اخباروگزارش های کارگری ۳۰ شهریورماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری ۳۰ شهریورماه ۱۴۰۱

ششمین روز اعتراضات نسبت به قتل مهسا (ژینا) امینی  در مقر گشت ارشاد تهران

اگه با هم یکی نشیم،  یکی یکی تموم می‌شیم

روز چهارشنبه ۳۰ شهریور، اعتراضات نسبت به قتل مهسا (ژینا) امینی  در مقر گشت ارشاد تهران که از روزجمعه ۲۵ شهریوربا برپایی تجمع مقابل بیمارستان کسری تهران آغازشد با راهپیمایی وتجمع در شهرها و دانشگاه ها ادامه  و گسترش یافت.

۱- راهپیمایی وتجمع در شهرهای آمل،اردبیل ،ارومیه  ،اسلام آباد غرب،اشنویه ، اهواز ،ایلام،بوکان،بابلسر ، بهبان ، پاکدشت ، شهرجدید پرند ، تالش،تبریز ،تنکابن ، تهران (اندیشه فاز ۱، خیابان ولی عصر،نازی آباد ،نظام‌آباد)، دزفول ، دهگلان ، دهلران ، رضوانشهر ، رودسر ،زاهدان ،زرین شهر ، زنجان، ساوه ،سردشت، سمنان،سنندج ، سیرجان،  شیراز ، شیروان ، علی آباد کتول،  قائمشهر ، قرچک ورامین ،قشم ، قوچان ،کرمانشاه ،کرج ، گرمسار ،گنبدکاووس  ، مرند ،مهاباد ، نورآباد ممسنی ، نوشهر ،نهاوند ، ورامین،همدان ،

۲- تجمع وراهپیمایی دانشجویان دانشگاه های الزهراتهران،بهشتی تهران(برای سومین روز متوالی)،  تهران(برای چهارمین روز متوالی)،سمنان،علامه تهران،دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران 

۳- برپایه گزارش های منتشره درشبکه های اجتماعی و رسانه ها روزسه شنبه ۲۹ شهریور،در شهرهای پیرانشهر، تهران(میدان جهاد) گرگان،نقده هم تجمع و راهپیمایی برگزارشد.

تصویری از تجمع روز سه شنبه ۲۹ شهریور همدان:

تصویری از تجمع دانشجویان دانشگاه الزهرا:

تصویری ازتجمع دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران:

گزارشی درباره تجمع روز چهارشنبه ۳۰ شهریور دانشگاه تهران
در جریان تجمع امروز دانشجویان دانشگاه تهران نیرو‌های بسیج به دانشجویان متجمع حمله کردند. به گزارش دانشجویان دانشگاه تهران بعد از تجمع، جو شدید امنیتی بر دانشگاه حاکم شد و حتی برای خروج دانشجویان از دانشگاه، کارت دانشجویی چک می‌کردند. از سویی نیز برخی کارمندان و اساتید دوره‌های آموزشی برای شناسایی دانشجویان، با نیروهای امنیتی همکاری می‌کردند.

منبع:کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور

بیانیه تحلیلی شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران در حمایت از اعتراض های اخیر مردم ایران به کشته شدن مهسا امینی

 روز چهارشنبه ۳۰ شریور، شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران بیانیه ای تحلیلی بشرح زیر در حمایت از اعتراض های اخیر مردم ایران به کشته شدن مهسا امینی منتشرکرد:

معلمان آزاده  و ملت شریف ایران:

در پی قتل مهسا امینی به دست عوامل سرکوب گشت ارشاد، موجی از همبستگی ملی و جهانی در محکومیت این قتل، شگفتی خارق العاده ای خلق کرد. ماشین سرکوب که به دفعات در ادوار گذشته، تعدی به حقوق شهروندان را به اجانب و بیگانه نسبت می داد، این بار با این موج عظیم همبستگی عاطفی بی نظیر، ناچار شد از یک سو به طور رسمی با خانواده زنده یاد مهسا امینی، ابراز همدردی کند و از سوی دیگر در تناقض آشکار با این همدردی، بار دیگر با توسل به اخبار دروغ در رسانه میلی، مدعی شود که مهسا خود فوت کرده است. در حالی که پدر مهسا با صدای بلند اعلام کرد: دخترش هیچ بیماری زمینه ای نداشته و بدن او به هنگام مرگ کبود بوده و او به قتل رسیده است. مظلومیت قتل مهسا انفجار خشم را در سراسر کشور تکثیر کرد و  موجب شد در اکثر نقاط کشور، تجمعات اعتراضی خودجوشی در محکومیت قتل مهسا امینی شکل بگیرد که متاسفانه سرکوب گران با هجوم به این تجمعات، برخی از فرزندان ایران را به ویژه در برخی از شهرهای کردستان به شهادت رسانده اند. درحالی که تصاویر منتشر شده حضور پر رنگ نیروهای امنیتی را با ماشین آپ پاش و باتون و اسلحه در برخی خیابان های مختلف کشور نشان می دهد، باز بخش های مختلف حاکمیت از طریق اخبار دروغ و نخ نما می خواهند اذهان را منحرف کنند. گرچه هرگز این دروغ ها دیگر با این حجم از مدارک و شواهد آشکار، حتی نمی تواند طرفداران آنها را هم قانع کند که چنین به جان مردم افتادن، برای آنها پذیرفتنی باشد. پرسش مهم اینجاست اگر مهسا امینی به طور تصادفی و غیر سیستماتیک به مرگ طبیعی مرده است، چرا از یک سو چرخه چنین مرگ های تصادفی هیچ گاه در کشور ما قطع نشده است و از دیگر سو چرا حاکمیت برای سوگواران این جوان ۲۲ ساله درگذشته نیروهای سرکوبگر را به خیابان ها گسیل می کند؟ آیا حضور نظامیان در خیابان برای سرکوب اعتراض مسالمت آمیز و یا همدردی عاطفی با مرگ دختری بی گناه هم تصادفی است یا دشمنان قسم خورده برای بدنام کردن نظام، چنین به جان جوانان وطن افتاده اند؟

در طی این دو سه روز از سراسر کشور صدها ویدئو از حضور گسترده مردم در اقصی نقاط کشور از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب کشور با حضور همه اقشار جامعه  از دانشجو تا بازاری و مردم کوچه و بازار را به معرض دید عموم نهاده است اما آیا با دیدن این تصاویر می توان شاهد همدلی و همراهی حاکمیت بود تا با ادعایش در چگونگی مرگ مهساامینی، در تعارض بنیادی نباشد؟ یا این تصاویر حکایت از نفاق و دو چهرگی حضرات در مواجهه با مرگی است که از درونش حیات جوشیده و معترضان در سراسر ایران شعار «زن_زندگی_آزادی» را به دفعات طنین انداز نموده اند.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، ضمن حمایت و همراهی با اعتراضات مردمی در روزهای اخیر  به کشته شدن مهسا امینی، عمیقأ به حاکمیت هشدار می دهد دست از تقابل با مردم و سرکوب هم وطنانش بردارد و این نصیحت کارساز و راهبرد معلمانه را برای کاهش بحران های حداکثری خود در دستور کار قرار دهد.

شورای هماهنگی هشدار می دهد که طوفان خشم لایه های مختلف جامعه را در هم نوردیده است سرکوب معترضان، نادیده گرفتنشان و وارونه نمایی و تحریف وقایع تنها بر عمیق شدن این خشم می افزاید چه که سرکوب هرگز نمی تواند و نتوانسته مشکلات عدیده حاکمیت را حتی به صورت میلی متری حل و فصل نماید. تنها راه ممکن برای کاهش خشم فزاینده جامعه، بازگشت به قانون، پایان دادن به خودکامگی، شفاف سازی سیاسی و اقتصادی، انهدام گعده های مافیایی در اقتصاد، پایان غارت سرمایه ملی، مشارکت همه گروه های سیاسی و عقیدتی در ساختار کلان تصمیم سازی، رفع تبعیض ها و آزادی های سیاسی و اجتماعی و احترام به حقوق شهروندی و برپایی کامل عدالت در حیطه های سیاسی، اقتصادی و معرفتی است. مطبوعات آزاد، احزاب و اصناف آزاد و در یک کلام حاکم شدن ملت بر  سرنوشت خویش، م‍ُهر پایان همه ی نارضایتی های جمعی و عمومی است. هیچ راهی و راه حلی غیر از نکات یاد شده فوق، نمی تواند ملت معترض را خاموش کند.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، عمیقأ انتظار دارد راه حل ملی و معلمانه این شورا هرچه زودتر در تصمیم گیری کلان لایه های فوقانی قدرت برای حل معضلات کشور و پایان دادن به نارضایتی های عمیق و شکاف عمیق ملت_دولت در دستور کار قرار گیرد.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

 ۳۰ شهریور ۱۴۰۱

گلشهر گرگان: مدارس را مکان استقرار کرده‌اند

چهارشنبه ۳۰ شهریور

استفاده از مدارس به‌عنوان پادگان کاملا محکوم است

معلمان نباید اجازه بدهند مدارس را تبدیل به پادگان کنند.

برگرفته از کانال شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

تیراندازی مستقیم نیروهای انتظامی بسوی تجمع کنندگان در رودسر و زخمی شدن تعدادی از حق طلبان

روز چهارشنبه ۳۰ شهریور، نیروهای انتظامی بسوی تجمع کنندگان درشهرستان رودسردراستان گیلان آتش گشودند و تعدادی از حق طلبان را زخمی کردند.

زخمی شدگان بدلیل شدت جراحات به مراکز درمانی رشت منتقل شدند.

*جان باختن ۲ معترض به قتل مهسا (ژینا) امینی  در کرمانشاه

روز چهارشنبه ۳۰ شهریور، جان باختن ۲ معترض به قتل مهسا (ژینا) امینی  در کرمانشاه رسانه ای شد.

جان باختن یک حق طلب در اعتراضات شهرك وليعصر ارومیه

سه شنبه شب (۲۹ شهریور)،فرجاد درويشى اهل روستاى بالو در اعتراضات شهرك وليعصر ارومیه توسط نیروهای سرکوبگر امنیتی کشته شد.

بازداشت ۳۹ حق طلب در رشت

براساس گزارش رسانه ای شده،روز سه شنبه ۲۹ شهریور،۳۹ حق طلب درخیابان های رشت بازداشت شدند.

خانم لیلاعباسی، عضو هیئت مدیره ی کانون صنفی فرهنگیان بیجارِ، مدرس و معلم هنر، این شهروند نخبه و شجاعِ کردستان را آزاد کنید. 

روز سه شنبه ۲۹ شهریور، نیمه شب به منزلش یورش برده و بر دستان این معلم و هنرمند آزاده دستبند زده و وی را بازداشت کردند.

از محل و علت بازداشت این فعال صنفی هیچ اطلاعی در دست نیست.

منبع: کانال شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

بازداشت اوین راستی در مریوان

روز سه شنبه ۲۹ شهریور،اوین راستی از فعالین زنان مریوان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

مظفر صالح‌نیا بازداشت شد

امروز چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱، ساعت حدود ۴ عصر مأموران اداره اطلاعات سنندج با مراجعه به محل کار مظفر صالح‌نیا عضو هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، وی را بازداشت کرده و به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل کرده‌اند.

در مراجعه خانواده مظفر صالح‌نیا به اداره اطلاعات، به آنان اعلام شده است که او فعلا در بازداشت خواهد ماند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران بازداشت مظفر صالح‌نیا را قویاً محکوم کرده و خواهان آزادی او و دیگر فعالین سیاسی و اجتماعی و همچنین پایان دادن به سرکوب مردم معترض و آزادیخواه است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۳۰ شهریور ۱۴۰۱

اسامی باز داشت شدگان روزهای اخیر سنندج توسط نیروهای امنیتی

۱- آزاده جماعتی

۲- فرانک رفیعی

۳- ماهرو هدایتی

۴- بهار زنگی‌بند 

۵- باران ساعدی

۶- کاوه کریمی (کاویان کریمی)

۷-گشین محمدیان 

۸ – فرهاد سنندجی

۹ – امیرغلامی

بازداشت احسان فاتحی در کامیاران

روز دوشنبه ۲۸ شهریور، احسان فاتحی هنگام بازگشت از محل کارش و در جریان بازداشت های فلەای در کامیاران بازداشت شدە است.

بازداشت خسرو و مسعود کردپور در بوکان توسط نیروهای امنیتی 

سه شنبه شب(۲۹ شهریور)، خسرو و مسعود کردپور در بوکان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

ادامه کنش های دامنه دار کارگران شهرداری سی سخت دراعتراض به عدم پرداخت ۱۳ ماه حقوق وعیدی وچند ماه حق بیمه

روز چهارشنبه ۳۰ شهریور، کارگران شهرداری سی سخت ارادامه کنش های دامنه دارشان  دراعتراض به عدم پرداخت ۱۳ ماه حقوق وعیدی وچند ماه حق بیمه خبردادند.

انا به گزارش رسانه ای شده،وضعیت کارگران شهرداری سی سخت با افزایش مطالبات مزدی معوقه بغرنج شده است. این کارگران که بیشتر در سطح شهر مسئولیت جمع آوری زباله‌ها و محافظت از فضای سبز را برعهده دارند، در حال حاضر یکسال حقوق سال ۱۴۰۰ به همراه عیدی و حقوق مرداد ماه سال ۱۴۰۱را طلبکارند. در عین حال این کارگران ۵ ماه حقوق ابتدای سال جاری را به صورت علی‌الحساب دریافت کرده‌اند.

کارگران معترض شهرداری سی سخت گفتند: تأخیر ۱۳ ماهه در پرداخت حقوق و عدم دریافت عیدی باعث شده که کارگران در شرایط سخت معیشتی قرار بگیرند، به‌طوری‌که بیش از ۸۰ نفر از همکاران در تأمین مایحتاج روزانه خود ناتوان شده‌اند.

آنها افزودند:وصول مطالبات کارگران شهرداری سی سخت نیاز به پیگیری اعضای شورای شهر دارد که آنهم با اختلافات ۴ تا ۵ ماهه اعضای شورای شهر درباره برکناری شهردار و عدم حضور برخی از اعضا در جلسات شورا فعلا قابل پیگیری نیست.

آن‌ها از تاخیر مکرر مطالبات خود انتقاد کرده و اظهار داشتند: غیر از حقوق عقب افتاده، حدود ۴ تا ۵ ماه حق بیمه کارگران به تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

کارگران شهرداری سی سخت با بیان اینکه در شرایط فعلی شهر و کارگران، مدیران شهری باید هرچه سریعتر چاره‌اندیشی کنند، در انتقاد به اعضای شورای شهر گفتند: متاسفانه در دوره‌های مختلف بویژه در دوره فعلی اعضای شورای شهر سی سخت به خواسته قانونی و مشکلات معیشتی کارگران اهمیتی نمی‌دهند. چندین‌بار نیز به امید حمایت آنها به دفاتر آنان مراجعه کردیم اما نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.

آنها در خاتمه گفتند:اعضای شورای شهر به ظاهر خود را با کارگران همراه می‌کنند اما در واقع ما حمایتی از آن‌ها ندیده‌ایم.

جان باختن یک کارگر در حادثه ریزش ساختمان اشتهارد

روز سه شنبه ۲۹ شهریور،یک کارگر حین کار تخریب یک ساختمان درروستای مراد تپه شهرستان اشتهارد براثر ریزش ساختمان زیر تلی از آوار گرفتارشد وجان خودرا ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate