قیام “حجاب سوزان” را چه جنبشی به انقلاب کارگری تبدیل می کند؟

مقدمه:

قیام بی سابقه ای در ایران در جریانست و نسلهای چدیدی  وارد خیابانها شده اند و تاکتیکها و نواوریهای خودشان را در مبارزه با دستگاه سرکوب اسلامی  ارائه می دهند.

بیش از ۲۰۰ شهر در سرتاسر ایران و بعد از یک هفته هنوز خیابانها دست مردم است و اراذل رژیم سراسیمه و زیر فشار ، توان سازماندهی خود را از دست داده اند.

وضعیت موجود نمی تواند مزمن شود و ناموازنه کنونی موقت است.

رژیم اسلامی تمام توان خود را به میدان نیاورده و باتجربه وسیع گذشته بیشتر از جلودارهای خود استفاده می کند که نیروهای انتظامی هستند و بخش کوچکی از اراذل سپاه و بسیجی.

رژیم بیشتر در حال شناسائی است و موج دستگیریها را بتدریج توسعه خواهد داد.رژیم برای سرکوب مراحلی را دارد و ازادیخواهان هم این مراحل را می شناسند.

توهم اینکه این رژیم با این سطح تظاهرات خیابانی فلنگ را ببندد و به جائی فراری شود از دید من بسیار ساده لوحانه است.

از این مقدمه بگذرم و به لایه عمیقتری از مشاهدات خود وارد می شوم که شاید الان وقتی بسیاری در شادی دیدن صحنه های پرشکوه تظاهرات خیابانی به تبریک به مردم و خود مشفولند من و بسیاری را بیشتر به نگرانی می اندازد.از انجا که باراول نیست که ما این بهارها را می بینیم و درد زمستانها ی قبلی ما را تنها نگذاشته.

سوال مهم اینست که نسل من و امثال من منجمله انها که در داخل یا خارج ایران هستند و شکستهای قیامهای قبلی را بیاد دارند چه می توانند بکنند؟ جوانهای امروزمان که دارند در خیابانها می جنگند و خون می دهند ما چه کنیم؟ ما چه نقشی باید ایفا کنیم؟ خوب اینجاست که ما باید وظیفه خود را ایفا کنیم. ظرح بدهیم هوشدار بدهیم و راه نشان دهیم.از جامعه بپرسیم قرار است قدم بعدیش چه باشد؟ 

(۱)قیام حجاب سوزان؟ جنبش اعتراضی و سلبی؟ مقصد کجاست؟

مدیای راست  را که دنبال کنید تلاششان اینست که این قیام را “جنبش حجاب سوزان” اعلام کنند و حول استراتژی “همه با هم” نوعی اتشفشان خشم “فراطبقاتی” از این صحنه ها بیرون بکشند.

راست که زبانش گیر می کرد که کلمه انقلاب را بگوید حالا در تلویزیونش در خارج کشور مرتب این کلمه را بکار می برد! بله راستها هم انقلابی شدند! زیر پرچم “اتحاد همه با هم” دارند یک صحنه مشترک بین “شمال شهریها در کنار پائین شهریها” می سازند که بطور فراطبقاتی امده عصبانی از کشته شدن مهسا امینی که “ازادی زن” و مخالفت با حجاب اجباری” را داد بزند!

خوب توجه کنید اینها شگرد راست است.اگر نتوانند جلوی انقلاب را بگیرند ، روایت خود را از انقلاب جامی اندازند.لذا امثال سازگاراها که از کلمه انقلاب تاول می زدند حالا می شوند “تئوریسینهای انقلاب” حول ازادی پوشش! 

خوب! ظاهرا هم که ازادی پوشش خواست جامعه بوده خصوصا نسل جوان! لذا پرده فریبکاری را می دهند بدست خود این جوانان در خیابان!بهش القا می کنند که اینست خواستشان!

داستان می شود: “ازادی زن از حجاب اجباری” و انچه بیان نمی شود اینست که دیگر چه؟ !

نظریه “جنبش سلبی” سازی فقط تئوری نبوده و در انقلابهای مخملی بارها استفاده شده. اگر نشود جلوی انقلاب ایستاد انرا به مسیری فرستاد که در فازهای بعدی بشود تو ایستگاه راست انرا متوقف کرد!

لذا نگرانی اول من بعنوان کمونیست که خواهان تداوم قیام موجود به پایان نظم سرمایه است این باید باشد که حواسم به این بازیها باشد و جامعه را اگاه کنم و راه نشان دهم که اگر نتوانم همه این خونها به فرض پیروزی بر رژیم به قصر اعلیحضرات یا نوکران سکولارش ختم خواهد شد!ادرس را می خواهید بدهم! 

(۲)”تسخیر خیابان” که چه بشود؟ 

بسیاری ازادیخواهان حتی چپها این روزها هی بخودشان و جامعه تبریک می گویند که خیابان تسخیر شده! من می فهمم و در شادی شریک هستم اما کار من بیش از اینهاست و از خود می پرسم که تسخیر خیابان که چه؟!

هیچ انقلابی با تسخیر خیابان پیروز نشده این مرحله اولست و بسیاری قیامها را از همینجا فرستاده اند خانه حتی اگر رهبران عوض شده اند بازنده نهائی خود مردم بوده اند!

در مقالات متعددی در گذشته (*)توضیح دادم که اگر ورود به خیابانها پشت بند نداشته باشد به سرعت چرخه سرکوب مردم را به زمین خواهد زد.

ورود مردم به خیابان توسعه قیام به شهرها و گیج کردن دستگاه سرکوب فقط باید سکوی پرش باشد به فازهای بعدی.

کنار این تسخیر خیابانها باید اعتصابات سراسری باشد.

برخی در میان راستها و چپها تلاش دارند دوطرف مفهوم اعتصاب سراسری با هم دعوا کنند!

“سوسیال دموکراتهای کرد و ناسیونالیستهای کرد از اعتصاب عمومی یک نوع نافرمانی مدنی می فهمند که مردم را به ارامش بکشد و از خیابان بدور کند”

در اونطرف امثال خانم ماجدی را داریم که بهش اتفاقا تلویزیونهای راست میکروفون می دهند که بگوید”اعتصاب عمومی اونجوری بد است” خلاصه مردم را گیج کنند که بالاخره بد است یا خوبست!

من اما می گویم که باید تکرار کرد خیابان تسخیر نمی شود مگر اعتصاب عمومی کنارش باشد! قیام به انقلاب فرانمی روید اگر اعتصاب سراسری غائب باشد!

ایا می شود اعتصاب سراسری باشد و فقط طبقه کارگر اعتصاب کند؟ خوب قیام جلو برود کاسبها و بازاریها هم واردش می شوند دیگر! نکند خانم ماجدی می رود دکانهای اینها را باز می کند تا چشمشان کور شود؟!

طبیعی است در قیام طبقات دیگر وارد شوند و در سطح خود “فعال” شوند.اما غیر طبیعی است که امثال خانم ماجدی کهیر بزنند!

کمونیستها و چپها به طبقه کارگر باید فراخوان دهند که اعتصاب سراسری را بعنوان ابزار پیشبرد خواستهای خود جلو بکشند.

این امر حیاتی است برای نگه داشتن و زنده نگه داشتن موقعیت تهاجمی قیام اغاز شده.

(۳)آیا نگه داشتن خیابان و اغاز اعتصاب سراسری کافیست؟

از دید من پیوند خوردن جنبش خیابانها به اعتصاب عمومی شرط مسلم ماندگاری موقعیت تهاجمی جامعه است.

بدون این تحول امکان ندارد رژیم اسلامی سنگ روی سنگ قیام بگذارد.تهاجمی خونین به استقبال جوانان خواهد امد.

لذا طبقه کارگر در همه جای ایران باید دست بکار شود و ستون فقرات اقتصاد کشور را فلج کند.ادرس بخواهید؟ قیام ۵۷!

ماندن در خیابان طی زمان فرسایش خواهد ساخت و همانطور که “بهار عربی” شد زمستان تاریخ در ایران تکرار خواهد شد.

اما ایا حتی این دو مرحله کافیست؟

از دید من حتی این دو مرحله هم کار رژیم را یکسره نخواهد کرد و تهاجم مسلحانه توده ها و دستگیری و نابود کردن اراذل سرکوب منطقه به منطقه و خانه به خانه تسخیر تلویزیون ها و پادگانها و دستگیری تمامی رهبران حکومت اسلامی بلاقاصله باید دنبال شود.

وقتی فاز قیام اغاز می شود زمان به سرعت می گذرد و ماندگاری در خیابان بدون تدوام فازهای دو گانه بعدی ناقوس مرگ است و سرکوب خونین دیگر!

(۴)فاز سلبی به کجا؟ وجه اثباتی به چه معنی است و از کجا اغاز می شود؟

قیامهای گذشته عموما با رهبریهای متمرکز همراه بودند.از ضعفهای این نوع قیامی که شاهدیم نبود رهبری متمرکز سیاسی است.

شوراهائی که هم اکنون رهبری مباززات خیابانی را دارند الان سر سیاسی ندارند و معلوم نیست دقیقا چه برنامه الترناتیوی دارند.

نگفتن و ننوشتن از برنامه الترناتیو کار بدیست سم است همانست که خمینی کرد.همه را برد دنبال نخود سیاه و فرستاد خانه!

مرگ بر خامنه ای ” اگر با وجه اثباتی مشخص همراه نباشد خط راست است.ادرسش را هم خواستید همان قیام ۵۷!

اینجا چپ و کمونیستها باید بایستند و بگویند که در همین خیابانها شعارها و خواستها باید روشن باشد.

بکارگیری شعارهای کلی کیلوئی مثل ازادی بدون ارائه برنامه مشخص عین فریبکاریست هر چند که توهم می سازد که دارد جامعه را “متحد” نگه می دارد!

توهم ساختن اتحاد با نگفتن مقصد از صعفهای بزرگ جنبشهای انقلابی است و فرستادن مردم به درگاه شکل دیگری از حکومت راست.از فکلی به اخوند و از اخوند به فکلی!

(۵)حکومتهای غرب و دستگاه تبلیغاتی ماهواره ای برای حمایت از راست فعال شده اند!

طی چند روز گذشته بایدن و حتی سخنگوی سازمان ملل ناگهان شدند “حامی مردم ایران” !

حکومت بایدن اعلام کرد که حمایت اینرنتی از تحریم معافست و جناب ایلان ماسک شارلاتان بیلیونر معروف هم قول داد که اینترنت ماهواره ای برای ایران  بفرستد!

داستان چیست؟ کفتارها بوی کباب شنیده اند؟ 

انچه می بینیم دستگاه تبلیغاتی غرب کنار ماهواره های فارسی زبان در حال انتشار روایت راست از قیام موجودند . طبیعی است دیگر! 

کمونیستها همواره تاکیید کردند که هر قدر مبارزات مردم جدی شود حکومتهای غرب بیشتر ماسک حمایتی می زنند.

هر چهره ای که اینها بیاورند توی باند اینهاست.

تلویزیون اینترناشنال چه می شود که اصغر کریمی (رهبری فرقه تقوائی)را می اورد تا از قیام حرف بزند؟ صدای راستهای ایرانی با پول عربستان چرا کنار شازده ها امثال فرقه تقوائی را جلو می کشد؟

اینها معنی دارد. تماما در جهت تثبیت کردن روایت راست “همه با هم” است و فریب مردم و طبقه کارگر که خواستهای واقعی خود را فراموش کرده و به چهرهای بی رنگ یک حنبش ابکی تبدیل شوند.

خلاصه کنم:

کار چپها و کمونیستها در شرایطی که خیابانها موقتا به تسخیر جوانان در آمده دقیقا اینست که به موارد بالا بپردازند و راه نشان دهند.نگرانی اینست که این قیام خیابانی به سرنوشت قبلیها تبدیل شود.

در خارج کشور هم انتقال اخبار به جامعه بین المللی و تسخیر سفارتهای رژیم اسلامی در کنار انتقال تجارب به جامعه داخل می تواند راه حلهائی موثر باشد.

امید من اینست که این تحولات اخیر به جلو برود اما هوشیاری می طلبد.هیج چامعه ای بدون هوشیاری از پس فریبکاریهای طبقات حاکمه بر نیامده.

منابع بیشتر:

(*)برخی از مقالات این نویسنده در خصوص اهمیت اعتصاب سراسری در روند سرنگونی رژیم اسلامی

توسعه اعتصابات کارگری در ایران بخشی از جنبش سرنگونی انقلابی است

www.azadi-b.com/arshiw/?p=80564

ناتوانی در تداوم اعتصابات کارگری و شکست پذیری حنبش مطالباتی کارگری

https://www.azadi-b.com/arshiw/arshiw/?p=70985

گامهای بلند قیام ابان به سمت انقلاب و سرنگونی حکومت اسلامی سرمایه

https://www.azadi-b.com/arshiw/arshiw/?p=76836

مبارزه باقیمانده نسل فدا با فراخوان به اعتصاب سراسری

(۳) Saeed Salehinia | Facebook

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate