اخبار و گزارشات کارگری ١٨ دی ماه ١٣٩٩

اخباروگزارشات کارگری ١٨ دی ماه ١٣٩٩

زنده باد یاد وخاطره جان باختگان قتل موشکی هواپیمای اوکراینی

– گرامیداشت یاد جان‌باختگان پرواز PS752 با گردهمایی در فرودگاه تهران وشاهد شهر

– تجمع اعتراضی جمعی از کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه نسبت به اذیت وآزار همکاران حق طلبشان مقابل ساختمان مدیریت

– نامه سرگشاده کارکنان ایران دراعتراض به خطربیکاری ۲ هزار نفرشان

– تجمع اعتراضی اعضای شرکت تعاونی تولیدی توزیعی کارکنان فولاد خوزستان نسبت به اطاله دادرسی پرونده این تعاونی در دادگاه

– احضار هاله صفر زاده و علیرضا ثقفی تحمل یکسال حبس

– تجمع اعتراضی خانواده آسیه پناهی جان باخته بدست ماموران اجرائیات منطقه ۳ شهرداری کرمانشاه در جریان تخریب آلونکش مقابل استانداری کرمانشاه

– گزارشی درباره ضرب وشتم یک دستفروش معلول توسط پیمانکارِ اجرائیات شهرداری دزفول

– ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگران معدن آق دربند سرخس علیرغم وعده و وعیدها

– شرایط کاری فلاکت‌بار رانندگان بخش خصوصی شرکت واحد با حداقلی‌ترین درآمد، نتیجه اصرار مسئولان بر تداوم خصوصی‌سازی است!

– جان باختن ۳ کارگرکارخانه پترو آرسام پیشرودرپی سقوط دردیگ روغن

– جان باختن یک کارگردررشت بر اثر سقوط از ارتفاع

*گرامیداشت یاد جان‌باختگان پرواز PS752 با گردهمایی در فرودگاه تهران وشاهد شهر

روز پنج شنبه ۱۸ دی همزمان با سالگرد سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط سپاه پاسداران،خانواده های جان‌باختگان پرواز PS752 با گردهمایی فرودگاه خمینی تهران ودر شاهد شهرمحل انهدام هواپیما با بنمایش گذاشتن تصاویرشان،روشن کردن شمع،بهوا فرستادن بادکنک،خواندن آواز مرغ سحر وایراد سخنرانی یادشان را گرامی داشتند.

پدر مریم ملک از جان باختگان قتل موشکی هواپیمای اوکراینی – امروز در فرودگاه: سخنان آقای ملک   عزیزان ما سال گذشته در همین موقع آخرین قدم‌هاشون رو روی کره خاکی زمین گذاشتند. ما آمدیم تا قدمگاه اونها رو گلاباران کنیم. آمدیم که جنایتی رو که علیه بچه‌های ما و علیه خانواده‌های ما اتفاق افتاده رو محکوم کنیم. ننگ به همه اونهایی که این انسان‌های مظلوم، بی‌دفاع، بی‌گناه رو با موشک از هوا به زمین انداختند. با نقشه عامدانه جنایت کردن. ننگ بر جنایتکارها! ننگ بر همه جنایتکارها!!!  عزیزان ما اینجا در حال ترک فرودگاه هستیم و با آخرین قدم‌های اینها وداع می‌کنیم. با سه بار تکرار شعار دادخواهی، برنامه اینجا رو ما تمام می‌کنیم.  دادخواهی دادخواهی دادخواهی

در شاهد شهر ماموران به جمله ای که  روی بادکنک‌ها نوشته شده بود  ایراد گرفته و گفتند جمله «نه میبخشیم نه فراموش میکنیم» باید پاک شود. در نتیجه خانواده ها بادکنک ها  را بهوا فرستادند ودسته جمعی دم گرفتند و آواز مرغ سحر را خواندند.

درهمین رابطه:

قسمتی از صحبتهای حامد اسماعیلیون از اعضای خانواده قربانیان سرنگونی هواپیمای اوکراینی

«ما ادامه قربانیان جنایات جمهوری اسلامی هستیم…

ما ادامه زنجیره ای از این جنایات بوده ایم و کاری که امروز میخواهیم کنیم قطع این زنجیره است که دیگر جرات نکنند در کمال خونسردی آدم بکشند و فرار کنند…

این زنجیره باید متوقف شود…»

*تجمع اعتراضی جمعی از کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه نسبت به اذیت وآزار همکاران حق طلبشان مقابل ساختمان مدیریت

روز پنج شنبه ۱۸ دی،جمعی از کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به اذیت وآزار همکاران حق طلبشان دست به تجمع مقابل ساختمان مدیریت زدند وبا ایراد سخنرانی همبستگی خودرا با همکاران حق طلبشان منجمله ابراهیم عباسی منجزی بنمایش گذاشتند.

*نامه سرگشاده کارکنان ایران دراعتراض به خطربیکاری ۲ هزار نفرشان

جمعی از کارکنان ایران ایر با انتشارنامه ای سرگشاده اعتراضشان را نسبت به برنامه اخراج از ۲۰۰۰ نیروی پیمانی این شرکت تا پایان سال رسانه ای کردند.

دراین نامه که روز چهارشنبه ۱۷ دی رسانه ای شده با اشاره به حضور مدیرعامل جدید ایران ایر پس از شیوع کرونا از جمله آمده است: ایشان سیاست تعدیل نیرو را برای شرکت در پیش گرفتند تا برخی از بخش‌های هواپیمایی ایران‌ایر را که از توانایی بالقوه فراوانی برخوردار می‌باشد را به یک سری شرکت واسطه واگذار کنند.

این شیوه خود نه تنها باعث ضرر مالی فراوان به بیت‌المال می‌شود، بلکه مسبب بیکاری بیش از ۲۰۰۰ نفر از نیروهای خدوم و زحمتکش پیمانی در شرایط وخیم اقتصادی کشور است. کارمندانی که نه تنها زندگی خودشان بلکه زندگی اعضای خانواده آنها نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد و در این میان تنها عده‌ای قلیل از شرکت‌های واسطه سود می‌برند.

*تجمع اعتراضی اعضای شرکت تعاونی تولیدی توزیعی کارکنان فولاد خوزستان نسبت به اطاله دادرسی پرونده این تعاونی در دادگاه

روزپنج شنبه ۱۸ دی،جمعی از اعضای شرکت تعاونی تولیدی توزیعی کارکنان فولاد خوزستان برای اعتراض به اطاله دادرسی پرونده این تعاونی در دادگاه (مربوط به تخلف در خرید سهام غیرقانونی این تعاونی توسط مدیران سابق آن)در منطقه ۳۰۰ دستگاه فولاد خوزستان  در کلانشهر اهوازتجمع  کردند.

*احضار هاله صفر زاده و علیرضا ثقفی تحمل یکسال حبس

هاله صفر زاده  و علیرضا ثقفی که در ششم اردیبهشت ۹۸ در پارک جهان نمای کرج همراه با ده نفر دیگر از فعالان کارگری بازداشت شده و سپس به یکسال زندان محکوم شدند .

اکنون با اخطار به وثیقه گذار به شعبه اجرای احکام کرج احضار شده اند .

*تجمع اعتراضی خانواده آسیه پناهی جان باخته بدست ماموران اجرائیات منطقه ۳ شهرداری کرمانشاه در جریان تخریب آلونکش مقابل استانداری کرمانشاه

روز پنج شنبه ۱۸ دی همزمان با سفر رئیسی به استان کرمانشاه، خانواده آسیه پناهی جان باخته بدست ماموران اجرائیات منطقه ۳ شهرداری کرمانشاه در جریان تخریب آلونکش مقابل استانداری اجتماع کردند.

*گزارشی درباره ضرب وشتم یک دستفروش معلول توسط پیمانکارِ اجرائیات شهرداری دزفول

چهارشنبه شب(۱۷ دی)ویدئویی از درگیری فیزیکی پیمانکار شهرداری دزفول با یک دستفروش واکنش‌ کاربران رسانه‌های اجتماعی را درپی داشت.

صبح روزپنج شنبه ۱۸ دی، محسن زرشناس مدیر روابط عمومی شهرداری دزفول با دفاع از پیمانکارِ اجرائیات گفته‌؛ دستفروشِ معلول غیربومی بوده و بساط او با اعتراض شهروندان همراه بوده است.

این صحبت های زرشناس موجی از واکنش‌ها را برانگیخته است.

رئیس اداره بهزیستی با محکوم کردن اقدام شهرداری دزفول، گفته این دستفروش بیش‌ از ۲۰ سال است تحت پوشش کمیته امداد دزفول است و مشکل اشتغال و امرار معاش داشته است.

عبدی گفته از پیمانکار شهرداری دزفول شکایت قضایی ‌ خواهد کرد.

*ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگران معدن آق دربند سرخس علیرغم وعده و وعیدها

علیرغم وعده و وعیدها،بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگران معدن آق دربند سرخس در استان خراسان رضوی با گذشت ۵ ماه از تعطیلی  درپی جان باختن ۲ کارگر براثر حادثه کاری،کماکان ادامه دارد.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۱۸ دی،،پنجم شهریور ماه امسال انفجار معدن آق دربند باعث کشته شدن دونفر از معدنچیان شد که در پی این اتفاق معدن به طور موقت تعطیل شد.از آن زمان تا کنون وعده‌های بسیاری برای بازگشت به کار دوباره معدنچیان و پرداخت معوقات آنها داده شد که تا کنون بسیاری  از آنها عملی نشده است.

یکی از کارگران بیکار شده این معدن‌ گفت:روزهای زیادی از تعطیلی معدن گذشته و همه سردرگم هستیم، نه حقوقی داریم نه از کار خبری شده، خانواده ما مگر مخارج ندارند؟ پول یک دانه نان خالی را هم نداریم، از طرفی هوا هم سرد شده، با کدام پول نفت بخریم؟

یکی دیگر از کارگران معدن آق دربند نیز گفت: من کارگری دل‌شکسته با کوله‌باری از غم واندوه هستم، کاش همه چیز سرجای خودش بود و من کارگری‌ام را می‌کردم، سهم من از این معدن زغال سنگ الان روسیاهی هست و بس. خدا می‌داند چه آینده‌ای با این تن پردرد در انتظار من است.

او  با اشاره به مشقت بیکاری ادامه داد:گناه من چیست که مسئولان می‌گویند از بیمه بیکاری‌تان استفاده کنید من بیمه بیکاری نمی‌خواهم.کارم را می‌خواهم.

یکی دیگر ازکارگران معدن آق دربند هم با بیان اینکه مشکلات معدن از دهه گذشته آغاز و با اعلام ورشکستگی و مشمول ماده ۱۴۱ قانون از سوی مدیریت وقت و سهامداران شکل تازه‌ای به خود گرفت، گفت: پس از آنکه سود دهی معدن در دهه ۹۰ منوط به هزینه کرد در بخش های مختلف پیش آمد، مدیران وقت با اعلام عدم توانایی مالی و سود‌دهی نامطلوب اعلام ورشکستگی کردند، اما کارگران با حداقل امکانات و ایمنی، از حق و حقوق های معوقه و عیدی خود گذشتند و چرخ این معدن را با فراز و نشیب‌های متعدد چرخاندند تا حادثه ناگوار انفجار در یکی از تونل ها پیش آمد که متاسفانه منجر به از دست دادن دو نفر از عزیزان ما شد.

وی اضافه کرد: البته طی دو سه سال گذشته و قبل از حادثه انفجار  مدیریت معدن از افراد حقیقی  و به آستان قدس سپرده شد، که وضعیت کمی بهتر شد  امابه نظرم معدن هر چه زودتر باید باز شود .

وی افزود: این جای انصاف نیست که ۴۶ کارگر قرار دادی در ایام بسته بودن معدن که هر کدام  با ۱۰ سال خدمت ، جوانی و سلامتی خود را در این معدن گذاشتند از سوی مدیران جدید اخراج شوند .

وی با تاکید بر مزیت‌های معدن آق دربند تصریح کرد: این معدن تنها یک چهارم از ذخایر زغال سنگ آن تاکنون به بهره برداری رسیده ، پس هزینه کردن در روی این معدن مقرون به صرفه هست و می تواند اشتغال خوبی را فراهم کند.

*شرایط کاری فلاکت‌بار رانندگان بخش خصوصی شرکت واحد با حداقلی‌ترین درآمد، نتیجه اصرار مسئولان بر تداوم خصوصی‌سازی است!

پیام منتشر شده از طرف راننده بخش خصوصی در گروه تلگرامی مربوط به رانندگان.

سلام همکار گرامی

بنده راننده خصوصی هستم نمیدونم این موضوع به شما ارتباط داره یا نه ؟ اما به هر حال شاید بهتر اطلاع داشته باشی لطفا تا انتها بخونید تا از نحوه زندگی ما بهتر آشنا بشید ممنون

ساعت ۴: ۰۰بیداری ماشین اول صبح خط

روزانه ۱۰ الی ۱۵ نیم راه تا شب با این ترافیک افتضاح خط بازار

ساعت ۲۰ مراجعه به منطقه جهت شارژ سوخت الی ۲۲ با این صف های طویل

ساعت ۲۳ ته بندی اتوبوس در پارکینگ

ساعت ۲۴  مراجعه به منزل جهت کپه

روز از نو روزی از نو

و کلی چیز هایی که نوشتنش ۶۳ صفحه میشه

انصافه؟

پس زندگی چی شد؟

زن و بچه چی شد؟

ما انسان نیستیم؟

درسته خودمون انتخاب کردیم اما در نهایت سیگار فروشی به صرفه و [حذف] بیشتری دارد.

برگرفته از کانال تلگرام سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه

*جان باختن ۳ کارگرکارخانه پترو آرسام پیشرودرپی سقوط دردیگ روغن

عصر روز چهارشنبه ۱۷ دی،۳ کارگرکارگرکارخانه پترو آرسام پیشرو واقع در ناحیه صنعتی چرمسازی (اشتهارد)،استان البرز درپی سقوط دردیگ روغن جانشان را ازدست دادند. یکی از این کارگران تبعه افغانستان و دونفر دیگر از اهالی شهر قروه،استان کردستان بودند.

بنابه گزارشات رسانه ای شده، یکی از کارگران کنار دیگی در این واحد تولیدکننده انواع روغن های پایه و روغن های صنعتی (هیدرولیک ، گرافیک ، دنده و … )به داخل دیگ سقوط دیگ می‌کند و دو کارگر بعدی که برای نجات جان وی اقدام می‌کنند که جان خود را از دست می‌دهند.

بنا بهمین گزارشات علت مرگ این کارگران گاز متصاعد شده از این دیگ روغن بوده است.

*جان باختن یک کارگردررشت بر اثر سقوط از ارتفاع

عصر روز پنج شنبه ۱۸ دی، یک کارگر۴۵ ساله حین کاردر ساختمانی واقع  در خیابان معلم رشت بر اثر سقوط از ارتفاع  ۵ متری جان خود را از دست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate