداری تبریز گردهم آمدند و نسبت به شرایط معیشتی و عدم اجرای مصوبات قانونی در خصوص یکسان‌سازی حقوق‌ها اعتراض کردند.

تجمع‌کنندگان که تعدادشان به بیش از ۵۰۰ نفر می‌رسید با در دست داشتن پلاکاردها و دست‌نوشته‌هایی با مضامین: «افزایش با تورم، حق مسلم ماست»، «ما بازنشستگان تامین اجتماهی اجرای صحیح ماده ۸۹ و ۹۶ را از سازمان تامین اجتماعی خواستاریم»، «عدم تبعیض بین بازنشستگان تامین اجتماعی و کشوری و لشکری»، «اجرای کامل همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ماده ۹۶»، اعتراض خود را به مسوولان سازمان تامین اجتماعی اعلام کردند.

بهروز مهدوی فرماندار تبریز در بین بازنشستگان تامین اجتماعی حاضر شد و قول مساعد داد تا مشکلات بازنشستگان تامین اجتماعی را از مسوولان کشوری پیگیری کند. این تجمع که با شعارهای مطالباتی همراه بود پس از مدتی به پایان رسید.

در عین حال، مدیرکل امور مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی در واکنش به برگزاری تجمعات بازنشستگان این سازمان گفته است: به نسبت سال گذشته با توجه به سوابق و حق بیمه هر فرد، افزایش‌های قابل‌توجهی را لحاظ کرده‌ایم!

او این را هم اذعان کرده که گرچه میزان تورم بسیار بالا رفته و بر زندگی مستمری‌بگیران تاثیر زیادی گذاشته و باعث شده که ارزش این افزایش‌ها را مستمری‌بگیران ما حس نکنند!

اگرچه طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی پس از بازنشستگان کشوری و لشکری، اجرایی و حتی فیش‌های حقوقی جدید نیز صادر شد اما ظاهراً این اصلاحات نتوانسته است رضایت بازنشستگان تحت پوشش این سازمان را جلب کند، حالا این طرح که با هدف رفع تبعیض‌ها اجرایی شده خود به محل اعتراض بازنشستگان تامین اجتماعی تبدیل شده است.

بازنشستگان تامین اجتماعی می‌گویند با همسان‌سازی حقوق‌ها پس از ۱۳ سال، دریافتی‌هایشان تغییر چندانی پیدا نکرده و این افزایش ناچیز هم منطبق با تورم و گرانی‌های اخیر نیست.

آنها معتقدند سازمان تامین اجتماعی باید بر اساس قانون بودجه سال ۹۹ همسان‌سازی حقوق افراد زیر پوشش این سازمان را کامل اجرایی کند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان تامین اجتماعی از چند روز پیش همزمان با اجرای طرح همسان‌سازی حقوق‌ها در چندین شهر از جمله تبریز برگزار شد.

*گزارش رسانه ای شده درباره تجمع بازنشستگان لرستان مقابل تامین اجتماعی/ با فرمول‌های اصلاحات همسان‌سازی مخالفیم

بازنشستگان کارگری استان لرستان با حضور مقابل ادارات تامین اجتماعی خرم آباد، به شرایط معیشتی خود اعتراض کردند.

، امروز (۲۱ دی ماه) جمعی از بازنشستگان کارگری استان لرستان با حضور مقابل ادارات تامین اجتماعی خرم آباد، نسبت به شرایط معیشتی و دستمزدهای پایین انتقاد کردند.

این تجمع از ساعت ۹صبح امروز برگزار شده و حاضران با در دست داشتن پلاکاردهایی، مطالبات خود را مطرح کرده‌اند.

این بازنشستگان می‌گویند: اعتراض ما به نحوه اجرا و اصلاح همسان‌سازی حقوق‌ها و میزان ناچیز مستمری‌هاست به همین دلیل مقابل اداره تامین اجتماعی حاضر شده‌ایم و از این نهاد درخواست داریم به مطالبات ما پاسخ دهد.

آن‌ها گفتند: افزایش ناچیز دریافتی‌ها که ناشی از اعمال قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از سوی سازمان تامین اجتماعی است و امسال اجرایی شده منطبق با میزان تورم و هزینه‌های زندگی آنان نیست.

بازنشستگان لرستانی می‌گویند: اصلاح همسان‌سازی برای بازنشستگان سخت و زیان‌آور با فرمول‌هایی انجام شده که به هیچ وجه رضایت‌بخش نیست؛ علاوه بر آن، ما خواستار افزایش مستمری‌ها به اندازه سبد معیشت، ارائه خدمات درمانی رایگان و مکفی به بازنشستگان و فراهم آوردن خدمات رفاهی مناسب هستیم.

*خواسته های تجمع کنندگان روز یکشنبه ۲۱ دی ۹۹:

– تامین بیمه درمانی کارآمد و رایگان

– پرداخت کلیه بدهی های دولت به تامین اجتماعی

– نظارت و کنترل بر عملکرد صندوق ها توسط نمایندگان مستقل و منتخب

– واکسیناسیون استاندارد، همگانی و رایگان

– افزایش مستمری ها متناسب با هزینه های سبد معیشت با احتساب نرخ تورم

– تعیین حداقل مزد بدون حضور نمایندگان واقعی کارگران باطل است

– مقرری مناسب ماهیانه برای همه بیکارشدگان و افراد جویای کار

– بازگردان سرمایه های شستا به سازمان تامین اجتماعی

– حذف بودجه های غیر ضروری نهادها، افزایش بودجه های رفاهی برای رفع فقر در جامعه

اموال صندوق ها به بازنشستگان تعلق دارد، تعرض به منابع آنها، ممنوع!

– تداوم سیاست های خصوصی سازی = تشدید فقر و فلاکت

– لغو خصوصی سازی ها در تمام زمینه ها

– بازنگری در اجرای همسان سازی برپایه حقوق و مستمری، متناسب با سبد هزینه های خانوار

– تجمع، تشکل مستقل حق مسلم ما

– اتحاد و همبستگی ضامن پیروزی بازنشستگان

– تخصیص حقوق بازنشستگی برای اخراج شدگان از کار

*گزارشی رسانه ای شده درباره خواسته‌های سراسری بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی

به دنبال برگزاری تجمع امروز (یکشنبه/۲۱ دی) بازنشستگان تامین اجتماعی در سراسر کشور، خواسته‌های سراسری آن‌ها در قالب یک بیانه منتشر شد.

براساس گزارش رسانه ای شده، متن خواسته‌های سراسری بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی که به دنبال تجمع امروز منتشر شد، به این شرح است:

۱- با توجه به شروع جلسات شورای عالی کار در خصوص افزایش حقوق کارگران، بازنشستگان تامین اجتماعی از مسئولین ذیربط، درخواست داریم هر چه سریعتر ترتیبی اتخاذ فرمایند تا نظر بازنشستگان هم در تعیین حداقل مزد تامین گردد.

۲- از آنجا که سازمان تامین اجتماعی مطابق ماده۹۶ قانون تامین اجتماعی، موظف به افزایش و ترمیم عقب‌ماندگی حقوق بازنشستگان برابر با نرخ تورم می‌باشد. در این زمینه اقدام عاجل صورت پذیرد.

۳- پیگیری اجرای دقیق متناسب‌سازی از طرف سازمان تامین اجتماعی مطابق بند (ب) ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی انجام پذیرد.

۴- سازمان تامین اجتماعی طبق ماده ۵۴ قانون تامین اجتماعی مسئول تامین درمان کامل بازنشستگان بیمه‌پرد از اجباری به طور مستقیم می‌باشد. لذا این مورد هم مدنظر و اجرایی شود.

۵- پیگیری در خصوص دریافت مزایای شغلی بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی متناسب با شاغلین هم در دستور کار قرار گیرد.

۶- نسبت به رفع تبعیض بین بازنشستگان همکار سازمان تامین اجتماعی و غیرهمکار اقدام و پیگیر برداشتن اینگونه تبعیضات و رفع‌ آن در سازمان باشید.

۷ – همانطور که مطلعید سازمان تامین اجتماعی مسئول اجرای وظایف حمایتی و دولتی از گروه‌های حمایتی نمی‌باشد. و باید هزینه‌های حمایتی از گروه‌های حمایتی را از دولت اخذ نماید و نباید از دسترنج بازنشستگان و شاغلان بیمه‌پرداز اجباری برای گروه‌های حمایتی هزینه گردد. لذا لازم است از این گونه اهمال‌کاری‌ها جلوگیری شود.

۸- تلاش در خصوص اصلاح اساسنامه سازمان تامین اجتماعی انجام و ارکان سازمان تامین اجتماعی، بر اساس سه‌جانبه‌گرایی در دستور کار قرار گیرد.

۹- ما خواهان پرداخت عیدی برابر با شاغلین به بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی هستیم.

*شعارهای تجمعات روزیکشنبه ۲۱ دی:

بازنشسته بیدار است از تبعیض بیزار است

معیشت منزلت سلامت حق مسلم ماست

هم مجلس،  هم دولت بس است فریب ملت

گرانی، تورم    بلای جان مردم

شعار ما این زمان معیشت است و درمان

مدیر بی لیاقت  استعفا استعفا

وزیر بی‌لیاقت   استعفا استعفا

فریاد فریاد از این همه بیداد

فقط کف خیابون بدست میاد حقمون

هزینه ها دلاریه  حقوق ما ریالیه

حقوق ما ریالیه تورم دلاریه

تورم دلاری   حقوق ما ریالیه

تاحق خود نگیریم   ازپا نمی نشینیم

تا حق خود نگیریم هر روز همین بساطه

عیدی چرا کارمندیه؟ وقتی که ما کارگریم!

گزارش رسانه ای شده درباره تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی در تبریز

اعتراض به طرح همسان‌سازی حقوق‌ها

عدالت عدالت تامین اجتماعی خجالت خجالت

همسان سازی حق مسلم ماست

درمان رایگان حق مسلم ماست

همسان سازی حق مسلم ماست

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate