اخباروگزارش های کارگری ۱۸ و ۱۹ شهریورماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری ۱۸ و ۱۹ شهریورماه ۱۴۰۱

– تجمع اعتراضی فعالین حقوق زن سنندج در رابطه با قتل شلیر رسولی 

– بیانیه انجمن صنفی معلمان کردستان در خصوص تجمع اعتراضی اخیر مردم مریوان 

– بیانیە تشکل‌های مدنی مریوان در ارتباط با جانباختن شلیر رسولی زن قربانی تجاوز و حماسە مردم مریوان در ۱۷ شهریور ١٤٠١ 

– تجمع خانواده‌های محکوم به اعدام برای چهارمین روز مقابل قوه قضائیه 

– ادامه اعتراضات خانوادگی بیماران کوتاه قامت نسبت به عدم  ورود داروی voxzogo با برپایی تجمع مقابل سازمان غذا و دارو 

– بازهم انتقال کارگران کشاورزی با وانت و کشته وزخمی شدن ۲۲ نفرشان براثرتصادف

– جان باختن ۲ کارگرشرکت مخابرات استان تهران و  راه آهن عجب شیربراثر ایست قلبی

*تجمع اعتراضی فعالین حقوق زن سنندج در رابطه با قتل شلیر رسولی 

امروز ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ جمعی از فعالین دفاع از حقوق زنان سنندج در اعتراض به مرگ شلیر رسولی در مقابل دادگستری این شهر تجمع کرده و با قرائت بیانیه نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند.

بیانیه فعالین حقوق زنان(سنندج) در رابطه با مرگ مظلومانه شلیر رسولی 

آنچه امروز ما را وادار به واکنش نموده است و به شکل روشنی خودنمایی می کند سیستماتیک بودن این خشونت هاست،متاسفانه نه تنها سازوکاری برای باز داشتن فرد صاحب قدرت از ارتکاب خشونت وجود ندارد،بلکه در یک توافق نانوشته اعمال خشونت بر زنان عادی سازی شده و عواقب جدی ای متوجه خشونت گران نیست.

آزارهایی که علی رغم آشکار بودنشان در تمامی این سال ها نادیده گرفته شده اند.

ما زنان ضمن محکوم کردن این رفتار شنیع و ضد انسانی، از تمامی فعالین حقوق بشر  در ایران و جهان تقاضا می کنیم که در این رابطه سکوت خود را بشکنند و به جدی وارد میدان شوند .

ازتمامی مسئولین امنیتی و قضایی  می خواهیم رنج زنان خشونت دیده ی تجاوز را کوچک نشمرده وبا اعمال قوانین بازدارنده و سخت گیرانه برای متجاوزگران فضایی امن را برای افراد جامعه مهیا نمایند.

ما به جد خواهان پیگیری خون به ناحق ریخته شلیر رسولی ها که قربانی خشونت شده اند هستیم و این رفتارهای ضد انسانی را محکوم می نماییم.

جمعی از فعالین حقوق زن 

سنندج ۱۹ شهریور ۱۴۰۱

*بیانیه انجمن صنفی معلمان کردستان در خصوص تجمع اعتراضی اخیر مردم مریوان 

زن‎کشی به خبر تکرارشونده‌ی هزاران شهر و روستا تبدیل شده است. شلێر رسولی، برای دفاع از خود در برابر تجاوز هیچ ابزاری بجز پرت کردن خود از پنجره نداشت. سقوط شلێر از پنجره٬ همزمان سقوط و ویرانی جامعه‌ای است که نمی‌تواند یا نمی‌خواهد برای زنجیره‌ی بی‌پایان زن‎کشی علاجی پیدا کند، جامعه‌ای که به جای اندیشیدن راه چاره‌ای واقعی،  در یک مکانیسم روانی عجیب در این نمونه‌ی اخیر از قربانی یک قهرمان می‌سازد و با عناوینی چون «شهید پاکدامنی»، هولناکی این فاجعه را تماما از ذهن مردم می‌زداید. 

متاسفانه دلیلی بنیادی قتل شلێر و هزاران زن دیگری که روزانه در دورتادور دنیا سلاخی می‌شوند در تار و پود خود جامعه و ساختار سیاسی و اقتصادی آن نهفته است. آن دست‌ها خشمگینی برای التیام این داغ به طناب‌دار اشاره می‌کنند٬ آخرین و نمایان‌ترین علت این قتل‌ها را می‌بینند. این خشم و این عدالت‌خواهی قابل فهم است، ولی تا زمانی که دلایل ساختاری این قتل‌های زنجیره‌ای مورد سوال قرار نگیرد و تا زمانی که این خشم‌ها معطوف به این دلایل ساختاری نشوند٬ اعدام، بخوانید قتل دولتی، فقط یک داغ دیگر بر روان جمعی مردم می‌گذارد. 

نباید فراموش کرد که دلیل اصلی و بنیادین قتل شلێر ساختارهای ویرانگر سیاسی_اقتصادی هستند که نرینه‎محوری٬ مردسالاری٬ لات و لمپن پروی از اجزای ارگانیک آن هستند٬ ساختارهایی که فقر و تباهی و ویرانی را تولید و بازتولید می‌کنند و سرکوب، به حاشیه‌راندن، بی‌قدرت سازی و ناتوان سازی زنان از سازوکارهای اساسی آن است برای نگه داشتن نظم حاکم٬ نظمی که از بیخ و بنیاد غیرعادلانه، غیراخلاقی و ویرانگر است. تراژدی قتل شلێر در متن این ساختار بیمار و ویرانگر اتفاق افتاد، و هر تلاشی برای التیام این درد تا زمانی که این سازوکارهای سرمایه‌دارانه و نرینه‌محوری هم‎دست و هم‎پیمان آن را نشانه نگیرد، هیچ راه برون رفتی پیدا نخواهد شد. در تجمع روز پنج شنبه، یکی از شعارهای مترقی که سر داده می‌شد این بود: «پیاو سالاری و سەرمایە؛ هۆکاری ئەم بەڵایە / مرد سالاری و سرمایه٬ علت این تراژدی است». به این باید دولت را اضافه کرد، دولتی که به شکل سیستماتیک فقر، نابرابری، تبعیض و زن ستیزی را ترویج می‌کند و با نهادهای قانونی و آموزشی و تبلیغاتی‌اش این نابرابری‌ها را روزانه مهر و امضا می‌کند. 

خوشبختانه مریوان یک جامعه مدنی پویا و فعالی دارد، حضور هزاران نفر در مراسم خاکسپاری و تبدیل کردن مراسم تشییع جنازه شلێر به یک راهپیمایی اعتراضی نشان از میزان آگاهی سیاسی و اجتماعی مردم و میزان مسولیت پذیری آن‌ها در مواجه با تراژدی‌های جمعی و عمومی است. خیابان‌های مریوان دهه‌هاست که با این همبستگی‌ها آشنا هستند و این امید‌ و دلخوشی‌ بزرگی است. بخش بزرگی از این مردم بدون تردید می‌دانند که شلێر یک قربانی بود، قربانی‌ای که اگر مرگ را در آن لحظه انتخاب نمی‌کرد، در فردای پس از تجاوز، هیچ مامن و پناهگاهی برایش نبود. تمام سازوکارهای حقوقی، قانونی به گونه‌ای طراحی‌ شده‌اند که زن‌کشی را فعالانه ترویج می‌کنند و هنجارهای اجتماعی حاکم بر بخشی از جامعه در قالب ناموس پرستی و پاکدامنی دقیقا امتداد این سازوکارهای حقوقی و سیاسی نرمحور و زن ستیز هستند. 

انجمن صنفی معلمان کردستان-مریوان تراژدی قتل شلێر را به خانواده ایشان و همه‌ی زنان داغ دیده‌ی مریوان تسلیت می‌گوید و خواهان بازبینی و اصلاح سازوکارهای حقوقی و ساختارهای اقتصادی و اجتماعی‌ حاکم در راستای توانمندسازی زنان و پایان دادن به تراژدی تکرار شونده‌ی زن کشی است.

انجمن صنفی معلمان کردستان – مریوان

*بیانیە تشکل‌های مدنی مریوان در ارتباط با جانباختن شلیر رسولی زن قربانی تجاوز و حماسە مردم مریوان در ۱۷ شهریور ١٤٠١ 

 “بدون شک اگر شلیر رسولی بە قوانین حاکم و فرهنگ مردسالاری جامعە در دفاع از شرافت و کرامتش اعتماد کامل داشت در برابر مردی کە وحشیانە قصد تجاوز بە وی را دارد، جان خود را بە مخاطره نمی انداخت و چنین مرد جانی از این جنایت اجتناب می کرد.”

 مرگ شلیر رسولی زن کورد قربانی خشونت و جنایت، برای خانوادە، بستگان و تمام زنان و مردان آزادیخواە، جانسوز، متاثرکنندە و تراژیک بود. چنین جنایت هولناکی برای جامعە زنان و مردم کوردستان غیر قابل درک می باشد. 

 ما تشکل‌های مدنی مریوان ضمن تسلیت و ابراز همدردی عمیق با خانواده شلیر رسولی و تمامی زنان و مردان شرافتمند، از حضور باشکوه تمامی مردم، زنان مبارز و حق طلب، تشکلها و جامعه مدنی مریوان در دفاع حقوق زنان قربانی و ابراز انزجار و محکومیت این جنایت پلید، تشکر و قدردانی می نمائیم. حضور شما زنان و مردان حق طلب و آزادیخواه حماسه ای ماندگار را به تاریخ مبارزات مردم کوردستان و مریوان در ۱۷ شهریور پیوست نمود.

 بی گمان شلیر رسولی مثل هزاران زن مظلوم جامعه، قبل از قربانی شدن توسط یک مرد جانی و بیمار، توسط قانون و فرهنگ مردسالاری جامعه قربانی شده و هولناک تر از این حادثه، ترکیب تبعیض جنسیتی و شکاف طبقاتی و ناعدالتی در جامعه است. بنابراین ایجاب می کند که تمامی زنان و مردان عدالتخواه ضمن همراهی کامل با خانواده قربانی و جامعه قربانیان، انتقاد اصلی را متوجه ضعفهای قوانین حاکمیتی در دفاع از حقوق زنان و فرهنگ مردسالاری جامعه نمایند. 

 برای تمامی مردم مریوان مبرهن است که سالهاست لات پروری و حضور آشکار و بی باکانه تعدادی ارازل و اوباش به پدیده ای اجتماعی تبدیل شده است. بی گمان آنها در پناه حاشیه امنیتی و انواع وابستگی هایشان، جسارت تعرض  به جنگل‌ها، محیط زیست و منابع طبیعی را داشته اند، همچنین تعدادی از آنها به تجمعات قانونی معلمان در سال جاری در دفاع از حقوق خود وحشیانه تعرض نمودند. متاسفانه در اغلب موارد آنها در پناه قوانین ضعیف و ناکارآمد و انواع وابستگی ها، همچنان به جنایات خود ادامه داده و هر از چندگاهی از مریوان و مردم مبارز ان قربانی می گیرند. 

بی شک حماسه حضور هزاران نفری مردم در ۱۷شهریور ۱٤۰۱، ضمن حمایت از شلیر رسولی و زنان قربانی تجاوز و دیگر قربانیان ناامنی، دارای پیامی جدی به حاکمیت در قصور از وظیفه ذاتی خود در دفاع از حقوق روای  شهروندان می باشد. همچنین این حضور باشکوه و تاریخی، هشداری جدی به پدیده لات پروری و عدم امنیت عمومی در جامعه می باشد. بر همین اساس رسالت تاریخی تمامی مردم و تشکلهای حق طلب و آزادیخواه ایجاب می کند که نسبت به وجود تبعیض و ناامنی زنان و شهروندان از تمامی ظرفیتهای اقدام مدنی استفاده نمایند.   

تشکل‌های مدنی مریوان 

۱٨ شهریور ۱٤۰۱

– انجمن فرهنگی، ادبی مریوان

– کانون علمی، فرهنگی رونان

– انجمن سبز چیا

– کانون فرهنگی، هنری ڤەژین

– انجمن فرهنگی، ادبی روجیار

– انجمن مردمی پیشگیری از اعتیاد ژیانەوە

– انجمن سلامت ژین

– انجمن نمایش مریوان

*تجمع خانواده‌های محکوم به اعدام برای چهارمین روز مقابل قوه قضائیه 

امروز شنبه ۱۹ شهریورماه ۱۴۰۱، تعداد زیادی از خانواده های زندانیان محکوم به اعدام از زندان های مختلف کشور در مقابل ساختمان قوه قضاییه تجمع کردند.

خانواده‌ها با شعار اعدام نکنید خواهان لغو اعدام فرزندانشان شدند.

*ادامه اعتراضات خانوادگی بیماران کوتاه قامت نسبت به عدم  ورود داروی voxzogo با برپایی تجمع مقابل سازمان غذا و دارو 

روز شنبه ۱۹ شهریور،جمعی از خانواده‌ها و بیماران آکندورپلازی یا کوتاه قامتی درادامه اعتراضاتشان نسبت به عدم  ورود داروی voxzogo دست به تجمع مقابل سازمان غذا و داروزدند.

 

یادآوری:تجمع اعتراضی بیماران کوتاه قامت نسبت به عدم  ورود داروی voxzogo مقابل نهاد ریاست جمهوری

روز شنبه ۵ شهریور، بیماران کوتاه قامت برای اعتراض به عدم  ورود داروی voxzogo مقابل نهاد ریاست جمهوری تجمع کردند.

براساس گزارش های رسانه ای شده،اخیرا داروی voxzogo توسط سازمان FDA برای این بیماران تایید شده است و بیماران کوتاه قامت خواستار واردات این نوع داروها به کشور هستند.

بیماری آکندروپلازی یا کوتاه قامتی یک نوع اختلال در رشد استخوان است که باعث کوتولگی و اندام نامتناسب می‌شود. کوتولگی “Dwarfism” در بزرگسالی به عنوان شرایط و اختلال کوتاهی قد تعریف می‌شود.

افراد مبتلا به آکندروپلازی، قد کوتاهی دارند؛ یک تنه و اندام کوتاه که هر دو بخش غیرطبیعی هستند. این بیماری رایج‌ترین نوع کوتولگی نامتناسب است.

*بازهم انتقال کارگران کشاورزی با وانت و کشته وزخمی شدن ۲۲ نفرشان براثرتصادف

  صبح روز شنبه ۱۹ شهریور، وانت نیسان حامل کارگران کشاورزی در کیلومتر۱۱جاده  رشتخوار به خواف دراستان خراسان رضوی واژگون شد ویکی از کارگران در دم جان باخت و سه  کارگرمصدوم نیز به دلیل شدت جراحات به مرکز درمانی منتقل شدند و ۱۸ نفر دیگر به صورت سرپایی توسط نیروهای امداد و نجات رشتخوار و نیروهای اورژانس درمان شدند.

براساس گزارش رسانه ای شده،این کارگران از روستای قلعه نو خواف به مقصد روستای فتاباد رشتخوار به منظور جمع آوری پیاز زعفران سوار این خودرو شده بودند.

*جان باختن ۲ کارگرشرکت مخابرات استان تهران و  راه آهن عجب شیربراثر ایست قلبی

یک کارگرشرکتی شبکه کابل استان تهران بر اثر ایست قلبی درگذشت.

در آخرهفته گذشته همچنین،یک کارگر پیمانی نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن عجب شیر در ناحیه آذربایجان بنام  ابوالفضل عبدی بعد از پایان کار دچار ایست قلبی شد و شد و قبل از انتقال به مراکز درمانی جان باخت.

برپایه گزارش رسانه ای شده،نامناسب بودن محیط کار، انجام کارهای سخت و طاقت‌فرسا در محیط‌های خاص مثل محیط‌های خیلی آلوده، عواملی مثل ابهام در کار و نداشتن علاقه به کار و تاخیر چند ماهه در دریافت حقوق می‌تواند از دلایل ایست قلبی در محیط‌های کاری باشد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate