تظاهرات ضد حکومتی در سراسر کشور جریان دارد  

تظاهرات ضد حکومتی در سراسر کشور جریان دارد  

جدال سخت در شهر اشنویه

تظاهرات و اعتراضات در ایران گسترده تر شده و شهرهای بسیاری را در بر میگیرد. در تظاهرات ها مردم از پیر و جوان و زن و مرد همه شرکت دارند. زنان نقش برجسته ای دارند و رسانه های مختلف از انقلابی زنانه سخن میگویند. حجاب سوزان و آتش زدن مراکز سرکوبگران و ماشینهایشان و فراری دادن آنها از خیابان فضای اعتراض کل جامعه است. یک هدف و دغدغه مردم آزادی بازداشت شدگان است و در اشنویه در شب گذشته مردم با حرکت به طرف زندان قصد داشتند به یاری عزیزان دربند بشتابند که موفق نشدند.

شب گذشته اعتراضات در شهرهای بسیاری از جمله در تهران، اشنویه، فردیس، اندیشه، مهرشهر و گوهردشت کرج،  قرچک ورمین، سنندج، اصفهان، شیراز، مشهد، رشت، تبریز، نورآباد ممسنی فارس، دهگلان، قم، شاهین شهر، مشکین شهر، بابل، ملایر، اردبیل، کاشمر، شیروان، مبارکه اصفهان، اسلام آباد غرب، همدان، کرمان، ارومیه، ایلام، فولاد شهر،  مهاباد، شاهین شهر، بوکان،  شهسوار، مرودشت، و نوشهر جریان یافت.

لیست شهرهای اعتراضی بسیار بیشتر است و بدلیل قطعی اینترنت اخبار به کندی میرسد  و امروز دوم مهر نیز اعتراضات از سر گرفته شده است. ا ز جمله در شیراز مردم در خیابان زند جمع شده و فریاد مرگ بر دیکتاتور بلند است.  در بسیاری از دانشگاهها از جمله دانشگاه تهران تجمعات اعتراضی دانشجویان ادامه دارد.

در تهران اعتراضات به مناطق وسیعتری از شهر کشیده شده است. از جمله مردم در خیابانهای نیاوران، صادقیه، تهرانسر، ستارخان، آریا شهر، شریعتی پل صدر، خیابان نبوت، پارک وی تا میدان تجریش، خسرو شمالی، بلوار فردوسی، پل یادگار ، هفت حوض، نارمک، نازی آباد به خیابان آمدند. در این اعتراضات شعارهایی از جمله “توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه”، “جمهوری اسلامی نمیخوایم نمیخوایم” ، “این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت”، “مرگ بر دیکتاتور”، “ننگ ما، ننگ ما رهبر الدنگ ما”، “آزادی، آزادی، آزادی”، و “امسال سال خونه سیدعلی سرنگونه” سر داده شد.

بنا بر گزارشات دریافتی در بلوار فردوس مردم با زدن طبل شعار میدادند. در نیاوران مردم نیروهای سرکوبگر را فراری دادند. در  نازی‌آباد  دختر جوانی خطاب به جوانان دیگر میگوید : چرا وایسادین برین وسط.و جمعیت همه شعار مرگ بر دیکتاتور سردادند. در بلوار فردوسی نیز مردم به  دادسرای منطقه ای حمله کردند. شب گذشته همچنین در ششمین روز اعتراضات سراسری مردمی زیر پل ستارخان جمعیت بزرگی از مردم جمع شده بودند.  طبق گزارشی در تهران  ماموران جمهوری اسلامی در اکباتان به سوی معترضان پشت پنجره‌ها تیراندازی کردند.

شب گذشته شهر اشنویه بطور  کامل دست مردم بود. مردم معترض بانکها ومزدوران حکومتی را مورد تعرض قرار دادند  و یکی از پاسگاههای نیروی انتظامی را گرفتند. در مقابل خشم مردم نیروهای سرکوب حکومت توان مقاومت را نداشتند. بنا بر گزارشات در یکجا  تعدادی از مزدوران حکومتی با لباس کردی وارد صفوف مردم شدند و خود را پیشمرگ  و در کنار مردم وانمود کردند مردم نیز باور کردند اما در یک لحظه آنها بسوی جمعیت تیراندازی کردند.  در نتیجه با کمال تاسف  دو نفر کشته،  تعداد زیادی زخمی  و شماری از مردم دستگیر شدند.  مردم زخمی ها را در خانه ها مداوا میکنند. و اکنون شمار کشته شدگان در اشنویه به ۵ نفر رسیده است. یک اقدام مردم اشنویه در شب گذشته حرکت آنها بسوی زندان برای آزادی زندانیان بود که موفق به انجامش نشدند. توطئه سرکوبگران در  اشنویه مردم را بیش از بیش به ترفند های رژیم هوشیار میکند.  در عین حال عزم آنها برای باز کردن در زندانها و  جمع کردن نیروهای سرکوب از خیابان ها نشانگر فضای خشم و اعتراض مردم در تمام شهرهاست.

در زنجان دختر جوانی در صف جلوی اعتراضات دیده میشود که شعار میدهد و رهبری میکند و جوانان با هم نیروهای سرکوب را فراری دادند. در قشم مردم ماشین نیروی سرکوبگر انتظامی را آتش زدند. در خمین نماد خمینی به آتش کشیده شد.  در تهرانسر جمعیت گسترده بود و محله کاملا در کنترل مردم بود. در اصفهان خبرها از درگیری های شدید بین جوانان و سرکوبگران گزارش میدهند. در قرچک ورامین مردم معترض مزدوران سرکوبگر را  در داخل پاسگاه به محاصره درآوردند. در مرودشت شاهد تهاجم  جوانان به سرکوبگران حکومت بودیم. در مهر دشت کرج مردم خیابان را در کنترل داشته و با فریاد توپ، تانک، فشفشه، آخوند باید گم بشه سرکوبگران را گوشمالی دادند. و در ارومیه جوانان پایگاه بسیج را آتش زدند. در فولادشهر در سی و یکم شهریور مردم به خیابان آمدند و در جریان اعتراضات مهسا موگویی مورد هدف گلوله سرکوبگران قرار گرفت و متاسفانه جانباخت.

مراسم های خاکسپاری به صحنه های اعتراض مردم تبدیل شده است. روز گذشته مراسم خاکسپاری محسن قیصری از جانباختگان در ایلام و فریدون محمودی در سقز در قبرستان آیچی و  دانش رهنما و  عبدالله محمدپور در ارومیه برگزار شد و جمعیت وسیعی از مردم در آنها شرکت داشتند و شعارهای ضد حکومتی از جمله شعار مرگ بر دیکتاتور سر داده شد. در مراسم محسن فریدونی پدرش با خشم و درد سخن میگوید و از همه پدر و مادرها میخواهد پیشقدم باشند. همراه با فرزندانشان به اعتراضات بروند و بر ادامه اعتراض تاکید میکند.

همصدا با اعتراضات سراسری خیابانی تشکلها و نهادهای مختلف از کارگران و بخش های مختلف کارگری و اجتماعی از جمله کانون های صنفی شهر های مختلف معلمان و شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان، شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت، شورای بازنشستگان ایران، اتحاد بازنشستگان، کانون نویسندگان، اتحادیه آزاد کارگران ایران، اتحاد سراسری بازنشستگان ایران، گروه بازنشستگان مستقل تهران همچنین نهادها و شخصیت هایی از روزنامه نگاران، سینماگران، و ورزشکاران طی بیانیه هایی همبستگی خود را با اعتراضات سراسری مردمی اعلام کرده و سرکوبگریهای حکومت را محکوم کرده اند. این بیانیه ها و اتحاد و همبستگی وسیع مردمی در اعتراضات نمادی از اتحاد مردمی و زمینه مناسب برای اعتصاب عمومی و سراسری به عنوان یک حلقه مهم در تقویت و تداوم اعتراضات خیابانی است.

ابعاد گسترده اعتراضات در ایران انعکاس وسیع جهانی داشته است. در خارج کشور در شهرهای مختلف آکسیونهای اعتراضی پر شوری علیه قتل مهسا و سرکوبگری های حکومت و در همبستگی با مبارزات مردم در ایران شکل گرفته است. کنسولگری های حکومت و حمله به آنها به هدف ایرانیان معترض در خارج کشور تبدیل شده است.  اکنون بیش از هر وقت بایکوت جهانی جمهوری اسلامی و محاکمه سران این حکومت به گفتمان تبدیل شده است.  از سوی دیگر مدیای اجتماعی به محل مهمی برای جلوبردن گفتمان های سرنگونی و اتحاد مردمی علیه کل بساط جهنمی جمهوری اسلامی تبدیل شده است. از جمله هشتگ #مهسا_امینی در توییتر از مرز ۴۴میلیون گذشت و این خود نشانه ای از همدلی و همبستگی است که انعکاس گسترده جهانی یافته است.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲ شهریور ۱۴۰۱، ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۲

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate