“همه با من” در برلین

اطلاعیه راه کارگر دات کام در مورد تظاهرات ۲۲ اکتبر در برلین تا آنجا که به مقدمه چینی اش مربوط میشود تلاش کرده است موضع خود را متفاوت از سایر فراخواندهندگان نشان دهد اما در هنگام نتیجه گیری تمام مقولات تفکیک شده در مقدمه را هم وزن میکند و به همان نتیجه ای میرسد که حزب کمونیست کارگری (حککا) بدون مقدمه چینی رسیده بود. میگویند:
“ما حمایت قاطع خود را از فراخوان اعتراضات سراسری در روز شنبه در ایران و نیز آکسیونها و گردهمایی های سراسری روز شنبه در خارج بویژه تظاهرات بزرگ و بی سابقه برلین  و نیز تظاهرات سندیکاهای کارگری و تشکل های فمینیستی و حقوق بشری فرانسوی در پاریس و دیگر تظاهرات وهمبستگیهای بزرگ با مردم ایران در دیگر شهرهای جهان اعلام می کنیم”
تفاوت‌های جدی بین اعتراضات در ایران و آکسیونهای حمایتی کارگران در اروپا با تظاهرات برلین وجود دارد. این آخری در برلین فراخوان  “همه با من” ناسیونالیستی است. اینکه پرچم ناسیونالیستی قدرت بسیج دارد و سوسیالیستها نتوانستند بسیج کنند یک چیز، اینکه در آن اجتماع با صفی مستقل شرکت کنیم یا خیر یک چیز ، اما “حمایت قاطع” از فراخوان برلین دیگر تن دادن به هژمونی برگزارکننده است. موضع راه کارگر دات کام تفاوت قابل عرضی با حمایت حککا از برگزارکنندگان تظاهرات ندارد. هر دو سیاهی لشگر ناسیونالیسم پرو غرب شده اند گیریم راه کارگر با تبصره هائی.
****
شعار “مرگ برستمگر چه شاه باشه چه رهبر”، شعار همه گیر در اعتراضات یکماهه گذشته بوده است. هر نیروئی که خواهان انعکاس صدای انقلاب باشد باید آنرا بعنوان یکی از شعارهای محوریش پژواک دهد. شرکت کنندگان تظاهرات ۲۲ اکتبر در برلین حق دارند بدانند موضع سازماندهندگان آن تظاهرات در قبال این شعار چیست.
****
شرکت کنندگان، سازماندهندگان
مشکل، مردمی که با تمام وجود در همکاری با هم تلاش میکنند یک تظاهرات وسیع علیه جمهوری اسلامی شکل بگیرد و در آن شرکت بکنند، نیست. مشکل، ریاکاری و نمایندگی نکردن خواست همین مردم است. برای همین میخواهیم آن میکروفون بدستی که میکروفون را حتی بدست حامیان فراخوان به تظاهرات نمیدهد موضعش را *پیش از* ۲۲ اکتبر اعلام کند. فردای تظاهرات کسی اسامی شرکت کنندگان و یا داوطلبانی که با دوندگی شبانه روز امکان یک تجمع کوچک یا بزرگ را ممکن کردند را نمی‌داند اما رسانه ها آن کسی که یکربع ساعت میکروفون را بدست گرفته است زیر نور افکن میبرند، به او اعتبار ‘براه انداختن’ تظاهرات و ‘سرمایه اجتماعی’ شدن و ‘رهبر’ میدهد.
****
حزب کمونیست کارگری (حککا) بعنوان یکی از فراخواندهندگان به تظاهرات ۲۲ اکتبر لازم است درباره پژواک شعار فراگیر در ایران “مرگ بر ستمگر چه شاه باشه چه رهبر” در تجمع برلین موضع بگیرد
****
Print Friendly, PDF & Email

Google Translate