٢١ دی: تجمع بزرگ و سراسری بازنشستگان تامین اجتماعی برگزار شد

امروز ساعت ده و نیم صبح ٢١ دی ماه بنا بر فراخوان از قبل اعلام شده تجمع بزرگ و سراسری بازنشستگان در تهران در مقابل مجلس اسلامی، در مراکز استانها مقابل استانداری و در شهرستانها مقابل فرمانداری برگزار شد. بنا بر گزارشات دریافتی تا کنونی این تجمعات در شهرهای تهران، کرج، قزوین، شیراز، اصفهان، کرمانشاه، تبریز، اراک، خرم آباد، اهواز، ایلام، اسفراین، مشهد، یزد، بروجرد و رشت برگزار شد. در این تجمعات جمعیت زیادی از بازنشستگان شرکت داشتند.

شعارهای تجمع اعتراضی امروز از جمله عبارت بود از اینها: “معیشت، منزلت، حق مسلم ماست”، “حقوق ما ریالیه، هزینه ها دلاریه”، “گرانی، تورم، بلای جان مردم”، “خواسته اصلی ما حقوق طبق تورم”، “شعار ما این زمان، معیشت است و درمان”، ” بازنشسته بیدار است، از تبعیض بیزار است” ، “فقط کف خیابان بدست میاد حقمان”، ” مدیر دزدی میکنه کانون حمایت میکنه، “تا حقمان نگریم، از پا نمی نشینیم”، “عدالت، عدالت، تامین اجتماعی خجالت”، “وزیر بی کفایت، استعفا استعفا”، “وعده و وعید نمیخوایم”، و “صندوق بازنشسته/ چرا به گل نشسته؟”. طنین این شعارها اعتراض همه بازنشستگان به چپاول و اختلاسها و بال کشیدن حقوق بازنشستگان و بی تامینی را بازتاب میداد. ازنشتسگان در این روز با شعارهایشان اعتراض کل جامعه را نمایندگی کردند.

در این تجمعات بنرهایی با نوشته هایی از این قبیل وسیعا به چشم میخورد:‌ «معیشت، منزلت، حق مسلم ماست»، «به رسمیت شناختن حق تشکل»، «حق تجمع و حق اعتصاب»، «تامین بیمه درمانی کارآمد و رایگان»، «اموال صندوق ها به بازنشستگان تعلق دارد، تعرض به منابع آنها، ممنوع»، «تداوم سیاست های خصوصی سازی = تشدید فقر و فلاکت»، «تعیین حداقل مزد بدون حضور نمایندگان واقعی کارگران باطل است»، «تجمع، تشکل مستقل حق مسلم ماست»، «غذا نیست، ترس نیست»، «اتحاد و همبستگی ضامن پیروزی بازنشستگان».

خواست های اعلام شده بازنشستگان تامین اجتماعی در این تجمعات عبارتند از: تامین بیمه درمانی کارآمد و رایگان، واکسیناسیون استاندارد، همگانی و رایگان، افزایش مستمری ها متناسب با هزینه های سبد معیشت با احتساب نرخ تورم، ، مقرری مناسب ماهیانه برای همه بیکارشدگان و افراد جویای کار، بازگردان سرمایه های شستا به سازمان تامین اجتماعی ، پرداخت کلیه بدهی های دولت به تامین اجتماعی، نظارت و کنترل بر عملکرد صندوق ها توسط نمایندگان مستقل و منتخب، حذف بودجه های غیر ضروری نهادها، افزایش بودجه های رفاهی برای رفع فقر در جامعه، بازنگری در اجرای همسان سازی برپایه حقوق و مستمری، متناسب با سبد هزینه های خانوار، لغو خصوصی سازی ها در تمام زمینه ها، تخصیص حقوق بازنشستگی برای اخراج شدگان از کار.

بازنشستگان تامین اجتماعی با همین خواستها و در اعتراض به خلف وعده ها در روزهای ١٤ دی و ٢٣ آذر نیز تجمع داشتند. تجمع چهاردهم دی ماه بازنشستگان تامین اجتماعی در بیش از دوازده استان و بیست شهر برگزار شد. گفتنی است که همزمان تجمعات دیگری از سوی سرایداران و خدمتگزاران مدارس دولتی، مالباختگان بورس، گروهی از کارمندان و استادان دانشگاه آزاد و پزشکان خیابان کارگر شمالی با خواست تهیه واکسن مطمئن و معتبر برگزار شد. از خواستها و اعتراضات بازنشستگان و دیگر بخشهای معترض جامعه وسیعا حمایت کنیم.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

حزب کمونیست کارگری ایران

٢١ دی ۱۳۹۹، ١٠ ژآنویه ٢٠٢١

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate